Научная статья на тему 'STAGES OF DEVELOPMENT OF THEORY AND PRACTICE OF ADULT EDUCATION'

STAGES OF DEVELOPMENT OF THEORY AND PRACTICE OF ADULT EDUCATION Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
33
6
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
АНДРАГОГИКА / ЭТАП / РАЗВИТИЕ / ЦЕНТР / ОБРАЗОВАНИЕ / ШКОЛА / СОВЕРШЕНСТВОВАНИЕ / НЕПРЕРЫВНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ / ANDRAGOGY / STAGE / DEVELOPMENT / CENTER / EDUCATION / SCHOOL / IMPROVEMENT / CONTINUOUS EDUCATION

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Сафаров Мунир Ватанович

Настоящая статья охватывает вопросы, связанные с особенностью развития теории и практики образования взрослых. По мнению автора, развитие теории и практики образования взрослых включает в себя несколько этапов. Как отмечает автор, исторически этап становления андрагогики как самостоятельная отрасль охватывает около 100 лет и начинается со середины 30-х годов XIX века.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ЭТАПЫ РАЗВИТИЯ ТЕОРИИ И ПРАКТИКИ ОБУЧЕНИЯ ВЗРОСЛЫХ

This article covers issues related to the peculiarities of the development of theory and practice of adult education. According to the author, the development of theory and practice of adult education includes several stages. As the author notes, historically the stage of the formation of the andragogy as an independent branch covers about 100 years and begins from the mid-30s of the XIX century.

Текст научной работы на тему «STAGES OF DEVELOPMENT OF THEORY AND PRACTICE OF ADULT EDUCATION»

способствующее достижению положительных результатов в учебно-воспитательном процессе.

Ключевые слова: предметно-практическая деятельность, глухонемые дети, коррекционная работа

FORMATION OF THE MODEL OF UNIVERSAL TRAINING ACTIVITIES AND SOCIALIZATION OF DEEPLY STUDENTS

The problems of arrangement of the subject-practical training activities for deaf-and-dumb children of elementary grades under the context of their communication with correctional work are covered by the author. This type of activities is considered as the specific means promoting achievement of positive results in education process.

Keywords: subject-practical activities, deaf-and-dumb children, correctional work

Сведения об авторе:

Хакимова Джамиля соискатель Института развития образования имени Абдурахмана Джами Академии образования МОН РТ, тел. 907945525; Email: hacimovva_2014@mail.ru

About the author:

Hakimova Jamila - researcher in the Institute promotion education named after Abdurahmoni Jomi Akademe edicaiton MES. RT. Phone: +992907945525; Email: hacimovva_2014@mail.ru

МАР^ИЛА^ОИ РУШДИ НАЗАРИЯ ВА АМАЛИЯИ ТАЪЛИМИ

КАЛОНСОЛОН

Сафаров М. В.

Донишгоуи давлатии Кулоб ба номи А. Рудаки

Рушди назария ва амалияи таълими калонсолон дар тачрибаи байналмилалй якчанд мархилахоро сипарй кардааст. Таърихан нахустин мархилаи ташаккули андрагогика хамчун як бахшу соха, - маншаъ ва сарчашмаи ба рушди амалияи таълими калонсолон алокамандро метавон давраи кариб 100 солро махсуб донист, шуруъ аз миёнаи солхои 30-юми асри XIX. Барои аксари кишвархои Аврупо ва Амрико ин замони тачаммуи номуназзами тачрибаи маърифати ахолии калонсол ва аксран оммаи васеъ буд, ки ангезаи он рушди босуръати тавлидоти саноатй ва тахаввулоти ичтимой махсуб буд. Истилохи «андрагогика», нахустин маротиба дар ибтидои солхои 30-юм дар Олмон (Германия) пайдо шуда, зуд мавриди мубохисаю мунозирахои олимону мухаккикон гашта монд. Бар зидди идеяи омузиш ва рушди тахсилоти калонсолон ба сифати предмети хоса файласуф ва педагоги машхур И. Гербарт баромада буд. Аммо аллакай дар нимаи дувуми асри XIX дар Русия ва кишвархои хоричии дигар таълифоту нашрияхое пайдо шуданд, ки дар онхо ходимони чамъиятй ва мутафаккирон, ки мустакиман дар ташкилу созмондехии шаклхои гуногуни маърифати мардумй (мактабхои шабона ва якшанбегй, мактабхои мардумй, осорхонахо, китобхонахо) ширкат мекарданд, мулохизахои худро оид ба вазифахо ва вижагихои таълими калонсолон дар асосу заминаи тачрибаи мавчуда ироа менамояд.

Интихои асри XIX чудошавии мафхуми «таълими калонсолон» ба сифати падидаю зухуроти мустакил, тачаммуи дарку фахми тачрибаи тахсилотии оммаи васеи мардум, пешбурди идеяи худфаъолиятии ахолии калонсол дар раванди кору фаъолиятхои фархангй-маърифатй огоз мегардад.

Дар ин давра ташаккули суннату анъанахои таълими калонсолон дар кишвархои гуногун сурат гирифта, сохтору ниходхои мутобики чамъиятй таъсис мегарданд, шахсиятхои барчаста буруз мекунанд, ки сахми худро дар тахсилоти ахолии калонсол мегузоранд. Дар байни онхо чойгоху макоми хосаро олиму мухаккики Дания - Николай Грунтвиг, муассиси мактабхои мардумй дар Скандинавия ишгол мекунад.

Мухаккик С. Г. Вершловский [4, с. 6] зикр мекунад, ки тахти мафхуми зерсохтори «расмй» тамоми навъхои тахсилоти анъанавии давлатй ва гайридавлатй - мактаб, мактаби тахсилоти хамагонй, мактаби тахсилоти олии касбй ва хамонанди инхо

фахмида мешаванд. «Тахсилоти Fайpиpасмии калонсолон» - ин гyногyнpангии низомхои тахсилотй, ки баpои мyассиса мувофику мутобик хастанд ва ба талаботy манфиатхои мушаххаси мухассилин нигаpонида шудаанд, мебошанд.

Хоpичшавии тахсилот аз худуди доиpахои ба таpики анъанавй мyкаppаpшyдаи синнусолй даp хаёт якчанд саволхоpо матpах намуд: чиpо ва чи гуна баpои калонсолон бояд омузонид? Вазифахои тахсилот даp маpхилахои гуногуни фаъолияти хаётии инсон чи гунаанд? Низоми тахсилоти калонсолонpо аз низоми тахсилоти мактабй чихо фаpк мекунонанд? Аз сабабе ки посуху чавобхо ба ин пypсишy саволхо даp доиpаи педагогикаи анъанавй пайдо каpда намешуданд, заpypате пайдо шуд, ки бояд сохаи махсуси донишу тахсилот муайян ва мушаххас каpда шавад, ки маpбyт ба пpоблемахои тахсилоти калонсолон мебошад.

Даp ибтидои асpи XX пpоблематикаи таълими шахси калонсол ба таpики мутадовиму муназзам тавассути олимону мухаккикон ба каpинаи илмхое воpид каpда мешавад, ки инсонpо мавpиди омузиш каpоp медиханд. Даp навбати аввал ин психология (pавоншиносй)-pо дахл каpд ва даp кисмате, ки ба давpабандии маpхилахои pyшди pyхию pавонй (психикй) алокаманданд. Даp навбати аввал ин психологияpо дахлкаpд - даp бахшу кисмате, ки бо давpабандии маpхилахои pyшди pyхию pавонй вобастааст. Даp он замон нуктаи назаp нисбати кобилиятхои инсон оид ба идомаи таълиму тахсил даp дилхох синну сол мусаллам набуд ва исботу ддалелpо такозо мекаpд. Аз лахзаи нашp шудани китоби мухаккики машхypи амpикой Э. Тоpндайк «Психологияи таълими калонсолон» ва чопи таълифоте, ки вижагихои дyввyбоpаи ичтимоигаpдиpо баppасй мекунанд (Э. Эpиксон, Р. Гоулд, О. Бpимм ва дигаpон), даp чамоаи илмй мавчи нави омузиши амик OFOЗ меёбад. Рушди технологияхои иттилоотй-коммуникатсионй бо pавандхои pyшди низоми тахсилоти идоманок ва шаклхои он мувофикат каpд. Бyхpонхои экологй, иктисодй, ичтимой, ки ба саpи ахолй амалан даp хамаи кишваpхо даp интихои асp фypy pехт, ба аз саpи нав аpзёбии аpзишхои зиёди тахсилотй ва маънию мохиятхо оваpда pасонид.

Даp даpачаи назаpия табдили тасаввypотхо оид ба калонсолон хамчун мухассилин ва оид ба мухтавои тахсилот, ки баpои онхо заpypанд, сypат гиpифт. ТаFЙиpотхои чиддй даp сохтоpи субъектхои тахсилот, хамчунин кабули вазифахои тахсилотй тавассути муассисахо ва ташкилотхо, ки каблан баpои онхо хос набуд, ба амал омаданд. Баpои чомеа маълум шуда монд, ки хосияту вижагихои даp давpахои пешина мансуби андpагогика татбики амалиpо такозо мекунанд, ки бидуни омодагии махсус Fайpиимкон хастанд. Баpои ба pасмият даpоваpдани макоми андpагог эчоди кафедpахои тахассусй даp муассисахои тахсилоти олй ва иловагии касбй, коpкаpди баpномахои махсуси таълимй ва тахсилотй ва кушодани кypсхои тайёpй ва бозомузии андpагогхо, таълиф ва нашpи васоити таълимие, ки ба «омyзгоpони калонсолон» нигаpонида шудаанд, pyшди шавку завк ва манфиатмандй нисбати шаклхои гуногуни табдили тачpибаи коpy фаъолияти андpагогй заpypанд.

Даp интихои асpхо тамоми ин амалу коpхо ба даpачаи заpypй даp микёси байналмилалй даp чанбахои ташкилию созмондехй (анчуманхо, конфpонсхо), тадкикотй (баpномахои илмй, тадкикотхои кpосс-фаpхангй), амалй (фаъолияти лоихавй) хамоханг сохта мешаванд.

Хдмин таpик, хутути pyшди таъpихии андpагогика хамчун илм, сохаи амалияи ичтимой ва фанхои таълимй ба таpики зеpин сохта мешаванд:

- тавсеаи амалияи тахсилоти калонсолон даp чавоб ба даъватхои замон ва мypаккабгаpдии талаботхои ичтимой ва шахсиятй даp сохаи маоpиф;

- чусутучу ва ташаккули механизмхои татбики идоманокии заминахои давлатй-чамъиятй даp маpхилаи таълими калонсолон;

- амикгаpдонии донишхо оид ба конунмандихои дохилие, ки фаъолмандй ва муваффакнокии тахсилоти калонсолонpо даp тамоми давpахо ва даp тамоми вазъу холатхои ичтимоии хаёти y;

- такмили pохy воситахои интегpатсияи омилхои беpyнию дохилие, ки самаpанокии тахсилоти калонсолонpо мусоидат мекунад;

- байналмилалй гаpдонидани пpоблематикаи тахсилоти калонсолон;

- афзоиши дарачаи табакабандии андрагогика ва касби «андрагог».

Тахсилоти идоманоки гайрирасмй аз мавкеи бархурди шахсиятй-фаъолиятй тавассути мухаккик Н. Н. Букина[2, с. 84] мавриди баррасй карор дода шудааст ва зикр карда мешавад, ки ин тахсилот заминае барои тайёрию омодагии инсон нисбати тахаввулотхои пешрафтаи худи у ва хам чомеа мебошад.

Яке аз субъектхои асосии ташкил ва созмондехии тахсилоти калонсолон дар сахнаи байналмилалй созмони ЮНЕСКО мебошад. Ин маркази бузургтарини интеллектуалии хамкорихои байнидавлатй ва байнихукуматй аст, ки масъалахои таълиму тахсил, илм ва фархангро фаро мегирад ва дар он бештар аз 190 давлати дунё шомил мебошанд. Дар назди ЮНЕСКО худуди 600 созмонхои давлатй кору фаъолият мекунанд. Нуктаи баланди кору фаъолияти ЮНЕСКО Анчумани панчуми Умумичахонй гашта монд, ки дар Гамбург июли соли 1997 доир шуда буд. Дар ин форуми байналмилалй вакилони 140 давлати дунё ширкат карданд, аз чумла рохбарити Созмони Милали Муттахид, ЮНЕСКО, вазирони маориф, фарханг ва иттилооти кишвархои гуногун. Дар конфронс таъкид карда шуд, ки тахсилоти калонсолон яке аз воситахои беназири рушди устувори чомеахои тамоюли гуногун дошта махсуб аст.

Дар чамъбасти конфронси Гамбург дар аксари кишвархои дунё барномахои ичтимой чихати дастгирии он кисмати ахолии калонсол, ки мехохад дар фаъолиятхои гуногуни тахсилотй ширкат кунанд, коркард ва татбик гашта истодаанд. Зимнан талаботи асосй чунин аст: давлат бояд ба хар як инсони болигу калонсол хукук барои таълиму тахсил дихад. Шакли тахсилро худи у интихоб мекунад. Имруз дар чахон теъдоди зиёди марказхои тахсилотй мавчуд аст, ки фаъолияти онхо ба тадкик ва ташкили тахсилоти идоманок дар кишвари худ нигаронида шудааст. Тадкики назариявии ин сохаро Пажухишгохи тахсилоти ЮНЕСКО (Гамбург) ва Пажухишгохи байналмилалии банакшагирии тахсилот (Париж) ба зима дорад. Марказхои бузургтарини олам инхоянд: Пажухишгохи байналмилалии тахсилот (ИМА); Созмони ташкили тахсилоти калонсолон (Швейтсария); Маркази байналмилалии педагогй (Фаронса); Пажухишгохи миллии тахсилоти калонсолон (Бритониёи Кабир); Пажухишгохи байналмилалии тадкикотхои педагогй (Олмон) ва гайра. Тавассути ин ва дигар ташкилотхо тадкикотхои калонхачми миллй ва байналмилалй дар сохаи тахсилоти калонсолон гузаронида шудаанд, масалан, Тадкикоти байналмилалии калонсолони босавод (International Adult Literacy Survey -IALS), ки соли 1994 г. тахти сарпарастии Ташкилоти хамкорихои иктисодй ва рушд рохандозй шудааст. Тадкикот Канада, ИМА, Швейтсария, Нидерланд, Лахистон, Олмон ва Шветсияро фаро гирифта буд. Соли 1997 дар Бритониёи Кабир Тадкикоти миллии тахсилоти калонсолон (The National Adult Learning Survey - NALS) рохандозй шуда буд, ки 5500 нафар интихоб гашта буд ва синну соли онхо аз 16 то 69 соларо фаро мегирифт.

Омили мухими рушди тахсилоти калонсолон дастгирии конунии давлатй махсуб аст. Махсусан микёси васеи мутобики фаъолияти конунгузорй - дар Аврупо мавриди пуштибонй карор гирифт, ки он чо иктисоди пуркудрати тахсилотии ичтимой мавчуд аст. ^онунхо оид ба дастгирии тахсилоти калонсолон, пешниходи рухсатихои муздноки тахсилотй интихои солхои 80-90-ум дар Дания, Олмон, Испания ва дигар кишвархо кабул гардиданд. Солхои 1997-1998 барномаи калонхачми рушди тахсилот дар тули умри инсон тавассути Х,укумати Бритониё кабул шуда буд. Хдмзамон дар масъалаи такмили тамоми зинахои низоми тахсилоту маориф маъмурияти ИМА хам баромад карда буд. Соли 1998 дар назди Вазорати маориф, илм ва фарханги Ч,опон Раёсати тахсилоти идоманок таъсис дода шуда буд.

Солхои охир дар кишвархои Иттиходи Аврупо корхо оид ба эчоди низоми аврупоии тахсилоти идоманок лоихаи «Ёддошти тафохуми тахсилоти идоманок» ба тарики васеъ мавриди мухокима карор мегирад, ки бояд сиёсати Аврупоро дар сохаи тахсилоту маориф дар ояндахои наздик муайян кунад. Мухимияти рушди тахсилоти идоманок бо 2 омил вобаста аст:

- дониш ва ангезаю хавасмандй нисбати навсозихои он ва малакахо, ки барои ин заруранд, омили халкунандаи рушди Аврупо, ракобатпазирй ва бозори самараноки мехнат махсуб мешаванд;

- мухити мураккаби ичтимой-сиёсии аврупой аз инсон талаб мекунад, ки малакахои фаъолмандонатар ширкат кардан дар равандхои чамъиятй дошта бошад, ки он бидуни рушди пурраю мукаммали шахсият гайриимкон аст.

Омилхои мазкури тахаввулотхои ичтимой-иктисодй ба тарики зич бо хам алокаманданд ва хадафхои асосию мухимро, ки хоси амалияи байналмилалй барои тахсилоти идоманок мебошанд, муайян мекунанд: ташаккули мавкеи фаъоли шахрвандй ва таъмини ракобатпазирй дар бозори мехнат.

Дар лоихаи «Ёддошти тафохум оид ба тахсилоти идоманок»-и кишвархои Аврупо усулхои (принсипхои) калидй ифода ёфтаанд, ки дар асосу заминаи онхо рушди тахсилоти калонсолон ба накша гирифта шудааст.

Донишу малакахои нав барои хама хамчун кафолату замонати дастрасии умумии идоманок ба тахсилот бо максади сохибшавй ва навсозии малакахои калонсолон, ки барои воридшавй дар чомеаи иттилоотй заруранд. Дар навбати аввал ин саводнокии компютерй, забонхои хоричй, фарханги технологй, сохибкорй ва малакахои ичтимой, хамчунин малакаи мутолиа, созгорию мутобикат нисбати тагйироту тахаввулот, бо чараёни иттилоот мувофик гаштан мебошанд.

Афзоиши маблаггузорихо нисбати захирахои инсонй, ки ба максади баландбардории эътибору нуфуз ва мушаххас намудани афзалияти инсон, ки барои Аврупо болотар аз хама меистад, нигаронида шудааст.

Методикахои инноватсионии таълим ва таълимот барои низоми тахсилоти идоманок ба тарики амудию уфукй дар хаёт, ки тавассути онхо мухассилин дигар кабулгари заъифи иттилоот гашта намемонанд ва омузгорон пурра ва мукаммалан мушовирон, мураббихо ва миёнаравхо мегарданд, нигаронида шудааст. Дар методхои таълиму тахсил афзалияти ангеза (мотиватсия), тафаккури интикодй ва малакаи хонишу мутолиаю тахсил фаро гирифта мешаванд.

Низоми арзёбии маълумоту тахслоти дастрасшуда, ки бояд ба тарики чиддй бархурдхоро нисбати эътирофи натичахои фаъолияти таълимй дар сохаи тахсилоти гайрирасмй ва расмй тагйир дихад, рохандозй шудааст. Эътирофи расмии мухимият ва арзишмандии ин навъхои тахсилот ба тарики пурратар тачрибаи таълимии инфиродии шахсиятро ифода карда, ангезаи (мотиватсияи) инсонро ба таълими идоманок таквият медихад.

Рушди мураббигй ва мушовирй, ки таъмини дастрасии озодро ба иттилоот оид ба имконоти тахсилотй дар фазои Аврупо таъмин мекунад. Пешбинй карда мешавад, ки хадамоти доимии машваратй, ки метавонад ба хар як хохишманд тавсияхо дар масъалаи рушди тахсилотй, касбй ва шахсиятй дихад, таъсис дода шаванд. Наздику дастрасшавии тахсилот ба хона (оила, манзил) ва нуктахои машваратй, хамчунин технологияхои иттилоотй дар назар дошта шудааст. Масъулияти мухим барои рушди низоми тахсили идоманок зимнан ба зиммаи макомоти хокимият гузошта мешавад. Инсонхо набояд шахр ва ё нуктаи маскунии худро ба максади дастрасй ва тахсилоту иттилоот тарк кунанд. Усули наздикшавии тахсилот ба хона (манзил) эчоди марказхои маърифатро мустакиман дар наздикии манзил ва чои истикомат пешбинй мекунад: дар мактабхо, мактабхои олй, китобхонахо, махфилхо, паркхо, марказхои истирохатй-фарогатй, дар чойхои корй.

АДАБИЁТ

1. Беланже, П. Образование взрослых в промышленно развитых странах Запада //Перспективы (ЮНЕСКО). -1992.

2. Букина, Н. Н. Становление системы неформального образования взрослых [Текст] / Н. Н. Букина // Человек и образование. - 2006. - № 7. -С. 81-86.

3. Бхола, X. С. Перспективы неформального образования //Перспективы (ЮНЕСКО). -1984. -№1.

4. Вершловский, С. Г. Образование взрослых в России: вопросы теории [Текст] / С. Г. Вершловский // Новые знания. - 2004. - № 3. - С. 1-7.

5. Образование взрослых //Перспективы:Вопросы образования (ЮНЕСКО). -1982. -№1, 2.

6. Рабочая книга андрагога/Под ред. С. Г. Вершловского. -СПб., 1998.

7. Третья международная конференция по образованию взрослых в Токио //Советская педагогика. -М., 1973.

ЭТАПЫ РАЗВИТИЯ ТЕОРИИ И ПРАКТИКИ ОБУЧЕНИЯ ВЗРОСЛЫХ

Настоящая статья охватывает вопросы, связанные с особенностью развития теории и практики образования взрослых. По мнению автора, развитие теории и практики образования взрослых включает в себя несколько этапов.

Как отмечает автор, исторически этап становления андрагогики как самостоятельная отрасль охватывает около 100 лет и начинается со середины 30-х годов XIX века.

Ключевые слова: андрагогика, этап, развитие, центр, образование, школа, совершенствование, непрерывное образование.

STAGES OF DEVELOPMENT OF THEORY AND PRACTICE OF ADULT

LEARNING

This article covers issues related to the peculiarities of the development of theory and practice of adult education. According to the author, the development of theory and practice of adult education includes several stages.

As the author notes, historically the stage of the formation of the andragogy as an independent branch covers about 100 years and begins from the mid-30s of the XIX century.

Key words: andragogy, stage, development, center, education, school, improvement, continuous education.

Сведения об авторе:

Сафаров Мунир Ватанович, кандидат педагогических наук, старший преподаватель Кулябского государственного университета им. А. Рудаки 734360, РТ, Хатлонский область, г. Куляб, ул. С. Сафаров-16, тел: 918665441, Е-mail: munir11@list.ru

About the author:

Safarov Moneer Vatanovich, candidate of pedagogical sciences, senior lecturer in Kulob State University named after A. Rudaki, Tel.: 918665441, Е-mail: munir11@list. ru

ПОНЯТИЕ ПРАВА В ВОСПИТАНИЕ: ПРОБЛЕМЫ ЗАКОНОДАТЕЛЬНОЙ РЕГЛАМЕНТАЦИИ

Саидзода М. Ш.

Институт философии, политологии и права им. А. М. Баховаддинова Академии наук Республики Таджикистан

С древних времён воспитание здорового, доброго и патриотичного подрастающего поколения в истории таджикского народа считалось одной из священных задач семьи и общества.

Э. Рахмон

Воспитание подрастающих поколений как общественно-историческое и объективно-закономерное явление имеет своим назначением подготовку производительных сил общества, его жизнеобеспечение, формирование определенного социального типа личности.

Воспитание для всех времен и всех народов - важнейшее явление духовной жизни общества. Без воспитания немыслима жизнь человеческого общества, ибо его назначение-передача накопленных знаний и жизненного опыта от поколения к поколению. То есть назначение жизни человека - это передача накопленных знаний и жизненного опыта от поколения к поколению. И это назначение реализуется с помощью воспитания и обучения. Воспитание и обучение - взаимопомогающие и взаимодополняющие понятия.

С самого начала жизни человека вопросы воспитания и обучения имеют особое значение для всех человеческих поколений. Уже у Платона читаем, что «воспитание и

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.