ТАБИАТШУНОСЛИК ФАНИНИ УЦИТИШ УЗВИЙЛИГИНИ ВА УЗЛУКСИЗЛИГИНИ ТАЪМИНЛАШНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ МЕТОДИКАЛАР НАТИЖАЛАРИ ТАХЛИЛИ
ВА УЛАРНИНГ САМАРАДОРЛИК ДАРАЖАСИ
Ширинов Музаффар Кучарович
ААвлоний номидаги ХТТРШК.ШОИ
Ушбу мацолада бошлангич таълим талабларнинг "Табиатшунослик ва уни уцитиш методикаси" уцув фанининг узвийлиги ва узлуксизлигини таъминлаш буйича утказилган тажриба-синов ишлари натижалари берилган.
Калит сузлар: Табиатшунослик, уцитиш методикаси, самардорлик, натижа, циёсий тахлил, узвийлик, узлуксиз.
АНАЛИЗ РЕЗУЛЬТАТОВ ПРИМЕНЕНИЯ МЕТОДОВ ПОВЫШЕНИЯ
ПРЕЕМСТВЕННОСТИ И НЕПРЕРЫВНОСТИ ПРЕПОДАВАНИЯ ЕСТЕСТВЕННОНАУЧНЫХ ДИСЦИПЛИН И ИХ ЭФФЕКТИВНОСТИ
В данной статье приведены результаты экспериментальных и апробационных работ по обеспечению преемственности и преемственности образовательной науки "естествознание и методика его преподавания" от требований начального образования.
Ключевые слова: натурализм, методика преподавания, самаритянизм, результат, сравнительный анализ, последовательность, преемственность.
ANALYSIS OF THE RESULTS OF APPLYING THE METHODS TO IMPROVE THE SUSTAINABILITY AND CONTINUITY OF TEACHING NATURAL SCIENCES AND THEIR
EFFECTIVENESS
This article presents the results of experimental and approbation works on ensuring the sustainability and continuity of the educational science "natural science and methods of teaching" from the requirements of primary education.
Key words: naturalism, teaching methods, samaritanism, result, comparative analysis, sequence, continuity.
DOI: 10.24411/2181- 0761/2020-10041
Бошлангич таълим талабларига "Табиатшунослик" фанини у;итиш ва ургатиш х,амиша долзарб масалала булганлиги туфайли мазкур илмий-тад;и;от ишимиздан кузланган якуний натижаларнинг х,озирги давр талаблари даражасида эканлигини исботлаш ма;садида тажриба-синов ишларимизни олдиндан белгиланган ани; режа асосида ташкиллаштиришга х,аракат ;илдик ва ;уйидаги саволномалар буйича суровнома олдик.
Ма;саддан келиб чи;иб, таъкидловчи тажриба синов ишларнинг ташкил этиш учун ;уйидаги вазифалар белгилаб олинди.
1. Табиташунослик (Табиатшунослик ва уни у;итиш методикаси кейинги урниларда матин ичида "Табиташунослик ва уни у;итиш методикаси" деб аталади) дарсларни ташкил этишнинг х,озирги холатини ани;лаш.
2. "Табиташунослик ва уни у;итиш методикаси" дарсларида у;итувчининг фаолияти -уларнинг дарсни ташкил ;илиши, методлари, усуллари ва воситаларини ;уллаш имкониятларни кузатиш ва урганиш.
3. "TaßHaTmyHocflHK Ba yHH y^HTHm MeTogHKacu" yrçyB ^aHHgaH ^,TC, gacTyp Ba gapcAHK^ap ypTacuga y3BHKflHKHH Tax.AH.fl ^H^nm.
4. "TaöuaTmyHoc^HK Ba yHH y^HTHm MeTogHKacu" yrçyB $aHH Ta^HMH MeTogHKa^apu opacuga y3BHH^HKHHHr MaB^yg^HruHH ypaHrum.
5. Ch3 y^HTëTraH "TaßHaTmyHocflHK Ba yHH y^HTHm MeTogHKacu" yrçyB $aHH ÖH^aH Bom^aHFHH chh$ "TaßHaTmyHocflHK" $aHH ypTacuga y3BHH^HK Ta^MHH^araH^HrHHH Tax^H^ ^H^Hm.
6. TaÖHaTmyHOCAHK Ba yHH y^HTHm MeTogHKacu" yrçyB $aHH Ma3MyHH y3BHH^HrH Ta^MHH^aH^HrH ßyfiHHa $HKp-My.floxo3a.flapHHH cyxßaT aHKeTa cypoBHoMa^ap ëpgaMHga aHH^^am.
Ta^KHg^OBHH Ta^pußa-CHHoB um^apu TagrçurçoT MyoMMacHHHHr go^3ap6^HrH, y ÖH^aH 6of^h^ OMH^^apHHHr aHHK^am Ba eHHMHHH Tonumga MyxHM ßoc^HH ßy^uß x,Hco6-flaHagH. Ta^pußa chhob yTKa3H^aëTraH Ta^HM Myacca^apHHHHr ßom^aHFHH Ta^^HM HyHa^Hm^apuga "TaßHaTmyHocflHK Ba yHH y^HTHm MeTogHKacu" yrçyB ^apaëHH, y^HTyBHH ^ao^HHTH, gapcga ^y^^aHH^aëTraH ycy« Ba BocHTa^apu, ^,TC yrçyB pe^a gacTyp^ap y^HTHmHHHr gugaKTHK HMKOHHHT^apu y3BHH^Hru Ba y3^yKCH3^uru ßopacugaru ^HKp-My^ox,a3a^apHHH ypraHH^gH Ba Tax.flH.fl ^h^hh^h. OaHHH y^HTHmHHHr y3BHH^Hru Ba y3.flyKCH3.AHrH KypcTaKHH^apu CHHoBgaH yTKa3H^gu Ba y^HTum y3BHH.AHrH Ba y3^yKCH3^uru omupumra Tycn;HH.flHK ^H^aëTraH oMH.fl.flap aHH^^aHgu.
Ymßy KypcaTKHH^ap Ba 6a^o^am Me3OH^apu op^a^H Ta^pußa -chhob um^apu o^hö ßopuflgu Ba y h.ak TaKflaß o^HHraH rypyx-flapga CHHoBgaH yTKa3H^gu. YHHHr HaTH^a^apu KyfiugarH ^agBa^ga Ke^THpu^gu.Ta^aöa^apHHHr Ta^^HM cu^aTHHH ôomrçapumra Tafiëp^HK gapa^acHHHHr Ta^pußa ßomuga Ba Ta^pußa oxupugaru HaTH^a^apHHH TarçrçocfloBHH ^agBa^HH Ke.flTHpaMH3 (HaTH^a^ap 6a^o^am KypcaTKHH^apura HHcßaTaH ^OH3 xHcoßuga)
1-^agBa^
Ta^puöa öomuga Ba HKyHHga Ta6uaTmyHoc.flHK ^aHHHH yKHTHm y3BHH.^HrHHH Ba y3^yKCH3^HrHHH TaiMHH^amHH TaKOMH^^amTHpnm caMapagop^urHHH aHHK^am
KypcaTKHH^apH
Y3^amTHpMm gapa^a^apu
rypyxgap Ta^aßa^ap coHH föKppu YpTa nacT
OTM T.ßom. T.ßom. T.ßom.
T.HK. T.HK. ^^ T.HK.
TomKeHT gaB^aT Ta^pußa rypyxH 40 Ha^ap 15 ^22 14 ^^ ^^^ 15 11 ^^^ 3
negarorHKa yHHBepcHTeTH Ha3opaT rypyxu 39 Ha^ap 14 ^14 13 ^^^ ^^^ 14 12 ^^ ^^^ 11
^H33ax gaB^aT negarorHKa HHCTHTyTH Ta^pußa rypyxu 48 Ha^ap 17 ^29 17 ^^^ ^^ 19 14 ^^ 3
Ha3opaT rypyxu 43 Ha^ap 15 ^16 15 ^^^ ^^^ 16 13 ^^ ^^ 11
TomKeHT bm^OHTM HupnuK; gaB^aT Ta^pußa rypyxu 38 Ha^ap 13 ^20 13 ^^^ ^^^ 15 12 ^^
negarorHKa HHCTHTyTH Ha3opaT rypyxu 37 Ha^ap 13 ^14 12 ^^^ ^^^ 13 12 ^^ ^^ 10
^aMH: Ta^pußa rypyxu 126 Ha^ap 45 ^68 44 ^^^ ^^^ 49 37 ^^
Ha3opaT rypyxu 119 Ha^ap 42 ^44 40 ^^^ ^^^ 43 37 ^^ ^^ 32
YTKa3H^raH Ta^puöa-cHHoB HaTH^a^apura acoc^aHraH x,o.flga Ta^aöa^apga TaöuaTmyHocflHK ^aHHHH y^HTum y3BHH^urHHH Ba y3^yKCH3^uruHH Ta^MHH^arnHu TaKOMH^^amTHpum caMapagop^HK gapa^acuHH aHHK^am w3acugaH yTKa3H^raH Ta^puöa-cuHOB HaTH^a^apH öyfiHHa Ta^puöa Ba Ha3opaT rypyx^apugaru ypTana y3^amTHpHm^apHHH CTbrogeHT Ba nHpcoHHHHr x2 MaTeMaTHK-cTaTHCTHKa MeTogu ëpgaMHga Ta^^H^ этgнк. Ta^puöa-cHHoBga ^aMH 245 Ha^ap Ta^aöa^ap K;aTHamuö, Ta^puöa rypyx,uga 126 Ha^apHH Ba Ha3opaT rypyx,uga 119 Ha^apHH TamKH^ этgн.
Maca^aHHHr rçucrçana mox,hhth KyHugaruflapgaH uöopaT: HKKHTa 6om Tyn^aM 6epH^raH 6y^cHH. Bupu Ta^puöa rypyxugaru Ta^aöa^ap öu^HMHHHHr ypTana öa^apu, hkkhhhhch эca Ha3opaT rypyx,H Ta^aöa^apu öu^HMHHHHr ypTana öa^apu. Ba^o^ap HopMa^ Ta^cHMoTra эгa geö ^ucoö^aHagu. ByHgafi $apa3 ypuH^ugup, HyHKH HopMa^ Ta^cHMoTra a^HH^amum mapT^apu cogga öy^uö, y^ap öa^apu^agu.
MrçopugarH ^agBa^ra acocaH Ta^aöa^apHHHr Ta^puöa Ba Ha3opaT rypyx^apugaru y3^amTHpum^apH caMapagop^uruHH KypcaTyBHH H1 runoTe3a Ba yHra 3Hg öy^raH H0 runoTe3a TaH^aHagu.
MrçopugarH ^agBa^ KypcaTKHH^apura acoc^aHraH ^o^ga Ta^aöa^apga TaöuaTmyHoc^HK $aHHHH y^HTum y3BHH^urHHH Ba y3^yKcH3^uruHH Ta^MHH^amHH TaKoMH^^amTHpum caMapagop^HK gapa^acu HaTH^a^apHHH KyMugaru ^agBa^ga aKc эттнpaмнз:
2-^agBa^
Ta^puöa öomuga Ta^aöa^apga Ta6uaTmyHoc.flHK ^aHHHH yrçHTHm y3BHH^HrHHH Ba y3^yKCH3^urHHH TaiMHH^amHH TaKOMH^^amTHpum caMapagop^HK
gapamacH
Typy^ap PecnoHgeHT ^ap cohh Y3^amTHpum gapa^a^apu
Mrçopu YpTa nacT
Ta^puöa rypyx,H 126 45 44 37
Ha3opaT rypyx,H 119 42 40 37
Ta^puöa rypyxugaru y3^amTHpum KypcaTKHH^apu Ba Ta^aöa^ap cohhhh moc paBHmga Xini ^ap Ba my Kaöu Ha3opaT rypy^ugaruHH эca Yjmj ^ap oprça^H öe^ru^aö o^uö, KyHHgaru cTaTucTHK rypyx^aHraH вapнaцнoн ^aTop^apra эгa öy^aMH3, myHHHrgeK, rorçopu KypcaTKHHHH 3 öa^ öu^aH, ypTa KypcaTKHHHH эca 2 öa^ öu^aH Ba nacT KypcaTKHHHH 1 öa^ öu^aH öe^ru^aHMH3.
Ta^puöa rypyxugaru y3^amTHpum KypcaTKHH^apu:
fXi 3> 2> l> ^ ln; 45; 44; 37; £
Ha3opaT rypyx,Hgara y3;iaiHTHpHiii KypcaTKHHJiapH:
ÎY; 3; 2; 1; 3
m = > m, = 119 >., 42; 40; 37; £ ;
By TaH^aHMa^apra moc Ke^raH guarpaMMa KyfiugarHHa KypuHHmHH o^agu:
□ Ha3opaT rypy^M DTa»pw6a rypy^M
1-pacM. Ta^pußa ßomuga
CTaTHCTHK Tax^H^ yTKa3HmHH ^y^afi^amTupum Marçcaguga rorçopugarH вapнaцнoн ^aTop^apgaH ni Ba nj TaKpopufi^HK (HacToTa)^apHH Moc cTaTucTHK эxтнмo^^нк
n m
<J)opMy^a^apH pt —— Ba q —— acocnga x,Hco6;iaHMH3.
w, nr
[Xi 3; 2; 1; n 0,36; 0,35; 0,29;
i=1
Yj 3; 2; 1; a
I mj 0,35; 0,34; 0,31; ;=1
i
CTaTHcTHK Tax^H^HH Ta^pußa Ba Ha3opaT rypyxugaru HaTH^a^ap ßyfiHHa ypTana y3^amTHpHm^apHHH xucoß^aß, ^Hëc^amgaH ßom^afiMH3. YpTana y3^amTHpHm KypcaTKHH^apu ^yfiugaru HaTH^a^apHH ßepgu:
77=3
X = Y,p,x, - 0,36• 3 + 0,35 • 2 + 0,29• 1 - 1,08 + 0,70 + 0,29 - 2,07
7-1
— 2 07 OoHsga X% = —— ■ 100% = 69%
3
_ m-3
y = h c1jyj = 0,3 5 • 3 + 0,34 • 2 + 0,31 • 1 = 1,05 + 0,68 + 0,31 = 2,04
j=i
- 2 04 OoHsga Y% = —— ■ 100% = 68%
3
^,eMaK, Ta^pußa Ba Ha3opaT rypyxuga Ta^aßa^apHHHr ypTana y3^amTHpHmH (69 -
68)%=l%ra (J)apK; K;H^ap 3KaH. By sea y3 HaßöaTHga = i 02 6apo6ap opTH^HrHHH
68% '
aHr^aTagu. ByHgaH KypHHHß TypußgHKH, caMapagop^HKKa эpнmнm y^yH ßy ^yga nacT KypcaTKHH. ^,eMaK, Ta^pußa ßomuga xen rçaHgafi caMapagop^HKKa эpнmн^мaгaн.
Энgн Ta^aßa^apga TaßuaTmyHoc^HK ^aHHHH y^HTum y3BHfi^HrHHH Ba y3^yKcH3^HrHHH Ta^MHH^amHH TaKoMH^^amTHpumHHHr Ta^pußa HKyHHga rçaHgafi HaTH^a^apra эpнmн^гaнннн Kypuß HH^aMH3.
3-жадвал
Тажриба якунида талабаларда табиатшунослик фанини ук;итиш узвийлигини ва узлуксизлигини таъминлашни такомиллаштириш самарадорлик
даражаси
Гуру^лар Респондент лар сони Узлаштириш даражалари
Юцори Урта Паст
Тажриба гурух,и 126 68 49 9
Назорат гурух,и 119 44 43 31
Тажриба гурухддаги узлаштириш курсаткичлари:
ГХ, 3; 2; 1; з
n = Y»i =126
n
68; 49; 9;
(1)
г= 1
Назорат гурух,идаги узлаштириш курсаткичлари:
ÎY; 3; 2; 1; з
\ да = Уда, =119 (2)
Ц 44; 43; 32; ] К >
Бу танланмаларга мос келган диаграмма цуйидагича куринишни олади:
70 60 -50
талаба- 40 лар сони
30 20 10 0
паст
49
43
68
44
УРта
юцори
□ назорат гуру^и Отажриба гуру^и
9
2-расм. Тажриба якунида
Статистик тах,лил утказишни цулайлаштириш мацсадида юцоридаги вариацион цаторлардан ni ва nj такрорийлик (частота)ларни мос статистик эх,тимоллик
формулалари p,
п
ва q,
П
[Х; 3; 2; 1;
[n 0,54; 0,39; 0,07; fYj 3; 2; 1;
0,37; 0,36; 0,27;
m m
асосида х,исоблаймиз.
3
¿= i
3
m ■
j=1
Статистик тах,лилни тажриба ва назорат гурухддаги натижалар буйича уртача узлаштиришларини х,исоблаб, циёслашдан бошлаймиз. Уртача узлаштириш курсаткичлари куйидаги натижаларни берди:
л=3
X = YjP>X> =0,54-3+ 0,39-2 + 0,07-1 = 1,62 + 0,78 + 0,07 = 2,47 Фоизда
/-1
— 2 47
Х% = —— ■ 100% = 82,3%
Y = Yu C1JYJ = 0,3 7 • 3 + 0,3 6 • 2 + 0,27 • 1 = 1,11 + 0,72 + 0,27 = 2,1
]=1
- 21 Фоизда Y% = — • 100% = 70% 3
Демак, тажриба ва назорат гурухдда талабаларнинг уртача узлаштириши (82,3-
QO ОО/
70)% =12,3% га ошган. Бу эса уз навбатида ' = \ \g баробар ортик;лигини
70%
англатади. Бунда яъни тажрибадан кейин самарадорликка эришилган.
Узлаштиришни ани;лаш жараёнида йул куйилиши мумкин булган хатоликларни ани;лаш ма;садида дастлаб уртача квадратик ва стандарт хатоликларни ани;лаймиз.
77=3 _
-12
S* = -(X)2 = 0,54-З2 + 0,39• 22 + 0,07• I2 -2,472 = 0,54-9 + 0,39-4 + 0,07-1-6,1009 =
7=1
= 4,86 +1,56 + 0,07 - 6,1009 = 6,49 - 6,1009 = 0,3 891
т=3 _
S; = -(Y)2 = 0,37-32 +0,36-22 +0,27-12 -2,12 = 0,37-9 + 0,36-4 + 0,27-1-4,41 =
У=1
= 3,33 +1,44 + 0,27 - 4,41 = 5,04 - 4,41 = 0,63 Стандарт хатоликлар эса:
Sx = д/0,3891 = 0,62 Sv = VÖ63 = 0,79
Бундан, назорат гурух,и стандарт хатолиги тажриба гурух,и курсаткичларига нисбатан катта булди, яъни 0,79>0,62. Буни янада аникрок; курсатиш ма;садида х,ар икки статистик танланма буйича урта киймат ани;ликларини биз вариация коэффициентлари орцали, яъни С* ва Су формула орцали х,исоблаймиз:
С =^.100% = °^100%= 62% =^ = 2,24%,2% 47?-х л/126-2,47 11,2-2,47 27,66
С —j=—= • 100% °-7Д100% = = = 3,45% » 3%
4т-у -n/ÏÏ9-2,1 10,9-2,1 22,89
Демак, тажриба гурухддаги уртача узлаштириш курсаткичи ани;лиги назорат гуру^идагидан бир бирликка фар; ;илар экан.
Энди икккита бош тупламнинг номаълум урта кийматларига ухшашлигини х,исобга олиб Стьюдентнинг танланма мезони асосида нолинчи гипотезани текширамиз:
н0M = My
Шунга асосан куйидаги х,исоблашни бажарамиз:
Т = = 2'47~2Д = °'37 = °'37 =°-37=102
i
0,3891 0,63 Д0031+00053 Д0084 0,092 126 119
n m
Стьюдент мезони асосида эркинлик даражасини куйидаги формула оркали х,исоблаймиз:
(0,0031+ 0,0053)2 (0,0031)2 (0,0053)"
125
118
п — 1 m (0,0084)2
118 0,000071
0,000071
0,0000096 0,000028
—-+ —-
125 118
0,000000077+ 0,00000024 0,00000032
= 220,5
ушбу эх,тимоллик учун статистик аломатнинг цийматдорлик даражасини а = 0,05 деб олсак, у х,олда р=1-а=0,95 га х,амда эркинлик даражаси к =220,5 га тенг.
Стьюдент функцияси тацсимот жадвалидан икки томонлама мезоннинг критик ну;таси:
а-,) (*) =
1-
1-
(1-0.95)
(220,5) = /0975 (220,5) = 1,96
2 2
Бундан куриниб турибдики, статистиканинг танланма ;иймати критик ну;тадан катта экан. Бундан Стьюдентнинг танланма мезони:
4,02 > 1,96 га тенг.
Демак, бош уртача ;ийматлар тенглиги х,а;идаги Н0 нолинчи гипотеза рад этилади. Буни 95 % ишончлилик билан айтиш мумкинки, тажриба-синов гурух,ларидаги уртача узлаштириш курсаткичлари х,ар доим назорат гурух,ларидаги уртача узлаштириш курсаткичларидан ю;ори булди ва улар х,еч ;ачон устма -уст тушмайди.
Энди тажриба-синов гурух,ларидаги ва назорат гурух,ларидаги таълим услуби хилма-хил булган яъни фаразимизга зид булган х,олни курамиз.
Ko : Fx = Fy
Бунда иккита бош туплам та;симотини та;симлаш бир-бирига тугри келади.
Берилган а ;ийматдорлик даражасида Н1: - бош туплам нормал та;симланган деган гипотезани текшириш учун аввал назарий частоталарни кейин эса Пирсоннинг мувофи;лик критерийси - Хи-квадрат буйича (1) ва (2) тизимлар асосида ;уйидаги формула буйича х,исоблаймиз:
1
X = ■
n,m
n-m
з (nmf - mnt )2 ¿—1
i, j=1
m
n
i, j=1
mn
J '
Формула асосида Xn
2
n,m '
2 _ (68-44)2 , (49-43)2
A n,m - - + "
(9-32)2 9 + 32
576 36 529 П2 92 ~4\
68 + 44 49 + 43
= 5,14 + 0,39 + 12,9 = 18,43
Ушбу мезон буйича озодлик даражалари v = 3 - 1 =2 га тенг, Хи-квадрат та;симотининг жадвали буйича критик ну;тани топамиз. р = 0,95 учун ишончлилик эх,тимоли
t0,95(V) = tö,95(2) = 6 га тенг.
Бир томонлама критерий нолинчи гипотезани икки томонлама критерийга ;араганда ";атъият билан" рад этгани учун унг томонлама критик сох,а ;урамиз. Унг томонлама критик сох,а ;уйидагига тенг.
Xlm = 18,43 > 6 = t0,95
Бундан Хи-квадрат тацсимот критик нуцтадан катта булгани учун нолинчи гипотеза рад этилди.
Энди бах,олашнинг самарадорлик курсаткичини аницлаш учун ишончли интервални топамиз:
S„ 0,62 _ 0,62 1,2152
A.. =t.
А, - 'г
S„
= 1,96^ = 1,96.°^
11,2
0,79
л/126
= 1,96.^ = 1,96-
11,2 1,5484
0,11
0,14
m VÏÏ9 10,9 10,9
га тенг. Топилган натижалардан тажриба гурух,и учун ишончли интервални топсак:
__с __с
X-tKp--±<ax<X + tKp-^ л1п sin
тажриба гурух,и учун:
2,47 - ОД \<ах <2,47 + 0,11
Назорат гурух,и учун ишончли интервал:
2,36 <а <2,58
Y-t
кр
4п
<a<Y + t„
кр
4п
2Д - 0,14 < av < 2Д + ОД 4
Буни геометрик тасвирласак:
1,96 < а.. < 2,24
2,36
/
1,96
2,24
2,58
/////X_
\
J
Бундан х=0,05 цийматдорлик даражаси билан айтиш мумкинки, тажриба гурухддаги уртача бах,олар курсаткичи назорат гурухддаги уртача бах,олардан юцори ва оралик; интерваллари устма -уст тушмаяпти. Демак, математик-статистик тах,лилга асосан, яхши натижага эришилгани маълум булди.
Юцоридаги натижаларга асосланиб тажриба-синов ишларининг сифат курсаткичларини х,исоблаймиз.
Бизга маълум Х=2,47; 7=2,1; Ат = ОД 1; Ay = 0,14; га тенг.
Бундан сифат курсатгичлари:
(Х-Ах)_ 2,47-0,11 _ 2,36 ^
К
усб
2,1 + 0,14 2,24
Кт = (Х- Дг ) - (7 - А,, ) = (2,47 - 0,11) - (2,1 - ОД 4) = 2,36 -1,96 = 0,40 > 0;
Олинган натижалардан укдтиш самарадорлигини бах,олаш мезони бирдан катталиги ва билиш даражасини бах,олаш мезони нолдан катталигини куриш мумкин. Бундан маълумки, тажриба гурухддаги узлаштириш назорат гурухддаги узлаштиришдан юк;ори экан.
Демак, талабаларда табиатшунослик фанини укдтиш узвийлигини ва узлуксизлигини таъминлашни такомиллаштириш самарадорлик даражасини аницлаш юзасидан утказилган тажриба-синов ишлари самарадор эканлиги статистик тах,лилдан маълум булди.
а
Тад;и;отнинг хулосалар аосида куйидаги илмий амалий тавсияларни берамиз:
1."Табиатшунослик ва укитиш методкаси" укув фанни укитиш такомиллаштиришда ДТС ва малака талблари узвийлиги ва узлуксизлига алохдда эътибор каратиш;
2.Х,озирги кунда педагогика олий таълим муассасаларининг бошлангич таълим йуналишида укитилаётган "Табиатшунослик ва укитиш методкаси" укув фаннинг умумий урта таълим бошлангич синф "Табиатшунослик"ни укитиш билан богликлиги ва бошлангич таълим буйича малака ошириш курсларида укитиш эх,тиёжини инобатга олиш оркали узвийлиги ва узлуксизлигини тамоийлларига амал килиш;
3. Педагогика олий таълим муассасаларида "Табиатшунослик ва укитиш методкаси" укув фаннинг укитишда укув режадаги умумкасбий ва мутахассилик фанлар билан интегративлигни таъминлаш.
4. "Табиатшунослик ва укитиш методкаси" укув фаннинг укитишда талабларнинг касбий фаолиятга тайёрлашда , укитиш самадорлигига эришишда назарий ва амалиёт бирлиги тамоийли коидаси асосида тизимли ташкил этиш.
АДАБИЁТЛАР:
1. D.Sharipova, D.Xodieva, M.Shirinov,. Tabiatshunoslik va uni o'qitish metodikasi. Darslik (5111700- Boshlang'ich ta'lim va sport tarbiyaviy ish talablari uchun ). Oliy va o'rta maxsus ta'lim vaziriligining 2018 yil 27 mart 274-son buyrug'i.
2. Ширинов М.К. Булажак бошлангич синф укитувчиларни касбий фаолиятга тайёрлашда "Табиатшунослик ва уни укитиш методикаси" укув фанини укитишнинг узига хос дидактик тамойиллар мазмуни. .// Заъмонавий таълим. - Тошкент, 2020. - № 1. - Б. 52-58.