Научная статья на тему 'Тема черкесского зарубежья в трилогии Алима Кешокова «Вершины не спят»'

Тема черкесского зарубежья в трилогии Алима Кешокова «Вершины не спят» Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
84
21
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Бакова З.Х., Кунижева М.З.

Статья подготовлена на одном из государственных языков РФ кабардино-черкесском.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «Тема черкесского зарубежья в трилогии Алима Кешокова «Вершины не спят»»

Русская и зарубежная литература

93

Унэ хужь куэдхэр сатыру Щхъуант1агъэ 1увым щ1еуфэр, Школыр нэхъ лъагэу яхэту, Мардэншэу теплъэр мэбжьыф1эр...

("Си къуажэ". 1941 гъ.)

Мыр усак1уэ щ1алэм и лъапсэу здэщыЬ щ[ып[эмрэ а щ1ып1эм и дахагъ-ымрэ къэзыгъэлъагъуэ сурэт къудейщ, пейзажнэ усыгъэщ, ауэ абдежи къы-щона1уэ а лъапсэр зей ц1ыхум и гурыщ1э дахэр, ар абы зэрыщыгуф[ык[ыр, абык1э зэрыгушхуэр.

Сокъур Мусэрбий итхыгъащ, «Шъщокъуэм дежщ ди лирикэр балигъ хъуауэ л1ыхъужьыгъэ лъэхъэнэм хуэфащэ макък1э ежьууэ щыщ1идзар. Ид-жырей ди лирикэр поэзием и лъэпкъыгъуэ пашэ зэрыхъуар Алим куэдк/э и ф!ыш1эщ» [4].

Зи гугъу тщ[а псоми къинэмыщ[у, Мусэрбий урысыбзэм къытрищ[ык-1ыу адыгэбзэк1э нэгъуэщ[ лъэпкъ тхак1уэхэм я произведенэу, прозэу, поэзи-еу куэд гъуэзэджэу зэридзэк1ащ.

Список литературы:

1. Кажаров Х. Истоки поэзии: литературные портреты, эссе. - Нальчик: Эльбрус, 2008. - (на каб. яз.).

2. Кажаров Х. О М. Сокурове, радиопередача // Территория искусства. Радио КБР. - 25.12.2016.

3. Сокуров М. Лирика А.Кешокова. - Нальчик: Эльбрус, 1969.

4. Сокуров М. Избранные произведения. - Нальчик: Эльбрус, 1995.

5. Сокъур М. Литературэм и бэкъуэк1э. Критикым и тхыгъэхэр. - Нал-шык: Эльбрус, 1977.

6. Сокъур М. Нэпкъыжьэ. Усэхэр. - Налшык: Эльбрус, 1979.

7. Сокъур М. Къэхутэныгъэм и гугъуп[э. Литературэ-критическэ тхыгъ-эхэр. - Налшык: Эльбрус, 1986.

8. Щихъ З. Щ[ыщ[эжь. Усэхэр. - Налшык: Эльбрус, 1972.

9. Щихъ З. ЩЪдзапЬ. Усэхэр. - Налшык: Эльбрус, 1972.

ТЕМА ЧЕРКЕССКОГО ЗАРУБЕЖЬЯ В ТРИЛОГИИ АЛИМА КЕШОКОВА «ВЕРШИНЫ НЕ СПЯТ»

© Бакова З.Х.*, Кунижева М.З.*

Кабардино-Балкарский государственный университет им. Х.М. Бербекова,

г. Нальчик

Статья подготовлена на одном из государственных языков РФ - кабардино-черкесском.

* Профессор кафедры Литературы и фольклора народов Северного Кавказа.

* Магистрант.

Зи творчествэм лъэныкъуэ куэдк1э зиубгъуа, гъащ1эм и пл1анэпэ псоми удэзыгъаплъэ, КъБР-м и Цыхубэ усак1уэ, Урысей Федерацэм и къэрал са-угъэтым и лауреат, Социалист лэжьыгъэм и Л1ыхъужь, лъэпкъыл1 щэджащэ К1ыщокъуэ Алим и 1эдакъэщ1эк1хэр адыгэ лъэпкъым и щэнхабзэм къыпху-гуэмыхыну щыщщ - ди литературэм и зыужьыныгъэр зыхуэдэр, ар здынэса гъунапкъэр къэзыгъэлъагъуэщ.

Алим и творчествэм и зыужьык1ам набдзэгубдзаплъэу к1элъыплъ дэт-хэнэми хьэкъыу пхык1ынущ ди адыгэ художественнэ литературэм къик1уа гъуэгуанэр зэрыщыту. Тхак1уэшхуэм и 1эдакъэщ1эк1 къулей къытхуигъэнам къыщы[эта 1уэхугъуэ куэдым ящыщу зы къудейщ мы лэжьыгъэм темэ хуэт-щ1ар - хамэщ1хэм щикъухьа адыгэхэрщ - ахэр хамэщ1хэм къызэрыщ^1хута щ[ык1эр, абы бэлыхьыу щашэчар,къызыхэк1а лъэпкъым и хьэлу, щэну къа-хэнар, зыдэпсэу нэгъуэщ1 лъэпкъхэм я хьэл, щэнхэм къыхахыу езыхэм зы-халъхьар - иджыпсту я псэук1э-дуней тетык1э хъуар. Юыщокъуэм а [уэхугъ-уэхэр къыщи1этащ жанрк1э зэхуэмыдэ и тхыгъэхэм: темэр ф1ыуэ къыхэщащ и романхэм, публицист повествованиек1э дызэджэм, усэк1и бэлыхьыу къи1-уэтащ, мызэ-мыт[эу радио нэтыни ищ1ащ хамэщ1хэм щикъухьа адыгэхэм я проблемэхэр къыхэщу. Мыхэр щитхам щыгъуи, нэтынхэр щигъэхьэзырами-дэ, хэкурыс адыгэхэм, ауэ дигу къэкТгэкъым иджыри дызэрыгъуэтыжыну -ди къэралыгъуэм иригъэк1уэк1 политикэми, и тхыдэр къызэри1уатэ тхылъ-хэми адыгэм хэкур щ[ибгынар зыщ[ып[э дежи къыщыхэщтэкъым, зыгуэр-к1э къыхэщ хъуми - езыхэм я ф1эф1у я хуэкур къагъэнауэ ф1эк1 жа1этэкъым. Ауэ, Юыщокъуэм къалэмыр 1эщ1элъыху, хамэщ[хэр псэуп1э зыхуэхъуа ады-гэхэр темэр, иут[ыпщакъым - адыгэ лъэпкъыр зэкЬщЬча, дунейм текъухьа зэрыхъуа щ[ык1эр уи ф1эщ хъууэ, псэк1э зэхэпщ1эрэгум хыхьэу, щхьэм къи-нэукъыщи1этт и тхыгъэхэм, абыи къыщымынэу, и тхыгъэхэр зэхигъэувэр-тдапщэщми зэ, лъэпкъыр зызэрыхъужынуркъыбгуригъа1уэу ар къыхигъэ-щу, уэ къыхэплъагъук1ыф къудеймэ.

Рутекая и зарyбeжная литeратyра

95

A^ira лъэпкъым и тxыдэм къыщыxъyар зэрыщытам xyэдэy уэзыгъэлъ-агъуж «Бгыщxьэxэр жeйркъым» трилогдаращ япэу xамэщIxэм щы^эу ады-жэмрэ xэкyжьым иcxэмрэ xyдожecтвeннэ тxыгъэкIэ зэпызыщ!ар - зы тxы-лъым аxэр зэгъycэy къыщыxyтар. Зэр^1гур^![уэгъуэщи, xамэ къэрал тeмэр KIыщокъyэ Aлим и тxыгъэxэм къыщыxыxьэр «Xъyэпcэгъyэ нур» рома-нырщ - мыр трилогиeм и япэ тxылъыращ. Aр дyнeйм къытexьащ 1960 гъэм. AцыгэбзэкIэ тxа литeратyрэм ящыщу япэ дыдэ критикэ exьэжьа ящ!ар мы романырщ. Лдыгэ тeатрым uIbixy щIэзy щызэxyашэcри, икъукЬ eмыкIyy тxыгъэм тeпcэлъыxьаxэy щытащ.

Романыр yрыcыбзэкIэ зрадзэйауэ 1965 гъэм къыдэкIати, тxылъым M. Горькэм и цЬкЬ щыЬ Къэрал cаyгъэтыр къыxyагъэфэщащ. Aр къыщЬ ькэдгъэщыр, Aлим мы тxыгъэм къыщиIэта упщ^эр, Iyэxyгъyэ, TXЫЛЪЫM къыxэщаxэр, къызэрыгуэйыу зэрыщымытарщ.

Зэрыжыйащи, «Xъyэпcэгъyэ нур» xyдожecтвeннэ тxыгъэм и дeжш, япэу xамэ къэрал (тырку) тeмэм дыщыIyщ[эр. ЛIы гуп зэпcалъэрт: «Россием нэмыцэр xuгъэзыxьy зэxэсxащu, пэжу пЬрэ?

- Россиер - къарyyшxyэщ, ей, абы къыпэлъэщын щыЪкьым. Шы mIüxu-ну ара xъyнщ.

- Уи щxьэ къэпщэxyж xъyмu аратэкъэ. Аxьшэ уШэмэ, гъак[уэ нэгьyэщI уи nIsxIs, уимьйэмэ, сыт, альаьым къыпmрuльxьэм, фо шыгъу шей уефэнщ.

- Тыркур ара си гугъэщ 33I^Is щ^щ^р.

- Ло Тыркур? Тек1уэм ейщ [4, 84].

Гeрман зауэжьыр къэxъeяти, къэралыгъyэжьxэр зэxишэт. a^hih, рома-ным куэду къыxоxьэ Iyэxyшxyэxэр Тыркум щeкIyэкIыy - зэрытрилогиey къапщтэмэ, литeратyрэ лIыxъyжь Жыраолъзн и гъащЪэ пcом Iyэxyy игъэзэ-щ!ам я нэxъыщxьэр щызэфIиxыр Тыркуращ, пcалъэмакъ гyбзыгъэxэри, ку-эдым иригъэгyпcыcy, щызэxиxыр а къэралыгъуэращ.

«Эмирым и cэшxyэ» романыр Юыщокъуэ Aлим щитxар, xэxэc адыгэxэм я Iyэxyр къэпIэтынy, тxыгъэxэм къыxэбгъэxьэнyIэмал щигъуэтаращ. Романыр yрыcыбзэкIэ душйм къытexьат 1982-м, адыгэбзэкЬ - 1984 гъэм тxак-Iyэм и тxыгъэxэр щызэxyэxьэcаyэ Налшык къыщыдэкЪ томи 4-м и 2-нэ то-мым xэтщ. M^i xyдожecтвeннэ тxыгъэр къыщыдэйам ипэ къиxyэy, Aлим тeмэ къэтIэтар къыкэщу зыкъом и Iэдакъэ къыщIэкIат, ф!ыуэ, зытeпcэлъы-xьым xищIыкIт. «Эмирым папщЬ cэшxyэ» романым xыxьэ «Истамбыл лIыкIyэxэр» Iыxьэр xьэлэмэт дыдэу зэxэгъэyва xъyащ - иджыри к^едо^ем адыгэ литeратyрэм къыщамыЬта Iyэxyгъyэxэм мыбдeй гyлъытэшxyэ щигъ-уэтащ: Тыркум конcтитyцэ къыщащта нэужь, абы къыщызэрагъэпэщащ «Aцыгэxэм я зэдэлэжьэныгъэм и комитeт». A комигетым и жэрдэмкЬ тамбыл къокфи дeлeгацэ къокIyэ. Iyэxyшxyэ, ипэкЬ eкIyэкIаxэм, «Ъдиб X^ алидэ» зи пcалъащxьэ ^ким дeж зыужьыныгъэ щeгъyэт.

Жыраолъзн тxакIyэ Xъалидэ Iэдиб къыдригъэйуэйа диалог гъзщЪэгъ-уэнри (^«Кьэрып кофeм щ[элъ Ьф^ъыр»), «эмирым и cэшxyэр» зыЪригъ-

эхьэн щхьэк1э ар зыхуэзар, зэпсэлъыл1ахэр гупсэхуу щЬбджыйыжмэ, мы-гуры[уэгъуэу къанэжыркъым ипэмк1э К1ыщокъуэм хамэщ[хэм щыпсэу ады-гэхэр темэр и щхьэм ик1акъым щГыжыхЬр. Мэтхъэн Къазджэри типографие -тхылъ традзэну къыздришыр Истамбылщ, абыи иужьк1э щытык[э гъэщГэгъ-уэн еубыд - ахэр псори ди темэм къезэгъащ. «Эмирым и сэшхуэ» романым и япэ тхылъым пхырыша гупсысэр зэпхар хамэщГхэм къыщыхута адыгэхэращ.

Мыхэр (романым къыхэщ Мыхъужьхэр), Тыркум къыщыхутэху, зыху-эзэр адыгэхэрат, 1уэху зыдрагъэк1уэк1ри ди лъэпкъэгъухэрат, тырку гуэрхэ-ри, гъуэгурык1уэм тету къахыхьэу щытми. Мис апхуэдэу, мы романым и дежщ, япэу къэт1эта темэр ди художественнэ литературэм къезэгъ щыхъур.

Романым 1уэхугъуэ куэд кьызэщГеубыдэ. Апхуэдэу зэрыщытым мыхьэ-нэ и1эщ - дэтхэнэ зы къэхьукъащЬми Мыхъужь нэхъыщхьэм и гъащ1э гъу-эгур нэхъ нэ^рыт ещ1.

Кавказ Ищхъэрэр п1алъэк1э контрреволюцэм я 1эмыщ1э ихьат. Абы и къару нэхъыщхьэхэр къуршхэм адэк1э Кавказ щ1ыбым щы1эт. У1эгъэ хьэлъ-эм и ужьк1э т1эк1у зыкъиужьыжауэ, Жыраслъэн гъуэгу зэхэк1ып1эм къыто-хутэ. Контрреволюцэр щыета Къэбэрдейм ар къинэ хъунукъым. Езым зэ-рихуэу щыта и «1эщ[агъэжьми» зритыжыну 1эмал и[этэкъым. Ар ещхьщ хуабап1эм лъэтэж къру гупым къак1эрыхуа къру закъуэм. Ар губзыгъэщ, псори ищ[эну ф1эф1щ, ц[ыхум и шыфэл1ыфэр заншIэу зэхегъэк1ыф, парт къежьахэм зэрахуэ 1уэхухэр еубзыхуф. Ауэ абы ищ1эркъым хэт и лъэныкъуэ хъун хуейми. Дагъыстаным къыщыхута нэужь, фЬмыфкщэми, арэзы мэхъу Тыркум к1уэуэ контрреволюцэм къызэригъэпэща «Кавказ правитель-ствэм» дэ1эпыкъуэгъу абы къахуришыну.

«Эмирым и сэшхуэ» романыр лъэпкъым и тхыдэм къыщыхъуар зэры-щытам хуэдэу уэзыгъэлъагъуж тхыгъэщ.

Адыгэ литературэр Ьмалыншэу зытета соцреализм гъэпсык1э тк1ийр зыкъутэфар К1ыщокъуэм и романхэрщ, псом япэ три «Хъуэпсэгъуэ ну-рырщ». Мис аращ Алим и образ нэхъыщхьэр нэгъуэщ1 гъуэгук1э к1уэуэ, псалъэм папщ1э, Мэтхъэн Къазджэрий («Бгыщхьэхэр жейркъым»), нэгъуэщ1 гупсысэк1э къыщыкъуэк1ым, ямыдэу куэд утыкум щ1илъэдауэ щытар. Апхуэдэу щытми, а образ дыдэрат (Мэтхъэн Къ.) революцэми, коммунист парт 1уэхуми, адрейхэм емыщхьу, езым и еплъык1э щхьэхуэ щ1эуэ хузи1ар.

Къызыхэк1а лъэпкъым и художественнэ гупсысэк1эр зэпымыууэ къиху-тэк1эрэ, К[ыщокъуэр хуэк1уащ лъэпкъ къежьап1э зи1э образкьигъэщГыным. Жыраслъэн тхак1уэм эпос хабзэхэм тету игъэпсащ, абы и дуней тетык1эр куэдк1э йок1уал1э 1уэры1уатэм хэт л1ыхъужьхэм. Сыт Жыраслъэн «Эмирым и сэшхуэ» романым и образ нэхъыщхьэ щ1эхъур? Ар тепщэхэм ящыщащ, абыхэм я хабзэмк1э псэуащ. Октябрь революцэм и купщ1эр абы диНыгьын-к1э хъунутэкъым - ар езыр зэсахэм зык1и къек1уал1эртэкъым, уеблэмэ къы-пэувырт. Нэхъыщхьэращи, революцэм Жыраслъэн ц[эры[уэ зыщ1, ар адрейхэм къыхэзыгъэщ нэщэнэхэр имы1эж ищГырт. Ауэ Жыраслъэн зэи цГыхубэм

Русская и зарубежная литература

97

пэЬщГэ зыхуищГакъым. Уеблэмэ, ахэр зэпэгъунэгъу зыщ[ хьэл-щэнхэр къы-щыгъэлъэгъуащ - ар ц[ыху пэжу зэрыщ^гтымрэ и пщЬр лъагэу зэри[ыгъым-рэщ. Абы щ[ыхь пылъу егъэзащЬ цГыхубэм и пщэ кърилъхьэ къалэныр -Дзэлыкъуэ бунт цЬрьйуэм щыгъуэ пщыхэмрэ цГыхубэмрэ я зэпсэлъэныгъэ-хэр къызэгъэпэщыным сэбэп хохъухь. Октябрым пыщГа [[уэхугъуэхэм я ку-рыкупсэм къыхэхута Жыраслъэни гъащИэм и псыдзэм ирехьэх, сыт хуэдизу ар зэрыщытауэ къэнэжыным хущГэмыкьуами.

Лъэпкъ къызыхэк[ам и гум щыщЪм ар псэк[э нэхъ и гъунэгъути, мод-рейхэу, революцэм и купщЬр зи напщГэ телъхэм нэхърэ нэхъ захуэу, нэхъ тэмэму къыщТэйащ. Алим и творчествэм и мыхьэнэр къыщыбгъэлъагъу-эк[э, псом япэ итри аращ.

Список литературы:

1. Дементьев В. Со временем в ладу. - Нальчик, «Эльбрус», 1985.

2. Бакова З. Творчество Алима Кешокова в вузовском изучении. Уч. пос. для студ. - Нальчик: «Полиграфсервис и Т», 2014.

3. Кешоков А. Собр. соч. в 4-х т. - М.: «Художественная литература», 1984. - (на русск. яз.).

4. Кешоков А. Собр. соч.: в 6-ти т. - Нальчик: «Эльбрус», 2004-2009. -(на каб. яз.).

5. Сокуров М. Избранные произведения. Критика. - Нальчик, 1995.

МИСТИЦИЗМ И РЕАЛЬНОСТЬ «ЛЮБОВНОГО ПОСВЯЩЕНИЯ» ОСКАРА МИЛОША

© Семченко Е.Д.*

УО «Полоцкий государственный университет», Республика Беларусь, г. Новополоцк

В данной статье рассматривается основной роман французского поэта-мистика литовского происхождения Оскара Венцеслава де Любича Милоша «Любовное посвящение». Рассматривается аналогия личного жизненного опыта поэта с выдуманной историей любовного приключения главного героя Пинамонта, именно через главного героя настоящего романа сам Оскар Милош делится своими переживаниями и мыслями, и именно через него Милош доводит до читателя свою идею о стремлении к божественной любви посредством любви земной. Это не просто исповедь обманутого любовника, но и исповедь самого Оскара Милоша.

Ключевые слова: Оскар Милош, роман, любовь, посвящение, мистика, божественное, духовный мир, высший порядок.

* Преподаватель кафедры Мировой литературы и иностранных языков.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.