СТОМАТОЛОГИЯДА БИОЭТИКАВИЙ ДУНЁЦАРАШ ВА МУНОСАБАТНИНГ АХАМИЯТИ
Н. А. Умирзакова
PhD, ТДСИ Ижтимий фанлар биоэтика курси билан кафедраси доценти
АННОТАЦИЯ
Тиббиётнинг асл максади одам организмига нисбатан биоэтик муносабатда булишдир ва бу стоматологиянинг барча йуналишларига хам тегишли. Огиз бушлиги одам организмининг энг мухим кисми хисобланади, чунки организмдаги бошка хамма аъзо ва системаларнинг соглом булиши унга богликдир. Шунинг учун огиз бушлиги тукималари патологиясида тугри даволаш усулини танлай олиш билан, инсонни бир бутун тизим сифатида соглигини тиклаш каби энг мухим натижаларга эришиш мумкин. Биоэтик нуктаи назардан врач-стоматолог у кандай йуналишда фаолият курсатишидан катъий назар, терапевт, ортодонт, ортопед ёки жаррох биоэтиканинг фундаментал принципларига таянган холда фаолият юритиши керак: "Яхшилик кил, зарар етказма", "Даволаш фаолиятидаги объект - беморни хурмат кил", "Соглик хамма нарсадан устунлигини унутма". "Яхшилик кил" принципида врач-стоматолог учун беморнинг соглиги хакида кайгуриш назарда тутилган.
Калит сузлар. Биоэтика, дилемма, огиз бушлиги, терапевт, ортопед, ортодонт, жаррох, дегуманизация, технологизация.
КИРИШ
Огиз бушлиги одам организмининг мухим кисми булиб, у бир канча вазифаларни бажаради. Шунинг учун хам стоматология сохасида биоэтик муносабат хар бир врач-стоматологнинг асосий мажбуриятига айланиши керак.
АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ
Тиббиётнинг ривожланиши, шу жумладан стоматологиянинг ривожланиши, у ёки бу патологик холатларни даволашдаги муаммоларнинг ечимини топишга олиб келмокда. Хрзирги кунда жуда куп касалликларнинг тури ва куринишлари мавжуд булиб, врач тугри ташхис куйиши ва тугри даволаш тактикасини олиб боришида иккиланишларга яъни диленмаларга юз тутмокда. Шунинг учун хам тиббиётда турли даволаш усулларини куллаш учун махсус тиббий курсатма ва карши курсатмалар мавжуд. Улар ёрдамида шифокор кайси даволаш
December, 2022
124
ISSN: 2181-1385
Cite-Factor: 0,89 | SIS: 1,12 | ASI-Factor: 1,3 | SJIF: 5,7 | UIF: 6,1
усулларини беморда куллаш мумкин ёки мумкин эмаслигини аникдай олади. Стоматологик фаолиятда хам шу каби курсатмаларни инобатга олган холда даволаш ишларини олиб бориш, бемор билан самимий сухбат куриб анамнез йигиш, аввал тахминий ташхис куйиш ва кейин кушимча текшириш усулларига юбориш кераклиги хозирги кун биоэтикасининг долзарб муаммоларига айланиб бормокда. Авваллари кушимча текшириш усуллари тахминий ташхисни тасдиклаш учун керак булган. Хрзирги кунда эса тахминий ташхис ёки бирламчи ташхис деган атама йуколиб бормокда. Бир суз билан айтганда тиббиёт дегуманизациялашиб, яъни инсонпарварликдан чекиниб, тобора технологизациялашмокда. Бунда шифокор ва бемор уртасида буладиган мулокот камайиб бормокда, натижада беморларнинг шифокорга айтмокчи булган дилдаги гаплари колиб кетиб, уларнинг урнига инновацион технологиялар гапирмокда. Афсуски, бу холат стоматологияда хам кузатилмокда. Бемор стоматолог-врач олдига жони огриганидан келади (куп холатларда), врач уни эшитишни урнига кулига бир катор йулланмаларни ёзиб, текшириш усулларига юборади. Балки олдин бемор билан сухбатлашиб куриш керак эди деган фикр эса унда пайдо булмайди. Бемор вактини, маблагини сарфлаб керак ва керакмас тахлиллардан утиб келади. Вахоланки биргина дентал рентген етарли булган холат эканлигини кейинрок тушуниб етади. Агар врач бемор билан озгина вакт ажратиб сухбат олиб борганда ва анамнезни тулик йига олганида, жони огриб турган беморни шунча сарсон килмасдан, тез тиббий ёрдам курсата олган булар эди.
ХУЛОСА
Хулоса урнида шуни айтиш мумкинки, бугунги биоэтиканинг яна бир муаммоларидан бири шифокор-бемор уртасидаги мулокотнинг камайиб бориши, бунинг натижасида тиббий терминологиядан тахминий ташхис ёки бирламчи ташхис атамасининг йуколиб боришидир. Охир окибатда эса яна бемор азият чекмокда.
Ечим: Шифокор бирламчи курикда бемор билан вактини аямасдан сухбатлашиши керак. Бу сухбат давомида анамнез учун керак булган купгина маълумотларни олиши ва тахминий ташхис куя олиши мумкин булади. Натижада беморнинг шифокор хакидаги фикри узгариб, унга нисбатан ишончи ортади. ^олаверса беморни олтинга тенг вакти ва маблаги шарт булмаган кушимча текшириш усулларига сарфланмай, зарурий
малакали тиббий ёрдам курсатиш имкониятига эга булади.
December, 2022
ISSN: 2181-1385
Cite-Factor: 0,89 | SIS: 1,12 | ASI-Factor: 1,3 | SJIF: 5,7 | UIF: 6,1
REFERENCES
1. Mukhamedzhanovna, M. Z., Akmalovna, U. N., Abdusamatovich, K. S., Gapparovna, S. D., Arifovna, U. D., & Tashpulatovna, K. P. (2021). Bioethics-Paradigm of Humanization of Medical Education. Annals of the Romanian Society for Cell Biology, 125-133.
2. Мухамедова, З. М. (2019). Умирзакова Н. А. Феномен медицинских гуманитарных наук и международный опыт интеграции гуманитарных наук в медицинском образовании. Философские проблемы биологии и медицины: феномен биорациональности, (13), 304.
3. Мухамедова, З. М. (2019). Интеграция гуманитарных наук в медицинское образование: проблемы и перспективы. Journal of Health Development, (1 (30)),
4. Мухамедова, З. М. (2009). Биоэтика. Учебное пособие. Ташкент.
5. Мухамедова, З. М., & Умирзакова, Н. А. (2021). Актуальность формирования социального контекста биоэтических проблем в Узбекистане. Гуманитарный трактат, (99), 7-15.
6. Mukhamedova, Z. M., & Umirzakova, N. A. (2019). The phenomenon of medical humanities and the international experience of integrating the humanities in medical education. Philosophical problems of biology and medicine: the phenomenon of biorationality, (13).
7. Мухамедова, З. М., & Умирзакова, Н. А. (2018). Паллиативная помощь: современость и традиции мусульманской биомедицинской этики. Гуманитарный трактат, (21), 38-40.
8. Mukhamedova, Z. M. (2006, October). Issues and contradictions in bioethics of 21st century: Islamic prospects. In Abstract book, First sub-regional expert meeting on ethics education in science and technology, Iran, Tehran (pp. 28-29).
9. Мухамедова, З. М. (2005). Исламская биоэтика в историческом аспекте. Сайт Ташкентской Медицинской Академии: www. rpam. uzsci. net.
10. Мухамедова, З. М. (2004). Введение в биоэтику. Т., Уч. пособие-2004.-120с.; Мухамедова ЗМ Биоэтика. Т. УзМУ Ресурс маркази. Укув кулланма-2006. 144б; Мухамедова ЗМ и др. Биоэтика. Т. Уч. пособие-2009.163 с.
11. Сатарова, Д. Г., & Умирзакова, Н. А. (2016). Развитие глобальной этики и всеобщая декларация о биоэтике и правах человека. In Этика и история философии (pp. 202-207).
12. Саттарова, Д. Г. (2015). Стратегия компьютеризации и информатизации и проблема гуманизации образования. 1ааёёе1ёааО ieANanaa а ёё£ё0а055ёёш,
116.
13. Сатарова, Д. Г. (2014). СОЦИАЛЬНЫЙ ИДЕАЛ И ПОСТКОЛОНИАЛЬНЫЕ ИССЛЕДОВАНИЯ ЦЕНТРАЛЬНОЙ АЗИИ ДЛЯ" ПОНИМАЮЩЕГО КОНТРОЛЯ". Журнал научных публикаций аспирантов и докторантов, (1), 106-108.
37-45.
December, 2022
ISSN: 2181-1385
Cite-Factor: 0,89 | SIS: 1,12 | ASI-Factor: 1,3 | SJIF: 5,7 | UIF: 6,1
14. Sadullaevna, Y. L., & Baratovna, A. G. (2021). LOGICAL PRINCIPLES IN THE DOCTRINE OF IBN SINA AND THEIR FORMATION CHARACTERISTICS.
15. Юлдашева, Л. С., & Абдурахимова, Д. М. (2021). Жамиятда одоб-ахлок меъёрларини бузилишининг ижтимоий омиллари. Журнал Социальных Исследований, 4(4).
16. Yuldasheva, L. S., Khashimova, G. F., & Khosilova, A. A. (2020). THE CONCEPT OF TRUTH IN KANT AND HEGEL. Theoretical & Applied Science, (2), 451-454.
17. Il'ina, G. V., Berezhnaya, I. A., & Yuldasheva, L. S. (2019). Formirovanie gotovnosti pedagogov k realizatsii so-vremennykh zdorov'esberegayushchikh tekhnologii s det'mi doshkol'nogo vozrasta: monografiya, Magnitogorsk, Izd-vo Magnitogorsk. gos. tekhn. un-ta im. GI Nosova.
18. Obol'nikova, E. A., & Yuldasheva, L. S. (1973). Isolation and identification of the ubiquinone synthesized by the fungus Blakeslea trispora. Applied Biochemistry and Microbiology, 7(1), 38-40.
19. Akkazieva, B., Tello, J., Smith, B., Jakab, M., Krasovsky, K., Sautenkova, N., ... & Shoismatuloeva, M. (2015). Better noncommunicable disease outcomes: challenges and opportunities for health systems. Tajikistan country assessment. Geneva: WHO.
20. Умирзакова, Н. А. (2019). Репродуктивные технологии в системе здравоохранения Узбекистана в качестве социальной инновации. In Наука, образование, инновации: апробация результатов исследований (pp. 884-888).
21. Умирзакова, Н. А. (2022). СТОМАТОЛОГИК ТАЪЛИМДА БИОЭТИКАВИЙ МУАММОЛАРНИ УРГАНИШ ДОЛЗАРБЛИГИ. Academic research in educational sciences, (2), 69-72.
22. Умирзакова, Н. А. Востребованность биоэтики для гуманизации медицинского образования в Узбекистане. IX м1жнародного симпоз1уму з бюетики здоров'я, медицина та фшософш: СТРАТЕГИ ВИЖИВАННЯ, 15-16.
23. Умирзакова, Н. А. (2020). Значение изучения биоэтики в формировании профессиональной компетентности у студентов медицинских ВУЗов. Научные исследования XXI века.-Нефтекамск, (5), 7.
24. Умирзакова, Н. А. (2020). БИОЭТИКА КАК ЦЕННОСТНАЯ ОРИЕНТАЦИЯ В ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ ВРАЧЕЙ. Гуманитарный трактат, (77), 4-7.
25. Мухамедова, З. М., Умирзакова, Н. А., & Бабаджанов, Ж. (2017). Проблема смерти мозга в исламской биоэтике. Гуманитарный трактат, (17), 15-18.
December, 2022