Научная статья на тему 'САМАРАЛИ ВОСИТА ВА УСУЛЛАР ЁРДАМИДА ЎСМИР БОКСЧИЛАРНИНГ ПСИХОФИЗИОЛОГИК ТАЙЁРГАРЛИГИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ'

САМАРАЛИ ВОСИТА ВА УСУЛЛАР ЁРДАМИДА ЎСМИР БОКСЧИЛАРНИНГ ПСИХОФИЗИОЛОГИК ТАЙЁРГАРЛИГИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

65
11
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
бошланғич тайёргарлик босқичи / ўсмир боксчилар / психофизиологик тайёргарлик / ҲРВ-ҳаракат реакция вақти / зарба кучи. / initial stage of preparation / junior boxers / psychophysiological preparation / action reaction time (ART) / shock strength.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Р. Н. Абдухамидов

Ушбу мақолада яккакураш спорт турларига ихтисослашган болалар-ўсмирлар спорт мактабларида бошланғич тайёргарлик босқичида шуғулланувчи 11-13 ёшли боксчиларнинг психофизиологик тайёргарлигини такомиллаштиришда харакатли ўйинлар самарадорлиги тадқиқ қилинган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

IMPROVING THE PSYCHOPHYSIOLOGICAL TRAINING OF ADOLESCENT BOXERS THROUGH EFFECTIVE TOOLS AND METHODS

This article analyzes the effectiveness of action games in improving the psycho-physiological training of young 11-13 year old boxers, at the initial training stage at specialized children's and youth sports schools specializing in martial arts.

Текст научной работы на тему «САМАРАЛИ ВОСИТА ВА УСУЛЛАР ЁРДАМИДА ЎСМИР БОКСЧИЛАРНИНГ ПСИХОФИЗИОЛОГИК ТАЙЁРГАРЛИГИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ»

САМАРАЛИ ВОСИТА ВА УСУЛЛАР ЁРДАМИДА УСМИР БОКСЧИЛАРНИНГ ПСИХОФИЗИОЛОГИК ТАЙЁРГАРЛИГИНИ

ТАКОМИЛЛАШТИРИШ

Р. Н. Абдухамидов

Узбекистан давлат жисмоний тарбия ва спорт университети укитувчи

АННОТАЦИЯ

Ушбу маколада яккакураш спорт турларига ихтисослашган болалар-усмирлар спорт мактабларида бошлаетич тайёргарлик боскичида шуFулланувчи 11-13 ёшли боксчиларнинг психофизиологик тайёргарлигини такомиллаштиришда харакатли уйинлар самарадорлиги тадкик килинган.

Калит сузлар: бошланFич тайёргарлик боскичи, усмир боксчилар, психофизиологик тайёргарлик, ХрВ-харакат реакция вакти, зарба кучи.

IMPROVING THE PSYCHOPHYSIOLOGICAL TRAINING OF ADOLESCENT BOXERS THROUGH EFFECTIVE TOOLS AND METHODS

R. N. Abdukhamidov

Lecturer at the Uzbek State University of Physical Culture and Sports

ABSTRACT

This article analyzes the effectiveness of action games in improving the psychophysiological training of young 11-13 year old boxers, at the initial training stage at specialized children's and youth sports schools specializing in martial arts.

Keywords: initial stage of preparation, junior boxers, psychophysiological preparation, action reaction time (ART), shock strength.

КИРИШ

Бизга маълумки жахонда болалар ва усмирлар спортини ривожлантиришда иктидорли болаларни спортга жалб этиш, уларнинг спорт махоратини тарбиялаш, психофизиологик холатини бахолаш, жисмоний, техник-тактик тайёргарлигини ошириришда кулланиладиган восита ва услубларни амалиётга татбик этиш, укув-машFулотларини илмий асосда ташкил килиш юзасидан куплаб илмий тадкикот ишлари олиб борилган (2, 5, 6, 7).

Адабиётлар тахлили натижаларига кура усмир ёшдаги спортчиларни хар томонлама тайёрлашнинг энг самарали воситаси сифатида купгина олимлар томонидан харакатли уйинлар тавсия этилган. Бирок усмир боксчиларнинг

психофизиологик тайёргарлигида уйинларни табакалаштириш хамда юкламаларининг шиддати ва хажми меъёрларини аниклаб, укув -машFулотлари жараёнига татбик этиш методикасини такомиллаштириш юзасидан етарлича тадкикотлар утказилмаган (1, 2, 3).

АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ

Илмий-услубий адабиётлар тахлили, анкета суровномаси, педагогик кузатув, педагогик тажриба, педагогик тестлаш, математик статистика усуллари.

Тажриба Тошкент шахар Чилонзор туманида хамда Тошкент вилояти Чирчик шахрида жойлашган яккакураш спорт турларига ихтисослашган болалар-усмирлар спорт мактабларининг бошланFич тайёргарлик боскичида шуFулланувчи 120 нафар 11-13 ёшли боксчиларида утказилди.

Бир катор олимлар томонида (1, 2, 3) ёш спортчиларни психофизиологик тайёргарлигини самарали такомиллаштиришда харакатли уйинлар тафсия этилган.

Усмир боксчиларнинг психофизиологик тайёргарлигига таълукли булган ОХР-оддий харакат реакция тезлигини такомиллаштиришда самарадорлиги юкори булган харакатли уйинларни саралаб олиш максадида бокс тренерлари уртасида анкета суровномаси утказилди, унга кура, 68% респондентлар усмир ёшдаги боксчиларнинг ОХР тезлигини оширишда ёрдам берувчи харакатли уйинлар сифатида "Чаккон оёклар жамоаси", "Панжа уриш", "Бир дакикада юзта зарба", "Ким чакконрок", "Сакровчи чумчуклар", "Хурозлар жанги", "Чизик ташкарисига" ва бошка уйинларни тавсия этишган.

Боксда туFридан ва ёндан бериладиган зарбалар энг куп кулланилади. Улар катта самара билан хам кучли, хам тез зарбалар сифатида бажарилади (4). Шу боисдан назорат машкига киритилиши лозим булган зарба турлари сифатида унг ва чап кулларда бошга туFридан ва ёндан зарбаларни танлаб олдик.

Ёш боксчиларнинг психофизиологик тайёргарлигини аниклашда "Юкори малакали боксчиларнинг махсус жисмоний тайёргарлигини аниклаш (СПУДЕРГ-4)" компютер дастуридан фойдаланилди (4).

МУХОКАМА ВА НАТИЖАЛАР

Педагогик тадкикотдан олинган натижалар спортчиларнинг вазн тоифаси хамда ёшига ажратган холда тахлил килинди.

Ушбу маколада 11 ёшли 30-34 кг гача булган спортчилардан олинган натижалар тахлили такдим этилган

Назорат гурухи спортчиларининг йил бошида чап кулда т^ридан бошга зарба кучининг OFирлиги уртача 24,2±4,2 кг, ни ташкил этган булса, тажриба сунгига келиб уларнинг уртача курсаткичлари 26,4±3,1 кг, га усганлиги маълум булди. Бирок олинган курсаткичлар орасида статистик фарклар топилмади (р>0,05).

Тажриба гурухи боксчиларининг чап кулда туFридан бошга урилган зарба кучининг OFирлиги тадкикотимиз аввалида 23,4±5,3 кг, ни ташкил этган булса, тажриба сунгига келиб уларнинг курсаткичлар уртача 22,6% га ошганлиги маълум булди. Тажриба аввалида ва охирида олинган курсаткичлар орасида статистик фарклар ишончлилиги р<0,05 га тенг булди.

Назорат ва тажриба гурухи спортчиларининг тадкикот сунгидаги натижалари узара таккосланганда хам статистик фарклар мавжудлиги

аникланди(р<0,05).

Усмир боксчиларнинг психофизиологик тайёргарлиги динамикаси жадвали

Зароа тури и s % J 1 ijo 11 ей n=30

HT V% ТУГ Wo t P

* г кг т/о 24,2=4,2 17,35 23,4=5,3 22,64 0,46 >0,05

t/k 26,4=3,1 11,74 28,7=4,6 16,02 2,16 <0,05

p > 0.05 <0,05

м/с т/о 849,6±83,1 9,7S 856=93,7 10,95 0,19 >0,05

t/k 828,7=70,2 S,47 765,5=83,6 10,92 2 24 <0,05

p > 0,05 <0,05

F U кг т/о 33,9±3,8 11,20 33,6=5,& 17,26 0,16 >0,05

t/k 36,4=4,2 11,53 40,1=3,1 7,73 2,74 <0,05

p > 0.05 <0,01

м/с т/о 869,4=94,7 10,89 889,1=84,6 9,51 0,60 >0,05

t/k 852,3=56,4 6,61 803,2=68,4 8,52 2,14 <0,05

p > 0.05 <0,01

F кг т/о 28,4=3,9 13,7 27,7=5,4 19,49 0,37 >0,05

t/k 32,2=5,7 17,70 36,4=4,7 12,9 2,20 <0,05

p < 0.05 < 0,001

м/с т/о 912,1=96,2 10,55 936=69,7 9,58 0,70 >0,05

t/k 874,2=75,4 S,62 821,8=56,4 6,86 2,15 <0,05

p > 0.05 <0,01

кг т/о 41,8=6,2 14,83 41,3=6,8 16,70 0,21 >0,05

t/k 44,7=5,8 12,97 49,4=5,9 11,94 2,20 <0,05

p > 0.05 <0,01

м/с т/о 837,5=56,3 10,30 851=97,S 11,49 0,40 >0,05

t/k 826,4=62,3 7,54 776,3=57,3 7,38 2 29 <0,05

>0,05 < 0,05

Г U "1

Изох,: F-зарба кучи, чап кулда бошга т^ридан зарба , унг кулда бошга туFридан зарба , чап кулда бошга ёндан зарба , унг кулда бошга ёндан зарба , "кг" килограмм, "м/с" метр/секунд.

^an Kynga TyFpugaH Somra 3ap6a Sepumga xapaKaT pea^ua BaKTH XPB Ha3opaT rypyxu SoKCHHnapuga Ta^puSagaH aBBan 849,6±83,1 m/c, hh TamKHn этгaн SynCa, Ta^puSa CyHrura KenuS ynapHHHr HaTH^anapu 828,7±70,2 m/c, ra axmunaHraHH Matny Syngu. OnHHraH HaTH^anap y3apo TaKKoCnaHraHga CTaTHCTHK HmoHH^H ^apKnap TonunMagu (p>0,05). Ta^puSa rypyxu em SoKCHHnapu TOMOHHga KaHg этнnгaн Ta^puSagaH aBBanru Ba Ta^puSa CyHrugaru KypCaTKHHHnap (856±93,7; 765,5±83,6) ypTacuga CTaTHCTHK ^apK^ap HmoHnnHfluru p<0,05 гa, TeHr Syngu.

Ha3opaT Ba Ta^puSa rypyxHHHHr Ta^puSagaH onguHru xapaKaT pea^ua Te3nuru KypcaTKHH^apu opacuga (849,6±83,1; 856±93,7) CTaTHCTHK umoHHnu ^apKnap TonunMagu (p>0,05). Hun cyHrura KenuS Ha3opaT Ba Ta^puSa rypyxHHHHr XPB KypcaTKHH^apu (828,7±70,2; 765,5±83,6) opaCuga CTaTHCTHK umoHHnu ^apKnap guHaMHKacu p<0,05 гa, TeHrnuru aHHKnaHgu.

Curaanra yHr Kynga Somra TyFpugaH 3apSa Sepum Ha3opaT MamKHga Ta^puSa rypyxH CnopTHH^apuHHHr 3apSa KyHHHH ypTana oFupnuru Ta^puSa aBBanugaru HaTH^ara HHCSaTaH 19,3 % ra, Ha3opaT rypyxu KypCaTKHHnapura ConumTupunraHga 10,2 % гa yCraHnurH MatnyM Syngu.

Ta^puSa Ba Ha3opaT rypyxu KypCaTKHHnap opaCuga CTaTHCTHK ^apKnap HmoH^nunHrH p<0,05 ra TeHr.

YHr Kynga TyFpugaH 3apSa Sepumga XPB Ha3opaT rypyxuga Hun Somuga 869,4±94,7 mc, Ta^puSa CyHrura KenuS 852,3±56,4 mc, hh TamKHn этgн. YmSy KypCaTKHH Hun Somura HHCSaTaH 2% гa yCraH. KypCaTKHHnap opaCuga umoHH^u CTaTHCTHK ^apKnap HyK [P>0,05]. YmSy Ha3opaT MamKH SyHHHa XPB Ta^puSa rypyxH CnopTHHnapuga Hun Somuga 889,1±84,6 mc, hh TamKHn этгaн SynCa, Ta^puSa CyHrura KenuS ypTana KypCaTKHH 803,2±68,4 mc, ra axmunaHraHnHruHH KypumHMH3 MyMKHH. Ha3opaT Ba Ta^puSa rypyxu CnopTHHnapu ToMoHHgaH Hun CyHruga KaHg этнnгaн ypTana KypCaTKHHnapu opaCuga CTaTHCTHK ^apKnap HmoHnnunuru p <0,05 ¿a TeHr Syngu.

^an Kynga eHgaH Somra 3apSa ypumga 3apSa KyHHHHHr oFupnuru HasopaT rypyxuga Ta^puSa CyHrura KenuS 32,2±5,7 ke, hh TamKHn этgн. YmSy HaTH^a Hun Somuga KaHg этнnгaн ypTana KypCaTKHHra HHCSaTaH 13,3% axmu, KypCaTKHHnapu opaCuga CTaTHCTHK ^apKnap HmoHHnunurH p>0.05 ra TeHr.

roKopuga KenTupunraH Ha3opaT MamKH Syfiuna Ta^puSa rypyxu ToMoHHgaH Hun CyHruga KaHg этнnгaн 3apSa KyHHHHHr ypTana oFupnuru 36,4±4,7 K8, hh TamKHn этgн. OnHHraH HaTH^a Ta^puSa aBBanuga KaHg этнnгaн KypCaTKHHra HHCSaTaH 31,4 % ra omraHnuru MatnyM Syngu. Ha3opaT Ba Ta^puSa rypyxHHHr Ta^puSa CyHrugaru KypCaTKHHnapu opaCuga CTaTHCTHK ^apKnap umoHHnunHHH P<0,05 ¿a, TeHr.

Ha3opaT rypyxu SoKCHHnapuHHHr nan Kynga eHgaH Somra 3apSa ypumga Ta^puSagaH onguHru Ba Ta^puSa CyHruga onuHraH XPB KypCaTKHnnapu opaCuga

(912,1±96,2; 874,2±75,4) CTaTHCTHK ^apKnap HmoHnnunuru TonunMagu [P>0,05].

Ta^puSa rypyxu SoKCHHnapuga nan Kyn pe^ua Te3nuru Hun Somuga ypTana 936±89,7 mc, hh TamKHn этгaн SynCa, Ta^puSa CyHrura KenuS xapaKaT pea^ua BaKTH ypTana 821,8±56,4 m/c, ra axmunaHraHnuru MatnyM Syngu. Ha3opaT Ba Ta^puSa rypyxHHHr Ta^puSa CyHrugaru KypCaTKHnnapu opaCuga CTaTHCTHK ^apKnap umoHHnunHHH P<0,05 ¿a, TeHr.

YHr Kynga eHgaH Somra 3apSa ypumga Ta^puSa rypyxu SoKCHHnapuHHHr Hun Somugaru ypTana 3apSa Kynu KypCaTKHnnapu 4l,3±6,8к¿, hh TamKHn этгaн SynCa, Ha3opaT rypyxHHHHr ypTana HaTH^aCH 41,8±6,2 ^, ra TeHrnuru aHHKnaHraH эgн. Ta^puSa CyHrura KenuS Ta^puSa rypyxu SoKCHHnapuHHHr KypCaTKHnnapura ypTana 19,6 % ¿a, Ha3opaT rypyxu KypCaTKHnnapura HHCSaTaH эca 10,5 % ¿a axmupoK yCraHnurHHH KypumHMH3 MyMKHH. K,afig этнnгaн KypCaTKHnnap opaCuga umoHHnu CTaTHCTHK ^apKnap MaB^yg [P< 0,01; <0.05].

Ha3opaT rypyxu SoKCHHnapuHHHr xapaKaT pea^ua BaKTH (XPB) yHr Kynga Somra eHgaH 3apSa ypumga ypTana KypcaTKHHH 837,5±86,3 m/c, hh TamKHn этгaн SynCa, Ta^puSa CyHrura KenuS xapaKaT pea^ua BaKTH 1,4 % ¿a yCraHnuru aHHKnaHgu. OnHHraH KypCaTKHnnap ypTaCuga umoHHnu CTaTHCTHK ^apKnap HyK [P>0,05].

YmSy Ha3opaT MamKH SyHHHa Ta^puSa Ba HasopaT rypyxHHHHr Hun CyHrugaru HaTH^anapu y3apo TaKKoCnaHraHga KypCaTKHnnapu opaCuga CTaTHCTHK ^apKnap umoHHnunHHH P<0,05 ¿a, TeHrnu aHHKnaHgu.

XYtfOCA

YTKa3unraH HnMHH-yCnySHH agaSueTnap Taxnunu xaMga EYCMnapga ^aonuaT onuS SopaeTraH Sokc MypaSSufinapu ypTaCuga yTKa3unraH aHKeTa CypoBHoMaCH HaTH^anapugaH MatnyM SyngHKH, SomnaHFHH TaHeprapnuK SoCKHHHgaru yCMHp SoKCHHnapHHHr yKyB-MamFynoTnapuga yHHH Ba3H^anapHHH Kynnam CaMapanu BoCHTa Ba3H$aCHHH yTaftgu.

Em SoKCHHnapHHHr yKyB-MamFynoTnapu TapKuSura yHHH Ba3H^anapuHHHr KHpuTHnumu nCHxo^H3uonorHK TaHeprapnuKHH MyBa^aKHaTnu puBo^naHHmura KyMaKnamumu Ta^puSa CyHruga KaHg этнnгaн HaTH^anap y3 hcSothhh Tongu. negarorHK TagKHKoTgaH onuHraH HaTH^anap Taxnun KunHHraHga Ta^puSa rypyxHHHHr nCHxo^H3uonorHK TaHeprapnuK SunaH SoFnHK SynraH xapaKaT pea^ua BaKTH KypCaTKHHnapu Ha3opaT rypyxu KypCaTKHHnapura HHCSTaH nan Kynga TyFpugaH 3apSaga 8,25% ra, yHr Kynga TyFpugaH 3apSaga 6,11%, nan Kynga eHgaH

зарбада 6,37%, унг кулда ёндан зарбада 6,45% га самарали ривожланганлиги аникланди.

Утказилган тадкикот натижаларига таянган холда шуни айтиш мумкинки, бошлатич тайёргарлик боскичида шуFулланувчи усмир ёшдаги боксчиларнинг психофизиологик тайёргарлигини ривожлантиришда уларнинг функционал тайёргарлиги хамда ёш хусусиятини инобатга олган холда машFулотлар жараёнида уйин усулларидан фойдаланиш самарали восита вазифасини утайди.

REFERENCES

1. Давлетмуратов, С. Р. (2020). Тренировочные нагрузки хоккеистов в подготовительном периоде. Фан-^ортга, (4), 33-34.

2. Давлетмуратов, С. Р. (2020). Физическая работоспособность в годичном цикле подготовительного периода подготовки квалифицированных футболистов. Фан-тортга, (3), 10-13.

3. Турсунов, Н. Б. (2017). Деятельность Узбекского государственного института физической культуры в рамках проекта европейского союза ModeHEd Erasmus. Молодой учёный, 1, 276.

4. Ражабов, Г. К. (2020). Повышение результативности и надежности соревновательной деятельности квалифицированных боксёров. Теория и практика физической культуры, (7).

5. Ражабов, Г. К., Каландаров, Д. Ш., & Каримов, Ш. К. (2016). Влияние изменений правил соревнований и судейства в боксе на тренировочный и соревновательный процесс. Молодой ученый, (21), 974-976.

6. Orif, R., Komil, U., Bakhtiyor, K., Raupov, O. K., Sam, D. U., SU, U. K. Z. V., & Khaydarov, B. T. (2018). Dynamics of general and special physical training of experienced female boxers. European science review, (7-8).

7. Серебряков, Ю. В., & Исраилова, Ш. (2018). Совершенствование технической подготовки квалифицированных боксеров. Молодой учёный, 46(232), 415-417.

8. Azizova, M. M., & Gapparova, A. N. (2021). Communicative language teaching. Academic Research in Educational Sciences, 2.

9. Egamnazarova, F. A., & Mukhamedova, M. S. (2021). Improving english language listening skill. Academic Research in Educational Sciences, 2.

10. Рустамов, Д. У., & Кенжаева, С. Х. (2021). Значение ролевых игр в формировании коммуникативных компетенций студентов изучающих иностранный язык. Academic Research in Educational Sciences, 2.

11. Ли, Т. Г., & Ходжиев, Р. М. (2021). Толкование терминов узбекской национальной борьбы «кураш». Academic Research in Educational Sciences, 2.

12. Tursunboyeva, L. T., & Ashirova, M. F. (2021). Positive teacher- student relations. Academic Research in Educational Sciences, 2.

13. Волков Л.В. Теория и методика детского и юношеского спорта. - Киев.: Олимпийская литература, 2002, 290 с.

14. Тажибаев С.С. Усмир яккакурашчиларнинг комплекс тайёргарлигида харакатли уйинларни куллаш методикасини илмий-педагогик асослаш. П.ф.д.фБс), дис. автореферати, Чирчик 2019. (76 бет)

15. Халмухамедов Р.Д., В.Н.Шин, Ф.К.Турдиев, С.С.Тажибаев: "Boks nazariyasi va uslubiyati" Дарслик, Тошкент, 2016 (36, 38-39 бет).

16. Халмухамедов Р.Д., С.С.Тажибаевлар яратган "Юкори малакали боксчиларнинг махсус жисмоний тайёргарлигини аниклаш" (СПУДЭРГ-4) компьютер дастури Узбекистон Республикаси электрон машиналари учун дастурлар давлат реестрида 14.03.2013 йилда Тошкент шахрида руйхатдан утказилган, талабнома раками DGU 2013 0032.

17. Basic reliability parameters of a boxing punch. Siska L., Brodani, J., Stefanovsky, M Todorov, S. 2016 Journal of Physical Education and Sport. 16(1),38, с. 241-244 COACHES MANUAL. Prepared by: AIBA HQs Office. Coordinator: Adam Kusior, AIBA Coaches Comission Chairman Philip Jun. DATE:AUGUST 2011, 275 pg.

18. Samir Chadli, Noureddine Ababou, Amina Ababou. A New Instrument for Punch Analysis in Boxing. Procedia Engineering. Volume 72, 2014, Pages 411-416 https://doi.org/10.1016/j.proeng.2014.06.073

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.