Мирзаев К,улмамат Жонузокович,
Самарканд иктисодиёт ва сервис институти "Ракамли иктисодиёт" кафедраси мудири, иктисод фанлари доктори, профессор
ТАЪЛИМ ЖАРАЁНИНИ КРЕДИТ-МОДУЛЬ ТИЗИМИ АСОСИДА РИВОЖЛАНТИРИШ ИМКОНИЯТЛАРИ
УУК: 378
DOI: 10.34920/SO/VOL_2022_ISSUE_7_4
МИРЗАЕВ К,.Ж. ТАЪЛИМ ЖАРАЁНИНИ КРЕДИТ-МОДУЛЬ ТИЗИМИ АСОСИДА РИВОЖЛАНТИРИШ ИМКОНИЯТЛАРИ
Мазкур маколада кредит-модул тизимининг бугунги кундаги жах,он таълим жараёни-даги урни, устунликлари х,амда ушбу тизимнинг олий укув юрти талабаларга бериладиган куникмалари илмий урганилган. Шу билан бирга, Узбекистон Республикасида олий таълим муассасаларида кредит модул тизимини жорий этишни жадаллаштириш йуллари таклиф этил-ган. Халкаро амалиётларнинг урганилиши натижасига кура жах,онда купгина давлатларда олий таълим тизимида сифатли кадрлар тайёрлашнинг кредит-модуль тизимига асосланган-лиги ривожланган давлатлар мисолида асослаб берилган.
Таянч суз ва тушунчалар: кредит-модул тизими, Болонья тизими, таълим интеграцияси, академик мобиллик, Учинчи Ренессанс.
МИРЗАЕВ К.Ж. ВОЗМОЖНОСТИ РАЗВИТИЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО ПРОЦЕССА НА ОСНОВАНИИ КРЕДИТНО-МОДУЛЬНОЙ СИСТЕМЫ
В данной статье научно исследуется роль кредитно-модульной системы в современном глобальном образовательном процессе, ее преимущества, а также навыки, которые эта система дает студентам высших учебных заведений. При этом были предложены пути ускорения внедрения кредитно-модульной системы в высших учебных заведениях Республики Узбекистан. По результатам изучения зарубежного опыта обоснована основа кредитно-модульной системы подготовки качественных кадров в системе высшего образования многих стран мира на примере развитых стран.
Ключевые слова и понятия: кредитно-модульная система, система Болонья, образовательная интеграция, академическая мобильность, Третий Ренессанс.
MIRZAEV K.D. OPPORTUNITIES FOR THE DEVELOPMENT OF THE EDUCATIONAL PROCESS ON THE BASIS OF THE CREDIT-MODULAR SYSTEM
This article scientifically examines the role of the credit-modular system in the modern global educational process, its advantages, as well as the skills that this system gives to students of higher educational institutions. At the same time, ways were proposed to accelerate the introduction of a credit-modular system in higher educational institutions of the Republic of Uzbekistan. Based on the results of studying foreign experience, the basis of the credit-modular system for training quality personnel in the higher education system of many countries of the world is substantiated using the example of developed countries.
Key words and concepts: credit-modular system, Bоlonna system, educational integration, academic mobility, Third Renaissance.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2022, 7 (116)
Кириш.
Жах,он иктисодиёти тезкор ва замонавий асосда ривожлантиришнинг энг мух,им асоси юкори малакали кадрлар эх,тиёжини таъмин-лайдиган замонавий ракамлаштирилган таъ-лим хизматлари х,исобланади. Бундай жара-ёнда олий таълимнинг алох,ида урни мавжуд булиб, ушбу тизимни халкаро талаблар дара-жасида олиб бориш бугунги кундаги энг мух,им вазифалардан х,исобланади.
Мавзунинг долзарблиги.
Бу борада Узбекистон Республикаси Пре-зидентининг 2022 йил 28 январдаги ПФ-60-сонли Фармонига кура "2022-2026 йил-ларга мулжалланган Янги Узбекистоннинг Тараккиёт стратегияси"да белгилаб берилган 46-максадда "Олий таълим билан цамров даражасини 50 фоизга етказиш ва таълим сифатини ошириш"1 мух,им йуналиш сифа-тида белгиланган.
Мавзуга оид илмий адабиётлар цисцача та^лили.
Халкаро амалиётга кура жах,онда купгина давлатларда олий таълим тизимида сифатли кадрлар тайёрлаш кредит-модуль тизимига асосланади. Жах,он статистика маълумотла-рига кура, 50 га якин ривожланган давлатлар2 кредит-модуль тизимига асосланган Болонья тизими декларациясига аъзо х,исобланади. Мазкур давлатларда ушбу тизимнинг жорий этилиши куйидаги кулайликларни вужудга келтиради:
Биринчидан, олий маълумотли дипломлар халкаро даражада тан олинади;
Иккинчидан, талабаларнинг юкори билим ва амалий куникма олишлари учун барча имкониятлар яратилади;
Учинчидан, талабалар учун Болонья тизимига кирувчи университетлар уртасида ортикча тусикларсиз академик мобиллик имкониятига эга булади;
Туртинчидан, профессор-укитувчилар учун ушбу тизим буйича жах,ондаги универси-
1 Узбекистон Республикаси Президентининг 2022 йил 28 январдаги "2022-2026 йилларга мулжалланган Янги Узбекистоннинг тараккиёт стратегияси туFрисида"ги ПФ-60-сон. Фармони. - https://lex.uz/docs/5841063
2 Мирзаев К.Ж., Шавкиев Э.Ш., Жанзаков Б.К. "Инно-
вацион иктисодиёт": Укув кулланма. - Т.: "Инновацион ривожланиш нашриёт-матбаа уйи", 2020. 118-123 бет-лар.
тетлар уртасида академик мобиллик шаклла-нади;
Бешинчидан, турли давлатларнинг таълим тизими уртасида халкаро алокалар кенгай-тирилади х,амда глобал таълим интеграцияси шакллантирилади.
Тадк,ик,от мацсади.
Тадкикотнинг максади булиб мамлакатда олий таълим тизимида тизимли ислох,отлар амалга оширилаётган ва таълим жараёнига инновацион технологиялар жалб килинаётган бир даврда кредит-модул тизимининг ривожланиш имкониятларини асослаб беришдир.
Тадкикотнинг илмий янгилиги.
ИлFор хорижий мамлакатлар тажрибасидан келиб чиккан х,олда, олий таълим тизимида укув жараёнини такомиллаштириш буйича таклифларнинг келтирилганлиги тадкикотнинг илмий янгилиги х,исобланади.
Тадк,ик,от методологияси.
Тадкикотда илмий билишнинг илмий абстракция, тах,лил ва синтез, индукция ва дедукция, киёсий тах,лил каби усуллардан кенг фойдаланилган.
Тадк,ик,от натижалари.
Давлатимиз рах,бари томонидан 2019 йил-нинг 8 октябрида "Узбекистон Республикаси олий таълим тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепциясини тасдиклаш туFрисида"ги Фармони имзоланди. Ушбу мух,им дастуриламал хужжатда "республи-кадаги камида 10 та олий таълим муасса-сасини халкаро эътироф этилган ташкилот-лар (Quacquarelli Symonds World University Rankings, Times Higher Education ёки Academic Ranking of World Universities) рейтингининг биринчи 1 000 та уриндаги олий таълим муас-сасалари руйхатига киритиш ва олий таълим муассасаларида укув жараёнини боскичма-боскич кредит-модуль тизимига утказиш" белгилаб берилди.
Шунингдек, 2030 йилга кадар республика-даги барча олий таълим муассасаси (ОТМ)нинг 85 фоизи, жумладан, 2020/2021 укув йилининг узида 33 та олий таълим даргох,ини кредит-модуль тизимига утказиш курсатиб утилди3.
3 https://xs.uz/uzkr/post/kredit-modul-tizimiga-otish-nima-uchun-kerak-maqsad-mohiyat-va-afzallik
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2022, 7 (116)
Ушбу кузланган режаларни амалга ошириш учун бугунги кунда республикамиз олий таъ-лим муассасаларининг кредит-модуль тизи-мига утиш жараёни бир катор муаммоли х,олатларни бартараф этишни такозо этади:
Биринчидан, барча ОТМлардаги бошкарув ва укув жараёнлари тулик ракамлаштириш тизимига утишни йулга куйиш. Айни пайтда республикада олий таълим тизимида укув жараёни НЕМ^ дастури асосида "электрон деканат", "электрон кафедра" ва "электрон журнал" тизими асосида фаолият юритиш йулга куйилмокда;
Иккинчидан, укув жараёни билан боFлик укув булими фаолиятини кайта куриб чикиш ва уни жах,он тажрибаси асосида ташкил этиш. Бу борада х,ар бир олий таълим муассасасида кредит-модул тизимини жорий этиш буйича ишлайдиган махсус алох,ида тузилма фаолиятини ташкил этиш;
Учинчидан, профессор-укитувчилар фаолиятини халкаро таълим даражасида кредит-модуль тизимига мос кайта куриб чикиш ва шу асосдаги укув юкламаларини шаклланти-риш;
Туртинчидан, республика ОТМларида укув жараёнини ташкил этиш халкаро тажри-бадан келиб чикиб, талабалар бошкарувини деканат тизимидан таълим йуналиши тизимига утказиш;
Бешинчидан, профессор-укитувчиларни тил билиш даражасига караб чет давлатлар-даги университетларга чикиш имкониятла-рини кенгайтириш;
Олтинчидан, дарс бераётган профессор-укитувчиларни ойлик иш х,акларини улар-нинг эришган муваффакиятлари буйича жах,оннинг нуфузли университетлар даража-сига якинлаштириш.
Жах,он тажрибасидан келиб чикиб, Узбекистон Республикаси олий таълим тизимига кредит-модуль тизимини куллашда мил-лий ва минтакавий жих,атларни х,исобга олган х,олда куйидагиларни амалга ошириш зарур х,исобланади.
1. Талабалар учун (айникса, академик мобиллик буйича хориждан келган талабалар учун) уларнинг турар жойларга булган эх,тиёжини халкаро стандартларга мос х,олда кондириш.
2. Университет (институт), ахборот ресурс марказларини тулик, кайта куриб чикиш. Бунда республика Олий таълим муассасаларида кредит тизими талабига мос мустакил таълим олиш имкониятларидан келиб чикиб, барча зарурий адабиётлар фондини шакллантириш, ягона "электрон кутубхона" тизимини яратиш.
3. Талабаларни мустакил равишда юкори билим ва куникма олиш эх,тиёжларидан келиб чикиб, барча фанлар буйича киска укув курс-ларини (тезкор курслар) ташкил этиш. Бундай курслар университет (институт) талабалари учун бепул, бошкалар учун пуллик булишига эришиш.
4. Талабалар билимини бах,олашда кредит-модуль тизимига мос шаффоф тизим-дан фойдаланиш. Ушбу йуналишда, бир томон-дан, сох,ани чукур биладиган етук профессор-укитувчиларни халкаро талаб даражаси-даги танлов асосида ишга кабул килиш (зарур холларда жах,ондаги етакчи профессор-укитувчиларни жалб этиш), иккинчи томон-дан, юкори билим ва малака олишга интила-диган билимга чанкок талабалар континген-тини шакллантириш.
5. Ишга жойлашган битирувчи салмоFини ошиб боришга устуворлик бериш. Бунда университет (институт) битирувчилари каерга ишга жойлашганлиги ва кандай натижаларга эришганлиги буйича алох,ида рейтинг тизимини жорий этиш.
6. Республикада ОТМлар рах,барияти буйича х,ар беш йилда ротация тизимини йулга куйиш1.
Юкорида баён килинган шарт-шароитга эга булган республикамиздаги ОТМларда кредит-модуль тизимига утиш жараёни тезлашиб, олий таълим тизимида ижобий натижаларга эришилади.
Хулоса ва таклифлар.
Жах,он тажрибасидан келиб чикиб, кредит-модуль тизими республикамиз ОТМларидаги укув жараёнига куйидаги янги имкониятларни яратади:
Биринчидан, республикамиз ОТМларида жах,он иктисодиёти талабларига мос билим ва
1 Махмонов У.А. Олий таълимда кредит-модуль тизи-мининг жорий этилиши ва имкониятлари // Современное образование (Узбекистан). 2021. №1 (98). - URL: https://cyberleninka.ru/article/n/oliy-talimda-kredit-modul-tizimining-zhoriy-etilishi-va-imkoniyatlari (дата обращения: 07.08.2022).
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2022, 7 (116)
амалий куникмаларга эга булган хамда илмий-тадкикот изланишларини мустакил бажара оладиган салохиятли малакали кадрлар шак-ллантирилади.
Иккинчидан, талабаларнинг дарсга келиши, фаол дарсга катнашишида эркин-лик кучаяди. Бундан кейин талабаларнинг дарсларга келишини назорат килишга эхтиёж колмайди. Чунки, "Олий таълим муассасала-рида укув жараёнига кредит-модуль тизимини жорий этиш тартиби туFрисида"ги Низом-нинг (Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2020 йил 31 декабрдаги "Олий таълим муассасаларида таълим жараёнини ташкил этиш билан боFлик тизимни такомил-лаштириш чора-тадбирлари туFрисида"ги 824-сон карорининг 1-иловаси) 41-бандига кура "бир фанга ажратилган аудитория соати-нинг 25 фоизини ва ундан ортик соатни сабаб-сиз колдирган талаба ушбу фандан четлашти-рилиб, якуний назоратга киритилмайди хамда мазкур фан буйича тегишли кредитларни узлаштирмаган хисобланади".
Учинчидан, бакалавриат таълим йуналишлари ва магистратура мутахассисли-клари буйича укув режалар содда ва оддий килиб тузилади. Амалдаги бакалавриат таълим йуналишининг укув режаларида 4 та блоки (гуманитар ва табиий-илмий, умумкас-бий, ихтисослик ва кушимча фанлар) урнига 2 та блок (мажбурий ва танлов фанлар) ташкил этилади. Мазкур хужжат бундан кейин х,ар бир талаба билиши керак булган талаба юкла-маси сифатида намоён булади.
Туртинчидан, семестр давомида тегишли фандан узлаштирмаган ва фан буйича зарурий кредитларни олмаган талабалар уз хисобидан кайта укиш хукукига эга булади.
Бешинчидан, семестр ва укув йили якуни натижаси буйича академик карздорлиги мав-жуд талабалар таълим олишда укишдан чет-лаштирилмайди, уша курсда укишни давом эттириш имконияти берилади.
Олтинчидан, академик карздор талабалар учун ушбу карзларини топшириш ёзги семес-трда, таътил вактида пуллик асосида ташкил килинади.
Еттинчидан, хар бир талаба учун укув режа, мажбурий ва танлов фанлари руйхатига мос равишда талабаларнинг шахсий таълим траекторияси шакллантирилади.
Саккизинчидан, укув жараёни талабалар, иш берувчилар, профессор-укитувчилар ва рахбарият уртасида талаба йуналтирилган ёндашув буйича таълим стандартларини ино-батга олиб ташкил этилади. Бунда албатта иш берувчилар ва талабалар хохиш истаклари хисобга олинади.
Ту^изинчидан, кредит-модуль тизи-мига асосан республикамизда олий маълумот туFрисида бериладиган дипломлар халкаро микёсда тан олинади.
Унинчидан, институтда укаётган талаба-ларга хорижий университетларда укишлари учун, профессор-укитувчиларга эса чет элдаги нуфузли университетларда дарс беришлари учун катта имкониятлар берилади.
Ун биринчидан, ривожланган давлатлар таълим тизими билан халкаро алокалар кен-гайтирилиб, глобал таълим интеграцияси шакллантирилади ва республика таълим тизимида укитишнинг янги ёндашуви юзага келади.
Ун иккинчидан, таълим тизими коррупци-ядан холи шаффоф таълим тизимига айлан-тирилади. Бунда энг мухими турли иллатлар (махаллийчилик, кариндош-уругчилик) бархам топади.
Ун учинчидан, республикамиздаги ОТМ-ларни битирган битирувчилар хеч кандай кийинчилик ва тусикларсиз дунёдаги йирик компания фирма ва ташкилотларда ишлаш имкониятларига эга буладилар.
Умуман, юкоридагилардан келиб чикиб, республикамиздаги олий таълим муассасаларида кредит-модуль тизимини жорий эти-лиши олий таълим тизимида мутлако янгича ёндашувни ва янгича муносабатларни шак-ллантиради. Ушбу тизим бир томондан таълим жараёнида сифатли укув жараёнини мавжуд булишлигини ва уни доимо ишлаб чикарувчилар талаби асосида такомиллашти-риб боришлигини талаб этса, иккинчи томон-дан дарс берувчи профессор-укитувчилар ва таълим олувчи талабалар уртасидаги муноса-батларида шаффофликни вужудга келтиради.
Натижада, Узбекистон таълим тизими кредит-модуль тизимига асосланиши республикамизда Учинчи Ренессанс пойдевори шакллантириб, янги Узбекистонга муносиб билимли авлодни тарбиялаш имкониятини яратади.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2022, 7 (116)
с 20 ОЛИЙ ТАЪЛИМ / ВЫСШЕЕ ОБРАЗОВАНИЕ у
Фойдаланилган адабиётлар руйхати:
1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2022 йил 28 январдаги "2022-2026 йилларга мулжалланган Янги Узбекистоннинг тараккиёт стратегияси тyFрисида"ги ПФ-60-сон Фармони. - https://lex.uz/docs/5841063
2. Узбекистон Республикаси Вазирлар Мах,камасининг 2020 йил 31 декабрдаги "Олий таълим муассасаларида таълим жараёнини ташкил этиш билан боFлик1 тизимни такомиллаштириш чора-тадбирлари тyFрисида"ги 824-сон карори. - https://lex.uz/ docs/5193564
3. Мирзаев К.Ж., Шавкиев Э.Ш., Жанзаков Б.К. "Инновацион иктисодиёт": Укув кулланма. - Т.: "Инновацион ривожланиш нашриёт-матбаа уйи", 2020. 118-123 бетлар.
4. Mirzaev K. (2011). Approaches and issues for developing livestock services in Uzbekistan. Perspectives of Innovations, Economics and Business, PIEB, 8(2), 23-25.
5. Mirzaev K. J., & Rahimov Z. K. (2020). CLUSTERING OF AGRO SERVICE. Theoretical & Applied Science, (6), 731-736.
6. Кудратов Г.Х., & Мирзаев К.Ж. (2010). «Экономические проблемы аграрного сектора и направления развития услуг агросервиса». Монография.
7. Мирзаев К.Д. (2014). Диверсификация агросервиса Узбекистана. // Экономика и предпринимательство, (1-2), 130-132.
8. Mirzaev K., & Janzakov B. (2020). The determinants of international tourism (in the example of CIS countries). European Journal of Molecular & Clinical Medicine, 7(2), 2020.
9. Махмонов У.А. Олий таълимда кредит-модуль тизимининг жорий этилиши ва имкониятлари // Современное образование (Узбекистан). 2021. №1 (98). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/oliy-talimda-kredit-modul-tizimining-zhoriy-etilishi-va-imkoniyatlari (дата обращения: 07.08.2022).
10. https://xs.uz/uzkr/post/kredit-modul-tizimiga-otish-nima-uchun-kerak-maqsad-mohiyat-va-afzallik
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2022, 7 (116)