Научная статья на тему 'The Disklavier and music education of the 21st century'

The Disklavier and music education of the 21st century Текст научной статьи по специальности «Искусствоведение»

CC BY
72
22
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
МУЗЫКАЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ / MUSIC EDUCATION / ДИСКЛАВИР / DISKLAVIER / MIDI / ИНФОРМАЦИОННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ / INFORMATION TECHNOLOGIES / ИНТЕРПРЕТАЦИЯ / INTERPRETATION

Аннотация научной статьи по искусствоведению, автор научной работы — Malykhina I.V.

The article contains information about possibilities of a musical instrument the Disklavier. Currently, there is a large number of recording and reproducing audio and video devices, digital and computer technologies and many of them are applied in the system of music education. However, there are problems of music pedagogy that these technologies can't solve. The Disklavier, a musical instrument, which combines acoustic piano with electronic element, discovers new opportunities for the music education. The article provides information about its functions (recording, playback, PianoSmart, connecting the disklavier to the computer, remote connection, etc.) and a description of the working principle of each of them. Analyzing the pedagogical potential of the instrument, the author suggests the variety options for the Disklavier use in various musical disciplines.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ДИСКЛАВИР И МУЗЫКАЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ XXI ВЕКА

Статья посвящена возможностям музыкального инструмента дисклавир. В настоящее время в музыкальном образовании достаточно успешно применяется большое количество разнообразных записывающих и воспроизводящих аудио и видео средств, цифровых и компьютерных технологий. Однако, к сожалению, в педагогике до сих существует ряд проблем, решить которые данные технологии не в силах. Использование дисклавира (музыкального инструмента, соединяющего в себе акустическое фортепиано с электронными элементами) открывает новые возможности для музыкального образования. В процессе анализа принципа работы функций инструмента (запись, воспроизведение, PianoSmart, подключение к ПК, удаленный урок и др.), педагогического потенциала каждой из них, автор статьи предлагает различные варианты применения дисклавира в системе обучения.

Текст научной работы на тему «The Disklavier and music education of the 21st century»

подготовки в образовательных учреждениях системы МВД России должно быть не только получение знаний, развитие умений и навыков, но и приобретение глубоких патриотических чувств. В этой связи проблема формирования патриотизма в системе профессиональной идентичности из фактора социально-субъективного перерастает в явление социально-объективное, выступая показателем готовности индивида к эффективной профессиональной деятельности.

Патриотизм - это система позитивных взглядов на свою Родину и Отечество, это идеология любви и служения своему народу, своей стране без ненависти и презрения к другим народам, без растворения в других нациях, без изоляционизма и ксенофобии по отношению к другим государствам и этносам.

Патриотизм как мировоззренческая позиция людей воплощает единство их взглядов в любви к своей стране, чувств, ориентиров и поступков, связанных с идеалом родины, являющихся важнейшим элементом социокультурного самосознания, социокультурной или цивилизационной идентичности. Современный сотрудник органов внутренних дел должен быть в первую очередь Человеком с большой буквы, гражданином и патриотом своей страны. Таким образом, патриотизм выступает значимым элементом общей культуры защитников правопорядка и необходимым элементом профессиональной идентификации.

Проблемы патриотизма, как мы полагаем, связаны, прежде всего, с трансформациями в системе духовно-нравственной культуры общества, которые происходили и происходят в современный период.

Духовная жизнь личности - производна от духовной жизни общества, его духовной культуры. Духовная культура человека отражает господствующий тип духовных ценностей. Ценностью является то, что обладает положительной значимостью для человека. Система духовных ценностей - это система социальных норм, принципов, установок и идеалов, функционирующих в конкретный исторический период. В системе духовных ценностей особое место занимает патриотизм.

Особое внимание организаторам воспитательной работы следует обратить на специфику духовно-нравственной культуры современной молодежи, граждан двадцати - тридцатилетнего возраста, то есть наиболее социально активной части населения, составляющей значительный контингент сотрудников ОВД и учебных заведений системы МВД России [1]. Поколение современных молодых людей решает проблему обретения национальной, государственной, профессиональной идентичности в условиях формирования новых ценностных систем, без чётких представлений об особенностях которых ни одну из идентификационных задач решить невозможно.

Важнейшей проблемой последних десятилетий стало разрушение системы национальных духовных и нравственно-этических принципов и социальных мотиваций.

Современного «нового» человека отличает тяга к стяжательству при полном равнодушии к будущему своего потомства, не

Библиографический список

говоря уже об общенациональных интересах, цинизм и полное равнодушие к бедствующим соотечественникам, к труду наших предков, отстоявших независимость и целостность страны, тяга к удовлетворению примитивных потребностей при отсутствии мотивации и желания к совершенствованию себя и окружающей действительности. Его с полным основанием можно назвать «духовно больным» человеком.

В нашем обществе все ещё сохраняются и процветают очевидные антиценности: социальная апатия, равнодушие, нигилизм, цинизм, безответственность, потребительский гедонизм, половая распущенность, склонность к насилию, наплевательское отношение к человеческой жизни и здоровью. Но, кроме этих ярко выраженных безнравственных установок, действуют и более опасные, в своей замаскированности и внешней безобидности либеральные ценностные стереотипы. Один из них - это толерантность, представляющая собой не что иное, как пропаганду двойных стандартов, моральной нейтральности, терпимости ко злу наравне с добром.

Ещё один стереотип - это ценность «жизненного успеха в материальной сфере». Нигде нет убедительного и развернутого объяснения, в чем состоит эта ценность, особенно при безусловном конце жизни каждого человека на земле, а значит и его земного успеха. Редко когда предъявляется и в дальнейшем культивируется образец истинного успеха, который не стыдно предъявить обществу в качестве примера для подражания.

Неправильно осознанные свобода, толерантность, успех и другие псевдо ценности в ситуации всеобщего духовного нездоровья служат средством еще большего размывания исторической идентичности российского общества, ослабления национального суверенитета, то есть в конечном итоге выступают как антиценности [2].

Полагаем, что доля сотрудников ОВД и обучающихся в образовательных учреждениях системы МВД России с ярко выраженными обозначенными выше негативными трансформациями в духовно-нравственной культуре также является весьма весомой, как и в других слоях нашего общества, тем более в работе по патриотическому воспитанию необходимо учитывать обозначенные проблемы [3].

Таким образом, одним из основных качественных признаков профессиональной идентификации выступает сформировавшееся чувство патриотизма.

Сегодня необходимо глубокое осмысление понятия «патриотизм» на разных уровнях, наполнение его тем позитивным содержанием, которое будет способствовать развитию и процветанию нашей страны. В свете реализации указанных задач следует наметить корректировку целей и методов патриотической работы с молодежью, выработку теоретических основ, которые будут учитывать приоритет национальных интересов, будут способствовать восстановлению традиции единства образования и патриотического воспитания.

1. Ефимов А.А., Кочеров Ю.Н. Самовоспитание как средство повышения эффективности профессиональной подготовки будущих сотрудников ОВД. Мир науки, культуры, образования. 2016; 1 (56): 84 - 85.

2. Ефимов А.А., Кочеров Ю.Н. Роль самовоспитания в процессе формирования личности курсанта системы образовательных учреждений МВД России. Сборник научных трудов по материалам III Международной научно-практической конференции. Под редакцией А.В. Петрова, Н.С. Часовских. 2016: 89 - 90.

3. Кочеров Ю.Н. Самообразование и профессионально-личностное развитие сотрудника органов внутренних дел: монография. Ставрополь, 2015.

References

1. Efimov A.A., Kocherov Yu.N. Samovospitanie kak sredstvo povysheniya 'effektivnosti professional'noj podgotovki buduschih sotrudnikov OVD. Mirnauki, kul'tury, obrazovaniya. 2016; 1 (56): 84 - 85.

2. Efimov A.A., Kocherov Yu.N. Rol' samovospitaniya v processe formirovaniya lichnosti kursanta sistemy obrazovatel'nyh uchrezhdenij MVD Rossii. Sbornik nauchnyh trudov po materialam III Mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferencii. Pod redakciej A.V. Petrova, N.S. Chasovskih. 2016: 89 - 90.

3. Kocherov Yu.N. Camoobrazovanie iprofessional'no-lichnostnoe razvitie sotrudnika organov vnutrennih del: monografiya. Stavropol', 2015.

Статья поступила в редакцию 16.01.18

УДК 372.878

Malykhina I.V., postgraduate, State Independent Educational Institution of higher education "Moscow City University" (Moscow, Russia), E-mail: [email protected]

THE DISKLAVIER AND MUSIC EDUCATION OF THE 21ST CENTURY. The article contains information about possibilities of a musical instrument the Disklavier. Currently, there is a large number of recording and reproducing audio and video devices, digital and computer technologies and many of them are applied in the system of music education. However, there are problems of music

pedagogy that these technologies can't solve. The Disklavier, a musical instrument, which combines acoustic piano with electronic element, discovers new opportunities for the music education. The article provides information about its functions (recording, playback, PianoSmart, connecting the disklavier to the computer, remote connection, etc.) and a description of the working principle of each of them. Analyzing the pedagogical potential of the instrument, the author suggests the variety options for the Disklavier use in various musical disciplines.

Key words: music education, Disklavier, MIDI, information technologies, interpretation.

И.В. Малыхина, аспирант ГАОУ ВО МГПУ «Московский городской педагогический университет», г. Москва,

Е-mail: [email protected]

ДИСКЛАВИР И МУЗЫКАЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ XXI ВЕКА

Статья посвящена возможностям музыкального инструмента - дисклавир. В настоящее время в музыкальном образовании достаточно успешно применяется большое количество разнообразных записывающих и воспроизводящих аудио и видео средств, цифровых и компьютерных технологий. Однако, к сожалению, в педагогике до сих существует ряд проблем, решить которые данные технологии не в силах. Использование дисклавира (музыкального инструмента, соединяющего в себе акустическое фортепиано с электронными элементами) открывает новые возможности для музыкального образования. В процессе анализа принципа работы функций инструмента (запись, воспроизведение, PianoSmart, подключение к ПК, удаленный урок и др.), педагогического потенциала каждой из них, автор статьи предлагает различные варианты применения дисклавира в системе обучения.

Ключевые слова: музыкальное образование, дисклавир, MIDI, информационные технологии, интерпретация.

For many years electronic technologies have been introduced into the music education. The process of creating and improving recording and reproducing devices affects the methods of music teachers' work. Many researchers devoted their works to this issue: P.N. Zimin [1], R.V. Pankevich [2], etc. At the moment, the researchers have studied in detail the history of mechanical recording and reproducing instruments from the "water organ" of brothers Banu Musa to the Welte-Mignon and Ampiko, as well as recording and playback equipment from the phonautograph Edouard-Leon Scott de Martin-ville to digital recording, etc. There are many methods of various electronic equipments use at different levels of music education, but recent years, researchers have interested in a unique instrument of Yamaha - Disklavier.

The Disklavier is an acoustic piano with embedded electronic equipment. It was established in 1986. The instrument has several functions: recording, playback, PianoSmart, connecting the Disklavier to the computer, remote connection, Silent System, SmartKey, tone generator, calibration, DisklavierRadio, karaoke. There are studies that consider individual functions (Anjali Bhatara, Anna K. Tirovo-las, Lilu Marie Duan, Bianca Levy, Daniel J. Levitin [3]; K. Riley [4], etc.), but they don't give a complete coverage of the instrument in relation to the pedagogy of music education.

This article contains information about all known functions of the Disklavier, and discusses the various options for the instrument use in music education.

The recording function is fundamental function of the instrument. The use of the other Disklavier function is almost impossible without the recording function. It's important to note that this function will be useful both in students' individual work and in the classroom with a teacher. The Disklavier recording function is implemented in 2 stages:

1. The sensors on the hammers, pedals and under the keys of the instrument are used to measure the quality and velocity of the pianist each movement (in the range of the 1024 gradations).

2. The information from the sensors is saved in the Disklavier memory as MIDI.

As reported in the instruction, the Disklavier controls each movement of the hammer and key with maximum precision [5]. All of the electronically elements of the Disklavier are integrated into the instrument so neatly that the artist suspects nothing of their presence. Taking note of the philosopher R. Ingarden idea that each performance of the artist is unique because it can be only once [6, p. 470] it becomes obvious the importance of the recording function existence. This point of view is supported by M. S. Starcheus. She asserts that "the propulsion system is arranged so that to make two identical movements impossible" [7, p. 300].

Because each performance is unique, artist has a problem with saving his work on piano. Now we have 4 variants of musical material fixing: memory of musician, audio record and video record, MIDI record of electronic piano, MIDI record of the Disklavier.

Each variant of musical material fixing (except MIDI record of the Disklavier) has its drawbacks. Memory is usually incomplete because musician has to control a large number of actions as well as his emotions. Audio/video record fixes along with performance and extra noise. The electronic piano has one big disadvantage - it has no

strings, so musician can hear only electronic sound. The Disklavier is an acoustic piano (performer hears "live" sounds of the strings), it records information about all movements of the musician, not an audio sound.

The kind of the record - PianoSmart recording. This record is divided into two types:

1. PianoSmart with audio sync allows to record performance of the pianist with simultaneously playback CD or audio track of USB flash drive.

2. PianoSmart with video sync allows to record performance of the pianist on the Disklavier with simultaneously connection of the camera. The camera receives MIDI signal instead of audio sound.

The playback function of the Disklavier will be useful both in individual work of student, in the classroom with teacher and as an accompanist for performers on other instruments (cellists, violinists, etc.), especially in the early stages of learning musical text.

The playback process in detail looks like this:

1. the control module transmits information about the quality and speed of the movement keys to the solenoids which are located under the keys;

2. solenoids raise the rear portion of the key and return it to the place in accordance with the received information (something similar is happening with pedals). As written in the instructions: "the servo control system continuously monitors the movement of each key, precisely recreating every detail of the original performance" [5].

Because of the keys and pedals movement during playback, the Disklavier enables musicians to listen to the record in an acoustic format and see the velocity and quality of each pianist touch to the instrument. Such reproduction is different from audio record and MIDI record of electronic piano because it contains no distortion. Taking note M. S. Starcheus's idea that "the sound of the instrument is heard by the musician in another way than the audience hears" [8, p. 212].

The playback function allows the pianist to compare his inside feelings (which he got during the play) with external sensations (which he received listening to the record). After listening to his performance, the pianist clearly understands what needs to change in his action and how to achieve it. The pianist can check the quality of his work, comparing records of different time periods (it should be noted that in the process of performance assessment, the pianist improves his self-esteem). The Disklavier also allows musician to play simultaneously with the playback (this means that the pianist can play with himself in the ensemble). For example, this use of functions can be useful when a pianist works with a fragment by the right hand, under the simultaneous recording playback of the left hand, on the Disklavier.

The PianoSmart playback with audio sync one can use in two variants:

1. Playing CD in acoustic version (the Disklavier mechanically reproduces the sounds of the piano and the sounds of other instruments or voices through speakers). One can use the Disklavier in the musical literature lessons, as well as in solo and ensemble performance classes. Additionally, the Disklavier can transpose the recording up and down that may be interesting to musicians.

2. The pianist plays with simultaneous accompaniment of CD (for example, the pianist plays a concert with the orchestra, but the sound of the orchestra is transmitted through the speakers of

the Disklavier, etc.). This use of function can help the pianist to analyze his play in the ensemble, the balance between instruments, etc.

The PianoSmart playback with video sync allows us to view the video with simultaneous accompany of the Disklavier (for example, the pianist presses a key on the video and at the same time, the same key is pressed on the Disklavier). This type of playback allows the pianist to track the relationship between mistakes and bodily movements. As noted G. M. Cypin [9, p. 127], physical stress in technically difficult areas causes many errors. In turn, the psychologist V. I. Petrushin noted that some pianists make another error, replacing the feelings of muscle tension [10, p. 59]. The function PianoSmart playback with video sync helps to detect this type of errors too.

The function of connecting the Disklavier to the computer is one of the most interesting for music pedagogy. This function will be useful both in student's individual work and in the classroom with a teacher.

The function of connecting the Disklavier to the computer is implemented in 2 stages:

1. The information from the sensors of the Disklavier goes into the computer.

2. All information about the movements of the pianist appears on the computer screen.

With the help of a computer program, the pianist can see his performance in great detail in the form of a diagram without the slightest distortions. The diagram shows the length, quality and velocity of pressing and leaving each key and pedal in the range of 1024 gradations. It should be noted that pianists don't always have control over the release keys, thinking only of the pressing. M. Jaell told his disciples "the finger should feel as releases the pressed key allowing it to return to its original position" [11, p. 13]. The function of connecting the Disklavier to the computer allows considering this process in details.

(every pressing and leaving of the pedals is measured in the range of 1024 gradations).

Additionally, the function helps to see the whole performance from the beginning to the end in one schema. Many researchers wrote about the musical form sense, they all agree about the difficulty of working on it (M. S. Starcheus [7, p. 591], L. A. Barenboim [13, p. 235], etc.). Using traditional methods musicians can only imagine their performance as a whole. The Disklavier allows to hear and see the performance as a whole; in this case, the vision helps the hearing to work on the musical form sense.

Another advantage of this function is the recording modification of a performance in real-time: the pianist can hear all the irregularity, slowing down a quick snippet of the performance; he might consider in detail all the details on the one hand, removing from the record party on the other hand; he can experiment with phrasing, changing the volume of the performance, etc. Thus, the use of traditional methods based on the Disklavier allows to take another look at the work on musical composition' interpretation in general.

The remote connection function is quite popular, as evidenced by the information on the websites The Disklavier Education Network [14] and Disklavier video [15]. One can only use the function between two Disklaviers, configured at each other through the internet.

The remote connection function of the Disklavier is implemented in 3 stages:

1. The sensors on the hammers, pedals and under the keys of the instrument are used to measure the quality and velocity of the pianist each movement.

2. The information is transmitted via the internet from one Disklavier to another.

3. The second Disklavier, which received this information through the internet, reproduces it in an acoustic format (the solenoids move the keys and pedals)

Figure 1. MIDI-diagram

K. Reilly has proved that using the function of connecting the Disklavier to the computer helps students to improvetheir performance. Students using the MIDI-diagram faster and better replicated the interpretation of the great pianists. One of students left such a review: "This experience has not only helped me to develop more critical ear for sound, but it has inspired me to listen more intensely as I create my own interpretation." [4, p. 3h],

However, the Russian piano school is distinguished by its relation to interpretahio n.As noteobylt/o D.torneulrhoe only atpentionto the artistic side of the performance, not the replicating helps to create highly artistic interpretation [12]. The function of connecting the Disk-lavter tetoecomprrter nllowsstnrieotetosnn the it pe rformance and interpretation from the other side. A particular problem for teachers is tleexelanatienanOoorreptionotpeAsNng stuOyotdhere areoany ways of pedaling; however the teachers are faced with the problem of explaining it. Teachers (using the Disklavier) can record their pedal-m° to spow O"oyh es^ente in thie "ntmo^^ap h on thoeom.oter

This entire process occurs almost instantaneously in real time. Formornepnve nience, the participants of remote connection configure video and audio equipment to see each other and talk. Using the Disklavier musicians can hold lessons, master classes, concerts, competitions at any long distance without leaving their city. The remote connection function of the Disklavier is able to expand signifi-paotly the bonnhnr i es of muni eyptatioe.

The Disklavier has a number of functions, which will be reported hrietls,nut theitanplinrtion inoiD^t;Pt^c^t^(^n^ppttn^oespihln.

The Silent System function works like an electronic piano. This function allows pianist to play the instrument with headphones (spe-c^lptateprevsots yp Wnwrof thie hammerwon t hp strm^and all information is transmitted to the headphones in the form of the sound oyAoleO. The SmettKoefuoctioPAes cteatepto teanh hhepasi cs of playing the piano without a teacher, in a slightly different form it is presented in the electronic piano too. The Disklavier can help to memorizenoy seog fray rts database without knowing the notes.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.