относительно направлении и масштабов капиталовложений.
На уровне предприятий значение размещения ФАКТОРОВ ТРУДНО переоценить. Это первое что рассматривает и оценивает инвестор после того как он осознал необходимость интернационализации своей деятельности. В этом случае преимущество предприятий могут выступать в самых различных формах: в виде наличий ресурсов, частного налогового и таможенного режима, значительных размеров потребительского рынка, развитий инфраструктуры, социально культурной близости и др.
Таким образом, локальные преимущества на уровне предприятий предлагается формализовать в виде шести групп факторов привлечения прямых иностранных инвестиций. К числу этих групп факторов можно перечислить: организационные, технологические, экономические, развитость, инфраструктуры, открытость рынка, ресурсные, географические. Чем благоприятнее ситуация с перечисленными факторами, тем более вероятно осуществление прямых иностранных в деятельность предприятий.
Литература
1. Зубченко Л.А. Иностранные инвестиции. Учебное пособие. -М.: Книгодел, 2010.
2. Доклад Президента РУз И.А. Каримова на заседание кабинета Министров посвященному итогам экономического и социального развития страны за 2015 год и утверждение важнейших приоритетов развития экономики страны на 2016 год. «Народное слово»15.01.2016
The ways of development family business in the rural Turobova H.1, Turayev M.2 (Republic of Uzbekistan)
Пути развития семейного бизнеса в сельской местности Туробова Х. Р.1, Тураев М.2 (Республика Узбекистан)
1Туробова Хулкар Рустамовна / Turobova Hulkar - старший преподаватель, кафедра экономики;
2Тураев Миршод / Turayev Mirshod - студент, соцально-экономический факультет,
Бухарский государственый унверситет, г. Бухара, Республика Узбекистан
Abstract: in this article highlighted the importance of family businesses in the economy and directions of development them.
Аннотация: в статье раскрыта необходимость развития семейного бизнеса. В сельской местности можно развивать семейный бизнс посредством усовершенствования агротуризма и кооперации.
Keywords: family business, small business, agrotourism, cooperation relations.
Ключевые слова: семейный бизнес, малый бизнес, агротуризм, кооперационные отношения.
The development of small business and private entrepreneurship is the decisive strategic factor of social and economic development of the country.
In particular, in recent years, the creation of small businesses and family businesses and its stimulation considered as an important factor in changes in the structure of the economy. Today, the establishment and expansion of family businesses necessary for the elimination their common problems and obstacles which one of the main directions of development of
110
small business and private entrepreneurship and play a significant role in the attaining the national economy.
The formation of the family business is to solve many socio-economic problems in the country, and first of all, to build the middle class and small business owners is the basis. Secondly, it is creates opportunity enrichment consumer goods and services domestic market. Third, it will allow to reduce the number of the employed population and to attract the production of its active part. Fourth, the most important issue, raising family incomes will be the main source. Because of this, the family business should achieve the current level of development, bringing the state a high level of competitive goods (work, services) production. This is required from people constant creativity, initiative, and to explore new inventions. It is also, in the country factors bases that do not require excessive investment, especially for the launch of the human factor [1].
In the country in 2012, the size of the population per capita total income 2601.9 thousand sums, in 2013, amounted to 3166.5 thousand sums. The real growth compared to the previous year 13.8 percent. Compared to 2000, the incomes of the population as a whole increased 8.6 times per capita. According to estimates, the average salary increased by more than 4 times the cost of the consumer basket [4].
In the country, deserves special attention an increase in the incomes of the population with the change in its composition and sustainable growth income from entrepreneurial activities. Income of small business activities is obtained in 2012, 50 percent, in 2013, 51 percent of the incomes of the population [4]. In other words, more than half of the population's income formed the first entrepreneurship and at the expense of small and medium-sized businesses.
On the Law of the Republic of Uzbekistan "Family Business" was adopted which the support of rapid development of family business, on this basis, improve the welfare and employment. The purpose of this law is the regulation of relations and support the development in the field of family business. The purpose of this law to support regulation and development relations in the field of family business. Based on the above law, the Bukhara region founded the family business 31, in 2014 that have been created 6 home, 12 other areas in the service sector, 13 companies and 84 jobs created.
Family business necessary to develop especially in rural areas. Family businesses in rural areas development in the following areas:
Development agrotourism which doing business with families or to engage in business activities. Agrotourism is favorable and profitable for households. The world practice collected enough experience in this field. Agrotourism - this for the rest of the tourists learn livestock, agricultural birds and plants, with rural life and agricultural production. This allows emotional holiday which noisy streets of the city and people are tired, people with mental tense. Through the creation of agrotourism the creation of new jobs in rural areas; is the production of ecologically clean agricultural products; village funds, along with access to foreign currency flow increases; will the pronouncement of the village; modern social infrastructure in rural areas will be improved and new ones created; will be associated with the new service professions; develop crafts.
Development cooperation between growing population of agricultural products or households and storage and processing enterprises. The words of L. Lussati: “Cooperation is Economic in methods of small general funds and by attracting capital can achieve great results” [2]. Cooperation relations between with the processing and storage enterprises and family businesses in rural areas raise of modern farming on the one hand, on the other hand they form the economic motivation. On the third hand, they are "environmentally clean" products of growing responsibility.
Improvement cooperation or contractual relations between family businesses and joint ventures. "Environmentally clean" agricultural products produced by family businesses economic development mechanism of support measures international market sales and their
111
effective operation. Such cooperation rural entrepreneurs provide an opportunity world market, to learn new knowledge and experience, access innovative technologies of the future.
It would be appropriate to focus on the following the development of family businesses in the villages of the republic: to explore the possibility of the creation of family businesses in the region, on the basis of the implementation of the program and the development of family businesses and to support the development and coordination of the activities of the organization; fast in order to solve the existing problems, the family agro-based entrepreneurs, crafts, farms ways to expand cooperation across regions and the development of family enterprises will be required for the processing and storage of agricultural products, equipment and the supply of equipment; family businesses in the development and promotion of large scale organization.
References
1. Berkinov B., Shakirova G. Family factors in the development of entrepreneurship [Электронный ресурс]. - Режим доступа: www.bdm.uz
2. Луццати Л. Избранные речи по кооперации и экономике. - М., 1915 г. - С. 104.
3. Taylyakova F. Private ownership of the family business as an important element. [Электронный ресурс]. - Режим доступа: library.ziyonet.uz
4. Numbers of Uzbekistan. Statistical collection. 2014.
Economic capital as a method of risk management of financial institutions Zuikova E. (Russian Federation)
Экономический капитал как один из способов управления рисками финансовых институтов Зуйкова Е. Н. (Российская Федерация)
Зуйкова Екатерина Николаевна / Zuikova Ekaterina - магистр, факультет анализа рисков и экономической безопасности,
Федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение Высшего образования Финансовый университет при Правительстве Российской Федерации, г. Москва
Аннотация: нарастающая обеспокоенность рисками и их негативными
проявлениями, связанными, в первую очередь, с убытками, значительно увеличила роль риск-менеджмента компаний. Управление рисками должно быть частью стратегического управления компании, в рамках которого должны оцениваться тенденции компании во внешней среде, ее конкурентные преимущества и меры по достижению целей компании. Для компании риск - это использование новых возможностей для обеспечения конкурентных преимуществ. Существует целый ряд факторов, способствующих повышению уязвимости финансовых институтов в современном мире, связанных, прежде всего, с тенденцией к дерегулированию финансовых рынков и бурным развитием рынка производных финансовых инструментов, объем которых многократно превышает объем производимых товаров и услуг. Такая всевозрастающая взаимосвязь между реальным и финансовым сектором, а также усложнение структуры финансовых инструментов, затрудняет оценку рыночной стоимости компании и управление связанных с ними рисков. Экономический капитал позволяет рассмотреть необходимый капитал компании с точки зрения измерения риска, учитывая как незапланированные убытки, так и снижение прибыли компании. С точки зрения развития бизнеса это величина капитала, необходимая для увеличения акционерной стоимости за счет
112