Научная статья на тему 'The usage of ICT in vocabulary teaching'

The usage of ICT in vocabulary teaching Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
267
72
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ICT / frequency level / multimedia / computer-based and interactive

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Khojikulov Shukrulla Kodirovitch

This article is devoted to the usage of ICT in vocabulary teaching. One of the most important things in learning a language is vocabulary. Through vocabulary, people can express their thoughts and opinion about everything. That’s why teaching vocabulary to the students is very significant.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «The usage of ICT in vocabulary teaching»

является повышение уровня духовного воспитания родителей, развитие здорового мышления и формирование современного мировоззрения. Это идея о приверженности родителей к ребенку, стране, знать законы рождения и развития человека, национальные традиции в семейных отношениях, любовь к национальным ценностям у детей через включение самых уникальных в наших традициях, а также научить их быть независимыми мыслителями. Следовательно, отцовство должно быть подготовлено как морально, так и духовно, чтобы оно могло быть реализовано в интересах нашего общества. Знания настолько важны для того, чтобы обучать опытных детей, насколько это возможно, на пользу человеческим знаниям, так как они нуждаются в знаниях, чтобы полностью занять профессию и усердно работать. Поэтому один из самых выдающихся средневековых поэтов Абдибек Шерози писал родителям, особенно женщине, о необходимости знания: «Украшение для женщины. Каждый, кто очищает ум от глупости, понимает честь, достоинство и женственность. Эта женщина ни в чем не ошибается. И глупая женщина допустит ошибки в воспитании ребенка". Семьи, бабушки и дедушки, близкие родственники также принимают участие в формировании в узбекской семье здоровых идей и знаний в сознании ребенка. Согласно старой традиции, влияние родителей и бабушек будет сильнее, чем их родителей. Они управляют духовной средой в семье. Традиция такого образования сыграла важную роль в судьбе наших великих предков. Например, внуков Амира Темура воспитывали бабушки, а не их матери. В частности, темуровских князей, таких как Шохрух Мирзо, Мухаммед Султан Мирзо, Халил Султан Мирзо, Улугбек Мирзо воспитывала и обучала БибиХанум, самая коронованная, самая известная и самая просвещенная в гареме Тимура. Действительно, способ обучения человека зависит от его семейного положения, от его или ее родителей. Родители играют особенно важную роль в воспитании детей. Отец хороший друг, добродушный и суровый, но все же он родной и свой. Отец говорит своему ребенку: «Не делай плохих вещей, не дружи с плохими людьми, уважай старших», при этом внушает основы этики и морали. Ни один отец никогда плохо не обращается со своим ребенком, кормит, не доедая сам, старается воспитывать по правилам общества. За хороший труд и хорошие манеры детей хвалят и выражают благодарность родителям - "Отангга рахмат" -"спасибо отцу".

Список литературы

1. Конституция Республики Узбекистан. -Т.: Узбекистан, 2017

2. Каримов И. Адолат, Ватан ва халк манфаати хар нарсадан улуг. -Тошкент: Узбекистан, 1992.

3. Каримов И. Узбекистан буюк келажак сари. Т.: "Узбекистан", 1998.

4. Каримов И. Высокая духовность - непобедимая сила-Т.: «Маънавият», 2008.

5. Умарова Д.З. Степень участия женщины в социализации личности подрастающего поколения. Научно-теоретический журнал «Вопросы науки и образования». № 3(4), 2017. С.84.

THE USAGE OF ICT IN VOCABULARY TEACHING Khojikulov Sh.K.

Khojikulov Shukrulla Kodirovitch - Teacher, DEPARTMENT OF METHODOLOGY OF TEACHING ENGLISH LANGUAGE, ENGLISH

LANGUAGES FACULTY 3, UZBEKISTAN STATE WORLD LANGUAGES UNIVERSITY, TASHKENT, REPUBLIC OF

UZBEKISTAN

Abstract: this article is devoted to the usage ofICT in vocabulary teaching. One of the most important things in learning a language is vocabulary. Through vocabulary, people can express their thoughts and opinion about everything. That's why teaching vocabulary to the students is very significant.

Keywords: ICT, frequency level, multimedia, computer-based and interactive.

Teachers sometimes are facing problems when dealing with teaching vocabulary. Part of the problem is when it concerns about what vocabulary should be taught and for what level. Although the syllabus include word list, but the list for one beginner syllabus must be different with other beginner syllabus at the different institution. Teacher sometimes doesn't know how to select the words to teach and how to teach them, especially for beginner level. A general principle in the past has been stated that it is easier to teach more concrete words for lower levels and gradually become abstract. Words like 'book', 'pencil', 'chair', etc. Will be easier to explain because the things which the word represent are there in front of the students. However, when it's dealing with word such as 'kind' and 'honest' are not physically represented in the classroom and are too difficult to explain [1, 78].

Another problem of vocabulary teaching is that words frequently have more than one meaning. For example the word 'book' can be refers to 'something we use to read' in one dictionary or 'a set of printed pages fastened together inside the cover' in another learner's dictionary. But the same dictionary then goes on to list eight more meanings of 'book' + preposition makes phrasal verbs. So we will have to say that the word 'book' sometimes the kind of thing you read from, but it can also mean a number of other things.

When we come across a word, then and try to understand its meaning we will have to look at the context in which it is used. In the past, students usually presented with reading text, text books or pictures when they studied vocabulary. However, since the development of information and computer technology (ICT), teaching and studying activities become more varied, especially when dealing with vocabulary.

Teaching vocabulary also means not only just presenting new words but also other issues, too. For example, students see a lot of words in the course of a week. Some of them are used straight away, other are not.

There are two approaches to learn vocabulary. They are implicit learning paradigm and explicit learning paradigm. In implicit learning paradigm, words can be developing in normal way by repeated experience in many different kinds of language contexts with reading as the main source of input. It can also be means as the process of acquiring vocabulary and grammar through meaning focused communicative activities such as reading and listening. While in explicit learning paradigm, contexts is the main source for acquiring vocabulary, besides learners also need extra help to build up enough vocabulary and develop the strategies to manage with the vast reading context [2, 34].

In explicit learning paradigm, the approaches are divided into two categories explicit instruction and strategy instruction. In explicit instruction, students should be taught vocabulary by using various means including direct memorization techniques. However, there is more concern with low level learners who do not have enough vocabulary to read extensively. Teachers suggested that high frequency (2.000 words level) and low frequency level should be treated differently. High frequency level can be attained by direct teaching such as teacher explanation or peer teaching, direct learning such as using word cards, while in low frequency level, students should be teach in more varied way, such as through music, video or animation.

ICT is known to be the best source to any conventional classroom, especially when used properly and could be an asset to the foreign language to increase the vocabulary use in the classroom. It's unnecessary to say, The Internet is a tool which has great potential in the language classroom, but its effectiveness in practice depends to a large extent on the way it is exploited by teachers and students. Many features of the computer are considered to improve

vocabulary development and reading comprehension: multimedia is one of them. Multimedia refers to computer-based systems that use various types of content, such as text, audio, video, graphics, animation, and interactivity. The key concepts of multimedia are thus 'computer-based' and 'interactive'.

However, not all software for vocabulary development has a multimedia component, and a good example is concordance software, which triggers good results, since it allows for the examination of lexical, syntactic, and semantic patterns in various reading passages and contexts. This type of computer program can be a valuable instructional tool to raises students' awareness of the various types of lexical items in authentic contexts and provides non-threatening classroom experiences giving students opportunities to improve reading and vocabulary. In conclusion, lexis is a very important part of a language. The teachers' responsibility is to follow different procedures and try to make the learning of words as easy as possible for the students.

References

1. LewisM. Teaching phrasal verbs. London: Longman Publishers House, 1998.

2. Sad S. Using Mobile Phone Technology in EFL Classes. English Teaching Forum, 2008.

КРАТКАЯ ХАРАКТЕРИСТИКА ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕФОРМАЦИИ ЛИЧНОСТИ ПЕДАГОГА И ЕЕ ПРОФИЛАКТИКА Хусенова Г.С.

Хусенова Гулнора Саиджоновна - учитель узбекского языка и литературы, Школа № 40, Гиждуванский район, Бухарская область, Республика Узбекистан

Аннотация. в данной статье раскрыта краткая характеристика профессиональной деформации личности педагога и ее профилактика, во многом повышающие значимость педагогического труда и препятствующие выгоранию - творческий рост, повышение уровня заработной платы педагогов, интерес к работе, отношение к труду как к творческому процессу, использование технических средств обучения, осознание полезности труда, стабильность положения педагога в учреждении, дружественный коллектив, хорошие взаимоотношения в семье и высокий уровень ответственности за труд.

Ключевые слова: профессиональная деформация, личность педагога, творчество, использование технических средств, обучения.

Самое большое влияние профессиональная деформация оказывает на личностные особенности представителей тех профессий, работа которых связана с людьми (руководители, работники по кадрам, педагоги, психологи).

Педагоги, отличавшиеся высокой степенью деформации, имели более низкие показатели личностного адаптационного потенциала, поведенческой регуляции и нервно-психической устойчивости, по сравнению со своими коллегами, обладающими низкой степенью деформации.

Личностная профессиональная деформация может носить эпизодический или устойчивый, поверхностный или глобальный, положительный или отрицательный характер. Она проявляется в профессиональном жаргоне, в манерах поведения, даже в физическом облике. [1]

Можно описать профессиональную деформацию педагога следующим образом:

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.