ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 9 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-9-808-817
ТЕМИР ЙУЛ ТРАНСПОРТИДА ЛОГИСТИК ХИЗМАТЛАРНИНГ ЩТИСОДИЙ САМАРАДОРЛИГИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ
Сайёра Хушбаковна Валиева
Тошкент давлат иктисодиёт университети катта укитувчи sayyora3001@gmail.com
Дилшода Бахтиёр цизи Бахтиёрова
Тошкент давлат транспорт университети магистранти dilshoda.baxtiyorova96@mail.ru
АННОТАЦИЯ
Ушбу маколада мамлакат иктисодиётида темир йул тармоFининг роли бахоланган, хамда худудий транспорт тизимларини бошкариш моделлари ва муаммолари урганилган. Шунингдек, транспорт-логистика тизимини бошкаришнинг замонавий усуллари, транспорт турлари буйича юк ташиш ва юк айланмаси буйича статистик тахлиллар килинган ва таккосланган. К,олаверса темир йул транспортида логистик хизматлар фаолиятини ривожлантириш йуллари ёритилган.
Калит сузлар: темир йул транспорти, транспорт-логистика инфратузилмаси, транспорт турлари, темир йулда юк ташувчилар, юк айланмаси, транзит йулаклар, темир йул магистрали.
IMPROVING THE ECONOMIC EFFICIENCY OF LOGISTICS SERVICES
IN RAILWAY TRANSPORT
ABSTRACT
In this article, the role of the railway network in the economy of the country was evaluated, models and problems of management of regional transport systems were studied. Also, modern methods of managing the transport and logistics system, statistical analysis by types of transport and cargo turnover were carried out and compared. The ways of development of logistics services on the railway are considered.
Keywords: railway transport, transport and logistics infrastructure, types of transport, railway carriers, cargo turnover, transit corridors, railway highways.
ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 9 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-9-808-817
КИРИШ
Жахонда юз бераётган глобаллашув жараёнларида транспорт инфратузилмасининг ахамияти тобора ортиб бормокда. Мазкур соха фаолиятини такомиллаштириш вазифалари Жахон транспорт ва логистика тизими (The global transport and logistic system) томонидан амалга оширилади. Жахон банки гурухи маълумотларига кура, жахон транспорт хизматларининг ЯИМ таркибидаги микдори 4,2 трлн. А^Ш доллари (6,8%) хажмида бахоланиб, йилига 110 млрд. тонна юк ва 1 трлн. дан ортик йуловчилар ташилган, транспорт инфратузилмасида банд булган ходимлар сони 100 млн. кишини ташкил этади[1].
Шунингдек, жахон иктисодиётининг мухим инфратузилмавий тармокларидан бири транспорт тизими булиб, уни ривожлантириш хар бир миллий иктисодий сиёсатнинг устувор йуналишларидан бири хисобланади. Иктисодий алокаларнинг глобаллашуви ва халкаро савдонинг ривожланиши шароитида ички ва ташки бозорлардаги юкори ракобатбардошлик, транспорт тизимининг сифат жихатдан ривожланиш даражаси билан белгиланади. Жахон банки маълумотларига кура, йуловчи ташиш умумий темир йул транспортининг 20,0 % ини, шу жумладан, тезюрар поездлар хозирги кунда факат 1,0% ни ташкил этади - (Х,индистон ва Японияда йуловчи ташиш микдори буйича юк ташиш хажмидан ошади). Жахон темир йулларининг 2 трлн. йуловчи-км йуловчи айланмаси мамлакатлар буйича куйидагича таксимланади: Япония ва Европа - 370-380 млрд. йуловчи-км; Х,индистон ва Хитой - деярли 300 млрд. йуловчи-км; бошка мамлакатлар - 200 млрд. йуловчи-км. [2]
Жахонда темир йул транспорти юк ташиш жараёнларида юк окимларини ташкил этиш ва бошкариш технологияларини ривожлантириш етакчи уринни эгалламокда. Бу борада, темир йул хизматидан фойдаланувчилар билан ишлашнинг яхлит тизимини шакллантирувчи усуллардан бири автоматлаштирилган электрон хужжат айланиш тизимини такомиллаштиришдир. Бунда, юк ташиш жараёнларида хужжатларни автоматик равишда расмийлаштириш техник воситаларини ишлаб чикиш, хужжатларни расмийлаштириш усулига боFлик равишда хужжат айланишининг оптимал вактни аниклаш имкониятини берадиган технологик жараёнларининг математик моделлаштириш усулларини ишлаб чикиш, EDI алока каналларидан транспорт хужжатлар шаклини ягона электрон платформа оркали узатиш технологияларини ишлаб чикиш, шунингдек,
ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 9 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-9-808-817
хужжатлар айланиши жараёнида электрон ракамли имзолаш тизимини такомиллаштиришга алохида эътибор каратилмокда. [3]
Сунгги ун йилликда мамлакатимизда транспорт хизматлари бозорини ривожлантиришга ва унинг инфратузилмасини такомиллаштиришга алохида эътибор каратилмокда. Узбекистан Республикасида амалга оширилаётган ислохотларда темир йул транспорти тизимининг алохида урни бор. Шу боисдан, 2017-2021 йилларда Узбекистон Республикасини ривожлантиришнинг бешта устувор йуналиши буйича Хдракат стратегиясида «...хизмат курсатиш сохасини жадал ривожлантириш, шунингдек, ахолига транспорт хизмати курсатишни тубдан яхшилаш, юк ва йуловчи ташиш фаолиятини яхшилаш, уларнинг хавфсизлигини ошириш вазифалари белгилаб берилган».[4]. Мазкур вазифаларнинг самарали ижросини таъминлаш республикамиз темир йул транспорти хизматлари бозорини ривожлантиришнинг маркетинг стратегиясини ишлаб чикишни такозо этади.
Темир йул транспорти мамлакатимиз транспорт тизимининг асосини ташкил этиб, унинг ягона транспорт тизимида етакчи урин эгаллайди. Темир йулнинг давлат, халк хужалик ва мудофа кувваатидаги урни бенихоя. Х,озирги мустакил ривожланиш ва бозор муносабатларига утиш даврида темир йулларнинг роли мунтазам ошиб бормокда. Темир йуллардан ахолининг ва халк хужалигининг ташишларга булган барча эхтиёжларини тулик кондириш, ташишни юкори сифат билан уз вактида бажариш талаб килинади. Ташишларга булган буюртмаларни бироз кечиктириш хам корхоналарнинг нормал ишлашига жиддий зарар келтиради, хужаликни шартномавий асосларда муким юргазишни издан чикаради.
Темир йул транспорти фаолиятини тадкик килаётганда ва уни ривожлантириш дастурларини амалга оширилишида хал килинадиган вазифаларини аник белгилаб олиш керак, яъни темир йул тармоFининг узига хос хусусиятларини инобатга олган холда белгиланиши лозим. Буларга куйидагилар киради:
> Хизмат курсатиш сифатини ошириш ва худудлар, ахоли ва ташкилотларга хизмат курсатиш ва транспорт таъминоти самарадорлигини ошириш хисобига кушимча хажмдаги йуловчи ва юкларни ташишни жалб килиш;
> юк ташиш ва йуловчи ташиш йуналишларида ишлаб чикариш хавфсизлигини ва ишончлилигини ошириш хамда бир маромда фаолият
ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 9 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-9-808-817
юритилишини таъминлаш, ишлаб чикариш жараёнларининг механизациялашуви ва автоматлашувини ривожлантириш, иш шароитларини яхшилаш;
> эксплуатация харажатларини камайтириш, ахоли ва ташкилотларга хизмат курсатишда транспорт хизматлари сифатини туширмасдан мехнат унумдорлигини ва фондлар кайтимини ошириш хамда юк ташиш тарифларини пасайтириш учун замин яратиш;
> юк ташиш жараёнини бошкаришни ривожлантириш максадида ахборот тъминоти тизимини ривожлантириш, маркетингдан кенг фойдаланиш ва темир йул транспорти фойдаланувчиларининг ахборот олиш билан боFлик эхтиёжларини кондириш;
> инновацион жараёнларни жадаллаштири асосида ресурларни тежовчи техник восита ва технологияларни жорий килиш, янги авлод харакатланувчи таркиблари билан таъминлаш.
Юкорида айтиб утганимиздек темир йул сохаси томонидан амалга оширилаётган фаолиятнинг серкирралиги, тизимни ривожлантиришда инвестиция омилини мухимлигини таъкидлайди. [5]
Шунингдек, темир йул транспортининг бошка транспорт турларига нисбатан яна бир афзаллиги атроф-мухитга кам зарар етказади, унинг юк ва йуловчилар ташиш кобилияти жуда юкори булиб, об -хавонинг нокулайликларига карамай мунтазам равишда харакатда булади. Х,озирги кунда Узбекистон темир йулларининг умумий узунлиги 6950,0 км.дан ортик ни (01.01.2020 йил холатига) ташкил этиб, шундан 2500 км. электрлаштирилган.
МАВЗУГА ОИД АДАБИЁТЛАР ТА^ЛИЛИ
Транспорт сохасини ривожлантириш буйича иктисодчи олимларни фикрларини урганиб чикиб, улар асосида тадкикотимизни олиб бордик. Транспорт-логистика инфратузилмасини самарали бошкариш, унинг мазмуни ва иктисодиётнинг бошка сохаларига таъсирини урганган бир катор олимлар транспорт-логистика инфратузилмасини бошкариш буйича турли хил фикрларни билдирганлар. Д. Бауэрсокснинг фикрича, анъанавий усулларга нисбатан юк ташувларини ташкил этишнинг афзаллиги ва иктисодий самарадорлиги масалаларини киритган холда мультимодал ва интермодал юк ташувларини ташкил этиш муаммоларига алохида эътибор каратган. Шу билан бирга муаллиф, транспорт тармоклари, транспорт
ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 9 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-9-808-817
воситалари ва транспорт компаниялари уз ичига олган транспорт-логистика инфратузилмасини алохида кайд этади [6].
А.Л.Носов, хозирги шароитда халкаро транспорт-логистика тизимларининг ташкил этилиши ва макбул фаолият юритиши муаммолари тадкик этилади. Халкаро катновларда аралаш ташки савдо ташувларини ташкил этишни такомиллаштириш йуналишларини курсатган холда аралаш юк ташувларини ривожлантириш истикболлари алохида таъкидлайди.[7] С. М. Резер, уз ишида узгаришлар шароитида минтакавий транспорт тизимларини бошкариш моделлари ва муаммолари куриб чикилган. Мамлакат ишлаб чикариш-транспорт тизимида транспорт турларининг узаро таъсир усуллари, транспорт ишлари бозорини прогнозлаш методологияси ва магистрал йул транспортида юклаш ишларини режалаштириш принциплари тулик тахлил этган. [8]
Айрим иктисодчи олимларнинг фикрича, транспорт сохасининг ривожланиши иктисодий ривожланишга туFридан-туFри таъсирга эмас. Жумладан, Бугроменко (2003) инфратузилмани ривожлантиришни таъсири йук деб хисоблайди. [9] Берешманнинг (2001) таъкидлашича, иктисодий фаравонлик туFридан-туFри транспорт сохасидаги имтиёзларга боFлик. Буларга транспортдан фойдаланиш имкониятларини яхшилаш, йуловчилар учун чипталар нархини пасайтириш, траснпорт катновини купайтириш, зарарли моддалар, чикиндиларни камайтириш ва интермодал транспортни купайтириш киради. [10]
Лакшмананнинг таъкидлашича, транспорт инфратузилмасини такомиллаштириш ва транспорт хизматлари бозорининг шаклланиши ва ривожланишига ёрдам берадиган барча нарса юкларни ташиш нархининг пасайишига ва турли товар бозорларига киришининг ошишига олиб келади. Экспорт имкониятларининг усиши ишлаб чикаришни ва сотишни купайтиришга, компанияларнинг ишлаб чикариш линияларини кайта ташкил этишга, янги таъминот занжирларини яратишга ва махсулот таннархини пасайишига олиб келади. Унинг фикрича, юкларни ташиш нархининг пасайиши бозорларга купрок киришга олиб келади, мехнат бозорини кенгайтиради. (Lakshmanan ва Andersen, 2002). [11]
Баъзи Иктисодчилар эса, транспорт этилишини ахамиятини курсатиб, "Турли мамлакатларниннг ракамли иктисодиётини ривожлантиришнинг стратегик ёндашувларини хисобга олган холда, биз иктисодиётни ракамлаштириш буйича умумий курсатмаларга эътибор каратишимиз
ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 9 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-9-808-817
мумкин: асосий максад - уз саноатимиз ва компанияларимизнинг ракобатбардошлигини таъминлаш учун дунё микёсидаги ракамли инфратузилмани шакллантириш, шунингдек, давлат ташкилотлари, бизнес ва жамоатчиликни ракамли маконга оммавий жалб килиш" (Попов ва Семячков, 2018). [12]
Ракамли иктисодиётни транспорт сохасига жорий этишнинг иктисодий ахамияти хусусида Жунусов (2018) куйидагича фикр билдиради: "Транспортни ракамлига айлантириш" сохасида асосий вазифа турли бозор субъектларининг транспортни ташкиллаштириш ва амалга оширишда технологик уланишини таъминлашдир. "Ракамли транспорт" иктисодиётнинг узига хос инфратузилмаси асоси булиб. Узаро боFлик тизим ва комплексларнинг узаро боFликлиги, транспортни бошкариш технологиялари ва транспортнинг турларини ва транспорт бозори иштирокчиларини бирлаштирадиган ягона транспорт ва технологик жараённи бошкариш учун ягона ахборот тизимини шакллантиришни талаб килади. [13]
ТАДЦЩОТ МЕТОДОЛОГИЯСИ
Транспорт тизимини ривожлантириш муаммоларини тахлил этиш билан шуFулланган миллий ва хорижлик олимларнинг илмий изланишлари натижалари мазкур тадкикотнинг назарий-услубий базаси сифатида хизмат килди. Маколани тайёрлашда абстракт ва аналитик мушохада, киёсий ва омилли тахлил, индикатив, танланма кузатув, таккослаш, иктисодий-статистик ва бошка усуллардан фойдаланилди.
ТАХЛИЛ ВА НАТИЖАЛАР
Темир йул транспортининг урнини куйидаги маълумотлар тахлили оркали хам тушуниб етишимиз мумкин. Мисол тарикасида 2020 йилнинг январ-март темир йул транспорта оркали - 17,1 млн. тонна юк ташилди. (1-расм)
ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 9 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-9-808-817
1-pacM
2020 HHHHHHr AHBap-MapT ofiraphga TeMHp fiyn TpaHcnopTH wk
afiraHMacH x,a^MH 5 500,5 mhh. t-kmhh TamKHH этн6, yrraH HHHHHHr moc gaBpnra HHCÖaTaH 114,4 mhh. T-KMra ¿kh 2,1 % ra ycnm Ky3amng,H. (2-pacM)
2-pacM
ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 9 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-9-808-817
2020 йил январь-март ойларида магистрал темир йул транспорта оркали 17,1 млн. тонна юк ташилиб, утган йилнинг мос даврига нисбатан усиш суръати 100,9 % ни ташкил этди. Утган йилнинг шу даврига нисбатан темир йул транспорта юк айланмаси 114,4 млн. тонна-кмга ошиб, 5 500,5 млн. тонна-кмга етди. Шу билан бирга, йуловчи айланмаси 78,4 млн. йуловчи-кмга камайиб, 946,0 млн. йуловчи-кмни ташкил этди. (3-расм)
3-расм. Тащослаш учун: 2019 йилнинг январь-март ойлари якунига кура, темир йул транспорти юк айланмаси усиш суръати 97,8 %, йуловчи айланмаси усиш суръати 100,8 % га тенг булган.
Темир йул транспорти оркали уртача бир кунда юкларни жунатиш 2020 йилнинг январ -март ойларида 187,8 минг тоннани ташкил этди ёки 2019 йилнинг шу даврига нисбатан нисбатан 0,9 % га ошди. Бир тонна юк жунатишнинг уртача масофаси 321,8 кмни ташкил этиб, утган йилнинг мос даври даражасидан 1,2 % га усиши кузатилган.
2020 йилнинг январь-март ойларида умумий фойдаланишдаги темир йул транспорти оркали ташилган юк турларининг 2019 йилнинг мос даврига нисбатан юкори усиш суръатлари ёFOч юклари (259,0 %), дон ва ёрмалар (121,8 %), турли рудалар (120,4 %), кумир (110,4 %) ва нефть юкларида (107,1 %) кузатилди. Шу жумладан, 2019 йилнинг мос даврига нисбатан курилганда пахта толаси (36,6 %), курилиш юклари (81,3 %), кора металл парчалари (88,7 %), кора металлар (89,0 %), кимёвий ва минерал уFитлар (93,9 %), цемент (95,4 %), картошка, полиз махсулотлари ва хул мевалар
ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 9 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-9-808-817
(97,2 %) камрок жунатилгани кузатилди. Темир йули транспортида ташилган жами юк хажмида энг юкори улуш турли рудалар (9,3 %), нефть юклари (9,1 %), кумир (7,2 %), цемент (6,5 %), курилиш юклари (5,8 %), кимевий ва минерал уFитлар (5,7 %), бошка юкларга (50,9 %) туFри келган. [14]
ХУЛОСА ВА ТАКЛИФЛАР
Юкоридагилардан келиб чикиб, хулоса урнида шуни кайд этиш мумкинки узига хос транспорт таркибига эга, денгиз ва океанлардан узокда, Европа ва Осиё мамлакатларининг марказида жойлашган Узбекистон Республикасида транспорт тизимларини, айникса темир йул линияларини ривожлантириш масаласи доимо долзарб масалалардан булиб келган ва шундай булиб колмокда. Мамлакатимиз шимолдаги ва жанубдаги хамда Fарбдаги ва шаркдаги давлатларни боFлаб турувчи халкаро истикболли лойихаларда фаол иштирок этиши максадга мувофикдир. Зеро мамлакатнинг транзит потенциали унга мазкур лойихаларда катнашишга устуворлик беради. Шу билан бирга мамлакатимизда темир йул инфраструктурасини янада ривожлантириш, йуналишларни электрлаштиришни жадаллаштириш, тезюрар поездлар катнови географиясини кенгайтириш билан бирга мамлакат худудлари доирасида хам узаро алокадорликни янада ривожлантириш тадбирларини амалга ошириш максадга мувофик.
Бунинг учун мамлакатимизда транспорт географиясини хусусан темир йул транспортини мавжуд холатини хар томонлама илмий тахлил килиш, унинг имкониятларидан фойдаланиш даражасини урганиш, бахолаш ва прогнозлаш, янги линиялар заруратини урганиш, узини окламаётган линияларни аниклаш олдимизда турган вазифалардандир. Бунга эса темир йул транспорта географиясини иктисодий районлар кесимида тахлил килиб чикиш ва уни мамлакат микёсида умумлаштириш оркалигина эришилади. Зеро, иктисодий географиянинг бош тамойилларидан бири хам масалани худудий ёндошган холда урганиш ва мажмуавий тарзда умумлаштиришдан иборатдир.
REFERENCES
1. The World Bank: World Development Indicators. http: //data.worldbank.org/indicator.
2. www.worldbank.org.
ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 9 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-9-808-817
3. "Темир йул транспорти ва юк ташиш хизматидан фойдаланувчиларнинг муносабатларидаги жараёнлар технологиясини такомиллаштириш", Камалетдинов Ш.Ш, (PhD) дис.автореферати, Тошкент- 2019, Тошкент темир йул мухандислари институти, http: //library.ziyonet.uz
4. «2017-2021 йилларда Узбекистон Республикасини ривожлантиришнинг бешта устувор йуналиши буйича Даракат стратегияси» Узбекистон Президентининг 2017 йил 7 февралдаги ПФ-4947- сонли Фармони. Узбекистон Республикаси ^онунчилик хужжатлари туплами. 2017 йил 6-сон, 70-модда.
5. "Халкаро молия ва хисоб" илмий электрон журнали. № 2, апрель, 2018 йил, www .interfinance.uz
6. Бауэрсокс Д. Логистика. Интегрированная цепь поставок. — М.: Билим Бизнес, 2001.
7. Носов А.Л. Региональная логистика. — М.: Альфа-Пресс, 2007.
8. Резер, С. М. Логистика. Словарь терминов [Текст] / С. М. Резер, А. Н. Родников. - М.: ВИНИТИ РАН, 2007. - 412 с.
9. Синергетический подход к обоснованию уровня финансирования транспортной инфраструктуры. Доступно на: http://oooliderclimat.ru/ sinerget.htm (Bugromenko V. (2003) Synergetic approach to justification of the level of financing of transport infrastructure. Available on: http://oooliderclimat.ru/ sinerget.htm)
10. Berechman J. (2001) Transport Investment and Economic Development, Is There a Link? Paper Presented at the ECMT Round Table 119 ECMT. Paris.
11. Lakshmanan T., Andersen W. (2002) Transportation Infrastructure, Freight Services Sector and Economic Growth. Center for Transportation Studies. Boston University.
12. Попов Е.В., Семячков К.А. (2018). Компаративный анализ стратегических аспектов развития цифровой экономики // Вестник Пермского госуниверситета. Т. 13 № 1 С. 19-36. (Popov E.V., Semyachkov K.A. (2018). Comparative analysis of strategic aspects of the development of the digital economy // Bulletin of Perm State. Т. 13 № 1 p. 19-36.)
13. Жунусов А.О. (2018). Драйверы развития инфраструктуры: цифровая повестка // Инновации транспорта, научно-технический журнал. № 1 (31). С. 47. (Junusov A.O. (2018). Infrastructure Development Drivers: Digital Agenda // Transport Innovations, Scientific and Technical Journal № 1 (31). P. 4-7.)
14. Узбекистон Республикаси давлат Статистика кумитасининг расмий веб-сайти, www.stat.uz маълумотлари. "УЗБЕКИСТОН РЕСПУБЛИКАСИНИНГ ИЖТИМОИЙ-И^ТИСОДИЙ ДОЛАТИ" 2020 ЙИЛ ЯНВАРЬ-МАРТ.