Научная статья на тему 'РОЛЬ ВНЕКЛАССНЫХ И ВНЕШКОЛЬНЫХ ЗАНЯТИЙ В ФОРМИРОВАНИЯ ЧУВСТВА ЛЮБВИ К ПРИРОДЕ'

РОЛЬ ВНЕКЛАССНЫХ И ВНЕШКОЛЬНЫХ ЗАНЯТИЙ В ФОРМИРОВАНИЯ ЧУВСТВА ЛЮБВИ К ПРИРОДЕ Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
77
20
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ЭКОЛОГИЯ / БОТАНИКА / ЗООЛОГИЯ / ФИЗИОЛОГИЯ / ОЛИМПИАДА / КРУЖОК / ЭКСКУРСИЯ / ПОЗНАВАТЕЛЬНЫЙ / ПЕДАГОГИКА / ДИДАКТИКА / НЕДЕЛЯ БИОЛОГИИ / НАТУРАЛИСТ

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Мирзоев С.С., Джалилова М., Миразоров Комрон Иззатуллоевич

На основе изучения, анализ и обобщения научно-методологических, психолого-педагогических общебиологических и экологических первоисточников, автор данной статьи описал пути, методы и методических приёмов обучения, в процессе организации и проведения различных форм внеклассных и внеурочных занятий при изучении биолого-экологических дисциплин в V-IX- классах общеобразовательных школ г. Куляба и группы районов Кулябского региона Хатлонской области. Автор в более обобщенном виде охарактеризовал пути и формы более оптимальной организации и проведения внеклассных и внеурочных занятий научные кружки, викторины, олимпиады и др. На уроках и внеаудиторных мероприятий по биологических дисциплин в общеобразовательных школах.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Похожие темы научных работ по языкознанию и литературоведению , автор научной работы — Мирзоев С.С., Джалилова М., Миразоров Комрон Иззатуллоевич

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE ROLE OF EXTRACURRICULAR AND EXTRACURRICULAR ACTIVITIES IN THE FORMATION OF FEELING OF LOVE FOR NATURE

Based on the study, analysis and generalization of scientific, methodological, psychological and pedagogical general biological and environmental primary sources, the author of this article described the ways, methods and teaching techniques in the process of organizing and conducting various forms of extracurricular and extracurricular activities in the study of biological and environmental disciplines in V -IX- classes of secondary schools In Kulob town and a group of districts of Kulob Khatlon region. The author in a more generalized way described the ways and forms of a more optimal organization and conduct of extracurricular and extracurricular activities scientific circles, quizzes, olympiads and others. In lessons and extracurricular activities in biological disciplines in secondary schools.

Текст научной работы на тему «РОЛЬ ВНЕКЛАССНЫХ И ВНЕШКОЛЬНЫХ ЗАНЯТИЙ В ФОРМИРОВАНИЯ ЧУВСТВА ЛЮБВИ К ПРИРОДЕ»

About the authors

Davlatov Said Sayfudidinovich - Senior Lecturer, Department of General Biology and Biology Teaching Methods, Tajik State Pedagogical University named after Sadriddin Aini Tel: (+992) 98743 7182

Barotzoda Kamollidin Ashur - Head of the Department of General Biology and Methods of Teaching Biology, Tajik State Pedagogical University Tel: (+992) 934 05 04 46

НАЦШИ МАШГУЛИЯТХОИ БЕРУНАЗСИНФЙ ВА БЕРУНАЗМАКТАБЙ ДАР ТАШАККУЛИ ХИССИ ТАБИАТДУСТИИ ХОНАНДАГОН

Мирзоев С.С., Цалилова М.П.

Донишгоуи давлатии Кулоб ба номи А. Рудаки Миразоров К.И.

Донишгоуи давлатии омузгории Тоцикистон ба номи С. Айни

Дар ташаккули хисси табиатдустй ва маърифати экологии хонандагон дар чараёни омузиши фанхои зистшиносй накши машгулиятхои беруназсинфй ва беруназмактабй назаррас мебошад.

Бо акидаи И.Д.Зверев [4, с.73] мавкеъ ва худуди гузарондани машгулиятхои беруназсинфии хонандагон нихоят васеъ буда, дар кабинетхои фаннй, дар табиат, дар Гушаи табиати зинда, дар китъаи таълимй тачрибавии мактаб, дар махфилхои фаннй, викторинахои биологй ва амсоли онхо мавриди баррасй мегаранд.

Роху усулхо, методхо ва намудхои гуногуни машгулиятхои беруназсинфй дар чараёни омузиши сикли фанхои зистшиносй (табиатшиносй, ботаника, зоология, экология, биологияи умумй) дар муассисахои тахсилоти миёнаи умумй дар тадкикотхои олимон: А.И.Никишов [5, с.12-18], К.И.Василеф [3, с.38], Д.Абдуллозода [1, с.16], С.Акрамов [2, с.22], Хуторский А.В. [7, с.8], Шамова Т.И. [8, с.82], Щубкина А.С. [9, с.10-16с] аз нигохи педагогию дидактикй таснифу тавсиф гардиданд.

Дар ташаккули шавку завк, хисси табиатдустй ва маърифати экологии хонандагон, накши махфилхои фаннй низ назаррас мебошад.

Дар киёс бо дигар машгулиятхои беруназсинфй, яъне махфилхои фаннй аз банду кисматхои ботаника (синфхои V-VI), зоология (синфхои VII-VIII), экология (синфхои IX) ва анатомия ва физиология (синфхои IX), тибки талаботи барномахои таълимии ин кабил фанхо накшаи солонаи таквимии омузгорон ва накшаи махфилхо бо таври ихтиёрй дар байни хонандагони дорои шавку завк, дониш, махорату малакаи касбй дошта, мохе як маротиба, бахри тавсифу навишти маърузахо тахтирохбарирохбарони махфилхои «Экологхои чавон», «Ботаникхои чавон», «Зоологхои чавон» ва «Физиологхои чавон» бо иштироки гурухи васеи хохишмандону шавкмандони биология, экология ва зоология гузаронида мешаванд. Иштирок ва кироати маърузахо дар махфилхо на танхо шавку завки касбомузй, балки фаъолияти чустучуию эчодии хонандагону донишчуёнро барои навиштани корхои курсй, рисолахои хатм ва хатто маколахои илмй, назариявй ва амалй (аз тачриба) хидоят менамояд.

Дар муассисахои тахсилоти миёнаи умумии№5-и ш. Кулоб дар соли тахсили 2016-2017 дар махфил тахти рохбарии муаллимони баландихтисос (Дасаналиева Г, ки 30 сол боз фаъолият дорад), Абдулов Д (холо аспиранти гоибхони Донишгохи давлатии Кулоб) «Экологхои чавон» ва «Физиологхои чавон» фаъолият менамоянд. Дар онхо хонандагони болаёкат, иштирокчиёни озмунхои фаннй, олимпиадахои мактабй шахрй, вилоятй ва хатто чумхуриявй иштирок намуда, ба машгулиятхои таълимй «Педагогикаи технологй ва накши он дар ташаккули дониш, махорату малака ва маърифати таълимии хонандагон» баромад намуданд. Доир ба истифодаи усулхои нави таълими иттиолотй, дар рафти махфилхо, аз тахтахои электронй, компютер истифода бурда, бо истифодаи зарбулмасалу чистонхои биологй корхои махфилхоро чамъбасту хулосабарорй намуда, бо иштирокчиёни фаъол сипосномахо ва дигар тухфахои арзишнок такдим карда шуд.

Махфили натуралистони чавон дорои оинномаи худ буда, ба он хонандагон ихтиёран аъзо мешаванд ва тибки накшаи корй ва мазмуну мундаричаи барномахои таълимии биология ва экология чун анъана мохе 1 маротиба гузаронида мешавад.

Дар асоси низомномаи фанхои зистшиносй хайати махфил тахти рохбарии бевоситаи муаллимон (аз сардори гурух, котиб, масъулини васоитхои техники таълимй, хайати тахия ва нашрияи рузномаи «Натуралистони чавон» иборат буда, дар чамъомади ташкилии мохи сентябр хар сол тасдик ва баррасй мегардад.

Масъулини васоити техникии таълим (микроскоп, эпидоскоп, асбобхои чариохй ва гайрахо) дар бораи коршоямй ва омодагии онхо барои ташкилу гузарнидани махфил, намоиши тачрибахо чавобгу буда, пеш аз огози он ба рохбари махфил (яке аз устодон) ва хайати аъзоёни он мухтасар маълумоти шифохй медихад.

Шахсони масъул барои тахия, чобачогузории ашёхо ва мураттабсозии маводхои махфил ва рузномаи нашрия махфили «Натуралистони чавон» ё «Кишвари худро меомузам» назорати доимй бурда, мохе як маротиба нашри онро, бо чой додани маводхои илмй, назариявй ва амалй аз фанхои биология ва экология таъмин менамояд.

Рохбарияти махфил хамачониба ташаббус ва мустакилияти фаъолони махфилро дастгирй намуда, барои халли масъалахо проблемагузорй мекунад.

Барномаи кории махфилро рохбарй он тахия ва тартиб дода, хамаи шаклхои фаъолияти илмй, назариявй ва амалии онро инъикос менамояд, ба самтхои эъчодию кобилияту истеъдоди касбомузии онхо диккати чиддй медихад.

Барои самаранокии кору фаъолияти махфил рохбари он тамоми масъалаю мавзуъхои накшаю барномавии онро дар шакли корхои мустакилона, гурухию инфиродй таксим намуда, барои халлу фасли чанбахои биологй, зоологй, экологй ва анатомию физиологии онхо кумаки амалй мерасонад ва бехтарин маводу маърузахоро ба махфили навбатй пешниход ва баррасй менамояд.

Бо акидаи Абдуллозода Д натичахои нихоии кору фаъолияти махфилхои фаннй ва, инчунин, «Махфили натуралистони чавон» ё «Табиатшиносони чавон» дар охири сол дар намуди хисоботи рохбарон котиб чамъбаст намуда, дар чаласаи охирин мухокимаю баррасй карда шуда, мазмуну мундарича, комёбихо, навоварихои машгулиятхои беруназсинфй ва беруназмактабй дар рузномаи «Мо табиатро меомузему хифз мекунем» мухтасар дарч карда мешаванд.

Машгулиятхои беруназсинфй бо максади хар чй бештар чалб намудани хонандагони болаёкат ва дустдорони банду кисматхои биологияю экология, анатомия, физиология ва бехдошти саломатй ба рох монда мешаванд.

Яке аз самтхои чалби хонандагон ва рушди илмомузии онхо ин хавасмандгардонй оид ба кору тачрибахои ичро шуда, комёбихои нав ва накши муосири онхо дар ин чода мебошад.

Бо акидаи Д.И.Трайтак [6] кору фаъолияти махфилхои биологию экологй факат дар доираи машгулиятхои беруназсинфй махдуд нашуда, балки аъзоёни онхоро ба тартиб ва низоми кории махфилхои мактабхои дигар бо номи «махфилхои интеллектуалй- зехнй», «Навоварихои зиндаю муосир» доир ба мавзуъхои зерин идома медиханд:

1. Бактерияхоро дар зери микроскоп чй тавр дидан мумкин аст?

2. Роху усулхои муайян кардани беморихои хайвонхои дастпарвари хонагй, ( гурба, саг ва монанди инхо)-ро чи тавр муайян кардан мумкин аст?

3. Дар бораи сохт, накш ва намунаи молекулаи ХДН ва омузиши он маълумот дихед.

Натичахои нихоии машгулиятхои беруназсинфию беруназмактабй, аз чумла,

тачрибахо, гербарияхо, коллексияи хашаротхо, хусаи парандагону хазандагон,халли машку масъалахои биологй (генетикй)дар чараёни дарсхо ва махфилхои фаннй низ истифода бурда мешаванд.

Махфилхои фаннй аз фанхои биология ва анатомияю физиология дар муассисахои тахсилоти миёнаи умумии Ч,умхурии Точикистон, бахусус вилояти Хатлон дар замина ва тачрибаи махфилхои илмии мактабхои ш. Москва ва конфронсхои илмии байналхалкй бо номи «Нанатехнология ва нонамаводхо» ташкил ва гузаронида мешаванд.

Машгулиятхои беруназсинфии гурухй низ мохе 1 маротиба тибки барномаи таълимй ва накшаи тасдикнамудаи директории мактаб дар аввали сол аз фанхои зистшиносй оид ба «Бехдошти саломатй» ё «Х,ифзи хаёти солим» аз фанни анатомия, физиология ва гигиенаи мактабй мавриди баррасй мегарданд.

Максаду мундаричаи гузаронидани машгулиятхои беруназсинфй асоси рушди шавку завк, дониш, махорату малака, интихоби касб, ташаккули чорабинию чахонбинии илмии хонандагон ба шумор меравад.

Ба машгулиятхои беруназмактабй олимпиадахои биологй, шабнишинхо, чашнворахо, соатхои биологияи шавкангез, хафтахои биологй, чанбахои хифзи табиат ва гайрахо махсуб меёбанд, ки дар онхо бештар аъзоёни махфилхои фаннй, хонандагони эчодкору ба банду кисматхои фанхои биологияю экология шавкдошта иштирок ва бо маърузахо баромад менамоянд.

Озмунхо хамчун яке аз намудхои машгулияти беруназмактабй дар доираи барномахои фанхои зистшиносй дар як чанд давр, яъне даври аввал дар мактабу аъзоёни махфил, даври

дуюм дар байни синфхои V-XI мактабхо, даври дигар дар шахру вилоят ва даври сеюм -хамчун даври хотимавй дар Ч,умхурй дар байни хонандагони тамоми муассисахои тахсилоти миёнаи умумй, литсейхо, гимназияхо ва мактабхои президентй гузаронида мешаванд.

Озмунхо одатан дар се давра гузаронида мешавад, яъне мохе 2 маротиба бо таври гурухи бо хонандагони синфхои V-IX тарики саволномахои илмию назариявй тавсия карда шуда, баргузор мегардад.

Даврхои аввалу чамъбастии олимпиадахои фаннй ба таври хаттй тибки тест-саволномахои фаннй гузаронида мешавад ва дар даври дуюми олимпиадаи хонандагон объектхои зиндаро дар шакли хусахо ва пусти парандагон, таблисахо, расмхо, расмхои растанихо ва хайвонот, кисмхои растанихо ва хайвонотро аз фанхои ботаника (V-VI), зоология (VII-VIII), анатомия, физиология ва бехдошти саломатй (синфхои IX) тайёр мекунанд.

Дар як саволномаи санчишй дар мактаб, бо таври тестй-саволнома, барои дарёфти чавобхои сахех оид ба растанихо, хайвонот, тавсифи тарх ё накши унсурони табиат тавсия карда мешавад.

Дар натичаи чамъбасти натичахои нихоии даврахои мактабй, чавобхои голибони он ба олимпиадахои нохиявию шахрй, вилоят ва чумхуриявй пешниход карда мешаванд ва иштирокчиёни фаъол ба тухфахои мактабй, нохиявй, шахрй, минтакавй, вилоят ва чумхуриявй хавасманд гардонида шуда, ба тухфахо сазовор карда мешаванд.

Дар фаъолияти худ тарзхои гуногуни ташкилкунии фаъолияти кишваршиносиро истифода бурда, тадкикотчии Ватани худ кушиш мекунад, ки дар чустучуи эчодй одамонеро чалб созад, ки дар онхо таваччухи устувори дарккуниро ташаккул дихад. Иктидори маънавию тарбиявии ворисони халк бузург аст, чи гунна таъсири мусбии худро кишваршиносй дар калби мардум бедор кардани хисси ватандустй, тавачч ух ва эхтиромро ба таърихи гузаштаи Ватан, мехру мухаббат ба Ватани худро мерасонад. Бо акидаи Д.С.Лихачёв «Ватандустй-огози эчодй, илхомбахши тамоми даврахои хаёти одам, интихоби касби вай, доираи таваччух-хама муайянкунанда дар одам ва ба хама бахшидан» мебошад. Яке аз сарчашмахои асосии хисси шахрванд будан хотира оид ба гузашта мебошад. Аз гузаштагони худ ифтихор бояд кард. Донистани корнамоихои мехнатй ва чангии онхо инсонро рухану ботинан бой мегардонад, ба далерию шучоат ва дуст доштани Ватан хидоят менамояд, ба коркарди мавкеи фаъоли хаётй мусоидат менамояд.

АДАБИЁТ

1. Абдуллозода Х. «Ташаккули шавку завки хонандагон синфхои V-VII дар чараёни машгулиятхои беруназсинфй» // Х. Абдуллозода. Душанбе «Ирфон» 2002. -230 с.

2. Акрамов А.«Х,ифзи табиат-яке аз масъалахои асосй» // А.Акрамов. Душанбе-«Дониш», 1984. 250 с.

3. Василев З.И. «Машгулиятхои беруназсинфй ва беруназмактабй дар таълими зоология»// З.И.Василев.Москва,1984.-270 с.

4. Зверев И.Д. «Масъалахои методхои таълими биология дар мактаб»//.И.Д.Зверев М. «Педагогика» 1978.-220 с.

5. Никишов А.И. «Корхои беруназсинфй аз фанни биология»// А.И.Никишов .М., 1980.-170с.

6. Трайтак Д.И. «Ташаккули шавку завки хонандагон дар чараёни омузиши ботаника»// Д.И.Трайтак.М., 1975.-450 с.

7. Хуторский А.В. «Современая дидактика»// А.В.Хуторский Питер-2001.-300 с.

8. Шамова Т.И. «Активизация учения школьников»// Т.И.Шамова М. «Педагогика» 1982.-340 с.

9. Щубкина Л.С. «Изучение качества знаний учащихся»// Л.С.Щубкина . М., 1967.-180 с.

10. Щубкина Л.С. «Краеведческая направленность школьного курса ботаники»: Автореф.дисс...канд.пед.наук.-М., 1969.-280 с.

РОЛЬ ВНЕКЛАССНЫХ И ВНЕШКОЛЬНЫХ ЗАНЯТИЙ В ФОРМИРОВАНИЯ ЧУВСТВА ЛЮБВИ К ПРИРОДЕ

На основе изучения, анализ и обобщения научно-методологических, психолого-педагогических общебиологических и экологических первоисточников, автор данной статьи описал пути, методы и методических приёмов обучения, в процессе организации и проведения различных форм внеклассных и внеурочных занятий при изучении биолого-экологических дисциплин в V-IX- классах общеобразовательных школ г. Куляба и группы районов Кулябского региона Хатлонской области.

Автор в более обобщенном виде охарактеризовал пути и формы более оптимальной организации и проведения внеклассных и внеурочных занятий научные кружки, викторины,

олимпиады и др. На уроках и внеаудиторных мероприятий по биологических дисциплин в общеобразовательных школах.

Ключевые слова: экология, ботаника, зоология, физиология, олимпиада, кружок, экскурсия, познавательный, педагогика, дидактика, неделя биологии, натуралист.

THE ROLE OF EXTRACURRICULAR AND EXTRACURRICULAR ACTIVITIES IN THE FORMATION OF FEELING OF LOVE FOR NATURE

Based on the study, analysis and generalization of scientific, methodological, psychological and pedagogical general biological and environmental primary sources, the author of this article described the ways, methods and teaching techniques in the process of organizing and conducting various forms of extracurricular and extracurricular activities in the study of biological and environmental disciplines in V -IX- classes of secondary schools In Kulob town and a group of districts of Kulob Khatlon region.

The author in a more generalized way described the ways and forms of a more optimal organization and conduct of extracurricular and extracurricular activities scientific circles, quizzes, оlympiads and others. In lessons and extracurricular activities in biological disciplines in secondary schools.

Keywords: ecology, botany, zoology, physiology, оlympic games, circle, tour, cognitive, pedagogy, didactics, biology week, naturalist.

Сведение об авторах:

Мирзоев С.С., д.п.н., профессор, Джалилова М.-препадаватель кафедры химии и биологии Кулябского государственного университета имени Абуабдуллоха Рудаки. Адрес: РТ.735360, г. Куляб, ул. С. Сафарова 16. тел: (992) 905 55 97 05 Миразоров Комрон Иззатуллоевич - старший препадаватель кафедры методики припадавание биологии и общий биогогия Таджикского государственного педагогического университета им. С. Айни.

About the autors:

Mirzoev S.S. D.p.n., professor, Jalilova M.-teacha of the Department of Chemistry and Biology Kulyabsky State University named after Abuabdulloh Rudaki. Address: RT.735360, Kulyab, S. Safarov street 16. tel: (992) 905 55 9 7 05 Mirazorov Komron Izzatulloevich - senior lecturer at the Department of Methodology, Seizure of Biology and General Biogogy of Tajik State Pedagogical University named after S. Aini.

ПРОБЛЕМЫ ИЗУЧЕНИЯ РУССКОГО ЯЗЫКА В ТАДЖИКИСТАНЕ

Назарова Р.Т.

Кулябского государственного университета им А.Рудаки

Проблема развития таджикского языка как государственного и русского языка как языка межнационального общения является одним из приоритетных направлений языковой политики Правительства Республики Таджикистан.

Нынешняя ситуация отношения к языку в Республике Таджикистан обеспечивает изучение русского и английского языков в системе общеобразовательной и высшей школы. Президент Республики Таджикистан, уважаемый Эмомали Рахмон неоднократно отмечал, что политическое отношение к языку в стране обеспечивает, наряду с таджикским языком, равноправное функционирование других языков и дает возможность овладевать ими.

Проблема культуры русской речи нерусских - одна из актуальнейших проблем современного языкознания. Причин, объясняющих слабое знание русского языка в национальных республиках, много, и они различны: «...продолжают сказываться и культурно-исторические традиции, и территориальная компактность национально -однородного населения, и характер генетических связей между языками. и ряд других причин» [7, с. 184]

Владение русским языком как средство межнационального общения важно для всех социальных обществ и независимых республик. На сегодняшний день в нынешнем обществе происходят глобальные общественно-политические и экономические перемены, расширяются межнациональные и международные контакты. Отсюда, в современных условиях естественным образом возникает необходимость дальнейшего совершенствования преподавания и изучения русского языка в образовательных

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.