Научная статья на тему 'ТАЪЛИМ САМАРАДОРЛИГИНИ ОШИРИШДА ПЕДАГОГИК-ПСИХОЛОГИК ТЕХНОЛОГИЯЛАРДАН ФОЙДАЛАНИШ'

ТАЪЛИМ САМАРАДОРЛИГИНИ ОШИРИШДА ПЕДАГОГИК-ПСИХОЛОГИК ТЕХНОЛОГИЯЛАРДАН ФОЙДАЛАНИШ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
642
93
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Scientific progress
Область наук
Ключевые слова
таълим самарадорлиги / педагогик технология / инновация / ахборот технологиялари / педагогик маҳорат / инновацион технология. / educational effectiveness / pedagogical technology / innovation / information technology / pedagogical skills / innovative technology.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Адила Эргашевна Таджибаева

Маълумки, ҳозирги даврда ақлан зукко, креатив қобилиятли, изланувчан ёшлар жамиятни илмий техник тараққиётини ҳаракатга келтирувчи улкан куч-қувват манбаи бўлиб, улар келажакда барча соҳаларда жаҳон ҳамжамияти билан интеграциялашуви лозим бўлади. Шу нуқтаи назардан ёш иқтидорли мутахассисларни излаб топиш, уларни тўғри йўналтириш олий мақсадлардан биридир. Ушбу мақолада таълим самарадорлигини оширишнинг янги босқичида ўқитишнинг педагогик-психологик технологияларидан фойдаланишнинг моҳияти ва муаммолари тадқиқ этилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

USE OF PEDAGOGICAL-PSYCHOLOGICAL TECHNOLOGIES TO INCREASE EDUCATIONAL EFFICIENCY

It is known that today's intelligent, creative, inquisitive young people are a great source of strength for the scientific and technological development of society, which in the future will need to integrate with the world community in all areas. In this regard, one of the highest goals is to find young talented professionals, to direct them in the right direction. This article examines the essence and problems of using pedagogical-psychological technologies of teaching at a new stage of increasing the effectiveness of education.

Текст научной работы на тему «ТАЪЛИМ САМАРАДОРЛИГИНИ ОШИРИШДА ПЕДАГОГИК-ПСИХОЛОГИК ТЕХНОЛОГИЯЛАРДАН ФОЙДАЛАНИШ»

ТАЪЛИМ САМАРАДОРЛИГИНИ ОШИРИШДА ПЕДАГОГИК-ПСИХОЛОГИК ТЕХНОЛОГИЯЛАРДАН ФОЙДАЛАНИШ

Адила Эргашевна Таджибаева

ТАТУ Фаргона филиали ассистенти

АННОТАЦИЯ

Маълумки, хозирги даврда аклан зукко, креатив кобилиятли, изланувчан ёшлар жамиятни илмий техник тараккиётини харакатга келтирувчи улкан куч-кувват манбаи булиб, улар келажакда барча сохаларда жахон хамжамияти билан интеграциялашуви лозим булади. Шу нуктаи назардан ёш иктидорли мутахассисларни излаб топиш, уларни тугри йуналтириш олий максадлардан биридир.

Ушбу маколада таълим самарадорлигини оширишнинг янги боскичида укитишнинг педагогик-психологик технологияларидан фойдаланишнинг мохияти ва муаммолари тадкик этилган.

Калит сузлар: таълим самарадорлиги, педагогик технология, инновация, ахборот технологиялари, педагогик махорат, инновацион технология.

USE OF PEDAGOGICAL-PSYCHOLOGICAL TECHNOLOGIES TO INCREASE EDUCATIONAL EFFICIENCY

ABSTRACT

It is known that today's intelligent, creative, inquisitive young people are a great source of strength for the scientific and technological development of society, which in the future will need to integrate with the world community in all areas. In this regard, one of the highest goals is to find young talented professionals, to direct them in the right direction.

This article examines the essence and problems of using pedagogical-psychological technologies of teaching at a new stage of increasing the effectiveness of education.

Keywords: educational effectiveness, pedagogical technology, innovation, information technology, pedagogical skills, innovative technology.

КИРИШ

Инсон яралибдики, таркаккиёт, ривожланиш давом этиб келмокда. Ибтидоий даврдан то фан-техника тараккий этган бугунги кунга кадар булган жараёнлар фикримиз исботи.

Х,ар кандай мамлакатнинг кудрати унинг интеллектуал салохияти билан белгиланади. Бу эса бевосита таълим сифатига боглик. Истиклол туфайли маънавий хаётимизда улкан бурилиш содир булди. Мустакиллик бизнинг миллий-маданий кадриятларимизнинг накадар бой ва теран тафаккур услубини шакллантиришга имконият очиб берди. Окибатда миллий кадриятларимиз жамиятимиз тараккиётини тезлаштириш, ёшларни маънавий-ахлокий тарбиялашда хамда уларни миллий ифтихор рухида тарбиялашда кудратли тарбиявий негиз булиб хизмат килмокда.

Усиб келаётган ёш авлодни баркамол инсон килиб тарбиялаш борасидаги мавжуд муаммоларни хал этиш, таълим ва тарбия самарадорлигини замон талаблари асосида таъминлаш, уни дунё талаблари даражасига олиб чикишга эришиш, ёш авлодга таълим-тарбия беришда миллий ва умуминсоний кадриятларга таяниш оркали таълим-тарбиянинг мохияти, мазмунини шакллантириш ва такомиллаштириш, таълим жараёнида педагогик-психологик технологияларни жорий этиш ва унинг янги кирраларини излаш бугунги куннинг долзарб муаммоларидир.

Глобаллашув шароитида таълим шахсни хар томонлама вояга етказиш, унда комиллик ва малакали мутахассисга хос сифатларни шакллантиришда мухим урин тутади. Бугунги тезкор давр таълим олувчилар, шу жумладан укувчиларни хам киска муддатда ва асосли маълумотлар билан куроллантириш, улар томонидан турли фан асосларини пухта узлаштирилиши учун зарур шарт-шароитларни яратишни такозо этмокда.

Маълумки, тараккиётни харакатга келтиришда ва турмушда руй бераётган жараёнларга уз таъсирини утказишда жамият ижтимоий-сиёсий, иктисодий, маданий-маънавий янгиланишининг мухим субъекти булган ёшларни баркамол шахс килиб тарбиялаш мухим масаласи ахамиятга эга.

Илм-фан, техника, ишлаб чикариш ва технологиянинг жадал ривожланиши жамият хаётининг барча сохаларида тараккиётининг янги истикболларини очиб берди. Инсониятнинг давлат ва жамият курилишига доир асрий тажрибалари ижтимоий муносабатларни янгича ёндашувлар асосида тартибга солиш борасидаги илгор ёндашувларнинг карор топтирилишига олиб келди.

Айни вактда Республика ижтимоий хаётига шиддатли тезликда ахборотлар окими кириб келмокда ва кенг куламни камраб олмокда. Ахборотларни тезкор суръатда кабул килиб олиш, уларни тахлил этиш, кайта ишлаш, назарий жихатдан умумлаштириш, хулосалаш хамда талабага етказиб беришни йулга куйиш таълим тизими олдида турган долзарб муаммолардан бири хисобланади. Таълим-тарбия жараёнига педагогик технологияни тадбик этиш юкорида кайд этилган долзарб муаммони ижобий хал этишга хизмат килади.

Технология (юнон. "techne" - махорат, санъат, "logos" - тушунча, таълимот) -муайян (ишлаб чикариш, ижтимоий, иктисодий ва б.) жараёнларнинг юксак махорат, санъат даражасида ташкил этилишидир. Таълим технологияси (ингл. "an educational technology") - таълим (укитиш) жараёнининг юксак махорат, санъат даражасида ташкил этилиши. Таълим технологияси - таълим максадига эришиш жараёнининг умумий мазмуни, яъни, аввалдан лойихалаштирилган таълим жараёнини яхлит тизим асосида, боскичма-боскич амалга ошириш, аник максадга эришиш йулида муайян метод, усул ва воситалар тизимини ишлаб чикиш, улардан самарали, унумли фойдаланиш хамда таълим жараёнини юкори даражада бошкариш. Таълим методи - укув жараёнининг мажмуавий вазифаларини ечишга йуналтирилган укитувчи ва талабаларнинг биргаликдаги фаолияти усули булса, таълим методикаси эса муайян укув предметини укитишнинг илмий асосланган метод, коида ва усуллар тизими.

АДАБИЁТЛАР ТАХДИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ

Укитувчининг самарали фаолият курсатишга ундовчи дарснинг методик ишланмасини пухта ишлаб чикишдан фаркли уларок, таълим технологияси талабалар фаолиятига нисбатан йуналтирилган булиб, у талабаларнинг шахсий хамда укитувчи билан биргаликдаги фаолиятларини инобатга олган холда, укув материалларини мустакил узлаштиришлари учун зарур шарт-шароитларни яратишга хизмат килади. Таълим технологиясининг марказий муаммоси - таълим олувчи шахсини ривожлантириш оркали таълим максадига эришишни таъминлашдан иборат.

Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Миромонович Мирзиёев таъкидлаганидек: "Хаммамиз яхши биламиз, бугунги давр юкори технологиялар, инновациялар замонидир. Дунёдаги ривожланган мамлакатлар уз олдига нафакат куплаб махсулотлар ишлаб чикариш ва уларни бозорга олиб чикишни, балки чукур билим ва илмий ютукларга асосланган инновацион иктисодиётга утиш вазифасини куймокда. Яъни, уз иктисодиётини мавжуд табиий ресурсларни сарфлаш эвазига эмас, инновацион махсулотлар яратиш, узлаштириш ва илгор технологияларни ишлаб чикаришга жорий килиш оркали ривожлантириш тараккиётнинг асосий омилига айланмокда.

Мамлакатни инновацион ривожлантириш стратегияси ва механизмлари энг аввало шу давлатда яратилган интеллектуал ва илмий-техникавий салохиятдан канчалик самарали фойдаланиш билан чамбарчас боглик"[1, 168].

Хрзирги кунга келиб педагогик технологиянинг назарий асосини яратиш ва дарс жараёнига тадбик этиш, биринчидан, анъанавий укитиш, яратиш ва амалиётга тадбик этиш, анъанавий укитиш тизими ёзма ва огзаки сузларга таяниб иш куриш туфайли "ахборотли укитиш" шаклида тавсифланади. Натижада укитувчи фаолияти биргина укув жараёнининг ташкилотчиси сифатида эмас,

нуфузли билим берувчи манбага айланиб бориши таъкидланган холда бахоланмокда. "Инсоннинг ижтимоий мохиятини жамият талабига мос равишда шакллантирувчи соха халк таълими тизими деб аталиб, уни амалга оширувчи шахс уитувчи ёки муаллим дейилади. Укитувчи-муаллимларнинг шахсий ижтимоий сифатларига азал-азалдан эътибор каратиб келинган ва хар бир замон талабидан келиб чикиб, педагогга куйиладиган талаблар такомиллашиб, мураккаблашиб бораверган"[2, 59].

МУ^ОКАМА

Хрзирги замон укитувчисининг асосий фазилатларидан бири уз касбига садокатлилиги, гоявий эътикодлилиги, уз касбини севиши, бу касбга булган чексиз садокат укитувчини бошка касб эгаларидан ажратиб туради. Укитувчи шахсига куйиладиган мухим талаблардан бири шуки, у узи укитаётган фанларни чукур билиши, унинг методикасини узлаштириб олган булиши зарур.

Педагогик технологияларни урганиш ва таълимга жорий килиш борасидаги олиб борилган илмий-тадкикот ишлари натижасида Республикамиз шароитига мос булган таълим технологияларини топиш имкониятларига эга булиш мумкин. Бунинг учун мавжуд булган таълим технологиялари ва илгор давлатлардаги педагогик технологияларни урганиб чикиб, талабаларнинг таълим олиш хусусиятлари тадкикот килинди. Анъанавий педагогика ва методикани танкидий тахлил килиш билан бирга ундаги гояларга замонавий педагогик технологияларга сингдирилиб, янги педагогик технологиялар яратилмокда. Таълимда замонавий педагогик технологияларни куллаш имконини берувчи электрон кутубхона фаолияти, таълим муассасаси ахборот ресурс маркази, интернет тармогидан ва электрон почтадан фойдаланиш йуллари изланди.

Педагогик технология назарияси утган асрнинг иккинчи ярмидан бошлаб асосланиб келинаётган булсада, айнан "педагогик технология" тушунчасига нисбатан турлича ёндашувлар мавжуд. Хусусан, педагог олим В.П.Беспалько педагогик технологияни "амалиётга тадбик килинадиган муайян педагогик тизим лойихаси" дея таърифлайди хамда асосий диккатни укув-педагогик жараённи олдиндан лойихалашга каратади .

Уз мохиятига кура педагогик технология вакт таксимотига мувофик дастурланиб, илмий жищатдан асосланган щамда кутилган натижага эришишни таъминловчи педагогик жараённинг барча боскич ва кисмларининг вазифалари аник белгиланган тизимни ифодалайди.

Бугунги кунда педагогларнинг инновацион фаолият куникма, малакаларига эга булишлари мухим ахамиятга эга. Педагоглар томонидан иннофацион фаолият куникма, малакаларини узлаштира олишларида уларнинг инновацион ёндашувга эга булишлари талаб этилади. Уз мохиятига кура педагоглар томонидан инновацион фаолият куникма, малакаларининг узлаштирилиши уларда

инновацион ёндашувни карор топиши асосида кечади. "Педагогнинг инновацион фаолияти куйидагилар билан белгиланади:

- янгиликни куллашга тайергарлиги;

- педагогик янгиликларни кабул килиши;

- новаторлик даражаси;

- коммуникатив кобилиятнинг ривожланганлиги;

- ижодкорлиги"[3, 17].

Республикамизда таълим-тарбия сохасини ислох килишнинг асосий омилларидан бири шахс манфаати ва таълим устуворлигидир. Бу омил давлатимизнинг ижтимоий сиёсатини белгилаб берганлиги туфайли таълимнинг янги модели яратилди.

Самарадорлик сари шижоат билан кадам ташлаш йулларида учрайдиган кийинчиликларни боскичма-боскич ва изчил хал килиш масалалари нафакат педагогика назарияси ва амалиётчиларини харакатга келтиради, балки жамиятимизнн тулик педагоглаштириш муаммосини ижтимоий буюртма сифатида келтириб чикаради. Жамиятимиз хар бир фукаросини таълим- тарбия асослари билан таништириш, ёш авлодни баркамол инсон килиб вояга етказиш жараёнини янги педагогик техно-логиялар билан таъминлаш давр такозосидир.

Педагогик технология шундай билимлар сохасики, улар ёрдамида укитувчи фаолияти янгиланади, укувчиларда хурфикрлилик, билимга чанкоклик, Ватанга мухаббат, инсонпарварлик туйгулари тизимли равишда шакллантирилади. Билимдонлик асосида ётувчи бош гоя табиат ва инсон муносабатларини англаб етадиган авторитар ва сохта тафаккурлаш усулидан воз кечган сабр-бардошли, каноатли, узгалар фикрини хурматлайдиган, миллий-маданий ва умумннсоний кадриятларни улуглаш каби баркамол инсон сифатларини шакллантиришни кузда тутади. Бу масаланинг ечими эса таълимни технологиялаштириш билан боглик.

"Япон олими Б.Сакамото "укитиш технологияси - укитишнинг макбуллигини таъминловчи йул-йуриклар тизими билан боглик билимлар сохаси" эканлигини эътироф этади. Профессор Э.Гозиев, А.Жабборовлар технологияни: "Белгиланган укув максадига эришишнинг окилона усулларини аниклашдан иборат", деб тушунтиради. Улар замонавий укитиш технологияси хакида фикр юритиб, уни алохида фан сифатида караш лозимлигини уктириб утади"[4, 270].

НАТИЖАЛАР

Бугунги кунда мамлакатимизда мутахассисларнинг илмий салохиятини бирлаштириш имкониятлари етарли. Назария ва амалиёт бирлигининг таъминланиши педагогик технологиянинг аник мохиятини аниклашга йул очади:

Биринчидан, педагогик технология таълим жараёни учун лойихаланади ва белгиланган максадни ечишга каратилади. Х,ар бир жамият шахсни шакллантириш максадини аник белгилаб беради ва шунга мос равишда маълум

педагогик тизим (мактаб, олий укув юрти) мавжуд булади. Бу тизимга узлуксиз равишда ижтимоий буюртма уз таъсирини утказади ва таълим-тарбия макксадини умумий холда белгилаб беради. Максад эса педагогик тизимнинг колган элементларини уз навбатида янгилаш заруратини келтириб чикаради.

Иккинчидан, фан ва техниканинг ривожланиши билан инсон фаолияти чегараси нихоятда кенгайиб бораяпти, аудиторияда укитиш имкониятлари катта булган янги технологиялар кириб келмокда. Руй бераётган сифатий узгаришлар шундан далолат берадики, энди урганишнинг бирламчи жараёнлари анъанавий методика ва укитиш воситалари домига сигмай, укитувчининг индивидуал кобилиятларига мос келмай колади. Янги услубчиларни талаб этадиган ва таълим жараёнининг ажралмас кисмига айланиб бораётган ва узининг маълум хусусиятларини ва хиссиётларини жорий этадиган янги техникавий, ахборотли аудиовизуалли воситалар мавжудки, улар янги педагогик технологияни реал вокеликка айлантиради.

Учинчи минг йилликда таълим тараккиётини харакатга келтирувчи куч укитувчининг психологик фаолиятини янгилаш, таълим-тарбия жараёнини макбул тарзда куришга, укувчи (талаба) ёшларда хурфикрлилик, билимга чанкоклик, Ватанга содиклик, инсонпарварлик туйгуларини шакллантиришга ижобий таъсир курсатади.

"Шахсга йуналтирилган таълим, талабани таълим тизимига мослаштиришни эмас, аксинча, унинг индивидуал хусусиятларини инобатга олган холда хар томонлама ривожланиши, шахс сифатида камолотга етиши учун зарур шарт-шароитларни яратишни назарда тутади. Бу турдаги таълим талабаларни уз-узини ривожлантиришга, мустакил билим олишга, узининг ички имкониятлари, кобилиятларини тула намоён эта олиши, билиш фаоллигини ошириш учун зарур шароитни вужудга келтириши зарур. Талабалар шахсга йуналтирилган таълим жараёнида укув материалини узлаштиришга ижодий, танкидий ёндошишни, янги гояларни илгари суриш, уларни асослаш, уз фикрини химоя килиш, муаммоли вазиятларда самарали ечимни топиш, билим, куникма, малакаларни узлаштириш имкониятига эга булади. Педагог томонидан таълим жараёнида инновацион характерга эга турли фаол методларнинг кулланилиши, талабаларни ривожлантириш, кобилиятларини янада устиришга хизмат килади"[3, 8]. Таълим жараёнида педагогик технологиялардан фойдаланишнинг самарадорлигини бахолаш хам мухим ахамиятга эга.

Педагогик технологияларнинг имкониятидан келиб чиккан холда уларни амалиётга татбик этишнинг самарадорлигини бир катор мезонлар билан аниклаш мумкин.

Улар куйидагилардир:

- узида замонавий фан ва техника даражаларини ифодалай олиши;

- гоявий жихатдан талабаларнинг ёш ва психологик хусусиятларига мос келиши;

- укув материалининг зарур ахборотлар билан тулик таъминланганлиги;

- укитиш жараёнида ранг-баранг метод ва воситаларни куллаш имкониятини таъминлаганлиги;

- таълимнинг кургазмалилиги ва барча учун очиклигини таъминлаш тамойилига эгалиги;

- куп функцияли таълим воситаларидан фойдаланиш ва уларни осон эксплуатация килиш имкониятининг мавжулиги;

- педагогнинг талабаларга мустакил ишларни самарали ташкил этишга кумалашиш даражаси.

ХУЛОСА

Укитиш тизимида педагогик технологияларини самарали куллаш педагогнинг касбий компетентлигига хам боглик. Шу сабабли педагогик технологияларнинг самарадорлигини педагог томонидан уларнинг кулланилишига кура хам бахолаш мумкин. Бунда куйидаги мезонлар мухим ахамиятга эга:

- педагогнинг технологик маданиятга эгалиги;

- педагогнинг педагогик технологияларни куллаш борасида тажрибага эгалиги;

- педагог томонидан педагогик технологияларга "ижодий" узгаришлар киритилиши ва уларнинг кайта шакллантирилиши;

- педагогик технологияларни таълим амалиётига татбик этишда укитувчи ва талабалар уртасида узаро хамкорлик негизида муваффакиятли вазиятларнинг карор топганлиги;

- педагогик технологияларнинг таркибий кисмлари уртасидаги узаро алокадорлик;

- педагогик технологияларнинг талабалар ва педагогларнинг касбий ривожланишини таъминлашдаги имкониятларга эгалиги;

- талабалар укув-билиш фаолиятининг ижобий ахамият касб этиши.

Хулоса килиб айтганда, мамлакатимизда таълим жараёнида юз бераётган туб

узгаришлар хар бир таълим муассасасида таълим сохасини жадаллаштиришни талаб этади, янгиликни жорий этиш йули эса хар доим мураккаб ва узок жараён хисобланади. Ишонч билан айтиш мумкинки, педагогик технология ва инновацион технологиялар таълимда янгилик киритишнинг асосий манбаи булиб колмокда.

REFERENCES

1. Ш.М.Мирзиёев. Миллий тараккиёт йулимизни катьият билан давом эттириб, янги боскичга кутарамиз. - Тошкент: "Узбекистон", 2017.

2. Б.Зиёмухаммадов. Педагогика. Укув кулланма. Тошкент, 2006.

3. Н.А.Муслимов, М.Х,.Усмонбоева, Д.М.Сайфуров, А.Б.Тураев. Инновацион таълим технологиялари. Тошкент, 2015.

4. Н.Боймуродов. Амалий психология. Укув кулланма. Тошкент, 2008.

5. Каримов, У. К. Г. К. ИЛМ-ФАН ВА ТАЪЛИМ СОДАСИДАГИ АХБОРОТЛАШУВ.

6. Karimov, U. U., & Karimova, G. Y. (2021). THE IMPORTANCE OF INNOVATIVE TECHNOLOGIES IN ACHIEVING EDUCATIONAL EFFECTIVENESS. Журнал естественных наук, 7(1).

7. Каримов, У., & Каримова, Г. (2018). ГЕОПОЛИТИЧЕСКАЯ КОНКУРЕНЦИЯ В ИНФОРМАЦИОННОМ ПРОСТРАНСТВЕ. In Перспективные информационные технологии (ПИТ 2018) (pp. 1368-1372).

8. Karimov, U., & Abdurakhmon, A. (2017). INNOVATIVE INFORMATION TECHNOLOGY IN EDUCATION. Форум молодых ученых, (5), 9-12.

9. Каримова, Г., Акбарова, М., Акрамжонов, К., & Йулдашева, Г. (2021). ЖАМИЯТ ИЖТИМОИЙ ТАРАККИЁТИДА ИННОВАЦИОН ТЕХНОЛОГИЯЛАРНИНГ АХДМИЯТИ. Интернаука, (10-3), 42-43.

10. Ташланова, Н. Д. (2019). Развитие критического мышления студентов в вузах. Проблемы современной науки и образования, (11-2 (144)).

11. Ташланова, Н. Д. (2019). ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ОПОРНОЙ ТЕХНОЛОГИИ В ОБУЧЕНИИ РУССКОГО ЯЗЫКА. Экономика и социум, (9), 289-292.

12. Qurbonov, N. В., & Tashlanova, N. D. (2021). DERIVATIVE OPPORTUNITIES OF THE UZBEK AND ENGLISH LANGUAGES IN THE SYSTEM OF FIGURATIVE PLACE NAMES. Scientific Bulletin of Namangan State University, 2(2), 400-408.

13. Azamjonovich, I. I. (2021). The death penalty for a crime and its philosophical and legal aspects. ACADEMICIA: AN INTERNATIONAL MULTIDISCIPLINARY RESEARCH JOURNAL, 11(1), 1376-1381.

14. Usmanov, N., Ganiev, B. S., & Karimova, G. Y. (2021). THE PHILOSOPHICAL BASIS FOR THE FORMATION OF SPIRITUAL MATURITY AMONG YOUNG PEOPLE. Oriental Journal of Social Sciences, 33-37.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.