Научная статья на тему 'Технологии развития критического мышления'

Технологии развития критического мышления Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
4033
813
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
КРИТИЧЕСКОЕ МЫШЛЕНИЕ / ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ТЕХНОЛОГИЯ / ВЫЗОВ / РЕАЛИЗАЦИЯ СМЫСЛА / РЕФЛЕКСИЯ / ТИПЫ ВОПРОСОВ / CRITICAL THINKING / PEDAGOGICAL TECHNOLOGY / CHALLENGE / REALIZATION OF THE MEANING / REFLECTION / TYPES OF QUESTIONS

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Ткачева Людмила Леонидовна

Освещаются вопросы развития критического мышления через письмо и чтение: рассматриваются и описываются три фазы развития критического мышления, анализируются типы вопросов, способствующих развитию данного вида мышления.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Technologies of critical thinking development

The article dwells upon the development of critical thinking skills through writing and reading; it describes three phases of critical thinking development and analyses the types of questions contributing to this type of thinking.

Текст научной работы на тему «Технологии развития критического мышления»

ББК Ш100.4+Ю935.13

ТЕХНОЛОГИИ РАЗВИТИЯ КРИТИЧЕСКОГО МЫШЛЕНИЯ

Л.Л. Ткачева

Освещаются вопросы развития критического мышления через письмо и чтение: рассматриваются и описываются три фазы развития критического мышления, анализируются типы вопросов, способствующих развитию данного вида мышления.

Ключевые лова: критическое мышление, педагогическая технология, вызов, реализация смысла, рефлексия, типы вопросов.

Идея обучения критическому мышлению далеко не нова. Она восходит к идеям древнегреческих ученых и философов. Уже в 4 веке до нашей эры, Сократ прибегал к развитию критического мышления посредством особых вопросов, чтобы заставить говорящего думать. Такие вопросы стимулировали общение между учителем и обучающимся, а также заставляли последнего защищать свою точку зрения. Например: «Вы считаете, что человека всегда должен быть правдивым. А что если неправда спасет чью-то жизнь? Следует из этого, что правда важнее жизни?»

Для того, чтобы развивать критическое мышление, необходимо создание и применение специальных методических инструментов. Одним из эффективных инструментов может являться разработанная американскими педагогами Дж. Стил, К. Мередитом, Ч. Темплом и С. Уолтером педагогическая технология развития критического мышления посредством чтения и письма (см. рисунок).

Иногда сам преподаватель решает, какие задачи должны решать его студенты, не принимая во внимание их истинные интересы. Данная же технология заставляет самих студентов решать, думать, принимать участие в работе, ставящей своей целью актуализацию собственного опыта. Итак, на этапе Вызова:

1. Студенты могут высказывать свою точку зрения по поводу изучаемой темы, без боязни ошибиться и быть исправленным преподавателем.

2. Высказывания фиксируются, любое их них будет важным для дальнейшей работы. На этом этапе нет «правильных» или «неправильных» высказываний.

3. Целесообразно сочетать индивидуальную и групповую работу. Индивидуальная работа позволит каждому студенту актуализировать свои знания и опыт. Групповая работа позволяет услышать другие мнения, изложить свою точку зрения без риска ошибиться. Обмен мнениями может способствовать выработке новых идей, которые могут явиться неожиданными и продуктивными. Работа в небольших группах позволит снять страх у некоторых студентов и чувствовать себя более комфортно.

Данная технология может оказаться очень эффективной на практических занятиях английского языка по аспекту «Домашнее чтение». Не секрет, что данный вид работ не всегда используется преподавателями. Некоторые ограничиваются пересказом прочитанных фактов и описанием героев такими, какими они представлены в художественных произведениях. Именно на этапе Вызова можно повысить у студентов интерес к прочитанному, стимулируя их участие, их идеи и активность.

На этапе Реализации смысла студенты непосредственно знакомятся с новой информацией. Ч. Темпл и его коллеги отмечают: «Хорошие учащиеся, хорошие читатели отслеживают свое понимание, встречаясь с новой информацией. Хорошие читатели перечитывают кусок текста в том случае, если они перестают его понимать. Хорошие слушатели, воспринимая сообщение, обычно задают вопросы или записывают, что они не поняли для прояснения в будущем»1. Данное высказывание четко выражает принцип работы в процессе реализации смысловой стадии.

Итак, на данной стадии студенты:

1. Осуществляют контакт с новой информацией.

2. Пытаются сопоставить эту информацию с уже имеющимися знаниями и опытом.

3. Готовятся к анализу и обсуждению прочитанного.

Технологические этапы

7 Г \

Iфаза II фаза III фаза

Вызов Реализа- Рефлексия

(пробуждение цию смыс- (осмысле-

имеющихся ла ние, рожде-

знаний и инте- (получение ние нового

ресов к полу- новой ин- знания)

чению новой формации)

информации)

Три фазы технологии развития критического мышления

Зеленые страницы

На этом этапе роль преподавателя состоит в том, что он предлагает различные приемы для вдумчивого чтения и размышления о прочитанном.

Роберт Бустром в книге «Развитие творческого и критического мышления отмечает: «Рефлексия - особый вид мышления... Рефлексивное мышление значит фокусирование вашего внимания. Оно означает тщательное взвешивание, оценку и выбор»2. В процессе рефлексии та информация, которая была новой, становится присвоенной, превращается в собственное знание. Если посмотреть в целом, то можно проследит, что рефлексия пронизывает все три фазы работы, но на последней стадии она становится основной целью деятельности студентов и преподавателя. Нужно стимулировать студентов выражать новые идеи и информацию собственными словами, чтобы они самостоятельно выстраивали причинно-следственные связи прочитанного. Так как многими психологами замечено, что студенты помнят лучше всего то, что они поняли в собственном контексте, выражая это своими собственными словами. Такое понимание носит долгосрочный характер. Каким же образом преподаватель может стимулировать рефлексию? Б. Блум считал, что таким действенным механизмом могут быть вопросы. Он систематизировал возможные типы вопросов в соответствии с компонентами когнитивной деятельности.

1. Вопросы формального уровня - это простые вопросы, ответы на которые предполагают воспроизведение информации. Однако данные вопросы не стимулируют развитие навыков критического мышления, способствуя лишь тренировке памяти.

2. Вопросы на перевод - это вопросы, предлагающие трансформацию студентами информации в других образах. Ответ на вопросы данного типа подразумевают формулировку услышанной или прочитанной информации своими словами, соотнесение новой информации с уже знакомыми образами.

3. Вопросы на интерпретацию - это вопросы, которые позволяют прояснить понимание взаимосвязей между идеями, фактами или ценностями. Эти вопросы стимулируют мыслительную деятельность.

4. Вопросы на применение - это вопросы, которые дают возможность студентом перенести полученные знания на новые учебные условия.

5. Эти вопросы достаточно сложны, так как подразумевают нестандартные решения.

6. Вопросы на анализ - вопросы, требующие прояснения причин и следствий, вопросы планирования.

7. Вопросы на синтез - это вопросы, связанные с творческим решением проблем на основе оригинального мышления. В отличие от вопросов на применение, для решения проблем в данном случае недостаточно имеющейся информации.

8. Вопросы на оценку требуют вынесения собственных суждений о рабочей информации или собственно ее видении3.

Нужно отметить, что вопросы, заданные преподавателем, - это не просто способ стимулирования активности процесса рефлексии, но это также и способ показать студентам путь к самостоятельной рефлексии. Побуждение студентов к постановке вопросов - наиболее важная и одновременно наиболее трудная задача преподавателя в процессе обучения. И чтобы добиться положительных результатов в этом виде деятельности, требуется кропотливая и систематическая работа, как со стороны преподавателя, так и со стороны студентов.

Таким образом, мы придерживаемся мнения, что данная технология является одной из наиболее эффективной для проведения практических занятий по аспекту «Домашнее чтение». Если следовать трем предложенным фазам в работе с текстом (а именно: вызов, реализация смысла, рефлексия), то мы сможем не только повысить интерес студентов к данному аспекту, но и сможем способствовать развитию навыков критического мышления у студентов. Тем самым мы будем воспитывать молодых специалистов, способных принимать взвешенные и компетентные решения, исходя не только из ежеминутной целесообразности, но руководствуясь доводами логики и критики, культурными традициями и разумом.

1 Стил Дж. Л., Мередит К., Темпл Ч., Уолтер С. Основы критического мышления: междисциплинарная программа. Пособие 1. М.: Изд-во «ИОО», 1997.

2 Бустром Р. Развитие творческого и критического мышления. М.: Изд-во «ИОО», 2000.

3 Bloom, B.C. Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals. New York: Longman, 1956.

Поступила в редакцию 28 ноября 2007г.

96

Вестник ЮУрГУ, № 16, 2008

SUMMARY

Kozhaeva O.S. The comparative-typological researches on the contemporary stage of the linguistics’ development.

The present article is devoted to the necessity to teach future Russian language teachers comparative linguistics and the place of contemporary comparative linguistics in modern language science.

Keywords: comparative linguistics, cognitive linguistics, comparative-typological approach, methods of education.

Kuznetsova L.V., Kuznetsova L.M. Theoretical questions of comparative researches of typology of tense systems.

Wide development of comparative and typological researches is characteristic for modem theoretical linguistics. Systematic structure is one of the most essential objective features of language functioning. Without solving of the problem of language grammar systematic structure scientific comparison of grammatical systems of various languages is impossible. The solving of problems of comparative character is crucial for improvement of language teaching techniques, for the theory of translation, language contacts etc.

Keywords: Linguistics, language grammatical system, systematic structure, verb.

Chernikova E.M. Borrowings of theonyms and de-monyms in indoeuropean languages.

In the article were considered the main ways of borrowings of theonyms and demonyms in indoeuropean languages, it was made in the diachronical aspect; as well In the article was explored the interinfluence of ancient indoeuropean and semito-hamitic cultures. The study touches the indoeuropean cultures from the second millennium b.c. up to the beginning of the second millennium a.d.

Keywords: Theonym, demonym, borrowing, indoeuropean, pheonician, old greek, roman, old egyptian, iranian, indian, russian, the god, religion, culture.

Babenko L.G., Pjlzunova M.V. Communicative act and speech act in the structure of speech genre «declaration of love» based on the Galsworthy’s work of art «The Forsyte saga».

The article is devoted to the research of distinction in a discourse interpretation which comes to light from the comparison of a descriptive potential of speech act and a communicative act. This distinction is illustrated on the dialogue which is taken from Galsworthy’s work of art «The Forsyte Saga». At the analysis of the discourse in the theory of speech act Searle’s classification is used. The classification offered by I.N. Borisova is applied at the interpretation of the discourse from the point of view of a communicative act.

KEYWORDS: communication act, speech act, discourse, the theory of communication acts.

Vdovina O.A. Lexico-grammatical peculiarities of the texts on International Relations in didactics.

In this article the attempt to combine the results of the linguistic analysis of the texts on International Relations (their lexico-grammatical peculiarities) with the practice of teaching English to the students of the International Relations Faculties (testing) has been made. The main emphasis has been placed on the necessity to take into consideration

the specific character of the texts of the respective register when compiling a test for the LSP course in International Relations.

Keywords: texts on International Relations, linguistic analysis, lexico-grammatical peculiarities, LSP, register, translation, testing.

Miniar-Beloroutcheva A.P., Plotnikova A. The Magic World of G.R.R. Tolkien and Beowulf.

In his trilogy G.R.R. Tolkien created his own world full of magic. Having mixed all the mythological genres he invented his own unique mythological world. G.R.R. Tolkien, professor of Oxford University, was inspired by the Anglo-Saxon epic Beowulf when he was writing his own epic work of art. In his immortal work The Lord of the Ring G.R.R. Tolkien frequently alluded and quoted Beowulf. All the parallel plots of these two books are cites in this article. Beside a story line G.R.R. Tolkien drew onomastic analogues between his novel and Beowulf.

Keywords: Parallel plots, onomastic analogies, vertical context, mythological allusions, and literary allusions.

Serebryakova A.Y. Linguistic features of the texts by I. Kant.

This article speaks about linguistic features of the texts by I. Kant and factors stipulating these features. Distinctive features of Kant is style are complexity and variety of syntactic structures, long periods, instability and polysemy of employment of the words etc. factors stipulating these features are the time when Kant was working, style features of philosophical texts, individuality of philosopher himself.

Keywords: Character of the epoch, style essential quality, instability and polysemy of using terms, variety of syntactic structures, logic-semantic types of sentences, language means of expressing generalization, terms apparatus.

Miniar-Beloroutcheva A.P., Plotnikova A. Evolution of perception of proper names in Western culture.

In the authors of article analyze the evolution of linguistic and philosophical conceptions concerning the nature of a name. These conceptions were put forward by the outstanding foreign philosophers and linguists such as F. de Sossure, A.G. Gardiner, O. Esperson, J.S. Mill, G. Bertel-son, and others. In a short, capacious form the authors of the article have managed to set forth the main ideas of the listed linguists and philosophers and conclude that although neither theory gives a definite, accurate and sound answer to the problem what the proper name was and is and how it should be studied, onomastics is, nevertheless, developing in the writer direction.

Keywords: Onomastics, proper name, nature of a name, symbol, sign, name and nomination.

Salimova R.m. Cognitive description of modality in interior monologue.

The article is devoted to the problem of modality of interior monologue. Its cognitive description is brought forward. The analysis of the fiction text extract reveals the functional perspective of personalization.

Keywords: interior monologue, the model of textual information and sense structure, subjective modality, the cognitive model, frame, scenario, scene, the heroes ' inner state, the author’s alienation.

Summary

Turbina O.A. Social importance reflection of hospitality in Russian paremias.

Hospitality is a complicated moral-religious and social-legal institute based on the human’s communication. As the basic concept of the Russian Culture on the language level hospitality finds it’s expression in the numerous paremias. In the article Russian paremias about hospitality / inhospitality studies as through the reflection in them one of the ancient displays of sociality and as it’s functions in the rituals of hospitality institute.

Keywords: hospitality / inhospitality, gift, exchange, generosity, prestige, mutuality.

Yunakovskaja A.A. The systematize of the colloquial material with the help of lexicography mean (an example of t. Omsk).

The linguistics researches of the town’s speech are topical in the science but the methods of its description are established. One of the ways of it’s description is lexicographical. On the example of creation of the series of different dictionaries and systematizing language material of one town we may show town’s history and its modem state from the linguistics point of view.

Keywords: regional lexicography, conception of the dictionary, types of dictionary: explanatory dictionary, reading book, conception dictionary.

Sheremetyeva S.O., Dyumin N.Y. On a universal lingware platform

The paper describes a model of a universal platform for development and performance of natural language applications. A high-level system description as well as description of system components are given.

Keywords: Computational linguistics, machine translation (MT), natural language processing (NLP), lingware, software development, software development kit (SDK).

Kazakova J.V. A semantic role of adverbial adverbs contains in phraseological units of a modal class.

The article contains data of the analysis of phraseological units of the certain semantical-grammatical class. The author investigates semantic structure of phraseological units with a component an adverb and comes to conclusion, that the adverb introduces an element of the individual value in phraseological value. Clause can be interesting to scien-tists-philologists, post-graduate students and students-linguists.

Keywords: phraseological units, semantic structure, phraseological units with a component an adverb.

Bluvberg S.V. Specific features of the modern German protestant sermon discourse.

The article is devoted to the problem of discourse in modem linguistics. It contains some specific features of the protestant sermon based on the examples from modem German press.

Keywords: religious discourse, protestant sermon.

Van ness S.R. Nicknames made by means of secondary indirect nomination

Nomination in linguistics is the process of naming, in which three elements correspond to the objects denoted by them. In nomination three sides are distinguished: a named object, a naming subject and language means among which the choice is made. Thus one and the same object can receive different names according to different properties. The laws of nomination are expressed not only in ready-made nominal means of the language, but also in each act of speech, where the nicknaming of objects takes place on the basis of the certain choice of their features.

Keywords: secondary nomination, the inner form, metaphor, metonomy, antonomasia.

Kamysheva S.Y. Metaphoric denoting of music and musicians in fiction.

The article is devoted to the analysis of metaphors with the concept "Music" based on Russian Literature (XIX-XX centuries). The main characteristics of music and peculiar features of musicians are structured according to the cognitive theory of metaphor.

Keywords: metaphor, concept, theory of metaphor.

Koltysheva S.Ya. Entertainment-discourse through the prism of prism of religious metaphor.

The article is denoted to cognitive analysis of Entertainment - discourse through the prism of religious metaphor built on the model «Entertainment is a religion». Cognitive analysis gives the possibility to discover the practical use and dynamics of the represented model and the metaphor functions in Entertainment -discourse.

Keywords: practical potential, dynamic, religious concepts, conceptual picture of the world, discourse.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Korobejnikova A.A. Appearance as a constituent of the male poetic image (based on the Akhmatova and Tsvetaeva’s structure of poetic).

The article deals with lexical components of the male poetic image which form the notion of the appearance in the poetic utterance and are targeted as key ones in the poetic vision of A. Akhmatova and M. Tsvetaeva. The author of the article analyses text representants of appearance of a male poetic image finds similarities and commonalities in the text image.

Keywords: A. Akhmatova, gender linguistics, male poetic image, text representants of appearance, M. Tsvetaeva.

Tkacheva L.L. Technologies of critical thinking development.

The article dwells upon the development of critical thinking skills through writing and reading; it describes three phases of critical thinking development and analyses the types of questions contributing to this type of thinking.

Keywords: critical thinking, pedagogical technology, challenge, realization of the meaning, reflection, types of questions.

98

BecTHMK lOYpry, № 16, 2008

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.