Научная статья на тему 'ТЕННИСДА ВАҚТ-ОРАЛИҚНИ ФАРҚЛАШ РЕАКЦИЯСИ'

ТЕННИСДА ВАҚТ-ОРАЛИҚНИ ФАРҚЛАШ РЕАКЦИЯСИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
23
4
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Fan-Sportga
Область наук
Ключевые слова
ВАқТ ОРАЛИқ / КУЗАТИШ / "БАРВАқТ" / "КЕЧИККАН" / "АНИқ" ФАРқЛАШ РЕАКЦИЯСИ

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Пулатов Ш. А.

Мақолада замонавий теннисда объектни (рақиб тўп) кузатиш ва зарур бўлган вақт оралиқни фарқлаш реакцияси теннисчи талабалар мисолида ўрганилган. Аниқланганки, 1 ва 4 босқич теннисчи талабаларда ҳаракатланаётган объектни кузатиш ва белгиланган вақт оралиқни фарқлаш аниқлиги суст шаклланган бўлиб, ушбу кўрсаткич 7 ойлик анъанавий машғулотлар таъсирида ҳам етарлича ўсмаган. Мақолада мазкур муҳим қобилиятни самарали шакллантириш йўллари тавсия этилган.В статье на примере теннисистов студентов изучены показатели реакции слежения за объектом и дифферецировки необходимых пространственно временых отношений. Установлено, что у студентов тенниситов 1 и 4 го босқичов данные способности оказались слабо развитыми и даже после 7 месячных традиционных тренировочных занятий покаазатели этих способностей возросли незначительно. В этой связи даны рекомендации по совершенствованию этих способностей.In the article, using the example of tennis players students, the indicators of the reaction of tracking the object and differentiating the necessary spatio temporal relations are studied. It has been established that in 1st and 4 th year tennis students these abilities turned out to be poorly perfected, and even after 7 months of traditional training sessions, the indicators of these abilities increased slightly. In this regard, recommendations are given for improving these abilities.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ТЕННИСДА ВАҚТ-ОРАЛИҚНИ ФАРҚЛАШ РЕАКЦИЯСИ»

Техника, тактика и методика спортивной тренировки

ном минерально-сырьевом университете «Горный» являющийся одним из лидеров студенческого спорта в Российской Федерации культивируется 70 видов спорта.

Следует отметить, что ежегодно среди кафедр физического воспитания филиалов Вузов Российской Федерации и иностранных вузов проводится спартакиады по восьми видам спорта. Какое-то однозначная позиция спортивного клуба при МинВУЗе РУз. которая таких соревнований не проводит. То-есть практически не выполняется Постановление правительства о формировании здорового образа жизни средствами занятий учащейся молодёжи видами спорта по желанию и внедрению спортивно ориентированного подхода к физическому воспитанию студентов.

Таблица

Страны Обязательные занятия Факультативные занятия (с обязательным посещением) Соревнования по календарю

США 4 ч. в неделю - 144 часа на 1-2 курсах 72 часа в год плавание, теннис, каратэ, баскетбол, легкая атлетика, гимнастика Плавание, теннис, баскетбол, легкая атлетика, футбол, волейбол, гимнастика

Китайская Народная Республика 4 ч. в неделю - 144 часа на 1-2 курсах Футбол, ушу, баскетбол, волейбол. Плавание, футбол, теннис, ушу, баскетбол, легкая атлетика, гимнастика, цигун, бадминтон, волейбол, культуризм Плавание, футбол, теннис, ушу, баскетбол, легкая атлетика, настольный теннис

Российская Федерация 4 ч. в неделю - 144 часа на 1-4 курсах Плавание, мини-футбол, баскетбол, легкая атлетика, гимнастика, волейбол, ОФП Студенческая лига: мини-футбол, волейбол, баскетбол, легкая атлетика

Республика Узбекистан 2 ч. в неделю - 36 часов Кураш, баскетбол, легкая атлетика, футбол, волейбол Таэквандо, кураш, мини-футбол Каждый год проводится Республиканская студенческая спартакиада

На уровне вуза введение зачетных единиц для предмета оздоровительная физическая культура требует пересмотра всех элементов сложившейся образовательной системы и, прежде всего, традиционной организации учебного процесса. Введение зачетных единиц в то же

время предоставляет вузу возможности по введению новых технологий обучения, направленных на его индивидуализацию спортизированного подхода.

Таким образом, проделанная работа показала, нововведение в высшем профессиональном образовании и требует на уровне МинВУЗа большой работы по серьёзному пересмотру методических подходов к формированию государственных образовательных стандартов высшего профессионального образования по дисциплине физическое воспитание.

Литература:

1. Болонский процесс и его значение для России. Интеграция высшего образования в Европе. - Москва: РЕЦЭП, 2005. - 199 с.

2. Болонская декларация: Европейское пространство высшего образования: Совместное заявление европейских Министров образования, подписанное в Болонье 19 июня 1999 года // Вестник Рос.филос. о-ва. - Москва, 2005. - № 1 (33). - С.74-77.

3. Закиров Т.Р. Современные проблемы физического воспитания в технических вузах // Вестник Каз.техно.ун-та. - Казань, 2007. - С. 280-282.

4. Каримов З. Белобородова Н. Болонский процесс и региональные вузе // Alma mater. - Москва, 2006. - № 6. - С. 48-49

5. Кудашова Л.Т., Назаренко М.В. Пути совершенствования процесса физического воспитания в вузе // Проблемы и перспективы физического воспитания и студенческого спорта в условиях модернизации высшей школы: Мат. конф. - Казань, 2007. - С. 24.

6. Кирабаев Н.С., Петров В.Б. О структуре цикла ГСЭ по системе зачетных единиц на основе компетентностного подхода для гуманитарных, естественнонаучных и технических специальностей // Вестник Рос. ун-та дружбы народов. Сер. Информатизация образования. - Москва, 2005. - № 1. - С. 42-52.

7. Кошбахтиев И.А., Исмагилов Д.К. Системы физического воспитания в высших образовательных учреждениях передовых стран мира // Журнал. «Фан-спортга». - Ташкент, 2015. - № 4 - С. 9-16.

8. Эрдонов О.Л. Воспитание студенческой молодёжи средствами физической культуры во внеучебное время // «Женский спорт на современном этапе: проблемы и перспективы»: Материалы международной научно-практической онлайн конференции. - Бухара, 2020. - С. 520-524.

Педагогика фанлари номзоди, доцент Ш.А. ПУЛАТОВ1

Узбекистан давлат жисмоний тарбия ва спорт университети Чирчи^ ша^ри, Узбекистан

Муаллиф билан богланиш учун:

[email protected]

ТЕННИСДА ВАЦТ-ОРАЛИЦНИ ФАРКДАШ РЕАКЦИЯСИ

Аннотация

Annotation

eg eg о eg

m œ t

0 a.

со

1

В статье на примере теннисистов-студентов изучены показатели реакции слежения за объектом и дифферецировки необходимых пространственно-временых отношений. Установлено, что у студентов-тенниситов 1 и 4-го боскичов данные способности оказались слабо развитыми и даже после 7 месячных традиционных тренировочных занятий покаазатели этих способностей возросли незначительно. В этой связи даны рекомендации по совершенствованию этих способностей.

Ключевые слова: теннис, пространственно-временное отношения, объект, слежение, преждевременная, запаздывающая и точная реакция.

Мацолада замонавий теннисда объектны (рациб-туп) кузатиш ва зарур булган вацт-о-ралицни фарцлаш реакцияси теннисчи-талабалар мисолида урганилган. Аницланганки, 1 ва 4 босцич теннисчи-талабаларда царакатланаётган объектни кузатиш ва белгиланган вацт-оралицни фарцлаш аницлиги суст шаклланган булиб, ушбу курсаткич 7 ойлик анъанавий машFулотлар таъсиридацам етарлича усмаган. Мацоладамазкур муцим цобилиятни самарали шакллантириш йуллари тавсия этилган.

Калит сузлар: теннис, вацт-оралиц, объект, кузатиш, "барвацт", "кечиккан", "аниц" фарцлаш реакцияси.

In the article, using the example of tennis players-students, the indicators of the reaction of tracking the object and differentiating the necessary spatio-temporal relations are studied. It has been established that in 1st and 4th year tennis students these abilities turned out to be poorly perfected, and even after 7 months of traditional training sessions, the indicators of these abilities increased slightly. In this regard, recommendations are given for improving these abilities.

Key words: tennis, spatio-temporal relations, object, addition, premature, delayed and exact reaction.

Кириш. Замонавий теннисда уйинчи фаолият курсатувчи субъект сифатида "радиб+тупдан" ибо-

рат икки объектнинг ^аракатланиш тезлигини ^амда йуналишини доимо кузатиб боради, зарур ёки фойда

26

www.fansports.uz

№1-2022

Техника, тактика и методика спортивной тренировки

берувчи вазиятни танлаш ва вакт-оралигини фарклаш реакцияси асосида максадли карор кабул килади. Маълумки, бундай жараёнлар нейрофизиологик ва психокинетик конуниятларга асосланган булиб, улар интегралланган функция тизим шаклида киска вакт ичида кечиши исботлаб берилган.

Адабиётлар тахлили. Н.А.Бернештейн [1990, 496 б.] ва П.К.Анохин [1980, 197 б.] ларнинг таъли-мотларига кура мазкур жараёнлар иерархик тартибда бир-бирига узвий боглик булган турт боскичда ке-чадиган рефлектив механизмлар хизматига асосан амалга оширилар экан: биринчиси - афферент синтез боскичи булиб, бунда инсон (спортчи) режалаштирил-ган максад асосида юзага келадиган вазиятни тахлил килиш; иккинчиси - уз имконияти ва танланган хара-кат усулини вазият курсаткичлари билан таккослаш (харакат акцентори-чамалаб куриш); учинчиси -максадли карор кабул килиш; туртинчиси - карорни мулжалланган харакат усули билан ижро этиш киради. Ушбу жараёнларни интеграл шаклда фойдали натижа билан ижро этиш, бир томондан ва устувор жихатдан - хотира, онг, идрок, тафаккур, диккат ва иродага бог-лик булса, иккинчи томондан спортчининг соглиги, машкланганлиги тажрибаси, истеъдоди, ёши ва спорт малакаси билан белгиланиши мумкин экан.

Спорт уйинларида ва хусусан теннисда доимо юзага келадиган фавкулотли вазиятларда бундай харакатларни фойдали натижа билан ижро этиш, уйинчидан харакатланаётган обектни (ракибни+туп) кузатиш ва вакт ораликни абсолют аниклаш билан фарклаш реакциясига богликдир. Бундай кобили-ятни спортчида эрта ёшлигидан бошлаб, токи куп йиллик спорт тайёргарлигининг барча боскичларида мунтазам шакллантириб бориш мутахассислар томо-нидан таъкидланади [В.А.Голенко, А.Н.Сгородумова, Ш.АТарпищев, 2002, 240 б.; В.П.Безверхов. 2008, 150 б.]. Мазкур кобилият сенсомоторик механизмларга асосланганлиги туфайли уни нафакат уйин вазият-ларига ихтисослаштирилган техник-тактик-машклар ёрдамида шакллантириш тавсия этилади, балки ав-тоном тартибда моделлаштирилган харакатланувчи объектни кузатиш ва уни белгиланган вакт оралигида аник фарклаш реакциясини "чархлаб" бориш мухим саналади. М.А.Годик [2006, 272 Б.] футбол мисолида шунга ургу бериладики, уйин давомида харакатланув-чи объектлар - бу шеъриклар, ракиблар ва туп булиб, уларга уз вактида аник реакция курсатиш куйидаги омиллар асосида амалга оширилар экан:

- объектларни куриш (кузатиш) ва тахлил килиш;

- нерв марказларига тахлил натижаси хакида ахборот юбориш;

- зарур карорни кабул килиш;

- карорни мушакларга "узатиш";

- амалий реакцияни ижро этиш.

Тадкикотни ташкиллаштириш. Юкоридаги

маълумот ва фикр мулохазаларга асосланган холда биз теннисчи-талабалар иштирокида "РДО" - электросекундомер улчов асбоби ёрдамида моделлаштирилган тадкикот утказдик.

Тадкикотнинг максади 1 ва 4 боскичда таълим

олувчи теннисчи-талабаларда белгиланган вакт ора-ликни фарклаш реакциясини аниклашга багишланган.

Тадкикотни утказишда "РДО" методидан фойдала-нилди ва ушбу метод куйидаги тартибда кулланилди: текширилувчи теннисчилар (хар бир боскичда 10 нафардан теннисчи саралаб олинди). Стол устида урнатилган электросекундомер (ЭС) ёнида жойлаша-ди; бир томонда тадкикотчи ЭСни ишга туширувчи "тугма"ни босишга тайёр туради, иккинчи томонда

- ЭСни тухтатувчи "тугма" олдида теннисчи жойла-шади. ЭС "стрелка"сининг бир марта айланиши 0 -1000 м/сонияни ташкил этади; ЭС ишга туширилиши билан теннисчи "стрелка" харакатини кузатади ва уни "0-ноль" белгисига келгунга кадар тухтатиши талаб килинади; агар "стрелка" "0-ноль"гача тухтатилса, бундай реакция барвакт реакцияни ифодалайди; агар "стрелка" "0-ноль"дан кейин тухтатилса бундай реакция "кечиккан" реакция - деб аталади; агар "стрелка" "0-ноль"да тухтатилса, бундай реакция аник реакция

- деб юритилади.

Тест хар бир текширувчида 10 мартадан такрорла-нади - демак хар бир боскичда 10 нафардан теннисчи булса, бу ракам 10 га купайтирилади - п=10х10=100. "Барвакт" ва "кечиккан" реакцияларнинг сони хам, вакти хам аникланади. Аник реакциянинг факат та-крорланиш сони хисобга олинади.

Тадкикот натижалари ва уларнинг мухокама-си. Тадкикот натижаларидан маълум булдики, даст-лаб эхтимол килинганидек, 1 ва 4 боскич теннисчи талабаларида белгиланган вакт-ораликни фарклаш реакциялари, айникса аник реакциялар, укув йили бошида 2-боскич талабаларида нисбатан ижобий курсаткичлар билан кайд этилди. Лекин, 7 ойлик укув жараёни ва анъанавий машгулотлардан сунг тадкикотда иштирок этган 2-боскич талабаларида хам вакт-оралигини фарклаш реакцияларини ифода-ловчи курсаткичлар яккол кузга ташланувчи ижобий узгаришлар билан фаркланмади. Жумладан, 1-боскич теннисчиларида "барвакт" кайд этилган реакциялар сони укув йили бошида (2019 йил, сентябрь) 10 им-кониятдан 4,97±0,53 мартани ташкил этган булса, орадан 7 ой утгач ушбу курсатгич 4,03±0,47 марта билан ифодаланди (жадвалга каранг).

Жадвал

Теннисчи-талабаларда белгиланган вакт-ораликни фарклаш

реакциясининг укув йили давомида узгариш динамикаси ±6

Реакциялар тури Боскич 2019 йил сентябрь 2020 йил март Курсаткичларни узгариш фарки

"Барвакт" сони (марта) 1 4,97±0,53 3,15±0,24 4,03±0,47 2,96±0,19 0,94 0,19

Вакти (м/сония) 1 243,3±39,6 214,4±31,8 131,2±36,7 151,2±28,8 112,1 63,2

"Кечиккан" (сони) 1 3,54±0,45 2,47±0,35 3,12±039 2,33±0,31 0,42 0,14

Вакти (м/сония) 1 198,6±28,7 177,5±24,6 101,3±20,2 162,3±23,3 97,3 15,2

"Аник" (марта) 1 4 3,03±0,07 3,27±0,13 3,67±0,11 5,39±0,16 0,64 2,12

Бундай реакциялар сони 7 ойлик машгулаотлардан сунг 0,94 мартагача камайди. 4 боскич теннисчилари-да мазкур курсаткичлар муваффак равишда 3,15±0,24 - 2,96±0,19 марта билан кайд этилди. "Барвакт" реак-

см см о см

го га

0 ^

ю

1

с го

№1-2022

www.fansports.uz

27

Техника, тактика и методика спортивной тренировки

циялар сони бу гурухда 0,19 мартага камайди ва бун-дай холат ушбу гурухда белгиланган вакт-ораликни фарклаш реакциясини ижобий томонга узгарганлиги-дан дарак беради. "Барвакт" реакцияларни вакт улчов бирлигида тахлил килиш натижасида аникландики, 1 боскич теннисчиларда реакцияларнинг уртача вакти дастлаб 243,3±39,6 м/сония билан ифодаланган булса, 7 ойдан сунг ушбу курсаткич нисбатан камайди ва 151,2±28,8 м/ сония ташкил этди. Ушбу реакциялар вактнинг камайиши 112,1 м/ сонияга тенг булганлиги аникланди. 4 боскич теннисчиларида мазкур курсат-кичлар мувофик равишда куйидагича кайд этилди: 214,4±31,8; 151,2±28,8; 63,2 м/ сония этиб белгиланди.

"Кечиккан" реакциялар сони 1 боскич теннис-чиларида дастлаб 3,12±0,45 мартани, 7 ойдан сунг - 3,12±0,39 мартани ташкил этди.

Демак, бундай реакциялар сони камайиши 0,42 мартага тенг булган. 4 боскич теннисчиларида ушбу реакциялар сони дастлаб 2,47±0,35 марта, 7 ойдан сунг 2,33±0,31 марта билан ифодаланди. Демак, мазкур реакциялар сони уч баробарга камайган. "Кечиккан" реакциялар уртача вакти 1 боскич теннисчиларида дастлаб 198,6±28,7 м/ сонияни, 7 ойдан кейин -101,3±20,2 м/ сонияни ташкил этди. Демак, бундай реакциялар ижро этиш вакти бу гурухда 97,3 м/ сония билан ифодаланган экан.

Юкорида кайд этилганидек, замонавий теннисда зарба бериш билан боглик техник-тактик усулларни ижро этишда харакатланаётган объектни кузатиш ва зарур булган вакт ораликни фарклаш аниклиги фойдали натижага эришиш имкониятини яратади. Лекин, мазкур тадкикотга жалб килинган 1 ва 4 боскич теннисчи-талабаларда объектни ва вакт-ораликни фарклаш аниклиги талаб даражасида - деб булмайди. Бундай хулоса утказилган тадкикот натижалари билан хам тасдикланди. Масалан, объект ("ЭС стрелкаси") харакати буйича белгиланган вакт-ораликни фарклаш

аниклигининг такрорланиш сони 1 боскич теннис-чиларида дастлаб уртача 3,03±0,07 мартани, 7 ойдан сунг 3,67±0,4 мартани ташкил этган. Вакт ораликни аник фарклаш сонининг 7 ойлик усиши 0,64 мартагача тенг булган холос. 4 боскич теннисчиларида эса бу курсаткич дастлаб 3,27±0,13 мартага, 7 ой утгандан кейин 5,39±0,16 мартагача усган ёки унинг 7 ойлик усиш суръати 2,12 мартагача ортган. Шундай булса-да, маълум даражада машгулотларда шугулланиш ва мусобакаларда иштирок тажрибасини орттирган. 4 боскич талабаларида обектни кузатиш ва белгиланган вакт-ораликни аниклиги нихоятда суст шаклланган -деб таъкидлаш мумкин.

Хулоса. Утказилган тадкикот натижалари ва уларнинг киёсий тахлилига асосан шуни таъкидлаш жоизки, теннисчи-талабалар билан олиб борилаётган анъанавий машгулотларда харакатланаётган объектни (ракиб ва туп) кузатиш ва зарба бериш учун зарур булган вакт-ораликни аник фарклаш кобиляти модел-лаштирилган махсус машклалар ёрдамида мунтазам шакллантириб борилмас экан - деб хулоса килиш мумкин. Бундай холат, биринчидан мазкур муаммо-нинг ута долзарб амалий ахамиятга эга эканлигидан дарак беради, иккинчидан, ушбу кобилиятни самарали шакллантиришга кодир машк-мажмуаларини ишлаб чикиш ва уларнинг самарадорлигининг педагокик тажриба асосида аниклашга ёрдам беради.

Адабиётлар:

1. Анохин П.К. Узловые вопросы теории функциональной системы.

- М.: Наука, 1980. - 197 с.

2. Физиология движений и активность / Н.А. Бернштейн. - Москва : Наука, 1990. - 496 с.

3. Голенко В.А. Академия тенниса / В.А. Голенко, А.П. Скородумова, Ш.А. Тарпищев. М.: Дедалус, 2002. - 215 с.

4. Безверхов В.П. Теннис: Методика совершенствования юных квалифицированных теннисистов 12-16 лет. - Т.: LiderPress, 2008. - 150 с.

5. Годик М.А. Физическая подготовка футболистов. - М.: Олимпия

- ПРЕСС, 2006. - 272 с.

Муаллиф билан богланиш учун:

[email protected]

СМ СМ

о

см

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Мустакил изланувчи Б.Х. ХОЛЩОВ1

Узбекистан давлат жисмоний тарбия ва спорт университети Чирчик шахри, Узбекистон

МАЛАКАЛИ КУРАШЧИЛАРНИНГ ЖИСМОНИЙ ВА ТЕХНИК-ТАКТИК ТАЙЁРГАРЛИК ВОСИТАЛАРИ НИСБАТИНИ ОПТИМАЛЛАШТИРИШ

Аннотация

Annotation

СО

та п

0 d со

1

С СО

В статье приведены результаты проведенного эксперимента по определению еффективности программы проведения занятий экспериментальной группы по оптимизации отношения средств физической (ФП) и технико-тактической (ТТП) подготовки, запланированной на основе трех циклов, разработанной для определения еффективности метода оптимизации отношения ФП и ТТП

Маколада малакали курашчиларнинг жисмоний (ЖТ) ва техник-тактик тайёргарлик (ТТТ) нисбатини оптималлаштириш услубининг самарадорлигини аниклаш учун ишлаб чикилган учта давр (цикл) асосида режалаштирилган ЖТ ва ТТТ воситаларининг нисбатини оптимал-лаштириш буйича тажриба гурухи машгулотларини утказиш дастурининг самарадорлигини аниклаш буйича утказилган тажриба натижалари ва мухокамаси келтирилган. Тажриба даво-мида урганилган тестлар натижалари буйича тажриба гурух синалувчилари натижаларининг уртача арифметик кийматларини тажриба давомида нисбий усишлари назорат гурухидаги мос курсаткичга нисбатан деярли икки марта куп ошганлиги аникланган.

Калит сузлар: жисмоний тайёргарлик, техник - тактик тайёргарлик, оптималлаштириш услуби, нисбий усиш, статистик царактеристикалар.

28

www.fansports.uz

№1-2022

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.