Научная статья на тему 'ТОШКЕНТ ВОҲАСИ ИЛК ЎРТА АСРЛАРДА: ИЖТИМОИЙ -ИҚТИСОДИЙ ҲАЁТ ВА ШАҲАРСОЗЛИК МАДАНИЯТИ РИВОЖЛАНИШ ОМИЛЛАРИ.'

ТОШКЕНТ ВОҲАСИ ИЛК ЎРТА АСРЛАРДА: ИЖТИМОИЙ -ИҚТИСОДИЙ ҲАЁТ ВА ШАҲАРСОЗЛИК МАДАНИЯТИ РИВОЖЛАНИШ ОМИЛЛАРИ. Текст научной статьи по специальности «История и археология»

CC BY
16
4
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Science and innovation
Область наук

Аннотация научной статьи по истории и археологии, автор научной работы — Юсупова Х.

Тошкент воҳаси ўз географик жойлашувига кўра Марказиё Осиёнинг турли қадимги тарихий-маданий ўлкалари – Фарғона водийси, Еттисув, Уструшона ва Суғд ҳудудларини ўзаро боғлаб тутувчи ўлка сифатида қадимдан муҳим аҳамиятга эга бўлиб келган. Қадимда Чоч, ўрта асрларда Шош ва Тошкент номлари билан аталиб келинган бу воҳа ўз навбатида иккита тарихий-маданий вилоятни Илоқ ва Шош воҳаларини ўз ичига олган. Қадимги Илоқ воҳаси Оҳангарон дарёси водийсида, уни қуршаган Чотқол ва Қурама тоғ тизмаларининг ҳудудлари – Жанубий Чотқол, қисман Оҳангарон платосида, Қурама тоғ тизмасининг ғарбий тармоғини ўз ичига олади. Ўтмишда бу ҳудуд Шимоли-Шарқий Мовароуннаҳрнинг машҳур кончилик маркази бўлиб, унинг олтин ва кумуш конлари Шарқнинг ўрта асрлардаги барча тарихий манбаларида тилга олинган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ТОШКЕНТ ВОҲАСИ ИЛК ЎРТА АСРЛАРДА: ИЖТИМОИЙ -ИҚТИСОДИЙ ҲАЁТ ВА ШАҲАРСОЗЛИК МАДАНИЯТИ РИВОЖЛАНИШ ОМИЛЛАРИ.»

ТОШКЕНТ ВОХАСИ ИЛК УРТА АСРЛАРДА: ИЖТИМОИЙ -ЩТИСОДИЙ ХАЁТ ВА ШАХДРСОЗЛИК МАДАНИЯТИ РИВОЖЛАНИШ ОМИЛЛАРИ.

Юсупова Х.

Ориентал университети Тарих факулътети декани. https://doi.org/10.5281/zenodo.11122658 Тошкент вохаси уз географик жойлашувига кура Марказиё Осиёнинг турли кадимги тарихий-маданий улкалари - Фаргона водийси, Еттисув, Уструшона ва Сугд худудларини узаро боглаб тутувчи улка сифатида кадимдан мухим ахамиятга эга булиб келган. Кадимда Чоч, урта асрларда Шош ва Тошкент номлари билан аталиб келинган бу воха уз навбатида иккита тарихий-маданий вилоятни - Илок ва Шош вохаларини уз ичига олган. Кадимги Илок вохаси Охангарон дарёси водийсида, уни куршаган Чоткол ва Курама тог тизмаларининг худудлари - Жанубий Чоткол, кисман Охангарон платосида, Курама тог тизмасининг гарбий тармогини уз ичига олади. Утмишда бу худуд Шимоли-Шаркий Мовароуннахрнинг машхур кончилик маркази булиб, унинг олтин ва кумуш конлари Шаркнинг урта асрлардаги барча тарихий манбаларида тилга олинган. Хрзирги вактда бу ер Узбекистоннинг тог-кон саноати худуди булиб, ёнилги, курилиш материаллари хамда металлургия саноатининг бир канча тармокларига маъданли хом ашё беради . Тавсифланаётган худуд, яъни Илок вохаси шимоли-шаркда Киргизистоннинг Талос вилояти (Терс дарёсининг хавзаси) билан, жанубишаркда - Фаргона водийси билан чегарадош, жануби-гарбда у Сирдарё хавзасига, шимоли-гарбда эса - Чирчик водийсига туташади. Охангарон дарёси хавзасининг умумий майдони - 7710 км2 булиб, дарёнинг боши Чоткол тизмасининг жануби-гарбий ёнбагрида, 3500 м баландликда жойлашган. Тошкент вохаси энг кадимги даврлардан бошлаб Марказий Осиёнинг иктисодий жихатдан энг ривожланган тарихий-маданий улкаларидан бири булиб келган. Иктисодий хаёт ривожи дехкончлик ва яйлов чорвачилиги, тог-кон ишлаб чикариши ва хунармандчиликнинг куплаб тармоклари фаолиятида, йирик кишлоклар ва шахарларда ички ва ташки иктисодий-маданий алокалар боскичма-боскич ривожланиб келгани мисолида куриш мумкин. Тошкент вохаси ижтимоий-иктисодий тараккиётини ижтимоийсиёсий, иктисодий ва маданий, савдо-сотик ва хунармандчилик хамда диний марказлар сифатида пайдо булган ва ривожланиб келган йирик шахарлар мисолида куриш мумкин. Олиб борилган тарихий-археологик тадкикотлар натижасида Тошкент вохаси тарихининг кадимги боскичида 13 та шахар типидаги манзилгох кайд этилган. Шахарларнинг умумий майдони

уртача 416 гектар, ахолиси - 45-50 минг кишидан иборат булган. Жами ахолининг ярмидан купи воханинг гарбий кисмидаги шахарларда яшаган. Шахарларнинг аксарияти воханинг гарбий кисмидаги текисликларда, Сирдарё ёкасида хамда унинг асосий ирмокларининг куйи кисмида, минтаканинг марказий ва шимолий кисмларида жойлашган.

Вохада дастлабки боскичда шахарлар жойлашган худуд кадимги Бургулик (бурхонли сузи асосида) маданиятининг узагига мос келади. Бу боскичда Сирдарё минтакадаги шахар хаётининг узаги хисобланган. Минтакада шахар маданиятининг шаклланишида Сугд зироатчилари билан кадимги алокалар катта рол уйнаган. Сирдарё факат чегара булибгина колмасдан, фаол алокалар худуди булиб хам хизмат килган. Айни пайтда, ягона давлат бирлашмаси доирасида куйи Сирдарё кабилалари хамда Шимолий Фаргона билан алокалар хам ривожланиб борган. Бу холда хам дарё узаро маданий муносабатларни богловчи бугин булиб хизмат килган. Сугд меъморчилик анъаналарининг таъсирида вужудга келган кадимги шахар манзилгохи ва милоддан аввалги 11-1 асрларга оид манбаларда кайд этилган Юйни мулкининг биринчи пойтахти Сирдарё якинида жойлашгани бежиз эмас

Аммо мазкур боскичнинг охиридан, айникса, ^овунчи II да манзара узгара бошлайди. Девор билан уралган шахарлар Чирчик ва Охангароннинг урта окимида, чул, адирлар билан чегараларда, тог олди худудларида, яъни утрок ва кучманчи кабилаларнинг чегараларида хамда чорвадорлар яшайдиган худудларда вужудга келади. Вохада шахарларнинг ривожланиши зироатчиликнинг жадал ривожланиши, анча ривожланган сугориш тизимининг ташкил этилиши, Чирчик ва Охангароннинг урта окимида ерлардан фойдаланишнинг тартибга солиниши, мазкур дарёларнинг юкорисидаги баланд тог вохаларига зироатчиларнинг келиб урнашиши билан бирга кечади. Ундан ташкари, Чоч шахарлари тараккиёти, хунурмандчилик, аввало, тог кончилиги ва металлуриянинг ривожланиши халкаро карвон йуллари асосий тармогининг шимолга харакатланиши, Яксарт (Сирдарё) буйлаб алокаларнинг давом этиши кушни Сугд ва Тохаристон билан алокаларнинг мустахкамланишига олиб келди. Бу холат ^анг давлатининг парчаланиши натижасида ажралиб чиккан мустакил Чоч вилоятининг уз мавкеини мустахкамлашга ва янги сиёсий бирлашма сифатида янги иктисодий алокалар урнатишга интилганидан далолат беради. Илк урта асрларда шахарлар уртасида маълум интеграция жараёнлари содир булади. Бу даврда шахарларнинг икки гурухини ажратиш мумкин. Биринчи гурухга нисбатан зич курилган, боскичмабоскич ривожланиб, карвон йуллари ёки хомашё ресурслари билан боглик булган шахарлар киради. Шахарлар асосан Сирдарё

(Яксарт) ёкасида жойлашгани минтакада шахар маданиятининг ривожланиши устувор ахамиятга эга булганини курсатади. Шунингдек, Яксарт факат чегара вазифасини бажармасдан утрок ва кучманчи ахоли уртасидаги алокалар ривожланиши учун мухим ахамият касб этган. Бундай алокалар натижасида дарёнинг унг кдргогида шахар куринишидаги манзилгохлар пайдо була бошлади. Мил. авв. III асрда бунёд этилган Канка (Канга) калъаси бунга мисол була олади. Кадимги даврнинг сунгги боскичида шахар ва кишлок манзилгохларининг географияси иктисодий алокалар йуналишида содир булган мухим узгаришларни узида акс эттиради. Бу боскичда иктисодий алокалар Сирдарё ёкалаб эмас, балки воха ичига, маъданли хомашё манбалари томонга караб ривожланган. Афтидан, бу холат ёзма манбаларда кайд этилган, уз тангасини зарб этган ва дипломатик алокалар урнатиш хукукига эга булган мустакил Шош вилоятининг вужудга келиши билан боглик булган. УИ-УШ асрларда Жануби-Шаркий Осиё мамлакатларини Урта Осиё вилоятлари, Кавказ хамда Якин Шаркдаги бир канча мамлакатлар билан боглаган карвон йулининг марказий тармокларидан бири Шош ва чул худудлари оркали утган. Шахар ва кишлок манзилгохлари тармоги VIII асрда манзилгохларнинг айрим тизимлари усиб бораётган иктисодий алокалар таърисида ва сиёсий бирлик негизида аста-секин минтакадаги ягона ижтимоий тизимга бирлашиб борганлигини курсатади.

Адабиётлар:

1. Бичурин Н.Я (Иакинф). Собрание сведений о народах, обитавших в Средней Азии в древние времена. В 3-х частях. - Алматы: ТОО "Жалын Баспасы", 1998. Ч.2. - 348 с.

2. Буряков Ю.Ф. Генезис и этапы развития городской культуры Ташкентского оазиса. - Ташкент: 1982. - 211 с.

3. Буряков Ю.Ф. Бассейн среднего Яксарта в древности и раннем средневековье // Городская культура Бактрии - тохаристана и Согда. Античность, ранни средневековье. Мат. Совотско - Французского коллоквиума. - Самарканд, 1986. - С. 36.

4. Буряков Ю.Ф. Историческая топография древних городов Ташкентского оазис (Историкоархеологический очерк Чача и Илака). - Ташкент: Фан, 1987. - С. 28.

5. Буряков Ю.Ф. Торговые пути и их роль в урбанизации бассейна Яксарта // На среднеазиатских трассах Великого шелкового пути. Очерки истории и культуры. - Ташкент: Фан, 1990. - С. 82-100.

6. Буряков Ю.Ф. К динамике развития городской культуры древнего и средневекового Чача // Чач-Бинкат-Ташкент (историческое прошлое и

современости): Материалы научной конференции. - Ташкент: Фан, 2007. -С. 6-11.

7. Исламов О.И. Зарождение и развитие геологических знаний в Средней Азии с древнейших времен до начала XIX столетия: Автореф. дисс. ... докт. ист. наук. - М., 1961.

8. Шониёзов К. ^анг давлати ва кднглилар (Узбек халкининг сиёсий ва этник тарихидан). - Тошкент: Фан, 1990. - 168 б.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.