Научная статья на тему 'ТРАДИЦИИ И НОВАТОРСТВО В ТВОРЧЕСТВЕ МУХАМЕДА ДОБАГОВА (ДЭБАГЪУЭ МУХЬЭМЭД И ТВОРЧЕСТВЭМ КЪЫЩЫГЪЭСЭБЭПА IЭМАЛЫЩIЭХЭР)'

ТРАДИЦИИ И НОВАТОРСТВО В ТВОРЧЕСТВЕ МУХАМЕДА ДОБАГОВА (ДЭБАГЪУЭ МУХЬЭМЭД И ТВОРЧЕСТВЭМ КЪЫЩЫГЪЭСЭБЭПА IЭМАЛЫЩIЭХЭР) Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
49
4
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
МУХАМЕД ДОБАГОВ / ПОЭТ / ПИСАТЕЛЬ / ДРАМАТУРГ / КОМЕДИЯ-ВОДЕВИЛЬ / ПЬЕСА / НОВАТОРСТВО / ТЕМАТИКА / ПОВЕСТЬ / МОДИФИКАЦИЯ / СКАЗКА

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Баков Х. И.

В статье рассматривается творчество Добагова Мухамеда Калабековича (1941-2009), внесшего значительный вклад в развитие черкесской литературы. О нем опубликованы в основном газетные и журнальные статьи при полном отсутствии академических исследований. Цель статьи - восполнить этот пробел в национальном литературоведении. Во вводной части говорится, что его заслуги наиболее очевидны в драматургии, хотя им опубликованы рассказы, очерки, повести; популярны песни на слова поэта. Исследование в основном опирается на материалы драм, комедий, созданных на современную тематику. Статья строится на методике выявления способов обогащения драматургом традиций новыми композиционными, сюжетными, изобразительно-выразительными и сценическими средствами. В рамках заявленной проблемы также рассмотрена проза писателя (некоторые рассказы и повесть «Осень Псинадахи» о детях Ленинграда, спасенных в черкесском ауле во время Великой Отечественной войны), а также его переводческая деятельность. В заключении подведены итоги наблюдения за многогранным творчеством писателя и предложены некоторые рекомендации о наиболее полном введении произведений М. Добагова в практику школ и вузов, в которых преподается адыгская словесность. Определено место М. Добагова в адыгском литературном процессе.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

TRADITIONS AND INNOVATION IN THE WORK OF MUKHAMED DOBAGOV

The article deals with the work of Dobagov Mukhamed Kalabekovich (1941-2009), who made a significant contribution to the development of Circassian literature. Mostly newspaper and magazine articles have been published about him, with a complete lack of academic research. The purpose of the article is to fill this gap in national literary criticism. The introductory part says that his merits are most obvious in dramaturgy, although he published stories, essays, novels; popular songs on the words of the poet. The study is mainly based on the materials of dramas, comedies created on modern topics. The article is based on the method of revealing the ways of enriching traditions by the playwright with new compositional, plot, figurative-expressive and stage means. Within the framework of the stated problem, the writer's prose (some stories and the story "Autumn of Psinadakh" about the children of Leningrad, rescued in the Circassian village during the Great Patriotic War), as well as his translation activities, are also considered. At the end of the article, the results of the observation of the multifaceted work of the writer are summed up and some recommendations are offered on the most complete introduction of the works of M. Dobagov into the practice of schools and universities where Adyghe literature is taught. The place of M. Dobagov in the Adyghe literary process is determined.

Текст научной работы на тему «ТРАДИЦИИ И НОВАТОРСТВО В ТВОРЧЕСТВЕ МУХАМЕДА ДОБАГОВА (ДЭБАГЪУЭ МУХЬЭМЭД И ТВОРЧЕСТВЭМ КЪЫЩЫГЪЭСЭБЭПА IЭМАЛЫЩIЭХЭР)»

Научная статья

УДК 821.352.3 (092)

ББК 83. 002. 1 +83.3-(2Рос.Чер).

Б 19

DOI: 10.53598/2410-3489-2022-4-307-32-37

Традиции и новаторство в творчестве Мухамеда Добагова (Дэбагъуэ Мухьэмэд и творчествэм къыщыгъэсэбэпа 1эмалыщ1эхэр)

(Рецензирована)

Хангери Ильясович Баков

Институт гуманитарных исследований Кабардино-Балкарского научного центра Российской академии наук, Нальчик, Россия, kbigi@mail.ru

Аннотация:

В статье рассматривается творчество Добагова Мухамеда Калабековича (1941-2009), внесшего значительный вклад в развитие черкесской литературы. О нем опубликованы в основном газетные и журнальные статьи при полном отсутствии академических исследований. Цель - восполнить этот пробел в национальном литературоведении. Во вводной части говорится, что его заслуги наиболее очевидны в драматургии, хотя им опубликованы рассказы, очерки, повести; популярны песни на слова поэта. Исследование в основном опирается на материалы драм, комедий, созданных на современную тематику. Работа строится на методике выявления способов обогащения драматургом традиций новыми композиционными, сюжетными, изобразительно-выразительными и сценическими средствами. В рамках заявленной проблемы также рассмотрена проза писателя (некоторые рассказы и повесть «Осень Псинадахи» о детях Ленинграда, спасенных в черкесском ауле во время Великой Отечественной войны), а также его переводческая деятельность. В заключении подведены итоги наблюдения за многогранным творчеством писателя и предложены некоторые рекомендации о наиболее полном введении произведений М. Добагова в практику школ и вузов, в которых преподается адыгская словесность. Определено место М. Добагова в адыгском литературном процессе.

Ключевые слова: Мухамед Добагов, поэт, писатель, драматург, комедия-водевиль, пьеса, новаторство, тематика, повесть, модификация, сказка

Для цитирования: Баков Х. И. Традиции и новаторство в творчестве Мухамеда Добагова (Дэбагъуэ Мухьэмэд и творчествэм къыщыгъэсэбэпа 1эмалыщ1эхэр) // Вестник Адыгейского государственного университета. Сер.: Филология и искусствоведение, 2022. Вып. 4 (307). С.32-37. DOI: 10.53598/2410-3489-2022-4-307-32-37

Original Research Paper

Traditions and innovation in the work of Mukhamed Dobagov

Khangeri I. Bakov

Institute for Humanitarian Research of the Kabardino-Balkarian Scientific Center of the Russian Academy of Sciences, Nalchik, Russia, kbigi@mail.ru

Abstract:

The article deals with the work of Dobagov Mukhamed Kalabekovich (19412009), who made a significant contribution to the development of Circassian literature. Mostly newspaper and magazine articles have been published about him, with a complete lack of academic research. The purpose of the article is to fill this gap in national literary criticism. The introductory part says that his merits are most obvious in dramaturgy, although he published stories, essays, novels; popular songs on the words of the poet. The study is mainly based on the materials of dramas, comedies created on modern topics. The article is based on the method of revealing the ways of enriching traditions by the playwright with new compositional, plot, figurative-expressive and stage means. Within the framework of the stated problem, the writer's prose (some stories and the story "Autumn of Psinadakh" about the children of Leningrad, rescued in the Circassian village during the Great Patriotic War), as well as his translation activities, are also considered. At the end of the article, the results of the observation of the multifaceted work of the writer are summed up and some recommendations are offered on the most complete introduction of the works of M. Dobagov into the practice of schools and universities where Adyghe literature is taught. The place of M. Dobagov in the Adyghe literary process is determined.

Keywords: Mukhamed Dobagov, poet, writer, playwright, vaudeville comedy, play, innovation, themes, story, modification, fairy tale

For citation: Bakov Kh.I. Traditions and innovation in the work of Mukhamed Dobagov // Bulletin of Adyghe State University, Series: Philology and Art Criticism, 2022. No.4 (307). P.32-37. DOI: 10.53598/2410-3489-2022-4-307-32-37

Хэзыгъэгъуфзэ.

Адыгэ литературэм гъуэгуанэ гугъусыгъу къик1уащ. «1970-1990 гъэхэм къриубыдэу гъащ1эми, лите-ратурэми зэхъуэк1ыныгъэшхуэхэр къыщыхъуащ, языныкъуэ-

хэм деж гурымыхьыр щебэк1и хэлъыну. Ауэ ит1анэми ар ди дежк1э лъэпкъ литературэм и зыузэщ1ыгъуэу къыщ1эк1ащ.

Ар къызыхэк1ар, дауи, езы къэ-ралыр къызэрыт1эсхъаракъым. Зэрыжыт1ащи, мы илъэсхэм къриубыдэу тхак1уэ-усак1уэхэм я бжыгъ-эм ф1ыуэ хэхъуащ. Абы кърик1уащ лъэпкъ тхак1уэхэр - япэм апхуэдэ къэмыхъуауэ - я ныбжьк1э гупыш-хуищу, ауэ зы 1энат1э зэдыпэрыт зэ-рыхъуар. Хэку зауэшхуэм ипэк1э е 1940 гъэхэм тхэн къэзыублауэ щы-тахэр я ныбжьк1э нэхъыжьыгъуэ ихуат, ауэ иджыри лъэпкъ гъащ1эм хуэлажьэхэрт (Теунэ Хь., Шор-тэн А., К1ыщокъуэ А., Уэхъутэ А., Гъуэщокъуэ Хъу., Щоджэнц1ык1у I., Хьэнфэн А., Къардэн Б., Нало

A. сымэ, н.). Абыхэм я лъэужьыр яхурт зи ныбжьк1э курыту, зи къару илъыгъуэр имык1ауэ, абы щыгъуэ-ми зи зэф1эк1ыр куэд щ1ауэ нэрылъ-агъухэр (Къэрмокъуэ М., Нало З., Балъкъэр Ф., Мысачэ П., Кхъэхъу Ц., Хъупсырокъуэ Хъ., Абыт1э

B., Тхьэгъэзит З., Гъубжокъуэ Л., Маф1эдз С., Къэжэр П., Шэрджэс А., Хьэх С., Журт Б., К1эрэф М. сымэ, н.ку.). Жыхуэт1э зэманым къриубыдэу утыку къихьахэу, абы щыгъуми, зи ц1эр ф1ык1э 1ууэ лъэпкъ литературэм дежк1э мыхьэнэ ин зи1э хэлъ-хьэныгъэ ящ1ыну хущ1ыхьахэр ещанэ гупу къыхок1ыр (1ут1ыж Б., Бещтокъуэ Хь., Бемырзэ М., Дыгъ-ужь Къу., Абыт1э Хъ., Шорэ А., Дэбагъуэ М. сымэ зыхэт гупыш-хуэр); зэк1э къэунэхуагъащ1эу, ауэ адыгэ литературэм и къэк1уэным ф1ык1э ущызыгъэгугъхэу тхак1уэ-усак1уэ щ1алэхэр (Мыкъуэжь А., Мыз А., Къанкъул З., Къаныкъ-уэ З., Хьэ1упщы М., Бэлагъы Л., Махуэл1 Н., Пщыук1 Л., Лъостэн

М., Тхьэгъэпсэу У., Мыжей М. сымэ, нэгъуэщ1хэри) [1: 14-15].

Къэхутэныгъэм къэм кърык!уар.

Дэбагъуэ Мухьэмэд Къэлэбэч и къуэр (1941-2009) Жьакуэ (пасэм Алъэсчырей) къуажэм къыщалъху-ащ, Къэрэшей-Шэрджэс къэрал пе-динститутыр къиуха нэужь «Черкес хэку» газетым куэдрэ щылэжьащ (иужьрей илъэсхэм абы и редактор нэхъыщхьэу). Абы лъэужьышхуэ къыхинащ адыгэ литературэм, псом хуэмыдэу драматургием. Адыгэ энциклопедием зэритхымк1э, абы «и пьесэхэр щагъэуващ Къэрэшей-Шэрджэсым, Къэбэрдейм, Осетием, Дагъыстаным я театрхэм» [2: 937]. Мухьэмэд и усэхэм къытращ1ык1а уэрэд зыбжанэ ц1эры1уэ хъуахэщ («Сытым щыгъуэ сыкъэпщ1эну?», «Си дунейр къысхуэгъэунэху», «Ар лъагъуныгъэ», «Си дахэр», «Хьэ-бэч Умар», н.). Журналисту зэры-лэжьам тхак1уэм и адыгэбзэр нэхъ бей ищ1ащ, сюжет зэхэлъхьэк1эм хуигъэсащ. Гу лъытапхъэщ ады-гэ литературэми, адрей литературэ щ1алэхэми я къежьап1эр ди газет-хэрщ, 20 - 30 гъэхэм тхак1уэ хъу-ахэм я нэхъыбэр журналистхэщ. Абы я очеркхэм литературэм и рас-сказхэр, повестхэр къатехъук1ауэ къыщ1эк1ынщ.

Дэбагъуэ М. Къэрэшей-Шэр-джэсми, Къэбэрдей-Балъкъэрми ш1ыхь зи1э я журналистщ, Уры-сейм и журналистхэми тхак1уэхэми я зэгухьэныгъэхэм хэтащ. «Уры-сейм щэнхабзэмк1э щ1ыхь зи1э и лэжьак1уэ», «КъШР-м и ц1ыхубэ тхак1уэ» ц1э лъап1эхэри къилэ-жьащ. 1уэху куэдым хуэ1эижьу зэ-рыщытар, щ1эныгъэ куу зэри1ар къыхощыр и творчествэм, езым и еплъык1э зэри1эм. Тхэн щыщ1идзам абы ф1ыуэ ищ1эт адыгэ 1уэры1уатэр, ар хъумэным и къару хилъхьэрт. Куэдым ящ1эжкъым адыгэ уэрэ-дыжьхэр зыгъэзащ1э «Нарт» ансам-блыр зэхэзышар Дэбагъуэр арауэ зэрыщытар. Ар къызэгъэпэщыным имызакъуэу Мухьэмэд солисту, ансамблым и унафэщ1у щытащ. Арагъэнщ Дэбагъуэм иужьк1э езым

уэрэд хъарзынэхэр итхыным къы-хуэзыгъэушар. Уэрэдым зэрыдихьэ-хыр къыщигъэсэбэпащ Мухьэмэд и комедиехэми. Шэрджэс драматур-гием абы япэу хигъэхьащ комедие-водевиль жанрыр. Апхуэдэщ «Аращ л1ы зэрыдэк1уэр» зыф1ищар. Мыбы хэтщ къафи, уэрэдхэри, абыхэм я нэхъыбэр зытхар езы Мухьэмэдщ. А 1эмалыщ1эхэр хэтщ нэгъуэщ1 комедиехэми, абы щ1эщыгъуэ ещ1ыр я теплъэгъуэр, я сюжетыр.

Сыт хуэдэ 1уэху пэрыувами, Дэбагъуэ М. абы щ1э гуэр хилъхьэрт, къызэгъэпэщак1уэхэм жыджэру яхэтт. Ар щынэрылъагъущ шэр-джэс драмэ театрым хуилэжьахэм. Щ1эуэ 1972 гъэм зэф1агъува шэр-джэс театрым Дэбагъуэ Мухьэмэ-дрэ режиссер Абдокъуэ Маталиорэ я къаруушхуэ халъхьащ. Абы щы-лэжьэну адыгэ труппэ щагъэхьэзы-рат Ленинград дэт театр институ-тым (режиссерми аращ къиухар). Дэбагъуэмрэ Абдокъуэмрэ зэгъусэу ятхащ, ягъэуващ пьесэ зыт1ущ: Уэхъутэ А. и «Асият и мывэ» по-вестымрэ Тхьэиц1ыху Б. и «Горсть земли» романымрэ къатещ1ык1ахэу. Иужьк1э Дэбагъуэм езым и закъу-эу итхахэщ комедие, драмэ зыбжа-нэ: «Иныжьым и нэ», «Ф1ы зыщ1э щ1егъуэжыркъым», «К1апэ нэхъ-рэ напэ е нысэтын», «Гъущ1ыпсэ», «Дыгъур гъуэмбым йохуэ». Пьесит1ыр адыгэ 1уэры1уатэм еп-хащ. Мыбдеж къыхэгъэщыпхъэщ драматургым 1уэры1уатэр къызэ-ригъэсэбэпым щ1эуэ зыгуэрхэр зэ-рыхэтыр, ар иджырей зэманым зэрепхар. Дэбагъуэм и «Анэр нэм хуэдэщ» жыхуи1э драмэр зэрыщы-ту хагъэхьащ Адыгэ литературэм и учебникым [3: 310-345].

Дэбагъуэм тхыгъэхэм къы-щыгъэсэбэпа бзэр къулейщ, шэрыуэщ, ахэр гъэнщ1ащ псалъэжьхэмк1э (языныкъуэм я ф1эщыгъэц1эри псалъэжьхэщ), фразеологиехэмк1э. Тхак1уэм и 1эзагъым и щыхьэтщ и тхыгъэхэм хэт зэгъэпщэныгъэхэр, эпитетхэр, метафорэхэр зэрыщ1эщыгъуэхэр, сюжет хьэлэмэтк1э зэрыгъэнщ1ахэр.

лъэпкъым и гупсысэк1эмрэ езы тхак1уэм и 1уэху еплъык1эмрэ щы-зэдолажьэ и тхыгъэхэм деж. Зэман зытетхыхьым и нэпкъыжьэ дыболъ-агъур и тхыгъэхэм, арагъэнщ дэтхэ-нэ тхак1уэми и къалэн нэхъыщхьэр.

Критикэм къызэрилъытэмк1э «Анэр нэм хуэдэщ» драмэр «Дэбагъ-уэм и пьесэ нэхъыф1хэм щыщщ» [4: 285]. Мыбы и темэр иджырей гъащ1эм къыхэщаш. 1уэхур щек1уэк1ыр Черкесск къалэрщ, абы Сачинэт и бы-нунагъуэ хъуахэр къэ1эпхъуащ езыр къуажэм къыдэнэри. Драмэм хэт персонажхэр мащ1эщ: Езы Сачинэт, и къуэ нэхъыжь Мамыху, Мамыху и щхьэгъусэ Хужьэ, Сачинэт и пщыкъ-уэ нэхъыжь Мурид, и нысэ Зое. Драмэм и конфликтыр зыпыщ1ар Сачинэт и нысэ, и къуэ нэхъыжь Ма-мыху и щхьэгъусэ Хужьэщ. Хужьэ пц1ы1уэпц1ышэщ, и лэжьэгъухэри къегъапц1э, и унагъуэм дежи зыри игъэпэжыркъым, нэпсейщ, фыгъ-уэнэдщ. И гуащэр игъэтыншыну же1эри, къуажэм дэт унэр ирегъэ-щэжыр, езыри зэрешэл1эжыр, унэ уасэр къы1эщ1игъэк1ын и мураду. Сачинэт и унэм щ1ригъатхъэркъым. И щхьэгъусэ Мамыху абы къегъапц1эри Сачинэт жра1эр Мамыху и лэжьап1эр ревизие къащ1ри сом минитху ипшыныжын хуейуэ. Унагъуэр бэлыхь хохуэ, ауэ нысэ нэхъыщ1э Зое телефонк1э къещ1э ре-визиер хъарзынэу зэрызэф1эк1ар. Ху-жьэр и нысэгъум ф1онэ, щыкъуанэм и щыгъынхэри къыщ1едз. Зое Сачи-нэтыр зэрешэл1эж.

А псом иужьк1и Сачинэт зыми и жагъуэ хуэщ1ыркъым, унэм къыщ1эк1а ахъшэр и нысит1ым зэху-эдизу яхуегуэш. Зое и 1ыхьэр зык1и иримыкъуж Хужьэ 1ейм хрегъалъ-хьэ: «Мыхэр ахъшэ нэхъ хуэныкъу-эу къыщ1эк1ынщ» [3: 344], - же1эри. Сачинэтрэ Зоерэ щ1ок1ыж, Мамы-хурэ Хужьэрэ я п1эм ижыхьауэ къонэ. «Анэр нэм хуэдэщ» уэрэдыр къо1у, абы дежьуурэ Хужьэ ахъшэр ебж, и щхьэгъусэм и щхьэр ф1эхуауэ щысщ. Абык1э пьесэр еух.

Анэм и образыр драматургым 1эзагъ хэлъу къигъэлъэгъуащ. Ар

адыгэм и хьэл нэхъыф1хэр зыхэлъ бзылъхугъэщ, гъащ1эм и пэжымрэ тхак1уэм и еплъык1эмрэ щызэпэгъ-унэгъу образщ, аращ ф1эщхъуныгъэ щ1ыхэлъыр. Дэбагъуэм драмэм и конфликтыр къыщыхихым а зэманым тхыгъэхэр жылагъ-уэ 1уэхухэм имызакъуэу унагъуэ къызэрыгуэк1хэми щытраухуэ хъу-ат. Абы гу лъатащ литературэджхэу Пэнэф Увжыкъуэрэ Соколовэ Га-линэрэ: «Зауэ нэужь литературэм щызэф1эгъэува образхэм жылагъ-уэм, ирахьэк1 лэжьыгъэ 1энат1эм нэмыщ1 къызэрыгуэк1 гъащ1эми, зыхэпсэук1 унагъуэми я нэпкъыжьэ ятелъщ» [5: 143].

Дэбагъуэ М. Шэрджэс театрым и репертуарым илъэс куэдк1э те-лэжьащ. Езым итха пьесэхэм имызакъуэу абы урыс, нэгъуэщ1 лъэпкъ драматургхэм ятха пьесэ 12 адыгэбзэк1э зэридзэк1ри театрым щагъэуващ.

Дэбагъуэм творчествэр

къызэрыщ1идзар очеркхэмк1эщ. Абыхэм къак1элъык1уащ рассказ-хэр, ахэр 60-гъэхэм газетхэм къыте-хуэу щытащ. А тхыгъэхэр щызэху-эхьэсауэ «Щ1ыгур зыгъэщ1эращ1э» тхылъ щхьэхуэ 1972 гъэм къыдэк1ащ. Абыхэм на1уэ къащ1ащ тхак1уэм образ хъарзынэхэр зэри-ухуэр, пейзаж гъэщ1эгъуэн уи нэгу къызэрыщ1игъэувэфыр.

«Псынэдахэ и бжьыхьэ» (1979) ет1уанэ тхылъым ихуащ зы по-вестрэ рассказ 11-рэ. Тхылъым ф1эщыгъэц1э езыта повестым тхак1уэм сюжет хьэлэмэт щиуху-ащ. Адыгэ къуажэм дэс Мэхьмудрэ Сэрейрэ къуит1 я1эщ: Хьэмид езым къалъхуащ, Володя сабийуэ къуэ ящ1ащ. Володя фыз къишауэ Мэхь-муд зауэм щыгъуэ къыдэзэуа, къуэш пэлъытэ къыхуэхъуа урыс щ1алэр кърагъэблагъэ. Ар къок1уэ щхьэгъ-усэр и гъусэу. Хьэгъуэл1ыгъуэм деж 1упщ1 мэхъу Володя а т1ум я къуэу зэрыщытыр (Мэхьмудрэ Сэрейрэ Володя зауэм щыгъуэ Ленинград къраша сабийхэм щыщу яп1ыжат). Зы гуф1эгъуэр гуф1эгъуит1 мэхъу. Володя зып1ыжахэм я деж къонэ,

къэзылъхуахэр Ленинград мэк1уэж, ауэ унангъуит1ри иужьк1э зэрыгъ-эхамэкъым, зэк1элъок1уэ, ф1ыуэ зэролъагъур.

Зауэм теухуауэ «Ек1уэк1т за-уэр» рассказ хьэлэмэтри и 1эдакъэ къыщ1эк1ащ Дэбагъуэм. Абы и мащ1экъым гушы1э рассказхэри, миниатюрэхэри, сабий усэхэри.

Ик1эм деж къызэщ1эткъуэжмэ, жы1эпхъэщ Дэбагъуэ Мухьэмэд журналистикэми, драматургиеми, прозэми лъэужьышхуэ къызэрыхи-нар [6: 308]. Ауэ абы и творчествэм

теухуа статьяхэр къызытехуахэр газетхэмрэ журналхэмрэщ. Ар мащ1эщ, абы къилэжьащ щ1эныгъэ академием и 1эмалхэм тету и 1эдакъэщ1эк1хэр джыныр, къэху-тэныр. И 1эдакъэщ1эк1хэр адыгэб-зэмрэ литературэмрэ щадж курыт еджап1э, университетхэм нэхъыбэу хэгъэхьэн хуейщ. Дэбагъуэ М. но-бэрей тхак1уэ щ1эблэм и хъэт1ыр зэф1эувэнымк1э зи тхыгъэхэр щап-хъэ хъуахэм ящыщщ [Еплъ.: 7: 101-112; 8: 13-24; 9: 182-195; 10: 275-355].

Примечания:

1. Гутов А.М. Литература в условиях трансформаций = Зэхъуэк1ыныгъэхэмрэ литературэмрэ // История адыгской (кабардино-черкесской) литературы. Нальчик, 2013. Т. II. С. 3-17.

2. Адыгская (Черкесская) энциклопедия. Москва: Фонд им. Б.Х. Акбашева, 2006. 1247 с.

3. Добагов М. Мать подобна глазам = Анэр нэм хуэдэщ // Адыгская литература для 11 класса. Черкесск, 1997. С. 310-345.

4. Шакова М.К. Адыгская драматургия: вчера, сегодня, завтра = Адыгэ дра-матургие: дыгъуасэ, нобэ, пщэдей // История адыгской (кабардино-черкесской) литературы. Нальчик, 2013. Т. II. С. 267-297.

5. Панеш У.М., Соколова Г.В. Об особенностях формирования общеадыгской прозы современную тему второй половины 40-х - начала 50-х гг. // Вестник Адыгейского государственного университета. Сер.: Филология и искусствоведение. 2019. Вып. 1 (232). С. 140-144.

6. Баков Х.И. Добагов Мухамед Калабекович // Адыгские (адыгейские, кабардинские, черкесские, черкесского зарубежья) писатели Х1Х-ХХ1 вв. Биобиблиографический словарь: в 3т. Т. I: А-И. Нальчик: Принт Центр, 2021. С. 304-308.

7. Хавжокова Л.Б. Этюды об адыгских (кабардинской, черкесской, адыгейской) литературах: сб. науч. ст. Нальчик: Издат. отдел ИГИ КБНЦ РАН, 2018. 270 с.

8. Баков Х.И. Время и художественный мир этноса = Зэманымрэ лъэпкъ худо-жественнэ дуней лъагъук1эмрэ] // История адыгской (кабардино-черкесской) литературы. Нальчик, 2021. Т. III. С. 13-24.

9. Шакова М.К. Кабардино-черкесская комедиография = Къэбэрдей-шэрджэс комедиографиер // История адыгской (кабардино-черкесской) литературы. Нальчик, 2021. Т. III. С. 182-195.

10. Баков Х.И. Жанры юмора и сатиры = ГушыЬэ, ауан жанрхэр] // История адыгской (кабардино-черкесской) литературы. Нальчик, 2021. Т. III. С. 275-355.

References:

1. Gutov A.M. Literature in the conditions of transformations // History of the Adyghe (Kabardino-Circassian) literature. Nalchik, 2013. Vol. II. P. 3-17.

2. Adyghe (Circassian) Encyclopedia. M.: Fund named by B.H. Akbashev, 2006. 1247 pp.

3. Dobagov M. Mother is like eyes // Adyghe literature for grade 11. Cherkessk, 1997. P. 310-345.

4. Shakova M.K. Adyghe dramaturgy: yesterday, today, tomorrow // History of the Adyghe (Kabardino-Circassian) literature. Nalchik, 2013. Vol. II. P. 267-297.

5. Panesh U.M., Sokolova G.V. On features of formation of the general Adyghe modern prose of the second half of the 40s - early 50s. // Bulletin of the Adyghe State University. Series 2: Philology and the Arts. 2019. No. 1(232). P. 140-144.

6. Bakov Kh.I. Dobagov Mukhamed Kalabekovich // Adyghe (Adyghe, Kabardian, Circassian, Circassian abroad) writers of the 19th-21st centuries. Biobibliographic dictionary. In 3 vols. Vol. I: A-I. Nalchik: Print Center Publishing House, 2021. P. 304-308.

7. Khavzhokova L.B. Etudes on Adyghe (Kabardian, Circassian, Adyghe) Literature: Collection of Scientific Articles. Nalchik: Publishing Department of IGI KBNTs RAS, 2018. 270 pp.

8. Bakov Kh.I. Time and the artistic world of the ethnos // History of the Adyghe (Kabardino-Circassian) literature. Nalchik, 2021. Vol. III. P. 13-24.

9. Shakova M.K. Kabardino-Circassian comediography // History of the Adyghe (Kabardino-Circassian) literature. Nalchik, 2021. Vol. III. P. 182-195.

10. Bakov Kh.I. Genres of humor and satire // History of the Adyghe (Kabardino-Circassian) literature. Nalchik, 2021. Vol. III. P. 275-355.

Статья поступила в редакцию 11.10.2022; одобрена после рецензирования 23.11.2022; принята к публикации 25.12.2022.

The paper was submitted 11.10.2022; approved after reviewing 23.11.2022; accepted for publication 25.12.2022.

© Х. И. Баков, 2022

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.