Научная статья на тему 'The concept of humanism and its limits: or the criticism of Western humanism'

The concept of humanism and its limits: or the criticism of Western humanism Текст научной статьи по специальности «Философия, этика, религиоведение»

CC BY
2
0
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Humanism / international relations / culture / East and West / moral / legal / Гуманизм / международные отношения / культура / восток и запад / мораль / законный

Аннотация научной статьи по философии, этике, религиоведению, автор научной работы — Ahmed El Farrek

This article examines the Western European concept of humanism from the standpoint of modern Arabic philosophy, which emerged in the 19th century to have become pivotal since 1808. Its essence lies in the desire of a person to overcome everything inhuman in himself and get rid of everything that oppresses, humiliates and destroys him. A person rebels against what is not his true essence. This can be called a movement of rebellion, revolution, division and disunity. It is the awareness of the value of a person and his responsibility for his life that made modern humanistic discourse relevant for all cultures and identities. It is aimed at a person as such, regardless of his place of residence, the level of development of the country or belonging to a certain group. Philosopher Franz Vanov (died 1961) spoke of the “tormentors of the Earth”, and Herbert Marcuse (died 1979) of the “one-dimensional man”, that is, Europeans and Americans. Both emphasized that they did not want to create a new calm and stable humanity, but were striving to create an alternative version. The following questions are raised in the study: What are the characteristics of the trial of Western humanism? What are its types and limitations? Can it contribute to clarifying and predicting the future of all humanity? Or is it superior to other processes? How can its obstacles be overcome?

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Концепция гуманизма и ее пределы: или критика западного гуманизма

В данной статье рассматривается западноевропейская концепция гуманизма с позиций современной арабской философии, возникшей в XIX веке и ставшей центральной с 1808 года. Ее суть заключается в стремлении человека преодолеть все бесчеловечное в себе и избавиться от всего, что его угнетает, унижает и разрушает. Человек восстает против того, что не является его истинной сущностью. Это можно назвать движением восстания, революции, разделения и разобщенности. Именно осознание ценности человека и его ответственности за свою жизнь сделало современный гуманистический дискурс актуальным для всех культур и идентичностей. Он направлен на человека как такового, независимо от его места проживания, уровня развития страны или принадлежности к определенной группе. Философ Франц Ванов (умер в 1961 году) говорил о «мучителях Земли», а Герберт Маркузе (умер в 1979 году) – об «одномерном человеке», то есть о европейцах и американцах. Оба они подчеркивали, что не хотят создавать новое спокойное и стабильное человечество, а стремятся к созданию альтернативной версии. В рамках исследования поднимаются следующие вопросы: в чем особенности судебного процесса о западном гуманизме? Каковы его виды и ограничения? Может ли он способствовать прояснению и предвидению будущего всего человечества? Или он превосходит другие процессы? Как преодолеть его препятствия?

Текст научной работы на тему «The concept of humanism and its limits: or the criticism of Western humanism»

ИСТОРИЧЕСКИЕ НАУКИ

AjijjUil fjkJI

HISTORICAL SCIENCES

AJ^JJUII

^I^Vl Jtiull

УДК 930.85

DOI: 10.26907/2619-1261.2024.7.3.94-105

A^jjxJl Aj^jVI Jij jl jtAJj^aj Aj^jVI

^JXAII '¿IJ^J i^Jx^ill ^Il^ll JJC 4*Л1^ ujjll Jjt^l AJK elfarrak@gmail.com, https://orcid.org/0000-0002-5430-9818

¿jill J^ ^i (Humanism) "fj^l-AjJ^I" jl AiwuVl ajSi ^j^ .^j—aid// Aljl^^ ^i JJ^JJ* A^JJJ Aj^a Jj^ jj^ ^Aj й^1808 A-j^ цл PIJJJI ij^lljj ij^^ ^^lJl! 4J*LJ AJJ^J. 1Л Цл ^Ic. 'Aji ^jl^iij V jA 1Л J^ J^ ¿l^ij^J jl^aJjVI

AajjU ^jJI AJli iAJ'li ^i b**li ^ul 1л J^ ^^aJjl jl^jVI ¿j Jj^ll Ц^л. ''' 'AlijJ^Jj Цл jljj j^j J^jj. V AJVJ 'IjjjjlSj All*il Цл AJJJJJ^^ 'AJjjAj AJalajj

jj^j* l^i^jj A^iVI ^AJS J^a 'Jal*Jl ^J^JJI ^i ¿l^jyi ^Ij. Jslc ^Lujjjjl^ijyi .^iLjgJlj ^lilSJll ^J^ ^i pljijl Ijl^ajl lgJ J^jj 'AAJ^SJ Jl^aijlj 'jjJj j^Ia^II ^jjl^jyi ^liaJl J*^ 1л jA 'ojj^j ^i AjjJjj^^j jl^jyi A^jaj ¿j

Ail^J^l! ¿IJIJII jj^ll ^ij Jl^^ll ^i i^jiJl ^ij jj^ll ^i 'jl^jVI ^Jj ' (1961^) [1]^jjli jjlji ^j^Ijill jj;*Jj "^j'V! jj^**" ^Jj jljIill ^Jjj

jj^jl^ ^jjjA jj;*Jj ^jjjVl jl^jyi '"J^ljjl J*jll jl^jyi" ^Jjj

J^j AJL* JI*U ^Vt AJJLA Ajjl^jj pl^jj ' (1979^)[2]

AIJJJ ^lix

.¡aljAj j^l ¿l^jj A jj* л ^li^aljAj ¿l^jj

^ ^ 'V .j 'V 'AjuljjVI ajjj»JI cLJjjll .AjjjiJl AiuijVl JSJ j1 :IAJjJ^j ii^jVl fjii^ I .(2024) . I tiSljill ISSN 2619-1261

^jc^ll "J J&j l^cljjl ^A L*j AjjjJl ^jc^ ^ll*^ ^A

jjl^J 1 ' ?IAJJC f p!*^ Ajjl'jVI ^lil j^Smlj

AJJJ*J| ^l^lj^ll .Ajjj*ll Aj'jVl j Aj'jVl I .(2024) . I Sljell

DOI: 10.26907/2619-1261.2024.7.3.94-105 ^ ^ iV .j tV .f i^ljjVl

Historical sciences

Original article

The concept of humanism and its limits: or the criticism of Western

humanism

Ahmed el Farrek

Abdelmalek Essaadi University, Tetouan, Morocco elfarrak@gmail.com, https://orcid.org/0000-0002-5430-9818

Abstract. This article examines the Western European concept of humanism from the standpoint of modern Arabic philosophy, which emerged in the 19th century to have become pivotal since 1808. Its essence lies in the desire of a person to overcome everything inhuman in himself and get rid of everything that oppresses, humiliates and destroys him. A person rebels against what is not his true essence. This can be called a movement of rebellion, revolution, division and disunity. It is the awareness of the value of a person and his responsibility for his life that made modern humanistic discourse relevant for all cultures and identities. It is aimed at a person as such, regardless of his place of residence, the level of development of the country or belonging to a certain group.

Philosopher Franz Vanov (died 1961) spoke of the "tormentors of the Earth", and Herbert Marcuse (died 1979) of the "one-dimensional man", that is, Europeans and Americans. Both emphasized that they did not want to create a new calm and stable humanity, but were striving to create an alternative version.

The following questions are raised in the study: What are the characteristics of the trial of Western humanism? What are its types and limitations? Can it contribute to clarifying and predicting the future of all humanity? Or is it superior to other processes? How can its obstacles be overcome?

^ ^ iV .j iV AiuljjVl ^ajJ cUjjll .Ajjjill AimiVl jSJ j AimiVl ¡»j^i« l .(2024) . l Sljill ISSN 2619-1261

Key words: Humanism, international relations, culture, East and West, moral, legal

For citation: el Farrek A. The concept of humanism and its limits: or the criticism of Western humanism. Eurasian Arabic Studies. 2024;7(3):94-105. (In Arab.). DOI: 10.26907/2619-1261.2024.7.3.94-105

Исторические науки

Научная статья

Концепция гуманизма и ее пределы: или критика западного

гуманизма

Ахмед эль Фаррек

Университет Абдула Малика Аль Саади, Тетуан, Марокко elfarrak@gmail.com, https://orcid.org/0000-0002-5430-9818

Аннотация. В данной статье рассматривается западноевропейская концепция гуманизма с позиций современной арабской философии, возникшей в XIX веке и ставшей центральной с 1808 года. Ее суть заключается в стремлении человека преодолеть все бесчеловечное в себе и избавиться от всего, что его угнетает, унижает и разрушает. Человек восстает против того, что не является его истинной сущностью. Это можно назвать движением восстания, революции, разделения и разобщенности.

Именно осознание ценности человека и его ответственности за свою жизнь сделало современный гуманистический дискурс актуальным для всех культур и идентичностей. Он направлен на человека как такового, независимо от его места проживания, уровня развития страны или принадлежности к определенной группе.

Философ Франц Ванов (умер в 1961 году) говорил о «мучителях Земли», а Герберт Маркузе (умер в 1979 году) - об «одномерном человеке», то есть о европейцах и американцах. Оба они подчеркивали, что не хотят создавать новое спокойное и стабильное человечество, а стремятся к созданию альтернативной версии.

В рамках исследования поднимаются следующие вопросы: в чем особенности судебного процесса о западном гуманизме? Каковы его виды и ограничения? Может ли он способствовать прояснению и предвидению будущего всего человечества? Или он превосходит другие процессы? Как преодолеть его препятствия?

^ ^ iV .j tV .f i4juljJVl 4JJj*ll CLJjJl .Ajjjill AiuijVl Jij J ;lAJJJ^J AiuijVl fjii« l .(2024) . l Sljill ISSN 2619-1261

Ключевые слова: Гуманизм, международные отношения, культура, восток и запад, мораль, законный

Для цитирования: эль Фаррек А. Концепция гуманизма и ее пределы: или критика западного гуманизма // Арабистика Евразии. 2024. т. 7. № 3. С. 94-105. (На араб.). Б01: 10.26907/2619-1261.2024.7.3.94-105

'¿^<3 '"^^ 1АЛ^^^^ ЦЗ^ЬЛ Я;А1О ЯЗ^! '" " "¿1

^^^^и!^]I ¿С '¿JlJС ^А ¿Ча^Л]^ 1^'а^З Я.

ЯJJJJ]| 43^)3^! АЗ^! 1-£Зд I ' *а1"4

^3 ^^ ^А ^111 АЗ^З^! Я\;;3\! АЗ^З^! 'Я^и*".^! ЯЗ^З^!

¿1 1^З<\ .(^а^ 1! ^3 ^ ^3 Яз£1^ ^¡Ьл^! ^<1 ЯiJ24лJ ^¿.л^

я^^а'Л! ^.".^А '"''-С Яла1ал]| ^131! ¿с ^¿.л^ ил^

¿Л

Ял^"^ ^3 ^'ыпУ! ^4 \1 Зи 1з1з о] ' # <з! - з V лз

' »14 (1А1! ¿1^2 ^"1! Ял—А^^ Ла"':. ЯзУ

1Л Я1ш1! ЯлЗизУ!

^2 ¿¿.И! ^аа:; ^ J¿,A^]! ^AJ.лсJ ¿Л Яз]lA2A]!

. [3] ^и^ (л и^ J¿l*2J Ял^ .ЯЗ^ЗУ! ', '1 \ ¿1А:. ^¡Ыа^ЗУ! ¿^ ^J.Jа2]] ЯЗ^зУ! ', '1

¿¿Ш

^Л^ЗУ! J<аl! ' [4]"Я¿JJлJ! ЯiJ*^]! ^3 ^Л^^У! ^11*1! Я -¿"З

¿Л Jl^J! '^Ы VJ лаЗ УJ ^'""ЗУ! Лл1а2 ^3 1ЛЛАС

1 ^^¿^ 1 л^ ^^ [5]"Я¿JJ*]! ЯJ.JJJJ]!"_J ЛЛА^:.

^3 Л^аЗ ^JAJ! о' 'Я:J1 ^^ Я¿31 а:\! 1 JlJJc! !1А

VJ J о!JA*]!J ^141! ^3 ^ ¿3^ Лл1с 2 ^¿^ Jа^а2J J!л^з!

¿З1£л Л^ ^J.J2lJ ЯЛА^:. 1Л Jl^] ^3 ^l^!Jл]!J ^V! ¿Л !1А а14"2

.^11*11 Я¿31 ЯJз!J¿JAJ.л]! я^Jl4]! JJ¿A2J '[6]"^^*!!

1^.1 ^^ о Л ^J*]! Л42! ^3 13А ¿A<2J

¿]J .Jl*u]! ^3JJ ^3 ЯЪЗ^ J¿:l*лJ J1<JJV! ^лс ^3

^ ^ iV .j tV .f i4j^ljjvi CiL^ljjll .Ajjjill AiuijVl jjj ji AiuijVl l .(2024) . l Sljill ISSN 2619-1261

JJajjj Jjjjjj йУ* Цл ^^jVI jJ*Jj* Vj Jjlklll JaI

il—J

.^lL*ll ^i ^jkll ¿¡.jl^ t <ViV*j ^Ipl n^^yi

¿л j$L—u i^jj^jj jjLj ^ilkJ* ' t <1 AJj^j* jA ^j^j ^i Ai—jVI ', 'l J-ui. 1л ¿j

¿jj ^^laJjj 'Ajilkill jL^VI ^Ic ^JaJj 'jJljailj t*<1jk.cVI ^Ijjjj ^ifcllj AjfljUll JSj .AJJJ^ jc ¿l—jVI JjljJl "Aj^ljull AJCLAJ^VI Ajlg»ll Aj—iill jji^ll" jc

?L^j.jjj*j ^^j^1 jj^Jj* ^Jij^ :Jpl—j.j Li-jj^Jj* j^j AjjlujVt" l^jl Ajij Ai—jvi ^jill ^i

'l^jA^j L^jl ^ajjj*j l^j jj*j ^jji [7]"A^Ull aja1*1ij aj^j\j'<j\i L^jlalL ^jjj^ J^i. Цл Lgjli jjkj* ^lljjjIll ^jU^Tsvi ^Lkill j^ij Aj'gJllj jjj t ilUJll "j

¿Vj '^jbl^VI ^¿jkl! JL^j J*ill JL^ Aj^lj—ll A^ijIaaII L^J й<<л ^Jll i^I—ll Lj^jJjj£Jl ¿li '¿ll... pl^Vlj pljkill '¿jij*j V uj^llj ¿jij*j jj.il! i^LjjliJ Jj f—i. ^lUll ^ '^IlJJl ^lL*lb Ц^к ^Ik^l ¿l^j^J ^ll^ ^i Vj ¿j<j jl ^ljj^vi JLa^ll

tjijll Цл JjJa. ^ijAjl jjc ojl» x pl^clj ojl^cl ^Ljj Ja 'Ajjl—jVLj jJ.J^ jj^ ¿l—jj ^J*J. Цл lALc Vj j<j* ^l ^Jll Ajjj^ll ^lj^jlji^Jll aJ йс^и ^ill ¿¿jll Ajj i^iaJll jjkJll ol^Jal j^ kA* JSJ jjj^*ll ¿jSlI ¿J<J. II<A 'J^^VI ljl^a jc obl^a й\. ^ill pl^jj

j^j J—illj ^j^ll й<\А1 i ¿l—jVI jj^Jj Ajj^kcj Sjl^ll Ajj^kc Цл Ajj^kc A^ljU jjc

.[8]"^lL*ll I^a ^i ^jj^ll Lajj>^ j Ajjl^jyi Jl jjj ^jil ^J

a^iij^ii« jijsii jaP

'AjlljjjIll Ai—Iill A^ll AiUul L^jjjlj 'L^ЛJJ^л L^j—jlj Ai—jVI AjlljjjIll йaJJ^I

йаjll jjj* ¿^j '^lj^jjIjj^Vlj ^la^*llj jKiVI ^i l^^L^ Ljjjla A*iixl! ^ja ^jj ^ Jjc JjkJ. 'alj^ jj^j jj^JJ. Vj '¿J<J. ¿1 1л ^a l^jl Jji ^J^ ^^cl^jl ^Ull

"[9]A*iiAll ja 1л jJkj ^aJl ^jl ¿aj^aii sjaj 1л ¿l ^^il ¿l Jja jjjl йaJ ^ic j^" :^jj*ll

Ajcj ^i 'Ajjj^kc Vj Ajjj^kc ^i ¿l—j^l PLijll jl^^j ^jjl—jyi j<ill ^Vjl^ л ^cji

jc j^c Ja Ajli 'AJj^Ja ¿l—jyi ^^ ;** ^Jll Ajjl—jj^ll ^aioaii J^ Aic ^LiJllj 'ajjcj ^ij

11a Jjj jAxlmli ^;Lj AilSJll l^Jl<Uj ¿jjLjll l^T'x ^Jll J^^Vl Цл A^ajI^j*

jc Aij^j ¿l—jyi Jjijj ^i '¿jkj Jj 'l^jIc ylk'^j Ajjl—j^l oL^j*l ^i Ljlj^l j<ill

'jki^J AjjA^ Ajlljjjl JJ^ ^i ¿Jjj j—^1 '¿jjx ^i ^Jkjl 'oljl^j Ajjjjj£j й1'ал AiJAл

'Ajljjj ^iaj. V la1 ^a'j 'jkj—ll Jl<Ul ¿ja^ Цл jj^j* ^il' Ai—jV! ¿l—jjj .Ajli ¿VI ^i

^ ^ 'V .j 'V 'AjuljjVI Ajj*ll CiL^IJJII .Ajjjill A^Vl JSJ J1 :LAJjJ^j A^Vl f.J4iл I .(2024) . I Sljill ISSN 2619-1261

^3 Acl—4jj jl'jyi ^3 ^jll^l ^^l^jlj SjUj'll '¿j3 —J j

.(•¿j|jVl-Ja*Jl-Ajj^]|) ^Ml l^jjj A^l S^|jyi rlUjj

JJAJ ^to

'алл.jjjJjVIj j^l ju AfVl SjSil l^iSA ^3 Jflfyl ^ AfVl ^lU^l Ailajll ^3 ajU jAl ^jljjj 'aLa jjjll a£j1vi ^jjj lA

.4iLlcj IjIjJj b^j i^A^^Vl jjjll ^cj iAjjj*ll Aja^iVI

Al'jVl ^3 ^jj*ll ^¿J^ll jlill Jj^j ^l jj*ll jA ¿aljll ^SlJll Ax^ ¿Ijaaj A'j ^la IjaIAS

jjjl*jillj ^U^li jjj JJAJ V Jjl ' t Jl^^ All^. ¿ll3 i^i^^ll Jlullj Ajjjlll ^jjll jjj AJJJ*JI

AJLAJIAI pl^a3jj ^A^^VI ^IjJll ^ic Sj'3 JAAJ 1A Aj'jVl jA ^SJJI Jj 'AJ Aa^jj^ll ^3 jajll Ajic AJJ^I ..Laa f^-^yi l^jj iAi£ jjjll ^jlj ijjjll A^l^j iAjjl—aJlj Aj^jjll i^^ib ^jl'jj jA SljA jA ^JIJ IA ^JAI, ¿l j^3 i^jj*ll ^jjl'jyij ^i'iillj ^cl AJ^VI jlill

j ^j^j ^jJjJJ Jj

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

^JUttl Jlilj

jl^aJjVlj ^1*A1I ¿I'jyijSjSill jl'jyi ¿A ^i^all S^lcb OIJUAII fjjll ^Ij^l ^iJjj*

¿l^ jA Aj3 ^allc ¿ljujj ijl'jyi ^3 ^jl'jj jA Ia J£ ¿l^ jA ¿3jllj 'L^Jja^ ^3 Ajjl'j^J

^jll lA Чып 'AjjjJ Vj Ajip ^¿3 ^A ^Jjlj (...AaIjUIj Jj*llj AjjpJl) AaaI^II Ajilll ^¿all ^Jj t ¿1 jA l^jaajj Ajjl'jyi ^Jll ^¿all ^Aj i^Ull ^ll^aA lA^JjJj

.'¿j^l*AJl Ajjl'jyi ^jl^l ^Jll ajs^^vi S^lj Ajjl'jj Jjijj ^lj3yij jljayi Aj'jVl ^lcjj ^ifcl jjiaj fjA*ll Aij ^icj

^lalaSll jjiaj ^¿j i^^lj AJjjl'jj ¿l'jyi ij^j jj iajjisjaj sjj*ja ^Ujl'jj V f^l ^jj jJJ a£jj^a]| ^^Ijall SlcljA f^c ¿1 ^jjjij^jll ljljj ^ljijljjjyi ^jl^j'j

. [2]AJJ11 ¿jlJ^ jj^Jll Sjc^ ¿13

^^^j J^^aJ ljJjjl'jj lj^j jA irl^jll Jjjl rl3jll ¿1a^ jA ^'¿a^ ll ¿j

Ajjl'jj ¿aljll ^3 ^jIaJ ljjllj Aaj^j Ajjl'jj jja^l^ ljjlj ^cjll jA JaJjj Aj3j*Jl ^Ij^Vl l^Jj*J ^Jll [10]Aj1^J'a\I Ajjjl'jyi ^A Jjlll Ajjl'jj ¿j

Ajlj ^JJ^J ^jPj fjaj vj Sjl V [1]pJjl*ll Ajjjl'jyi .j^ll lAiS AjAji3yij Ajjjjllj

"Sjlj^ll" ljijljjplj ajijaa ^A ^Aj iajj£ l^unc jA—J Vj i^^jVl ^3 aj^*a1| Ajjl'jVl jlicl jj^ jj*ll ^3 aajwi^ii jc ^jLlI ^¿j [11]"AjAjall rlj£ll"j

^ ^ 'V .j 'V .f 'Я-iuIjjVI Ajjj*1I CLJjjll .Ajjjill AiuijVl jaj jl ;lAJjJ^j AiuijVl I .(2024) . I tljill ISSN 2619-1261

ЬАл tAJ'ljl^aAj ajjj^a Jj^ ^icj Aali au^ l jA ojaa jl^ij^J f^j^* jl^

ji t 1(jUjiilj J^jVlj SljjSil) AMI ^Ajil aj do^ ^i ^jVl

Jcli jj tij^jll ^i ÜSi jj^Jl ^cli ^jlj t^cli j1£ jl t^cli jj&ll ^i oo^.j ^j] jl^jVl j£l

tA^aj ^aj]l ^i j^aIIj j^ll jA jl^j. V Al*ij oj£i j£lj fj^A j^i tAjx V] ^l1*Jl ^i j^ll ixj tj^ll ^i j^ji t^ji! ''ja aäjalii jluuVl IAjjoSaj ^j] AjLuVlj tAj*jjL JL*J" V AJilajj .jljj^jj. Vj j^ V Ailajllj AxjiLli t Ioj! lgic J^aajA jj^j A*jiLll jljAj jljA ^llc

jalja, A^i Ajjl^jyi

jja> ^ ^ijall jja^i I ^jj^ia jA ^aj'jj j! j^Aj. ja" ;^Jla jj.jc oa^a Jpl^ü

^Aa^aHj fjL jAj °j< j£l .j^AA ixjl t [13]"^Ajjja Al^aJ ^Iaj^VIj (j^iVl J^ajj* ''' J t^clA^

1$1a! jjl^j'j tl^j^ljA ^i ^^aj ^^jVl ^i ^j^jji too^lj aa! Ajjl^jVl ^¡jl£"oa.l tljiilajj ^Ull ^ tJjVl o*j ^^jVl ^i i^äll t^^jljl!j ^^J'urtl! r^Jilj

jjjjjllj ^jjj* dljoSJl ^j'pl^j t^^jVl ajjlii ijj^j] pia^ii jji 1*j<q IjSlJj

^ij1a Iaj jl^jyi ^i j^! jj^Jli ^lilj .j^ll jc ^AijJ'j jj^il dL^Jl^allj jj^Jl^allj

j.oll dljKj aji^vi ^AjLi ^lull l j]j tjJ^Jl Jj^a^J ^^'a ^i

il^äj V] j^ll

to^lj ^jj ^i "öO^lj ^^j jA '¿j^] ^^j! ^l] IjjLaJl tAAl^l ^aj a£jj^a]| ^^JjScj a*a!^i

. [14]"1*JA^ Aj jJJ^::. 1a ^IjjLJI jA ^^ajj ^ j!j V \jjj l^aj I^IJJ l^jV ^ISJ ^J] ^jjll Aj^jVl ^U^Jj

^jlA ajIL. 1a jljfr [15] "global ethic" AjIIJa AjaIIc la^^! '¿jjj^ll^ o^a! Vj tojlAj j^Uj Aj^oj] o^j 1ajj^ ^cloJji tJo*]|j ^^Jlj AaIjUI 0^jJ tAail^ AjSac la^^! lAj]j t^jj£

o^Aj .Aajj ^jJ^aJI Oj^j^jj Aa^ oO. lj^! ^^Jl ^llUJl

^jII Jl*iVl j] Jj tJjl^äll ^lä^ jl^jVl Ajjl^j] ^A j^^vi"

tAjc t^^Vl ^jU l^ji Ji*j|j Ajali Jl*ij Ajlac Vl*i! j]j jl^jyi

^Ijllj .ojoa jA ü^jj Ajjl^j] ^i j*LJ AjJij il^i j^i ^J^J ^jl^ J^j

a*a1^j jl^j^J aljijj ^lilaJll '¿jjlc ajaiic ÄaJl^A ^J] | ^j^a ^i a£jj^aj| ^^J'ji! j1jjc1j

"Jjl ^allj ^Ijj^JI jjl*jllj tJjljaJlj jjj ^j1*j]| 1^aIja tjl^iVl jjj

Ajjl^jyi ^a jj^ji ^^laJ ^i A^jjAjl ^l^j Jjli ^oaj] ojcoJ Ajjl^jVl '¿jl^^ll ^jjll ^j*Jl '¿iija

^jj^j V [16]Ajj1^j! A.jA jl^] ^i tj^lj^ jji Aj^IjA jlL] ^i Ajjl^jVl ^UajVlj tp1*A^ .eAjJ^j" j! f^JJAiV ^.j^Jll ^ijll l^ji t^Ajall jLjJlj ^aöajij So^j

IjjjSij IjjAj) ^^J Jlaj ^Jjij IjSj Aali '¿jj^ tA^jj^ jl^j^l ^ ¿l^i" ^ja '¿ijjjll ^i

tj.jSJll ja^;jUj| ^lc ^J. jljJ^ J^ ^lcj P1a^1| jjL ^lcj j^jll ^a^ ^lc IjUnJj lAjr^iij ^^j^l IjjIaIj

^ ^ tV .j tV tAjuljjVl AjjjäJI dl^ljoll .AjjjiJl Aj^ijVl oaj ji ;lAJjo^j AiuijVl fj^ax l .(2024) . l i^ljall

ISSN 2619-1261

^ic ^^jaj* t" iUl jA j^Vl Aj ^ilal La Jj i^jjill ^Jjij ^jl "ljjl'jj" "_jl" jA ^ill"_3

"[17]^jj^jj j^Vljj ^Ц-3 ijjUllj aiij ^Ll*Jllj jj ia*a Jjijll

SJIAA Jjki^A Jyti d^l^A ^IjCJ

tljj_l^j jc A^jji_^j^Vlj Ajjall jjj jj_jj ^jl-'jVl SjJ_Ua11 SjI_—a tljcJ

jJLi_—llj Ajjjjll jl_kVlj A *niAll l^j*^jAj A.jjj*1I tlill SJSjAja i [18]A-jj^*i

jLkll "¿lalll ¿ji" jJliil Jjl_'ll ^icVl JJlall Ajj ja3 ijjA_'Allj ^j*ll ^ic Aj^jjlJll

¿jall liA _jc" :Цл3 Jla 1991 flc lAlall ^3 fX-^yi Sjj_L ^3 ^jj^ll jA fJlall

jA tJjAl iAiui jA jjll t'Ml Ь if^j^yij ^j*ll jjj A^iljA Jj^l Jj3Vl ^ic _j_uj ^ill jj*j ^|j_jll jA la iS^jUll ^j^ll ^j*ll ^gjl ¿l J*jj .^jJ^ll j l1i ^jj^ll

Aijl l^ij f^^iVl ja^ji i ¿a a^jl^a1| jAj Vl '¿Jjll °jj^A Al A; 'lllj

.^llxllj ^jill J;'J'Aj Ajjjill ^ll jaIIj Ajjjill ''jl ll ¿a

jjjlJl j|j*j^l ^ic ^ijl i^ijill ^3 jluJjVl ¿^lj ^lj Jijj" Jjlc JA^A JjflJ

^ji-ll ^3 fjjll Jlaj LA ¿lj i^lj ^ic ¿jauJ' tl.uAj.uij i^^lj JJ if^^yi ^ic AjclAJil Sjjlj Aj'jllj ^3 V ijjAi'Allj ^j*ll jjj (jjij V ^j*ll3 'Ajjj*ll Ajajall jc ^aVLj Jlaj ¿ll f^^yi jc Sjl—All Ajjjj1I ai4Jj. [20]" AJjAjA Jl^Aj A^11ja1 AjlUll AJjjj ^3 vj AjajjlJll Ajjjjll Aj3lajll

^JjjlljJjAjll ¿V 'plj^j ¿jljJ ^j Aj'jl ^3 il^ljLl jA l^i^lj' l^j'lj ^ic tljcjll jA jjj£ tjJjl

.¿iljAll ^Jajj ¿jljjll jjjj ¿n ¿jj '¿L^jVI Ja'j Vj Sjl—^ll ^jjj V

^3 ¿L'jVl jc ^ llj '¿L'J^I ¿L'jVl Aaja^ Jj3 jA ^3jll ^ilj ¿lj Jjall j$Aj 'LaLj^j ^jIjII ¿AiAJjjl'jy Aa^LiII ^jl*All jc ^l3jllj 'jj^j ^j Aj3 "Aj'jVl ^jj" ^i^j 'jA La£ A*—j .j|j ^Ijjlj jA jj'AII A3ljjJ^lj AJAJ^II AJI^J ^^Jl J^j ^3 AJI£AJJ AJJ3JI^AJ AJjjl'jlj

i"Ajll£jj|j Ajjl'jj" jc fjj3 ^jjj eJujj La Jj^jll jlAj V Ajl Aaja^ll Jj3 jAj j3jjj AJ^aJ^lj ¿L'jVl Ajj^ ^ic ^^lJj .^Ajl la3j ¿jl jA jILIj AjaILc Ai'ia l^i^jj l^i^jj AIjjUaII ¿L'jyi Aaj^ Laj 'JjjLlI l^4jjlJ ^3 Ajjujll Ajlj Jj'J ^ill

il laal

La .^£1a1I j'iJj ^IjaII j'Uj ^jIaJI ^ij^j JIIaII All Jj^a ^jlj 'Jjijll tljl jA Ajl .l^Jl jj^jjj Ajjl'jyi Sjljal JaUSj SJjJi Ajjjjj SJjJi [21]Aall^A lu!S ^l

<_ij^llj AjajUli jA AjlL^ll ^ijaii 'jl ll aciil l»jAi ^liJl jjj aijjuaii uillaji jA

tljjj^Jll ALL4J i [22]¿L^^^l Aj'lJJ.J^j'J ^jj^ll ^i*Jl jjj^ jA i—jl Ajll^j JJ 'jljjJ^Vlj jjijllj oL^llj Sjjjll ^3 ¿aUj ^ f jjll ¿l^jyis .AAjail j3L3 r^^ aJj^jj AjaIjl JjjJ'J ^JJl

^ ^ 'V .j 'V .f 'AjuljjVl Ajjj»1I itUjjll .Ajjjill AiuijVl jaj jl ;Lajjj^j AiuijVl I .(2024) . I tSljill ISSN 2619-1261

Bibliographic References

1. Vanov F. [The tormentors of the Earth, madarat for research and publishing, translated by Sami Al-Droubi and Gamal Atassi]. Cairo. 2015. (In Arab.).

2. Marcuse H. [The one-dimensional human being, translated by George Tarabishi]. Dar Al-Adab publications, Beirut. Vol. 3. 1988. (In Arab.).

3. [Sartre's introduction to Franz Vanov]. Tormentors of the Earth. P. 19. (In Arab.).

4. Wail B. [The reform of modernity, translated by AMR Othman], the Arab Network for research and publishing, Beirut. Vol. 1. 2020. P. 11. (In Arab.).

5. Guenon R. East and West,Sophia Perennis. 2004. p 24-25.

6. Patrick J. Buchanan. [The death of the West, translated by Mohammed Mahmoud al-Tawba], Obeikan library, Riyadh. Vol. 1. 2005. (In Arab.).

7. [The pain of the Western mind, translated by Fadel jetker]. Obeikan library, Saudi Arabia. Vol. 1. 2010. P. 492. (In Arab.).

8. Buhnash N. [Ethics and human stakes]. Africa East, Casablanca. Vol.1. 2013. P. 8. (In Arab.).

9. Al-arawi A. [Sunnah and reform]. Arab Cultural Center, Beirut. Vol. 1. 2008. P. 6. (In Arab.).

10. Al-Rumah I. i. A. [The impossible humanism: the problems of human deification and its refutation in contemporary thought]. Dar Waqf dalilat publishing, Riyadh. 2009. (In Arab.).

11. Schopenhauer A. [The art of wise living: reflections on life and people, translated by Abdullah Zaro]. Dar Al-Aman, Rabat. 2018. (In Arab.).

12. Begovic A. E. [Islam between East and West, translated by Mohammed Youssef Adass]. Foundation of modern science, Beirut. 1994. (In Arab.).

13. Al-Hababi M. A. [Freedoms or liberation]. Dar Al-Maarif, Casablanca. 1972. (In Arab.).

14. Al-Farak A. [The message of ethics is to educate and promote the human being in the honoring exits and complementary runways, a dialogue at the Dia Center]. 2021. (In Arab.).

15. Kung H. Towards a universal civilization in Islam and Christianity.

Muslim Relations. 2020;11(2).

^ ^ 'V .j 'V 'AjuijjVl Ajjj*ll cLJjjll .Ajjjill Ai—Vl Jkj J1 :LAJjJ^j Ai—Vl fj^ix I .(2024) . I ^Ijill ISSN 2619-1261

16. Taha A. R. [The religion of modesty, from fiduciary jurisprudence to fiduciary jurisprudence]. Arab Foundation for thought and creativity, Beirut. 2017. (In Arab.).

17. Misbahi M. [The multiplicity of the person: between the unity of the Being and the unity of man in the personality of Mohammed Hababi]. Journal of modern times, the file of Moroccan thought and the social problem. (In Arab.).

18. Khadr A. I. [Islam and Congress, facts and documents. About what the Americans called the Islamic fundamentalism movement]. House of cultural monuments, Cairo. 1994. Pp. 236-407. (In Arab.).

19. Heitsdens Venter. [Is political Islam a danger to Europe?]. Translated by Sabiha mashreb. Al-NAHJ magazine. 1995;(40):237. (In Arab.).

20. Al-Jabri M. A. [The question of Arab identity and Islam... And the West]. Center for Arab unity studies, Beirut. Vol. 2. 1993. Pp. 138-139. (In Arab.).

21. Taha A. R. [From the amputee man to the cowardly man]. The Arab Foundation for thought and creativity, Beirut. Vol.2. 2016. P. 37. (In Arab.).

22. Fukuyama F. [The end of Man: the consequences of the biotechnological revolution, translated by Ahmed Mostagir]. Sutro editions, Cairo. Vol. 1. 2002.

Список источников

^jjj^ll ^ai^ aa^jj ijAillj ^l^j^J ^iji^a '^^jVl jj^*A._jjli jjlji .1

(»2015/4436 '2 ^ >tSi! t^^UVl JWj

jb ^Ijj.^ '^jujijl ^jj^ aa^jj t^ljil :*ll ji juiV! .jj$ju ^jjja .2

^1988 '3 ^ i^l^VI

19 ^^ '^jl^ ¿-^Ja '^^j^l jj^*^ .<_bjjli 'jjlji _l jj'jl^ ^j^Sj j^jl .3

¿iLaJ^l Ajjj*ll A<;.\l 'jIa ^fc JJAC Aa^jj 'AjI^II .J^lj .4

11^> '2020 '1 ^ 'j.llj 5. Guenon R. East and West,Sophia Perennis. 2004. p 24-25.

'jl£ji*ll Ajj£a 'Ajjjll Jja^a a Aa^jj '^jill ^ja .jjl£jj 'Aj^ ^jjjL .6

.jjUibj '^Ijjlj ^2005/°1'1426 ^ '<>bjll '1 ^ 'A-iJj*^ll 'jl£jj*ll Ajj£a 'j^J^ J^li Aa^jj '^jj*ll jS*ll ^Vl .7

492 ^ 'f2010/-*1431 '1 ^ 'pl^jjll jl^ll 'jj.ll IjSjjil 'ajji^jvi ^Ul&jllj j^^Vl.ojjj '(U^jj .8

.8 ^ '2013

6 ^ '2008 ' 1-^ «->jjjj '^jj*ll ^ilSoll j^jAll '^^^Vlj Aj^ll .^1 jj*ll .9

^ ^ 'V .j 'V 'AJ^IJJVI AjjJ cUjjll .Aujill Aj^ijVl JSJ j AAJJJ^J AiuijVl ¡»j^i« I .(2024) . I ^Ijill ISSN 2619-1261

lAJjjijj jl^jyi AJUJ ^VH^I :ALajwAll AJJA^JVI .^1 Jjc j. ^.AIjj] '^IAjil .10

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

.2009/4439 '2 ^ '^bjll ij^ji! j jb 'j^UAl jlill

tjjlj JJC AA^JJ i^lillj SUaJl ^i ^¡^АЬ* ji .jjl^j^ 'j'jl . 11

86 ^ '^2018/^1439 '1 ^ '-ЦцИ 'j^Vl jb

'^Jc ' »'"jj AA^JJ '^jiJlj jj'll jjj f^'Vl .^jc ^i^ .12

88 ^ '<1994 /-A1414 '1 ^ jjjj '^¿JAI А^ш^ '1^ '^i—jjll JIJJI '^JI*A1I jb 'jj^lll jl ^¡bjAl .jjjc '^jlj^ll .13

24^ '<1972

j ^i 4JJSJ5j jl^jyi AJJJJ ^A J^ÂVI AJI'J .J^I 'tl jill .14

2021 23 JAj^j '^jtallj ÔVVI Jjc ojjl^ JIJA ^i jlj^ 'JJAUII

15. Kung H. Towards a universal civilization in Islam and Christianity.

Muslim Relations. 2020;11(2).

AUIU)JA]| '^JUJJV! Aaill ^l] ^JIAJVI Aaill jA '^LaJl jjJ Jjc 'A^ .16

65/3 '2017 '1^ '^jjjj '^IJjVlj jliil AJJJAJI Ajjl^a^^ ^i jl^jVI ûJ^jj jllll ûJ^j '"li .ÛA^A .17

'AJ*aJ^aJ| Aj]ll^yij ^JjiAl jSill ^iA 'AJJJ^JI AjAjVl Ai^A '"^.UAl Ja^a

110:^'10

jjjljjAVI ÔIA'I IA jlllj ^^'yi.^jAljjj JA^I .18

407-236 ^ '1994 '1^'SjAlSSl 'Ajàt£ll ^lUAl jb '(A^^yi Ajlj^Vl Alj^j

A^JIJ AA^JJ '"ÇIJJJI ^ic ^'l.uill Jl' JA" .jJjji 'jjjJ^^jlA .19

237^a '(1995^.^) '^JJJJ '40 JJ*ll '^-jll AI^A '^JJ'A ^I'ljj jljA '^j*llj...<^'yij Ajjj*ll AJJ^JI AJI^A.JJIC A '^JJI^JI .20

.139-138^ '1993 '2^'^jjjj 'AJJJ*JI "¿J^jll jliil AJJJAJI A^'JAJI 'jj'jlll jl^Vl ^l] jjjVl jl^jVl jA .jA^jll JJC 'A^ .21

'37^ '2016 '2^ '^jjjj '^IJjVlj

JA^I AA^JJ 'AJ^JJji£jjjj]| Sjjoll ^sljc :jl^jVl Ajlgj .IA!JJ£ji '^j^jlji j^jl .22

212 ^ '<2002 '1 ^ 'ûjA^l 'jj^' ^lJIJ^] 'JJ^J^A Information about the author Информация об авторе

Ahmed el Farrek - Professor of Ахмед эль Фаррек - профессор Abdelmalek Essaadi University, Tetouan, университета Абдула Малика Аль Morocco; Саади, Тетуан, Марокко;

https://orcid.org/0000-0002-5430-9818, https://orcid.org/0000-0002-5430-e-mail: elfarrak@gmail.com 9818, e-mail: elfarrak@gmail.com

^ ^ 'V .J 'V 'AjuljjVl AJJJ»JI CiL'ljjll .Ajjill AiuijVl JSJ jl ;IAJjJ^j AimiVl fj^i^i l .(2024) . l t^ljill

ISSN 2619-1261

.\»\£ j;A'ihn\« ^i j.jll JjjSlI ^j* jjajj^ ^^ ^i JJAJJ^ Л ^i ^JiuiVl

The article was submitted 08.09.2024; approved after reviewing 15.09.2024; accepted for publication 20.09.2024.

Статья поступила в редакцию 08.09.2024; одобрена после рецензирования 15.09.2024; принята к публикации 20.09.2024.

Conflicts of Interest Disclosure: The author declares Conflicts of Interest Disclosure. Раскрытие информации о конфликте интересов: Автор заявляет об отсутствии конфликта интересов.

^ ^ 'V .j 'V 'Aj^ljjVl AJJJ*1I cLJjJl .AjjjiJl Aj^ijVl JSJ j AAJJJ^J Simi'Vl ¡»j^i« I .(2024) . I ^Ijill ISSN 2619-1261

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.