Научная статья на тему 'Тиббиёт кoллeжи ўқувчиларининг касбий маҳoратини шакллантириш'

Тиббиёт кoллeжи ўқувчиларининг касбий маҳoратини шакллантириш Текст научной статьи по специальности «Фундаментальная медицина»

CC BY
218
38
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
анкeталаштириш / касб / касбий маҳoрат / тиббиёт кoллeжи / касбий маҳoратни шакллантириш / мустақил ривoжланиш / ўз-ўзини такомиллаштириш / анкетирование / профессия / профессиональное мастерство / медицинский колледж / формирование профессиональной компетентности / саморазвитие / самосовершенствование

Аннотация научной статьи по фундаментальной медицине, автор научной работы — Жамoлoв А. Қ.

Мақoлада тиббиёт кoллeжи ўқувчиларининг касбий маҳoратини шакллантириш муаммoлари келтирилган. Мақолада, шунингдек, тиббиёт кoллeжларининг «Ҳамширалик иши», «Давoлаш иши», «Фармация» йўналишларида таҳсил олувчи 1-3-курс ўқувчиларидан олинган анoним анкeталаштириш таҳлили келтирилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ФОРМИРОВАНИЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ УЧАЩИХСЯ МЕДИЦИНСКОГО КОЛЛЕДЖА

В статье рассматривается вопрос формирования профессиональной компетентности учащихся медицинского колледжа. Также приводится анализ результатов анонимного анкетирования учащихся 1-3 курсов специальностей «Сестринское дело», «Лечебное дело», «Фармация» медицинского колледжа.

Текст научной работы на тему «Тиббиёт кoллeжи ўқувчиларининг касбий маҳoратини шакллантириш»

Жамолов А.К,..

Самарканд вилояти Сиёб тиббиёт коллежи укув-услубий ишлар буйича директор уринбосари

ТИББИЁТ КОЛЛЕЖИ УКУВЧИЛАРИНИНГ КАСБИЙ МА^ОРАТИНИ ШАКЛЛАНТИРИШ

ЖАМОЛОВ А.К.. ТИББИЁТ КОЛЛЕЖИ УКУВЧИЛАРИНИНГ КАСБИЙ МАЦОРАТИНИ ШАКЛЛАНТИРИШ

Маколада тиббиёт коллежи укувчиларининг касбий мах,оратини шакллантириш муаммолари келтирилган. Маколада, шунингдек, тиббиёт коллежларининг «Хамширалик иши», «Даволаш иши», «Фармация» йуналишларида тах,сил олувчи 1-3-курс укувчиларидан олинган аноним анкеталаштириш тах,лили келтирилган.

Таянч суз ва тушунчалар: анкеталаштириш, касб, касбий майорат, тиббиёт коллежи, касбий махрратни шакллантириш, мустакил ривожланиш, уз-узини такомиллаштириш.

ЖАМОЛОВ А.К. ФОРМИРОВАНИЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ УЧАЩИХСЯ МЕДИЦИНСКОГО КОЛЛЕДЖА

В статье рассматривается вопрос формирования профессиональной компетентности учащихся медицинского колледжа. Также приводится анализ результатов анонимного анкетирования учащихся 1-3 курсов специальностей «Сестринское дело», «Лечебное дело», «Фармация» медицинского колледжа.

Ключевые слова и понятия: анкетирование, профессия, профессиональное мастерство, медицинский колледж, формирование профессиональной компетентности, саморазвитие, самосовершенствование.

ZHAMOLOV A.K. FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF PUPILS OF MEDICAL COLLEGE

In the article formation of professional competence of pupils of medical со11еде is considered. And also the analysis 1-3 courses medical college's students' anonymous questionary of the specialties «Nurse Business», «Medical Business», «Pharmacy» is provided.

Keywords: questioning, profession, professionalism, competence, professional competence, medical college, formation of professional competence, self-development, self-improvement.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 4

г

Ч.

51 _>

Касбий таълимдаги узгаришлар жамият ва вацтнинг объектив талабларидан юзага келади. Булажак касбий мацоратга эга мутахассисларни тайёрлашда асосий йуналиш уцитувчилар томонидан билим ва куникмаларни бажариш билан чегараланиб цолмасдан, балки, биринчи навбатда, шу ёки бошца масалани %ал этишда мустакил фикрлашни шакл-лантириш булиши зарур1.

Давлат таълим стандартининг замонавий талабларида урта махсус, касб-хунар таълими фаолият сохасининг мутахассисликларини кен-гайтиришга асосий эътибор каратилган. Узбекистан Республикаси урта махсус, касб-хунар таълимининг асосий максади касбий мохирликни шакллантиришдир. Жамиятимиз-нинг ижтимоий-иктисодий ва демографик узгаришлар шароитида янги технологиялар фаол иштирокидаги ракобат даврида мехнат бозори кучли мутахассислар, ташаббускорлик, чакконлик, инновацион жараёнларга хамиша тайёр булишлик, ривожланишларга кизикиш, камолотга эришиш ва мустакил ишлаб чика-ришни талаб килади2. Ушбу сифатлар бугунги кундаги ижтимоий-иктисодий жараёнларнинг иштирокида содир булмокда, лекин касбий фаолиятда амалга оширилаётган ишларнинг

1 Арасланова А.Т. Педагогические условия формирования культуры профессионального общения учеников медицинского колледжа. Вестник Башкирского университета, 2007, № 2. -С. 125-129; Васильева Л.А. Формирование профессиональной компетентности учеников в условиях медицинского колледжа. // «Молодой ученый», 2010, № 11. Т.2. -С. 117-119; Дзугаев К.Г., Шляфер С.И. Пути реформирования сестринского образования. // «Сестринское дело», 2001, № 1. -С. 13; Дранкина А., Дешковская А. Личные качества медсестры и эффективность сестринского процесс. // «Сестринское дело», 1997, № 2. -С. 28-29; Слепушенко И.О. Реформирование сестринского дела начинается с образования. // «Главная медицинская сестра», 2002, № 8. -С. 13-17; Хиса-мутдинова З.А. Стратегия управления кадрами среднего медицинского образовательного учреждения и сестринской службой здравоохранения. - Казань: «Медицина», 2002. -С. 178.

2 Мухаметзянова Г.В., Ермоленко В.А. Колледж инно-

вационный тип среднего профессионального учебного заведения. - Казань: ИСПО РАО. 2002. -С. 84; Сибирко Л.С., Бондарева И.М. Обучение современным сестринским технологиям на занятиях основ сестринского дела. // «Мед. помощь», 2000, № 1. —С.29-31.

иштирокчилари коллежнинг илFoр укитувчи-ларидир3.

Касбий фаолият хар кандай сохада зарурдир, улар касбий масалаларни мустакил хал этиш, максадни танлай билиш, ечимларни танлашда хар кандай сохада жавобгарликни уз зиммасига олиш билан кузга ташланади.

Мехнат бозорида ракобатбардош мутахас-сисларни тайёрлаш хар кандай таълим муасса-сасининг асосий вазифаси хисобланади, шу жумладан урта махсус, касб-хунар таълимида хам. Бозор иктисодиёти шароитида касбий махоратнинг ижтимоий химояланганлиги асосий омил хисобланади.

Уз сохасининг мутахассиси бугун бу юкори малакали ходим эмас, балки тиришкок, чаккон, ишбилармон, мехнатсевар, узгарувчан, шароит-ларга тез мослашувчан, мустакил, уз устида мустакил таълим олишга хар доим интилувчан, мустакил ривожланиб ишлаб чикариш жараё-нида катнаша оладиган ходимдир.

Шу билан бирга замонавий мехнат бозори хар томонлама уз касбининг мохир устаси булишликни талаб килмокда. Б^уси тиббиёт ходимларини иш билан таъминлашда урта махсус соха буFинларини камраб олиш, шу сохани танлашдаги сабабларни урганиш асосий омил хисобланади. Шу максадда Самарканд вилоятидаги Сиёб тиббиёт коллежида «Хам-ширалик иши», «Даволаш иши», «Фармация» йуналишларида коллеж маъмурияти томонидан 2016 йилнинг 12-14 сентябрь кунлари 1-курс укувчилари, 6-7 октябрь кунлари 2-3-курс укувчилари орасида аноним анкета суров-номалари утказилди. Укувчиларга учта умумий (мактабни тугатган йили, кайси мактабни тугат-

3 Васильева Л.А. Формирование профессиональной компетентности учеников в условиях медицинского колледжа. // «Молодой ученый», 2010, № 11. -С. 117119; Дзугаев К.Г., Шляфер С.И. Пути реформирования сестринского образования. // «Сестринское дело», 2001, № 1. -С. 13; Дранкина А., Дешковская А. Личные качества медсестры и эффективность сестринского процесс. // «Сестринское дело», 1997, № 2. -С. 28-29.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 4

ган, мактабдаги ёктирган фани) ва 4 та ёпик саволларга жавоб бериш таклиф этилди.

1. Сиз нима учун тиббиёт коллежига укишга кирдингиз? (Бу савол берилишидан максад касбни танлашда асосий Foя мавжудлигини билиш.)

2. Амалиёт уташ даврида булажак касбин-гиздан кунглингиз колмадими?

3. Хозирги касбингиз узингизга ёкадими?

4. Бошка укув муассасасига утиб кетишни хохлайсизми?

Укувчиларнинг жавобларини урганиш нати-жасида куйидаги маълум булди:

• 94,7% укувчи тиббиёт сохасига, 83%и биология ва кимё фанларига кизикар экан;

• 74% укувчи юкорида келтирилган фан-ларни мактабда енгил узлаштирилган экан;

• 11,3% укувчи ота-онаси ёки дустларининг хохишига кура укишга кирган;

• 6,7% укувчи эса тасодифий сабаблар туфайли укишга кирган.

Олинган маълумотлар тахлил килинса, кол-лежга айнан тиббиёт сохасига кизикувчи укувчилар укишга кирган ва шуни хулоса килиш мумкинки, 1-2-курслар укувчиларининг 65,8%и узлари танлаган булажак касб йуналишида тахсил олмокдалар.

Олинган натижалар хавотирли хрлатлар хисобланган булиши билан биргаликда, йиFил-ган маълумотлар илмий асосларга таянганлиги укувчиларга касб йуналишини танлашда зару-рий маълумотлар берилганлиги натижаси экан-лиги куринади.

Укувчилар билан ишлашда махсус фанларга кизикиш билан бирга ушбу сохага хам кизикиш аникланмокда, лекин асосий диккатни укишга тасодифий сабаблар билан кирган укувчиларга каратиш зарур.

Параллел равишда коллеж укитувчилари билан иш олиб бориб, касбий фаолиятни ривожлантириш юзасидан уларга куйидаги маз-мундаги саволлар берилди:

• Сиз мунтазам равишда укувчиларнинг касбий фаолиятини ривожлантириш, булFуси тиббиёт ходимларининг касбий махоратини шакл-лантириш устида иш олиб борасизми? Мазкур жараёнда кандай усуллардан фойдаланасиз?

• БулFуси тиббиёт ходимларининг касбий махрратини оширишда ноанъанавий усуллар -бахс-мунозара, пресс-конференция усуллари-дан кандай фойдаланасиз? Маъруза машFулот-ларида-чи?

• БулFуси тиббиёт ходимларининг уз иши устаси ва шахс сифатида ривожланишида мус-такил иш кандай урин тутади? Факультатив ёки махсус курс машFулoтлари-чи?

• Маъмурий назоратлар утказилиши касбий махоратнинг шаклланишига ижобий таъсир курсатадими?

• Укувчилар касбий махоратини шаклланти-ришда ахборот-коммуникация ва техник воси-талардан фойдаланиш самара берадими?

Олинган натижаларни куйидагича тасниф-лаш мумкин:

• 25,4% укитувчи укувчиларнинг касбий фаолиятини ривожлантириш, булFуси тиббиёт ходимларининг касбий махоратини шаклланти-риш устида иш олиб боришни узининг асосий вазифаси деб хисоблайди;

• 15,9% укитувчи мавзуга нисбатан ижодий ёндашиш зарур (дискуссия, пресс-конференция, маъруза дарслари) деб хисоблайди;

• 12,5% укитувчи укувчилар куп вактини мустакил ишга (аудитория ва аудиториядан ташкари) сарфлаши керак, деб хисоблайди;

• 65,4% укитувчи уз ишининг устаси ва шахс сифатида ривожланишида мустакил иш катта хизмат килади, деб хисоблайди;

• 10,5% укитувчи касбий махоратни намо-йиш килишга, масалан, хамкасблар ёки бемор-лар билан сухбат, мулокотга коллеж давридан бошлаб укитувчилар томонидан имконият туF-дирилса, яхши натижа беради, деб хисоблайди;

• 6,5% укитувчи эса урта буFин тиббиёт ходимлари касбий махоратини шаклланти-ришда факультатив ёки махсус курс машFу-лотлари мухим, деб хисоблайди;

• 2,3% укитувчи касбий махоратнинг шакл-ланишида дарсларда техник воситалардан кенгрок фойдаланиш юкорирок натижа беради, деб хисоблайди;

• 26,9% укитувчи бу саволларга жавоб беришга кийналган ёки умуман жавоб бер-маган.

Колган суралганлар куйидагича жавоб беришган:

• 25,5% укитувчи амалий дарслардаги билим ва куникмаларнинг кайта-кайта узлаштирилиши ва турли маъмурий назоратлар утказилиши касбий махоратнинг шаклланишида яхшигина туртки булади, деб хисоблайди;

• 19,5% укитувчи касбий махоратнинг шаклланишида дарс жараёнининг сухбат ва мухокама

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 4

шаклида олиб борилиши асосий шарт, деб хисоблайди;

• 12,2% укитувчи касбий махорат шакллани-шида алохида фанларнинг узига хос урни бор, деб хисоблайди;

• 10,6% укитувчи машFулoтлар жараёнида техник воситалардан фойдаланиш касбий махорат шаклланишида асосий шарт, деб хисоблайди;

• 32,2% укитувчи касбий махорат шакллани-шида туFридан-туFри беморлар билан ишлаш асосий шарт, деб хисоблайди.

Тахлил натижаларидан шу маълум буладики, укитувчи ва укувчилар урганилаётган масала-нинг нозик томонларини тушунишади.

Юкоридаги натижалар умумлаштирилганда урта тиббиёт ходимлари орасида касбий махо-ратнинг шаклланишида бир неча гурухларни ажратиш мумкин:

• касбий махоратни тасаввур килиш ва максадни амалга ошириш;

• тиббиёт сохасига кизикиш;

• тиббиёт сохаси билан шуFулланишга психологик тайёргарлик;

• беморга хурмат билан караш, уни уз фао-лиятининг маркази деб хисоблаш;

• уз устида доимий равишда ишлаш ва уз-узини ривожлантириш;

Ушбу суровнома утказилиши шуни курса-тадики, касбга йуналтирилганлик асосан кичик курсларда яхши ривожланмаган экан, демак, ушбу курсларда касбга йуналтириш, касбий махоратни шакллантириш устида купрок ишлаш керак.

Шундай килиб, касбий махоратнинг шаклла-ниш жараёни куп киррали омил булиб, укувчи-ларнинг келгусида етук шахс ва уз касбининг устаси булиб етишишига яккол таъсир утказади.

Шунингдек, тиббиёт коллежи укувчилари касбий махоратини шакллантиришнинг янада самаралирок усулларини топиш зарур.

Касбий фаолият доирасида битирувчи уз муаммоларини хал килиш йулида самарали ва мустакил харакат кила олиши лозим. Бунда бевосита тиббиёт муассасаларида амалиётнинг уталиши, уз савиясини ошириш учун доимий интилиш касбий юксалишга олиб келади.

Адабиётлар руйхати:

1. Арасланова А.Т. Педагогические условия формирования культуры профессионального общения учеников медицинского колледжа. // Вестник Башкирского университета, 2007, № 2. -С. 125-129.

2. Васильева Л.А. Формирование профессиональной компетентности учеников в условиях медицинского колледжа. // «Молодой ученый», 2010, № 11. -С. 117-119.

3. Дзугаев К.Г., Шляфер С.И. Пути реформирования сестринского образования. // «Сестринское дело», 2001, № 1. -С. 13.

4. Дранкина А., Дешковская А. Личные качества медсестры и эффективность сестринского процесс. // «Сестринское дело», 1997, № 2. -С. 28-29.

5. Мухаметзянова Г.В., Ермоленко В.А. Колледж инновационный тип среднего профессионального учебного заведения. - Казань: ИСПО РАО. 2002. -С. 84.

6. Сибирко Л.С., Бондарева И.М. Обучение современным сестринским технологиям на занятиях основ сестринского дела. // «Мед. помощь», 2000, № 1. -С. 29-31.

7. Слепушенко И.О. Реформирование сестринского дела начинается с образования. // «Главная медицинская сестра», 2002, № 8. -С. 13-17.

8. Хисамутдинова З.А. Стратегия управления кадрами среднего медицинского образовательного учреждения и сестринской службой здравоохранения. - Казань: «Медицина», 2002. -С. 178.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 4

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.