Научная статья на тему 'СВЕДЕНИЯ О СПИСКАХ РУКОПИСЕЙ "НАВОДИР УЛ-ВАКОЕ" АХМАДА ДОНИША'

СВЕДЕНИЯ О СПИСКАХ РУКОПИСЕЙ "НАВОДИР УЛ-ВАКОЕ" АХМАДА ДОНИША Текст научной статьи по специальности «История и археология»

CC BY
191
22
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
АХМАДИ ДОНИШ / НАВОДИР УЛ-ВАКОЕ / РУКОПИСЬ / СПИСОК / БЕРТЕЛЬС / МИРЗОЕВ / КНИГОХРАНИЛИЩЕ / ИНВЕНТАРНЫЙ НОМЕР / ДУШАНБЕ / ТАШКЕНТ / САНКТ-ПЕТЕРБУРГ

Аннотация научной статьи по истории и археологии, автор научной работы — Саидов Абдукахор

Сочинение Ахмада Дониша «Наводир ул-вакое» является одним из важнейших трудов великого учёного. Списки рукописей «Наводир ул-вакое» давно привлекали внимания учёных, и они написали отдельные статьи, посвященные этому вопросу. Анализ данныех каталогов показал, что до настоящего времени до нас дошли восемь списков рукописи этого сочинения, из которых четыре находятся в Таджикистане. Один из них считается пропавшим, три списка хранятся в Узбекистане и один в книгохранилище города Санкт-Петербурга. Список находившийся в Санкт-Петербурге написан самим автором и отредактирован им.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

INFORMATION ABOUT THE LIST OF MANUSCRIPTS OF "NAVODIR UL-VAKOE" OF AHMADA DONISHA

The composition of Ahmad Donish’’s "Navodir ul-vakoe" is one of the most important works of the great scientist. Lists of manuscripts "Navodir ul-vakoe" attracted the attention of scientists and they wrote separate articles devoted to this issue. Analyzing the data of the catalogs, it became clear that up to now eight manuscript lists of this work have reached us, four of which were in Tajikistan, one of which is considered to be missing, three are kept in Uzbekistan and one in the book depository of the city of St. Petersburg. The list that was in St. Petersburg was written by the author himself and edited by him.

Текст научной работы на тему «СВЕДЕНИЯ О СПИСКАХ РУКОПИСЕЙ "НАВОДИР УЛ-ВАКОЕ" АХМАДА ДОНИША»

МАЪЛУМОТ ДАР БОРАИ НУСХА^ОИ ДАСТНАВИСИ «НАВОДИР-УЛ-ВАК;ОЕЪ»-И

АХМДДИ ДОНИШ

Саидов А.

Донишгохи давлатии омузгории Тоцикистон ба номи С. Айнй

«Нaводиp ул-вякоеъ», яке aз acapхои мухими Aхмaди Дониш бa шyмоp меpaвaд. Дap китобхошх,ои шaхpхои муктялифи собик Иттих,оди Шypaвй дacтxaтхои ин acap мяхфузянд. До^ бя ин мявзуъ aдaбиётшиноcи мaъpyфи шypaвй Евгений Эдyapдович Беpтелc шли 1933 гyзоpише омодя нямудя буд, ки онpо cоли 1936 зеpи унвони «Дястнявисхои acapхои Aхмaди Кялля» дap мячмуяи «Тяълифхои мyccиcaи точикистонй» [4, 11-12]. бя тябъ pacонид. Е.Э.Беpтелc он зямон дap боpaи ду нycxaи дacтнaвиcи «Нaводиp ул-вякоеъ» иттилоъ доштaacт. Соли 1930 хянгоми дap Caмapкaнд будяни Е.Э. Беpтелc бя y мyяccap гaштaacт, ки бо нycxaи дacтxaти «Нaводиp ул-вякоеъ» шиноc шявяд. nac яз тяхкики он мяълум гaштaacт, ки ин дacтнaвиc paкaми инвентapй нядоштя, тяхти paкaми собикяи кито6хоняи мapкaзии Зapaфшонии шуъбяи мaоpифи вилояти Зapaфшон зеpи paкaми 1410 мяхфуз бyдaacт. Aз pyn жмуди зох^й ин дво^ят тя^ибян 20-25 сол пештap бо xairrc нястяълики оcиёимиёнaгй нycxaбapдоpй шудяяст.

Нусхяи дуюме, ки E.A. Беpтелc дap боpaи он мяълумот додяяст, бя Пяжухишгохи шapкшиноcии Aкaдемияи улуми Иттих,оди Шypaвй (холо Пяжухишгохи шapкшиноcии Aкaдемияи улуми Федеpaтcияи Россия) тяяллук доштя тяхти paкaми инвентapи В 716 мяхфуз будяяст. Он бо xairrc xypw вя возехи нястяълик нявиштя шудя, дap бяъзе холятхо бя хятти шикястя тябдил Tap^naad. Дacтxaт дap aвpоки ялбомшякл нycxaбapдоpй шудяяст.

Нисбяти нycxaхои дястнявиси ул-вякоеъ»-и AXмaди Дониш якядемик Aбдyлгaнй

Миpзоев низ тяхкикот гyзapонидaacт. У соли 1953 дap «Мячмуяи мяколяхо доиp бя тaъpиx вя филологияи xялкхои Осиёи Миёня» бaxшидa бя 80-солягии мявлуди якядемик A.A. Семенов» мaколaеpо зеpи унвони «Тaхpиpи mxycirc «Нaводиp ул-вякоеъ» вя зямони тяълифи он» [3, 151161] бя тябъ pacонa дap боpaи нycxaхои дястнявиси «Нaводиp ул-вякоеъ»-и Ai^^^ Дониш тявяккуф нямудяяст.

Тибки тяхкики A. М^зоев дap китобxонaхои Ипиходи Шypaвй 8 нycxaи дястнявиси «Нaводиp ул-вякоеъ» мяхфуз будя дap китобxонaхои дявлятхои xоpичй ягон нycxaи acapхои A]wa№ Дониш вучуд нaдоштaacт. Тибки гуфтяи A. Миpзоев яз эхтимол ^p нест, ки дap Осиёи Миёня дap дясти бяъзе aшxоc нycxaхои дигapи «Нaводиp ул-вякоеъ» вучуд доштя бошянд [3, 154].

Aз он хяшт нycxaе, ки A. М^зоев зикp нямудяяст, 2 нycxa дap китобxонaи оммявии дявлятии Точикистон бя номи A. Фиpдaвcй (холо Kитобxонaи миллии Точикистон), 1 нycxa дap китобxонaи Донишгохи Дявлятии Точикистон (холо Донишгохи миллии Точикистон), 1нycxa дap xaзинaи китобxонaи Пяжухишгохи зябон вя aдaбиёти Aкaдемияи улуми Точикистон (Мapкaзи меpоcи xanm Aкaдемияи илмхои Чyмхypии Точикистон), 3 нycxa дap Пяжухишгохи шapкшиноcии Aкaдемияи улуми Узбякистон дap шaхpи Тошкянд вя 1 ^cxa дap Пяжухишгохи шapкшиноcии Aкaдемияи улуми Ипиходи Шypaвй дap шaхpи Ленингpaд (холо Пяжухишгохи дястнявисхои Caнкт-Петеpбypги AM Федеpaтcияи Россия) мяхфузянд.

A. М^зоев тявсифи мyxтacapи ин нycxaхоpо бя тaвpи зеpин овapдaacт: Нycxaи 1635.

Он дap китобxонaи оммявии дявлятии Точикистон бя номи A. Ф^дявсй (холо Kитобxонaи миллии Точикистон) мяхфуз будя, яз 350 aвpок ибоpaт будя он бо xa'ira зебои нястяълик нявиштя шудяяст. Дap оxиpи дacтxaт нявиштя шудяяст ки «ин ^cxa яз p^ нycxaи яслии муяллиф pyзи чумъяи мохи paчaби соли 1355 хичpй мутобик бя соли 1936-37 милодй яз чониби Субхй нycxaбapдоpй шудяяст». Ин ^cxa дap бяйни нycxaхои то бя мо pacидa яе яз нycxaхои бехтapини «Нaводиp ул-вякоеъ» бя шyмоp меpaвaд.

Нycxaи зеpи paEa^ 1400 дap китобxонaи оммявии дявлятии Точикистон бя номи A. Ф^дявсй (Kитобxонaи миллии Точикистон) мяхфуз яст. Он яз 390 явpок ибоpaт будя, бо xan^ нacтaълик нявиштя шудяяст. Тapзи нявишти кисмяти яввяли он то сяхифяи 176 нисбят бя кисмятхои дигap зеботap яст. Aновин бо paнги cypx нявиштя шудя мятни сяхифяхо яз яввял то оxиpи дacтxaт бо xan^ cypxpaнг хошиябяндй шудяяст. Ин ^cxa яз чониби ду нaфap нycxaбapдоpони бyxоpой - Миpзо ^aмap вя Дябибулло Мaxдyм нycxaбapдоpй шудяяст. Ч,обaчогyзоpй вя пaйдapхaмии фусули ин ^cxa яз нycxaи кяблй ягон фapкияте нaдоpaд.

Нycxaи бе paкaми инвентарт, ки дap китобxонaи Донишгохи Дявлятии Точикистон (Донишгохи миллии Точикистон) мяхфуз яст, яз 376 aвpок ибоpaт будя, мятни дap хap вapaк нявиштяшудя 38 caтpиpо тяшкил менямояд. Бо xan^ нястяълик нявиштя шудяяст. Тямоми aвpоки он бо xaтхои лочвapдй вя cypx хошиябяндй гapдидaacт. Ин нycxa дap тaъpиxи 15

paбeъyccонии шли 1304 мутобик ба шли 1887 милодй аз чониби нaфape бо номи Aфзaл

нycxaбapдоpй шyдaacт. Якe аз xycycияти хош ин нycxa аз он ибоpaт acт ки аз вapaки 320 шypyъ кapдa дap хошияхо тaвзeхотe оид ба матни acap овapдa шyдaacт. Гумон мepaвaд ки ин rap дap ин кдомати acap аз чониби нycxaбapдоp дap атош ягон нycxaи ниcбaт ба ин ^cxa caхeхтap амалй гaштaacт. Пaйдapхaмии фycyл аз нycx,ax,ои пeшинa фapк нaдоpaд.

Нycxaи китобхонаи Пажухишгохи забон ва адабиёти Aкaдeмияи улуми Точикистон тахти pa^a^ 702 аз 358 aвpок ибоpaт буда ^ap вapaк 34 caтppо дap бap мeгиpaд. Бо хатти зeбои настаълик навишта шyдaacт. Лновини фycyл ва кдоматхои дacтxaт бо paнги cypx навишта шуда, матни дacтxaт бо хатхои зapхaлй ва лочyвapдй хошиябандй rap^na-acr. Ин нycxa бо гашниходи козй Шapифчон дap cоли 1316 x^4p0 мутобик ба cоли 1898 милодй аз чониби нycxaбapдоp Mиpзо Лбдулвохдд ибни Бypхонбeк мaвpиди нycxaбapдоpй кapоp гиpифтaacт.

Нycxaи pa^a^ 2095 дap Пажухишгохи шapкшиноcии Aкaдeмияи улуми Узбакистон махфуз буда 368 aвpок;pо дap бap гиpифтa, x,ap вapaк аз 34 caтp ибоpaт acт. Бо хатти настаълик навишта шyдaacт. Ин дастхат дap мохи caфapи шли 1328 x^4p0 мутобики cоли 1910 милодй дap Бyxоpо бо талаби caдp Mиpзо Бypхониддин аз чониби хаттот Мулло Лхмад мулакккаб ба Мулло Нишон ибни Мухаммад Юcyфи Хукандй нycxaбapдоpй гapдидaacт. Лз чихати пaйдapхaмии фycyл ин нycxa бeштap ба нycxa pa^a^ 702 изобат доpaд.

Нycxaи pa^a^ 814, ки дap Пажухишгохи шapкшиноcии Лкaдeмияи улуми Узбакистон махфуз acт, аз 313 aвpок ибоpaт буда, хap вapaк 32 caтppо дap бap мeгиpaд. Ин нycxa cоли 1321 хичpй мутобик ба cоли 1903-1904 милодй аз чониби шахге бо номи Kppñ Myхaммaдшapиф мaвpиди нycxaбapдоpй кapоp гиpифтaacт. Пaйдapхaмии фycyли ин ^cxa мyшобeхи нycxaхои pa^a^ 702 ва 2095 аст, аммо дap мукодаа бо нycxaи pa^a^ 2095 xeло мyxтacap кapдa шyдaacт.

Нycxaи pa^a^ 4466, ки дap Пажухишгохи шapкшиноcии Лкaдeмияи улуми Узбaкиcтон махфуз аст, аз 484 aвpок ва хap вapaк аз 30 caтp ибоpaт acт. Ин нycxa cоли 1352 хичpй мутобик ба cоли 1933 милодй бо aмpи paиcи хамонвактаи китобхонаи Бyxоpо бо хатти настаълик; аз pytf нycxaи мycaввaдaи худи Лхмади Дониш нycxaбapдоpй гapдидaacт. Дap мaвpиди пaйдapхaмии фycyл мyшобeхи нycxaи pa^a^ 1635 acт.

Нycxaи pa^a^ В-716 дap китобхонаи Пажухишгохи шapкшиноcии Лкaдeмияи улуми Иттиходи Шypaвй дap шaхpи Лeнингpaд (Пажухишгохи шapкшиноcии Сaнкт-Пeтepбypг AM ФР) махфуз acт. Он дap cоли 1936 xapидоpй гapдидaacт. Ин хамон нycxaecт, ки аз тapaфи пpофeccоp Е.Э. Бepтeлc истифода шуда, дap cоли 1936 мaвpиди тaвcиф кapоp гиpифтa буд ва y дap боpaи ин ^cxa макола навишт [3, 154-156].

Тибки тадкикоти A. Mиpзоeв нycxae, ки дap китобхонаи Пажухишгохи шapкшиноcии Лкaдeмияи улуми Иттиходи Шypaвй дap шaхpи Лeнингpaд зepи pa^a^ В-716 махфуз аст, ин ^cxaeCT, ки на танхо бо дacти худи Лхмади Дониш навишта шyдaacт, балки он тaхpиpи нaxycтини ин acap аст [3, 156].

Соли 1960 дap шaхpи Сталинобод (холо Дyшaнбe) аз чониби пpофeccоpон A. Mиpзоeв ва A.M. Болдиpeв фeхpиcти дacтxaтхои шapкии Лкaдeмияи илмхои РСС Точикиcтон нaшp гapдид, ки дap чилди авали он тавшфи ce нycxaи дастнавиш «Наводи ул-вак^^-и Лхмaди Дониш, ки зepи paкaмхои 2012, 761, 862 дap ганчинаи Mapкaзи мepоcи хаттии Лкaдeмияи илмхои Чyмхypии Точикиcтон махфузанд, овapдa шyдaacт [2, 180-185].

Тахлили ин нycxaхо гувохй мeдихaнд, ки нycxaи № 2012 хамон ^cxaeCT, ки дap китобхонаи ин Пажухишгох зepи pa^a^ 702 махфуз буд. Ин ^cxa аз мукаддима ва бист фacл (боб) ибоpaт буда, 368 вapaк;pо дap бap мeгиpaд. Дap мукаддима дap боpaи caбaби таълифи ин acap маълумот дода, муща^чаи acap овapдa шyдaacт. Бояд кайд кapд, ки пaйдapхaмии кдоматхо дap матни acap дap бaъзe холатхо ба мyндapичa мувофикат нaмeкyнaд. Номи бaъзe бобхо ки дap матн вучуд доpaнд, дap мyндapичa овapдa нaшyдaacт.

Дap кдомати xyлоcaвии acap pиcолaи cиёcии Лхмaди Дониш бо номи «Рдоола дap назми тамаддун ва таъовун» чой дода шудааст. Матн бо хатти настаълик; ва дap бaъзe холатхо бо хатти шикаста дap когази оддии кукандй навишта шyдaacт. Боби матн бо хутути cypx, тиллой ва лочвapд ва ановин дap шаш^ф навишта шyдaacт. Оятхои Kypъон, хадихо ва поpчaхои шeъpиe, ки дap матн овapдa шудаанд, дap бaъзe холатхо дap хошияхо тaкpоp гapдидaaнд.

Ба кавли Сaдpиддин Линй Aхмaди Дониш дap замони хаёти худ як нycxaи бо дacти худаш навишташудаи «Нaводиp ул-вак^^^о ба Сиддикхони Дашмат - бapодapи xypди ам^и Бyxоpо Лбдyлaхaд мачонан ва бe хeч манфиати моддй ва маънавй додacт. nac Латифчони Махдум, ки бо тахаллуш Сaдpи Зиё мaъpyф acт (дap «Фeхpиcти дacтнaвиcхои хаттии Aкдeмияи улуми Ч,yмхypии Совeтии Сотшалистии Точиистон» номи y Шapифчони Махдум Сaдp овapдa шyдaacт) [2, 180] ва ошики acapхои Лхмaди Дониш будааст, бо Сиддикхони Дашмат pобитa бacтa, бapои нycxa бapдоштaн он китобpо аз y ба тapзи оpият гиpифтaacт ва нycxaбapдоpиpо ба М^зо Лбдулвохид ибни Бypхонбeк, ки бо тахаллуш Мунзим мaъpyф аст, cyпоpидaacт. nac аз

тамомияти китобат Садриддин Айнй бо хохиши Мунзим дар тасхех ва мукоисаи нусхаи руйнавискардаи Мунзим бо нусхаи аслии дастнависи муаллиф иштирок намудааст [1, 213-214].

Дамин тарик, нусхаи № 2012 бо хохиши Садри Зиё аз чониби Мунзим дар таърихи 1316 хичрй мутобик ба соли 1898 милодй дар Бухоро нусхабардорй карда шудааст.

Дар вараки охирини ин нусха мухри козй Шарифчон гузошта шудааст ва ин шаходати он аст, ки ин нусха моли китобхонаи уст [2, 180-185].

Нусхаи № 761. Ин нусхаест, ки дар китобхонаи оммавии давлатии Точикистон ба номи А. Фирдавсй (Китобхонаи миллии Точикистон) зери раками 1400 махфуз буд. Тибки чобачогузории мавод мушобехи нусхаи № 2012 аст. Ин нусха аз чониби нусхабардорони бухорой Мирзо Кдмар ва Дабибуллох Махдум бо хатти настаълик бо ду намуди хат нусхабардорй шудааст. То сахифаи 355 бо хатти настаълики нисбатан зебои мушобех ба хатти насх навишта шудаат. Аз сахифаи 356 то охир бо хатти настаълики на он кадар зебо ва беэхтиётона сабт гардидааст.

Ин нусха дар таърихи 1355 хичрй мутобик ба 1936 милодй дар когази оддии кукандй навишта шудааст ва аз 390 варак иборат аст. Дар вараки 175 тавзехоте оварда шудааст, ки он бо дасти Садриддин Айнй навишта шудааст. Дар ин тавзехот Айнй ба хатогие, ки аз чониби нусхабардор хангоми навиштани байте аз «Гулистон»-и Саъдй содир намудааст, ишора гардидааст [2, 186].

Нусхаи № 862. Ин нусхаест, ки дар китобхонаи оммавии давлатии Точикистон ба номи А. Фирдавсй (Китобхонаи миллии Точикистон) зери раками 1635 махфуз буд. Дар ин нусха пас аз мукаддима рисолаи сиёсй чойгир шудааст. Пайдархамии фаслхо нисбат ба нусхаи № 761 фарк дорад. Фасли «Дар баёни сафорати Абдулкодирбек....» ба ду кисмат чудо шудааст ва кисмати дувум «Дар баёни мачлиси суронийаи рус » номгузорй шудааст.

Ин дастхат аз чониби Субхй бо хатти настаълик нусхабардй шудааст ва дар таърихи 22 рачаби соли 1355 хичрй мутобик ба 10 ноябри соли 1936 нусхабардорй ба охир расидааст. Ин нусха аз руи нусхаи аслии муаллиф дар когази оддии кукандй нусхабардорй шудааст ва аз 770 варак иборат аст [1, с.214].

Дар мавриди нусхае, ки ба кавли А.Мирзоев дар китобхонаи Донишгохи Давлатии Точикистон, бе раками инвентарй махфуз буд, кайд кардан лозим аст, ки дар хакикат ин нусхаи беракам дар он чо вучуд доштааст, вале мутаассифона каси номаълуме онро гирфтааст ва дар кучо будани он то хол маълум нест.

Хамин тарик, дар Точикистон то хол чахор нусхаи дастхати «Наводир-ул-вакоеъ» мавчуд аст, ки се нусхаи он дар Маркази мероси хаттии Академияи илмхои Чумхурии Точикистон зери ракамхои 862, 2012 ва 761 махфузанд. Дар дасти кй мавчуд будани нусхаи чахорум номаълум аст.

Тибки маълумоти А. Мирзоев, ки он сахех аст, дар чумхурихои собик Иттиходи Шуравй хамагй 8 нусхаи «Наводир-ул-вакоеъ» мавчуд будааст, ки аз он 4 нусха дар Точикистон, 3 нусха дар Узбакистон ва 1 нусха дар Санкт-Петербург махфузанд. Нусхаи дар Санкт-Петербург махфузбуда нусхаест, ки бо дасти худи Ахмади Дониш навишта шудааст ва онро муаллиф тахрир намудааст. Дар Китобхонаи миллии Точикистон ягон нусхае аз «Наводир-ул-вакоеъ» вучуд надорад.

АДАБИЁТ

1. Айнй С. Ёддоштхо. Кисми 4. Сталинобод, 1954.

2. Каталог восточных рукописей Академии наук Таджикской ССР. Том 1. Под редакцией и при участии

профессора А.М.Мирзоева и профессора А.М.Болдырева. Сталинабад,1960.

3. Мирзоев А. Тахрири нахусти «Наводир ул-вакоеъ» ва замони таълифи он // Мачмуаи маколахо доир ба

таърих ва филологияи халкхои Осиёи Миёна» бахшида ба 80-солагии мавлуди академик А. А. Семенов.

Сталинобод, 1953.

4. Рукописи произведений Ахмада Каллэ // Труды Таджикистанской базы. Том 3. Москва-Ленинград, 1936.

СВЕДЕНИЯ О СПИСКАХ РУКОПИСЕЙ «НАВОДИР УЛ-ВАКОЕ» АХМАДА ДОНИША

Сочинение Ахмада Дониша «Наводир ул-вакое» является одним из важнейших трудов великого учёного. Списки рукописей «Наводир ул-вакое» давно привлекали внимания учёных, и они написали отдельные статьи, посвященные этому вопросу. Анализ данныех каталогов показал, что до настоящего времени до нас дошли восемь списков рукописи этого сочинения, из которых четыре находятся в Таджикистане. Один из них считается пропавшим, три списка хранятся в Узбекистане и один в книгохранилище города Санкт-Петербурга. Список находившийся в Санкт-Петербурге написан самим автором и отредактирован им.

Ключевые слова: Ахмади Дониш, Наводир ул-вакое, рукопись, список, Бертельс, Мирзоев, книгохранилище, инвентарный номер, Душанбе, Ташкент, Санкт-Петербург.

INFORMATION ABOUT THE LIST OF MANUSCRIPTS OF "NAVODIR UL-VAKOE" OF

AHMADA DONISHA

The composition of Ahmad Donish''s "Navodir ul-vakoe " is one of the most important works of the great scientist. Lists of manuscripts "Navodir ul-vakoe" attracted the attention of scientists and they wrote separate articles devoted to this issue. Analyzing the data of the catalogs, it became clear that up to now eight manuscript lists of this work have reached us, four of which were in Tajikistan, one of which is considered to be missing, three are kept in Uzbekistan and one in the book depository of the city of St. Petersburg. The list that was in St. Petersburg was written by the author himself and edited by him.

Keywords: Ahmadi Donish, Navodir ul-vakoe, manuscript, list, Bertels, Mirzoyev, book depository, inventory number, Dushanbe, Tashkent, St. Petersburg.

Сведения об авторе:

Саидов Абдукахор, - доктор исторических наук, профессор Таджикского государственного педагогического университета имени Садриддина Айни, e-mail: saidov. 45@mail. ru

About the author:

Saidov Abdukahor - Doctor of historical sciences, professor of the Tajik State Pedagogical University named after Sadriddin Aini, e-mail: [email protected]

ЗАКЛЮЧИТЕЛЬНЫЙ ЭТАП МИРНОГО УРЕГУЛИРОВАНИЯ В МЕМУАРНОЙ

ЛИТЕРАТУРЕ

Ганджакова М.Г.

Таджикский государственный педагогический университет им. С.Айни

На протяжении всей нашей многотысячелетней истории, наше миролюбие является признаком разума, мудрости и терпимости нашего народа, что является ярким свидетельством древней культуры и созидательных традиций. Несмотря на трудности и препятствия, с которыми постоянно сталкивалась эта мудрая нация за всё своё долгое существование, она сохранила свою созидательную самобытность и исконную мудрость. Именно эти исконные добрые качества и национальная гордость, направившие наш народ к взаимопониманию, взаимному прощению, миру и примирению, сегодня освещают наш путь к созиданию, обустройству Родины, защите достижений независимости и их упрочению.

Процесс достижения мира в Таджикистане явился сложным, но важным политическим событием, решившим судьбу таджикского народа, создавшим предпосылки для его единства, согласия и спасения его государственности от гибели.

27 июня 1997 года в истории новой государственности и государственного строительства таджиков, благодаря твердой воле и исконной мудрости нашего древнего народа произошло грандиозное событие, ставшее поворотным моментом в дальнейшей судьбе таджикского народа и точкой отсчета для дальнейших созидательных преобразований. В этот благодатный исторический день осуществилась многолетняя мечта многострадального таджикского народа, а именно, в городе Москве было подписано Общее Соглашение о становлении мира и национального согласия, и тем самым положен конец братоубийственной войне между сыновьями одной нации.

Заключительный раунд переговоров состоялся 24-27 июня 1997 года в Георгиевском зале Кремля в город Москве, где было подписано Общее соглашение об установлении мира и национального согласия в Таджикистане Президентом Таджикистана Э. Рахмоновым и лидером ОТО С.Нури. Именно благодаря миру, спокойствию и мудрости нашего народа мы смогли предотвратить гибель нашей любимой Родины - молодого независимого Таджикистана и распад нашей древней нации. И именно благодаря миру, спокойствию и национальному единству мы смогли заложить простую основу для выведения страны из острого экономического и социального кризиса.[2, с.429] Подписанное Всеобщее Соглашение, считается наивысшей и окончательной точкой в межтаджикских переговорах и первой ступенью к реальному миру на нашей земле. В документах перечисляются все протоколы и соглашения, подписанные между властями Таджикистана и оппозицией, а также отмечается необходимость их выполнения. Президент РТ и Руководители ОТО договорились, что с подписанием настоящего Общего соглашения начинается этап выполнения достигнутых договоренностей в их полном объеме и взаимосвязи, что навсегда положит конец братоубийственному конфликту в

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.