Научная статья на тему 'Seasonal rhythms and vitality power of African’s students'

Seasonal rhythms and vitality power of African’s students Текст научной статьи по специальности «Биотехнологии в медицине»

CC BY
56
21
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Похожие темы научных работ по биотехнологиям в медицине , автор научной работы — Asogva Innocent Kingsley, Omary Nassoro, Shastun S. A.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «Seasonal rhythms and vitality power of African’s students»

SEASONAL RHYTHMS AND VITALITY POWER OF AFRICAN’S STUDENTS. Asogva Innocent Kingsley (Nigeria)*, Omary Nassoro (Tanzania)*, Shastun S.A. (chief scientist)*. Moscow, PFU, Medical Faculty, Department of Normal Physiology.

Background. In the Russian, the winter months of December to March are cold and characterized by short periods of daylight. Most people slow down their activities, many plants die or stop growing, and people suffering from seasonal affective disorder (SAD) experience lack of energy, increased sleep, and depression. Many people get the flu in the switch from the summer to the fall. Changing environmental conditions with stable cycle length (Seasons/day/tidal flow) present profound challenges to an organism, but endogenous biological rhythms can provide anticipatory adaptation to predictable environmental cycles. Adaptation to seasonal changes in environment closely linked to the effect of Seasonal adaptation. The period of sojourn the African students in Russia makes some years, therefore it is important to research, as seasonal rhythms of the vital physiological functions change (3; 4).

Objective: to study what challenges to African’s students organism give seasonal rhythms and estimate vitality power during contrast Seasons.

Materials and Methods: Researches were carried out on practically healthy 27 African students of the first year education from Nigeria and Tanzania. The basic parameters of cardiovascular system with method of variability of heart rate (HRV) were investigated. Chronobiological parameters were studied during contrast seasons: winter - summer. Results: Our results based on this powerful analytical approach show that: HRV in Seasonal rhythms of African students. Although cardiac automaticity is intrinsic to various pacemaker tissues, heart rate and rhythm are largely under the control of the autonomic nervous system and neurohumoral control of upper and low structures.

It is established, that the maximal values of a mode and standard deviation (SD) at the African students are observed in the summer time, and amplitudes of Mode (AMo), Stress Index (SI) and Indicator of activity Regulatory Systems (IARS) - in the winter time. Maximal increasing SI, AMo and IARS during active orthostatic test is most expressed in the winter time under comparison with the summer period (P > 0.01).

In summertime the amplitude of the Total Capacity (TC) of spectral components on 29 % exceeded similar parameters of the winter period. This fact confirms that in the winter period African’s students have low level of vitality power. Conclusion: It is shown, that in the winter period occurs desynchronization the basic biorhythmological parameters of variability of an intimate rhythm in relation similar parameters of summer period. The total amplitude parasympathetic influences in the winter time are essentially reduced, and the total amplitude of a sympathetic division of autonomic nervous system considerably increases.

This data is precursors of low level of vitality power really gives physicians more incentive to persuade their patients to choose seasonal HRV monitoring for prevent emergency situation.

REFERENCES

1. Arendt, J. Melatonin: Characteristics, Concerns, and Prospects / J. Arendt // Journal of Biological Rhythms. 2005. Vol. 20, 4.P. 291—303.

2. Aschoff, J. Nircadian systems/J. Aschoff//Pflugers Arch. 1985. Vol.403. Suppl.11. — P.1.

3. J. Aschoff, F. Ceresa and F. Halberg, eds, Chronobiological aspects of endocrinology. F.K. Schattauer, Stuttgart and New York 1974.

4. SIMINOVITCH D, F GFELLER, B RHEAUME 1967 The multiple haracter of the biochemical mechanism of freezing resistance of plant cells. In E Asahina, ed, Cellular Injury and Resistance in Freezing Organisms. Inst Low Temp Sci Hokckaido Univ, Sapporo, Japan.

5. M. Menaker, J. S. Takahashi and E. Eskin, A. Rev. Physiol. 40,501 (1978).

6. Сборник научных тезисов и статей «Здоровье и образование в XXI веке». 2009. Т. 11. № 4.

7. Сборник научных тезисов и статей «Здоровье и образование в XXI веке». 2008. Т. 10. № 4.

8. Сборник научных тезисов и статей «Здоровье и образование в XXI веке». 2007. Т. 9. № 4.

9. Сборник научных тезисов и статей «Здоровье и образование в XXI веке». 2006. Т. 8. № 4.

10. Сборник научных тезисов и статей «Здоровье и образование в XXI веке». 2005. Т. 7. № 4.

11. Сборник научных тезисов и статей «Здоровье и образование в XXI веке». 2004. Т. 6. № 4.

12. Сборник научных тезисов и статей «Здоровье и образование в XXI веке». 2003. Т. 5. № 4.

13. Сборник научных тезисов и статей «Здоровье и образование в XXI веке». 2002. Т. 4. № 4.

14. Сборник научных тезисов и статей «Здоровье и образование в XXI веке». 2001. Т. 3. № 4.

15. Сборник научных тезисов и статей «Здоровье и образование в XXI веке». 1999. Т. 1. № 4.

16. Электронный сборник научных трудов «Здоровье и образование в XXI веке». 2009. Т. 11. № 12.

17. Электронный сборник научных трудов «Здоровье и образование в XXI веке». 2008. Т. 10. № 12.

18. Электронный сборник научных трудов «Здоровье и образование в XXI веке». 2007. Т. 9. № 12.

19. Электронный сборник научных трудов «Здоровье и образование в XXI веке». 2006. Т. 8. № 12.

20. Электронный сборник научных трудов «Здоровье и образование в XXI веке». 2005. Т. 7. № 12.

21. Электронный сборник научных трудов «Здоровье и образование в XXI веке». 2004. Т. 6. № 12.

22. Электронный сборник научных трудов «Здоровье и образование в XXI веке». 2003. Т. 5. № 12.

23. Электронный сборник научных трудов «Здоровье и образование в XXI веке». 2002. Т. 4. № 1.___________________

Материалы XI международного конгресса «Здоровье и образование в XXI веке» РУДН, Москва, 2010

Стр. [523]

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.