Научная статья на тему 'Таълим тизимини модернизациялаш ва ишлаб чиқаришга интеграциясининг истиқболли концепцияси'

Таълим тизимини модернизациялаш ва ишлаб чиқаришга интеграциясининг истиқболли концепцияси Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
789
97
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
модернизация / сифат даражаси / соҳа йўналишлари / давлат бюджети / ҳамкорлик шартномалари / таълим стандартлари / рақобатбардошлик. / modernization / the level of quality / the direction / public budget / cooperation agreement / educational standard / competition

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Якубов М. С.

Мақолада таълим тизимларини замонавий ахборот-коммуникация технологиялари асосида ишлаб чиқариш тизими билан интеграциясини ҳисобга олган ҳолда уларни модернизациялаш муаммоларини аниқлаш ва уларнинг ечимларини топиш масалалари кўриб чиқилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

CONCEPT OF MODERNIZATION AND INTEGRATION OF EDUCATIONAL SYSTEMS IN THE PRODUCTION

The article deals with problem identification and resolution of modernization of education systems in regards to their integration with real production based on complex implementation of modern information and communication technologies.

Текст научной работы на тему «Таълим тизимини модернизациялаш ва ишлаб чиқаришга интеграциясининг истиқболли концепцияси»

Якубов М.С.,

Тошкент ахборот технологиялар университети «Ахборот технологиялар» кафедраси профессори, техника фанлари доктори

ТАЪЛИМ ТИЗИМИНИ МОДЕРНИЗАЦИЯЛАШ ВА ИШЛАБ ЧИКАРИШГА ИНТЕГРАЦИЯСИНИНГ ИСТИКБОЛЛИ КОНЦЕПЦИЯСИ

ЯКУБОВ М.С. ТАЪЛИМ ТИЗИМИНИ МОДЕРНИЗАЦИЯЛАШ ВА ИШЛАБ ЧИЦАРИШГА ИНТЕГРАЦИЯСИНИНГ ИСТИЦБОЛЛИ КОНЦЕПЦИЯСИ

Маколада таълим тизимларини замонавий ахборот-коммуникация технологиялари асосида ишлаб чикариш тизими билан интеграциясини х,исобга олган х,олда уларни модернизациялаш муаммоларини аниклаш ва уларнинг ечимларини топиш масалалари куриб чикилган.

Таянч суз ва тушунчалар: модернизация, сифат даражаси, сох,а йуналишлари, давлат бюдже-ти, х,амкорлик шартномалари, таълим стандартлари, ракобатбардошлик.

ЯКУБОВ М.С. КОНЦЕПЦИЯ МОДЕРНИЗАЦИИ И ИНТЕГРАЦИИ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СИСТЕМЫ В ПРОИЗВОДСТВО

В статье рассматриваются вопросы выявления проблем и их решений в модернизации образовательных систем с учетом их интеграции с производством на основе комплексного использования современных информационно-коммуникационных технологий.

Ключевые слова и понятия: модернизация, уровень качества, направления сферы, государственный бюджет, договора сотрудничества, образовательный стандарт, конкуренция.

YAKUBOV M.S. CONCEPT OF MODERNIZATION AND INTEGRATION OF EDUCATIONAL SYSTEMS IN THE PRODUCTION

The article deals with problem identification and resolution of modernization of education systems in regards to their integration with real production based on complex implementation of modern information and communication technologies.

Keywords: modernization, the level of quality, the direction, public budget, cooperation agreement, educational standard, competition.

Жамиятнинг барча соцаларига ахборот тизими ва техно-логияларининг жадал суръатларда кириб келиши ахборотга булган муносабатни тубдан узгартирди. Натижада ахборот ва ундан фойдаланиш борасида бир цатор ислоцотларни амалга ошириш зарурияти юзага келди.

Жумладан, таълим сохасини модерниза-циялашда ахборот тизими ва унинг бекиёс им-кониятлари муносиб урин эгаллай бошлади. Тажриба шуни курсатдики, ахборот тизими-дан жамиятда уринли фойдаланиш максадга мувофик, акс холда у фойда эмас, балки зарар етказиши мукаррар1.

Хаётда ахборот технологиялари, хусусан, компьютер техникаси ва мавжуд дастурий во-ситалардан фойдаланиш таълим сохасининг ри-вожланишига муносиб хисса кушди ва турли ма-салаларнинг тез ва сифатли бажарилишига олиб келди. Мисол тарикасида таълим даргохларига тест усулида талабаларни кабул килиш жараё-нини куриб чикайлик. Мустакилликка эришил-гандан сунг таълим тизимида олиб борилган ислохотлар каторига укишга кабул килиш жа-раёнининг тест усулида утказилишини киритиш мумкин. Хакикатда, биринчи йиллар бу жараён узининг ижобий самарасини берди, десак туFри булади. Лекин кейинги кузатувлар ва статистик тахлиллар шундан далолат бермокдаки2, бар-ча соха йуналишлари буйича мутахассислар-ни тайёрловчи таълим муассасалари учун тест усулида кабул синовларини ёппасига утказиш максадга мувофик булмай колди. Масалан, шун-дай таълим йуналишлари борки, бунда кабулни махсус мулокот тарзида ташкил этиш такозо этилади. Булар таркибига х,укукшунослик, тиб-биёт, кишлок хужалиги, саноат, санъат, журналистика, кимё, физика, биология, табиатшу-нослик, жисмоний тайёргарлик киритилиши

1 Зиядуллаев Д.Ш., Якубов М.С. Интеллектуал билим-ни шакллантиришда модулли-блокли укитиш усули. // «XXI аср - интеллектуал авлод асри» мавзусидаги илмий конференция материаллари туплами. Тошкент, 2013 йил 12-13 июнь. -54-5б-б; Даминова Б.Э., Якубов М.С. Наза-рияни амалиёт билан боFлашда модулли-блокли укитиш усули. // Ахборот технологиялари ва телекоммуникация муаммолари. Ёш олимлар, тадкикотчилар, магистрлар ва талабаларнинг Республика илмий-техник конференциям. Маърузалар туплами. 1-кисм. Тошкент, 2013 йил 14-15 март. -42-43-б.

2 Зиядуллаев Д.Ш., Якубов М.С. Интеллектуал билим-ни шакллантиришда модулли-блокли укитиш усули. // «XXI аср - интеллектуал авлод асри» мавзусидаги илмий конференция материаллари туплами. Тошкент, 2013 йил 12-13 июнь. -54-5б-б; Даминова Б.Э., Якубов М.С. Наза-рияни амалиёт билан боFлашда модулли-блокли укитиш усули. // Ахборот технологиялари ва телекоммуникация муаммолари. Ёш олимлар, тадкикотчилар, магистрлар ва талабаларнинг Республика илмий-техник конференция-си. Маърузалар туплами. 1-кисм. Тошкент, 2013 йил 1415 март. -42-43-б.; Якубов М.С., Рузибаев О.Б. Концептуальная модель мониторинга многоуровневого процесса обучения. ТУИТ. Вестник. Том 1. - Т., 2010. -С. 103-110.

мумкин. Ушбу сохаларга бошланFич тушунча ва тасаввурга эга булмаган ёшларнинг тасоди-фан талаба этиб кабул килиниши талабалар, профессор-укитувчилар ва таълим муассасалари учун, колаверса, келгусида битирувчи-ларни иш билан таъминлашда бир катор муам-моларни келтириб чикармокда. Бу муаммолар куйидагилардан иборат:

- тасодифан кабул килинган талабанинг фанлар материалларини узлаштиришда жисмоний ва рух,ий х,олатларига боFлик х,олда юз берадиган кийинчиликлар;

- профессор-укитувчиларнинг бошланFич тасаввурга эга булмаган талаба онгига фан материалларини сингдиришда юзага келади-ган кийинчиликлар (такроран якка тартибда шугулланиш, ортикча вактнинг сарфланиши, талабада ижодий шугулланиш кобилиятининг тулик шаклланмаганлиги);

- талабанинг фанлар материалини уз вактида тулик узлаштирмаганлиги учун кайта узлаш-тириши, натижада стипендия олишдан мах,рум этилиши (моддий зарар курган талабада укишга булган кизикиш пасайиб боради, кушимча да-ромад излаш максадида кобилиятига яраша иш излайди, сабабсиз дарс колдириши эвазига талабалар сафидан четлатилишигача бориб етади);

- шартнома асосида тах,сил олаётган талабаларнинг юкори курслардан талабалар сафидан четлашиб кетиши, талаба оиласи учун катта му-сибат (бир неча йиллар мобайнида шартнома асосида амалга оширилган туловлар бехуда ке-тади, талаба мутахассислик хужжатига ва мала-касига эга булмаган холда укув даргохини тарк этишига туFри келади).

Мамлакатнинг барча вилоятларида олий таълим муассасаларининг ташкил этилишидан асосий максад хар бир вилоятнинг узига хос хусусиятларидан келиб чиккан холда вилоят эхтиёжи микёсида мутахассис кадрларни етка-зишдан иборат. Хозирги кунда вилоятлардан пойтахтга таълим олишга келган айрим талабалар укишни тугатгач, уз вилоятларига кайтиб бо-ришни истамайдилар, чунки уларнинг мутахас-сислиги буйича кайси корхона ёки ташкилотда талаб борлигидан бехабарлар. Бир томондан, пойтахтда колиб ишламокчи булган битирув-чиларга шахарда доимий руйхатдан утиш талаб

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2015, 1

этилади. Асоссиз шахарда руйхатдан утиш эса анча мушкул иш хисобланади1.

Мамлакатимизда ёшларни, айникса, ёш мутахассисларни иш билан тулик таъмин-лаш масаласи бугунги куннинг долзарб ма-салалари каторига киритилган булиб, унга жиддий эътибор каратилмокда. Узбекистон Президенти Ислом Каримов узининг мамла-катимизни 2014 йилда ижтимоий-иктисодий ривожлантириш якунлари ва 2015 йил-га мулжалланган иктисодий дастурнинг энг мухим устувор йуналишларига баFишланган Вазирлар Махкамасининг мажлисидаги маъ-рузасида «Ахоли бандлигини таъминлаш, ав-вало, касб-хунар коллежлари ва олий таълим муассасалари битирувчиларини ишга жой-лаштириш буйича зарур шароитлар яратиш ижтимоий сиёсатимизнинг энг мухим устувор йуналиши булиб колади»2, деб таъкидлаб утди. Шунинг учун хам хар бир таълим муассасаси уз битирувчиларининг жойларда иш билан таъ-минланганлиги хакидаги маълумотни йиFиш ва тахлил этиш асосида таълим сохасини такомил-лаштиришга уз таклиф ва фикр-мулохазаларини билдириш ишларини олиб бормокда.

Албатта, бу масаланинг ечилиши иктисодий, молиявий ва сифат даражасини такомиллаш-тиришга каратилган. Статистик маълумотлар муаммоли х,олатлар мавжудлигидан далолат

бермокда3. Таълим муассасаларида яратил-ган юкори савиядаги шарт-шароитлар асосида етиштириб чикарилаётган мутахассисларнинг билим савиясига булган талаб мунтазам ошиб бормокда. Муаммо шундан иборатки, бир то-мондан талабаларнинг таълим муассасалари-га кобилияти, кизикиши, дунёкараши кай да-ражада шаклланганлиги хисобга олинмаган холда кабул килинганлиги булса, иккинчи то-мондан, таълим тизимида фаолият юритаётган профессор-укитувчиларнинг мутахассислик ва соха йуналишлари буйича билим савияси, ил-мий салохияти ва амалий-педагогик тажриба-сига караб туFри таксимланмаганлиги сабаб булмокда. Учинчидан, жамиятда кайси турдаги соха йуналишлари ва мутахассислик битирув-чилари учун бугунги кундаги ва келгусидаги талаб кай даражадалиги башорат килиниб, тахлил этилмаган.

Битирувчи-ёшларни иш билан таъминлаш, уларга уз сох,аси йуналиши буйича буш иш жойларини тавсия этиш х,ануз муаммолиги-ча колмокда. Бу масалани ижобий хал этиш максадида хар бир шахарда мехнат ярмарка-лари ташкил этилмокда. Лекин бу тадбирлар муаммони тулик хал эта олмайди. Ишга кабул килинган ёшлар таркибидан билим савияси буйича корхона ва ташкилот талабларига жа-воб бера олмаётган ёшларнинг киска муддат-ларда уз иш жойларини тарк этиш холатлари хам учраб турибди.

Иктисодий ва молиявий инкироз даври ке-чаётган бир даврда молиявий бюджет сарф-харажатларини тежаб ишлатиш, таълим тизимида ракобатбардош, етук назарий билим ва амалий куникмага эга булган мутахассис

1 Даминова Б.Э., Якубов М.С. Назарияни амалиёт билан боFлашда модулли-блокли укитиш усули. // Ахборот технологиялари ва телекоммуникация муаммолари. Ёш олимлар, тадкикотчилар, магистрлар ва талабаларнинг Республика илмий-техник конференцияси. Маърузалар туплами. 1-кисм. Тошкент, 2013 йил 14-15 март. -42-43-б.

2 Каримов И.А. 2015 йилда иктисодиётимизда туб тар-

кибий узгаришларни амалга ошириш, модернизация ва диверсификация жараёнларини изчил давом эттириш хисобидан хусусий мулк ва хусусий тадбиркорликка кенг йул очиб бериш - устувор вазифамиздир. // Узбекистон Президенти Ислом Каримовнинг мамлакатимизни 2014 йилда ижтимоий-иктисодий ривожлантириш якунлари ва 2015 йилга мулжалланган иктисодий дастурнинг энг мухим устувор йуналишларига баFишланган Вазирлар Махкамасининг мажлисидаги маърузаси. // «Халк сузи» газетаси, 2015 йил 17 январь.

3 Якубов М.С., Рузибаев О.Б. Концептуальная модель мониторинга многоуровневого процесса обучения. ТУИТ. Вестник. Том 1. - Т.. 2010. -С. 103-110; Даминова Б.Э., Якубов М.С. Развития познавательной и творческой активности слущателей. Международная конференция «Актуальные проблемы развития инфокоммуникаций и информационного общества». Ташкент, 2012 год 26-27 июнь, V секция. -С. 631-636; Якубов М.С. Концепция конкурентоспособности и модернизация системы управления экономикой. // Международная конференция «Актуальные проблемы развития инфокоммуникаций и информационного общества». 2012 год 26-27 июнь, VI секция. -С. 609-614; Даминова Б.Э., Якубов М.С. Назарияни амалиёт билан боFлашда модулли-блокли укитиш усули. // Ахборот технологиялари ва телекоммуникация муаммолари. Ёш олимлар, тадкикотчилар, магистрлар ва талабаларнинг Республика илмий-техник конференцияси. Маърузалар туплами. 1-кисм. Тошкент, 2013 йил 14-15 март. -42-43-б.

кадрларни жамиятга етказиб бериш, уларга булган талабни кучайтириш, иш билан таъмин-лаш бугунги куннинг долзарб масалаларидан бирига айланмокда. Бу муаммони ижобий хал этишда ижодий ёндашиш ва таълим муассаса-лари, вазирликларда, вилоят хокимликларида, колаверса, мактабларда ёшларнинг келажакда етук мутахассис булиб етишишлари учун замин тайёрлаш ва уларни замон талаблари асосида кайта куриб чикиш хамда жиддий ислохотларни амалга ошириш лозим. Акс холда, мамла-кат бюджетининг бехуда сарфланишига йул куйилиб, хамон ёшлар орасида ишсизликнинг ошиб бориши ёки булмаганда уз мутахассислик йуналиши булмаган сохада фаолият юритиши холатлари ва жараёнлари давом этиши куза-тилиши мумкин. Вахоланки, бошка бир соха йуналишида бундай мутахассисларга булган та-лаб кучли булиши эхтимоли мавжуд.

Номувофикликларни бартараф этиш юза-сидан бир неча ташкилий чора-тадбирларни амалга ошириш тавсия этилади:

- вилоят, шахар, туман микёсида кайси соха йуналишлари буйича кандай микдорда мутахассис зарурлиги, эхтиёжнинг йиллар хисобида кандай кечишини киска муддатли ва узок муддатли башорат килиш оркали Узбекистон Республикаси Олий ва урта махсус таълим ва-зирлигига буюртма шаклида таклифларни рас-мийлаштириб такдим этилишини ташкил этиш лозим;

- махсус мутахассислик йуналишлари буйича кабул комиссияси тузилиб, ёзма, оFзаки ёки мулокот асосида абитуриентнинг соха йуналиши буйича жисмонан ва рухан кобилияти шаклланганлигини инобатга олиб, тест усули-дан хам фойдаланган холда талабалар сафига кабул килишни ташкил этиш зарур;

- кабул комиссияси ва таълим муассаса-си рахбариятининг талабанинг мутахассислик йуналиши буйича тулик билим олганлик да-ражасига жавобгарлиги ва масъуллигини хис этиши, хар бир вилоят уз худудида истикомат килувчи ва доимий руйхатда турувчи таълим муассасасини тамомлаган битирувчини иш билан таъминлашга маъсуллиги ва жавобгарлиги-ни тасдиклаши максадга мувофик;

- давлат бюджетидан таълим тизимида фой-даланиш назоратини кучайтириш, профессор-укитувчиларнинг фан материалларини талабалар онгига сингдиришда мавжуд илмий

салохият, бой амалий тажриба ва махоратга, ахборот-коммуникация технологиялари, Интернет ахборот ресурсларига таяниши талаб этилади;

- таълим жараёнида талабалар уртасида аноним суровлар утказиш оркали мавжуд муам-моларни аниклаш ва уларни ижобий хал этиш чора-тадбирларини ишлаб чикиш даркор;

- битирувчиларни келгусида иш жойи билан таъминлашни амалга ошириш максадида таълим муассасалари ташкилот (ишлаб чикариш корхоналари) билан хамкорлик шартнома-ларини тузишлари шарт ва бунга вилоят хоки-миятлари бевосита масъул булишлари лозим;

- таълим тизимида талабанинг билим олиш жараёнида мустакил таълим соатларидан унум-ли фойдаланишга эътиборни кучайтириш, талабанинг мустакил, ижодий ёндашган холда билим савиясини ошириш кобилиятини шакл-лантиришига эътиборни кучайтириш лозим, чунки фан учун ажратилган укув соатларининг асосий микдорини мустакил таълим ташкил этади. Буни ташкил этишда махсус лаборатория, тренажёр ва бевосита ишлаб чикариш корхоналари базасидан самарали фойдаланишни (укув амалиёти, ишлаб чикариш амалиёти ва битирув олди амалиёти) ташкил этиш максадга мувофик булади;

- битирувчи курс талабалари ва битирув-чи магистрлар учун битирув олди амалиётини бирор-бир соха йуналишига мос корхонада утказиш ва битирув малакавий ишлари мавзу-ларини танлашда бевосита ушбу корхона фао-лиятига боFлаб танланиши ва такдимот натижа-ларининг корхонада татбик этилиши максадга мувофик. Чунки амалиёт уташ даврида корхо-надан бириктирилган ходим талабанинг билим ва тажриба махоратини бахолайди, унинг келгусида мутахассис булиб ишлаб кета олиш кобилиятини белгилайди ва ишга кабул килиш мумкинлиги хакидаги фикрини билдиради. Та-лаба, уз навбатида, корхонадаги мавжуд муам-моларни урганади ва уни бартараф этиш учун лозим булган билимларни укув даргохидан из-лайди, профессор-укитувчилар маслахатларига таянади, масалани хал этиш усулларини амалда самарали куллайди.

Жамиятнинг изчил суръатларда ривожла-ниши инсонларнинг жамиятда тутган урнини белгилашда жадалликни талаб этмокда, яъни вактнинг тез утишига мослашган холда тегиш-

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2015, 1

ли билим ва куникмаларга эга булишни такозо этмокда. Чунки ахборот технологияларининг такомиллашиб бориши ва жамиятнинг барча сохаларига татбик этилиши, таълим сохасига хам юксак вазифаларни юклайди. Куп боскичли таълим жараёнида талабалар таркибидан икти-дорлиларини танлаш ва уларнинг келажа-ги, яъни жамият ривожига хисса куша олиш кобилиятларини шакллантиришга алохида эътиборни каратиш лозимлигини хаётнинг узи такозо этмокда. Таълим муассасаларида фао-лият юритаётган профессор-укитувчилар тар-кибини етук, тажрибали кадрлар билан таъ-минлаш учун захира таркибни мутахассислик йуналишлари буйича тайёрлаш ишлари олиб борилиши зарур.

Компьютер ва ахборот тизимининг барча имкониятларидан фойдаланган холда талабалар билим олар экан, унинг афзалликлари бекиёсдир, лекин масаланинг иккинчи томони шундаки, абстракт билим доираси кенгайиб, мушохада килиш кобилияти талабаларда суниб бориши кузатилмокда. Улар тайёр маълумот-ларга таяниб, илмий асосда маълумотларнинг келиб чикиши ёки яратилиши негизини чукур

англаб етмаяптилар, талабаларда амалий билим ва куникма тулик шаклланмай колмокда. Шунинг учун хам хар кандай укув маскани укув юкламаларида мустакил таълимга катта микдордаги соатлар ажратилган. Буни туFри ту-шуниб, мустакил тайёргарлик соатларини туFри ташкил этиш лозим. Хар бир талабанинг олиб борган илмий тадкикот, яратувчилик ишлари натижаларини амалда куллаш имкониятларини излаш керак.

Фан материалларини хорижий адабиётлар-дан урганиб, мамлакатимиз шароитига мос-лаштиришни йулга куйиш максадида хорижий тилларни, жумладан, инглиз, рус ва бошка тилларни урганишни хам хаёт такозо этмокда. Юкорида келтирилган муаммолар-нинг ижобий хал этилиши мамлакат микёсида фаолият юритаётган таълим муассасалари ва уларда етишиб чикаётган мутахассисларнинг ракобатбардошлигини таъминлайди. Шунинг-дек, мамлакат микёсида таълим тизимига аж-ратилаётган молиявий таъминот уз урнини туFри топади хамда тежамкорликка эришилади, мухими, ёшлар уз мутахассислик йуналишлари буйича иш жойлари билан таъминланадилар.

Адабиётлар:

1. Зиядуллаев Д.Ш., Якубов М.С. Интеллектуал билимни шакллантиришда модулли-блокли укитиш усули. // «XXI аср - интеллектуал авлод асри» мавзусидаги илмий конференция материаллари туплами. Тошкент, 2013 йил 12-13 июнь. -54-56-б.

2. Даминова Б.Э., Якубов М.С. Назарияни амалиёт билан боFлашда модулли-блокли укитиш усули. // Ахборот технологиялари ва телекоммуникация муаммолари. Ёш олим-лар, тадкикотчилар, магистрлар ва талабаларнинг Республика илмий-техник конференциям. Маърузалар туплами. 1-кисм. Тошкент, 2013 йил 14-15 март. -42-43-б.

3. Якубов М.С., Рузибаев О.Б. Концептуальная модель мониторинга многоуровневого процесса обучения. ТУИТ. Вестник. Том 1. - Т., 2010. -С. 103-110.

4. Якубов М.С., Даминова Б.Э. Таълим тизимининг ишлаб чикариш соха йуналиш-ларига интеграцияси. // Фан, таълим ва ишлаб чикариш интеграциясини ахборот коммуникация технологиялари асосида ривожлантириш муаммолари. Республика илмий-амалий анжуман материаллари туплами. - Карши, Карши Давлат университети, 2012. -46-47-б.

5. Якубов М.С., Эшмуротов М.Т. Предпосылки формирования творческой активности слушателей на основе информационных технологий. Сборник докладов научно-методической конференции Ташкентского университета информационных технологий и его филиалов. Том 2. «Проблемы повышения качества подготовки кадров для отраслей связи и информатизации». - Т., 2012. -С. 207-212.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.