"Oriental Art and Culture" Scientific Methodical Journal / ISSN 2181-063X Volume 3 Issue 4 / December 2022
САМАРКАВДДАГИ БИБИХОНИМ МЕЪМОРИЙ МАЖМУАСИ -
УЗБЕКИСТОН МАДАНИЙ МЕРОСИНИНГ НОДИР НАМУНАСИ
Мухаббат Самандаровна Хдмидова Мирзо Улугбек номидаги Узбекистон Миллий университети
Аннотация: Макола Самарканддаги Бибихоним меъморий мажмуасининг тарихий ахамиятини тадкик этишга багишланган. Унда Узбекистон маданий меросининг нодир намунаси хисобланган ушбу меъморий мажмуа иншоотларининг курилиш тарихи, бунёдкорлари, мохир меъморлари хусусидаги кизикарли тарихий фактлар келтириб утилган. Маколада Темурий малика -Сароймулкхонимнинг бунёдкорлик фарлиятини ёритиб беришга алохида эътибор каратилган.
Калит сузлар: Амир Темур ва темурий хукмдорлар, темурий маликалар, Сароймулкхоним, Бибихоним, Узбекистон меъморий мероси, Самарканд меъморчилик мактаби, жомеъ масжиди, мадраса, макбара, минора, меъморий безаклар: кошин, парчин, ислимий, эпиграфик, зооморф.
BIBIKHONIM ARCHITECTURAL COMPLEX IN SAMARKAND IS A
UNIQUE SPECIMEN OF CULTURAL HERITAGE OF UZBEKISTAN
Khamidova Mukhabbat Samandarovna National University of Uzbekistan named after Mirzo Ulugbek
Abstract: The intention of this article is to examine the historical significance of Bibikhanim architectural complex of Samarkand. It provides fascinating historical facts about the construction history, builders, and competent architects of this architectural complex, which is recognized as a significant example of Uzbekistan's cultural heritage. Special emphasis is placed on displaying the Timurid princess Saraymulkhanim's creativity.
Keywords: Amir Temur and Timurid rulers, Timurid princesses, Saraymulkhanim, Bibikhanim, architectural heritage of Uzbekistan, Samarkand architectural school, mosque, madrasa, mausoleum, minaret, architectural decorations: tile, rivet, Islamic, epigraphic, zoomorphic.
Урта асрларда Муовароуннахр ва Хуросон худудларида бунёд этилган машхур обидаларнинг аксарият кисми Амир Темур ва Темурийлар даври меъморий ёдгорликларидир. Улар хукмрон сулола вакиллари хохиш иродасига мувофик энг сара меъморий гоя, курилиш режаси хамда материалларидан
^ofiganaHunraH xpnga y3 gaBpuHuHr SunuMgoH, Ta^puSanu ycra-MetMopnapu TOMOHHgaH KypunraH Ba 6e3aranraH. TeMypufinap gaBpu SyHegKopnuK umnapuga xyKMpoH cynona aennapu - ManuKanap x,aM $aon umTupoK этгaн SynuS, ynap TaKnu^ этгaн MetMopufi roanapHHHr MoggMTga Kafi gapa«:aga aKC этгaнн yma gaBp TapuxHH onHMnapu TOMOHHgaH TatKugnaS yTunraH. By HHrnooraapHUHr ynyFBop KypHHHm Ba xamaMarau 6e3aKnapuga H03HK gugnu Ba MeTHH KaTtutfrau TeMypufi xyKMgopnap Ba ynapHHHr ManuKanapu xoxum upogacu aKC этгaн. Typnu TaSaKa BaKunnapu TOMOHugaH WKopu эxтнe^гa эгa öynraH Ba Typ^a h^THMOHH Ba3H^anapHH öa^apraH ymSy HHmooTnap xp3upru KyHga Moggufi-MagaHufi MepocHHHr öeTaKpop HaMyHacu cu^araga эtтнpo$ этнnмoкga.
TeMypufinap gaBpu öyHegKopnuK urnnapuga $aon umTupoK этгaн ManuKanap cupacura CapofiMynKxoHuM (BuSuxohum), TyMaH OFa, raBxapmogSeruM, X,a6u6a cynTOHÖeruM Ba SomKanapHu KypcarnS yTum MyMKuH. YnapHuHr opacuga AMup TeMypHuHr pa^uKacu, capofiHuHr KaTTa xohumu CapofiMynKxoHuM anoxuga ypuH TyTraH. CapofiMynKxoHuMHuHr MetMopufi foacu x,aMga SyropTMacu SunaH KypunraH энг Marnxyp Tapuxufi uHmooraapgaH öupu CaMapKaHgga KypunraH Magpacagup. MaHÖanapga CaMapKaHggaru TeMypufinap gaBpu MetMopufi egropnuru -BUSUXOHUM ^öMet Mac^ugu Ba yHuHr KyHnuKap ToMoHuga ^ofinamraH MaKÖapa Kypunumu xaM CapofiMynKxoHuM homu SunaH SoFnaHraHu xycycuga MatnyMoraap caKnaHuö KonraH. CaMapKaHgHuHr энг Marn^yp uHmooraapu xucoSnaHraH BuSuxohum ^oMet Mac^ugu, Magpaca Ba Ma^apacu Sup MetMopufi Ma^MyaHu Tammn этгaн SynuS, ynap "Kym" ycySuga KypunraH. TeMypufinap gaBpuga puBo^; TonraH "Kym" ycySuga uHmooraap Sup-Supura KapaMa-Kapmu KunuS KypunraH SynuS, SanaHg nemTOKgu ynyFBop uHmooraap Ma^MyacuHu By^ygra Kenrapumga MyxuM axaMu^Tra эгa SynraH.
YmSy MetMopufi Ma^Mya KypunraH gaBpga (1399-1404 fiunnap) AMup TeMyp xapSufi ropumnapga Kyn SynraHu Souc, uHmooraap Kypunumura KaTTa xohum, atHu BuSuxohum SomnunuK KunraH. Ammo MagpacaHu SyHeg этнm Ba yHgaru yKum ^apaeHuHu Ha3opaT Kunum maxcaH CapofiMynKxoHuM xpxum upogacu SunaH aManra omupunraHu MaHSanapga KenTupuS yTunraH. Ma^Myagaru MaKSapa xaM yHuHr oHacu mapa^ura SyHeg этнnгaнн caSaS, ymSy uHmooT Kypunumu Ba 6eзaтнnнmнga x,aM KaTTa xohumhuot ucTaKnapu эtтн6opгa onuHraHu my6xacu3gup. ^oMet Mac^ugu эca AMup TeMyp SyropTMacura acocaH KaTTa xohum mapa^ura SyHeg этнnгaнн, Sy uHmooT Kypunumura xyKMgop ToMoHugaH ano^uga эtтн6op KapaTunraHu MaHSanapga KenTupuS yTunraH.
fflapa^ugguH Anu ^gufiHuHr e3u6 Kongupumuna, BUSUXOHUM ®;oMet Mac^ugu Kapmucuga SyHeg этнnгaн Magpaca nemToKu Mac^uguHuKugaH aHna Ma^oSaTnu Ba nupofinu hukksh. ^apSufi ropumgaH CaMapKaHgra KafiTraH AMup TeMyp Sy xohhu KypuS Fa3a6naHraHugaH, Mac^ug gapBo3acuHu 6y3u6, KafiTa
KypumHH öyropraH. By TyrpucHga Myamu^HHHr "3a$apHoMa" acapuga Kyfiugarunap KemupHÖ yTunraH: "Mac^ugu ^yMtaKHM x,a3paT y3H conuö эpgн, öopuö TaBappy^ khhhö KypguKHM, эmнкнн khhhk conuögypnap. ByropgunapKHM "By3uö, ynyrpoK concyHnap!. CapofiMynKxoHHM conraH MagpacaKHM, Mac^ugu ^oMet aHHHr MyKoöunuga TyTyp"[1.289]. CapofiMynKxoHHM Magpacacu CaMap^aHgHHHr Ox^hhh (TeMup) gapB03acn ^KHHuga, oHacuHHHr MaKÖapacu eHuga öynraH, atHH ymöy yn HHmooT öup MetMopufi Ma^Mya ÖHHonapu xucoönaHraH. MaHÖanapga Magpacara KupunaguraH gapB03a nemTOKHHHHr Huxp^Tga öanaHg, KeHr Ba ry3a^nHrn"[1.290], canoöara Ba 6eTaKpopnnrH"[2.314-315], afiBoHnapuHHHr Kypunum ycnyÖH Ba öe3aKnapu"[3.125] xaKuga KH3HKapnu MatnyMoraap KenTupuö yTHnraH. Ma3Kyp Magpaca y3 gaBpuHHHr энг fiupuK TatnuM MyaccacanapugaH öynuö, yHga guHHfi öunHMnap öunaH öupranuKga gyHeBHfi HMnnap Ma^Myu x,aM yKUTunraH. MaHÖanapga Magpacaga 3aMoHacuHHHr fiupuK $aH apöoönapu Matpy3a yKuraHH, myHHHrgeK, yHga yKHraH Tanaöanap opacugaH unM-^aH nernBonapn eTumuö HHKKaHH xycycuga MatnyMoraap ca^naHÖ KonraH. ffly ypuHga Amhp TeMypHHHr MyHocnö aBnognapngaH öynraH Mup3o YnyröeKHH egra onum ypuHnugup. TeMypufinap gaBpu unM-Matpu^aragaH HumoHa öynraH ymöy Maxoöarau Magpaca XVI acpga AögynnaxoH ToMoHugaH öy3gupuö TamnaHraH.
bhöhxohhm MetMopafi Ma^Myacuga ^ofinamraH ^oMet Mac^ugu YpTa Ocuegaru энг Karra Ba MycynMoH gyHecugaru энг fiupuK Mac^ugnapgaH öupu öynuö, apxeonoruK TagKUKoraap Hara^acura Kypa, yHHHr ynnaMnapn 100x140 MeTpgaH uöopaT öynraH. MyTaxaccucnap yHHHr Maxpöarau KypuHHmu Ba ynnaMnapKHH TaKKocnam ynyH Kpxupagaru XIV acpga KypunraH CymoH X,acaH Mac^HgHHHHr ynnaMnapuHH (60x120 m) KenTHpuö yTHmraH"[4.14 c.]. fflyHHHrgeK, Fapöufi EBpona MetMopufi egropnuKnapu, xycycaH, KypunumH TaxMHHaH öup xun BaKTra Tyrpn KenaguraH MunaH coöopu pe^acura Kypa, Bhöhxohhm Mac^ugura TCHraamagu. Mac^ug 1399-1404 fiunnapga Amhp TeMyp X,HHgucTOHra KunraH 3a$apnu wpnmnapgaH KafiTran, yHHHr ^apMoHH öunaH ^öMet Mac^ugu cu^arnga KypnnraH. Tapuxufi MaHÖanapga AMup TeMyp ymöy Mac^ug y3 xamaMaTH Ba ynyrBopnuru öunaH KypraHnapHH non KongupaguraH gapa^aga öynumHHH ucTaraH. ffly caöaö Mac^Hg KypunumuHH maxcaH y3H Ha3opaT Kunumra xapaKaT KunraH. Ammo xapöufi wpumnap BaKTuga öy Ba3H^aHH öa^apumHH pa^HKacu CapofiMynKxoHHMra TonmupraH. fflyHHHrgeK, Kypunum umnapuHH öomKapum ynyH Maxcyc öhhhm Ba Ta^puöara эгa ycTa-MetMopnap: Xo^a MyxaMMag AoByg Ba MyxaMMag ^angnapHH öomKapyBHH khhhö TafiHHnaraHH, xap öup um öomuga öup ma^3oga öunaH öup öeK Mactyn khhhö KyfiunraHH xaKuga MatnyMoTnap MaB^yg. CaMapKaHggaru ^öMet Mac^ugu Kypunumu ynyH gyHeHHHr KynruHa MaMnaKaTnapu, xycycaH, Oopc, 03apöafi^;oH Ba X,HHgucToHgaH ycTa-xyHapMaHgnap KenTupunraH. MaHÖanapga Ma3Kyp Mac^ugHH Kypum ynyH 200gaH opTHK ycTa-
меъморлар жалб этилгани айтиб утилган. Хусусан, "Зафарнома"да масжид курилишига хукмдор томонидан каратилган эътибор хусусида куйидагилар ёзиб колдирилган: "Сохибкирон гоят ихтимомидинким, масжид ишида таъаллул булмагай, узи келиб ишлагонлар бошига туриб, ихтимом килур эрди. Масжиди жумъада турт юз саксон устун тошдин йасалиб, хар бирининг узунлиги етти кари эрди. Ва сакфини тошдин йасадилар ва турт ёнида турт минора йасадилар. Масжид тугагандин сунг Дилкушо богига бориб туйлар берди. Устакорларга тунлар кийдуруб, отлар миндурди" "[1.221].
Испаниялик элчи Руи Гонсалес де Клавихо кундалигида хам ушбу масжид курилиши хусусида суз борган булиб, куриб битказилган масжид олд девори пасткам килиб курилганидан норози булган сохибкирон уни бузиб, кайта куришни буюргани хакида маълумотларни келтириб утган"[5.194]. Шарафуддин Али Яздийда хам Клавихо маълумотларини тасдикловчи сатрлар мавжуд. Хусусан, мазкур иншоот олд эшиги кичик солинганидан норози булган Амир Темур курилишга масъул булган меъморлар Хожа Мухаммад Довуд ва Мухаммад Жалдларни катл эттиргани айтиб утилган"[1.289]. Бибихоним жомеъ масжидининг бунёд этилиши хусусида Фасих Хдвофийнинг "Мужмали Фасихи"сида хам куйидаги маълумотлар келтириб утилган: "Х,индистондан олиб келинган маблаглар хисобига Самаркандда Амир сохибкирон аввал уйлаб куйган Жомеъ масжидининг курилишини бошлади. У мукаррам рамазон ойининг туртинчи куни якшанба (1399 й. 10 май)да бошланган"[3.158]. Амир сохибкирон мухаррам ойининг унинчи куни (1404 й. 19 июль) Рум ва Шомга килган юришидан кейин Самаркандга кайтди. Шу кунларда баъзи амирзодаларнинг никохи муносабати билан Конигилда катта базм ва тантаналар уюштирди. Амир сохибкирон Масжиди жомеъни куздан кечирди ва у хожа Махмуд Довуд ва Мухаммад Желддан улар килган саёклик ва исрофгарчиликдан (бу тугрида унга баъзи кишилар хабар берган эдилар) газабланди. Бундан ташкари Сароймулкхоним мадрасасининг айвони жуда хам баланд курилган булиб, Амир сохибкирон барпо этган Жомеъ масжидининг айвони унга нисбатан пастрок булиб колган. Вахоланки, иккала айвонни хам улар курган эдилар. Уларни Конигилда катл эттирдилар"[3.166]"
Мажмуадаги макбара юкорида таъкидлаганимиздек, масжиднинг кунчикар томонида, курилган мужазгина иншоот булган. Унинг гумбази остида Амир Темурнинг суюкли хотини, зукко, тадбиркор ва окила малика Сароймулкхонимнинг онаси, Амир ^азогоннинг хотинига атаб курилган. Ушбу макбарага кейинчалик Сароймулкхонимнинг хоки хам куйилган. Макбара хусусида илк тарихий маълумотлар 1404 йилда Самаркандга ташриф буюрган, Клавихонинг кундаликларида учрайди. У ушбу ёдгорлик хакида: "Душанба, йигирма туккизинчи сентябр куни жаноб (яъни, Амир Темур) Самарканд
шахрига жунади ва шахарга кириш йулининг устида жойлашган бир уйга тухтади. Бу уйни жаноб хотини Канъо (Бибихоним)нинг онаси учун курдирганди. Унинг онаси шу уйнинг ичидаги саганага дафн этилган. Уй жуда хашаматли булиб ичи ажойиб безатилган. Уларда уйларни жуда хашаматли безатиш одати булмаса-да, бу уй хашаматли, у хали битмаган, хар куни иш бормокда", деб ёзиб колдирган. Макбара айнан Бибихонимнинг онасига атаб курилгани, унинг бунёд этилишида катта хонимнинг хохиш иродаси ва иштироки катта булганидан далолат беради.
Бибихоним меъморий мажмуа иншоотлари асрлар сурони ва табиий офатлар салбий таъсири остида бизгача бутун куриниши ва махобатини саклаган холда етиб келмаган. Бугунги кунгача кисман сакланиб колган махобатли Жомеъ масжиди эса XIX аср иккинчи ярми-ХХ аср бошларида Россия империяси боскини даврида булиб утган харбий юришлар ва бир неча бор кузатилган кучли зилзилалар туфайли жиддий зиён курган. Унинг махобатли гумбазлари ёрилиб, пештоклари кулаб тушган. Мажмуада жойлашган макбаранинг хам ер устидаги кисми кулаб, остки кисми тупрок остида колган. Шу даврда мазкур меъморий мажмуада Н.И.Веселовский, В.В.Бартольд, В.Л.Вяткин ва бошка олимлар томонидан археологик тадкикотлар олиб борилиб, дастлабки таъмирлаш ишлари амалга оширилган. Аммо бу ишлардан ижобий натижа кузатилмаган, аксинча, уринишлар мазкур меъморий ёдгорликлар асл киёфаси, ички ва ташки безакларининг йукотилишига сабаб булган. Шунга карамай, ХХ аср бошларида масжиднинг марказий пештоки ва унга карама-карши томони, атрофидаги катта-кичик хужра ва минораларни кисман саклаб колишга эришилган.
Урта Осиё худудларида совет хокимиятининг урнатилиши муносабати билан махаллий халклар тарихий-меъморий меросини урганишга булган муносабатда ижобий узгаришлар кузатилган. Хусусан, Бибихоним меъморий мажмуаси иншоотларини хар томонлама чукур тадкик этган олимларининг машаккатли мехнатлари натижасида Жомеъ масжидининг дастлабки киёфаси хакида тасаввурга эга булиш имконияти яратилган. Масжиднинг сакланиб колган марказий пештоки, карама-карши иншоотлар деворларининг бир кисми, атрофидаги хужра ва минораларни тадкик этиш натижасида меъморий мажмуани мармар тахталар билан копланган кенг ички ховлиси, намоз укиш учун мулжалланган усти берк айвони булгани аникланган. Хрвлига чикиш жойи пешток баландлиги 50 м асосли, тепага караб ингичкалашиб борадиган иккита миноралар куринишида безатилган. Жомеъ масжидига кираверишини серхашам пешток ва улкан хамда хушбичим миноралар ураб тургани илмий асосланган. Мажмуа иншоотларининг ташки деворлари рангин ва сирланган гирих хамда эпиграфик ёзувли гиштин коплама безаклар, ички деворлари эса ганчкори, ок фонга кук буёклар билан чизилган тасвирий санъат намуналари ва тилла суви
юритилган серхашам ислимий безаклар билан безатилгани тарихий манбалар ва археологик тадкикотлар киёсий тахлили асосида исботланган. Бибихоним жомеъ масжиди ХХ асрнинг биринчи ярмида В.Л.Вяткин, М.Е.Массон, Б.Н.Засыпкин хамда Г.А.Пугаченковалар томонидан чукур тадкик этилиб, 1950 йилларда масжиднинг ёрилиб кетган катта гумбази ва бошка кисмларини кисман тиклашга эришилган. Мажмуадаги макбаранинг эса устки кисми тарихий манбаларда келтирилган маълумотлар асосида кайтадан кисман тикланган"[6,7,8]. Мустакиллик йилларида республика бош меъмори мухандис Ходихон Акобиров бошчилигида ушбу меъморий мажмуада таъмирлаш ишлари давом эттирилган.
Хулоса урнида таъкидлаш жоизки, буюк аждодларимиз бунёдкорлик фаолияти натижасида яратилган Бибихоним меъморий мажмуаси иншоотларининг тарихий-маданий ахамияти бугунги кунда нафакат узбек халки, балки бутунжахон хамжамияти томонидан эътироф этилмокда. Улар хозирда ЮНЕСКОнинг "Бутунжахон маданий мероси руйхати"га киритилган. Мазкур меъморий ёдгорликларни урганиш Узбекистон халклари маданияти ва санъати тарихи, хусусан, миллий меъморчилик тарихининг мухим жихатларини ёритиб беришда хам катта ахамиятга эгадир.
Фойдаланилган адабиётлар
1. Шарафуддин Али Яздий. Зафарнома /Нашрга тайёрлаш, сузбоши, изох ва курсаткичлар А.Уринбоевники. Масъул мухаррир А.К.Арендс. - Тошкент: Фан, 1972. - Б. 289, 290
2. Ибн Арабшох. Ажоиб ал-макдур фи та'рихи Таймур (Темур тарихида такдир ажойиботлари) / Сузбоши, араб тилидан таржима ва изохларни У.Уватов тайёрлаган. - Тошкент: Мехнат, 1992. 1-китоб. - Б. 314-315.
3. Фасих Хдвафий. Мужмал Фасихи / Таржима, кириш, изохлар ва курсаткичлар Д.Ю.Юсупованики. - Тошкент, 2018. - С. 125, 158, 166.
4. УзМА Р-2406-фонд, 1-руйхат, 1396-иш, 14-сурат ва чизма.
5. Клавихо Р.Г. Самаркандга - Амир Темур саройига саёхат кундалиги (1403-1406 йиллар) / Таржимон О.Тогаев. Масъул мухаррир Мухаммад Али, -Тошкент, 2010. - Б. 194.
6. Вяткин В.Л. Памятники древностей Самарканда. Изд. 1. - Самарканд, 1927. - 32 с.
7. Массон М.Е. Массон М.Е. Соборная мечеть Темура, известная под именем мечети Биби-ханум. 2-е изд. - Самарканд, 1929. - 16 с.
8. Массон М. Е., Пугаченкова Г.А. Шахрисабз при Тимуре и Улугбеке // Труды САГУ. Новая серия, вып. XLIX. Гуманитарные науке 6. Археология Средней Азии. II. - Ташкент, 1953. - С. 17-98.