Научная статья на тему 'Роль регионального инвестиционного портала в повышении инвестиционной привлекательности региона'

Роль регионального инвестиционного портала в повышении инвестиционной привлекательности региона Текст научной статьи по специальности «Экономика и бизнес»

CC BY
1581
149
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Управленец
ВАК
Область наук
Ключевые слова
РЕГИОНАЛЬНАЯ ЭКОНОМИКА / ИНВЕСТИЦИОННЫЙ ПОРТАЛ / РЕГИОН / ИНВЕСТИЦИОННАЯ ПРИВЛЕКАТЕЛЬНОСТЬ / ПРЯМЫЕ ИНОСТРАННЫЕ ИНВЕСТИЦИИ / КОММУНИКАЦИЯ С ИНВЕСТОРАМИ / РЕГИОНАЛЬНЫЙ ИНТЕРНЕТ-ПОРТАЛ / АГЕНТСТВА РЕГИОНАЛЬНОГО РАЗВИТИЯ / REGIONAL ECONOMY / INVESTMENT WEB PORTAL / REGION / INVESTMENT ATTRACTIVENESS / FOREIGN DIRECT INVESTMENT / COMMUNICATION WITH INVESTORS / REGIONAL WEB PORTAL / REGIONAL DEVELOPMENT AGENCIES

Аннотация научной статьи по экономике и бизнесу, автор научной работы — Фадеева Алиса Юрьевна

Одним из основных направлений развития современной региональной экономики является привлечение прямых инвестиций. В целях повышения инвестиционной привлекательности регионов Агентством стратегических инициатив был создан региональный Инвестиционный стандарт, который содержит 15 требований, отражающих лучшие практики. Одним из требований Стандарта является наличие двуязычного интернет-портала, содержащего полную информацию об инвестиционной деятельности в регионе. Для большинства субъектов практика внедрения инвестиционного портала является новой и нетипичной в коммуникациях с инвесторами. Кроме того, качественное соблюдение данного требования предполагает выделение дополнительных ресурсов (временных, денежных, кадровых и т.д.). В связи с этим возникает закономерный вопрос: является ли региональный инвестиционный портал необходимым и реально работающим механизмом, влияющим на инвестиционную привлекательность региона? Проведенное исследование показало, что качественный инвестиционный портал несет в себе ряд важных преимуществ, является самым влиятельным и технологичным каналом коммуникации в современной среде интернет-технологий и способствует повышению инвестиционной привлекательности региона, что определяет несомненную важность и необходимость работы над данным инструментом.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

The Role of the Regional Investment Web Portal in Increasing Investment Attractiveness of a Region

Attracting direct investments is one of the main directions of regional economic development. In order to increasing regional investment attractiveness the Agency for Strategic Initiatives developed the regional Investment Standard that contains 15 requirements reflecting the best practices. One of the Standard’s requirements is a creation of a bilingual Internet portal providing comprehensive information about investment activity in a region. The practice of launching an investment portal is new and unusual for the majority of Russian subjects in terms of communication with investors. Moreover, full compliance with this requirement suggests pouring extra resources such as time, money and manpower. Here arises a logical question: does a regional investment portal represent a necessary and properly functioning mechanism affecting the investment attractiveness of a region? The study conducted within the scope of the present paper proves that an investment portal of a high quality brings a number of obvious advantages, embodies the most powerful and technologically advanced channel of communication in the modern Internet environment and exerts a significant impact on increasing investment attractiveness of a region. This indicates an undoubted importance of an investment web portal and highlights the necessity to carry out work on this instrument.

Текст научной работы на тему «Роль регионального инвестиционного портала в повышении инвестиционной привлекательности региона»

^ ФАДЕЕВА Алиса Юрьевна

Аспирантка кафедры теории и технологий управления

Московский государственный университет им. М.В. Ломоносова 119991, РФ, г. Москва, Ломоносовский пр., 27, корп. 4 Тел.: (495) 939-53-38 E-mail: office@spa.msu.ru

Роль регионального инвестиционного портала в повышении инвестиционной привлекательности региона

Аннотация

Одним из основных направлений развития современной региональной экономики является привлечение прямых инвестиций. В целях повышения инвестиционной привлекательности регионов Агентством стратегических инициатив был создан региональный Инвестиционный стандарт, который содержит 15 требований, отражающих лучшие практики. Одним из требований Стандарта является наличие двуязычного интернет-портала, содержащего полную информацию об инвестиционной деятельности в регионе. Для большинства субъектов практика внедрения инвестиционного портала является новой и нетипичной в коммуникациях с инвесторами. Кроме того, качественное соблюдение данного требования предполагает выделение дополнительных ресурсов (временных, денежных, кадровых и т.д.). В связи с этим возникает закономерный вопрос: является ли региональный инвестиционный портал необходимым и реально работающим механизмом, влияющим на инвестиционную привлекательность региона? Проведенное исследование показало, что качественный инвестиционный портал несет в себе ряд важных преимуществ, является самым влиятельным и технологичным каналом коммуникации в современной среде интернет-технологий и способствует повышению инвестиционной привлекательности региона, что определяет несомненную важность и необходимость работы над данным инструментом.

Ключевые слова

РЕГИОНАЛЬНАЯ ЭКОНОМИКА ИНВЕСТИЦИОННЫЙ ПОРТАЛ РЕГИОН

ИНВЕСТИЦИОННАЯ ПРИВЛЕКАТЕЛЬНОСТЬ ПРЯМЫЕ ИНОСТРАННЫЕ ИНВЕСТИЦИИ КОММУНИКАЦИЯ С ИНВЕСТОРАМИ РЕГИОНАЛЬНЫЙ ИНТЕРНЕТ-ПОРТАЛ АГЕНТСТВА РЕГИОНАЛЬНОГО РАЗВИТИЯ

JEL classification

R19

Курс на прогрессивное развитие регионов является одной из самых ярких тенденций политической и экономической сфер российского государства. Практика наиболее успешных российских и иностранных регионов показала, что значительную роль в реализации данной задачи играет привлечение прямых иностранных инвестиций в силу того, что они обеспечивают не только приток капитала (в материальной и нематериальной форме), но и доступ к новым технологиям и знаниям, самым передовым способам организации труда и управления.

Ориентация на активное привлечение прямых иностранных инвестиций в экономику региона находит отражение в создании целого комплекса институтов инвестиционного развития и повышения инвестиционной привлекательности.

На региональном уровне за последние годы проходил активный процесс создания и развития специализированных агентств по привлечению инвестиций. Несмотря на некоторые структурные и функциональные различия, основная цель таких агентств - улучшение инвестиционного климата в регионе и привлечение инвесторов.

Так, в Калужской области при Министерстве экономического развития был учрежден комплекс из четырех институтов инвестиционного развития, основная задача которых заключается в фор-

мировании единои проектной команды для каждого инвестиционного проекта, с целью максимизировать выгоду инвестора и региона.

Вот эти институты:

1) ОАО «Корпорация развития Калужской области»1;

2) Агентство регионального развития Калужской области2;

3) ООО « Индустриальная логистика»;

4) ОАО «Агентство инновационного развития - центр кластерного развития Калужской области»3.

Для развития инвестиционной среды в Республике Татарстан было создано Агентство инвестиционного развития, которое относится к органам исполнительной власти и функционирует под руководством Президента Татарстана Р. Минниханова, обладая теми же полномочиями, что и другие министерства республики. Агентство организовано в 2011 г. для повышения эффективности инвестиционной активности в респуб-лике4.

В некоторых субъектах создаются не агентства, а так называемые Советы по

1 Корпорация развития Калужской области. URL: http://invest.kaluga.ru/about/general/.

2 Агентство регионального развития Калужской области. URL: www.arrko.ru/ob-agentstve/ glavnoe1/.

3 Агентство инновационного развития Калужской области. URL: www.airko.org/about/aboutus/.

4 Агентство инвестиционного развития Республики Татарстан. URL: http://tida.tatarstan.ru/rus/ about.htm.

The Role of the Regional Investment Web Portal in Increasing Investment Attractiveness of a Region

■o a

H

a

m

a

Abstract

Attracting direct investments is one of the main directions of regional economic development. In order to increasing regional investment attractiveness the Agency for Strategic Initiatives developed the regional Investment Standard that contains 15 requirements reflecting the best practices. One of the Standard's requirements is a creation of a bilingual Internet portal providing comprehensive information about investment activity in a region. The practice of launching an investment portal is new and unusual for the majority of Russian subjects in terms of communication with investors. Moreover, full compliance with this requirement suggests pouring extra resources such as time, money and manpower. Here arises a logical question: does a regional investment portal represent a necessary and properly functioning mechanism affecting the investment attractiveness of a region? The study conducted within the scope of the present paper proves that an investment portal of a high quality brings a number of obvious advantages, embodies the most powerful and technologically advanced channel of communication in the modern Internet environment and exerts a significant impact on increasing investment attractiveness of a region. This indicates an undoubted importance of an investment web portal and highlights the necessity to carry out work on this instrument.

^ Alisa Yu. FADEEVA

Postgraduate of Theory and Technologies of Management Dept.

Lomonosov Moscow State University 119991, RF, Moscow, Lomonosovskiy Ave., 27, building 4 Phone: (495) 939-53-38 E-mail: office@spa.msu.ru

Pursuing the course of progressive regional development is one of the most important trends in political and economic spheres of the Russian Federation. The practice of the most economically successful Russian and foreign regions demonstrates that attracting direct foreign investments plays a significant role in implementation of this task due to their ability to provide not only an inflow of funds from abroad (in tangible and intangible forms) but also an access to the new technologies and knowledge and innovative ways of labour management.

The focus on more active investment attraction to a region's economy is manifested in the establishment of a whole range of institutions for investment-driven development and a rise in investment attractiveness.

In recent years, regions have witnessed an active process of creation and development of specialized agencies for encouraging investments. Despite some structural and functional differences, the primary objective of such agencies is to improve the investment climate in a region and boost investment activity.

For example, a complex of four institutions for investment-driven development under the Ministry of Economic Development of the RF was set up in Kaluga oblast. The main task of these institutions is to form a single project team for every investment project in order to maximize profits for investors and the region.

The complex includes the following organizations:

1) OAO "Kaluga Region Development Corporation"1;

2) Agency for Regional Development of Kaluga Region2;

3) OOO "Industrial Logistics»;

4) OAO "Agency for Innovation Development - Centre for Cluster Development of Kaluga Region"3.

Tatarstan Investment Development Agency was founded to ensure a favourable investment climate in the Republic of Tatarstan. This is an executive authority headed by the President of Tatarstan Rustam N. Min-nikhanov that exercises the same powers as the other Ministries of the Republic. The Agency was created in 2011 for enhancing investment activity in the Republic4.

Some regions prefer to establish the so-called Investment Councils rather than Agencies. Such a Council operates in Sverdlovsk oblast. The main task of the Council is to improve investment climate in the region5.

1 Kaluga Region Development Corporation. Available at: http://invest.kaluga.ru/about/general/.

2 Agency for Regional Development of Kaluga Region. Available at: www.arrko.ru/ob-agentstve/ glavnoe1/.

3 Agency for Innovation Development - Centre for Cluster Development of Kaluga Region. Available at: www.airko.org/about/aboutus/.

4 Tatarstan Investment Development Agency. Available at: http://tida.tatarstan.ru/rus/about.htm.

5 On the Investment Council in Sverdlovsk oblast: Decree of the Governor of Sverdlovsk oblast of March 28, 2012, no. 180-UG.

Keywords

REGIONAL ECONOMY INVESTMENT WEB PORTAL REGION

INVESTMENT ATTRACTIVENESS FOREIGN DIRECT INVESTMENT COMMUNICATION WITH INVESTORS REGIONAL WEB PORTAL REGIONAL DEVELOPMENT AGENCIES

JEL classification

R19

инвестициям. Подобный Совет функцио-8 нирует на территории Свердловской об-8 ласти. Основной задачей Совета являет-^ ся улучшение инвестиционного климата ¡2 в регионе1.

ш Агентство инвестиционного разви-3 тия Ростовской области (АИР) было осно-g вано в 2004 г. и считается одним из первых агентств данного профиля в России, по итогам 2007 г. его признали лучшим2.

Подобные структуры созданы во многих других регионах, таких как Астраханская, Челябинская, Новосибирская области, Удмуртская Республика и т.д.

Но, несмотря на столь активные усилия со стороны региональных властей и создание региональных агентств развития, большинство иностранных инвесторов все еще испытывают сложности с оценкой потенциала субъектов России и секторов ее экономики. При этом не все субъекты обладают достаточным опытом для работы с иностранными инвесторами.

Именно поэтому при Министерстве регионального развития России в декабре 2013 г. совместно со Всемирной ассоциацией инвестиционных агентств (WAIPA) было создано Национальное инвестиционное агентство «Инвестируйте в Россию!». В 2014 г. в названии Агентства произошли небольшие изменения, актуальная формулировка - Российское инвестиционное агентство «Инвестируйте в Россию».

Данное агентство является базовой площадкой для привлечения инвестиций в субъекты, выступая в качестве «единого окна» для зарубежных партнеров, позволяя им в режиме реального времени получать информацию об условиях, возможностях и процедурах ведения инвестиционной деятельности в регионах. Агентство также является координатором деятельности региональных институтов развития и предлагает потенциальным партнерам наиболее прогрессивные способы привлечения инвестиций, опираясь на лучшие мировые практики.

В качестве базовых целей Российского инвестиционного агентства обозначены деятельность по привлечению иностранных инвестиций в экономику регионов России, а также продвижение инвестиционного потенциала и делового имиджа страны посредством построения эффективной системы коммуникации и активного взаимодействия

1 О Совете по инвестициям в Свердловской области: Указ Губернатора Свердловской области от 28 марта 2012 г. № 180-УГ.

2 Агентство инвестиционного развития Ростов-

ской области. URL: www.ipa-don.ru/agency/about.

с международными инвестиционными структурами.

Таким образом, Агентство является институтом федерального уровня для обеспечения взаимодействия «инвестор - регион», а также основным информационным и координационным ресурсом для всех регионов.

Одним из приоритетных направлений деятельности Российского инвестиционного агентства «Инвестируйте в Россию» также является создание единой сферы взаимодействия между инвестиционными агентствами и корпорациями развития субъектов РФ для обеспечения наиболее эффективной интеграции в глобальную инвестиционную среду. Для этих целей была создана Ассоциация региональных инвестиционных агентств. Основная цель функционирования Ассоциации - привлечение прямых иностранных инвестиций в субъекты РФ за счет продвижения региональных инвестиционных проектов через партнерство со Всемирной ассоциацией инвестиционных агентств.

Благодаря партнерству с WAIPA все члены Ассоциации имеют доступ к информационным ресурсам и лучшим практикам более 244 успешных агентств по привлечению инвестиций из 164 стран мира [6].

Ранее, в июне 2011 г. по инициативе Д. Медведева и В. Путина был создан Российский фонд прямых инвестиций (РФПИ) в целях привлечения иностранных инвестиций в наиболее прогрессивные компании из самых активных сфер экономики. В качестве учредителя фонда и основного инвестора со стороны государства выступает Внешэкономбанк. Зарезервированный капитал фонда составляет 10 млрд дол.

По всем соглашениям РФПИ выступает в качестве соинвестора наряду с наиболее крупными институциональными инвесторами, такими как лидирующие отраслевые организации, фонды прямых инвестиций и суверенные фонды.

Результатом работы РФПИ стало привлечение более 25 млрд дол.3 иностранных инвестиций в Россию, а также существенный прогресс в вопросах стратегического сотрудничества.

Кроме того, в 2013 г. Агентство стратегических инициатив запустило Инвестиционный портал регионов России, который содержит информацию о возможностях для ведения бизнеса,

3 Интервью гендиректора РФПИ Кирилла Дмитриева. URL: www.gazeta.ru/business/2016/04/18/ 7655349.shtml.

рекомендации инвесторам, а также Национальный рейтинг состояния инвестиционного климата в регионах.

В мае 2014 г. в рейтинг вошел 21 регион, каждый из которых был оценен по 54 показателям (показатели регуляторной среды, институты для бизнеса, доступность ресурсов и качество инфраструктуры для бизнеса, поддержка малого и среднего предпринимательства). По интегральному индексу в пятерку регионов, получивших самые высокие оценки, вошли: Калужская область, Ульяновская область, Красноярский край, Республика Татарстан, Костромская область [4].

Также по инициативе Агентства стратегических инициатив в 2012 г. был разработан и начал внедряться Инвестиционный стандарт, который представляет собой 15 лучших инвестиционных практик, применяемых самыми экономически успешными и прогрессивными регионами России.

Изначально Стандарт внедрялся как пилотный проект в 11 регионах, но анализ полученных результатов показал его успешность, в силу чего, согласно Перечню поручений Президента по итогам Госсовета, Стандарт стал обязательным для внедрения всеми регионами страны.

По данным на май 2015 г. к внедрению Стандарта присоединились 85 регионов, из которых 72 завершили внедрение.

Региональный Инвестиционный стандарт является ключевым проектом Агентства стратегических инициатив по созданию благоприятных условий для ведения бизнеса в регионах. Основу внедрения Стандарта составляет оценка бизнес-структурами активности региональных властей по исполнению требований Стандарта, а также возможность влиять на решения власти.

15 лучших инвестиционных практик, входящих в Стандарт, образуют три блока: стратегия региона, условия для бизнеса и гарантии инвесторам.

По утверждению генерального директора Агентства стратегических инициатив А. С. Никитина, Стандарт является минимальным набором требований, достижение которых необходимо для повышения инвестиционной привлекательности региона и формирования инфраструктуры эффективной коммуникации между бизнесом и местными властями. Стандарт определяет совокупность действий, направленных на достижение более высоких показателей в инвестиционной плоскости [5].

Investment Promotion Agency of Rostov Region (IPA) was founded in 2004 and is considered to be one of the first agencies of its kind in Russia. In 2007, it was recognized as the best one1.

Similar institutions have been created in many other regions such as Astrakhan, Chelyabinsk and Novosibirsk oblasts, the Udmurt Republic, etc.

Despite the considerable efforts of the regional authorities and the founding of regional development agencies, the majority of foreign investors still encounter difficulties when assessing the potential of the Russian regions and sectors of economy. In addition, not all regions have extensive experience of working with overseas investors.

In December, 2013, the Ministry of Regional Development of Russia in collaboration with the World Association of Investment Promotion Agencies (WAIPA) set up the National Investment Agency "Invest in Russia!". In 2014, the Agency's name underwent a slight change and today the Agency bears the following official name - the Russian Investment Agency "Invest in Russia".

The Agency represents a major platform for attracting investments in the Russian regions which serves as a single point of contact for foreign partners allowing them to gain information about conditions, opportunities and procedures of doing business and investing in the Russian regions in online mode. The Agency also acts as a coordinator of regional development institutions and offers potential partners the most innovative ways to attract investments based on the best international practices.

The primary objectives of the Russian Investment Agency include a) attracting foreign investments in economy of the Russian regions, and b) increasing the investment potential and improving the country's business image through the development of an effective system of communication and active cooperation with international investments structures.

Thus, the Agency is a federal institution designed to ensure "investor-region" cooperation and the main information and coordinating resource for all the regions.

The creation of a common sphere of interaction between investment agencies and development corporations of the Russian regions in order to provide the most effective integration into the global investment environment is among the top priorities of the Russian Investment Agency "Invest in Russia". For this purpose, the As-

1 Investment Promotion Agency of Rostov Region. Available at: www.ipa-don.ru/agency/about.

sociation of Regional Investment Agencies was established. The central purpose of the Association is to attract foreign direct investments in the subjects of the Russian Federation due to the promotion of regional investment projects through the partnership with the World Association of Investment Promotion Agencies (WAIPA).

Owing to the partnership with WAIPA, all the Association members have access to the information resources and the best practices of more than 244 successful investment promotion agencies from 164 countries [6].

Earlier, in June 2011, Dmitry Medvedev and Vladimir Putin came up with an initiative to set up the Russian Direct Investment Fund (RDIF) with a view to attracting overseas investments to the most innovative companies of the high-growth sectors of the Russian economy. Vnesheconombank (VEB) acts as the founder of the Fund and is the major government investor. Committed capital of the Fund accounts for 10 billion US dollars.

In all agreements RDIF acts as a co-investor along with the largest institutional investors such as leading industry organizations, direct investment funds and sovereign wealth funds.

Over a period of five years, the Fund has managed to attract more than 25 billion US dollars2 to the Russian economy in the form of long-term capital and achieved a substantial progress in the sphere of strategic cooperation.

Moreover, in 2013, the Agency for Strategic Initiatives launched the Investment Portal of Russia's Regions which contains information about opportunities for doing business in the country, recommendations for investors, as well as the national ranking of the investment climate in the regions.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

In May 2014, 21 regions were listed in the ranking. Each of them was evaluated by 54 criteria including indicators of regulatory environment, business institutions, resource availability and quality of infrastructure for business, government support for small and medium-sized entrepreneurship. According to integral index, the five regions with the highest scores are Kaluga oblast, Ulyanovsk oblast, Krasnoyarsk kray, the Republic of Tatarstan and Kostroma oblast [4].

Moreover, in 2012, the Agency for Strategic Initiatives encouraged the development and introduction of the Investment Standard which represents 15 best investment practices applied by the most eco-

2 The interview with RDIF CEO Kirill Dmitriev. Available at: www.gazeta.ru/business/2016/04/18/ 7655349.shtml.

nomically successful and advanced Russian P regions. g

Initially, the Standard was implemented N in 11 regions as a pilot project, and the anal- S ysis of the findings proved it to be success- j ful. According to the List of Assignments of M the RF President summarizing the results of A the State Council, the Standard was recog- R nized compulsory for all the regions. z

As of May 2015, 85 regions embarked 6 on introduction of the Standard, 72 of 2 which have already completed the process. g

The Regional Investment Standard is * the key project of the Agency for Strategic Initiatives in the field of creation of favourable conditions for doing business in the Russian regions. The basis of the Standard's implementation includes evaluation conducted by business structures of regional authorities' efforts to comply with the Standard's requirements and the opportunity to influence the government's decisions.

The Standard includes the top 15 investment practices which are divided into three blocks: the strategy of a region, business conditions and investment guarantees.

According to General Director of the Agency for Strategic Initiatives Andrey S. Nikitin, the Standard refers to a basic set of requirements that, if fulfilled, would help boost regional investment inflow and build an infrastructure for efficient communication between business and local authorities. The Standard sets forth a package of measures designed to raise regional investment appeal [5].

One of the Standard's requirements is the availability of a bilingual Internet portal containing exhaustive information on the investment activity in the RF region. Given global penetration of Internet technologies into business sphere, a significant transformation of channels and rules of cooperation and an orientation of the state towards implementing the principles of electronic government, a regional investment web portal is of a special interest due to its capability to exercise influence on the investment attractiveness of a region.

The Regional Investment Standard lays down the following requirements for the web portal:

1. It should contain in the visual form information on the investment potential of the region, its investment strategy and infrastructure, spheres with promising investment prospects, as well as data on collecting and processing complains and investors' inquiries;

2. The Internet portal should provide the details as follows:

Одним из требований Стандарта яв-8 ляется наличие двуязычного интернет-8 портала, содержащего полную инфор-^ мацию об инвестиционной деятельности и в регионе. Учитывая глобальное проникли новение интернет-технологий в бизнес-3 сферу, значительную трансформацию каналов и принципов взаимодействия, а также активную ориентацию государства на внедрение принципов электронного правительства, региональный инвестиционный портал представляет особый интерес с точки зрения его влияния на инвестиционную привлекательность субъекта.

Инвестиционный стандарт фиксирует следующие требования к интернет-порталу.

1. Интернет-портал должен обеспечивать наглядное представление инвестиционных возможностей региона, его инвестиционной стратегии и инфраструктуры, потенциальных направлений инвестиций, а также сбор и оперативное рассмотрение жалоб, обращений инвесторов.

2. Интернет-портал должен содержать в наглядной форме:

• данные об инвестиционной привлекательности региона;

• инвестиционную стратегию;

• план создания инвестиционных объектов и объектов необходимой транспортной, энергетической, социальной и другой инфраструктуры региона;

• линию прямых обращений;

• регламент взаимодействия инвесторов с должностными лицами и органами власти субъекта РФ и местного самоуправления;

• информацию о мерах поддержки инвестиций и инвестиционных проектов и порядок обращения для их получения;

• описание планов и результатов заседаний Совета по улучшению инвестиционного климата и видеотрансляции его заседаний. Должна быть обеспечена возможность заказа гостевого пропуска на заседания Совета;

• отчеты и планы деятельности специализированных организаций по привлечению инвестиций и работе с инвесторами;

• информацию о планируемых и реализуемых на территории соответствующего региона инвестиционных проектах.

3. Интернет-портал ведется на двух (русском и английском) и более языках [5].

Как видно из обозначенных требований, основная цель создания инвестиционного портала выражается в предостав-

лении полной, актуальной и полезной информации, а также в установлении качественной коммуникации с инвесторами.

Определение интернет-портала как одного из основных каналов передачи информации и коммуникации с инвесторами небезосновательно.

Исследуя систему коммуникации, невозможно не отметить, что за последние годы она претерпела значительные трансформации за счет стремительного развития интернет-технологий.

Так, по итогам 2014 г. уровень интернет-проникновения в мировом масштабе составлял 37%, а социальных сетей -26%, по данным исследовательской компании Global Web Index.

Но уже на начало 2015 г. интернет-пользователями являлись 42% всех жителей земли, перешагнув порог в 3 млрд чел. Темпы роста интернет-проникновения многократно превышают темпы роста населения планеты, что говорит о стремительном приближении к абсолютной отметке.

При этом в странах Западной Европы и Америки более 80% населения имеют доступ к интернет-технологиям, в то время как в государствах Восточной Азии, Южной Америки и Восточной Европы данный показатель находится в пределах 50-60%, а в странах Южной Азии - только 19%.

По всему миру пользователи стали тратить больше времени онлайн (в среднем 4,5 часа каждый день), соответственно, область взаимодействия все активнее переносится в сферу интернет-пространства.

Интернет становится не только платформой для получения информации и развлечений, значительная доля интернет-трафика направлена именно на сферу коммуникации. Самым ярким примером являются социальные сети.

Порядка 30% населения мира являются пользователями социальных сетей и общаются через них в среднем 2,4 часа каждый день [10].

Социальные сети предполагают не только бытовой характер общения, но и бизнес-коммуникации. Для этих целей были созданы специальные социальные сети, такие как LinkedIn, Мой Круг, Про-фессионалы.ру, Viadeo и др.

Таким образом, коммуникации давно вышли за рамки привычных каналов, таких как личные встречи, собрания, текстовые и графические документы и др. Развитие интернет-технологий и электронных устройств передачи инфор-

мации качественно изменило способы коммуникации, положительно повлияв на скорость, качество, объемы и безопасность коммуникативного процесса.

Подобные трансформации нашли широкое применение в инвестиционном бизнесе, поскольку это одна из тех сфер делового взаимодействия, где от оперативности получения данных и возможности защиты конфиденциальной информации зависит успешность коммуникации и всего бизнеса в целом. Более того, финансовая составляющая инвестиционного бизнеса все активнее находит отражение в онлайн-форме: электронный банкинг, онлайн-отчеты, применение электронной подписи для совершения финансовых сделок и т.д., что в совокупности определяет доминирующий характер онлайн-взаимодей-ствия с инвестиционным сообществом.

Помимо указанных выше социальных сетей, существуют различные способы бизнес-коммуникаций через интернет, такие как электронная почта, системы мгновенного обмена сообщениями, конференц-колл (conference calls), интернет-трансляции (webcasts) и т.д. Однако основным и самым влиятельным интернет-каналом взаимодействия с инвесторами является интернет-сайт.

Согласно наиболее полной и старейшей энциклопедии Британника, веб-сайт - коллекция файлов и связанных ресурсов, доступных через Всемирную паутину, организованная под определенным доменным именем [11].

Совокупность всех веб-сайтов образует Всемирную паутину (World Wide Web), которая представляет собой базу данных и коммуникации планетарного масштаба.

Создание веб-сайта открывает возможности взаимодействия с аудиторией по всему миру, стирая географические и временные границы.

Как указано в статье Л. В. Минаевой, коммуникация через Интернет является наиболее гибким и наименее затратным способом информирования. Более того, она содержит в себе такой параметр, как интерактивность, возможность для пользователя игнорировать национальные границы, а также напрямую выходить на целевую аудиторию [3].

Более того, в статье Н. А. Мешкова и А. С. Матвеевой информационно-аналитический интернет-портал исследуется как ключевой системообразующий элемент инновационной инфраструктуры информационно-коммуникационного медиапространства [2].

• Data on the investment attractiveness of the region;

• The region's investment strategy;

• The plan of formation of investment objects and objects of transport, energy, social and other infrastructure in the region;

• Direct contact information;

• The procedure of interaction between investors and officials and authorities of the subject of the Russian Federation and the local self-government;

• The measures taken to support investments and investment projects and the procedure of applying to the investment support programs;

• Plans and results of the meetings of the Council on Improvement of Investment Climate and online broadcasting of the sessions. An opportunity to make an application for a guest ID card to the Council's meetings should be provided;

• Reports and action plans of organizations that specialize in attracting investments and communication with investors;

• I nformation on the investment projects scheduled or implemented on the territory of a particular Russian region.

3. The Internet portal is maintained in two (Russian and English) or more languages [5].

As we can see from the aforementioned requirements, the primary objective of the Internet portal is to supply potential investors with in-depth, up-to-date and valuable information and establish good contact with them.

Understanding the web portal as one of the main channels of data transfer and communication with investors is fairly justified.

When studying the system of communication, it is impossible to miss the fact that over the past years it has undergone considerable changes due to great technological advances.

According to the data of a market research company Global Web Index, at the end of 2014, 37% of the world's population were users of the Internet, and 26% visited social networks.

At the beginning of 2015, the total number of the Internet users increased to 42%, surpassing the threshold of 3 billion. At that, the Internet penetration rate significantly exceeds the population growth rate. This demonstrates that the numbers are reaching the maximum.

It is worth noting that 80% of population of Western Europe and the United States have access to Internet technologies, while in the countries of East Asia, South America and Eastern Europe this parameter

fluctuates within 50-60%, in South Asia -only 19%.

Users around the globe spend more and more time online (on average 4.5 hours a day), consequently, the area of interaction is being gradually transferred to the Internet space.

Moreover, the Internet is becoming more than just a source of information and entertainment: a significant part of online traffic is aimed at communication. The most striking example is social networking.

Approximately 30% of the world population are users of social networks and communicate via these websites, on average, 2.4 hours a day [10].

At the same time, social networks are not limited to only everyday small talks, but also involve business communication. For this purpose, specialized networks such as LinkedIn, Moy Krug (My Circle), Profession-ali.ru, Viadeo, etc. were launched.

Thus, communication has long since gone beyond the usual channels such as face-to-face contact, meetings, text and graphic documents, etc. Advances in Internet technologies and electronic data transmission devices fundamentally changed the ways of communication producing a positive effect on speed, quality, scope and safety of a communication process.

Such transformations became widely used in investment business, since it is one those spheres of business interaction where the efficiency of data acquisition and the ability to protect confidential information play a crucial part in determining the success of communication and business as a whole. Moreover, the financial component of investment business is increasingly reflected in the online form: electronic banking, online reports, electronic signatures to carry out financial transactions, etc. This demonstrates the dominant nature of online interaction with the investment community.

Aside from the social networks mentioned above, there exist various means of business communication via the Internet such as e-mail, instant messaging clients, conference calls, webcasts, etc. However, the Internet portal remains the main and the most powerful Net channel for interaction with investors.

According to the most comprehensive and oldest Encyclopedia Britannica, a website is a collection of files and related resources accessible through the World Wide Web and organized under a particular domain name [11].

The total number of websites forms the World Wide Web which represents a global

database and a means of communication. P

a]

Creation of a website opens up an op- g portunity to interact with the audience all N over the world erasing geographical and S time boundaries. j

According to L.V. Minaeva, Internet M communication is the most flexible and A cost-effective way of informing. In addition, R it contains such parameters as interactivity, z users' ability to ignore the national borders, 6 as well as to reach the target audience [3]. -2

Furthermore, N.A. Meshkov and g A.S. Matveeva study information-analytical * Internet portals as a fundamental and sys-temically important element of innovation infrastructure of information-communica-tional media space [2].

According to the report of a global market research company Ipsos, among the variety of company voice communications channels, a website is the only online channel which the company can fully control, thereby influence the communication process [12].

For better understanding of the importance of this channel, it is necessary to address the practice of the Investor Relations sphere. In its research, the London Stock exchange defines interaction with investors as the ongoing activity of companies communicating with the investment community (institutional and private investors), shareholders, analysts and journalists [15]. Despite some differences in the activity of regional agencies for investment development and IR structures in matters of interaction with the investment community, they pursue the same goal -establishing of high-quality communication with investors.

The study of the best practices of communication with investors held by the Bank of Poland proved that Internet portals are the second most important communication channel after one-to-one meetings [9].

One-to-one meetings are undoubtedly a highly effective channel of interaction since this form of contact activates all levels of perception, and even rapid development of digital communication does not reduce its value.

However, along with obvious advantages, personal meetings are characterized of the following peculiarities:

• Selective character of communication: the audience, the representative of a regional agency personally communicates with, is always limited;

• Time- and resource-consuming process: organization of meetings is often associated with the necessity to carry out long-term planning;

® Согласно докладу глобальной иссле-?î довательской маркетинговой компании 8 Ipsos, среди многообразия информа-

2 ционных ресурсов, выступающих ис-=т точником информации об организации, ш веб-сайт является единственным он-

3 лайн-каналом, которым компания может g всецело управлять, тем самым влиять на

процесс коммуникации [12].

Также для понимания важности данного канала необходимо обратиться к практике сферы Investor Relations. Лондонская фондовая биржа в своих исследованиях определяет связи с инвесторами как постоянную деятельность компании по коммуникации с инвестиционным сообществом (институциональные и частные инвесторы), акционерами, аналитиками и журналистами [15]. Несмотря на некоторые различия в деятельности региональных агентств инвестиционного развития и IR структур в вопросах взаимодействия с инвестиционным сообществом, они преследуют одну и ту же цель - установление качественных коммуникаций с инвесторами.

Исследование лучших практик коммуникации с инвесторами, проведенное банком Польши, показало, что самым важным каналом для взаимодействия после личных встреч является именно интернет-портал [9].

Личные встречи, безусловно, крайне эффективный канал взаимодействия, поскольку при данном виде коммуникации активизируются все уровни восприятия, и даже активное развитие digital коммуникации не снижает ценность данного канала.

Однако наряду с очевидными возможностями данный канал сопряжен с такими особенностями, как:

• точечный формат взаимодействия - аудитория, с которой лично ком-муницирует представитель регионального агентства, всегда ограничена;

• высокие затраты времени и ресурсов - организация встреч и их проведение часто сопряжены с необходимостью планирования длительных маршрутов;

• большие финансовые затраты (командировочные, организационные т.д.);

• неоперативное взаимодействие -организация встреч занимает определенное время и требует соответствия в расписании всех сторон;

• человеческий фактор - самочувствие представителя агентства, антипатия со стороны инвесторов непосредственно к представителю региональной инвестиционной структуры и т.д.

При этом все указанные выше особенности нивелируются посредством такого коммуникативного инструмента, как качественно разработанный и эффективно управляемый интернет-портал регионального агентства инвестиционного развития.

Кроме того, инвестиционный портал позволяет компенсировать слабые звенья в работе региональных органов власти в вопросах предоставления информации.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Специальное исследование показало, что 70% иностранных компаний обращаются в органы власти за получением информации, критичной для инвестиционного проекта. 60% этих компаний оценивают данный опыт как негативный, и 83% из них убеждены, что с подобной ситуацией сталкиваются все инвесторы.

«Одна из проблем России заключается в нехватке информации, что становится огромным препятствием при выходе на российский рынок» (банковская организация, Западная Европа) [8].

Зачастую сайт агентства инвестиционного развития является первой и основной точкой входа для потенциальных инвесторов. И именно от качества интернет-сайта во многом зависит не только уровень коммуникации, но и решение инвесторов о возможности сотрудничества с данным регионом.

Сайт - это основная диджитал коммуникационная платформа для агентств инвестиционного развития.

Согласно исследованию, проведенному компанией Investis, большинство потенциальных инвесторов дают характеристику компаниям и возможностям сотрудничества с ними, основываясь на оценке сайта.

«Лучшие организации имеют лучшие сайты. Это определяющий показатель уровня компании» (руководитель фонда Scottish Widows) [16].

«Существует сильная корреляция между компаниями, которые небрежны в управлении их сайтами, и компаниями, которые в общем небрежно ведут свой бизнес» (руководитель фонда Hermes) [16].

«Я уверен, что где-то на подсознательном уровне мы все формируем свое мнение о компании, позитивное или негативное, основываясь на качестве ее сайта» (руководитель фонда Threaneedle) [16].

«Первая точка входа для инвесторов традиционно представляет собой сайт компании, и все они ожидают получить информацию с сайта в режиме акту-

ального времени. Сайт также должен предоставлять информацию, которую неэффективно предоставлять в оффлайн режиме» (Сектор аналитики, Всемирный инвестиционный банк) [14].

Сайт - это не просто вопрос восприятия и первого впечатления, это также основной источник получения необходимой информации, на основании которой принимаются решения о дальнейшем сотрудничестве.

Компания Rivel Research Group опросила 232 инвестора, какие информационные ресурсы они считают наиболее полезными и важными в процессе исследования и принятия решения по следующим вопросам:

• первичная оценка компании;

• факторы, влияющие на принятие решений об установлении партнерских отношений.

Как оказалось, 43% всех опрошенных инвесторов строят первичную оценку компании по ее сайту. И для 76% инвесторов принятие решения об установлении партнерских отношении напрямую зависит от качества сайта [16].

Несмотря на то что в аналитическом отчете Агентства стратегических инициатив по продвижению новых проектов говорится о сложности определения непосредственного влияния портала на успешность инвестиционных отношений [1], важность данного параметра не подвергается сомнению, что выражается в его фиксации как одного из 15 требований Стандарта, а также в регулярном анализе инвестиционных порталов на предмет их эффективности различными рейтинговыми агентствами [7].

Кроме того, согласно результатам анализа более 30 тыс. инвестиционных проектов, проведенного Всемирным банком, решение о начале инвестиционного сотрудничества с регионом в высокой степени зависит от информационной открытости и достаточности. Более того, предоставление информации через портал оценивается Банком как равнозначное наряду с механизмом коммуникации по каналу прямой связи [13].

Резюмируя приведенные выше данные, констатируем, что влияние регионального портала на инвестиционную привлекательность выражается в следующих аспектах:

1) оказывает влияние на принятие первичных решений и формирование первого впечатления об агентстве;

2) представляет собой основной источник информации об инвестиционных возможностях региона;

• Financial expenses on organization, including travel allowance, etc.;

• Organization of meetings is a time-consuming process that requires the schedules of all the parties to be in compliance;

• Human factor: physical well-being of the agency's representative; investors' antipathy towards the representative of the regional investment institution, etc.

At the same time, all the aforementioned particularities are smoothed over by such a communication instrument as a high-quality and effective Internet portal of a regional agency for investment development.

Moreover, investment web portals allow compensating for weaknesses in the work of regional authorities when it comes to providing information.

Special research showed that 70% of foreign companies ask Russian authorities for information which is critical for the investment project. 60% of these companies describe this experience as negative, and 83% of them believe that all the investors face a similar situation.

According to one of the banks in Western Europe, one of Russia's problems is a lack of information. It becomes an enormous obstacle when entering the Russian market" [8].

Often the website of an agency for investment development is the first and main port of call for potential investors. This is the quality of the website that predetermines not only the level of communication, but also investors' decision on the possibility of cooperation with a particular region.

A website is the main digital communication venue for investment promotion agencies.

According to the investigation conducted by Investis, the majority of potential investors characterize companies and examine possibilities of cooperation based on the impression of the website.

«The best run companies have the best websites. It's the pervasive culture of the firm»

Fund Manager, Scottish Widows [16]

«There is a strong correlation between those companies that are sloppy in managing their websites and those companies that are just generally sloppy in the way they run their business"

Fund Manager, Hermes [16]

«I am sure that somewhere in the back of your mind you form an opinion, either negatively or positively, based on the quality of their website"

Fund Manager, Threaneedle [16]

«The first port of call for a trader, analyst or inventor is generally the website of a company and they all expect to get information from that website at the same time as the newswires publish the information. The website also stores information that is increasingly difficult to store in the office"

Sector Analyst, global investment bank

[14]

A website not only creates the first impression, but also gives all the necessary information to take decisions on the possibility of further cooperation.

Rivel Research Group surveyed 232 buy-side analysts about sources of information they consider to be the most useful and important when doing research and taking decisions on the following issues:

• Getting a company on your radar;

• Factors influencing the decision/recommendation to establish partnership relations.

As the findings of the survey demonstrated, 43% of all the respondents performed the initial assessment of a company by analyzing the quality of its website. 76% of the analysts surveyed pointed out that the quality of the website is a key factor whether partnership relations are going to be developed or not [16].

Despite the fact that the analytical report of the Agency for Strategic Initiatives indicates that it is difficult to determine the extent to which a web portal influences the successful outcome of investment relations [1], the importance of this parameter is unquestionable what results in including it in 15 requirements of the Standard and a regular analysis of effectiveness of investment web portals by various ranking agencies [7].

Furthermore, according to the World Bank's analysis of 30.000 investment projects, the decision to initiate investment cooperation with a region is highly dependent on information transparency and adequacy. Publishing information on the website is considered by the Bank as an equivalent to direct communication [13].

To sum up the abovementioned data, we can say that a regional Internet portal exerts the following impact:

1) Influences the initial decision-making process and forms the first impression;

2) Serves as the main source of information about the investment potential of a region;

3) Creates an opportunity to communicate with an unlimited number of potential investors, significantly increasing the chances to establish cooperation;

4) Maintains effective communication; P

a]

5) Represents the only source of infor- g mation about the agency and the invest- N ment potential of a region which can be S fully controlled via the Internet; j

6) Allows optimizing the costs of in- M vestment agencies associated with estab- A lishing, maintaining and developing of R relations with investors (business trips, or- z ganization of meetings); 6

7) Demonstrates transparency and -2 readiness for cooperation; g

8) Provides opportunities for continuous communication with investors in real time;

9) Affects brand awareness and enhances brand loyalty;

10) Is the center of digital ecosystem of the agency for investment development;

11) Helps reduce the shortcomings of the regional agencies' functioning in matters of quality of information provided.

Thus, the importance of foreign investment attraction leads to the necessity to improve investment appeal of regions. To carry out this task, the majority of the Russian subjects experienced the creation of specialized regional agencies for development, as well as common federal platforms which represent the entry point to the Russian market: the Russian Investment Agency, the Association of Regional Investment Agencies, the Investment Portal of Russia's Regions, the Russian Direct Investment Fund, and the Regional Investment Standard.

In the article the author has analyzed one of the Standard's requirements, i.e. the creation of a specialized Internet portal, from the viewpoint of its influence on the investment attractiveness of a region.

The research into the role of an investment portal demonstrated that the regional website is the most powerful and technologically advanced communication channel in the modern digital environment. Moreover, an investment portal of a high quality brings a range of other significant advantages and exerts a positive influence on investment attractiveness of a region. This determines the undoubted importance and the need to work on this instrument.

3) дает возможность взаимодействия 8 с неограниченным количеством потен-8 циальных инвесторов, значительно по-^ вышая шансы установления сотрудни-=т чества;

ш 4) позволяет оперативно управлять 3 коммуникационным процессом;

5) является единственным полностью управляемым онлайн-источни-ком информации об агентстве и инвестиционных возможностях региона;

6) позволяет максимально оптимизировать расходы инвестиционных агентств, связанные с установлением, поддержанием и развитием связей с инвесторами (командировки, организация встреч);

7) демонстрирует открытость и готовность сотрудничать;

8) обеспечивает непрерывную коммуникацию с инвесторами в режиме реального времени;

9) влияет на узнаваемость и повышение лояльности к бренду;

10) является центром диджитал экосистемы агентства инвестиционного развития;

1 1) позволяет нивелировать недочеты в работе региональных агентств в вопросах качества предоставления информации.

Таким образом, важность привлечения прямых иностранных инвестиций обусловливает необходимость повышения инвестиционной привлекательности регионов. Для реализации данной задачи в большинстве субъектов были созданы специальные региональные агентства развития, а также единые федеральные платформы, которые представляют собой точку входа на российский рынок: Российское инвестиционное агентство, Ассоциация региональных инвестиционных агентств, Инвестиционный портал

регионов России, Фонд прямых инвестиций, а также Инвестиционный стандарт.

В рамках данной статьи было проанализировано одно из требований Стандарта - создание специализированного интернет-портала - с точки зрения его влияния на инвестиционную привлекательность региона.

Исследование показало, что региональный сайт является самым влиятельным и технологичным каналом коммуникации в современной диджитал среде. Кроме того, качественный инвестиционный портал несет в себе ряд других важных преимуществ и оказывает значительное влияние, повышая инвестиционную привлекательность региона, что определяет несомненную важность и необходимость работы над данным инструментом.

Источники

1. Аналитический отчет Агентства стратегических инициатив по продвижению новых проектов. Инвестиционный портал: следование моде или эффективный механизм привлечения инвестиций, 2014. URL: www. investinregions.ru/u/news_file/3/invest10.pdf.

2. Мешков Н.А., Матвеев А.С. Концепция инновационного развития регионального масс-медийного комплекса в условиях информационного общества // Бизнес-информатика. 2013. № 2(24). С. 19-26.

3. Минаева Л.В. Сайт как инструмент продвижения территории // Практика муниципального управления. 2012. № 2. С. 100-105.

4. Национальный рейтинг состояния инвестиционного климата в регионах, Инвестиционный портал регионов России. URL: www. investinregions.ru/investor/rating/general/.

5. О стандарте. Портал Инвестклимат.РФ. URL: http://investstandart. ru/o-standarte/.

6. Инвестируйте в Россию! Портал Российского инвестиционного агентства. URL: http://invest-rf.com/ru/.

7. Рейтинг качества инвестиционных порталов субъектов РФ на март 2013 г.: взрывной рост без содержания / Эксперт РА, 2013. URL: http:// raexpert.ru/researches/regions/invest_portal.

8. Точка зрения инвесторов: Оценка инвестиционного климата российских регионов глазами иностранных инвесторов: совместное исследование КПМГ и РСПП, 2013. URL: www.kpmg.com/ru/ru/issuesandinsights/ articlespublications/pages/taking-the-investor-perspective.aspx.

9. Best Practice in Investor Relations Communication with your Stakeholders: Channels & Tools Bank Investor Relations. URL: www.nasdaqomx.am/ zfiles/en/events/20090617/2_en_20090617.pdf.

10. Digital, Social & Mobile Worldwide in 2015. Report by Simon Kemp, January 2015. URL: http://wearesocial.net/blog/2015/01/digital-social-mo-bile-worldwide-2015/.

11. Encyclopaedia Britannica, Definition of Web site URL: www.britannica. com/EBchecked/topic/690679/Web-site.

12. Global Communication Channel Credibility: How are citizen-consumers getting information about your organization? Ipsos public affairs point of view. URL: www.ipsos.com/public-affairs/sites/www.ipsos.com.public-affairs/ files/INT%20Global%20Comm%20Channel%20Credibility%20Summer%20 2010.pdf.

13. Global Investment Promotion Best Practices 2012. URL: https://www. wbginvestmentclimate.org/uploads/Global%20Investment%20Promo-tion%20Best%20Practices_web.pdf.

14. IR website best practice guide, London Stock Exchange. URL: www. ir-consult.ru/files/IR_website_best_practice_guide_LSE.pdf.

15. London Stock Exchange Investors relations. A practical guide. URL: www1.investis.com/~/media/Files/I/Investis-V2/pdf/publications/ir-apracti-calguide.pdf.

16. Spiegelberg R. Best Practice IR websites. 2010. URL: www.ir-russia. ru/news/presentations/Investis%20IR%20Best%20Practice%20for%20 Deutsche%20Bank%20Moscow%20Conference%20Feb%202010.pdf.

References

1. Investitsionnyy portal: sledovanie mode ili effektivnyy mekhanizm priv-lecheniya investitsiy, 2014. Analiticheskiy otchet Agentstva strategicheskikh initsiativpo prodvizheniyu novykh proektov [Investment Portal: trendiness or an effective mechanism for attracting investments. Analytical report of the Agency for Strategic Initiatives on promoting new projects]. Available at: www.investinregions.ru/u/news_file/3/invest10.pdf.

2. Meshkov N.A., Matveev A.S. Kontseptsiya innovatsionnogo razvitiya regional'nogo mass-mediynogo kompleksa v usloviyakh informatsionnogo obshchestva [The concept of innovative development of the regional massmedia complex in the conditions of information society]. Biznes-informatika - Business Informatics, 2013, no. 2(24), pp. 19-26.

3. Minaeva L.V. Sayt kak instrument prodvizheniya territorii [A website as a tool of territory's promotion]. Praktika munitsipal'nogo upravleniya - Practice of Municipal Governance, 2012, no. 2, pp. 100-105.

4. Natsional'nyy reyting sostoyaniya investitsionnogo klimata v regionakh [National ranking of investment climate in regions. Investment portal of Russia's regions]. Available at: www.investinregions.ru/investor/rating/general/.

5. O standarte [About the standard]. Available at: http://investstandart. ru/o-standarte/.

6. Investiruyte v Rossiyu! Portal Rossiyskogo investitsionnogo agentstva [Invest in Russia! The web portal of the Russian Investment Agency]. Available at: http://invest-rf.com/ru/.

7. Reyting kachestva investitsionnykh portalov sub"ektov RF na mart 2013 g.: vzryvnoy rost bezsoderzhaniya [Rating of the quality of investment web portals of the RF subjects as of March, 2013: explosive growth without content]. Ekspert Rating Agency, 2013. Available at: http://raexpert.ru/researches/re-gions/invest_portal.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

8. Tochka zreniya investorov: Otsenka investitsionnogo klimata rossiyskikh regionov glazami inostrannykh investorov: sovmestnoe issledovanie KPMG i RSPP, 2013 [The point of view of investors: investment climate assessment of the Russian regions through the eyes of foreign investors: a joint study by KPMG and the RSPP, 2013]. Available at: www.kpmg.com/ru/ru/issuesandin-sights/articlespublications/pages/taking-the-investor-perspective.aspx.

9. Best Practice in Investor Relations Communication with your Stakeholders: Channels & Tools Bank Investor Relations. Available at: www.nasdaqomx. am/zfiles/en/events/20090617/2_en_20090617.pdf.

10. Digital, Social & Mobile Worldwide in 2015. Report by Simon Kemp, January 2015. Available at: http://wearesocial.net/blog/2015/01/digital-social-mobile-worldwide-2015/.

11. Encyclopaedia Britannica, Definition of Web site Available at: www.bri-tannica.com/EBchecked/topic/690679/Web-site.

12. Global Communication Channel Credibility: How are citizen-consumers getting information about your organization? Ipsos public affairs point of view. Available at: www.ipsos.com/public-affairs/sites/www.ipsos.com. public-affairs/files/INT%20Global%20Comm%20Channel%20Credibility%20 Summer%202010.pdf.

13. Global Investment Promotion Best Practices 2012. Available at: www. wbginvestmentclimate.org/uploads/Global%20Investment%20Promo-tion%20Best%20Practices_web.pdf.

14. IR website best practice guide, London Stock Exchange. Available at: www.ir-consult.ru/files/IR_website_best_practice_guide_LSE.pdf.

15. London Stock Exchange Investors relations. A practical guide. Available at: www1 .investis.com/~/media/Files/I/Investis-V2/pdf/publications/ ir-apracticalguide.pdf.

16. Spiegelberg R. Best Practice IR websites. 2010. Available at: www. ir-russia.ru/news/presentations/Investis%20IR%20Best%20Practice%20 for%20Deutsche%20Bank%20Moscow%20Conference%20Feb%202010.pdf.

■o a

u>

/

H

a m a

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.