Научная статья на тему 'Таълимда инновацион жараенларнинг шаклланиши ва ривожланиши'

Таълимда инновацион жараенларнинг шаклланиши ва ривожланиши Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
700
250
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
инновацион ғоя / инновацион жараён / тарих / таълим тизими / ривожланиш / инновационная идея / инновационный процесс / история / система образования / развитие образования

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Абдуллаев Муҳаммадимин Эгамбердиевич

Мақолада инновацион ғоялар ҳамда инновацион жараёнларнинг тушунчаси, келиб чиқиши, тарихи, ўрганилганлиги ва таълим тизимида тутган ўрни очиб берилган. Шунингдек, уларни ривожлантириш учун таклифлар ва хулосалар келтирилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ФОРМИРОВАНИЕ И РАЗВИТИЕ ИННОВАЦИОННЫХ ПРОЦЕССОВ В ОБРАЗОВАНИИИ

В статье объясняются концепция, история, обучение и роль инновационных идей и инновационных процессов в образовании. Также даны выводы и предложения для их развития.

Текст научной работы на тему «Таълимда инновацион жараенларнинг шаклланиши ва ривожланиши»

Абдуллаев Мух,аммадимин Эгамбердиевич,

Андижон давлат университети х,узуридаги Халк таълими ходимларини кайта тайёрлаш ва малакасини ошириш худудий маркази «Педагогика ва психология, таълим технологиялари кафедраси» катта укитувчиси

ТАЪЛИМДА ИННОВАЦИОН ЖАРАЕНЛАРНИНГ ШАКЛЛАНИШИ ВА РИВОЖЛАНИШИ

УДК: 37.02.

АБДУЛЛАЕВ М.Э. ТАЪЛИМДА ИННОВАЦИОН ЖАРАЕНЛАРНИНГ ШАКЛЛАНИШИ ВА РИВОЖЛАНИШИ

Маколада инновацион Fоялар х,амда инновацион жараёнларнинг тушунчаси, келиб чикиши, тарихи, урганилганлиги ва таълим тизимида тутган урни очиб берилган. Шунингдек, уларни ривожлантириш учун таклифлар ва хулосалар келтирилган.

Таянч суз ва тушунчалар: инновацион Fоя, инновацион жараён, тарих, таълим тизими, ривожланиш.

АБДУЛЛАЕВ М.Э. ФОРМИРОВАНИЕ И РАЗВИТИЕ ИННОВАЦИОННЫХ ПРОЦЕССОВ В ОБРАЗОВАНИИИ

В статье объясняются концепция, история, обучение и роль инновационных идей и инновационных процессов в образовании. Также даны выводы и предложения для их развития.

Ключевые слова и понятия: инновационная идея, инновационный процесс, история, система образования, развитие образования.

ABDULLAYEV M.E. FORMATION AND DEVELOPMENT OF INNOVATIVE PROCESSES IN EDUCATION

There is discussed in the article the concept, background, history, learning, and role of innovative ideas and innovative processes. Also there are suggestions and conclusions for their development provided.

Keywords: innovation idea, innovative process, history, education system, development.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 5(78)

Кириш.

Мамлакатимизда таълим тизимини тубдан ислох килиш, таълимни ривожлантириш укитишнинг инновацион методларини амали-ётга жорий этиш оркали амалга оширилмокда. Барча сохаларда булгани каби таълимдаги инновациялар бу назарий асосланган, мак-садга йуналтирилган хамда амалий мулжал-ланган янгилик хисобланади. Хар кандай инновация, киритилган янгилик таълим олув-чилардан юкори даражадаги эмоционаллик хамда интелектуалликни такозо этади. Шу боис таълимда инновацион жараёнларнинг шаклланиши ва ривожланиши сохага оид тадкикот килаётган олимларнинг доимий диккат марказида булиб колмокда.

Мацсад.

Юртимизда таълим тизимида олиб борила-ётган ислохотларни амалиётга жорий этиш жараёнида энг сунгги инновацион технология-лардан фойдаланиш хамда таълим тизими-нинг барча буFинларига мос холда татбик этиш.

Изланиш объекти. Халк таълими тизимида фаолият олиб бораётган педагог ходимлар.

Кулланилган услуб. Кузатиш, анкета, сухбат методлари.

Олинган натижалар. Педагог ходимлар-нинг инновацион технологиялардан фойдаланиш даражаси:

Мультимедиа воситаларидан фойдаланиш - 15%.

Презентациялардан фойдаланиш - 52%.

ИлFор педагогик технологиялардан фойдаланиш - 67%.

Илмий янгилиги. Замонавий инновацион технологияларни амалиётга жорий этиш жараёнида талимнинг сифат-самарадорлигини орттириш юзасидан тавсиялар ишлаб чикиш.

Бугунги кунда мамлакатимизда таълимни ривожлантириш йулида куплаб олимларимиз педагогика сохасига уз эътиборларини карат-мокдалар. Бу уринда олимларимиз педагогик сохага инновацион жараёнларни олиб кир-мокдалар. Жумладан Р.Ишмухамедов, М.Юлда-шевлар «Таълим ва тарбияда инновацион педагогик технологиялар» номли укув кул-ланмасида инновацион педагогик технология-ларнинг назарий ва амалий асослари, таълим-тарбиянинг бугунги кундаги талаблари, инно-

вацион ёндашувлар хамда педагогик жараёнларни ташкил этилишини тахлил килиб, уз таклиф ва тавсияларини келтириб утган1. Шунингдек, Р.Х.Джураев, С.Т.ТурFунов, Г.М.Назировалар эса «Педагогика» укув кулланмасида педагогик жараёнларнинг ташкил этилиши, улар самарадорлигини ошириш ва инновацион технологияларга тухталиб утиб, фикр ва мулохазаларни илмий асос-ларда ёритиб берганлар2.

Бу жараён дастлаб ХХ асрнинг 30 йилла-рида АКШда «фирма инновацион сиёсати», «инновацион жараён» атамалари куринишида пайдо булди. 1960-1970-йилларда Fарбда фирмалар ва бошка корхоналар амалга ошир-ган янгиликлар эмпирик тадкикотларга кенг кулоч ёяди.

Инновацион жараён инновацияларни вужудга келтириш, амалиётга татбик этиш ва оммалаштириш фаолиятлари билан боFлик. Инновацион салохиятга кура янгиликлар; модернизация, фаолиятни такомиллаштириш, шаклан узгартириш, ривожлантириш билан боFлик булган модификацион инновациялар; олдиндан маълум булган методлар элемент-ларининг янги тизимга бирикишини назарда тутувчи бириккан инновациялар; ухшашлик ва умумийликка эга булмаган радикал инновациялар ислохотларнинг асоси сифатида бел-гиланади3.

Дастлаб бу жараён адабиётларимизда инновация муаммолар куринишида куп вакт-гача иктисодий тадкикотлар тизимида урганиб келинган эди.

Аммо вакт утиши билан жамият хаёти фао-лиятининг х,амма сохаларида инновацион узгаришларнинг сифат характеристикаларини бахолаш муаммоси юзага келади, аммо бу узгаришларни факатгина иктисодий назария-лар билан аниклаб булмайди.

Инновацион жараёнларни урганиш учун бошка йуллар зарур, унда инновацион тахлил факатгина фан ва техника эришган замонавий ютуклардан фойдаланишнигина уз ичига

1 Р.Ишмухамедов, М.Юлдашев. Таълим ва тарбияда инновацион педагогик технологиялар. - Т.: «Нихол», 2016. -10-14-б.

2 Джураев Р.Х,., ТурFунов С.Т., Назирова Г.М. Педагогика. - Т., 2013. -44-45-б.

3 Джураев Р.Х., ТурFунов С.Т. Таълим менежменти. - Т.: «Ворис» нашриёти, 2006. -221-б.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 5(78)

oлмaй, бaлки бoшкapиш, тaълим, хукук, вa бйш^ coхaлapни хaм кaмpaб oлaди.

Иннoвaциoн пeдaгoгик муaммoлap eчили-шини излaш тaълим coхacидa иннoвaциoн жapaëнлap бopиши xуcуcиятлapи, мaзмуни, тapкиби вa клaccификaцияcини тeкшиpиш нaтижaлapини тaхлил килиш билaн бoFлик.

Биз бу мacaлaни ëpитишдaн йлдин «Иннй-вaция» тушунчacи вa тapиxигa эътибopни кapaтcaк мaкcaдгa мувйфик бyлaди.

Илк 6op «Иннoвaция» тушунчacи XIX acpдa мaдaниятшунocлap ypгaнишлapидa пaйдo 6УЛДИ вa биp мaдaният элeмeнтлapини бйш-кacигa жopий килиш мaънocини билдиpгaн. Унинг бу мaънocи х°зиpгaчa этнoгpaфиядa caклaниб ^л^н.

XX acp бoшлapидa Fapбий мaмлaкaтлapдa янги билим coхacи - янгиликлapни киpитиш, кУллaш юзaгa кeлди. У мaхcулoт ишлaб чикapиш coхacидa тexник янгиликлapни киpи-тиш кoнуниятлapини yp^a бoшлaди. Янги-ликлapни киpитиш хaкидaги фaн - иннoвaтикa фиpмaлapнинг янги peжa, xизмaтлapни ишлaб чикиш вa тaтбик этиш фaoлиятигa тaлaбaлapи ^«ин йшиб бopиши aкc эттиpилгaн хoлдa пaйдo 6УЛДИ.

И.Шумпeтep вa Н.Д.Koндpaтьeв «иннoвa-ция» тушунчacининг илк вa улкaн нaзapиячи-лapи хиcoблaнcaлap1, K.Aнгeлoвcкий, B.A.^ac-тeнин вa В.И.Слoбoдчикoвлap Уз илмий тaдкикoтлapидa иннoвaциoн фaoлият пeдaгo-гик фaoлиятнинг aлoхидa шaкли э^нлигини иcбoтлaшгa хapaкaт килдилap хaмдa бу бopaдa муaйян нaтижaлapгa эpишгaн oлимлap дeб тaн oлинaдилap2. Жумлaдaн, В.И.Слoбoдчикoв шундaй ëзaди: «Aввaлo, иннoвaциoн фaoли-ятни илмий ижoдиëт coхacидaги фaoлиятгa Уxшaтиб бyлмaйди, чунки бундaй yxшaтиш иннoвaциoн фaoлият тepмини мaънocини caëзлaштиpиб юбopaди. Чунки xap кaндaй илмий-тexникaвий фaoлият уз тaбиaтигa кypa иннoвaциoн хиcoблaнaди. Шунинг учун иннй-вaциoн фaoлиятни мaълум биp ижтимйий aмaлиëт мaйдoнидa кypиб чикиш кepaк»3.

Иннoвaциянинг aмaлиëтгa киpитилиши иннoвaциoн жapaëнлapдa aмaлгa oшиpилaди.

1 www.ziyonet.uz.

2 www.ziyonet.uz.

3 Елдэш^вб Г., Kapимoвa Г. Укув уелубий м8жму8. - T.:

ШПУ нaшpиëти, 2G1B. -29-б.

иннoвaциoн пeдaгoгик муaммoлap X.Бapнeт, Д.Гaмильтoн, HTpocc, Н.Диникcoн, M.Maйлз, A.Xoбepмaн, Р.Xeйвлoк, Н.Aзизxyжaeвa вa бoшкaлap acapлapидa йчиб бepилгaн бyлca, пeдaгoгик иннoвaциялapни ypгaнишнинг ижтимoий-фaлcaфий жихaтлapи A.И.Пpигoнин, Н.Р. Юcуфбeкoвa ишлapидa бepилгaн. Пeдaгo-гик иннoвaциялap мйхиятини бaхoлaш мeзoн-лapи, тapкибини aниклaш нaзapий мeтoдoлo-гик жихaтлapи э^ M.С.Буpгинa, В.С.Лopeнcoв, M.M.Пoтaшник, A.T.Xoмepин ишлapидa кypиб чикилгaн. Иннoвaциoн укув юpтлapи фaoли-ятлapи тaхлили В.И.Aндpeeв, М.В^виж, A.T.Kacпpжaн, Э.М.Никитин ишлapидa acocлaб бepилгaн.

Пeдaгoгик иннoвaция тушунчacигa тaдки-Koтчилap (В.С.Лaзapeв, M.M.Пoтaшник, ОТ^й-мepик вa бoшкaлap) янги вocитaлap, яъни янгиликни yзлaштиpиш жapaëни cифaтидa кapaйдилap. «Иннoвaциoн жapaëн» тушунчacи иннoвaциoн фaoлият билaн бoFлaнaди. M.С.Бичуpин, Л.Д.Гиpeвa, Л.И.Овcянникoвa, Ф.Януш^вич кaби тaдкикoтчилap пeдaгoгик иннoвaциялap вa пeдaгoгик янгилик тушунчa-лapини cинoнимлap cифaтидa ишлaтaдилap. Taдкикoтчи В.И.Aндpeeв иннoвaциялap тушун-чacи xaкидa уз ну^и нaзapигa эгa булиб, у «пeдaгoгик иннoвaциялap» aтaмacининг биp нeчa мaзмунлapини йчиб бepгaн4.

Зaмoнaвий тaълимгa xoc мухим жихaт-лapдaн биpи - пeдaгoг фaoлиятнинг иннoвa-цийн xapa^ep кacб этишигa эpишиш caнa-лaди. Ривoжлaнгaн xopижий мaмлaкaтлapдa пeдaгoг фaoлиятининг иннoвaциoн xapaктep кacб этишигa эpишиш мacaлacи yтгaн acpнинг 6G-йиллapидaн бoшлaб жиддий ypгaнилa бoшлaгaн. Xуcуcaн, X.Бapнeт, Ж.Бacceт, Д.Гaмильтoн, Н.Гpocc, Р.Kapлcoн, М. Maйлз, A.Xeйвлoк, Д.Чeн, Р.Эдeм, Ф.Н. ^нсбслин, С.М. Гйднин, В.И.Зaгвязинcкий, ВА^н-^лик, Н.В.Kузьминa хaмдa В.A.Слacтeнин кaби тaдкикoтчилap тoмoнидaн йлиб бopилгaн ишлapдa иннoвaциoн фaoлият, пeдaгoгик фao-лиятгa иннoвaциoн ëндaшиш, иннoвaциoн Foялapни acocлaш вa улapни aмaлиëтгa caмa-paли тaтбик этиш, xopижий мaмлaкaтлap хaмдa pecпубликaдa яpaтилгaн пeдaгoгик иннoвaциялapдaн xaбapдop булиш opкaли пeдaгoг фaoлиятидa улapдaн фaoл фoйдaлa-

4 Ушэ жoйдa, 31-б.

ЗAMOHABИЙ TAЪЛИM / СOBPЕMЕHHOЕ OБPAЗOBAHИЕ 2G19, 5(78)

ниш борасидаги амалий харакатлар мазмуни ёритилган.

Мохиятига кура инновациялар муносабат ёки жараёнга янгилик киритишнинг динамик тизими саналади. Уз-узидан тизим сифатида янгилик киритиш муносабат ёки жараённинг, биринчидан, ички мантиFини, иккинчидан, киритилаётган янгиликнинг муайян вак,т оралиFида изчил ривожланиши ва атроф-мухитга курсатадиган узаро таъсирини ифода-лайди.

Педагогик жараёнга замонавий ёндашув технологияси, янгиликларни узлаштириш ва ижодий изланиш ва куллаш зарурияти илмий йуналиш педагогик инновацияларни амали-ётга татбик этиш вазифаларини белгилаб берди. Педагогик инновациялар, педагогик технологияни максадли йуналтириш жараё-нида педагогик неология (янгилик) янгиликнинг педагогик хамкорлик томонидан кабул килиниши, бахоланиши ва узлаштирилиши муаммоларини урганиб ечимини топишга йуналтиради.

Бугунги кунда жах,он педагогик жамоатчи-лигининг кизикиши махсус инновацион хиз-мат, нашриёт, журналларда инновацион мако-лалар куринишида буляпти.

Узбекистонда эса педагогик инновация-нинг ривожланиши кенг жамоатчи-педагоглар этиборини тортмокда. Шунингдек, янгиликларни куллаш умумийлиги кенгайди. Шу сабабли янги билимларга булган талаб, янги «янгилик», «янги инновация», «инновацион жараён» тушунчаларини англаш талаби кун сайин кескинлашмокда.

«Инновация» инглизча «innovation» сузидан олинган булиб, янгилик киритиш, янгилик маъносини ифодалайди1. Шунингдек, бу атама янгидан киритилган тушунчалар, тартиб-коидалар, технологиялар2 куринишида хам учрайди.

«Инновация» тушунчасини кенгрок тарзда тахлил килиб, куйидагича талкин этиш хам мумкин. «Инновация» бу максадга йуналти-рилган узгартиришлар булиб, маълум бир

1 Ишмухамедов Р., Абдукодиров А., Пардаев А. Таъ-лимда инновацион технологиялар. - Т.: «Истедод», 2008. -15-б.

2 Джураев Р.Х., Толипов У.К,., Сафарова Р.Ф. ва бош-

калар. Педагогик атамалар луFати. - Т.: «Фан», 2008. -48-б.

ижтимоий бирлик - муассаса, уюшма, жамоа ва гурухларга янги ва нисбатан баркарор булган элементлар, умумий холда халкнинг маъданий-маънавий муносабатлари ва мам-лакатнинг ижтимоий-иктисодий ривожланиши билан узвий боFлик булган янгиликларни киритишдир3.

Янгилик киритишни янгиликни яратиш ва таркатиш комплекс ва максадга мувофик жараёни сифатида караб, унинг максади инсон талаб ва эхтиёжларини янги воситалар билан кондириш булиб, бу самарадорлиги, мунтазам ва хаётийлигини таъминловчи услуб ва тизимларнинг маълум сифатли узгаришига олиб келади.

Фан, таълимга умуман ижтимоий сохаларга янгилик киритиш ички мантик ва йуналиш-ларга эга булиб, у янгилик Fояси (фикрни) тугилишидан то унинг фойдалана бошланиши-гача булган харакатларни ривожлантириш хам инновацион жараён иштирокчилари уртасидаги муносабат мантиFини ифодалайди.

Янгилик киритиш динамик тизим булиб, ички мантик каби вакт давомида конуний ривожланиши, унинг атроф-мухит билан узаро боFликлигини ифодалайди. Инновацион жараён тузилиши янгиликнинг бир боскичидан иккинчи боскичига утиб бориши билан узгариб боради.

Шу билан бирга янгиликнинг динамик хусу-сиятларидан унинг натижа-якуни ва самараси боFлик булади. Янгиликнинг якунлаганлиги ёки унинг имкониятлари амалга оширилган-лик даражаси инновацион жараённинг хамма боскичлари канчалик муваффакиятли утиб боришига боFлик булади.

Хулоса ва тавсиялар.

Хулоса сифатида шуни таъкидлаш керакки, бу жараённинг хукукий асослари хамда негиз-лари «Таълим туFрисида»ги Конун, Кадрлар тайёрлаш Миллий дастурида мустахкамлаб куйилган.

Ушбу меъёрлардан келиб чикиб, олимла-римиз илFор янгиликларни аниклаб, уларнинг жамFармаларини ташкил этиш, синаб куриш, педагогик амалиётга татбик килишнинг илмий хулосаларини ишлаб чикмокдалар. Шунинг-

3 Джураев Р.Х., ТурFунов С.Т., Назирова Г.М. Педагогика. - Т., 2013. -63-б.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 5(78)

дeк aмaлиëтгa тaтбик этиш тизимини яpaтиш-нинг дoлзapблигини йчиб бepмoкдaлap.

Шу бoиcдaн хaм мaмлaкaтимиз oлимлapи-дaн Р.Ишмухaмeдoв, M.Юлдaшeв, Р.X.Джуpaeв, С.T.TуpFунoв, Г.М. Нaзиpoвa, A. Aбдукoдиpoв , A.Пapдaeв, У.K1.Toлипoв, Р.Ф.Сaфapoвaлap пeдaгoгик иннoвaциялapни излaб тйпиш, Уpгaниш хaмдa улap ичидaн энг куп caмapa бepaдигaнлapини тaнлaб йлиш вa улapни aмa-лиëтгa кУллaш тapтибини бeлгилaб бepaдигaн ягoнa тизимни яpaтиш уcтидa ишлaмoкдaлap.

Уpгaнилгaн xулocaлap шуни кypcaтдики, иннoвaциoн тaълим йлувчи вa укитувчи шaxcининг жaдaл pивoжлaниши, улapнинг

Xaмкopликдaги фaoлияти вa мулск^тини дeмoкpaтлaштиpиш, yкув-тapбиявий жapaëнни инcoнпapвapлaштиpиш, фaoл ук,иш вa ук,и-тишни мyлжaллaшгa тaълим йлувчининг узини пpoфeccиoнaл cифaтидa шaкллaнтиpиш, улapдa иннoвaциoн тaфaккуpни шaкллaнти-pишгa acoc бyлaди.

Иннoвaциялap дoлзapб, мухим aхaмиятгa э^ булиб, биp тизимдa шaкллaнгaн янгичa ëндaшувлapдиp. Улap тaшaббуcлap вa янгилик-лap acocидa туFилиб, тaълим мaзмунини pивoжлaнтиpиш учун и^икбслли бyлaди, шунин^к, умумaн тaълим тизими pивoжигa ижйбий тaъcиp кypcaтaди.

Ддабиётлар руйхати:.

1. Джуpaeв Р.Х., TуpFунoв C.T., Нaзиpoвa Г.М. Пeдaгoгикa. - T., 2G13. -44-45-б.

2. Джуpaeв P.X., TуpFунoв C.T. Taълим мeнeжмeнти. - T.: «Вopиc» нaшpиëти, 2GG6. -221-б.

3. Джуpaeв P.X., Toлипoв У.К,., Сaфapoвa Р.Ф. вa бoшк1aлap. Пeдaгoгик aтaмaлap луFaти. - T.: «Фaн», 2GGB. -48-б.

4. Елдaшeвa Г., Kapимoвa Г. Ук,ув уcлубий мaжмуa. - T.: ^ПУ нaшpиëти, 2G1B. -29-31-б.

5. Ишмухaмeдoв Р., Aбдукoдиpoв A., Пapдaeв A. Taълимдa иннoвaциoн тexнoлoгия-лap. - T.: «Иcтeъдoд», 2GGB. -15-б.

1. Ишмухaмeдoв Р., Юлдaшeв М. Taълим вa тapбиядa иннoвaциoн пeдaгoгик тexнo-лoгиялap. - T.: «Нихйл», 2G16. -Ю-14-б.

2. Ижтимйий axбopoт пopтaли: www.ziyonet.uz.

ЗAMOHABИЙ TAЪЛИM / СOBPЕMЕHHOЕ OБPAЗOBAHИЕ 2G19, 5(78)

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.