Научная статья на тему 'Роль предприятий агропродовольственного подкомплекса в рыночной экономике'

Роль предприятий агропродовольственного подкомплекса в рыночной экономике Текст научной статьи по специальности «Экономика и бизнес»

CC BY
80
21
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
НОРМИ СПОЖИВАННЯ ПРОДОВОЛЬЧИХ ПРОДУКТіВ / RATES OF CONSUMPTION OF FOOD PRODUCTS / РАЦіОН / ПРОДОВОЛЬЧА БЕЗПЕКА / СіЛЬСЬКі РЕГіОНИ / іНТЕГРАЦіЯ / ДОТАЦії / ДИВЕРСИФіКАЦіЯ / ЕКОНОМіЧНИЙ ЕФЕКТ / ECONOMIC EFFECT / АГРОПРОДОВОЛЬЧИЙ ПіД КОМПЛЕКС / UNDER AGRI-FOOD COMPLEX / НОРМЫ ПОТРЕБЛЕНИЯ ПРОДОВОЛЬСТВЕННЫХ ПРОДУКТОВ / RATION FOOD SECURITY / РАЦИОН / ПРОДОВОЛЬСТВЕННАЯ БЕЗОПАСНОСТЬ / СЕЛЬСКИЕ РЕГИОНЫ / RURAL AREAS / ИНТЕГРАЦИЯ / INTEGRATION / ДОТАЦИИ / SUBSIDIES / ДИВЕРСИФИКАЦИЯ / DIVERSIFICATION / ЭКОНОМИЧЕСКИЙ ЭФФЕКТ / АГРОПРОДОВОЛЬСТВЕННОЙПОД КОМПЛЕКС

Аннотация научной статьи по экономике и бизнесу, автор научной работы — Бренич И.Е.

Формирование инновационной мышления является, на наш взгляд, наиболее трудной задачей. Ее решение возможно при условии комплексного использования образовательных, рекламных и мотивационных мероприятий. Только тогда, когда эти три компонента могут образовывать новое поколение лидеров, которые быть в курсе необходимость качественных изменений в производстве. Участие государства в инновационном развитии агропродовольственного регионе является объективным требованием, в зависимость от продовольственной безопасности, выравнивание регионального развития. Государство преследовать свои собственные интересы разделам помощи предпринимателям добиться более высокой эффективности. Это нововведение механизм в региональном области агропродовольственного пересекается с национального механизма для стимулирования инноваций, которая должна включать комплекс мер по мотивации, реализации и распределения инновационных проектов и программ : общественный дополнительного финансирования проектов, предоставления гарантий инвесторам, облегчая создание новых организационных форм производства, промо-акции. Участие государства является катализатором инноваций и механизм инноваций движущей силы региона агропродовольственном, потому что без участия этого механизма начинает действовать. На более поздних стадиях инновационного возможно механизма формирования, способного к самостоятельному движению и саморазвития. К сожалению, это не краткосрочная. Механизм реализации инновационного развития области агропродовольственного в реальном производственной системы функционирования требует адаптации к конкретным региональным экономическим условиям.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

РОЛЬ ПІДПРИЄМСТВ АГРОПРОДОВОЛЬЧОГО ПІДКОМПЛЕКСУ В РИНКОВІЙ ЕКОНОМІЦІ

Formation of innovative mindset is, in our opinion, the most difficult task. Its solution is possible, provided the integrated use of educational, promotional and motivational events. Only when these three components may form a new generation of leaders who be aware need for qualitative changes in production. State participation in the innovative development of agri-food region is an objective requirement, conditional on food security, the alignment of regional development. The State shall pursue their own interests through the help entrepreneurs achieve higher efficiency. This mechanism innovation in regional agri-food region intersects with national mechanism to stimulate innovation, which should include a set of measures on motivation, implementation and distribution of the innovative projects and programs: public additional financing of projects, providing guarantees to investors, facilitating the creation of new organizational forms of production, promotional event. State participation is a catalyst for innovation and mechanism innovation the driving force of the agro-food region, because without the involvement of this mechanism starts to operate. In the later stages of the innovation possible formation mechanism capable of independent movement and self-development. Unfortunately, this is not a short term. Implementation mechanism of innovation development of agro-food field in real functioning production system requires adaptation to specific regional economic conditions.

Текст научной работы на тему «Роль предприятий агропродовольственного подкомплекса в рыночной экономике»

УДК 338.433

Бренич I.C., астрант*® Лъе1есъкий нацюналънийутеерситет ветеринарногмедицини та бютехнологт гмет С.З. Гжицъкого, Лъвгв, Украгна

РОЛЬ шдприемств АГРОПРОДОВОЛЬЧОГО П1ДКОМПЛЕКСУ

В РИНКОВ1Й ЕКОНОМ1Ц1

Формування тновацтного способу мислення е, на нашу думку, найскладшшою задачею. Ïï вир1шення можливе за умови комплексного використання освттх,пропагандистсъких i мотивацтних заходгв. Лише за умови цих тръох складових можливе формування KepienuKie нового поколтня, якг усв1домлюватимутъ необх1дшстъ якгсних змт у виробництв1. Участь держави у тновацтному розвитку агропродоволъчог сфери регюну е об'ективною вимогою, що зумовлюетъся необх1дтстю забезпечення продоволъчог безпеки, вир1внюванняр1вня розвиткурегюшв.

Держава мае реал1зовувати власш ттереси через допомогу тдприемцям досягати вищог ефективност1. Тут мехашзм впровадження тновацт у регюналъну агропродоволъчу сферу переакаетъся гз загалънодержавним мехатзмом стимулювання тновацтног dirnbHoemi, який мае передбачити комплекс заходгв щодо мотивацп, реал1зацИ' i розподглу резулътат1в тновацтних npoeKmie i програм: державне доф1нансування npoeKmie, надання гарантт iнвесторам, сприяння створенню нових оргашзацшно-правових форм виробництва, пропагандистсът заходи тощо. Участь держави е катал1затором тноващйног дгялъностг i рушшною силою мехашзму тновацтного розвитку агропродоволъчог сфери, оскглъки без активног y4acmi держави цеи мехашзм не почне д1яти. На быъш пгзнгх стад1ях розвитку можливе формування тноващиного мехашзму, здатного до самостшногоруху i саморозвитку. На жаль, це не е ближньою перспективою. Впровадження мехашзму тновацтного розвитку агропродоволъчог сфери у реально функцюнуючу виробничу систему вимагае адаптацИ' до конкретних реггоналънихумов господарювання.

Ключов1 слова: норми споживання продоволъчих продуктгв, рацюн, продоволъча безпека, сглъсъкг регюни, ттегращя, дотацгг, диверсифгкацгя, економгчний ефект, агропродоволъчии nid комплекс.

УДК 338.433

Бренич И.Е., аспирант Львовский националъныйушверситет ветеринарноймедицины и биотехнологий имени С.З. Гжицкого, Львов, Украина

РОЛЬ ПРЕДПРИЯТИЙ АГРОПРОДОВОЛЬСТВЕННОГО ПОДКОМПЛЕКСА В РЫНОЧНОЙ ЭКОНОМИКЕ

Формирование инновационной мышления является, на наш взгляд, наиболее трудной задачей. Ее решение возможно при условии комплексного

Науковий KepiBHHK - д.е.н., професор Музика П.М. ® Бренич I.G., 2014

17

использования образовательных, рекламных и мотиеационных мероприятий. Только тогда, когда эти три компонента могут образовывать новое поколение лидеров, которые быть в курсе необходимость качественных изменений в производстве. Участие государства в инновационном развитии агропродовольственного регионе является объективным требованием, в зависимость от продовольственной безопасности, выравнивание региональногоразвития.

Государство преследовать свои собственные интересы разделам помощи предпринимателям добиться более высокой эффективности.

Это нововведение механизм в региональном области агропродовольственного пересекается с национального механизма для стимулирования инноваций, которая должна включать комплекс мер по мотивации, реализации и распределения инновационных проектов и программ : общественный дополнительного финансирования проектов, предоставления гарантий инвесторам, облегчая создание новых организационных форм производства, промо-акции.

Участие государства является катализатором инноваций и механизм инноваций движущей силы региона агропродовольственном, потому что без участия этого механизма начинает действовать.

На более поздних стадиях инновационного возможно механизма формирования, способного к самостоятельному движению и саморазвития .

К сожалению, это не краткосрочная. Механизм реализации инновационного развития области агропродовольственного в реальном производственной системы функционирования требует адаптации к конкретнымрегиональным экономическимусловиям.

Ключевые слова: нормы потребления продовольственных продуктов, рацион, продовольственная безопасность, сельские регионы, интеграция, дотации, диверсификация, экономический эффект, агропродовольственнойпод комплекс.

UDC 338.433

Brenych I.E., Ph.D. Student

Lviv National University of Veterenari Medicine and Biotechnologies named after S.Z.Gzhytskyj, Lviv, Ukraine

ROLE OF ENTERPRISES AGRI-FOOD SUBSECTORS IN A MARKET

ECONOMY

Formation of innovative mindset is, in our opinion, the most difficult task. Its solution is possible, provided the integrated use of educational, promotional and motivational events. Only when these three components may form a new generation of leaders who be aware need for qualitative changes in production. State participation in the innovative development of agri-food region is an objective requirement, conditional on food security, the alignment of regional development.

The State shall pursue their own interests through the help entrepreneurs achieve higher efficiency.

This mechanism innovation in regional agri-food region intersects with national mechanism to stimulate innovation, which should include a set of measures on motivation, implementation and distribution of the innovative projects and

18

programs: public additional financing of projects, providing guarantees to investors, facilitating the creation of new organizational forms of production, promotional event.

State participation is a catalyst for innovation and mechanism innovation the driving force of the agro-food region, because without the involvement of this mechanism starts to operate.

In the later stages of the innovation possible formation mechanism capable of independent movement and self-development.

Unfortunately, this is not a short term. Implementation mechanism of innovation development of agro-food field in real functioning production system requires adaptation to specific regional economic conditions.

Key words: rates of consumption of food products, ration food security, rural areas, integration, subsidies, diversification, economic effect, under agri-food complex.

Постановка проблеми. Агропродовольчий пщкомплекс - це сшьське господарство (в тш його частиш, в якш виробляються продукта харчування i сировина для виробництва продовольчих товар1в), харчова, м'ясо-молочна, борошномельно-круп'яна промисловкть, громадське харчування, торпвля продовольчими товарами, а також галуз1 промисловосп, що постачають пщприемствам i оргашзащям даного пщкомплексу необхщш засоби виробництва. Розвиток шновацшного процесу в агропромисловому виробництв1 е одшею з ключових проблем.Економ1чний розвиток Украши потребуе розширеного вщтворення ïï аграрного потенщалу на високотехнолопчнш основгНаявш природш умови i трудов! ресурси держави дозволяють створити ефективне, конкурентоспроможне на св1товому piBHi сшьське господарство. Проте е нагальна потреба у розвитку шновацшно1 та актив1заци швестицшно1 д1яльност1, спрямованих на пщвищення ефективност1 використання виробничого потенщалу аграрного виробництва. Державна цшьова програма розвитку украшського села, яка прийнята на перюд до 2015 року, визначила, що перспективний розвиток ще! галуз1 можливий лише за умови ïï переходу до шновацшно-швестицшно1 модел1 розвитку.

Анал1з останш дослщжень. Проблематика питань розвитку шновацшно1 д1яльност1 сшьськогосподарських пщприемств присвячеш пращ багатьох учених-економ1ст1в, а саме: М.Г.Шульський, П.С Берез1вський, В.П. Александрово!, О.М. Алимова, O.I. Амоши, Л.М. Безчасного, I.A. Бланка, О.Д. Василика, О.В. Гаврилюка, О.С. Галушки, М.С. Герасимчука, 0.1. Дащя, М.П. Денисенка, О. А. Джусова, C.I. Дорогунцова та ш. Питания Teopiï та практики шновацшного розвитку пщприемств значною м1рою вщображено в працях в1тчизняних та заруб1жних вчених. Серед заруб1жних дослщниюв грунтовш розробки в цьому напрям1 здшснили: К.В. Балдш, Дж. Бейлг Значний внесок у дослщження р1зних аспекпв шновацшних процеав в аграрному ceKTopi Украши зробили: В.В. Впъщький, С.А. Володш та îh.

Проте, незважаючи на велике р1зномашття юнуючих наукових проблем та глибину ÏX дослщження, у сучаснш економ1чнш наущ недостатньо уваги придщяеться вивченню саме науково-теоретичних засад розвитку шновацшно!

19

д1яльносп сшьськогосподарських пщприемств. Так, зокрема, не визначено економ1чний змкт шновацшно! д1яльност1 сшьськогосподарських пщприемств в ринкових умовах. Потребуе удосконалення модель прийняття шновацшного ршення в напрям1 актив1заци шновацшно! д!яльностг Для ефективного здшснення шновацшно! д1яльност1 особливого значения набувае прискорення ироцесу створення шновацшно! шфраструктури, головним чином у частиш надання шформацшно-консультацшно! доиомоги галузевим господарствам на еташ вировадження ними шновацш у виробництво.

Метою дослвдження е науково-теоретичне обгрунтування методичних засад I практичних рекомендацш щодо розвитку шновацшно! д1яльносп сшьськогосподарських пщприемств.

Виклад основного матер1алу. Св1товий досвщ свщчить, що для иокриття енергетичних витрат людини в процеЫ пращ I життед1яльносп необхщна кшькють иродовольства в його калоршному екв1валент1 повинна становити приблизно 3000 ккал на добу в розрахунку на одну особу. Однак, реально в Укра!ш спостер1гаеться тенденщя подальшого падшня енергетично! цшност! у спожитих населениям продукта харчування на добу в пор1внянш з шшими крашами - 2000 р. - 2661 ккал, у 2001 р. - 2758 ккал, 2002 р. - 2800 ккал, 2003 р. - 2798 ккал, 2004 р. - 2910 ккал, 2005 р. - 2916 ккал, 2006 р. - 2550 ккал, 2007 р. - 2940 ккал, 2008 р. - 2998 ккал, 2009 р. - 2946 ккал, 2010 р. - 2933 ккал, 2011 р. - 2951 ккал. В той же час показник калоршност! харчування в Польщ1 становив 3366 ккал на одну особу на добу. Незважаючи на те, що продуктах арчування пропонуються на ринку Украши в широкому асортимент1, доступшсть 1х для переачного громадянина обмежена внаслщок низько! платоспроможностг Проблема ж невщповщност! м1ж реальним I науковообгрунтованим р1внем споживання продукта харчування доЫ залишаеться одшею з найгострших. У структур! сукупних споживчих видатюв населения видатки на придбання продовольчих товар1в протягом останшх п'яти роюв, згщно офщшних даних Державного ком1тету статистики Украши, перевищували половину !х щомкячного доходу.

Для досягнення продовольчо! безпеки держави, доведения р1вня споживання населениям харчових продукта до науковообгрунтованих норм та суттевого нарощення обсяпв И експорту в Державнш цшьовш програм! «Стратепчш напрями розвитку сшьського господарстваУкраши на перюд до 2020 року» пропонуеться досягти:

1. Збшьшення обсяпв виробництва валово! продукцп у постшних цшах 2010 р. у 2015 р. до 280,5 млрд. грн, а у 2020 р. - до 342,3 млрд. грн (за 233,7 млрд. грн у 2011 р.) (табл.1).

20

Таблгщя 1

Випобниитво пльськогосподаосько!' пподукип в УкпаУш на пепспективу

Пролущй 1990 1999 2000 200S 2009 2010 2011 2015 прогноз 2020 прогноз 2020 p. 30 сврелнього U200Î-2011 pp..%

ОПТЕМ Li -7Y4HHK üecnxLc- lU'.-2i OŒTraic-7¡í4Hn¡£ necmcic- ППТЕШ OUTKMLC- ТИЧНПИ

Внр00НН=ГГ30 Б1ЛОЕО] пролукци. асъого. млри грн 282.8 137.5 151.0 201.6 197.9 194.9 233,7 280.5 230,3 342,3 272,2 1Ó3.9 110,3

Г J Л. |ИЧ' IIIU-'J' IMI 145.5 76.5 92.8 136.3 129.9 124.6 162.4 1S5.0 143.6 215.6 168,2 155.2 121,«

72 арвнлшпьо 137.3 61.0 58.2 Í5J 68.0 70,3 71,3 95,5 36.7 126.6 104,0 1SU 14S,£

Внр0СЕШ]730. TÏÏC.T

îepHri 5100? 245S1 24459 53290 46023 39271 56675 71006 51000 80000 60000 169.0 126.8

ny^CpOEÍ ¿УрЯЪИ 44164 14064 13199 1343 S 10063 13749 13731 26000 1B200 35000 25000 246,E 176.3

■"•"■"-" я г--".-- 2569 2794 3457 6526 6364 6772 S660 7135 6097 7292 6412 122.4 E8.3

coa 99.3 45.4 64.4 Ë12.E 1044 16 во 2263 4М0 3544 5168 33B1 310,9 233.5

рШЗЕ 130.2 147.9 131.9 2E23 1B73 1470 143S 2560 2237 2B13 2450 176.E 153.7

Еарток-тд 16732 12723 19B33 19545 19666 13705 24243 21504 1B704 24000 21372 115,0 102.4

ОЕОЧ] S 666 5324 5E21 ^965 8341 S123 9326 10366 7730 12000 9450 136,9 107.E

ОЭШГДНЕ] 791.7 476.7 373.7 523.6 634.7 750.В 750 1000 720 2000 1550 2B1,0 217.7

твоя i жидж 2902 766 1453 1504 1613 1747 1391 2412 1970 3784 2430 216,0 138.7

эпноград 835.7 306 513.6 415.3 463.7 407.9 522 494.В 404 694 620 14S.9 133.0

ÄOpMOEL ЕуЛЫурН. ТНС.Т Я.ОЦ. 47177 43745 6212 7030 640S 6176 6955 15210 13540 13500 13900 2E3,5 213.0

M: ECO (зДОШШ M ICi). THC.T 4353 1695,3 1663 1906 1917 2059 2144 2316 2527 3B42 3034 1B8,3 148.7

BPX 19S5 791.2 754.3 4E0 453.5 42S 399 596 527 872 6B9 204,3 161.4

ОВНЕ: 1576 fi56.3 <575.9 590 526.5 631 705 976 B53 1.516 1148 244,2 1849

ПТВПЯ 703.4 204.2 193 2 794 E94.2 954 995 1186 1090 1376 1136 145,2 119.9

0jp2HH3-:i. yjj irjMi Г2 Ш 87.7 43.6 38.6 42 43,2 46 45 5fi 52 78 61 174.4 136.4

MCLTOEO. THC.T 24509 1.3362.2 12658 11761 11610 11249 110S6 15410 14000 20300 16930 179.4 149.6

В овна. тонн 29793 3759 3400 3753 4100 4192 3377 7000 4600 10500 6000 258,9 147.9

Янкя. ЯЛН ШТ. 1623 7 E-3Î.7 8E09 14951 15903 17052 13690 19500 19000 20000 19000 116.2 110.4

Джерело: складено на ochobí даних [1].

Таблиця 2

Р1вень спожнвання основних продуктов харчування населениям УкраУни i РосшськоУ Федерацй'

_(на одну особу epix; кг)

Видипродукпв Рацюнальна норма* Украша** Роая ***

1990 2000 2011 1990 2000 2010

М'ясо i м'ясопродукти 80 68 32,8 51,2 75 45 69

Молоко i молокопродукти 380 373 199,1 204,9 386 216 247

Яйця, штук 290 272 166,0 310 297 229 269

Риба та рибшпродукти 20 47 12,2 13,4 20,3 10,4 15,5

Хл1б i хл1бншродукти 101 131 135 110,4 119 118 119

Картопля 124 103 102 139,3 106 118 104

Овоч1 та баштаншкультур и 161 141 29 162,8 89 86 101

Плоди, ягоди i виноград 90 18 38 52,6 35 34 58

Цукор 38 50 37 38,5 47,2 35 39

Рослинна ол1я 13 12 9 13,7 10,2 10,0 13,4

* Норматив споживання визначенийУкрНДЫпени та харчування (1995 р.)

** Складенонаосноввданих: Державногоком1тету статистики Украши [10].

*** Складено на основщаних: Федеральной службы государственной статистики

России [11].

На думку багатьох в1тчизняних науковщв, зокрема [8], сшьськогосподарське виробництво Украши характеризуеться складною сощально-економ1чною ситуащею, а галузь тваринництва вже тривалий час перебувае у критичному сташ в пор1внянш з розвинутими крашами ринково! економжи. Збшьшення обсяпв виробництва Bcix вид1в тваринницько! продукци, особливо м'ясо-молочно!, на думку автор1в, неможливе без здшснення комплексу заход1в щодо штенсифжаци виробництва i впровадження техшко-технолопчних шновацш. Основний змкт штенсифжаци полягае у збшьшенш виробництва продукци за рахунок пщвищення продуктивное^ сшьськогосподарських тварин. Дохщ сшьськогосподарського виробника, наприклад при утриманш молочного стада, залежить не вщ чисельност1 погол1в'я, а вщ кшькосп виробленого молока за умов впровадження у виробництво нов!тшх технологш у селекцп, год1вл1 та утриманш тварин. Саме з метою пщвищення економ1чно! ефективност1 галуз1 тваринництва на територи Захщно! Украши функцюнуе TOB Льв1вський науково-виробничий центр "Захщплемресурси", який виконуе функци селекцшного центру.

Висновки. Якщо пщеумувати вище викладене можна сказати, що подолання економ1чно! кризи в сшьському господарств1 i галуз1 тваринництва зокрема, можна досягти шляхом переходу на шновацшну модель розвитку, широко впровадження шновацшно! продукци чи технологш. Це дозволить

22

тдвищити ефектившсть сшьськогосподарського виробництва, а за умов зростаючого попиту на внутршньому \ св1товому ринках стимулюватиме збшьшення обсяпв виробництва тваринницько! продукци. А саме збшьшення обсяпв виробництва, в свою чергу, сприятиме пщвищенню продовольчо! забезпеченост1 населения Украши та розвитку конкурентосироможних пщприемств агропродовольчого пщкомплексу.

Л1тература

1. Державна цшьова ирограма «Стратепчш наирями розвитку сшьського госиодарства Украши на перюд до 2020 року» / За ред. Ю.О. Лупенка, В.Я. Месель-Веселяка. - К.: ННЦ1АЕ, 2012. - 217 с.

2. Базовий список депривацш (позбавлення доступу домогосподарств до окремих товар1в та послуг) в 2007 рощ / Державний ком1тет статистики Укра!ни. [Електроннийресурс]. - Режимдоступу: www.ukrstat.gov.ua.

3. Про затвердження набор1в продукт1в харчування, набор1в непродовольчих товар1в та набор1в соц1альних послуг для основних соц1альних I демограф¿чних груп населения: Постанова Каб1нету М1н1стр1в Украши вщ 14.04.2000 р. № 656. [Електронний ресурс]. - Режим доступу: // 2акоп 1.rada.gov.ua.

4. Державна цшьова програма розвитку укра!нського села на перюд до 2015 року // Економ1каАПК. - 2007. - № 11. - С. 3-57.

5. Лозинська Т.М. Нац1ональний продовольчий ринок в умовах глобал1зац11: Монограф1я. / Т.М.Лозинська. - X.: Вид-во ХарР1 НАДУ "Мапстр", 2007. - 272 с.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

6. Продовольчий комплекс Украши: стан I перспективи розвитку / Л.В. Дейнеко, А.О. Коваленко, П.1. Коренюк та ¿н.; За заг. ред. чл.-кор. НАЛ Украши Б.М. Данилишина. - К.: Наукова думка, 2007. - 276 с.

7. Володш С.А. 1нновац1йний розвиток аграрно! науки: [монограф1я] / С.А.Волод1н. - К.: МАУП, 2006. - 400 с.

8. Статистичний зб1рник. Баланси та споживання основних продукта харчування населениям Украши у 2011 р. / Державний ком1тет статистики Украши. [Електроннийресурс]. - Режимдоступу: www.ukrstat.gov.ua.

9. Потребление основных продуктов питания. / Федеральная служба государственной статистики России. [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://www.gks.ru.

10. [Електронний ресурс]. - Режим доступу: www.ukrstat.gov.ua.

Рецензент - к.е.н., доцент Поперечний С.1.

23

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.