Научная статья на тему 'Specifics of modern school of management and self-management'

Specifics of modern school of management and self-management Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
183
20
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
SELF-MANAGED SCHOOL / ИННОВАЦИОННАЯ ШКОЛА / INNOVATIVE SCHOOL / ИННОВАЦИОННАЯ ПЕДАГОГИКА / INNOVATIVE PEDAGOGY / КАЧЕСТВЕННАЯ ПЕДАГОГИКА / QUALITY PEDAGOGY / САМОУПРАВЛЯЕМАЯ ШКОЛА

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Taha Faisal

Self-management in schools is a systemic approach based on central elements, such as the centralization of internal control in decision-making, formulating an educational vision, defining needs, managing resources, creating appropriate conditions for learning and developing learning environments and employing auxiliary forces for students with difficulties. In addition, it emphasizes the importance of empowering the school principal and staff, and turning the school into a learning organization that constitutes the basis for personal and organizational professional development for all members of the school. Pedagogic innovation is an educational approach that views the student as an autonomous person who is actively involved in his or her own learning, and advocates the humanistic approach that sees people as the creators of their future. It also uses new methods that integrate ICT and uses assessment and teaching alternatives. It is a pedagogical practical method that accounts for the student’s character and needs and for the teachers’ professional development. Innovative pedagogy describes a flexible learning structure adapted to socio-cultural, economic and technological change processes and changes in perception of the essence of knowledge. It is a qualitative pedagogy in an innovative environment that defines the goals of education and the desired learner in the 21st century. Such pedagogy creates an incentive and will to learn. There is a congruence between the concept of a self-managed school and the essence of innovative management. Both concepts meet the demands of the students and the nascent society, and promote adjustable learning, values, high thinking skills, and the use of new technological tools.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ОСОБЕННОСТИ СОВРЕМЕННОГО ШКОЛЬНОГО МЕНЕДЖМЕНТА И САМОМЕНЕДЖМЕНТА

Самоуправление в школах это системный подход, основанный на центральных элементах, таких как централизация внутреннего контроля в процессе принятия решений, определение потребностей, управление ресурсами, создание соответствующих условий для обучения и развития учебной среды и использование вспомогательных мероприятий для учащихся с трудностями в обучении и спецификой развития. В статье подчеркивается важность расширения прав и возможностей директора и персонала школы с целью превращения школы в учебную организацию, которая составляет основу для личного и профессионального развития всех членов школы. Инновационная педагогика описывает гибкую структуру обучения, адаптированную к социокультурным, экономическим и технологическим изменениям, изменениям в восприятии сущности знаний. Это качественная педагогика в инновационной среде, которая определяет цели образования и желаемого ученика в 21 веке. Такая педагогика создает стимул и желание учиться. Существует соответствие между концепцией самоуправляемой школы и сущностью инновационного менеджмента. Обе концепции отвечают требованиям учащихся и способствуют формированию общекультурных ценностей, высоких навыков мышления и использованию новых технологических инструментов.

Текст научной работы на тему «Specifics of modern school of management and self-management»

ет формированию знаний и умений, необходимых для осуществления профессиональной деятельности в правовом ключе.

Дисциплина «Правовое обеспечение профессиональной деятельности» входит в число дисциплин гуманитарного блока и предусматривается для изучения всеми ФГОС ВО. Содержание отдельных разделов и тем, указанных в разработанной программе дисциплины, способствует формированию у будущих педагогов знаний и умений, необходимых для собственной реализации в образовательном правовом пространстве.

Дисциплина «Основы права», изучение которой происходит на начальных ступенях получения высшего образования, входит в систему социально-гуманитарных дисциплин и является её важным структурным элементом. Данная учебная дисциплина вводится с целью повышения уровня правовой культуры, правового воспитания студентов независимо от профиля их профессиональной подготовки и способствует развитию социально-личностных компетенций [1; 2; 3].

Для эффективной реализации указанных принципов в образовательной среде вуза необходимо создание специальных педагогических условий. Ю.К. Бабанский трактует педагогические условия как обстановку, при которой наилучшим образом взаимодействуют все составляющие учебного процесса, т. е. учебный предмет, преподавание и учение. Такая обстановка способствует тому, что учащиеся хорошо учатся, а учителя успешно преподают и эффективно руководят учебным процессом [4].

Можно сказать, что под педагогическими условиями понимается результат целенаправленного отбора, конструирования и применения элементов содержания, методов, а также организационных форм обучения для достижения целей образования [5]. Для выявления значимости того или иного условия формирования правовой компетенции будущего бакалавра педагогического образования был проведён опрос среди педагогов высших и средних профессиональных образовательных организаций.

Обобщение данных анкет подтверждает, что учителя понимают, что важным условием качественной правовой подготовки учащихся выступает квалификация педагогов, способствующая формированию правовой компетентности будущего бакалавра педагогического образования (1 место) и разработанность технологии формирования правовой компетенции будущего бакалавра педагогического образования (2 место).

Диапазон возможных педагогических условий для конкретной формирующей работы весьма значителен. Среди обязательных педагогических условий формирования правовой компетенции будущего бакалавра педагогического образования мы выделяем несколько групп:

Библиографический список

1) содержательные условия - включенность в содержание дисциплин гуманитарного, социального и экономического цикла задач формирования правовой компетенции будущего бакалавра педагогического образования; обновление содержания правовых дисциплин путем привлечения внимания студентов к вопросам реализации правовых норм в их будущей профессиональной деятельности; ориентированность не на информационный компонент содержания правового обучения, а на освоение процедур и способов профессионально-правового действия путем решения правовых задач, связанных с профессиональной деятельностью; установление структурных и логических межпредметных связей правовых и педагогических дисциплин для более эффективного развития правовых компетенций;

4) дидактические условия - актуализация педагогического потенциала содержания дисциплин гуманитарного и социально-экономического цикла, повышение роли межпредметных связей в формировании правовой компетенции будущего бакалавра педагогического образования, интенсификация процесса формирования правовой компетенции будущего бакалавра педагогического образования посредством введения в учебные программы подготовки бакалавров дополнительных курсов по вопросам права для обеспечения непрерывности правовой подготовки будущего бакалавра педагогического образования, реализация правовых компетенций и осуществление правовоспитательной и правозащитной деятельности в рамках педагогической практики;

5) методические условия - методы и формы формирования правовой компетенции будущего бакалавра педагогического образования в учебном процессе вуза, включая методы активного обучения (ролевые игры, метод мозгового штурма, дискуссии с применением технологии «ПОПС-ФОРМУЛЫ», метод конкретной ситуации, словесные ассоциации, контент-анализа правовых документов и др.);

6) диагностические условия - формирование правовой компетенции будущего бакалавра педагогического образования с учетом результатов диагностики компонентов правовой компетентности будущего бакалавра педагогического образования, позволяющих успешно решать правовое задачи, и их своевременной коррекции в случае выявленной необходимости; применение диагностических методик для изучения уровня правовой компетенции будущего бакалавра педагогического образования.

Реализация указанных педагогических условий стимулируют переход правовой подготовки будущего бакалавра педагогического образования на качественно новый уровень.

1. Алижанова Х.А. Экономическая подготовка старшеклассников в условиях профильного обучения. Диссертация ... доктора педагогических наук. Махачкала, 2012.

2. Алижанова Х.А., Гаджиев Г.М. Внедрение педагогических инноваций в профильное обучение старшеклассников. Известия Дагестанского государственного педагогического университета. Психолого-педагогические науки. 2010; 3: 86 - 89.

3. Алижанова Х.А. Социально-педагогические предпосылки профильной подготовки в системе образования. Учёные записки университета им. П.Ф. Лесгафта. 2011; 10 (80): 20 - 25.

4. Бабанский Ю.К. Методы обучения в современной общеобразовательной школе. Москва, 1985.

5. Алижанова Х.А. Применение исследовательского метода в образовательном процессе. European Social Science Journal. 2012; № 10, 1 (26): 44 - 50.

References

1. Alizhanova H.A. 'Ekonomicheskaya podgotovka starsheklassnikov v usloviyah profil'nogo obucheniya. Dissertaciya ... doktora pedagogicheskih nauk. Mahachkala, 2012.

2. Alizhanova H.A., Gadzhiev G.M. Vnedrenie pedagogicheskih innovacij v profil'noe obuchenie starsheklassnikov. Izvestiya Dagestanskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta. Psihologo-pedagogicheskie nauki. 2010; 3: 86 - 89.

3. Alizhanova H.A. Social'no-pedagogicheskie predposylki profil'noj podgotovki v sisteme obrazovaniya. Uchenye zapiski universiteta im. P.F. Lesgafta. 2011; 10 (80): 20 - 25.

4. Babanskij Yu.K. Metody obucheniya vsovremennoj obscheobrazovatel'nojshkole. Moskva, 1985.

5. Alizhanova H.A. Primenenie issledovatel'skogo metoda v obrazovatel'nom processe. European Social Science Journal. 2012; № 10, 1 (26): 44 - 50.

Статья поступила в редакцию 06.08.18

УДК 371

Taha Faisal, postgraduate, Faculty of Education and Pedagogical Sciences, Novgorod State University (Veliky Novgorod, Russia), E-mail: Faisal_taha@hotmail.com

SPECIFICS OF MODERN SCHOOL OF MANAGEMENT AND SELF-MANAGEMENT. Self-management in schools is a systemic approach based on central elements, such as the centralization of internal control in decision-making, formulating an educational vision, defining needs, managing resources, creating appropriate conditions for learning and developing learning environments and

employing auxiliary forces for students with difficulties. In addition, it emphasizes the importance of empowering the school principal and staff, and turning the school into a learning organization that constitutes the basis for personal and organizational professional development for all members of the school. Pedagogic innovation is an educational approach that views the student as an autonomous person who is actively involved in his or her own learning, and advocates the humanistic approach that sees people as the creators of their future. It also uses new methods that integrate ICT and uses assessment and teaching alternatives. It is a pedagogical practical method that accounts for the student's character and needs and for the teachers' professional development. Innovative pedagogy describes a flexible learning structure adapted to socio-cultural, economic and technological change processes and changes in perception of the essence of knowledge. It is a qualitative pedagogy in an innovative environment that defines the goals of education and the desired learner in the 21st century. Such pedagogy creates an incentive and will to learn. There is a congruence between the concept of a self-managed school and the essence of innovative management. Both concepts meet the demands of the students and the nascent society, and promote adjustable learning, values, high thinking skills, and the use of new technological tools.

Key words: self-managed school, innovative school, innovative pedagogy, quality pedagogy.

Таха Файсаль, аспирант педагогического факультета, Новгородский государственный университет,

г. Великий Новгород, E-mail: Faisal_taha@hotmail.com

ОСОБЕННОСТИ СОВРЕМЕННОГО ШКОЛЬНОГО МЕНЕДЖМЕНТА И САМОМЕНЕДЖМЕНТА

Самоуправление в школах - это системный подход, основанный на центральных элементах, таких как централизация внутреннего контроля в процессе принятия решений, определение потребностей, управление ресурсами, создание соответствующих условий для обучения и развития учебной среды и использование вспомогательных мероприятий для учащихся с трудностями в обучении и спецификой развития. В статье подчеркивается важность расширения прав и возможностей директора и персонала школы с целью превращения школы в учебную организацию, которая составляет основу для личного и профессионального развития всех членов школы. Инновационная педагогика описывает гибкую структуру обучения, адаптированную к социокультурным, экономическим и технологическим изменениям, изменениям в восприятии сущности знаний. Это качественная педагогика в инновационной среде, которая определяет цели образования и желаемого ученика в 21 веке. Такая педагогика создает стимул и желание учиться. Существует соответствие между концепцией самоуправляемой школы и сущностью инновационного менеджмента. Обе концепции отвечают требованиям учащихся и способствуют формированию общекультурных ценностей, высоких навыков мышления и использованию новых технологических инструментов.

Ключевые слова: самоуправляемая школа, инновационная школа, инновационная педагогика, качественная педагогика.

Self-management school is a school that enjoys maximum flexibility in using all the resources at its disposal to improve and advance its pedagogical achievements. With the delegation of economic, manpower and other pedagogic powers, which until now were under the control of the ministry of education and culture and local authorities, directly to the school's educational staff and its principal (https://www. knesset.gov.il/mmm/data/pdf/m00014.pdf).

The center of management and decision making in a self-managed school in the pedagogic, organizational and financial fields is internal. Its management culture is flexible and suits itself to new information and internal and external changes in its organizational environment efficiently and in short time (Friedman, 1998) [1]. This type of school would have a responsibility to report to the central authorities about the goals he set to himself, how he allocated his resources and set his priorities, and of course, his educational and social outputs. The goal in a transition to school self-management is to improve students' achievements and increase their success. To achieve this goal, some main goals were defined to "self-managed schools", as defining clear and agreed school pedagogic goals, adjusting the curricula for these goals, operating internal feedback to promote student populations, expand manpower authority, and increase school's independence in budget managing (Friedman,1998) [1].

Advantages of schools' self-management - Self-management provides benefits to the three main elements of the education system: school, the ministry of education, and the local authority (https://www.knesset.gov.il/mmm/data/pdf/m00014.pdf).

The advantages to school: delegating authority will enable school principal and school staff to make more effective use in the resources designated to learning and guidance. School can react in more flexibly to the students' needs, to make decisions in real time, and to adjust to individual needs, including the needs of the weak students, because the educational staff is in observation point that enables more precise diagnosis of these needs and centralizes the budgetary authority. Centralizing the authority with the responsibility is an additional burden that require the principal and his staff to define clear goals and directions for improvement of student achievements.

The advantages to the ministry of education: delegation of management from the ministry of education to school will enable the ministry, in the long term, to focus in defining national goals, basic educational goals and quality standards, and supervise their implementation. The goal is to gradually get free from the routine management processes and focus on the quality of education and the management processes that will be applied to schools themselves.

The advantages to the local authority: there is a need and desire of local government to expand its involvement in education also to authorities in pedagogical areas in addition to administrative authorities.

The main resistance to the transition to self-managed schools come from the employees' objection to change in the organization, fear from privatization of schools, fear of officials in local authority to lose authorities and roles, fear of losing control on funds, and the fear that managers will be dragged into ostentatious competition at the expense of investing in pedagogy, in which it is hard to show achievements in an era of competition, and the fear that the principal will have to engage in fields he is not an expert and will not be able to focus in his pedagogic work (Friedman,1998) [1].

According to the director general's circular (circular 2015/1) [2], the managerial - pedagogical perception of self-managed schools is based on the central elements that comprise a systemic approach:

The first element is the focus of internal control. School acts as a focal point for decision-making, establishes a vision and an educational worldview, draws goals and targets, identifies and defines needs and directs the required resources, and decides on how to manage the resources to the students' advancement in the academic, emotional and social aspects. One of the tools to realize the foundation is the pedagogical flexibility principle, which is supposed to be manifested, inter alia, in the allocation of teaching hours and the manner in which they are distributed throughout the year, in autonomy in developing and operating special enrichment programs, in the flexible composition of study groups according to the students' needs, the subjects and conditions school is capable to produce and creating conditions that are suitable to study, among other things, by adjusting the teaching methods to the learning style, acquiring learning materials, developing learning environments and employing assistance for students with difficulties.

A second element and characteristic is delegation of authority and empowerment. There are processes in school that are designed to empower the school principal and his staff as those who are responsible for planning, decision-making processes, and educational outcomes. School adopts a decentralized, participatory and empowering approach. The school staff are given authority and a defined flexibility that enables them to realize their commitment to promote their goals. The tools for implementing the foundation include: an organizational infrastructure that reflects partnership, flexibility and authority for school officials, budgetary flexibility to school's work staff

for current needs and development needs, encouragement of educational initiatives, and personnel management.

A third element emphasizes school as a learning organization. The existence of an internal school-based learning system that serves as an infrastructure for professional, personal and organizational development. The tools for realizing the foundation include, inter alia, the existence of intra-school learning frameworks, holding professional development courses in accordance with the school needs, the existence of a support system, attendance and guidance to teachers.

The fourth element speaks of accountability. School reduces the gap between authority and responsibility and emphasizes the school responsibility to achieving its goals and for proper administration. The tools to realization and foundation include: adopting a result-based approach, maintaining evaluation and monitoring mechanisms in planned junctions, performing feedback-based decision-making processes, and approving a resource-linked work plan.

Another characteristic and foundation is the development of school-environment relations. School acts as an open system, aware of the local culture and the characteristics of the population and the environment in which it acts, it is attentive to the community needs and the potential in and outside school.

The goal of self-management is to improve school role and to adapt to and meet the challenges and needs of the 21st century. Due to the worldwide economic change in the direction of information economy, a knowledge-based economy with a global vision that will enable new generations to be more independent in their studies, more creative and more adaptable to the changing environment, i.e. creating quality education.

The self-managed school should have new vision to define new education paradigm and develop new education goals and teaching methods for future forms. Self-management is a distinct form of innovative management.

Pedagogic innovation in educational literature is perceived as a paradigm shift, from an educational approach that views students as having a passive role in teaching-learning processes (behaviorist approach) to an approach that views the student as an autonomous person actively involved in his own learning (constructivist approach) (Vidislavsky, 2015) [3]. Mioduser et al. (2003) claim that "pedagogic innovation" is a vague term. By their opinion, "Pedagogically, innovation means using new methods that integrate telecommuting and reflect constructivist aspects (as opposed to behavioral), for example, to shift more responsibility for learning to the students themselves, using alternatives to evaluation and teaching etc.

According to the OECD, as reported in the TALIS research, teaching and learning methods associated with a socio-constructivist paradigm are considered innovative, as they may provide students a more tailored response to the development of personal and interpersonal skills required today in an information-intensive society.

According to this and according to the findings of research about the factors that promote student achievement, the OECD's innovation strategy states that the teaching quality is especially important for improving educational outcomes. Empirical findings indicate the influence of teaching quality on learning effectiveness in class and on student outcomes, above and beyond the influence of personal factors like family background, intellectual ability, and prior knowledge. The teaching and learning environment, the social and class contexts of students' interactions among themselves and with their teachers have the strongest influence on learning outcomes . A pedagogical practice that meets these criteria is considered pedagogic innovation by the policy makers of the OECD. This practice involves the application of socio-constructivist approaches in teaching-learning processes that are based on the interaction between the teacher and the student and the group, and emphasize the individual's orientation and his learning processes. These approaches contribute to cognitive development of the students, invite students to participate in learning planning and class activities and enable a variety of interactions between the teacher and the students in the

Библиографический список / References

class, in small groups and in individual learning. However, according to the OECD's innovation strategy, the implementation of such constructivist approaches is not sufficient to create pedagogical innovation, and two additional components in teaching practice -learning are required in high doses: 1. A clear structure of lessons and the teaching-learning frame, evaluation for learning and optimal management of class, and 2. Providing time for independent learning assignments.

Pedagogic practice must always be innovative by having the intention to adjust to the students' characteristics and their needs. In addition, professional development of teachers is also a pedagogical innovation. According to Kettunen (2011), innovation in education is an idea implemented in real life and pedagogical innovation includes approach and practice. It defines how knowledge is absorbed, produced, and implemented in order to create innovation. At the basis of this pedagogy is the humanistic approach that sees people as the creators of their future.

The term "innovative pedagogy" describes a flexible study structure adapted to socio-cultural, economic and technological change processes and changes in the perception regarding the essence of knowledge, while the studied content and knowledge are relevant to the changing reality.

A curriculum that suits the 21st century and relevant to the changing reality, bring the opportunity to deal with current issues and dilemmas that develop social-environmental awareness and systemic participation with the community. In addition to the basic curriculum, students develop the knowledge and skills required for optimal functioning, with intelligent use of information and communication technology, assuming that there is a connection between the acquiring knowledge and using it (Salomon, 2009) [4]. To aspire to quality teaching processes that transform public knowledge into students' private knowledge. It may be said that quality (good) teaching is teaching that creates motivation and a desire to learn. Learning is perceived as "a conscious and aware personal process that takes place in social context in a relationship with significant adults and the members of the peer group" (Director-General's circular, November 2008), and with materials, systems and tools in general and with technological systems and tools in particular (Salomon, 2009) [4].

The principles that enable quality teaching-learning processes in the innovative learning environment are:

Focusing the processes of teaching - learning - evaluation in particular (Director General's Circular, September 2010) [5] and emphasizing the individuality of the student. Adjusting the teaching to the students' variance in their goals, needs, areas of interest, preferences and prior experience, and allowing students to experience diverse processes of knowledge-building in various ways, and remove barriers between the world outside school and the school world, and maximal and optimal use of telecommuting to enable students to experience various knowledge-building processes, and to improve processes of teaching - learning - evaluation.

Research literature dealing with innovation sees in school's work environment a factor of major influence on the design of innovation and the success of its assimilation. School, like any organization, has an interaction with its environment. It is influenced by the environment and influences it, The environment may influence both the contents school deals with and the process that takes place there.

The involvement of students' parents and families in education has positive influence on the children and on the relations between school and the parents. However, for some school communities, innovative pedagogy may be incomprehensible and even encounter resistance due to disagreement about the school's goals and functions (Fullan M., 2001).

The perception of self-managed school is congruent with the essence of innovative school management that meets the demands of the students and the nascent society, designing and adjusting school in academic, valuable, high thinking skills aspects and use of new technological tools suitable for a changing and constantly innovating world environment.

1. Friedman J.& Berma R. Self-management: changing the school management culture, the second year. Jerusalem, Henrietta Szold Institute, 1998.

2. Director General's Circular, 2015/1 (b), Transition to Self-Management in elementary Schools: Principles 26.

3. Vidislavsky M. Ways to meaningful learning. Jerusalem: Ministry of Education, Division A of Secondary Education, 2015.

4. Salomon J.A high-technology learning environment. Proposal for conceptual framework, 2009.

5. Circular of the Director General, September, 2010.

Статья поступила в редакцию 13.08.18

УДК 378

Shibaev V.P., Сand. of Sciences (Pedagogy), senior lecturer, Department of Mathematics, Stavropol State Agrarian University

(Stavropol, Russia), E-mail: shibaevy_stv@mail.ru

Shibaeva L.M., Сand. of Sciences (Pedagogy), senior lecturer, North Caucasus Federal University (Stavropol, Russia),

E-mail: shibaevy_stv@mail.ru

EFFICIENT FORMS OF INTERACTION OF THE TEACHER AND THE STUDENTS IN THE MODERN UNIVERSITY. The article considers approaches of effective pedagogical interaction between teachers and students. Ideally, the relations between all participants of the educational process in a modern university should be equal, based on humanistic principles of mutual respect and mutual development of teachers and students. Interesting and diverse forms of interaction between teachers and students are realized in mixed learning, when using traditional and innovative educational technologies, including information and communication technologies, as well as technologies of interaction in the conditions of distance learning. The effectiveness of pedagogical interaction to a certain extent depends on the consciousness and activity of its participants and, above all, teachers.

Key word: teachers, students, pedagogical interaction, modern university.

В.П. Шибаев, канд. пед. наук, доц. каф. математики, Ставропольский государственный аграрный университет,

г. Ставрополь, E-mail: shibaevy_stv@mail.ru

Л.М. Шибаева, канд. пед. наук, доц., Северо-Кавказский федеральный университет, г. Ставрополь,

E-mail: shibaevy_stv@mail.ru

ЭФФЕКТИВНЫЕ ФОРМЫ ВЗАИМОДЕЙСТВИЯ ПРЕПОДАВАТЕЛЯ И СТУДЕНТОВ В УСЛОВИЯХ СОВРЕМЕННОГО ВУЗА

В статье рассмотрены подходы организации эффективного педагогического взаимодействия преподавателей и студентов. В идеале, отношения между всеми участниками образовательного процесса в современном вузе должны быть равноправными, основанными на гуманистических принципах взаимоуважения и взаиморазвития преподавателей и студентов. Интересные и разнообразные формы взаимодействия между преподавателями и студентами реализуются при смешанном обучении, когда используются традиционные и инновационные образовательные технологии, в том числе инфокоммуника-тивные технологии, а также технологии взаимодействия в условиях дистанционного обучения. Эффективность педагогического взаимодействия в определяющей степени зависит от сознательности и активности его участников и, прежде всего, преподавателей.

Ключевые слова: преподаватели, студенты, педагогическое взаимодействие, современный вуз.

Качество образовательного процесса в вузе во многом определяется характером взаимодействия педагога и студентов. От этого зависят уровень подготовки будущего специалиста, успешность его профессиональной деятельности, а также успешность профессиональной самореализации педагога высшей школы. Тем самым теоретическая разработка проблем повышения эффективности самого процесса взаимодействия субъектов образовательного процесса в вузе приобретает особую значимость.

Образовательный процесс как взаимодействие представляет собой многоплановое сотрудничество всех сторон. Особое значение приобретает этика делового общения. На сегодняшний день продуктивно организованный образовательный процесс подразумевает высокий уровень педагогического общения между педагогом и обучающимся. Основой обеспечения качества образования на современном этапе можно считать взаимоотношения участников образовательного процесса.

Характер взаимоотношений в современном вузе во многом зависит от ряда условий:

- традиций вуза;

- характера ориентированности педагогического коллектива (прежде всего, имеется в виду, какая направленность у большинства преподавателей - на студента или на себя?);

- от личностных и профессиональных качеств преподавателей;

- от индивидуальных особенностей студентов, сформиро-ванности их культуры.

В идеале, отношения между всеми участниками образовательного процесса в современном вузе должны быть равноправными, основанными на гуманистических принципах взаимоуважения и взаиморазвития преподавателей и студентов.

Ценность для любой образовательной организации представляет умение работать в команде, соблюдать интересы вуза и поддерживать имидж образовательной организации в целом и каждого участника образовательного процесса в честности [1; 2].

Важным условием эффективности образовательного процесса в вузе является отсутствие ситуаций унижения личности, проявлений дискриминации по половому, религиозному или национальному признаку.

Сплоченность и соучастие участников образовательного процесса, позволяет быстро, с низкими затратами решать возникающие проблемы, что повышает конкурентоспособность об-

разовательной организации и её привлекательность в образовательном пространстве.

Педагогическое взаимодействие - это процесс проявления индивидуальных способов действий и общения преподавателя и студентов, направленных друг на друга, определяемых их функционально-ролевыми и личностными позициями, следствием которых являются взаимные изменения в деятельности, общении, отношениях участников педагогического процесса, а также их личностное развитие [3].

Как отмечают М.В. Старцев и И.А. Шаршов [3], процесс взаимодействия преподавателей и студентов будет эффективней, если:

- будут созданы установки преподавателей на значимость компонентов общения и взаимоотношений со студентами;

- будет увеличено в образовательном процессе количество обоюдозначимых видов работ, создающих общее поле взаимодействия [3].

Так, например, на Западе всё больше получает популярность так называемое смешанное обучение. По мнению специалистов, смешанное обучение обладает наибольшим потенциалом с точки зрения повышения качества образования и эффективности образовательного процесса, однако оно практически не используется в российских вузах, в отличие от вузов Европы и США.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Обучение по дисциплине в смешанной форме проводится как традиционно, в аудитории, так и с использованием технологий электронного обучения, в системе электронного обеспечения, а образовательный процесс, спроектированный и организованный в такой форме, сочетает в себе лучшие черты обоих подходов и, во многом, лишен их недостатков.

Одной из наиболее перспективных концепций смешанного обучения является Концепция Bring Your Own Device (BYOD) [4]. Суть концепции Bring Your Own Device сводится к тому, что студенты и преподаватели университета приносят с собой персональные электронные устройства (смартфоны, планшеты, нетбуки, ноутбуки), которыми можно пользоваться не только для развлечения и личных нужд, но и для учебной деятельности в аудитории и за её пределами.

Таким образом, у преподавателя появляется возможность организовать образовательный процесс с использованием технологий электронного обучения не только в компьютерном классе, но и в любой аудитории университета.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.