Научная статья на тему 'The provision of psychological and pedagogical support for persons with disabilities in an inclusive education'

The provision of psychological and pedagogical support for persons with disabilities in an inclusive education Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
327
44
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
INCLUSION / PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL SUPPORT

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Lagutina Marina Dmitrievna

The article presents the meaning of the term inclusive education, the introduction of inclusive education in a mass school. Same Particular attention is paid to the problem of psychological and pedagogical support of a child with disabilities in inclusive education in public schools.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «The provision of psychological and pedagogical support for persons with disabilities in an inclusive education»

методическую работу в учреждении. В нём сформулирована тема работы воспитателя, цели и задачи, над которыми будет работать педагог, краткое содержание и сам поэтапный план с указанием сроков и прогнозируемых результатов. Включается и необходимая со стороны администрации поддержка. Ставятся не только конечные, но и промежуточные результаты работы, формы их представлений: публикации, конкурсы, участие в семинарах и конференциях. Особенно детально педагог планирует свою работу с детьми: либо в форме кружка, работу по парциальной или авторской программе, либо проектная деятельность.

По окончании работы над темой педагог выбирает форму представления и распространения разработанной системы работы. Если тема не исчерпана и есть возможные перспективы работы над ней, то деятельность воспитателя выходит на новый, более научный уровень. Всё это позволяет педагогам глубже проникать в сущность педагогических явлений, детально рассматривать выявленные вопросы.

Разработанные материалы пополняют методическую копилку детского сада, публикуются в периодических изданиях и педагогических сборниках.

Анализ материалов "Плана самообразования и методической деятельности педагога" позволяет оценить уровень профессиональной компетенции педагога, проследить динамику его педагогического роста, наметить пути дальнейшей работы.

Таким образом, наша система методической работы обеспечивает личностно-ориентированный подход в руководстве профессионального роста компетентности педагогов. Реализация такого подхода стала возможной благодаря:

• целевому и прогностическому характеру управления методической службы, что выражается в чёткой ориентации на конкретные, определённые, поддающиеся измерению и анализу результаты;

• соответствии содержания работы запросам дошкольного учреждения и возможностям конкретных педагогов.

Список использованной литературы:

1. Белая К.Ю. Инновационная деятельность в ДОУ. Методическое пособие. М.: Творческий центр "Сфера", 2009.

2. Белая К.Ю. Планирование работы в ДОУ по результатам на год // Управление дошкольным образовательным учреждением. 2011. № 5. С.14 - 17.

3. Горбунова Л.Н. Методическая работа как объект внутришкольного управления: условия, предшествующие проектированию // Проектирование систем внутришкольного управления / Под ред. А.М. Моисеева. - М.: Педагогическое сообщество России, 2001. - С.216 - 231.

4. Денякина Л.М. Новые подходы к управленческой деятельности в дошкольном образовательном учреждении: Методические рекомендации. М.: Новая школа, 2008.48с.

© Кормщикова С В., 2020.

y^K37

Lagutina Marina Dmitrievna

Master-Student of Faculty of Preschool, Primary and Special education

Belgorod State Research University, Belgorod, Russia

Scientific advisor: ProkopenkoYulia Alexandrovna

PhD of Science in Sociology, Associate Professor of Foreign Languages Department, Belgorod State National Research University, Belgorod, Russia

THE PROVISION OF PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL SUPPORT FOR PERSONS WITH

DISABILITIES IN AN INCLUSIVE EDUCATION

The article presents the meaning of the term inclusive education, the introduction of inclusive education in

~ 149 ~

a mass school. Same Particular attention is paid to the problem of psychological and pedagogical support of a child with disabilities in inclusive education in public schools.

Key words:

Inclusion, psychological and pedagogical support.

Before moving on to the main issues we are interested in, it is necessary to find out the meaning of the concept of "inclusive education". According to Yu.A. Belogurova: "Inclusion is an attempt to give self-confidence to students with disabilities, thereby motivating them, studying with other children. Inclusion helps to realize various aspirations not only for children who, one way or another, differ from the majority. These are children who speak another language, which belong to different cultures, differ from each other in their lifestyle, children with different interests and learning abilities "[Semago 2014: 1]. Currently, in the Constitution of the Russian Federation and the law "On Education in the Russian Federation".

In Russia, for the first time, they started talking about inclusive education at the turn of the 1980-1990s.

In 1991, on the initiative of the Moscow Center for Clinical Pedagogy and the parent public organization, the school of inclusive education "Ark" (No. 1321) appeared. Inclusive education in the Russian Federation is developing quite rapidly.In the academic year 2018-2019, the network of educational institutions for children with disabilities and disabilities was represented by: - 6 boarding schools for children with disabilities, subordinate to the regional education department; - 3 municipal educational institutions for children with disabilities; - 352 general educational organizations, - 43 special (correctional) classes.

The introduction of new state standards for the education of children with disabilities and disabilities requires the continued professional development of teachers working with this category of students. Thissupportisdesigned to solve the following problems:

• to create for the student an emotional favorable microclimate in the group of peers and from communication with the teaching staff;

• to study the individual characteristics of the development of children in the unity of the intellectual, emotional and behavioral spheres of their manifestation;

• provide timely assistance to children in need of special training programs, special forms of organization of their activities;

• conduct timely early diagnosis and correction of developmental disorders;

• to increase the psychological competence of teachers and parents on the education and development of the student.

Since the moment people with disabilities have been enrolled in training, a diagnostic work is carried out with them, which ensures the timely identification of the psychological and pedagogical features of the development of students with disabilities, which allows you to get a complete picture of personality development and plan corrective actions and prepare recommendations for providing them with psychological and medical Pedagogical assistance in an educational institution.[Bulanova2012 : 145].

A teacher-psychologist of an educational institution in these groups conducts various types of diagnostics, questionnaires, and polls throughout the entire period of study.

Psychological and pedagogical support, in accordance with the approach of M. R. Bityanova (1998, is defined as a holistic systemically organized activity, in the process of which socio-psychological and pedagogical conditions are created for successful learning and psychological development of the child in the school environment [Komleva 2017 : 5].

The main subject requiring psychological and pedagogical support is a child with disabilities who, according to the results of the examination at the psychological, medical and pedagogical commission (PMPK), needs special educational conditions and the development of an adapted educational program.

Subjects of inclusive practice are also other children included in the same educational space, parents and teachers of the institution.

Effective psychological and pedagogical support is implemented through the following activities:

diagnostic;

preventive;

correctional and developmental;

advisory;

educational;

supporting;

educational.

The basic principles of psychological and pedagogical support of participants in the educational space are:

- the priority of the interests of the accompanied;

- continuity of support;

- targeting support;

- systematic support;

- flexibility of maintenance;

- an integrated approach to maintenance;

- continuity of escort at different levels of education;

- The principle of network interaction;

- The advisory nature of the advice of escort specialists.

The activities of escort specialists consist in preventing difficulties in teaching and adapting children to school and in specific assistance, including correctional assistance, in overcoming difficulties in learning.

The process of psychological and pedagogical support is cyclical and provides for the consistent implementation of four stages: diagnostic, search-variative, practical and analytical (according to L. N. Kharavina) [Komleva2017 : 8].

So, the first stage - diagnostic - involves the identification and in-depth assessment of children in need of special educational conditions.

At the second stage, the determination of the targets of integrated psychological and pedagogical support is carried out in the framework of the developed program of individual support. After a detailed determination of all the educational needs of a child with disabilities, individual components of the support of the child are developed and detailed by the specialists of the consultation. Each specialist offers options for their own escort route, which in the future should provide the child with compensation for the existing features, and "mate" with the activities of other specialists of the consultation, realizing the integrity of the escort. At the beginning, such developments of each specialist can only be of a variational nature and need flexible adjustment already at the stage of interdisciplinary discussion.

At the third stage, real actions are taken by all subjects of the inclusive educational environment to implement the program of individual psychological and pedagogical support of the child. At this stage, it is important to constantly monitor the dynamics of the individual progress of the student. It is also important to maintain the special educational conditions necessary for the child, which determine the effective implementation of the adapted educational program.

At the next stage of psychological and pedagogical support, there is an analysis of the effectiveness of individual consultants and assessment of the effectiveness of accompanying the child as a whole. Such an assessment can be determined indirectly through indicators of the child's mastery of the adapted educational material, traditional indicators of the child's socialization. At the same time, each specialist must provide data on the effectiveness of their own professional activities. Based on the analysis of the results, all components of the support program are corrected, including the activities of specialists.

Thus, the process of psychological and pedagogical support of a child with disabilities in an inclusive environment is a complex multi-level dynamic process based on close motivated interaction of specialists, teachers and the family of the child, requiring constant development and improvement of skills of working with children with disabilities in HR specialists. The education and training of children with disabilities in an inclusive educational space is one of the basic and inalienable conditions for their successful socialization, ensuring their full participation in society, effective self-realization in various types of professional and social activities.

References:

1. Bulanova, E.I. (2012). Collection of scientific and methodological materials "Inclusive education of children with disabilities in different conditions of integration" -Federal Institute for the Development of Education. -145 p.

2. Komleva,G. (2017). The article "Integration, inclusion: pros and cons". -Otoscope magazine.

3. Semago, M. M. (2014). Models of psychological and pedagogical support for children with disabilities in an inclusive education. - Electronic resource. URL: http://www.edu-pmpk.ru

©Lagutina M.D., 2020

УДК 740

К.А. Лашкина

Студентка 3 курса «Московского социально-педагогического института»

г. Москва, Россия

ПРОБЛЕМА МОТИВАЦИИ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ В ПСИХОЛОГИИ

Аннотация

Проблема изучения психологических условия влияния мотивации на деятельность работников необходимо рассматривать в контексте общей структуры и содержания профессиональной деятельности. В целом ряде работ отечественных и зарубежных исследователей обозначена проблема функционирования потребностно - мотивационной сферы в условиях профессиональной деятельности

Ключевые слова

Мотивация, детерминация, самоактуализация личности, адаптивное поведение, профессиональная

идентичность, профессиональное развитие

Анализ проблемы профессионального становления личности, как целостного процесса, так и отдельных его этапов, проведенный В.Е. Орлом, позволил автору выделить две парадигмы ее решения .

Личность рассматривается здесь лишь как механическое объединение относительно независимых друг от друга способностей и черт личности.

Парадигма взаимодействия профессии и личности характерна для большинства зарубежных исследователей и является общепринятой в отечественной психологии. Она состоит в признании факта влияния профессии на личность и ее изменения в ходе профессионального развития.

Анализ проблемы профессионального становления личности, как целостного процесса, так и отдельных его этапов, проведенный В.Е. Орлом, позволил автору выделить две парадигмы ее решения. Первая парадигма содержится в отрицании влияния профессии на личность. Приверженцы этого подхода опираются на традиционный, идущий от древнегреческой

Эта парадигма нашла свое подтверждение в многочисленных экспериментальных исследованиях.

В отечественной психологии анализ развития личности в ходе профессиональной деятельности принято рассматривать, опираясь на основные принципы системного подхода. Профессиональное становление личности здесь рассматривается как система, складывающаяся из отдельных компонентов, образующих некоторую динамическую структурно-уровневую композицию, которая сама является подсистемой более крупной системы - системы жизнедеятельности. В процессе жизнедеятельности (или жизненного пути) личность решает большое количество общественных задач в различных сферах своей жизни - общественной, семейной, профессиональной и т.д. [11].

Так, в теории деятельности А.Н. Леонтьева, базирующейся на принципах системного подхода, центральное место отведено понятию деятельности. Развитие личности предстает перед нами как процесс

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.