Научная статья на тему 'Российский и зарубежный опыт изучения семей, принявших детей из зон боевых действий'

Российский и зарубежный опыт изучения семей, принявших детей из зон боевых действий Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
20
5
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
беженцы / психология беженцев / семья беженцев / принимающая семья / refugees / refugee psychology / refugee family / host family

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Далгатов Магомед Магомедаминович, Гунашева Мадина Абдурагимовна, Мазилов Владимир Александрович, Слепко Юрий Николаевич

Актуальность. Мировой кризис беженцев создает значительное количество проблем, связанных с необходимостью решения политических, экономических, социальных, психологических и других вопросов организации жизнедеятельности вынужденных переселенцев. Наиболее острыми среди них являются психологические следствия вынужденного перемещения, оказывающие негативное влияние на субъективное благополучие, психическое здоровье, эмоциональное состояние и другие сферы психической жизни наименее защищенной категории беженцев – детей. Цель. Обобщение и систематизация российского и зарубежного опыта изучения психологических проблем детей-беженцев, в том числе оставшихся без попечения родителей и принятых в новую семью. Методы. В основе настоящего исследования лежит теоретический сравнительно-психологический анализ российских и зарубежных исследований, в предмет которых входит изучение проблем психологии беженцев. Результаты. В ходе проведенного исследования были обобщены и систематизированы типичные психологические проблемы, возникающие у беженцев в ситуации вынужденного переселения, – нарушения адаптации, эмоциональной сферы, развитие стрессовых состояний, необратимые личностные изменения и др. Показано разнообразие форм и методов психологической помощи беженцам, включающее образовательную и культурную интеграцию, индивидуальную, групповую, когнитивно-поведенческую и другие виды психотерапевтической помощи. Утверждается, что при наличии понимания важности семьи как фактора психологического благополучия детей-беженцев объем исследований проблемы принимающих их семей явно непропорционален возрастающему числу беженцев. Выводы. Обобщая полученные результаты, авторы формулируют основную идею о том, что принимающая семья должна рассматриваться как субъект оказания психологической помощи детям-беженцам в решении типичных проблем эмоциональной, личностной, поведенческой, коммуникативной и других сфер их жизнедеятельности. Успешное решение обозначеннойu1079 задачи напрямую зависит от систематической работы научного сообщества по оценке психологических проблем детей-беженцев, разработке адаптивных, развивающих, коррекционных и других программ психологического сопровождения вынужденных переселенцев.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Похожие темы научных работ по наукам об образовании , автор научной работы — Далгатов Магомед Магомедаминович, Гунашева Мадина Абдурагимовна, Мазилов Владимир Александрович, Слепко Юрий Николаевич

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Russian and foreign experience in studying families who adopted children from war zones

Background. The global refugee crisis creates a significant number of problems related to the need to solve political, economic, social, psychological and other issues of organizing the life of forced migrants. The most acute among them are the psychological consequences of forced displacement, which have a negative impact on the subjective well-being, mental health, emotional state and other areas of mental life of the least protected category of refugees – children. The aim of study. Generalization and systematization of Russian and foreign experience in studying the psychological problems of refugee children, including those left without parental care and adopted into a new family. Methods. This study is based on a theoretical comparative psychological analysis of Russian and foreign research, the subject of which includes the study of problems in the psychology of refugees. Results. In the course of the study, typical psychological problems that arise for refugees in situations of forced relocation were generalized and systematized adaptation disorders, emotional disorders, the development of stressful conditions, irreversible personal changes, etc. A variety of forms and methods of psychological assistance to refugees, including educational and cultural integration, was shown, individual, group, cognitive-behavioral and other types of psychotherapeutic assistance. It is argued that while there is an understanding of the importance of family as a factor in the psychological well-being of refugee children, the amount of research into the problem of host families is clearly disproportionate to the growing number of refugees. Conclusion. Summarizing the results obtained, the authors formulate the main idea that the host family should be considered as a subject of providing psychological assistance to refugee children in solving typical problems of emotional, personal, behavioral, communicative and other spheres of their life. The successful solution of this problem directly depends on the systematic work of the scientific community to assess the psychological problems of refugee children, the development of adaptive, developmental, correctional and other programs for psychological support of forced migrants.

Текст научной работы на тему «Российский и зарубежный опыт изучения семей, принявших детей из зон боевых действий»

�������� ������� ���������������.1, �������� ������ �������������1, ������� �������� �������������2, ������ ���� ����������2

1 ������������ ��������������� �������������� ����������� ��. �. ���������, ���������, ������ 2 ����������� ��������������� �������������� ����������� ��. �. �. ���������, ���������, ������

������������. ������� ������ �������� ������� ������������ ���������� �������, ��������� � �������������� ������� ������������, �������������, ����������, ��������������� � ������ �������� ����������� ����������������� ����������� ������������. �������� ������� ����� ��� �������� ��������������� ��������� ������������ �����������, ����������� ���������� ������� �� ������������ ������������, ����������� ��������, ������������� ��������� � ������ ����� ����������� ����� �������� ���������� ��������� �������� � �����. ����. ��������� � �������������� ����������� � ����������� ����� �������� ��������������� ������� �����-��������, � ��� ����� ���������� ��� ��������� ��������� � �������� � ����� �����. ������. � ������ ���������� ������������ ����� ������������� ������������-��������������� ���������������������������������������,���������������������������������������������� ��������. ����������. � ���� ������������ ������������ ���� �������� � ����������������� �������� �����������������������,����������������������������������������������������, ���������� ���������, ������������� �����, �������� ���������� ���������, ����������� ���������� ��������� � ��. �������� ������������ ���� � ������� ��������������� ������ ��������, ���������� ��������������� � ���������� ����������, ��������������, ���������, ����������-������������� � ������ ���� �������������������� ������. ������������, ��� ��� ������� ��������� �������� ����� ��� ������� ���������������� ������������ �����-�������� ����� ������������ �������� ����������� �� ����� ���� ���������������� ������������� ����� ��������. ������. ������� ���������� ����������, ������ ����������� �������� ���� � ���, ��� ����������� ����� ������ ��������������� ��� ������� �������� ��������������� ������ �����-�������� � ������� �������� ������� �������������, ����������, �������������, ��������������� � ������ ���� �� �����������������. �������� ������� ������������u1079 ������ �������� ������� �� ��������������� ������ �������� ���������� �� ������ ��������������� ������� �����-��������, ���������� ����������, �����������, ������������� � ������ �������� ���������������� ������������� ����������� ������������.

�������� �����: �������, ���������� ��������, ����� ��������, ����������� �����.

��� �����������: �������� �.�., �������� �.�., ������� �.�., ������ �.�. ���������� � ����-������ ���� �������� �����, ��������� ����� �� ��� ������ �������� // ����������� ���������� �����������. � 2023. � �6(120). � �. 8�18. DOI: 10.24412/2782-4519-2023-6120-8-18

���������: 15.10.2023. ������� � ����������: 5.11.2023.

. dalgatov@inbox.ru

UDC 159.923 DOI: 10.24412/2782-4519-2023-6120-8-18

Russian and Foreign Experience in Studying Families Who Adopted Children from War Zones

Magomed M. Dalgatov.1, Madina A. Gunasheva1, Vladimir A. Mazilov2, Iurii N. Slepko2

1 Dagestan State Pedagogical University named after R. Gamzatova, Mahachkala, Russia

2 Yaroslavl State Pedagogical University named after K.D. Ushinsky, Yaroslavl, Russia

Background. The global refugee crisis creates a significant number of problems related to the need to solve political, economic, social, psychological and other issues of organizing the life of forced migrants. The most acute among them are the psychological consequences of forced displacement, which have a negative impact on the subjective well-being, mental health, emotional state and other areas of mental life of the least protected category of refugees � children. The aim of study. Generalization and systematization of Russian and foreign experience in studying the psychological problems of refugee children, including those left without parental care and adopted into a new family. Methods. This study is based on a theoretical comparative psychological analysis of Russian and foreign research, the subject of which includes the study of problems in the psychology of refugees. Results. In the course of the study, typical psychological problems that arise for refugees in situations of forced relocation were generalized and systematized - adaptation disorders, emotional disorders, the development of stressful conditions, irreversible personal changes, etc. A variety of forms and methods of psychological assistance to refugees, including educational and cultural integration, was shown, in-dividual, group, cognitive-behavioral and other types of psychotherapeutic assistance. It is argued that while there is an understanding of the importance of family as a factor in the psychological well-being of refugee children, the amount of research into the problem of host families is clearly disproportionate to the growing number of refugees. Conclusion. Summarizing the results obtained, the authors formulate the main idea that the host family should be considered as a subject of providing psychological assistance to refugee children in solving typical problems of emotional, personal, behavioral, communicative and other spheres of their life. The successful solution of this problem directly depends on the systematic work of the scientific community to assess the psychological problems of refugee children, the development of adaptive, developmental, correctional and other programs for psychological support of forced migrants.

Keywords: refugees, refugee psychology, refugee family, host family.

For citation: Dalgatov M.M., Gunasheva M.A., Mazilov V.A., Slepko I.N. (2023). Russian and foreign experience in studying families who adopted children from war zones. Preschool Education Today. 6:17, 8�18 (in Russian). DOI: 10.24412/2782-4519-2023-6120-8-18

Recieved: 15.10.2023. Accepted: 5.11.2023

. dalgatov@inbox.ru

��������

������������ �������� ��������� �� ��������� ��� ������� ��� (1990�2022 ��.) �������� ������������ �������. �� ���� ������ ������� ����� �������� �� ���� ���� ������� � 50 �� 110 ��� �������, ���-�� ������� ����� ���������� �������� ��-�������� ��������� ����������� ����-�������� � �����1. �� �������� � ������� �� �������� ������ ����������� ������-������ � ������, ���������� ����������-�������� ����� ���� ��������� ��������

1

https://www.unhcr.org/ru/stats

� ������� �� ����� 2022 �. ���������� ����� 300 ���. �������. �� ������ ������ ����-�� ���������� ��������, �������� � ������ � 2022 �., ���� ����� 3,5 ��� �������, � ��� ����� ����� ������������ �����2.

�������, �������� ����������� �������� ��������������� ������������� ����������, ������� ������� ���������, ��������������, ����������� � ������� ������������� ������ ��������. ������ ��������������� ������-��� ������������ ����������� ��������

2https://www.gazeta.ru/politics/news/2022/08/16/ 18338516.shtml

�������� ��������������� ��� ������� ����-������� �������, ������ ����� ��� �������� �������������� ���������� �� ��������� � �����.

����� ���������� ���������� ������� �������� �������� ��������, �� �����-����� � ��������������� ����� �������-�� �������� �������� �������� ��������, � �������� ������������ ������ ������-��� ����������� ������������. � ���-������� ���������� ������� ����������� �������� ���������� � ���������� �����-����� �������� (�������, 2013), ��������� ��������� � ����������� � ������������� (������, 2022) � ���������� (���������, 2009; �����������, 2016) ������, �������� ������������������ ���������� ��������� (��������, 2009) � ��.

��� ����� ������� �������� ���������-�� � ���������� ����������, ��� ��������� ������������ �������� �������� ���� ����-����� ������������ ������� � ��������� �������� (Lincoln, 2021), ���������� ����-����� ������������ ������� ��� ���������� ��������� ����� � �������� (Suarez-Orozco, 2018), ������ ��������������� ������������ ������������ ��������� �����-�������� (Nilles, 2022), �������� �������� ��� �����-��� ������������, ��������� � ����������-�������� ���������� ��������� (Huminuik, 2022), ����� ��������, ��������� �����-���������� ������������ �������� (Samara, 2020) � ��.

�������� ������ ������� ������������-��� ���������, ��������� ����������� ��-����������, ��������� ������������ ��-���������� �������� ���������� ����������� ���� � ������� �������� ��������������� ������ ��������. ���������� �������� ���-������� ������� ��������������� �������-��� �����-�������� (�������, 2013), ��������-��� ����������� ��������������� �������� (������, 2022), �������� ��������������� � �������������������� ������. ����� ��-����� ��������� ������� �������� �������� �� ������������� �������� �������� ������� ���-���������������� ����������� (�����, 2013), �������������� ������������ (Khairat, 2023), ��������� ������ � ��������� (Garoff, 2019), ����������� (Samarah, 2022), ��������� (Ellis,2013),����������-�������������(Murray, 2018) � ������ ������� �������. ����������� ������ ��� ���� �������� ���������� ������-������� � �������� �������� ��������������� ������ ��������. ���������� ��������� ��� �������������������������������������-��� ��������� ������������, �������� ����-������ �������������� � ������� ���������� ������������, � ��� ����� ����������� �����-����� � ������������ ���������� �������-����� �������� (Bhui, 2022).

������� ����� ����������� ������������ �������� �������� � ���������� � �������-��� ���������� �������� ���� �� ������-����. ������ � ���������� ����������, ����� �������� �������� �� ������� ������� ����-�������� ����������� ����������� � ���-����� ������������ ����������� �������-��� ��������������� ��������� � ��������. ��� ����, �������� �� ������������ �����-����� ������������, ����������� ����� ����������� �������� �� ���� ���� ������ �� ����� ���������� �������� ����������� � ��������������� �������� ���� ���������� �������� ����������������� ������������-��� ������. ����� ���������� ������ �����-���� ������ ������ �� ��������� � ������-�� ������ �� ��������� ������� �������� ������������� ����������� ������ � ������ �������� � ������������ �����-�������� ������� ��� �������� ����������� �������-��� ��������������� ��������� ��������-���� �����������. ����������, ���� ���� � ����������� ������������ � ��������-��� ����� ������� �������� ������������-��� ������ ��������, ������ ����� �����-��� ���������� �� ��������� � �����.

���� ������������

����� ���������� ����� ��������� ������ �������� ��������� � �������������� �����-��������� � ����������� ����� �������� �� ������ ��������������� ������� �����-�����-���, �� � ��������������� ������� ��������-��� �����-�������� �����.

������

�������� ���������-������������� �����-��� ��������� ������, �������� ��� ��-��������� ����� ������������-���������-������� ������� ���������� � ���������� ��������������������������������������. ������������� ������ ��������� �������� ��������� � ���������� ������ � �������� ����� ��� ������� ���������������� �������-����� �����-��������, � ����� �������� ����-������ � ���������� ������� ��������� �����-�������� � ����������� �����.

����������

����� ��� ������ ���������������� ���-��������� �����-��������

������ ��� ���������� � ���������� ���-����� ���������� ����������� �����, ����-������ ������������� �������� �� ���� ����� � ����������� ���������� ��������������� ��������� � �������� ������������ ������-����� ��������.

��� ���� �������� ����, ��������� �����-������ ������������ �������� ����� �� ���-����� �������, � ������� ��� ������������ � ����� �������� �����������������. ����� ����� � ���� ������������ ��������, ��� ��-��� �������� �������� �������� �������� �� ��������������� ��������� (��������, 2023), ���������� � ��������������� �������-��� � �������� (Leyendecker, 2018), �������-�������� ��������� (Xiong, 2021). ��������� ����������, � ���������, � ���, ��� ����� �� ������ ��������� ������� ���������� �����-���� �������, �� � ������������ ������� ���-�����������, ���������� ��������, �������� ���������� ����.

���������� ��������������� ������� ��-��� ����������� � ���������� ������� ����-�������������������(�������������,2023), �������������� ���������� ����� (��������, 2008), ��������� �������-���������� ����-�������� (Shein, 2023). ���������� ������-��� ���������� ����� � ������ � �������� ������������ ����������� �������� � ���-����������� ���������� ��������������� ���������� (Eltanamly, 2023). ��������, � ��-���������� (Liddell, 2022) ���� ��������, ��� �������� ���������� ������������� ����� �������������������������������������� ������������� � �� ������������ � ������-���� �������� ����� �������� �����������-��, � ������������� � ���������, ���������-��� ��� ������ ��������� �����, ���������� ��������� ����������� ����������, �������-��� ��������� � �������� �������� � ��.

�������������� �������� ����������� ����� ������� � ��������, ��������� ���-�� ������������ � �������������� �� ������. � ������������ (Lange, 2023) ���� ��������, ��� ���������� ������� �� ������������� ������� � ������ �������� �������� �����-��� �������� ����� ���������� ���������� ���������, ����� �������������� ������-�������� � �.�.

�������, � �������� ����������� �����-�������� ������� ���������� ����������� ����� �������� �������� ��������� ��������, ����������, ������������� ���������. ����� ����� ��������� �������� ����������� ���-������������� ������������ �����-�������� �������� �������� �����, ���� ����������� ��������� �������������� ��������������� ������������.

��������������� �������� �������� �����

������������ �������� ����� ��� ������ � ������ ������������ �����-��������, ����-������, �������, ��������� � �������� �����-���������� ��������, ����������� � ������ ���� �������� ���������. �� ��� ������, ��� ��������� ����� �������������� �� �������� ������ � ����� �����-��������.

������ ����� ���������� ��������, ��� � ���� ������������ ���� �������� �������� ���������, ����������� � �������� ������-��� ������� � �������� �����. �����������, ��� ������ ������ � �������� ����� ������� � ��������� ���������� ��������� �� ������ � �������� �����, �� � � ����� �������� ����-����� (Van Andel, 2016). ��� ���� ��������-����� ��������������� ��������� ������� �� ������� ���� �������� ����� � ���� ����� �� ��������. � ������������ (Jimenez-Morago, 2015)������������,��������������������� �������� �����, ��������� �� ������������� ������������ �������, � �������� ��������-����� �������� ���� � ����������� �����-������ � � �������� ������������� ������. ������ �����, �������� ��������� ��������� ����� � �������� ������ ��������� ����� ��-���������� �������� ��������� ������������ �������������� ��������� ������� (�������, 2017). �� ����� �������� �������� ������-�� ������������ ���������������� ������-��� � ���������� ���������� ���������� ��������� � ��������� ����������������� � ���������� ��������� �������. ��� ������-�� ����� �� ������ ������� �������� ����� (��������, 2022).

������ ���������� ������������� ���-������ � ���������� ���������� �������� �������� ���������������� �������� ��-���. ����� ��� ������� �������� �������� �� ����������� � ���������� ������������ ����-������������, ������������� ��������� ��-������� � ������, �������� ������������� ������� (Adkins, 2022), �� ��������� �������-����� ��������� ������������� ����� ���-������ ���������� � ������ (Schoemaker, 2020; ��������, 2021). ��� ���, ��� �������� ����� ��������� ��������� ������� �� ����-�������, �����������, ������������ �����-��� �������, ���������������� ���� ��������� �� ������ �������� ����������. ��������, ��-�������� ���������� ���������������� �����-�������� �������� ������� � �������� ����� ����� ��������� � �������� ��� ����������-���� ���������� (���������, 2019), �������� ������������� � ������������� ���������, ���������� ��������� �� ������ �����, �� � ����� ��������� (Jimenez, 2013).

���������� ��� ���, ��� ����� ������-�� ��������� ��������������� �������� � �������� ������������ ��������� �������. ������ ��������� ������������� ���������-������ ������� �����-�������� � ��������� ���������� �������� ����� ����������� ���-�������� ����� ��������� ����� ������������ � �������� ���������� ��������� ����������-�� ���������������� ��������� �������.

��������������� �������� �������� ��-��� �����-��������

� ���������� ���������� ��������������, ��� ��� ���������� ������������ ��������-�� �������� �������� � �����-��������, � ���������, ����� ��������������� �������-����� ����������� �� ����� ������ ����-���. ������ ��� ��������� � � �������������, � � ���������� ��������������� �����. ����� ����� � ������ ������� ������ ����� �������� ���� � ���������� � �������� ���������� ���-�������� �������� �����, ��� ��������� ������ ����� ��������� ������������� ���-������������ ������������.

������ ����� ���������� ��������, ��� ����� �����-�������� � ����� ����� ������ � ��������������������������������������� ���������� �������, ������������ �������� ��������������� ������ ����������� ����-�������� (�������, 2022). ���� ���� � ���, ��� �������� �������� ��������� ��������� ��-���-�������� �������� ���������� ������ ���-���� � ����� ���������� �������� ��������� � ���������� � ���������� �� �����������, ����������� ��� ����������� ����������� ����� (�������, 2020). ����� ������� �����-��� ������ �������� ���������� ����������-�� �������� �����-�������� ������������ �� ������ ����.

�������� �� ���������, � ��������������� ���������� ��������������� ������� �����-���� ���������� � �������� �������-������� � ����������� �����. ��������, ���������� ����������� � ���������������� � ��������-��� ����� ��������������� ������ �������� ��������������� ��������� ������� (Blasiak-Tytula, 2023). �����������, ��� ������������-��� ������ ����������� ����� ��������� ������������ ������� �� ������������� ���-�����. � ������������ (Neville, 2022) ���� ��������, ��� ����� � ����� ������� ����-��� ����������� ����� ������� ��� ������-��� ��������� ��������� ��� ����� �����, ��� � ��������� �� ������.

��������� ����������� ���������������-������������������������������,������ ������ ������������� �������� ������������-��� ������������ �������-�������. �������� ������������ (Reinke, 2022) ���� �����������, ��� �������� ��������� ����� ��� �������� ����������� � ���������� � ����������� ��-���������, ������������ � ������������, ������� �������, ��������� �������-������� ��� ������� �������� � ����� ������������ ��������, �������, ����������� � ��������-������� � ��������������. ������������ ���� ������������ ����� ���� �������������, ��-������, � ������ ���������� ��� ���������� ���������� ������, ����� ������� �������-�������� � ����� � �������� ���������������, ������������� �� ����� ������� �������, ��� ���������� ���������� ���������� � ������-��, ������� � �������� ������ � ����������-��� ����, ���������� �������, ���������� ��-��� (��������, 2018).

��� ���� ������ � ����������� ���������-��� �������� �� ������������� ����������-��� ����������� ���������� � �������� �����-�� � ����������� �����. � ����� �������, ����� ����� ��������� ��������� ������� ������������ ������� �������������� � ��-�����-������� (Morgen, 2021), ������� ���-������ � ����������� ����� ����������� ��� ����������� (Cardinali, 2023). � ������, �������� ���� ������������ � ��������� ��-����������� �������������, � ������������� ���������� ������������ ����������� � ��-�������� ��������� (Cardinali, 2023).

��� ����� ������ ������������ �������-����� �������� �������� ��������� �������-������ � �������� ������������� � �������-���� �����. � ������������ (Hammel, 2004) ���� ��������, ��� ������������� �������-��-����� � �������� ����� ���������� �� ���� ��������� ��� ��������� � ������������� �����. ��������� ��������� ���������� ��-������ �������������� � ����� ���������� � ���������� �������� �����������������. ������ ����� �����������, ��� ���������� ��������� �������-������� ������� �� ����-��� � ���������� ������������� ����� � ���-�������� �����. ����������� �� ����� ����-�������� ������ �� ������������� �������� (Taylor, 2023).

������� ����� ������������ ���������-���, ���������� �������������� ��� ����-������ �������.

������

����������� ������ �������, ��� � � ���-�������, � � ���������� ��������������� ��-��� �������� �������� ����������� �����-����� �������. ���������� � ������������� �������������,������������,��������������-��� ����� ��������� ��������, ��� ���������-������ ��������� ������������ ����������� �����������, �� ����, ��� ����� ����������� ����� ��������. ��� ���� �������� �����-�� ����������� �������� ����������� ��� �������������, ����������, ������������� ���� �����������������; ������������ ���-�� ����� �������� ��������� ������������-������ ���������� ���������, ������������

�������������

� ��������� ���������� � ��. ��� ��� ������� � ���������� ������� ������������ � ������� ���������� �������� ���������� �������� ��� ���������� � ���������� ����������.

�������� �� ���������, ���������� ���-����������� ���� ������������� ����� ��-����������, ����������� ��������� ���-�������� �����-�������� �����. � ������ ���� ��������, ��� ����� ��� ���������-���-������������ ������� �������� �������� �������� ����������� ���������������� ������������ �������, ������, � �������-��-�����, � ���������. ��������������� �����-�������� ����������� ����� � �������� ���������� ������������� ����� �����-��-������ ������ ����� �������������� ����-��� ���������������� ����������. ��� ���� ������ ��������, ��� ����������� ����� ����� ��������������� ��� ������� ������-����� ��������������� ��������� �����-������ ������������. ���������� �������-���� ������ ���� ������� ������ ����� ����� ��������� ���������������� ������� � ������������� � ���������� ������� ��-��������. n

������ ��������� � ������ ���������������� ������� ������������ ����������� ���������� ��������� �� 2023 ��� ���������������� ������������� ��� ������ ���������� ������������ �����, ������������ �� ��� ������ ���������.

Acknowledgements

The work was carried out within the framework of the State assignment of the Ministry of Education of the Russian Federation for 2023 �Psychological support as a factor in the social rehabilitation of children returned from combat zones�.

�� �������

�������� ������� ���������������, ������ ��������������� ����, ���������, ���������� �������� ���������� ������������� ���������������� ��������������� ������������ ��. �. ���������, ���������, ������, dalgatov@inbox.ru, https://orcid.org/0000-0002-1986-7515 �������� ������ �������������, ������� ������������� ������� ���������� ������������� ���������������� ��������������� ������������ ��. �. ���������, ���������, ������, gunasheva@yandex.ru, https://orcid.org/0000-0003-1101-0354 ������� �������� �������������, ������ ��������������� ����, ���������, ���������� �������� ����� � ���������� ���������� ������������ ���������������� ��������������� ������������ ��. �.�. ���������, ���������, ������, v.mazilov@yspu.org, https://orcid.org/0000-0003-0646-6461 ������ ���� ����������, ������ ��������������� ����, ��������� ��� , ����� ��������������� ���������� ������������ ���������������� ��������������� ������������ ��. �. �. ���������, ���������, ������, slepko@inbox.ru, https://orcid.org/0000-0001-6768-4652

About the authors

Magomed M. Dalgatov, Doctor of Psychological Sciences, Professor, Head of the Department of Psychology, Dagestan State Pedagogical University named after R. Gamzatova, Mahachkala, Russia, dalgatov@inbox.ru, https:// orcid.org/0000-0002-1986-7515 Madina A. Gunasheva, Senior Lecturer of the Department of Psychology, Dagestan State Pedagogical University named after R. Gamzatova, Mahachkala, Russia, gunasheva@yandex.ru, https://orcid.org/0000-0003-1101-0354

Vladimir A. Mazilov, Doctor of Psychological Sciences, Professor, Head of the Department of General and Social Psychology, Yaroslavl State Pedagogical University named after K.D. Ushinsky, Yaroslavl, Russia, v.mazilov@yspu. org,https://orcid.org/0000-0003-0646-6461 Iurii N. Slepko, Doctor of Psychological Sciences, Professor RAE, Dean of the Faculty of Education, Yaroslavl State Pedagogical University named after K.D. Ushinsky, Yaroslavl, Russia, slepko@inbox.ru, https://orcid. org/0000-0001-6768-4652

����������

1.

��������� �.�., �������� �.�., ������� �.�. ������������������� ���������������� ������ ����������� ������������ ����������-�������� � ����������� ������������ // ������� �������� ������������ ������������. � 2009. � �1. � �. 48�61.

2.

�������� �.�. ��������������� ��������� ���������� ��������� � �������� � ����������� ������������ // ��������� �������������� ������. � 2009. � �7. � �. 286�291.

3.

������ �.�., �������� �.�. ������ �����-�������� ����������� �������� � ������� �� ���������� � �� // ������� �������������� ����. � 2022. � �6. � �. 228�231.

4.

������� �.�. ������ ������������� ���������-������������ ���������� ��� ������������� �������� ��������������� ������ ���������� �������� // ���������� ��������������� �������. � 2022. � �1 (18). � �. 54�64. DOI: 10.17689/psy-2022.1.6

5.

�������� �.�., �������� �.�. ����������� ���������� ��������� ����������-��������, ���������� ��������� ��������� ����� � ��������� ���������� ��������������� ��������� ����������, ����������� � ��������������� ������� // ���������������� ��������������� �������. � 2008. � �. 6. � �2. � �. 11�14.

6.

������� �.�. �������� ���������� �����-����� � �������� ������: ��������� ������� ������� // ������� ������������ �������� ����� � ����������. � 2017. � �. 17. � �S2. �. 85�86.

7.

����������� �.�., �������� �.�., ��������� �.�., ��� ����� �. ��������������� ����������� ��������� ��������� ���������� � ������������� ��������� ������������ ��������� // ����������������� ����������. � 2016. � �. 9. � �3. � �. 81�90.

8.

������������� �.�. ����������� �������� ��������� ��������������� ����� �������������� ��������� (�� ������� ����� �������� � ����������� ������������) // ���������� � ���������� � �����: ���� ��������. � 2023. � �S2. � �. 184�192.

9.

�������� �.�. ������������� � ������� � �������� ���������� � ���������� ����� // ������� ������. � 2021. � �26 (368). � �. 315�317.

10.

�������� �.�. ��������������� ��������� �����-�������� � ��������������� ����� �������� ��������� // �������������� ����������� � �����. � 2023. � �2. � �. 105-110. DOI: 10.56163/2072-2524-2023-2-105-111

11.

����� �., ������ �. ����������� ���-��������������� ������ � ������-��������� // ������� ��������-��������� �������� ��������. � 2013. � �9. � �. 9.

12.

�������� �.�., �������� �.�. ���� ��������� ���������� �������� � ����������� ������ ���������� / ������������ �������� � �� ������� �� ��������������� � ���������-������������� �������� �������� �������. ������� ������ II ������������� ������-������������ �����������. � �����������: ���. 2018.

13.

��������� �.�., �������� �.�. ����������� �������������� ���������� ����� �� �������� ����� // �������� ������������ ���������������� ��������������� ������������. � 2019. � �4 (285). � �. 250�253.

14.

������� �.�. �������� ���������-��������������� ��������� ����� �� ����� ��������� � �������� �� ���� ������� ���������� / ������������ ����� ������ ������� ����� � ���������� �������� �������������. ��������� ������������� ������-����������� � ������������� ��������. � �.: �����, 2020. � �. 217�226.

15.

�������� �.�. ���������� � ��������� ������� � �������� ����� ����������� ������������� ������ ���������� ���������� ��������� // ������� ��������� ���������������� ������������. �����: ���������� � ����������. � 2022. � �2 (59). � �. 55�64. DOI: 10.26456/vtpsyped/2022.2.055

16.

������� �.�., �������� �.�., �������� �.�. ���������� ��������� � ��������������� �����: ����-�����-��������������� ������� // ��������������� ����� � �����������. � 2013. � �. 18. � �3. � �. 5�17.

17.

Adkins, T., Reisz, S., Hasdemir, D., Fonagy, P. (2022). Family Minds: A randomized controlled trial of a group intervention to improve foster parents� reflective functioning. Development and Psychopathology, 34(3),1177-1191. doi:10.1017/S095457942000214X

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

18.

Bhui, K. (2022). A Refugee Rose of competencies and capabilities for mental healthcare of refugees. BJPsych Open, 8(2). E45. doi: 10.1192/bjo.2022.11

19.

Blasiak-Tytula, M., Shevchuk-Kliuzheva, O. (2023). Family language policy and forced migration: the case of ukrainian refugees in Poland. ������������ ����������� ���䳿, 1, 30-35. DOI: 10.32782/tps2663-4880/2022.27.1.5

20.

Cardinali, P., Bizzi, F., Migliorini, L. (2023). Through a relational lens: reflections about foster care expe-rience in Italian emancipated foster youth. Frontiers in Psychology, 14. doi: 10.3389/fpsyg.2023.1191307

21.

Ellis, B.H., Miller, A.B., Abdi, S., Barrett, C., Blood, E.A., Betancourt, T.S. (2013). Multi-tier mental health program for refugee youth. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 81(1), 129-140. doi: 10.1037/ a0029844

22.

Eltanamly, H., Leijten, P., van Roekel, E., Overbeek, G. (2023). Postmigration stress compromises refugee parents� self-efficacy and autonomy-supportive parenting: An experience sampling study. Journal of Family Psychology, 37(3), 295-304. doi: 10.1037/fam0001059

23.

Garoff, F., Kangaslampi, S., Peltonen, K. (2019). Development and implementation of a group based mental health intervention for unaccompanied minors. Scandinavian Journal of Psychology, 60(1), 7-15. doi: 10.1111/sjop.12497

24.

Hammel, A. (2004). Representations of Family in Autobiographical Texts of Child Refugees. Shofar: An Interdisciplinary Journal of Jewish Studies, 23, 121-132. doi: 10.1353/sho.2005.0023

25.

Huminuik, K., Eslami, M., Sherrell, K., Friesen, C. (2022). Settlement-integrated refugee mental health. Canadian Psychology / Psychologie canadienne, 63(4), 667-677. doi: 10.1037/cap0000345

26.

Jimenez-Morago, J., Leon, E., Roman, M. (2015). Adversity and Adjustment in Children in Institutions, Family Foster Care, and Adoption. The Spanish Journal of Psychology, 18, E45. doi:10.1017/sjp.2015.49

27.

Jimenez, J., Mata, E., Leon, E., Munoz, A. (2013). Parental Stress and Children Adjustment in Kinship Foster Families. The Spanish Journal of Psychology, 16, E39. doi: 10.1017/sjp.2013.41

28.

Khairat, M., Hodge, S., Duxbury, A. (2023). Refugees� and asylum seekers� experiences of individual psychological therapy: A qualitative meta-synthesis. Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 11 May. doi: 10.1111/papt.12470

29.

Lange, A., Mortensen, E., Palic, S., Sonne, C., Carlsson, J. (2023). Refugees versus persons family reunified to a refugee: A comparison of sociodemographic factors, trauma history, baseline psychopathology and treat-ment effectiveness. Journal of Affective Disorders Reports, 13. 100586. doi: 10.1016/j.jadr.2023.100586

30.

Leyendecker, B., Cabrera, N., Lembcke, H., Willard, J., Kohl, K., Spiegler, O. (2018). Parenting in a new land: Immigrant parents and the positive development of their children and youth. European Psychologist, 23(1), 57-71. doi: 10.1027/1016-9040/a000316

31. Liddell, B., Batch, N., Hellyer, S., Bulnes-Diez, M., Kamte, A., Klassen, C., Wong, J., Byrow, Y., Nickerson, A. (2022). Understanding the effects of being separated from family on refugees in Australia: a qualitative study. Australian and New Zealand Journal of Public Health, 46. doi: 10.1111/1753-6405.13232.

32. Lincoln, A.K., Cardeli, E., Sideridis, G., Salhi, C., Miller, A.B., Da Fonseca, T., Issa, O., Ellis, B.H. (2021). Discrimination, marginalization, belonging, and mental health among Somali immigrants in North America. American Journal of Orthopsychiatry, 91(2), 280-293. doi: 10.1037/ort0000524

33.

Morgen, R., Rieker, P. (2021). Doing foster family with young refugees: Negotiations of belonging and being at home. Children & Society, 36. doi: 10.1111/chso.12460

34.

Murray, L., Hall, B., Dorsey, S., Ugueto, A., Puffer, E., Sim, A., Bolton, P. (2018). An evaluation of a common elements treatment approach for youth in Somali refugee camps. Global Mental Health, 5, E16. doi:10.1017/gmh.2018.7

35.

Neville, S., DiClemente-Bosco, K., Chamlagai L. K., Bunn M., Freeman J., Berent J. M., Gautam B., Abdi A., Betancourt T. S. (2022). Investigating Outcomes of a Family Strengthening Intervention for Resettled Somali Bantu and Bhutanese Refugees: An Explanatory Sequential Mixed Methods Study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19, 12415. doi: 10.3390/ijerph191912415

36.

Nilles, H., Kerkhoff, D., Demir, Z., Braig, J., Schmees, P., Rueth, J.-E., Eschenbeck, H., Lohaus, A. (2022). Coping of young refugees in Germany: Relations to gender, age, and gender role attitudes. European Journal of Health Psychology, 29(1), 15-25. doi: 10.1027/2512-8442/a000094

37.

Reinke, H. Karner, T. Ringeisen, T. (2022). Need-centered support for young refugees in Germany. In book: Youth without family to lean on: Global challenges and local interventions, 179�196. London: Routledge. 10.4324/9781003124849-15

38. Samara, M., Asam, A., Khadaroo, A., Hammuda, S. (2020). Examining the psychological well-being of

refugee children and the role of friendship and bullying. British Journal of Educational Psychology, 90(2), 301-329. doi: 10.1111/bjep.12282

39.

Samarah, E. (2022). Narrative exposure therapy to address PTSD symptomology with refugee and mi-grant children and youth: A review. Traumatology. doi: 10.1037/trm0000427

40.

Schoemaker, N., Wentholt, W., Goemans, A., Vermeer, H., Juffer, F., Alink, L. (2020). A meta-analytic review of parenting interventions in foster care and adoption. Development and Psychopathology, 32(3), 1149-1172. doi:10.1017/S0954579419000798

41.

Shein, B., Zhou, X. (2023). Understanding the relations between family cultural socialization and bi-cultural identity integration in burmese college students of refugee background. Asian American Journal of Psychology. doi: 10.1037/aap0000316

42.

Suarez-Orozco, C., Motti-Stefanidi, F., Marks, A., Katsiaficas, D. (2018). An integrative risk and re-silience model for understanding the adaptation of immigrant-origin children and youth. American Psycholo-gist, 73(6), 781-796. doi:10.1037/amp0000265

43.

Taylor, C. (2023). Why do families foster children? A Beckerian approach. Review of Economics of the Household, 1-33. doi: 10.1007/s11150-023-09654-w

44.

Van Andel, H., Post, W., Jansen, L., Van der Gaag, R. J., Knorth, E., Grietens, H. (2016). Optimizing foster family placement for infants and toddlers: A randomized controlled trial on the effect of the foster family in-tervention. American Journal of Orthopsychiatry, 86(3), 332-344. doi: 10.1037/ort0000162

45.

Xiong, Z., Her, M., Kira, M., Belgrade, A., Pattipati, M., Xiong, G., Miller, H., Lee, F. (2021). Role of Fam-ily in Refugee Adjustment: Experiences of Hmong, Somali, and Syrian Refugees in the USA. Adversity and Resilience Science, 2. doi: 10.1007/s42844-021-00043-9

References

1.

Adkins, T., Reisz, S., Hasdemir, D., Fonagy, P. (2022). Family Minds: A randomized controlled trial of a group intervention to improve foster parents� reflective functioning. Development and Psychopathology, 34(3), 1177-1191. doi:10.1017/S095457942000214X

2.

Artemenko, O.N., Bakunova, I.V., Makadei, L.I. (2009). Pathopsychological microstructural analysis of the results of a study of adolescent refugees and forced migrants. Scientific problems of humanitarian research, 1, 48-61. (In Russ.).

3.

Bakunova, I.V. (2009). Psychological correction of stress conditions among refugees and internally dis-placed persons. Siberian Pedagogical Journal, 7, 286-291. (In Russ.).

4.

Bhui, K. (2022). A Refugee Rose of competencies and capabilities for mental healthcare of refugees. BJPsych Open, 8(2). E45. doi: 10.1192/bjo.2022.11

5.

Birina, E.R., Gordeeva V.V. (2022). Fears of refugee children of preschool age and ways to eliminate them in preschool educational institutions. Bulletin of Pedagogical Sciences, 6, 228-231. (In Russ.).

6.

Blasiak-Tytula, M., Shevchuk-Kliuzheva, O. (2023). Family language policy and forced migration: the case of ukrainian refugees in Poland. ������������ ����������� ���䳿, 1, 30-35. doi: 10.32782/tps2663-4880/2022.27.1.5

7.

Cardinali, P., Bizzi, F., Migliorini, L. (2023). Through a relational lens: reflections about foster care experi-ence in Italian emancipated foster youth. Frontiers in Psychology, 14. doi: 10.3389/fpsyg.2023.1191307

8.

Elagina, E.R. (2017). Problems of deprivation of orphans in foster families: individual aspects of the solu-tion // Issues of mental health of children and adolescents, S2(17), 85-86. (In Russ.).

9.

Ellis, B.H., Miller, A.B., Abdi, S., Barrett, C., Blood, E.A., Betancourt, T.S. (2013). Multi-tier mental health pro-gram for refugee youth. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 81(1), 129-140. doi: 10.1037/a0029844

10.

Eltanamly, H., Leijten, P., van Roekel, E., Overbeek, G. (2023). Postmigration stress compromises refugee parents� self-efficacy and autonomy-supportive parenting: An experience sampling study. Journal of Family Psychology, 37(3), 295-304. doi: 10.1037/fam0001059

11.

Garoff, F., Kangaslampi, S., Peltonen, K. (2019). Development and implementation of a group based mental health intervention for unaccompanied minors. Scandinavian Journal of Psychology, 60(1), 7-15. doi: 10.1111/sjop.12497

12.

Gazdieva, A.A., Kadiakina, N.M. (2008). Features of social attitudes of refugee teenagers. deformation of the centers of the semantic sphere and regression of the trajectories of the meaning-life strategies of adoles-cents living in the post-conflict region. North Caucasian Psychological Bulletin, 2(6), 11-14. (In Russ.).

13.

Hammel, A. (2004). Representations of Family in Autobiographical Texts of Child Refugees. Shofar: An Interdisciplinary Journal of Jewish Studies, 23, 121-132. doi: 10.1353/sho.2005.0023

14.

Hukhlaev, O.E., Kuznetcov, I.M., Chibisova, M.Iu. (2013). Integration of migrants in the educational environment: socio-psychological aspects. Psychological Science and Education, 3(18), 5-17. (In Russ.).

15.

Huminuik, K., Eslami, M., Sherrell, K., Friesen, C. (2022). Settlement-integrated refugee mental health. Canadian Psychology / Psychologie canadienne, 63(4), 667-677. doi: 10.1037/cap0000345

16.

Jimenez, J., Mata, E., Leon, E., Munoz, A. (2013). Parental Stress and Children Adjustment in Kinship Foster Families. The Spanish Journal of Psychology, 16, E39. doi: 10.1017/sjp.2013.41

17.

Jimenez-Morago, J., Leon, E., Roman, M. (2015). Adversity and Adjustment in Children in Institutions, Family Foster Care, and Adoption. The Spanish Journal of Psychology, 18, E45. doi:10.1017/sjp.2015.49

18.

Karabushchenko, N.B., Ivashchenko, A.V., Sungurova, N.L., Al Masri, I. (2016). Psychological features of adaptation of Syrian adolescents in extreme situations of a sociogenic nature. Experimental psychology, 3(9), 81-90. (In Russ.).

19.

Khairat, M., Hodge, S., Duxbury, A. (2023). Refugees� and asylum seekers� experiences of individual psychological therapy: A qualitative meta-synthesis. Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 11 May. doi: 10.1111/papt.12470

20.

Krasilnikova, V.V. (2023). Features of school motivation of first-graders through intra-family relation-ships (on the example of families of refugees and internally displaced persons). Psychology and pedagogy in Crimea: ways of development, S2, 184-192. (In Russ.).

21.

Lange, A., Mortensen, E., Palic, S., Sonne, C., Carlsson, J. (2023). Refugees versus persons family reunified to a refugee: A comparison of sociodemographic factors, trauma history, baseline psychopathology and treat-ment effectiveness. Journal of Affective Disorders Reports, 13. 100586. doi: 10.1016/j.jadr.2023.100586

22.

Laskavaia, L.A. (2021). Attachment to a guardian among adopted adolescents in a foster family. Young scientist, 26(368), 315-317. (In Russ.).

23.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Leyendecker, B., Cabrera, N., Lembcke, H., Willard, J., Kohl, K., Spiegler, O. (2018). Parenting in a new land: Immigrant parents and the positive development of their children and youth. European Psychologist, 23(1), 57-71. doi: 10.1027/1016-9040/a000316

24. Liddell, B., Batch, N., Hellyer, S., Bulnes-Diez, M., Kamte, A., Klassen, C., Wong, J., Byrow, Y., Nickerson, A. (2022). Understanding the effects of being separated from family on refugees in Australia: a qualitative study. Australian and New Zealand Journal of Public Health, 46. doi: 10.1111/1753-6405.13232.

25.

Lincoln, A.K., Cardeli, E., Sideridis, G., Salhi, C., Miller, A.B., Da Fonseca, T., Issa, O., Ellis, B.H. (2021). Discrimination, marginalization, belonging, and mental health among Somali immigrants in North America. American Journal of Orthopsychiatry, 91(2), 280-293. doi: 10.1037/ort0000524

26.

Morgen, R., Rieker, P. (2021). Doing foster family with young refugees: Negotiations of belonging and being at home. Children & Society, 36. doi: 10.1111/chso.12460

27.

Morozova, I.G. (2023). Sociocultural adaptation of refugee children to the educational environment of an educational institution. Pedagogical education and science, 2, 105-110. doi: 10.56163/2072-2524-2023-2-105-111 (In Russ.).

28.

Murray, L., Hall, B., Dorsey, S., Ugueto, A., Puffer, E., Sim, A., Bolton, P. (2018). An evaluation of a common elements treatment approach for youth in Somali refugee camps. Global Mental Health, 5, E16. doi:10.1017/gmh.2018.7

29.

Neville, S., DiClemente-Bosco, K., Chamlagai L. K., Bunn M., Freeman J., Berent J. M., Gautam B., Abdi A., Betancourt T. S. (2022). Investigating Outcomes of a Family Strengthening Intervention for Resettled Somali Bantu and Bhutanese Refugees: An Explanatory Sequential Mixed Methods Study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19, 12415. doi: 10.3390/ijerph191912415

30. Nilles, H., Kerkhoff, D., Demir, Z., Braig, J., Schmees, P., Rueth, J.-E., Eschenbeck, H., Lohaus, A. (2022). Coping of young refugees in Germany: Relations to gender, age, and gender role attitudes. European Journal of Health Psychology, 29(1), 15-25. doi: 10.1027/2512-8442/a000094

31.

Popov, T., Petrov, D. (2013). Possibilities of art therapeutic work with refugee children. Bulletin of the East Siberian Open Academy, 9, 9. (In Russ.).

32.

Posvaliuk, N.E., Posvaliuk, T.V. (2018). Experience of adaptation of Ukrainian refugees in host families of Khabarovsk. In: Migration processes and their impact on the demographic and socio-economic develop-ment of the Far East. Collection of proceedings of the II International Scientific and Practical Conference. Vladivostok: EFU. (In Russ.).

33.

Reinke, H. Karner, T. Ringeisen, T. (2022). Need-centered support for young refugees in Germany. In: Youth without family to lean on: Global challenges and local interventions, 179�196. London: Routledge. 10.4324/9781003124849-15

34.

Samara, M., Asam, A., Khadaroo, A., Hammuda, S. (2020). Examining the psychological well-being of refugee children and the role of friendship and bullying. British Journal of Educational Psychology, 90(2), 301-329. doi: 10.1111/bjep.12282

35.

Samarah, E. (2022). Narrative exposure therapy to address PTSD symptomology with refugee and mi-grant children and youth: A review. Traumatology. doi: 10.1037/trm0000427

36.

Schoemaker, N., Wentholt, W., Goemans, A., Vermeer, H., Juffer, F., Alink, L. (2020). A meta-analytic review of parenting interventions in foster care and adoption. Development and Psychopathology, 32(3), 1149-1172. doi:10.1017/S0954579419000798

37.

Shein, B., Zhou, X. (2023). Understanding the relations between family cultural socialization and bi-cultural identity integration in burmese college students of refugee background. Asian American Journal of Psychology. doi: 10.1037/aap0000316

38.

Snegireva, E.S., Sazonova, V.N. (2019). Features of the emotional intelligence of children from foster families. News of the Voronezh State Pedagogical University, 4(285), 250-253. (In Russ.).

39.

Suarez-Orozco, C., Motti-Stefanidi, F., Marks, A., Katsiaficas, D. (2018). An integrative risk and re-silience model for understanding the adaptation of immigrant-origin children and youth. American Psycholo-gist, 73(6), 781-796. doi:10.1037/amp0000265

40.

Suhanova, I.V. (2022). Preservation and adaptation of a child in a foster family through the transfor-mation of personal vulnerability of foster parents. Bulletin of Tver State University. Series: Pedagogy and psychology, 2(59), 55-64. doi: 10.26456/vtpsyped/2022.2.055 (In Russ.).

41.

Suslova, T.F. (2020). Problems of socio-psychological adaptation of children from families of migrants and refugees from the zone of military conflicts. In the collection: Historical results of the Second World War in the current agenda of our time. Materials of the All-Russian online conference with international participa-tion. M. MSBEU. (In Russ.).

42.

Taylor, C. (2023). Why do families foster children? A Beckerian approach. Review of Economics of the Household, 1-33. doi: 10.1007/s11150-023-09654-w

43.

Van Andel, H., Post, W., Jansen, L., Van der Gaag, R. J., Knorth, E., Grietens, H. (2016). Optimizing foster family placement for infants and toddlers: A randomized controlled trial on the effect of the foster family in-tervention. American Journal of Orthopsychiatry, 86(3), 332-344. doi: 10.1037/ort0000162

44.

Vasiukov, A.V. (2022). Analysis of the involvement of social institutions for the effectiveness of pro-viding psychological assistance to Ukrainian refugees. Penza Psychological Bulletin, 1(18), 54-64. doi: 10.17689/psy-2022.1.6 (In Russ.).

45.

Xiong, Z., Her, M., Kira, M., Belgrade, A., Pattipati, M., Xiong, G., Miller, H., Lee, F. (2021). Role of Fam-ily in Refugee Adjustment: Experiences of Hmong, Somali, and Syrian Refugees in the USA. Adversity and Resilience Science, 2. doi: 10.1007/s42844-021-00043-9

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.