Ибайдуллаев Кудратилло,
Андижон давлат университетининг Педагогика институти профессори вазифасини бажарувчи, фалсафа фанлари номзоди
ТАЪЛИМДАГИ ИСЛОДОТЛАРНИНГ МАМЛАКАТ ТАРАККИЁТИДАГИ РОЛИ
УДК: 373.37.03
ИБАЙДУЛЛАЕВ Ц. ТАЪЛИМДАГИ ИСЛОЦОТЛАРНИНГ МАМЛАКАТ ТАРАККИЁТИДАГИ РОЛИ
Маколада Узбекистонда ёш авлодга таълим-тарбия бериш сохасини замон талаблари даражасига етказиш хамда унинг хукукий базаларини яратишга доир саъй-харакатларга карамасдан тизимдаги натижадорликнинг паст холатда колаётганлик сабаблари урганилди.
"Янги Узбекистон - мактаб остонасидан, таълим-тарбия тизимидан бошланади" Fояси асо-сида умумурта таълим тизимини ислох килиш, сохани модернизациялаш, педагогларни тай-ёрлаш ва уларнинг касбий ривожлантириш тизимини тубдан узгартириш кераклиги таъкид-ланди. Шу билан бирга "Мактабга эътибор умумхалк харакати"га айланишининг ахамияти таъ-кидланди.
Тадкикотда таълим сифатини яхшилашга масъул укитувчиларнинг назарий-амалий билим ва куникмаларга эга булишлари, замонавий ахборот технологиялари, илFор хорижий методи-калардан самарали фойдалана олишлари мухим омил эканлиги курсатилган.
Айникса, педагогларни касбий ривожлантириш тизимини тубдан узгартириш мухимлигига доир айрим фикр-мулохазалар келтирилган.
Таянч суз ва тушунчалар: креативлик, компетенция, педагогик технология, адолатли ижти-моий сиёсат, инсон капитали, Учинчи Ренессанс, методика, Миллий марказ, "Тренерлар гурухи", "Мобил методик" гурухлар.
ИБАЙДУЛЛАЕВ К. РОЛЬ РЕФОРМ ОБРАЗОВАНИЯ В РАЗВИТИИ СТРАНЫ
В статье рассматриваются причины низкой эффективности системы образования, несмотря на усилия по осуществлению воспитания и образования подрастающего поколения в Узбекистане на уровне современных требований и созданию его нормативно-правовой базы.
Отмечено, что на основе идеи «Новый Узбекистан - начинается с порога школы, системы образования» необходимо реформировать систему среднего образования, модернизировать отрасль, коренным образом изменить систему подготовки и повышения квалификации учителей. При этом подчеркивается важность превращения школы в общенациональное движение.
Исследование показывает, что важным фактором повышения качества образования является наличие теоретических и практических знаний и навыков преподавателей, эффективное использование современных информационных технологий, передовых зарубежных методик.
В частности, высказываются замечания о важности кардинального изменения системы повышения квалификации педагогов.
Ключевые слова и понятия: креативность, компетенция, педагогическая технология, справедливая социальная политика, человеческий капитал, Третий Ренессанс, методология, Национальный центр, "Группа тренеров", «Мобильные методические» группы.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2022, 5 (114)
IBAYDULLAEV K. THE ROLE OF EDUCATION REFORM IN THE COUNTRY'S DEVELOPMENT
The article examines the reasons for the low efficiency of the system in spite of efforts to bring the education of the younger generation in Uzbekistan to the level of modern requirements and the creation of its legal framework.
It was noted that on the basis of the idea «New Uzbekistan - starts from the threshold of the school, the education system» it is necessary to reform the secondary education system, modernize the sector, change the system of teacher training and professional development. At the same time, the importance of "Attention to school is a nationwide movement" was emphasized.
The study shows that an important factor in improving the quality of education is the availability of theoretical and practical knowledge and skills of teachers, the effective use of modern information technology, advanced foreign methods.
In particular, there are some comments on the importance of changing the system of professional development of teachers.
Key words and concepts: creativity, competence, pedagogical technology, fair social policy, human capital, the Third Renaissance, methodology, National Center, «Trainers Group», «Mobile Methodology» groups.
Кириш. Мазкур маколанинг эътиборли томони шундаки, давлат томонидан узлуксиз таълим тизимида, хусусан мактаб таълими сохасида 2017-2022 йилларда амалга оши-рилган катор чора-тадбирларга карамасдан кутилаётган натижалар салмоFи паст булиб колаётганлиги таъкидланган1. Узбекистон Республикасининг 2020 йил 23 сентябрдаги "Таълим туFрисида"ги УРК-637-сон Конуни, Узбекистон Республикаси Президенти-нинг 2020 йил 6 ноябрдаги "Узбекистоннинг янги тараккиёт даврида таълим-тарбия ва илм-фан сохаларини ривожлантириш чора-тадбирлари туFрисида"ги ПФ-6108-сон Фармони, 2020 йил 6 ноябрдаги "Таълим-тарбия тизимини янада такомиллаштиришга оид кушимча чора-тадбирлар туFрисида"ги ПК-4884-сон карори таълим сохасини ислох килишга хукукий асос сифатида яратилган. Айникса, 2 022-2026 йилларга мулжалланган Янги Узбекистоннинг тараккиёт стратегия-сида юрт, миллат такдири булган ёшлар таълими ва тарбияси масалалари устувор, деб белгилаб куйилди. Тараккиёт стратегияси-нинг еттита йуналишининг туртинчиси "Адо -латли ижтимоий сиёсат юритиш, инсон капи-талини ривожлантириш" йуналишидаги 13 та максадлар бевосита мамлакат ахолисининг
1 Узбекистон Республикасининг 2020 йил 23 сентябрдаги "Таълим туFрисида"ги УРК-637-сон Конуни.
60 фоизини ташкил килган ёшлар таълими, тарбияси ва касб-хунар эгаллашлари маса-лаларига каратилди2.
Мамлакатда таълим тизимидаги ислохотларни жадаллаштириш максадида хорижий давлатлар тажрибасидан кенг фой-даланишни замон талаб килмокда. Шунинг асносида Узбекистонда 14 та Президент мактаблари ташкил этилди3. Эндиликда мазкур йуналишдаги ишлар камровини ошириш учун ихтисослаштирилган мактаблар тизими фаолияти кайтадан куриб чикилмокда.
Ушбу тадцицотнинг мацсади - давлат томонидан узлуксиз таълим тизимининг тар-кибий кисми булган мактабгача, халк таълими ва мактабдан ташкари таълим муас-сасалари ходимларининг касбий ривожлантириш сохаларидаги олиб борилаётган ишларнинг ахволини жойларда коникарсиз булиб колаётганлигини, таълим сифатини, укитувчи ва тарбиячилар илмий-амалий салохиятини ошириш, мавжуд камчили-кларни бартараф этиш, айникса, мактаблар-
2 Узбекистон Республикаси Президентининг 2022 йил 28 январдаги "2022-2026 йилларга мулжалланган Янги Узбекистоннинг тараккиёт стратегияси туFрисида"ги ПФ-60-сонли Фармони.
3 Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мир-зиёев раислигида утказилган халк таълими сохасида амалга оширилаётган ислохотлар натижадорли-
гига баFишланган видеоселектор йиFилиши. 2022 йил
5 апрель.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2022, 5 (114)
даги укувчи ёшлардан кутилаётган натижа-ларни беришига бевосита таъсир курсатувчи омил сифатида педагогларнинг узларининг илмий-амалий, услубий салохиятини оши-риш учун хорижий таълим тажрибаларини амалиётга жорий килишнинг афзалликлари борасидаги айрим тавсиялар, таклифлар беришдир.
Материал ва методлар. Глобаллашув шароитида дунёдаги давлатлар уз мамлака-тининг равнаки, тараккиётига бебахо замин, асос буладиган ёшлар таълим-тарбиясига алохида эътибор килаётганлигини куза-тиш мумкин. Буни жахондаги ривожланган АК.Ш, ЕИ мамлакатлари, Финляндия, Россия, Австралия, Япония, Жанубий Корея, Хитой, Янги Зеландия, Сингапур каби куплаб давлатлар мисолида урганиш мумкин1.
Жумладан, Америка Кушма Штатларида ХХ асрнинг иккинчи ярмида мамлакатнинг иктисодий, ижтимоий, маданий-маърифий, сиёсий ривожига биринчи навбатда яхши билим ва тарбия олган ёшларга боFлик эканлигини англашган. Ушбу вазифани амалга оширишда мактаб сохасидаги ислохотларни хамда укитувчиларнинг профессионал тайёргарлигига алохида эътибор килинганлигининг бежиз эмаслиги давр исботлаб куйди. Укитувчи нафакат уз касби-нинг мохир устаси, балки шахсий ахлокий, интеллектуал салохиятга эга булишлари талаб этилган. Шу билан бирга укитувчининг жамиятдаги обруси, нуфузи ва роли дав-лат ва халк, миллат орасида юкори дара-жада булиши миллий кадриятга айланиб булганлиги тахсинга лойикдир.
Масалан, педагогларнинг малакасини, профессионал касбий махоратини оши-риш куплаб Европа мамлакатларида, Россия Федерацияси, КозоFистон каби дав-латларда Кембрдиж университетининг Халкаро имтихонлар олиш Кенгаши томо-нидан ишлаб чикилган Дастурлар асо-сида амалга оширилаётганлиги уз самара-сини курсатмокда. Укишлар уч даражада:
1 https://t.me/uztdi Таълим сифатини назорат килиш Давлат инспекцияси.
илFор(юкори даража), асосий ва базавий олиб борилади. Малака ошириш курслари уч боскичли булиб, "Юзма - юз (аудитория машFулотлари), "Мактаб амалиёти", "Юзма юз"(аудитория машFулоти), улар еттита модуллардан иборатдир.
Юкоридаги мамлакатлардаги
укитувчиларнинг малакасини ошириш тизи -мини ёритиш алохида тадкикот мавзуси-дир. Бизнинг бундай хулосани таъкидлаши-мизга асос, улардаги укитувчиларнинг кас-бий махоратини ошириш тизими уз натижа-сини аник курсатганлигидадир. Финляндия тажрибаси, Сингапур методикаси, Кембридж дастури каби иборалар аллакачон таълим сохасида уз урнини топганлиги бунинг дали -лидир.
Узбекистон Республикаси Прези-денти Шавкат Мирзиёев томонидан жорий йилнинг 5 апрель куни "Халк таълими сохасидаги ислохотлар натижадорлиги тахлили"га баFишлаб утказилган видеосе-лектор йиFилишдаги ёшларга таълим-тарбия берувчи муаллимларни кайта тайёрлаш, малакасини оширишни тубдан хорижий давлатлар тажрибаси, методикаси асосида модернизация килиш вазифасини куйди2.
Бундай улугвор максадларга эришиш йулида Узбекистоннинг барча вилоятла-рида 14 та Президент мактаблари, куплаб фанларга ихтисослаштирилган замона -вий мактаблар, 162 та олий укув юртлари (шундан 22 таси хорижий таълим муасса-салари, 21 таси нодавлат таълим ташки -лотлари) фаолият курсатмокда. Кувонарли хабар, Узбекистон Миллий университети dy Sudject Р1апктд"да "Математика" сохасида эришган ютукларига кура дунёнинг кучли 500 талик университетлар каторидан урин олди. Бу буюк максадларга эришиш йулидаги илк дадил кадамларнинг бошлани -шидир, десак муболаFа булмайди. Дарвоке, ёшларни олий таълим билан камров беш йил аввалги 9 фоиздан 38 фоизга етказилди.
2 Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёев раислигида утказилган халк таълими сохасида
амалга оширилаётган ислохотлар натижадорли-
гига баFишланган видеоселектор йиFилиши. 2022 йил
5 апрель.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2022, 5 (114)
2026 йилга бориб ушбу курсаткични 50 фоизга етказиш кузда тутилган1.
Давлат рахбари ташаббусларига жаво-бан бизнинг институтимиз Андижондаги Президент мактаби билан замонавий илFор методикаларни (UNIVERSITY of CAMBRIDGE) жорий этиш буйича хамкорлик ишларини бошлаб юборди. Институт профессор-укитувчилари томонидан ушбу ташаб-бус кутаринки рух билан кутиб олинди. Максадимиз педагог кадрларни янги, илFор методикалар асосида тайёрлаш ва худди шундай масъулиятли вазифани халк таълими ходимларини узлуксиз касбий ривожланти-риш тизимига тезкор жорий этиш, деб бел-гилаб олинди.
Жойлардаги умумтаълим мактабла -рига амалий-услубий, илмий-методик ёрдам курсатиш учун институтда тажрибали профессор-укитувчилар хамда ёш олим -лар таркибидан иборат "Мобил методик" гурухлар ташкил этилиб, вилоятдаги катор рейтинги паст курсатгичга эга булган макта-бларга, мактабгача таълим муассасаларига илмий-амалий, методик ёрдамлар бериш ишлари бошлаб юборилган.
Мазкур видеоселекторда таълим сохасидаги ислохотлар натижадорлиги паст даражада колаётганлиги, мактабларда инно -вацион технологиялардан фойдаланилма-ётганлиги, педагог ходимларнинг эски услу -бларда ишлашдан воз кеча олмаётганлиги, илFор методикалар суст татбик этилаётгани, педагогларнинг малакасини ошириш тизими талабга жавоб бермаётганлиги кескин танкид килинди. Жумладан, республикадаги 852 та мактабларда таълим сифати, педаго-глар салохияти хамда укувчиларнинг олий укув юртларига кириш даражаси пастлиги туFрисида тухталди. Таълим муассасалари-нинг моддий-техник базаси, уларнинг замо-навий ахборот технология воситалари билан жихозлаш айрим вилоятларда талаб дара -жасида эмаслиги курсатиб утилди.
Табиийки, таълимнинг бундай ахволда булишида педагог ходимларнинг билим,
1 http://edu.uz Олий ва урта махсус таълим вазирлиги.
малакалари ва куникмаларининг етарли эмаслиги хам сабаб булаолади.
Юкоридаги холатни туFрилаш максадида Узбекистон Республикаси Президенти Шав-кат Мирзиёев томонидан куйидаги устувор вазифалар белгилаб берилди:
- мактаб укитувчиларини янги методика асосида кайта тайёрлаш буйича умум-миллий лойихани амалга ошириш;
- 3-4 йилда барча синф укитувчиларини янги методика асосида укитиш;
- биринчи июнгача хар бир худуддаги Малака ошириш марказлари негизида "Педагогларни янги методикаларга ургатиш миллий таълим марказлари" ташкил этиш;
- ушбу марказларга математика, физика, кимё, биология, IT каби аник ва табиий фанлар буйича хориждан энг малакали мутахассисларни жалб жалб этиш;
- хорижий мутахассислар ёрда-мида олийгох, миллий таълим марказлари ва мобиль гурухларнинг муаллимларидан иборат хар бир вилоят кесимида "Тренерлар гурухлари"ни шакллантириш;
- тренерлар ёрдамида жойлардаги мактаб муаллимларининг бевосита малакасини ошириб бориш. Уларнинг ойлик маош-ларига 100 фоизгача устамалар тулаш.
Ушбу янги тизимларни жорий килиш учун 100 млн. доллар кушимча маблаF ажрати-лиши белгиланди2.
Олинган натижалар ва уларнинг та^лили. Фикримизча, таълим тизим-даги айрим мавжуд муаммоларнинг ечими буйича куйидаги масалаларга хам эътибор килишимиз мухимдир:
- таълим муассасалари рахбарларининг (олий таълим бундан мустасно?!) масъулия-тини ошириш максадида, уларнинг бир таш-килотни узок йиллар бошкаришларига чек куйиш, яъни (агар муносиб булса) ротация амалиётини жорий килиш;
2 Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёев раислигида утказилган халк таълими сохасида
амалга оширилаётган ислохотлар натижадорли-
гига баFишланган видеоселектор йиFилиши. 2022 йил
5 апрель. - https://qalampir.uz/news/uk-ituvchilarini-yangi-metodika-asosida-uk-itishga-100-mln-azhratiladi-58985
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2022, 5 (114)
- мaктaбгaчa тaълим тaшкилoти, уму-мий ypтa тaълим мyaccacaлapидa, худудий мaлaкa oшиpиш мapкaзлapидa куп йиллap дaвoмидa (эcкичa) ишлaб кeлaëтгaн pa^6ap кaдpлap ypнини илмий излaнyвчaн, янгичa тaфaккypгa эгa ёш кaдpлap билaн aлмaшти-pиш;
- худудий мapкaзлapдaги пpoфeccop-Укитyвчилap илмий caлoхиятини хaмдa тaълим cифaтини oшиpиш учун, yлapни oлий укув юpтлapи хyзypигa биpикти-pиш (Aбдyллa Aвлoний нoмидaги илмий-тaдкикoт инcтитyти вa Низoмий нoмидaги ^ш^нт дaвлaт пeдaгoгикa yнивepcитeти кaби), paхбapлap, yлapнинг мyoвинлapи вa кaфeдpa мyдиpлapини ёш илмгa чaнкoк кoмпeтeнцияли oлимлap билaн янгилaш;
- тaълим cифaтини oшиpишдa ycтoз-лapнинг poлини эътиpoф этгaн хoлдa, yлap-нинг мaлaкacини oшиpишгa мyлжaллaнгaн paкoбaтбapдoш худудий мapкaзлapни тaш-кил этиш (бу бopaдa тeгишли нopмaтив-хукукий хyжжaтлap мaвжyд) ишлapини тeз-лaтиш;
- тaълим мyaccacaлapигa paхбapлapни, пeдaгoг xoдимлapни тaнлoв acocидa ишгa кaбyл килишни янaдa тaкoмиллaштиpиш, бyндa Жaмoaтчилик кeнгaшлapи фaoлияти-дaн caмapaли фoйдaлaниш;
- тaълим мyaccacaлapидa фao-лият oлиб бopaëтгaн пeдaгoг xoдимлap-дaн янги зaмoнaвий тexнoлoгиялap aco-cидa мaшFyлoтлapни oлиб бopишлapи учун, aввaлo, paхбapлap yзлapи ибpaт кypcaтишлapи, cyнгpa бoшкaлapдaн ^тъий тaлaб этиш мexaнизмлapини жopий этиш;
- yкyвчилapнинг пcиxoлoгик xycy-cиятидaн кeлиб чикиб, укув дacтy-pини yзлaштиpaoлмaëтгaн ёки пacт yзлaштиpaëтгaн yкyвчилap билaн мaxcyc шyFyллaнaдигaн инклюзив тaълимни йyлгa куйиш кepaк;
- фикpимизчa, идopaвий тycиклapни бapтapaф этиш ^cyc^, бyндaй cyнъий тycиклap мaвжyд) вaкти кeлди. Пpeзидeнт мaктaблapи Пpeзидeнт Aдминиcтpaцияcи-дaги aгeнтликкa бyйcyнгaни кaби, худудий мaлaкa oшиpиш мapкaзлapини Вaзиpликкa
эмac, бaлки Aгeнтлик тacappyфигa yткaзиш ^pa^
Xyлосaлaр. Шyндaй килиб, мaвжyд мaн -бaлap вa хaëтий тaжpибa нaтижaлapи тaхлили acocидa, Дaвлaт paхбapи тoмoни-дaн кypcaтилaëтгaн эътибopгa хaмдa мoд-дий жихaтдaн кУллaб-кyввaтлaшлapгa caмa -paли мeхнaти билaн жaвoб бepaдигaн янги тизим вa фидoйи ycтoзлap кepaк бyлaди. Бу мypaккaб вa мacъyлиятли вaзифaлap 6ap-чaмизни acтoйдил ишлaшгa, кepaк бyлca, мyбoлaFacиз жoн фидo килиб мeхнaт килишгa yндaйди. Му^кил Узбeкиcтoндa тaълимнинг ycтyвopлиги Xapaкaтлap ^pa-тeгияcидaн - Tapaккиëт cтpaтeгияcигa дaдил кaдaмлap билaн yтишгa xизмaт килишигa acoc бyлaди.
Нaтижaдa:
- мaлaкa oшиpиш тизимидa Укитyвчилapнинг уз мyтaxaccиcлиги бyйичa билимлapи cтaндapтлaштиpилaди вa xopиж тaжpибacи, янги тexнoлoгиялap opкaли укитувчилик кacби пpoфeccиoнлaштиpи-лaди;
- Укитyвчилap мaлaкa oшиpиш ^pcna-pидa иннoвaциoн тexнoлoгиялapни ypгaниб, дapc жapaëнигa янги тexнoлoгиялapни oлиб киpaди;
- укитувчи уз oлдигa куй^н дapcнинг мaкcaдидaн кeлиб чикиб, yкyвчилapдaн кyтилгaн нaтижaдopликкa эpишилaди;
- Укитyвчилapнинг кacбий билим дoи-pa^ кeнгaйиб, axлoки, мaдaнияти pивoжлa -нaди;
- уз ycтидa мyнтaзaм ишлaйди вa тaв -cиянoмaлap, кУллaнмaлap яpaтиб, иш тaж-pибacини oммaлaштиpaди;
- yкyвчилapнинг тaълим дacтypлapини yзлaштиpиш кoэффициeнтлapи opтaди;
- укитувчининг кacб мaхopaти oшиб, укитувчи-укувчи мyнocaбaтлapи яxшилa -нaди;
- oxиp-oкибaт юкopи cифaтли тaълим вa яxши мeхнaтигa мyнocиб oйлик мaoш oлишгa эpишилaди.
ЗAMOНAВИЙ TAЪЛИM I СOВPЕMЕННOЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2G22, S (114)
с B УЗЛУКСИЗ TАЪЛИМ I НЕПРЕРЫВНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ N у
Фойдаланилган адабиётлар руйхати:
1. Узбeкиcтoн Pecпyбликacининг 2020 йил 23 ceнтябpдaги "Taълим тyFpиcидa"ги УРК-637-аэн ^нуни.
2. Узбeкиcтoн Pecпyбликacи Пpeзидeнтининг 2022 йил 2B янвapдaги "2022-2026 йиллapгa мyлжaллaнгaн Янги Узбeкиcтoннинг тapaккиëт cтpaтeгияcи тyFpиcидa"ги ПФ-60-^нли Фapмoни.
3. Узбeкиcтoн Pecпyбликacи Пpeзидeнти Шaвкaт Миpзиëeв paиcлигидa ут^ЗИЛ^Н xaлк тaълими œx1acидa aмaлгa oшиpилaëтгaн иcлox1oтлap нaтижaдopлигигa бaFишлaнгaн видeoceлeктop йиFилиши. 2022 йил S aпpeль.
4. http:||edu.uz Олий Ba ypтa мaxcyc тaълим вaзиpлиги.
5. https:||t.me|uztdi Taълим cифaтини нaзopaт килиш Дaвлaт инcпeкцияcи.
ЗАMОНАВИЙ ТАЪЛИM I СОВРЕMЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2G22, S (114)