Научная статья на тему 'СПОРТ ТУРЛАРИ БЎЙИЧА ТРЕНЕРЎҚИТУВЧИЛАРНИ ҚАЙТА ТАЙЁРЛАШ ВА МАЛАКАСИНИ ОШИРИШ ТИЗИМИДА АХБОРОТ- КОММУНИКАЦИОН ТЕХНОЛОГИЯЛАРИДАН ФОЙДАЛАНИШ'

СПОРТ ТУРЛАРИ БЎЙИЧА ТРЕНЕРЎҚИТУВЧИЛАРНИ ҚАЙТА ТАЙЁРЛАШ ВА МАЛАКАСИНИ ОШИРИШ ТИЗИМИДА АХБОРОТ- КОММУНИКАЦИОН ТЕХНОЛОГИЯЛАРИДАН ФОЙДАЛАНИШ Текст научной статьи по специальности «Науки о здоровье»

CC BY
79
10
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Fan-Sportga
Область наук
Ключевые слова
АХБОРОТ / АХБОРОТ ТЕХНОЛОГИЯЛАР / АХБОРОТ- КОММУНИКАЦИОН ТЕХНОЛОГИЯЛАР / КОМПЬЮТЕР ДАСТУРЛАР / ЭЛЕКТРОН ДАРСЛИК

Аннотация научной статьи по наукам о здоровье, автор научной работы — Толаметов А. А.

Спорт турлари бўйича тренер-ўқитувчиларни қайта тайёрлаш ва малакасини ошириш тизимида замонавий ахборот-коммуникацион технологиялардан фойдаланишнинг илмий-педагогик масалаларининг долзарб муаммолари ёритилган.В данной статье освещены актуальные вопросы научно-педагогического использования современных, информационных и коммуника йўнал ционных технологий в системе переподготовки и повышения квалификации тренеров и учителей физической культурыCurrent issues of scientific and pedagogical use of modern information and communication technologies in the system of retraining and advanced training of trainers and teachers in sports are covered.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «СПОРТ ТУРЛАРИ БЎЙИЧА ТРЕНЕРЎҚИТУВЧИЛАРНИ ҚАЙТА ТАЙЁРЛАШ ВА МАЛАКАСИНИ ОШИРИШ ТИЗИМИДА АХБОРОТ- КОММУНИКАЦИОН ТЕХНОЛОГИЯЛАРИДАН ФОЙДАЛАНИШ»

Наука о спорте: проблемы и перспективы

низкие их проявления как до, так и после вестибулярной нагрузки с вращением тела вправо. Они ёще больше ухудшались по мере возрастания суммарного объема и интенсивности тренировочно-соревновательных нагрузок от этапа к этапу. Так, например, преждевременная реакция в начале годичного цикла подготовки до вестибулярной нагрузки в среднем составило 227,8±54,3 м сек, а запаздывающие реакции составили соответственно - 288,5±42,3 и 379,7±59,6 м сек. Точные реакции при этом вначале производились 6 раз, а после вестибулярной нагрузки 2 -раза.

Таблица 2

Показатели точности дифференцировки пространственно-временных отношений по данным PDO левой рукой до и после 15 сек. ного вращения тела в право у гандболистов на этапах годичного цикла подготовки

п = 16 х 3 =48 (Х±о)

Вид Рдо Условие тестирования

До вести булярност нагруз]

После вести булярност нагрузки

До вести булярност нагруз]

После вести булярност нагрузки

До вести булярност нагрузки

После вести булярност нагрузки

Преждевременная (м.сек -)

Запазд

(м.сек +)

Точная (количества)

В начале годичного цилка подготовки

В конце подготовительного периода или перед началом

В конце годичного цикла подготовки

Далее, в конце подготовительного периода или перед началом соревновательного этапа и к концу завершениях цикла подготовки опережающие, и особенно запаздывающие реакции последовательно удлинялись, а число точных реакций вообще не наблюдались. Такая вестибулярной нагрузки с вращением тела вправо на этапах годичного цикла подготовки свидетельствует, во-первых, об отсутствии должной способности обследованных гандболистов целенаправленного управлять движениями левой - несведущей рукой, во-вторых, такого рода неадекватные показатели РДО левой рукой как до, так и после вращения тела вправо позволяют полагать, что у гандболистов (может быть и у других игроков) может сохранятся способность точно дифференцировать пространственно - временные отношения

на всех этапах их подготовки, и даже в период нарастающего утомления на они не способны целенаправленно выполнять точные двигательные действия не удобных рукой, и даже правой, удобной рукой из-за недостаточного развития вестибулярного аппарата, регулирующего функцию сохранения равновесия тело.

Заключение. Полученные результаты исследования позволяют полагать, что недостаточные развития вестибулярного аппарата, у обследованных гандболистов приводит к снижению устойчивости сохранения равновесия тела, в последствии которого теряется способность точно дифференцировать пространственно - временные отношения по данным РДО правой рукой, и особенно несведущей левой рукой. Причем, фактически такая динамика снижения способности точно дифференцировать пространственно-временные отношения наблюдались от этом к этапу годичного цикла подготовки.

Все это ориентирует на необходимость дальнейшего исследования этой проблематики у гандболистов в рамках изучения устойчивости вестибулосоматических реакций, направленных на сохранение равновесия тела с последующей оценкой эффектов их влияния на точность дифференцировании пространственно-временных отношений, имеющей решающее значение для реализации точность - целевых действия в гандболе.

Литература:

1. Лях В.И. Координационных способности; диагностика и развитие - М; ТВГ.Дивизин., 2006 - 290с.

2. Назаренко А.С. Чинкин А.С, Влияние вестибулярного раздражения на статокинетическую устойчивость спортсменов различных специализации. / Наука спорт; Современные тенденции. №2 (г7), 2015, с 78-85.

3. Пулатов А.А. Вяления укачивания при занятиях волейболистом и его влияние на результативность подач. // В сб. статья международного конкурса «Лучшая научная статья 2017./ МЦНС «Наука и просвещение» , Пенза, 2017, с 215-218.

4. Пулатов ША Эффективность отработки техники и точности теннисных ударов, с использованием упражнений специализированно- неспециализированной направленности // В сб. статья международного конкурса «Лучшая научная статья 2017./ МЦНС «Наука и просвещение» , Пенза, 2017, с219-222.

5. Козлов Я.Е. Объективные проблемы двигательной асимметрии у футболистов различных возраста и уровня подготовленности // Ж:ТиМФК,М; 2008, №7, с 23-26.

6. Пулатов Ф.А. Приоритетность симметричного развития право и левосторонних двигательных действий у детей 7-10 лет, занимающихся игровыми видами спорта. / Авт.дис.доктора философии (PhD) по пед.науким. Чирчик, 2020,с 29.

УУК (УДК, UDC): 796.011:001

Муаллиф билан боFланиш учун:

[email protected]

Доцент в.б А.А. ТОЛАМЕТОВ1

*Жисмоний тарбия ва спорт буйича мутахассисларни кайта тайёрлаш ва малакасини ошириш института Тошкент шахри, Узбекистан

СПОРТ ТУРЛАРИ БУЙИЧА ТРЕНЕР-УЦИТУВЧИЛАРНИ ЦАЙТА ТАЙЁРЛАШ ВА МАЛАКАСИНИ ОШИРИШ ТИЗИМИДА АХБОРОТ- КОММУНИКАЦИОН ТЕХНОЛОГИЯЛАРИДАН ФОЙДАЛАНИШ

Аннотация Annotation

В данной статье освещены актуальные во- Спорт турлари буйича тренер-укитувчиларни кайта тайёрлаш ва малакасини ошириш

просы научно-педагогического использования тизимида замонавий ахборот-коммуникацион технологиялардан фойдаланишнинг ил-современных, информационных и коммуника- мий-педагогик масалаларининг долзарб муаммолари ёритилган.

О

eg m

со

■с

0

а со

1

6

г

г

№5-2021

www.fansports.uz

71

ционных технологии в системе переподготовки и повышения квалификации тренеров и учителей физической культуры.

Ключевые слова: информация, информационные технологии, информационно-коммуникационные технологии, компьютерные программы, электронный учебник.

Наука о спорте: проблемы и перспективы

Калит сузлар: ахборот, ахборот технологиялар, ахборот- коммуникацион технологиялар, компьютер дастурлар, электрон дарслик.

Current issues of scientific and pedagogical use of modern information and communication technologies in the system of retraining and advanced training of trainers and teachers in sports are covered.

Key words: information, information technology, information and communication technologies, computer programs, electronic textbook.

CM

о

CM

ю

ro та t

0 Q. w

1

Долзарблиги. Узбекистан Республикаси Прези-дентининг 2020 йил 28 апрелдаги "Ракамли иктисоди-ёт ва электрон хукуматни кенг жорий этиш чора-тад-бирлари тугрисида"ги ПК-4699-сонли Карорида ракамли иктисодиёт ва электрон хукуматни янада ривожлантиришнинг асосий вазифаларидан бири бу, таълим тизимининг барча боскичларида ракам-ли технологияларни кенг жорий этиш ва замонавий иктисодиёт учун зарур булган ракамли билимларнинг даражасини ошириш, таълим инфратузилмасини такомиллаштириш вазифалари куйилган, шунинг-дек, «Беш ташаббус» лойихасини амалга ошириш доирасида 2022 йилга кадар республиканинг барча худудларида ракамли билимларга укитиш марказла-рини очиш белгиланган [1].

Х,озирги даврда спорт таълимида инновацион пе-дагогик ва ахборот коммуникация технологияларини спорт жараёнига куллаш борасида илмий изланишлар, янгича талкинлар, замонавий услублар ва бахс муно-заралар булиб бормокда. Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 27 августдаги, ПФ-5789-сонли "Олий таълим муассасалари рахбар ва педагог кадрларининг узлуксиз малакасини ошириш тизимини жорий этиш тугрисида"ги Фармонида "...Рахбар ва педагог кадрларда Интернет жахон ахборот тармоги, мультимедиа тизимлари ва масофадан укитиш усул-ларидан фойдаланган холда, илгор педагогика, ахбо-рот-коммуникация ва инновацион технологияларни эгаллаш ва уларни укув жараёнига фаол татбик этиш куникмаларини ривожлантириш"- таъкидлаб утилган.

Спорт таълимида укув-машк машгулотларини си-фати ва самардорлигини оширишда замонавий ахбо-рот коммуникация технологияларидан фойдаланиш замон талабларига жавоб берадиган янги электрон укув кулланмалардан фойдаланиш талаб этмокда. Сунгги йилларда компьютерлар учун мулжалланган укув дастурларидан фойдаланишга катта кизикиш мавжудлигига карамасдан, уларни яратиш ва амалга ошириш масалалари жуда муаммолигича колмокда.

Бу бир томондан ахборот-коммуникация техно-логияларининг ривожланиш холати билан иккинчи томондан таълим тизимини шу жумладан жисмоний тарбия сохасини замон талабларига ва илмий-техни-кавий тараккиётга мослаштириши билан богликдир. Спорт сохасида ахборот коммуникация технология-лардан фойдаланишга куйидагилар киради:

- Укув-машк ва мусобака сифатини оширадиган техник хамда дастурий воситалар.

Спорт таълимида компьютер дастурий воси-таларидан бири электрон дарсликдир. Электрон дарсликлар спортчилар ва спорт билан мустакил шугулланувчиларга жуда кул келмокда. Бу эса укув-машк машгулотларида ёки урганилаётган жараённи монитор экранида визуал равишда акс эттиришга

имкон берадиган дастурлардан кенг фойдаланиш максадга муофик.

Бундай дастурий воситалардан фойдаланган холда, фойдаланувчи жараённинг вакт ва фазовий харакатини хисобга олган холда объектни батафсил урганиш имкониятига эга булади. Ушбу технологиялар туфайли киска вакт ичида укув-машк ва мусобака фаолияти самарадорлигини оширади.

- Амалий компьютер дастурлар спорт турлари буйича спортчининг укув-машк ва мусобака жара-ёнидаги холатини назорати ва тахлил килишга мул-жалланган. Замонавий компьютерлар учун яратилган амалий дастурлар ёрдамида спортчи узи учун энг макбул дастурни танлаш ва амалда куллаш спорт режасини тузиш имконига эга булади.

- спорт буйича компьютер дастурлар спортчи хакидаги маълумотларни йигиш, кайта ишлаш ва тахлил килиш учун мулжалланган.

- Бугунги кунда компьютер технологиялари ёрдамида спортчининг тайёргарлигини эксперт (тахли-лий) тизимлари ёрдамида аниклаш мумкин.

Замон талабига кура спорт мутахассисларининг касбий фаолияти замонавий ахборот коммуникация технологияларидан фойдаланишнинг асосий йуна-лишларига куйидагилар киради:

- спорт турлари буйича яратилган амалий дастур-лар мажмуаси спортчи уз-узини рефлектив фаоли-ятини назорат килиш ва бошкаришда коррекциялар киритишида фойдаланиш;

- мультимедиа имитаторлардан максадли фой-даланиш;

- маълумотлар базасини яратиш ва ундан фой-даланиш;

- компьютерда укув-машк ва мусобакаларидаги техник-тактик харакатларни моделлаштириш;

- жисмоний тарбия ва спортда илмий тадкикот-ларга тадбик этишда ахборот технологияларидан фойдаланиш;

- спортчини фаолияти, жисмоний ва психологик холати тахлилини компьютерлаштирилган усуллари;

- таълимини замонавий шаклларидан масофавий таълимдан фойдаланиш ва бошкалар.

Спорт сохасида ахборот технологияларини жорий этишда дастурий ва техник воситаларни доимий давр талаби буйича янгиланиб бориши, жисмоний тарбия ва спорт сохасидаги мутахассислар укув-машкларида ва касбий фаолиятларида компьютер технологиялар-дан фойдаланиш тренернинг креатив фаолиятлардан бирига айланиб бормокда.

Х,озирги вактда жисмоний тарбия ва спорт укув-машк жараёнида замонавий ахборот технология-ларидан фойдаланиш асосида спорт-таълимидаги педагоглар, тренер - укитувчилар, спорт инструктор ва спорт услубчилар юкори самарали касбий йунал-

72

www.fansports.uz

№5-2021

Наука о спорте: проблемы и перспективы

тирилган тайёргарликни олиш имконини берадиган компьютер дастурларини диагностика тизимларида куллаши замон талабдир. Укув-машк ва мусобакалар-ни мониторинг килиш учун компьютер дастурлари ишлаб чикиш ва куллаш, бу эса, биринчи навбатда, хар бир спортчи уз фаолияти устидан назоратни амалга оширишга имкон беради.

Замонавий ахборот технологиялар ёрдамида на-зорат куйидагилардан иборат:

- спортчилар жисмоний сифатларни, техник-тактик тайёргарлигини ва психологик ва индивудал холатлари тахлилининг назорати;

- тренер укув машгулотлардаги хар бир спорт-чининг холатини назорат килиш ва натижаларини тахлилини автоматлаштириш;

- хар бир спортчининг укув-машк ва мусобакада-ги фаолиятидаги холати тугрисида тулик маълумотни тезкорлик билан олиш хамда тахлил килиш.

Жисмоний тарбияда замонавий ахборот техно-логияларидан фойдаланиш укув-машк жараёни си-фатини, самарадорлигини ошириши билан долзарб муаммолар:

- шугулланувчи ва спортчининг соглиги ва жисмоний тайёргарлигини бахолаш буйича маълу-мотлар базасини яратади;

- спорт турлари буйича укув-йигин машгулотла-рига мос дастурни танлаш имкони яратади;

- спортчилар учун истикболли режалаштириш ва

УУК (УДК, 1ЮК): 796.332

амалга оширишни белгилайди;

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

- махсус компьютер дастурлари асосида интеллектуал ва жисмоний тайёгарлик даражасини аниклаш,тахлил килиш;

- илгор хорижий тажриба, илмий ва амалий ах-боротлар алмашинуви учун ишланмалар интернет тармогида спорт буйича сайтларини яратиш.

Хулоса сифатида, спорт сохасига замонавий ахборот коммуникация технологиялари кенг жорий этилиши спортчиларнинг укув-машк ва мусобака жараёнини самарали бошкариш, уларнинг жисмоний хамда спорт курсаткичларини тизимли объектив бахолашда, илмий ахборотни такдим этиш, тахлилий кайта ишлаш, саклаш хамда амалиётда куллашнинг энг макбул йулларини ишлаб чикишни алохида аха-мият касб этади.

Адабиётлар:

1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2020 йил 28 апрелдаги "Ракамли иктисодиёт ва электрон хукуматни кенг жорий этиш чора-тадбирлари тутрисида'ти ПК.-4699-сонли Кдрори. https://lex.uz/docs/4800657

2. Узбекистон Республикаси Президентининг "Ахборот технологиялари ва коммуникациялари сохасини янада такомиллаштириш чора-тадбирлари тутрисида'ти ПФ-5349-сонли Фармони. https://www.lex.uz/docs/3564970

3. O'zbekiston Respublikasining "Ta'lim to'g'risida"gi" Qonuni. 2020 yil 23 sentyabr O'RQ -637-son .

4. O'zbekiston Respublikasi Prezidentining 2020 yil 30 oktyabrdagi "Sog'lom turmush tarzini keng tatbiq etish va ommaviy sportni yanada rivojlantirish chora-tadbirlari to'g'risida"gi PF-6099-sonli Farmoni.

5. O'zbekiston Respublikasi Prezidentining 2021-yil 6-apreldagi "Turizm va sport vazirligi faoliyatini tashkil etish to'g'risida" PQ-5054- sonli qarori.

6. Tolametov A.A. Jismoniy tarbiya va sport ta'limida axborot kommunikasiya texnologiyalaridan foydalanish samaradorligini oshirish omillari. // "Jismoniy tarbiya va sport" jurnali, № 10, 2019. 8-9 betlar.

Мустакил изланувчи Т.Ш. СЕЙТМУРАТОВ1

1^оракалпок давлат университети

Нукус шахри, ^оракалпогистон Республикаси

ТАЛАБА ФУТБОЛЧИЛАРНИНГ ЖИСМОНИИ

Муаллиф билан богланиш учун: ТАИЕРГАРЛИГИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ

[email protected]

МЕХАНИЗМЛАРИ

Аннотация

Annotation

В статье разъясняются этапы развития физической подготовленности студентов-футболистов и её составляющие средства.

Ключевые слова: студенты-футболисты, физическая подготовка, физические навыки, общая и специальная физическая подготовка, планирование процесса физического воспитания.

Маколада талаба футболчиларнинг жисмоний тайёргарлигини ривожлантириш боскичла-ри, унинг таркибий кисмлари ва воситалари изохланган.

Калит сузлар: футболчи талабалар, жисмоний тайёргарлик, жисмоний кобилиятлар, умумий ва махсус жисмоний тайёргарлик, жисмоний тайёргарлик жараёнини режалаштириш.

The article explains the stages of development of physical fitness of student players, it's components and tools.

Keywords: football students, physical training, physical skills, general and special physical training, planning the process of physical education.

Тадкикотнинг долзарблиги. Замонавий футбол-нинг бугунги ривожланиш тенденцияси унга факат-гина оммалашган спорт тури сифатида эмас, балки мамлакат ахолиси, айникса, ёшларни соглом турмуш тарзига ургатувчи, рухий-маънавий жихатдан она Ватанга садокат туйгуларини шакллантирувчи ноёб восита, кенг куламли ислохотлар даврида мамлакат иктисодиётининг ривожланиш курсаткичини бел-

гиловчи мухим омил сифатида эътибор каратишни такозо этмокда [1]. Бу борада футбол тараккиётига муносиб хисса куша оладиган талаба футболчилар-нинг жисмоний тайёргарлигини ривожлантириш ишларига алохида ёндашиш мухимдир.

Тадкикотнинг максади. Талаба футболчилар-нинг жисмоний тайёргарлигини такомиллаштириш жараёнларини педагогик асослаш.

www.fansports.uz

73

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.