Научная статья на тему 'СУСТ ЎЗЛАШТИРУВЧИ ТАЛАБАЛАР ИНДИВИДУАЛЛИГИНИНГ РАСМИЙ-ДИНАМИК ХУСУСИЯТЛАРИ'

СУСТ ЎЗЛАШТИРУВЧИ ТАЛАБАЛАР ИНДИВИДУАЛЛИГИНИНГ РАСМИЙ-ДИНАМИК ХУСУСИЯТЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
4
2
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
суст ўзлаштирувчи / талаба / индивидуаллик / расмий-динамик / эрглик / интеллектуал / моторика / пластик / эмоционаллик / умумий фаоллик / умумий мослашувчанлик. / медленно обучающийся / студент / индивидуальность / формально-динамический / мужественный / интеллектуальный / двигательный / пластический / эмоциональность / общая активность / общая гибкость.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Ҳайитов Қобил Қурбонович

Мақолада суст ўзлаштирувчи талабалар индивидуаллигининг расмий-динамик хусусиятларини эмпирик ўрганишга бағишланган. Мақолада суст ўзлаштирувчи талабалар индивидуаллигининг расмий-динамик хусусиятларини юқори академик ўзлаштиришга эга бўлган ҳамкурслари билан ўзаро қиёсий ёритишга эришган. Мақолада суст ва яхши, юқори ўзлаштирувчи талабаларнинг таълим жараёнида эришган кўрсаткичларидаги тафовутлари уларнинг индивидуаллигини тавсифловчи моторика, интеллект, коммуникатив соҳаларидаги фаолият, умумий фаоллик, умумий мослашувчанлик индекслари орқали асосланган

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

OFFICIAL-DYNAMIC FEATURES OF THE INDIVIDUALITY OF POORLY PERFORMING STUDENTS

Статья посвящена эмпирическому изучению формально-динамических характеристик индивидуальности медленно обучающихся студентов. В статье формально-динамические характеристики личности студентов с низкой успеваемостью сравниваются с их сокурсниками с высокой успеваемостью. В статье различия в учебной деятельности медлительных и хорошо усваивающих учащихся основаны на показателях двигательной, интеллектуальной, коммуникативной активности, общей активности и общей гибкости, характеризующих их индивидуальность.

Текст научной работы на тему «СУСТ ЎЗЛАШТИРУВЧИ ТАЛАБАЛАР ИНДИВИДУАЛЛИГИНИНГ РАСМИЙ-ДИНАМИК ХУСУСИЯТЛАРИ»

г

v.

^айитов К,обил К,урбонович,

Тошкент иктисодиёт ва технологиялари университети "Ижтимоий фанлар" кафедраси катта укитувчиси

СУСТ УЗЛАШТИРУВЧИ ТАЛАБАЛАР ИНДИВИДУАЛ-ЛИГИНИНГ РАСМИЙ-ДИНАМИК ХУСУСИЯТЛАРИ

УУК: 1(094).052.6 DOI: 10.34920/SO/VOL_2023_ISSUE_12_1

ЦАЙИТОВ Ц.Ц. СУСТ УЗЛАШТИРУВЧИ ТАЛАБАЛАР ИНДИВИДУАЛЛИГИНИНГ РАСМИЙ-ДИНАМИК ХУСУСИЯТЛАРИ

Маколада суст узлаштирувчи талабалар индивидуаллигининг расмий-динамик хусуси-ятларини эмпирик урганишга баFишланган. Маколада суст узлаштирувчи талабалар индивидуаллигининг расмий-динамик хусусиятларини юкори академик узлаштиришга эга булган х,амкурслари билан узаро киёсий ёритишга эришган. Маколада суст ва яхши, юкори узлаштирувчи талабаларнинг таълим жараёнида эришган курсаткичларидаги тафовутлари уларнинг индивидуаллигини тавсифловчи моторика, интеллект, коммуникатив сох,аларидаги фаолият, умумий фаоллик, умумий мослашувчанлик индекслари оркали асосланган.

Таянч суз ва тушунчалар: суст узлаштирувчи, талаба, индивидуаллик, расмий-динамик, эрглик, интеллектуал, моторика, пластик, эмоционаллик, умумий фаоллик, умумий мослашув-чанлик.

ХАЙИТОВ К.К. ОФИЦИАЛЬНО-ДИНАМИЧЕСКИЕ ОСОБЕННОСТИ ИНДИВИДУАЛЬНОСТИ СЛАБО УСПЕВАЮЩИХ СТУДЕНТОВ

Статья посвящена эмпирическому изучению формально-динамических характеристик индивидуальности медленно обучающихся студентов. В статье формально-динамические характеристики личности студентов с низкой успеваемостью сравниваются с их сокурсниками с высокой успеваемостью. В статье различия в учебной деятельности медлительных и хорошо усваивающих учащихся основаны на показателях двигательной, интеллектуальной, коммуникативной активности, общей активности и общей гибкости, характеризующих их индивидуальность.

Ключевые слова и понятия: медленно обучающийся, студент, индивидуальность, формально-динамический, мужественный, интеллектуальный, двигательный, пластический, эмоциональность, общая активность, общая гибкость.

KHAYITOV K.K. OFFICIAL-DYNAMIC FEATURES OF THE INDIVIDUALITY OF POORLY PERFORMING STUDENTS

The article is devoted to the empirical study of the formal-dynamic characteristics of the individuality of slow-learning students. In the article, the formal-dynamic personality characteristics of students with low academic performance are compared with their fellow students with high academic performance. In the article, differences in the educational activities of slow and good students are based on indicators of motor, intellectual, communicative activity, general activity and general flexibility that characterize their individuality.

Key words and concepts: slow learner, student, individuality, formal-dynamic, courageous, intellectual, motor, plastic, emotionality, general activity, general flexibility.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 12 (133)

Кириш. Жахондаги катор психологик тадкикотларда талабаларнинг академик узлаштиришининг психологик детер-минантлари, таълим самарадорлигини таъ-минлашга хизмат килувчи психологик омил-лар, талабаларнинг когнитив, мотивацион, иродавий-мотивация сохасининг академик узлаштиришга таъсирига доир муам-молар ёритилган. Шунингдек, олий таълим муассасалари талабалари орасида мини-мал даражадаги топширикларни бажаришга журъат этмайдиган, фаолиятини амалга оши-ришга куч топа олмайдиган, уларнинг таълим олишдаги асосий мотивация ва кадриятлари нималардан иборат эканлиги мавхум булиб колаётганларининг шахслилик хусусиятла-рини тадкик этиш энг долзарб муаммолардан булиб колмокда.

Мавзунинг долзарблиги. Респу-бликамизда сунгги йилларда олий таъ-лимни тизимли ислох килишнинг устувор йуналишларини белгилаш, замонавий билим ва юксак маънавий-ахлокий фазилатларга эга, мустакил фикрлайдиган юкори мала-кали кадрлар тайёрлаш жараёнини сифат жихатидан янги боскичга кутариш, олий таъ-лимни модернизация килиш, илFор таълим технологияларига асосланган холда ижти-моий соха ва иктисодиёт тармокларини ривожлантириш учун зарур шарт-шароитлар яратилмокда. Бугунги кунда Узбекистон Республикаси Хукумати томонидан халкаро тажрибалардан келиб чикиб, олий таъ-лимнинг илFор стандартларини жорий этиш, жумладан укув дастурларида наза-рий билим олишга йуналтирилган таълим-дан амалий куникмаларни шакллантиришга йуналтирилган таълим тизимига боскичма-боскич утиш, мустакил таълим соатлари улу-шини ошириш, талабаларда мустакил таълим олиш, танкидий ва ижодий фикрлаш, тизимли тахлил килиш, тадбиркорлик куникмаларини шакллантириш, укув жараёнида компетенци-яларни кучайтиришга каратилган методика ва технологияларни жорий этиш, укув жара-ёнининг амалий куникмаларини шакллан-тиришга йуналтириш, бу борада укув жара-ёнига халкаро таълим стандартларига асосланган илFор педагогик технологиялар, укув дастурлари ва укув-услубий материалларни кенг жорий этиш буйича психология сохаси

мутахассисларининг олдига янги вазифалар куймокда.

Мацсад. Мазкур маколадан кузланган асосий максад шундан иборатки, олий таълим муассасаларидаги суст узлаштирувчи тала-балар шахсининг психологик хусусиятларини кенг тадкик этиш, мавжуд муаммоларни психологик тахлил килган холда талабаларнинг психологик киёфасини шакллантиришдир.

Мавзу буйича бошца олимлар илмий асарларининг цисцача та^лили. Узбекистонда таълим ва унинг самарадорлигини таъминлаш буйича турли хил йуналишдаги психологик тадкикотлар олиб борилган, аммо республиканинг бир катор психология сохасидаги етакчи олимлари томонидан тиббий психология йуналишларида тадкикотлар энди олиб борилмокда. Таъ-лимнинг психологик муаммолари масалала-рида М.Г.Давлетшин, F.Шоумаров, Э.F.Fозиев, Р.З.Гайнутдинов, Ш.Баратов, В.Каримова, З.Нишонова, Б.К,одировлар, А.М.Жабборов, Д.Г.Мухамедова, Д.Н.Арзикулов томонидан таълим жараёнининг психологик жабхалари, укитувчи шахси, таълимнинг бошкарув тизими, психологик хизмат, педагогик кобилиятлар1 масалаларида тадкикотлар олиб борилган.

Мустакил Давлатлар Хамдустлигидан Г.В. Буланова, Л.Н. Захарова, Н.И.Конакова, И.О.Котлярова, В.И.Овсянников, А.В.Густырь,

1 Fозиев Э.F. Психология: [Текст] ёш даврлари психоло-гияси: педагогика институтлари ва университетларнинг талабалари учун укув кулланма. -Т., 2014. 223 б.; Гай-нутдинов Р.З. Психология личности учителя узбекской национальной школы и её формирование в системе непрерывного образования: автореферат дис. ...доктора психологических наук: 19.00.07. - Санкт-Петербург, 1992. -с. 34; Каримова В.М. Мустакил ижодий фикрлаш ва шахснинг хиссий, иродавий ва интеллектуал хислатлари орасидаги боFланиш. -Т. 2001. - Б.64-69.; Жабборов А.М., Жабборов Ж.А. Социально-психологическая значимость использования узбекских народных пословиц при совершенствовании учебно-воспитательного процесса. -Журнал научных публикаций аспирантов и докторантов; Баротов Ш.Р. Узбекистонда психологик хизмат асослари. - Т.2006. Б.49; Салимова Н.Р., Абсеи-това С.Р. Азбука психосоматики. - Т. 2014. -б. 4.; Муха-медова Д.Г. Социально-психологические особенности менеджера образования в современных условиях. // Журнал Вестник Дальрыбвтуза. -2014. №3. -с.118-121.; Арзикулов Д.Н. Спорт-педагогик фаолият кобилиятлари ривожланишини таъминловчи ижтимоий-психологик омилларнинг эмпирик тахлили // -Тошкент, Спорт маш^улотлари: техника, тактика, усулият. 2022, 3-сон. -б. 31-35.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 12 (133)

В.А.Якунинлар тадкикотларида таълим жара-ёни ва таълим олувчиларнинг шахснинг асо-сий сифатлари, характер хусусиятлари, фао-лият кобилиятларини намойиш этиш ва кас-бий шаклланишининг узига хос хусусиятлари йуналишларида изланишлар олиб борилган1. Хориж тадкикотчиларидан А.Комбс, Ф.Крайк, Х.Дж.Эйдсенк, Д.Джезер, И.Айверсин2 ва бошкаларнинг изланишларида шахс, таълим ва узлаштиришнинг психологик асослари тадкик этилган.

Мацоланинг илмий мо^ияти. Таълим жараёнида фанларни узлаштиришда педа-гогнинг мах,орати, укитиш технологияси, таълим мух,ити, талабанинг таълим олишга психологик тайёргарлик имкониятлари, укув фаолият мотивлари ва когнитив хусусиятла-рига алох,ида эътибор каратилади. Таълим учун купрок ах,амиятли х,исобланадиган жих,ат суст узлаштирувчи ва юкори узлаштирувчи талабалар билан ишлаш мух,итини шакллан-тиришни такозо этади. Бирок психологи-яда бевосита талабаларнинг таълим жара-ёнидаги узлаштиришларини белгилашда

1 Буланова Г.В. Эмоциональные состояния студентов как фактор их успешной деятельности: Автореф. дис. канд. пед. наук. —Л., 1983.; Захарова Л.Н. Личностные особенности, стили поведения и типы профессиональной самоидентификации у студентов педвуза // Вопр. психол. 1991. N 2. -с. 60-66.; Конакова Н.И. Когнитивное развитие и личностные особенности старших подростков школ с углубленным изучением иностранного языка: Дис. канд. психол. наук. -М., 2002.; Котлярова И.О. Дидактические условия формирования научных понятий у студентов вуза: Дис. канд. пед. наук. —Челябинск., 1987.; Овсянников В.И., Густырь A.B. Введение в дистанционное образование: Учеб. пособие для сист. повыш. квалиф. и проф. переподготовки специалистов. — М.: МГОПУ им. М.А. Шолохова, 2001, -с. 159. Шкур-кин В.И. Мотивы как фактор эффективности учебной деятельности студентов педвуза: Автореф. канд. дис. психолог. наук. -М., 1981. -с. 24.; Якунин В.А. Психология учебной деятельности студентов: Учебное пособие. -М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, Издательская корпорация «Логос», 1994. - с. 155.

2 Combs A. What the Future Demands of Education's I I Phi Delta Kappan. 1981. Vol. 62. № 5.; Craic F. Human memoiy // Ann. Rev. Psuchol. 1979. Vol. 30.; Eysenk H.J. Personality and the experimental study of education // European journal of personality. 1996. Vol. 10.; Genther D. Verb semantic structure in memory for sentences: Evidence for componential representation // Cognitive Psychol. 1981. Vol 13.; Iversen I. Quality of Education Upper Secondary Education in Norway // The standards in education: Problems and perspectives. The second International Conference. - Moscow, 1997.

эндопсихик омилларни ах,амияти х,ам мав-жуд. Шу боис бир катор тадкикотларда талабалар узлаштиришда шахслилик омили-нинг урни урганилган. Улардан бири паст ва юкори узлаштирувчи талабалар узаро киёсланиб урганилган. Шунингдек, талабаларнинг узлаштиришини шартловчи индивидуал-психологик омиллар масаласи х,ам алох,ида тадкикот муаммоси сифатлари тах,лил этилган. Яна бир йуналишдаги тадкикотда эса х,ар узлаштириш даражасига эга булган талабаларнинг шахслилик хусусиятларини тадкик этишга эришилган.

Тадцицотнинг объекти. Олий таълим муассасаларида тах,сил олаётган, лекин суст узлаштирувчи талабалар шахсининг индиви-дуаллигини расмий-динамик хусусиятлари, мотивация сох,аси, кадриятлари йуналганлиги тадкикотнинг объектини ташкил этади.

Тадцицотда цулланилган усуллар. Тадкикот жараёнида эксперт бах,олаш ва фактологик тах,лил усуллари, "Индиви-дуалликни расмий-динамик хусусиятларини урганиш суровномаси" (В.М.Русалов), "Муваффакиятга эришиш мотивацияси" ва "Муваффакиятсизликдан кочиш мотивацияси" (Т.Элерс), "Кадриятлар йуналишлари саволно-маси" (И.Г.Сенин) методикаларидан фойдала-нилади. Тадкикотдан олинган натижаларни кайта ишлашда ва хулосаларнинг ишончли-лигини математик-статистик жих,атдан ифо-даловчи, яъни узаро боFлик булмаган танлан-малар орасидаги тафовутларнинг ах,амиятини Стьюдент t-мезони, Крускал-Уоллис Н-мезони ва Манни-Уитни U-мезонлари оркали тасдикланди.

Натижалар ва амалий мисоллар. Тадкикотларнинг яна бир йуналиши талабалар академик узлаштиришининг педагогик шарт-шароитлари ва академик эришганлик дара-жасининг шахслилик потенциалларини ёри-тишга баFишланган. Бизнинг тадкикотимизда эса суст узлаштирувчи талабалар индивиду-аллигининг расмий-динамик хусусиятларини тадкик этишга баFишланди. Суст узлаштирувчи талабаларнинг таълим жараёнидаги академик курсаткичлари х,олати аник, аммо улар-нинг шахслилик хусусиятлари юкори яхши ва юкори узлаштиришдаги х,амкурсларидан канчалик фарк килишлари масаласи тадкик этилишига эътибор каратилди. Бунинг учун

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 12 (133)

суст узлаштирувчи талабалар индивидуал-лигининг расмий-динамик хусусиятларини тадкик этишга эътибор каратилди. Шахснинг расмий-динамик хусусиятлари мазмунида рус олими В.М.Русаловнинг шахснинг индивиду-аллигининг расмий-динамик характеристикам концепцияси1 асос булиб хизмат килади. Бу ерда В.М.Русалов шахснинг расмий-динамик хусусиятларини тушунтиришда темперамент назарияси асосида ёндашади. У темпераментнинг инсон характеристикасини мазмуний бойлигини тавсифловчи, психика тузилишининг психосоциобиологик категори-яси сифатида бахолайди:

- темперамент характерида эса куйидагилар мужассамлашади: темперамент шахснинг максад, маъно ва мотивига боFлик булмаган фаолиятни формал акс эттирувчи жабхаси хисобланади;

- инсоннинг узига ва оламга муносабати ва энергетик зурикшларининг индивидуал-типик улчовини тавсифлайди;

- универсал булиб, хаёт фаолиятининг барча сохаларида намоён булади;

- болалик давридаёк намоён булиши мумкин;

- инсоннинг узок муддатли хаёт даврида баркарор сакланади:

- биологик тизим ости хусусиятлар билан юкори корреляцияга эга (асаб, гумо-рал, тана ва бошка);

- ирсий характерга эга. Бу асосида В.М.Русалов темпераментнинг туртта расмий-динамик хоссасини ажратади, яъни эрглик (бардошлилик), пластиклик, тезлик ва эмоци-оналлик2. Ушбу расмий-динамик хусусиятлар асосида темперамент тузилмасининг саккизта блокини аниклашга эришган.

Тадкикотда суст узлаштирувчи талабалар индивидуаллигининг расмий-динамик хусусиятларини урганишда илгари сурилган концепция асосида шакллантирилган суровномадан фойдаланилди (Индивидуалликнинг расмий-динамик хусусиятлари суровномаси). Суровнома Узбекистон Миллий универси-

1 Манолова О.Н. Методика исследования свойств индивидульности человека: тест-опросник "Темперамент - харектер". Вестник Университета, № 13, 2014. - с. 309.

2 https://www.studwood.net/1774851/psihologiya/

kontseptsiya_temperamenta_vmrusalova

тетидаги (Психология, иктисодиёт, эконометрия, менежмент, минтакавий иктисодиёт таълим йуналишлари), Карши давлат уни-верситети (Психология таълим йуналиши), Карши мухандислик-иктисодиёт институти (менежмент, иктисодиёт, логистика таълим йуналишлари) талабаларидан иборат 452 нафар талабалар иштирок этдилар. Уларнинг эмпирик натижалари амалий урганишлар асосида талкин этилади.

Тадкикотда жалб этилган барча академик узлаштиришга мансуб булган талабалар индивидуаллигининг расмий-динамик хусусиятлари юзасидан куйидаги умумий нати-жаларни келтирилади. Биринчи холатда, суровноманинг бирламчи натижалари асосида талабалар расмий-динамик хусусиятла-рининг уртача меъёри холатини ва улар асосида аникланадиган фаолият индексларини ёритилади.

Иккинчи холатда эса талабаларнинг узлаштириш даражаларидаги типларига расмий-динамик хусусиятларидаги тафовутлар нопаметрик мезонга асосланган статистика мезонлари оркали аникланди (Н.Краскел Уол-лис Н-мезони)3. Суст узлаштирувчи талабалар индивидуаллигининг расмий-динамик хусусиятларини тавсифловчи барчаси шкалалар-нинг дастлабки кийматлари суровноманинг меъёрига кура 26.03,32.7 балл диапазонидаги кийматларни акс эттирган. Уз навбатида яхши (25.61,33.91 балл) ва юкори узлаштирувчи (25.38,33.48 балл) талаблар индивидуаллигининг расмий-динамик хусусиятларини тавсифловчи шкалалари уртача даражадан иборат. Ушбу уринда суст узлаштирувчи талабалардан фаркли равишда яхши (25,86 балл) ва юкори академик узлаштирувчи (25.38 балл) талабаларнинг моторика сохасидаги эмоционаллик ва яхши узлаштирувчи талабаларнинг комму-никатив сохасидаги эмоционаллик куйи (25,61 балл) даража чегарасидан урин олди.

Суст узлаштирувчи талабаларнинг моторика сохасидаги эмоционаллик курсаткичи эса уртача даражада эканлиги куйидагича хусусиятни ифодаламокда: кул мехнати бажа-ришга нисбатан муваффакиятсизликларга уртача сезгир, ишни режалаштириш ва

3 https://ru.www.wikipedia.org/wiki/Критерий_Кра-скела_—_Уоллиса

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 12 (133)

г

v.

1-жадвал. Суст узлаштирувчи талабалар билан яхши ва юк,ори узлаштирувчи талабалар индивидуаллигининг

расмий-динамик хусусиятларининг к,иёсий курсаткичлари

Талабаларнинг узлаштириш типлари

Шкалалар Суст, К,оник,арли ва яхши, Юкори,

N = 105 N = 284 N = 63

Моторика сохасидаги эрглик 30.96 31.03 31.27

Интеллект сохасидаги эрглик 31.53 32.19 33.24

Коммуникатив эрглик 32.7 33.91 33.38

Моторика сохасидаги эрглик, пластиклик 30.79 31.74 31.95

Интеллект сохасидаги пластиклик 29.58 29.22 29.75

Коммуникатив сохадаги пластиклик 27.92 27.75 28.43

Моторика сохасидаги эрглик, тезлик 32.3 32.92 34

Интеллект сохасидаги тезлик 30.73 31.77 33.48

Коммуникатив сохасидаги тезлик 31.42 32.53 32.4

Моторика сохасидаги эмоционаллик 26.51 25.86 25.38

Интеллект сохасидаги эмоционаллик 28.2 27.62 27.44

Коммуникация сохасидаги эмоционаллик 26.03 25.61 26.0

унинг реал амалга оширилиши уртасида номувофикликлар кузатилади. Жисмоний мехнатдаги мувафаккиятсизликларда эмоци-онал кечинмалари одатдаги интенсивликда кечар экан.

Эмпирик курсаткичларида яхши ва юкори узлаштирувчи талабаларнинг моторикасидаги куйи эмоционалликка хослик куйидагича: мотор харакатларни режалаштириш ва уни реал амалга ошириш натижалари уртасида куйи сезгирлик. Хотиржам сезгили, жисмоний мехнатни бажариш вактидаги узига ишонч хотиржамликка мойил, ишнинг бажарилмай колганлиги ёки ёмон бажарилганлигига нис-батан ташвиш уЙFотмайди.

Индивидуалликни расмий-динамик хусусиятларини тавсифловчи компонентларнинг барчасида суст узлаштирувчи билан яхши ва юкори узлаштирувчи талабаларнинг хусусиятлари бир хил диапазонга хос хусусиятларни акс эттирмокда.

Талабалар индивидуаллигининг расмий-динамик хусусиятларининг бирламчи курсаткичлари тулик тафовутни акс эттир-маганлиги сабабли статистика мезонлари оркали аниклик киритишга харакат килинди (2 ва 3-жадваллар). Талабаларнинг суровнома буйича бирламчи натижалари нопараметрик характерга эга булганлиги сабабли Краскел-Уоллис (H) мезонига таянилди.

Тадкикотнинг эмпирик тахлилини амалга оширишдан олдин, ишчи фаразни илгари суришга харакат киламиз. Ишчи фаразга кура, H0 ва H1 кабул килинади. Унга кура, H0 фаразга кура суст узлаштирувчи билан яхши ва аъло узлаштирадиган талабалар индивидуаллигининг расмий-динамик хусусиятлари уртасидан тафовутлар мавжуд эмас;

H фаразга кура, суст узлаштирувчи билан яхши ва аъло узлаштирадиган талабалар индивидуаллигининг расмий-динамик хусусиятлари уртасида тафовутлар мавжуд; Албатта ушбу холатни амалга ошириш учун статистика мезонларига таянилади.

Суст узлаштирувчи ва яхши, юкори узлаштирувчи талабалар индивидуаллигининг расмий-динамик хусусиятлари уртасидаги статистик фарк интеллект сохасидаги эрглик (Н = 5,733; p<0,05) ва интеллект сохасидаги тезликда (Н=6,392; p<0,05) кузатилди. Суст узлаштирувчи талабаларга нисбатан юкори узлаштирувчилар уртасидаги ушбу фарк асо-сида куйидагича хосликларни келтириб утиш жоиз:

Суст узлаштирувчи талабаларнинг интеллект сохасидаги эрлик курсаткичларида, яъни интеллектуаллик имкониятлари паст даражада, аклий мехнат билан боFлик зурикишларни хушламайди, аклий фао-лият билан боFлик ишларга кизикиши паст,

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 12 (133)

8 ОЛИЙ ТАЪЛИМ / ВЫСШЕЕ ОБРАЗОВАНИЕ ч____

2-жадвал. Талабалар индивидуаллиги расмий-динамик хусусиятларининг эмпирик курсаткичлари

Шкалалар Талабаларнинг узлаштириш типлари Краскел-Уоллис Н- мезони р

Суст К,оник,арли ва яхши Юк,ори

Моторика сохасидаги эрглик 219.38 225.64 238.86 0.882 0.643

Интеллект сохасидаги эрглик 205.77 227.06 255.41 5.733 0.041*

Коммуникатив эрглик 207.11 235.10 216.32 3.947 0.139

Моторика сохасидаги эрглик, пластиклик 203.29 231.95 237.23 4.259 0.119

Интеллект сохасидаги пластиклик 226.45 220.56 250.16 2.646 0.266

Коммуникатив сохадаги пластиклик 222.63 225.57 233.66 0.289 0.866

Моторика сохасидаги эрглик, тезлик 208.80 228.24 244.88 3.228 0.199

Интеллект сохасидаги тезлик 202.99 228.25 254.65 6.392 0.041*

Коммуникатив сохасидаги тезлик 199.49 235.45 227.62 5.871 0.053

Моторика сохасидаги эмоционаллик 233.28 226.15 212.98 0.951 0.622

Интеллект сохасидаги эмоционаллик 229.44 225.83 220.94 0.168 0.919

Коммуникация сохасидаги эмоционаллик 226.86 225.16 228.40 0.038 0.981

Изох: *-р<0,05.

интеллектуал к,изик,ишлар сохаси торлигини ифодаламокда.

Юкори узлаштирувчи талабаларнинг интеллект сохасидаги эрглик интеллектуал имко-ниятлари юкори, таълим олишга кобилияти юкори даражада, аклий зурикишларни талаб этувчи фаолиятга доимо интилади ва тез фикрлаши билан ажралиб туришларини тасдикламокда. Агар ишчи фаразга кура, талабаларнинг расмий-динамик хусусиятлари орасидан интеллект сохасидаги эрглик ва интеллект сохасидаги тезлик буйича фарк аникланди. Бу эса суст узлаштирувчи талабалар билан яхши ва юкори узлаштирувчилар уртасида тафовут мавжудлиги тасдикланди.

Умумий холатда суст узлаштирувчи талабалар билан яхши ва юкори узлаштирувчилар уртасидаги индивидуалликнинг расмий-динамик хусусиятларининг моторика сохасидаги эрглик, коммуникатив эрглик, моторика сохасидаги эрглик пластиклик, интеллект сохасидаги пластиклик, коммуникатив сохадаги пластиклик, моторика сохасидаги эрглик тезлик, коммуникатив сохадаги тезлик, моторика сохасидаги эмо-ционаллик, интеллект сохасидаги эмоционал-лик, коммуникация сохасидаги эмоционал-лик компонентларида бир хиллик кузатилди. Индивидуалликнинг расмий-динамик хусусиятлари тавсифловчи унта шкалада тафовут аникланмади ва Н0 фараз тасдикланди.

Мазкур холатнинг янада аниклигини таъ-минлашда талабаларнинг индивидуаллигини расмий-динамик хусусиятлари асосида шак-ллантирилган индекслар асосида ишчи илмий фаразни текширишга эришилди (3-жадвал).

Индивидуалликнинг расмий-динамик хусусиятидаги индексларга кура суст билан юкори узлаштирувчи талабалар психомотор фаоллик индекси (203.17 ва 245.81; Н = 5,045; р<0,01) уртасида тафовут аникланди. Демак, юкори узлаштирувчи талабаларга нисба-тан суст узлаштирувчи талабаларда психомотор фаоллик сохасида аклий жараёнларнинг натижавий булишида сустлик, психиканинг махсулдорлик даражасига нисбатан жисмо-ний фаоллик хосдир.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Суст узлаштирувчи талабаларнинг интеллектуал фаолият индекси буйича хам юкори узлаштирувчиларга караганда тафовутлар кузатилди: (201.87 ва 263.35; Н=8.768; р<0,01). Бундан куринадики, суст узлаштирувчи талабаларда интеллектуал фаолликнинг паст-лиги бу белгиланган максад доирасида муайян вазифани хал килишга каратилган ижодий иш самарадорлигининг пастлигини ифодаламокда.

Индивидуалликнинг расмий динамик индексларидан коммуникатив фаолликда хам суст ва юкори узлаштирувчи талабалар уртасида фарклар кузатилди (202.17 ва 237.42; Н=4.806; р<0,01). Бу эса суст узлаштирувчи

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 12 (133)

ОЛИЙ ТАЪЛИМ / ВЫСШЕЕ ОБРАЗОВАНИЕ 9

ч_У

3-жадвал. Талабалар индивидуаллигининг расмий-динамик хусусиятлари индекслари

Индекслар Талабаларнинг узлаштириш типлари Краскел-Уоллис Н- мезони р

Суст Коникарли ва яхши Юк,ори

Психомотор фаоллик 203.17 230.84 245.81 5.045 0.08**

Интеллектуал фаоллик 201.87 227.44 263.35 8.768 0.012*

Коммуникатив фаоллик 202.17 233.07 237.42 4.806 0.09**

Умумий фаоллик 199.50 231.14 250.57 6.989 0.03**

Умумий эмоционаллик 230.72 226.43 219.76 0.278 0.87

Умумий мослашувчанлик 200.59 231.89 245.40 5.935 0.05*

Изох: *-p<0,05; ** -p<0,01

талабалар юкори узлаштирувчилардан кура коммуникатив фаоллик буйича одам-лар уртасидаги куп киррали алокаларда ва мулокотда амалга ошириладиган инсон фао-лияти турларининг ижтимоий ахамиятли сохаларида фаолият олиб боришга кийналадилар.

Умумий фаоллик индексида хам талабаларнинг курсаткичларидан тафовутлар аникланди (200.59 ва 245.40; Н = 5.935; p<0,01). Суст узлаштирувчи талабларда моторика, интеллект ва коммуникатив сохада юкори узлаштирувчилардан куйирок даражага эга-дирлар. Хар доим хам укув жараёнида фаол-ликнинг хамма йуналишида урини харакатни амалга ошира олмас эканлар.

Суст узлаштирувчи талабаларда умумий мослашувчанлик буйича хам юкори узлаштирувчилардан ортда колдилар (199.50 ва 250.57; Н = 6.989; p<0,01).

Мослашувчанлик-инсоннинг узгарувчан шароитларга мослашиш кобилиятини бел-гилайди. Умумий мослашувчанлик инсоннинг интеллектуал хусусиятлари билан боFликликни ифодалайди, бунинг натижа-сида шахс уз фикрлари йуналишини ва барча интеллектуал фаолиятини белгиланган аклий вазифалар ва уларни хал килиш шартларига мувофик узгартиришга кодир.

Хулоса ва амалий таклифлар:

Хулоса урнида шуни алохида таъкид-лаб утиш жоизки, тадкикотда илгари сурил-ган ишчи илмий фаразга кура, индивиду-алликнинг расмий-динамик индексларида H1 фараз уз тасдиFини топди дейиш мум-

кин. Илгари сурилган илмий фараз тасдиFига кура, суст узлаштирувчи талабалар индиви-дуаллигини расмий-динамик хусусиятларига кура, юкори узлаштирувчи талабалардан бир канча фаркларга эга. Шунга кура, укув фао-лиятида суст узлаштирувчи талабалар билан ишлашда уларнинг индивидуаллигини тавсифловчи омилларни эътиборга олиш мухимдир. Шунингдек, олий таълим муассасаларида укув фаолиятида суст узлаштирувчи талабаларнинг интеллектуал фаоллиги, коммуникатив фаол-лиги, умумий фаоллиги ва умумий мослашувчанлик хусусиятларини кучайтириш зарур.

Амалий таклифлар:

• олий таълим муассасаларидаги суст узлаштирувчи талабаларнинг индивидуаллигининг расмий-динамик хусусиятларини ва кадриятларга йуналганлигини белгиланган режа-график асосида мунтазам эмпирик урганиб бориш;

• суст узлаштирувчи талабаларнинг мотивация сохасини узига хослигини эмпирик тадкик этиш хамда талабалар шахсининг фак-торли тахлилини амалга ошириш ва уларнинг психологик киёфасини шакллантириш;

• юкори узлаштирувчи талабалардаги умумий мослашувчанликдаги юкори дара-жаси шахснинг мослашувчанлик даражаси паст одамларга караганда купрок имко-ниятларга эгалигини инобатга олган холда вазият ва шарт-шароитлар узгарганда суст узлаштирувчи талабаларни укув жараёнига мослаштиришга кумак бериш тизимини йулга куйиш.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 12 (133)

с 10 ОЛИЙ ТАЪЛИМ / ВЫСШЕЕ ОБРАЗОВАНИЕ у

Фойдаланилган адабиётлар:

1. Fозиев Э.F. Психология: ёш даврлари психологияси (Педагогика институтлари ва университетларнинг талабалари учун укув кулланма). -Тошкент, 2014.

2. Гайнутдинов Р.З. Психология личности учителя узбекской национальной школы и её формирование в системе непрерывного образования: автореферат дис. ...доктора психологических наук: 19.00.07. - Санкт-Петербург, 1992.

3. Каримова В.М. Мустакил ижодий фикрлаш ва шахснинг х,иссий, иродавий ва интеллектуал х,ислатлари орасидаги боFланиш. - Тошкент, 2001.

4. Жабборов А.М., Жабборов Ж.А. Социально-психологическая значимость использования узбекских народных пословиц при совершенствовании учебно-воспитательного процесса. // Журнал научных публикаций аспирантов и докторантов.

5. Баротов Ш.Р. Узбекистонда психологик хизмат асослари. -Тошкент, 2006.

6. Салимова Н.Р., Абсеитова С.Р. Азбука психосоматики. - Тошкент, 2014.

7. Мухамедова Д.Г. Социально-психологические особенности менеджера образования в современных условиях. // Журнал Вестник Дальрыбвтуза. -Москва, 2014.

8. Арзикулов Д.Н. Спорт-педагогик фаолият кобилиятлари ривожланишини таъмин-ловчи ижтимоий-психологик омилларнинг эмпирик тах,лили. // Спорт машFулотлари: техника, тактика, усулият. 2022, 3-сон.

9. Буланова Г.В. Эмоциональные состояния студентов как фактор их успешной деятельности: Автореф. дис. канд. пед. наук. - Ленинград, 1983.

10. Захарова Л.Н. Личностные особенности, стили поведения и типы профессиональной самоидентификации у студентов педвуза. // Вопр. психол. 1991. № 2.

11. Конакова Н.И. Когнитивное развитие и личностные особенности старших подростков школ с углубленным изучением иностранного языка: Дис. канд. психол. наук. -Москва, 2002.

12. Котлярова И.О. Дидактические условия формирования научных понятий у студентов вуза: Дис. канд. пед. наук. - Челябинск, 1987.

13. Овсянников В.И., Густырь A.B. Введение в дистанционное образование: Учеб. пособие для сист. повыш. квалиф. и проф. переподготовки специалистов. - Москва: МГОПУ им. М.А. Шолохова, 2001.

14. Шкуркин В.И. Мотивы как фактор эффективности учебной деятельности студентов педвуза: Автореф. канд. дис. психолог. наук. -Москва, 1981.

15. Якунин В.А. Психология учебной деятельности студентов: Учебное пособие. -Москва: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, Издательская корпорация «Логос», 1994.

16. Combs A. What the Future Demands of Education's // Phi Delta Kappan. 1981. Vol. 62. № 5.

17. Craic F. Human memoiy // Ann. Rev. Psuchol. 1979. Vol. 30.

18. Eysenk H.J. Personality and the experimental study of education // European journal of personality. 1996. Vol. 10.

19. Genther D. Verb semantic structure in memory for sentences: Evidence for componential representation // Cognitive Psychol. 1981. Vol 13.

20. Iversen I. Quality of Education Upper Secondary Education in Norway // The standards in education: Problems and perspectives. The second International Conference. -Moscow, 1997.

21. Манолова О.Н. Методика исследования свойств индивидульности человека: тест-опросник "Темперамент - харектер". Вестник Университета, № 13, 2014.

22. https://www.studwood.net/1774851/psihologiya/kontseptsiya_tempe-ramenta_ vmrusalova

23. https://ru.www.wikipedia.org/wiki/Критерий_Краскела_—_Уоллиса

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 12 (133)

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.