Научная статья на тему 'ЎРТА ОСИЁ ҚОЯТОШ СУРАТЛАРИДАГИ ОТ ТАСВИРЛАРИ СЕМАНТИКАСИНИНГ ЎРГАНИЛИШИ ХУСУСИДА'

ЎРТА ОСИЁ ҚОЯТОШ СУРАТЛАРИДАГИ ОТ ТАСВИРЛАРИ СЕМАНТИКАСИНИНГ ЎРГАНИЛИШИ ХУСУСИДА Текст научной статьи по специальности «Гуманитарные науки»

0
0
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Аравансой / Айримачтоғ / Саймалитош / Сармишсой / петроглиф / семантика / ғоявий мазмун-моҳият / от тимсолига топиниш / aстрaлзoдиaкaл илдизлар / диний-мифoлoгик ғoялaр / Аравансай / Айримачтаг / Саймалиташ / Сармишсай / петроглиф / семантика / идейное сущность / поклонение культу коня / астральнозодиакальные аспекты / религиозно-мифологические идеи

Аннотация научной статьи по Гуманитарные науки, автор научной работы — Б. Б. Тўйчибоев

Мақолада, Ўрта Осиё қоятош суратларидаги от тасвирларининг ғоявий мазмун моҳиятини ўрганиш йўналишида олиб борилган тадқиқотлар, тасвирларни тaлқин қилиниши, билдирилган фикрлар, уларнинг таҳлили ва тадқиқотларнинг мазмун-моҳиятидан келиб чиқиб гурухлаштирилиши масалалари кўриб чиқилган

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

В статье расмотрены вопросы изучении и интерпритации исследователями древних наскальных изображений домашних лошадей в Средней Азии. Из анализа этих исследований и высказенных мнений, определены и указаны основные направлении и проблемы в изучении данного вопроса

Текст научной работы на тему «ЎРТА ОСИЁ ҚОЯТОШ СУРАТЛАРИДАГИ ОТ ТАСВИРЛАРИ СЕМАНТИКАСИНИНГ ЎРГАНИЛИШИ ХУСУСИДА»

УРТА ОСИЁ КОЯТОШ СУРАТЛАРИДАГИ ОТ ТАСВИРЛАРИ СЕМАНТИКАСИНИНГ УРГАНИЛИШИ ХУСУСИДА

Б. Б. Туйчибоев

Узбекистан Республикаси, Гулистон давлат педагогика институти доценти,

т.ф.н. bahodirtuychibaev69@gmail.com

АННОТАЦИЯ

Маколада, Урта Осиё коятош суратларидаги от тасвирларининг гоявий мазмун мохиятини урганиш йуналишида олиб борилган тадкикотлар, тасвирларни талкин килиниши, билдирилган фикрлар, уларнинг тахлили ва тадкикотларнинг мазмун-мохиятидан келиб чикиб гурухлаштирилиши масалалари куриб чикилган.

Таянч сузлар: Аравансой, Айримачтог, Саймалитош, Сармишсой, петроглиф, семантика, гоявий мазмун-мохият, от тимсолига топиниш, астрал-зодиакал илдизлар, диний-мифологик гоялар.

АННОТАЦИЯ

В статье расмотрены вопросы изучении и интерпритации исследователями древних наскальных изображений домашних лошадей в Средней Азии. Из анализа этих исследований и высказенных мнений, определены и указаны основные направлении и проблемы в изучении данного вопроса.

Ключеве слова: Аравансай, Айримачтаг, Саймалиташ, Сармишсай, петроглиф, семантика, идейное сущность, поклонение культу коня, астрально-зодиакальные аспекты, религиозно-мифологические идеи.

ANNOTATION

The article discusses the study and interpretation by researchers of ancient rock carvings of domestic horses in Central Asia. From the analysis of these studies and the opinions expressed, the main directions and problems in the study of this issue are identified and indicated.

Keywords: Aravansay, Airimachtag, Saimalitash, Sarmishsay, petroglyph, semantics, ideological essence, horse cult worship, astral-zodiac aspects, religious and mythological ideas.

708

April 24, 2024

Коятош тасвирлар, ноёб тарихий, археологик, этнографик манба хисобланади. Бугунга кадар Урта Осиё худудида аникланган коятош ёдгорликларни урганиш натижасида, катта хажмдаги фактик материалар туплашга эришилди. Бу петроглифларда одам, от, туя, ит, эчки, тог эчкиси, архар каби уй ва ёввойи хайвонлар, барс, коплон, гепард, жайрон, тулки, бури каби йирткич хайвонлар, турли иш ва харбий куроллар, кадимги одамларнинг диний ва хужалик хаётини акс эттувчи мазмундаги куринишлар ва турли шаклдаги мавхум белгилар (номалум геометрик шаклар) уз аксини топган. Бу коятош суратларда турли мазмундаги композициялар акс эттирилган. Уз вактида А. Н. Бернштам, петроглифларда тасвирланган алохида композицияларнинг мазмунини аниклаштириш, уларни этнографик материал билан солиштириш ва мохиятини англаш, каби ишларнинг барчаси, келажакда амалга ошириладиган вазифалари, деб бежиз таъкидламаган эди [1. 68.].

Хдйвон тасвирлари семантикаси, уларнинг гоявий мазмун-мохиятини урганиш масаласи, мураккаб муаммоллардан бири булганлиги сабабли, бу йуналишда олиб борилган тадкикотлар, сон жихатидан унча куп эмас. Бу мавзуда А. Н. Бернштам [2. 155-161, 1. 50-68, ], М. Е. Массон [4. 133], Ю. А. Заднепровская [3. 179], В. О. Витт [14, 15], В. А. Ранов [16], А. Я. Щтенко [17, 219-233], А. М. Беленицкий [18, 163], Ж. Кабиров [6], Н. А. Аванесова [19, 5060], С. П. Нестеров [20], К. А. Руденко [21], E. E. Кузмина [22], A. М. Беленицкий [23], М. М. Хужаназаров [24], Х. С. Мухамадиев [25] ва бошкалар уз карашларини билдириб утганлар.

^оя тош расмлари урганиш, уларнинг семантикаси, яъни гоявий мазмунини аниклаш масаласи билан узвий богликдир. Шу сабабли, кадимги одамлар хаётини урганишда, факатгина коя тош расмларни ким ва качон туширганлиги билан чекланиб колмасдан, бу тасвирлар кандай максадда туширилган ва бу тасвир оркали рассом нима демокчи булган, бу тасвирлар оркали бермокчи булган фикрлари, гоялари ва тасвирларнинг семантик мазмунини аниклаш мураккаб масалалардан биридир. Ушбу мураккаб ва кийин жараён, тадкикотчилардан муаммони чукур ва хар томонлама тадкик килишни талаб килади. Шу сабабли, тадкикотчилар бу материалларни шархлашда узларининг илмий асосланган карашларини таклиф киладилар.

Милоддан олдинги II минг йиллик урталарида, Евросиё кенгликларида яшаган кадимги халклар хужалигида йилкичилигининг карор топиши, жамият хаётида фавкулотда туб ижтимоий - иктисодий ва этномаданий узгаришлар юз беришига олиб келди. Шубхасиз, коятош суратларда куп учрайдиган образлардан бири, бу - от тасвирлари хисобланади. Ушбу тасвирлар, Урта Осиё

April 24, 2024

709

кадимий ахолисининг хужалигида чорвачилик, хусусан йилкичилик, мухим урин эгаллаганлигини курсатади. Отлар ва чавандоз расмлари акс эттирилган петроглиф ёдгорликлари, Урта Осиёда кадимги халклари иктисодий -ижтимоий, маънавий - маданий хаёти хакида маълумот берувчи манба сифатида, махсус урганилишни талаб килади. Урта Осиёда бугунга кадар аникланган Аравансой, Айримачтог, Саймалитош, Сармишсой, Кораккиясой ва бошка шу каби куплаб коятош ёдгорликларида махорат билан акс эттирилган от тасвирларининг ижодкорлари, чорвадор-чупонлар, эъхтиросли чавандозлар булганлигидан далолат беради.

Киргиз Республикасидаги Уш шахрининг шимолий-гарбида жойлашган Араван кишлоги якинида, ёзма манбаларда "самовий отлар" номи билан тилга олинган коятош тасвирлар аникланган [2. 155-161]. Унга, жуфт - жуфт куринишида, туртта от тасвири усталик билан туширилган. Бу коятош суратларда, оккушники каби нозик буйнини охиста эгиб турган, кичик бошли гузал отлар тасвирланган. Отларнинг озгин, куйига караб ингичкалашиб борувчи оёклари, асабий ва таранг тортилган кучли танаси, куйрук кисмида бироз кутарилиб турган думи, кенг ягрини ва унга мутаносиб танаси, тасвирларда уларни янада жонли ва жозибадор курсатади. Бу коятош суратлар илмий доираларда "Араван (Давон) отлари" номи билан маълум. Шу билан бирган, Аравон коясига якин, Курпа-Тог тизмасида Айримачтог коятош расмларида хам, шу услубда туширилган от тасвирлари аникланган [3. 179]. Айримачтог коятош суратларида хаммаси булиб 34 та от тасвири туширилган булиб, уларнинг асосий кисми, яъни 30 тасида, якка холда турган от суратларидир. Бу ёдгорликда, барча отларнинг куринишлари ён томондан туриб тасвирланган булиб, уларда отларнинг узига хос ташки хусусиятлари, жумладан озгин, келишган танаси, узун ва ингичка оёклари, узун силлик буйни, кичкина боши, узун думлари мохирлик билан тасвирланган. Яъни, Араван ва Айирмачтог коятошларига туширилган от тасвирлари, бир хил услубда ишланганлигини куришимиз мумкин. Аравон коятошларида туртта отнинг сурати берилган булса, Айримачтог коятошларида, алохида, якка шаклда тасвирланган, отларнинг мажмуаси тасвирланган. Бундай услубида ишланган тасвирлар, шу пайтга кадар, Урта Осиёнинг бошка худудларида учрамайди ва узининг услубий хусусиятлари билан, бошкалардан кескин фарк килади. Умуман олганда, бу коятош расмлар мажмуаси, мохир устанинг тажрибали кули билан яратилган кадимий Фаргона (Давон) отлари тасвирларининг ажойиб галереясидир.

710

April 24, 2024

Урта Осиё худудида аникланган Аравансой, Айримачтог каби петроглиф ёдгорликларидаги тасвирлар, бошка ёдгорликларда учрайдиган от тасвирларидан кескин фарк килади. Мутахассис булмаган оддий одам хам бу тасвирлардан, уларнинг прототиплари жуда чиройли, келишган, махсус етиштирилган зотли отлар булганлигини тушуниб етади. Бундан ташкари, петроглиф ижодкорлари томонидан бу тасвирлар жуда махорат билан ишланганлигини хам эътибордан четла колдирмаслигимиз керак.

Бу коятош расмларнинг яратилган даври масаласида, тадкикотчилар уз мулохазаларини билдириб утганлар. М.Е.Массон Айримачтог ва Аравон коятош расмларини милодий I-минг йиллик урталари [4. 133], А. Н. Бернштам милоддан аввалги III—II-асрлар [5. 224], Ю. А.Заднепровский - милоддан аввалги I-минг йилликнинг иккинчи ярмига оид [3. 179] деб хисоблайдилар. Куриб турганимиздек, юкоридаги муаллифларнинг "Аравон коятош тасвирлари"нинг ёши тугрисидаги фикрлари, бир бирига якин. Мутахассисларнинг фикрича, наслдор кимматбахо от зотларини етиштириш ва уларни купайтириш узок вакт талаб киладиган жараёнлиги [26, 28], бу коятош суратлар узок давр давомида туширилиб борилганлигини инобатга олсак, машхур Даван отларини етиштириш кадимги даврларга, аникроги, милоддан аввалги биринчи минг йилликнинг урталари, хатто милоддан аввалги биринчи минг йилликнинг бошларига (Чуст маданияти даврида) тугри келади, деб тахмин килиш мумкин.

Тадкикотчилар, Араван ва Айирмачтог коятошларидаги от тасвирлари семантикаси замирида, кадимги одамларнинг диний эътикодий карашлари ифодаланган деб хисоблайдилар [4. 133]. Урта Осиёнинг бошка худудларида аникланган коятош суратларда, от тасвирлари, миниб юриладиган хайвон сифатида куплаб учрайди. Масалан, Сармишсой тасвирлари (мил. авв I минг йиллик) орасида миниладиган салт отлари ва отлик чавандозлар, чорва ва йилкиларни хайдаб кетаётган отлик чавандозларнинг тасвирлари мохирлик билан ишланган [6], Саймалитошда жами 32 та от тасвири, 10 таси чавандозлар билан, 18 таси якка куринишда ва хайвонлар ёки одамлар билан биргаликда тасвирланган [7]. Коракия сойининг юкори окимида (Тошкент вилояти Бустонлик тумани) [8], Саймалитошда [1] арава ва от тасвирлари аникланган. Бундан ташкари, Кудукчасой [10], Коратог, Нурота ва Октог ораларидаги коятошларда, Тошкент вилоятининг Хужакент кдшлоги якинида, Паракандасой [11], Бешкизилсой, Букантов [12. 13] ва шу каби катор коятош ёдгорликларида хам от тасвири иштирокидаги композициялар аникланган.

711

April 24, 2024

"Аравон отлари"нинг суратлари, нафакат Фаргона, балким Урта Осиёнинг бошка худудларида хам, кадимдан махаллий йилкичилик марказлари [27, 28], зотли отлар етиштириш амалиёти мавжуд булганлигидан ва бу жойларнинг кадимги халклари орасида от тимсолига топиниш одатларининг кенг таркалганлигининг моддий манбалар асосидаги тасдиги булиб хизмат килади. Шу сабабли, коятош суратлардаги от тасвирларининг семантик талкини, кадимги халклар иктисодий, ижтимоий ва маънавий хаёти муаммоларини урганишда мухим манба хисобланади [26].

Умуман олганда, коятош сурат тасвирларининг гоявий мазмун мохиятини урганиш йуналишида фаолият олиб борган аксарият тадкикотчиларнинг, бу тасвирларни талкин килишга уринишлари ва билдирган фикрлари асосида куйидаги хулосавий фикрлар кузга ташланади. Урта Осиё худудида аникланган коятош суратлардаги от тасвирларининг семантик тахлили, тадкикотларнинг мазмун-мохиятидан келиб чикиб, куйидаги шаклларда гурухлаштириш имконини беради: 1. Урта Осиёда йилкини хонакилаштирилиши, наслли отлар етиштириш марказлари муаммоси масаласи. 2. Урта Осиё кадимги халкларида хайвонлар, хусусан от тимсолига топиниш, унинг астрал-зодиакал аспектда намоён булиши ва унинг диний-мифологик гоялари мохиятини излаш. 3. Йилкичилик, жумладан отнинг Урта Осиё кадимги жамияти сиёсий, ижтимоий - иктисодий ва маданий хаётида тутган урни масаласи.

REFERENCES

1. Бернштам А.Н. Наскальные изображения Саймалы-Таш, - СЭ, 1952, №2, - С. 68.

2. Бернштам А. Н. Араванские наскальные изображения и Даваньская (Ферганская) столица Эрши, - СЭ, 1948, № 4, - С. 155—61.

3. Заднепровский Ю. А. Наскальные изображения лошадей в урочище Айрымачтау (Фергана). - СЭ. №5, 1962, - С. 179.

4. Массон М.Е. Древние наскальные изображения домашних лошадей в Южном Киргизстане, Фрунзе, 1948, в сб. Труды ИЯЛИ Киргизского филиала АН СССР, вып. 2. - С. 133.

5. Бернштам А. Н. Историко-археологические очерки Центрального Тянь Шаня и Памира-Алтая.// АН СССР, Институт археологии, МИА № 26. - М-Л. 1952, №26. - С. 224

6. Кабиров Ж. Сармишсойнинг коя тошларидаги расмлар. - Ташкент, 1976.

7. Агафонова Г. А., Кожамберидиев И. К. Петроглифы Саймалы-таша, Иссык-куля и Кетмен-тюбе. - Фрунзе. 1978.

April 24, 2024

712

8. Хужаназаров М. Колесница Каракиясая. ИМКУ. 24. - Ташкент, Фан. 1990. -С. 29-32.

9. Хужаназаров М. М. Холматов А. Н. Коракиясой коятош ёдгорлиги тадкикотларидан. // ИМКУ, вып. 37, - Тошкент. 2012.

10. Хужаназаров М. Кудукчасой коятош расмлари. Узбекистон археологияси 2014, №2.

11. Хужаназаров М. Наскальные изображения Паракандасая. ИМКУ. №18. 1983. Ташкент. - С. 165-172.

12. Оскин А.В. Петроглифы Букантоу// Новости в этнографии и антропологии (итоги полевых работ Института этнографии в 1973г). - М. 1975. - С. 34-43.

13. Хужаназаров М., Развадовский А. Петроглиф гурухининг 2002 йилда олиб борган дала ишлари // Археологические исследования в Узбекистане 2002 год.

- Ташкент, 2003.

14. Витт В.О. Лошади Древнего Востока. // Конские породы Средней Азии. -М.: 1937.

15. Витт В. О. Лощади Пазырыкских курганов. - СА 1952. №16. - С. 163-205.

16. Ранов В. А. Новые наскальные изображения в Кураминском хребте // Труды Ин-та истории АН Таджикистана. - Душанбе,1960.

17. Щтенко А. Я. Время появления домашней лошади на територии Средней Азии // Происхождение и распросторонение колесничества. - Луганск, Глобус, 2008. - С. 219-233.

18. Беленицкий А. М. Хуттальская лошадь в легенде и историческом предании.

- СЭ, 1948, №4, - С. 163.

19. Аванесова Н. А., Ташпулатова Н. А. К проблеме коневодства Средней Азии. O'zbekiston arxeologiyasi' 2012. №1 (4). - С.50-60.

20. Нестеров С.П. Конь в культах тюркоязыных племен Центральной Азии в эпоху средневековья. - Новосибирск. Наука. 1990.

21. Руденко К. А. Конские захоронения и культ коня в среднем Поволжье и Предуралье во второй половине I — первой половине II тыс. н. э.: к постановке проблемы.

22. Кузьмина Е. Е. Распространение коневодства и культура коня у ираноязычных племен Средней Азии и других народов Старого Света. - в сб.: Средняя Азия в древности и средневековье. - М.: Наука, 1977.

23. Беленицкий А. М. Конь в культах и идеалогических представлениях народов Средней Азии и евразийских степей в древности и раннем средневековье. КСИА АН, вып. 154., - М., 1978.

713

April 24, 2024

National University of Uzbekistan Current Issues and Modern Trends of Social and Humanitarian Sciences

Национальный университет Узбекистана Современные тенденции и актуальные вопросы социально-гуманитарных наук

^^zbekjStan^jlliy^niViiSiieii^^^

24. Хужаназаров М.М. Наскальные изображения древних кочевников Каратау// Культура намадов Центральной Азии: Материалы международной конф. Самарканд. 2008.

25. Мухамадиев Х. С. Концепт тулпар или «поклонитесь коню» Вестник КазНУ. Серия филологическая, № 2 (132). 2011.

26. Туйчибаев, Б. (2023). КОЯТОШ ТАСВИРЛАРИ ТЕМАТИКАСИ ХУСУСИДА. Евразийский журнал социальных наук, философии и культуры, 3(11), 50-53.

27. То'усЫЬое^ B. B. (2024). MUZEY-QO 'RIQХОNАLАR TOMPLEKSI-/АМО^УГС MUZЕYLАR SIFАTIDА (PЕTRОGLIF YODGОRLIKLАR МКОЬГОА). Евразийский журнал социальных наук, философии и культуры, 4(3), 88-92.

28. Bosimovich, T. B. (2022). Central Asia is the Homeland of Trained Horses. Eurasian Journal of History, Geography and Economics, 14, 8-10.

714

April 24, 2024

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.