Научная статья на тему 'Развитие технологической компетентности педагога в инновационной деятельности образовательного учреждения'

Развитие технологической компетентности педагога в инновационной деятельности образовательного учреждения Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
41
6
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Общество и инновации
ВАК
Область наук
Ключевые слова
технологическая компетентность / профессионализм педагога / профессиональное развитие / технологический подход. / technological competence / teacher’s professionalism / professional development / technological approach.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Абдулла Киёмов

Статья посвящена актуальным проблемам развития технологической компетентности педагога в контексте применения инновационных образовательных технологий. Рассмотрен технологический подход как методологический регулятив исследуемого процесса в инновационной деятельности образовательного учреждения. Обоснованы возможности инновационной деятельности образовательного учреждения как основы развития технологической компетентности педагога, повышения уровня его профессионального мастерства. Для решения профессиональных задач в статье рассматриваются контекстные технологии, выступающие эффективным способом решения исследумой проблемы. На основе теоретических описаний (функциональные и качественные характеристики) представлен алгоритм занятий, проведённых с целью развития технологической компетентности педагога в инновационной деятельности образовательного учреждения.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Development of technological competence of a teacher in the innovative activity of an educational institution

The article is devoted to the actual problems of the development of technological competence of a teacher in the context of the application of innovative educational technologies. The technological approach is considered as a methodological regulatory of the studied process in the innovative activity of an educational institution. The possibilities of innovative activity of an educational institution as a basis for the development of technological competence of a teacher, improving the level of his professional skills are substantiated. To solve professional problems, the article considers contextual technologies that act as an effective way to solve the problem under study. Based on the theoretical descriptions (functional and qualitative characteristics), the algorithm of classes conducted with the aim of developing the technological competence of a teacher in the innovative activity of an educational institution is presented.

Текст научной работы на тему «Развитие технологической компетентности педагога в инновационной деятельности образовательного учреждения»

Жамият ва инновациялар -Общество и инновации -Society and innovations

Journal home page: https://inscience.uz/index.php/socinov/index

Development of technological competence of a teacher in the innovative activity of an educational institution

Abdulla KIYOMOV1

Pedagogical Institute of Termez State University

ARTICLE INFO

ABSTRACT

Article history:

Received May 2021 Received in revised form 20 May 2021 Accepted 15 June 2021 Available online 15 July 2021

Keywords:

technological competence, teacher's professionalism, professional development, technological approach.

The article is devoted to the actual problems of the development of technological competence of a teacher in the context of the application of innovative educational technologies. The technological approach is considered as a methodological regulatory of the studied process in the innovative activity of an educational institution. The possibilities of innovative activity of an educational institution as a basis for the development of technological competence of a teacher, improving the level of his professional skills are substantiated. To solve professional problems, the article considers contextual technologies that act as an effective way to solve the problem under study. Based on the theoretical descriptions (functional and qualitative characteristics), the algorithm of classes conducted with the aim of developing the technological competence of a teacher in the innovative activity of an educational institution is presented.

2181-1415/© 2021 in Science LLC.

This is an open access article under the Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ru)

Таълим муассасасининг инновацион фаолиятида педагог технологик компетентлигининг ривожланиши

_ АННОТАЦИЯ_

Калит сузлар:

технологик компетентлик, педагогнинг профессионаллиги, касбий ривожланиш, технологик ёндашув.

Ма;ола инновацион таълим технологияларини куллаш шароитида педагогнинг технологик компетентлигини ривожлантиришнинг долзарб муаммоларига багишланган. Таълим муассасасининг инновацион фаолиятида тад;и; ;илинаётган жараённинг методологик тартибга солувчиси сифатида технологик ёндошув урганиб чи;илган. Педагогнинг технологик компетентлигини ривожлан-тириш, касбий майорат даражасини оширишда асос

1 Head of the Department of Scientific Research, Innovation and Training of Scientific and Pedagogical Personnel, Pedagogical Institute of Termez State University, Termez, Uzbekistan.

Жамият ва инновациялар - Общество и инновации - Society and innovations Special Issue - 6 (2021) / ISSN 2181-1415

сифатида таълим муассасасининг инновацион фаолияти имкониятлари асослаб берилган. Касбий муаммоларни хал цилиш учун мацолада таджик; цилинадиган муаммони хал цилишнинг самарали усули сифатида фойдаланиладиган узаро боглиц технологиялар урганиб чицилган. Назарий хулосалар (функционал ва сифат хусусиятлари) асосида таълим муассасасининг инновацион фаолиятида педагог-нинг технологик компетентлигини ривожлантириш мацса-дида утказиладиган машгулотлар алгоритми келтирилган.

Развитие технологической компетентности педагога в инновационной деятельности образовательного учреждения

_ АННОТАЦИЯ_

Таълим сохасида кечаётган ижтимоий-ицтисодий ва ижтимоий-маданий узгаришлар, таълим жараёнларини технологиялаштиришга царатилган интилиш-лар, (инновацион таълим технологияларини жорий этиш, ахборот технология-ларидан оммавий фойдаланиш) ва жамият томонидан педагогнинг касбий фазилатларига цуйиладиган талаблар (касбий фаолиятнинг юцори даражаси, коммуникатив хамкорлик цобилиятлари, талабчанлик) замонавий олимларнинг таълим муассасасининг инновацион фаолиятини урганишларига сабаб булади. В.С. Лазарев таълим муассасасининг инновацион фаолиятининг вазифаларига янгиликларни узлаштириш ва жорий этиш (юцори сифатли таълим натижаларига эришишга кумаклашувчи таълим шакллари, усуллари, технологиялари), инновацияларни ишлаб чициш (уцитишнинг янги усуллари ва янги таълим технологияларини лойихалаш), педагогик тажрибалар утказиш (янги таълим технологияларини синовдан утказиш), узининг инновацион сохада эришган ютуцларини кенг оммага етказиш (педагогик кенгашларда инновацион янгиликлар тацдимотларини утказиш, семинарлар ташкил этиш ва давра сухбатларини уюштириш) киради деб курсатиб утган [3]. Шундан келиб чициб

Ключевые слова:

технологическая компетентность, профессионализм педагога,

Статья посвящена актуальным проблемам развития технологической компетентности педагога в контексте применения инновационных образовательных технологий. Рассмотрен технологический подход как методологический регулятив исследуемого процесса в инновационной деятельности образовательного учреждения. Обоснованы возможности инновационной деятельности образовательного учреждения как основы развития технологической компетентности педагога, повышения уровня его профессионального мастерства. Для решения профессиональных задач в статье рассматриваются контекстные технологии, выступающие эффективным способом решения исследумой проблемы. На основе теоретических описаний (функциональные и качественные характеристики) представлен алгоритм занятий, проведённых с целью развития технологической компетентности педагога в инновационной деятельности образовательного учреждения.

профессиональное развитие,

технологический подход.

Жaмият вa иннoвaциялap - Oбщecтвo и иннoвaции - Society and innovations Special Issue - 6 (2021) / ISSN 2181-1415

тaълим мyaccacacининг иннoвaциoн фaoлияти дeгaндa куз yнгимиздa тaълим aмaлиëтидa янгиликлapни yзлaштиpиш, жopий этиш вa кeнг oммaгa тapк;aтиш жapaëнлapи нaмoëн бyлaди. X,ap ;aндaй тaълим мyaccacacи иннoвaциoн фaoлиятининг acocий пpeдмeти пeдaгoг xиcoблaнaди, чунки кeчaëтгaн иннoвaциoн жapaëнлap пeдaгoгнинг кacбий-пeдaгoгик фaoлиятидa coдиp бyлaди.

А.И. Пpигoжинaнинг фи^ига ^pa пeдaгoгнинг иннoвaциoн фaoлиятгa тaйëpлик дapaжacи унинг уз кacбий-пeдaгoгик фaoлиятини pивoжлaнтиpишгa эътибop ;apaтиши, тaълимнинг дoлзapб мyaммoлapини aни;лaй oлиши вa юзaгa кeлгaн мyaммoлapни бapтapaф этишнинг caмapaли ycyллapини излaб тoпa oлиши x,aмдa yлapни aмaлгa oшиpa oлиши габи фaзилaтлapининг yЙFyнлaшyви op;aли нaмoëн бyлaди. Дeмaк, тaълим мyaccacacининг иннoвaциoн фaoлияти пeдaгoг-лapнинг мaлaкacини oшиpиш, yлapнинг кacбий билимлapини тaкoмиллaштиpиш учун зaмин яpaтaди, шyнингдeк, тaълимдa иннoвaциoн фaoлият cyбъeктлapи билaн кacбий xaмкopликнинг acocий oмиллapидaн биpи булиб xизмaт ;илaди. Taълимгa тexнoлoгик ëндaшyв тaълим мyaccacacининг иннoвaциoн фaoлиятидa тexнoлoгик кoмпeтeнтлик ypнининг axaмиятини бeлгилaб бepaди. Н.В. Бopдoвcкaя уз тaд;и;oтлapидa тaълимгa бу ëндaшyвни, пeдaгoгик aмaлиëт учун "пeдaгoгик тexнoлoгия", тaълим жapaëни учун '^ълим тexнoлoгияcи", у;итиш жapaëни учун "у;итиш тexнoлoгияcи" кaби тyшyнчaлapни кeнг мaънoдa чy;yp aнглaб eтиш билaн бoFлaйди [4]. Аш шyнгa ^pa тexнoлoгик кoмпeтeнтлик тyшyнчacи ;yйидaги acocий тaшкил этyвчилapнинг yзapo бoFли;лиги(зaмoнaвий тaълимнинг илмий тyшyнчaлapигa тaянгaн, фaлcaфий, пcиxoлoгик, дидaктик вa ижтимoий-пeдaгoгик acocлapгa acocлaнгaн), изчиллик (у;ув жapaëнининг мaнти;ийлиги вa яхлитлиги), бoш;apилyвчaнлик (у;ув жapaëнини лoйиxaлaш, тaшxиcлaш вa бoш;apиб бopиш к^билияти), кacбий вa пeдaгoгик фaoлият мa;caдлapигa эpишишнинг caмapaдop-лиги билaн тaвcифлaнaди.

Пeдaгoгнинг тexнoлoгик кoмпeтeнтлиги-бy унинг янги тaълим тexнoлoгия-лapини ишлaб чик^ oлиш, yлapни лoйиxaлaй oлиш вa жaмoaдa тapFиб K^a oлиш xaмдa тap;aтишгa йyнaлтиpилгaн xycycиятлapини ;aмpaб oлгaн шaxcий кacбий фaзилaти xиcoблaнaди. Taълим мyaccacacининг иннoвaциoн фaoлияти пeдaгoгнинг тexнoлoгик кoмпeтeнтлигини pивoжлaнтиpиш учун acoc булиб xизмaт ;илaди, чунки иннoвaция жapaëнлapи иннoвaциялapни яpaтиш, yлapни aмaлиëтгa тaдби; этиш вa бу иннoвaциялapни кeнг жaмoaтчиликкa тap;aтиш кaби тexнoлoгик кoмпeтeнтликнинг тapкибий ;иcмлapи билaн yзapo чaмбapчac бoFли;.

Пeдaгoгнинг тexнoлoгик кoмпeтeнтлигини pивoжлaнтиpиш вa унинг мoxиятини (A.A. Вepбицкий, Д.И. Фeльдштeйн), oлий у;ув юpтидaн кeйинги тaълим жapaëнлapидa тexнoлoгик кoмпeтeнтлик pивoжлaнишинингyзигa xoc xycycият-лapини oчиб бepиш (С.Г. Вepшлoвcкий) кaби rça^p oлимлapнинг тaд;и;oтлapи пpeдмeти булиб xизмaт ;илган. Taълим жapaëнлapини тexнoлoгиялaштиpиш нук^и нaзapидaн Л.К. Гpeбeнкинa, М.В. Kлapин вa В.А. Штeйнбepг кaби oлимлap тexнoлoгик кoмпeтeнтликни тaълим мyaccacacининг иннoвaциoн фaoлиятини aмaлгa oшиpишнинг энг илFop ycyли cифaтидa кypcaтиб yтгaнлap,пeдaгoг кacбий фaoлиятининг иннoвaциoн- тexнoлoгик кoмпoнeнтлapи эca унинг кacбий у^шини шaкллaнтиpишдa eтaкчи oмиллapдaн xиcoблaнaди (T.H. Kpиcкoвeц). Пeдaгoгнинг тexнoлoгик кoмпeтeнтлигини pивoжлaнтиpиш coxacидaги oлиб бopилгaн тaд;и;oтлap, oдaтдa, биp нapcaгa-яъни ypгaнилaëтгaн вo;eликнинг pивoж-

Жамият ва инновациялар - Общество и инновации - Бойе1у а^ тпоуайош Брейа! ¡ББие - 6 (2021) / ¡ББЫ 2181-1415

ланишини инновацион фаолият доирасида эканлигига ёки унга инновацион таълим технологияларининг жорий этилишини инобатга олган х,олда ургани-лишини тацозо этади.

В.Р. Беспальконинг фикрига кура, таълим жараёнларига технологик ёндашув технологик компетентликни иккита таркибий цисмга ажратади: биринчиси таълим жараёнининг мазмунига царатилган булиб, таълим мацсадлари ва унинг мазмунини, иккинчиси эса фаолиятга царатилган булиб, жараёнлар ва уларни амалга ошириш усулларини, яъни педагогнинг таълим жараёнини самарали режалаштириш ва ташкил этиши учун технологик компетентлик зарурлигини курсатиб утади [5]. Бунда, олим таълим муассасасининг инновацион фаолиятида педагогнинг асосий технологик куникмалари: дидактик-методик, рефлексив-тахлилий, фаолиятга йуналтирилган куникмалари эканлигига тухталиб утади.

Л.К. Гребенкина технологик компетентликни бир-бирини тулдирувчи узаро боглиц булган билимлар тупламлари (услубий, технологик, ижодий, методологик, ахборот технологиялари) шаклида намоён булувчи педагогнинг профессионаллик даражасини белгиловчи компонентлардан бири сифатида курсатиб утган. Бундан ташцари упедагогик узаро таъсир усулублари ва методлари орцали акс этувчи педагогик техниканинг ахамиятига алохида тухталиб утган [6]. Педагогнинг технологик компетентлигини бахолашнинг асосий мезонлари унинг педагогик махорати даражасига боглиц булиб, педагогик фаолиятнинг мацсадга мувофиц-лиги, ижодийлиги, технологик самарадорлиги, оптималлиги ва унумдорлиги билан белгиланади. Педагогнинг педагогик махорати цанчалик юцори булса, унинг касбий компетентлиги хам шунчалик юцори булади. Педагогнинг технологик компетентлиги унинг касбий махорат даражасининг асосий курсаткичларидан бири булиб, у таълим олувчининг таълим фаолияти сифатини оширишга царатилган замонавий техника, метод ва технологиялар билан белгиланади. Н.В. Бордовскаянинг фикрига кура таълим технологиялари, юцори салохиятга эга булган замонавий педагогнинг уз касбий махоратини оширишига, жамият ва давлатнинг таълим тизими олдига цуйган мацсадларига эришишга, касбий фаолиятида юзага келган мураккаб муаммоларни бартараф этиш инновацион тажрибаларни узлаштириган ёш авлодни тарбиялашда цулланиладиган зарур воситалар хисобланади [7]. Шу муносбат билан таълим технологияларининг жорий этилиши самарадорлигини таълим фаолиятининг алохида йуналишларида уларнинг имкониятларини, "усул-метод-технология" триадасининг хусусият-ларини илмий тахлил цилишни талаб этади.

Фанда усул-бу педагогнинг таълим олувчининг хамкорликдаги фаолиятини фаоллаштиришга, унга таъсир курсатишга царатилган харакатлари эканлиги келтирилган. Уз навбатида метод-педагог ва таълим олувчининг бирлашган харакатларини ифодаловчи таълим технологиясининг бир элементи сифатида тушунилади. Технология эса мацсад, босцичларни (педагог ва таълим олувчининг хар бир босцичдаги фаолияти) ва эришиладиган натижани назарда тутади. Уцув материаллари мазмунининг ва фаолият хусусиятларининг босцичма-босцич мураккаблашуви таълим олувчиларнинг билув фаолиятининг фаоллашувига, субектив нуцтаи-назарларининг ривожланишига хамда юцори даражадаги касбий компетентликларининг шаклланишига олиб келади. Педагогнинг технологик компетентлигини ривожлантириш йуналишлари таълим муассасасида инновацион фаолиятнинг технологик таъминоти цуйидагиларини цамраб олади:

Жaмият вa иннoвaциялap - Oбщecтвo и иннoвaции - Society and innovations Special Issue - 6 (2021) / ISSN 2181-1415

• пeдaгoгниeтapли дapaжaдa тaшкилий-мeтoдик вocитaлap билaн тaъминлaш acocидa иннoвaциoн фaoлиятни тexнoлoгик тaкoмиллaштиpиш вa oптимaллaштиpиш;

• тaълим жapaëнлapининг тexник тaъминoтини aмaлгa oшиpишдa зaмoнaвий axбopoт тexнoлoгиялapигa тaяниш;

• пeдaгoгик xaмкopликни тexнoлoгиялaштиpишгa, пeдaгoгнинг шaxcий вa кacбий pивoжлaнишгa интилиш.

Дeмaк, тaълим жapaëнлapигa тexнoлoгик ëндaшyв нук^и нaзapидaн, тexнoлoгик кoмпeтeнтлик xapaкaтлapнинг мocлaшyвчaнлиги, мa;caдгa йутал-тиpилгaнлигни yЙFyнлaштиpyвчи xycycиятгa эта. Taълим тexнoлoгиялapини yзлaштиpиш эca пeдaгoгнинг тexнoлoгик кoмпeтeнтлигиниpивoжлaнтиpишнинг acocий нeгизини бeлгилoвчи xycycиятдиp.

Пeдaгoг тexнoлoгик кoмпeтeнтлигининг фyнкциoнaл xycycиятлapи yзидa тaълим мyaccacacининг иннoвaциoн фaoлиятидaги ycлyбий, лoйиxaвий, бoш;apyв вa дeoнтoлoгик фyнкcиялapни биpлaштиpaди. Шyнгa ^pa, пeдaгoгнинг тexнoлoгик кoмпeтeнтлиги фyнкциялapини aмaлгa oшиpиш тaълим мyaccacacининг иннoвaциoн фaoлияти ;yйидaги coxaлapдa aмaлгa oшиpилaди:

• y;yв-кacбий coxaдa-пeдaгoг мaшFyлoтлap жapaëнидa тaълим oлyвчи-лapнинг иннoвaциoн фaoлиятини мoдeллaштиpaди, пeдaгoгик вaзиятлapни тaxлил ;илaди, лoйиxaлaштиpaди вa тaшкил этaди, тaълим oлyвчининг мухим шaxcий фaзилaтлapининг pивoжлaниш жapaëнлapини тaшxиcлaйди вa бoш;apиб бopaди;

• илмий-тaд;и;oт coxacидa-тaълим мyaccacacининг иннoвaциoн фaoлиятидa тaъли oлyвчилapнинг тaд;и;oт ишлapини тaшкил этиш, yлapнинг ижoдий ;oбилиятлapини шaкллaнтиpиш, тaд;и;oт фaoлиятидa иннoвaциялapдaн фoйдaлaниш;

• тaълим вa лoйиxaлaш coxacидa-пeдaгoг тaълимнинг мa;caд вa вaзифa-лapини, у;ув мaтepиaллapининг мaзмyнини, у;итишнинг иннoвaциoн йyллapини (мeтoдлap, мeтoдикaлap, шaкллap, вocитaлap) лoйиxaлaштиpaди;

• тaшкилий-тexнoлoгик coxaдa-пeдaгo тaълим мyaccacacининг иннoвaциoн тaълим мyxитидa тaълим жapaëнини тaшкил eтaди.

Taълим мyaccacacининг иннoвaциoн тaълим мухити пeдaгoгнинг узи яхши yзлaштиpгaн зaмoнaвий тaълим тexнoлoгиялapи acocидa шaкллaнтиpилaди. Taълим тexнoлoгиялapигa ниcбaтaн тexнoлoгик кoмпeтeнтлик ycyвчaн вa yзгapyвчaн булиб, у тaълим cтaндapти тaлaблapигa жaвoб бepaдигaн янги тaълим тexнoлoгиялapнинг пaйдo булишига ;apaб yзгapиб бopaди. Шунинг учун тaълим мyaccacacининг иннoвaциoн фaoлиятидa пeдaгoгнинг тexнoлoгик кoмпeтeнт-лигини acocлaшдa иннoвaциoн тaълим тexнoлoгиялapининг узит xoc xycycиятлapи мухим axaмият кacб этaди. Пeдaгoгнинг тexнoлoгик кoмпeтeнтлигини pивoж-лaнтиpиш бyйичa oлиб бopилaдигaн тaдбиpлap у;ув фaoлиятининг тexнoлoгик тaъминoтини бoш;apaди вa тaкoмиллaштиpaди xaмдa тaълим cифaтини oшиpишгa xизмaт ;илaди.Maзкyp жapaëнлap фaoлият тypининг yзгapишигa, тaълим жapaëнлapи cyбъeктлapининг yзapo xaмкopлигигa, у;ув-билув фaoлияти ycтyвop йyнaлишлapининг aлмaшинyвигa вa тaълим фaoлиятининг yзгapишигa (axбopoт-;идиpyв, илмий-тaд;и;oт, y;yв-кacбий вa нaзopaт-бaxoлaш) acocлaнaди. Шунинг учун oлий тaълим мyaccacacининг тaълим мyxитидa у;ув, илмий, кacбий вa бoш;a тypдaги мaълyмoтлap билaн ишлaшдa ;yллaнилaдигaн тaълим тexнoлoгия-

Жaмият ba иннoвaциялap - Oбщecтвo и иннoвaции - Society and innovations Special Issue - б (2021) | ISSN 2181-1415

лapининг Уpни aлoxидa axaмиятгa эгa. Бу э^ xoзиpги зaмoн axбopoт технология-лapининг тaълим фaoлияти cифaтини oшиpиш вocитacи cифaтидaги Уpни бeкиëc экaнлигини acocлaйди.

Aкcapият xopижий мaмлaкaтлapдaxoзиpги кундa тaълим cифaтини oшиpишнинг энг кенг тapкaлгaн уcуллapидaн биpи axбopoт тexнoлoгиялapи ëpдaмидa тaшкил этилaдигaн кУшимчa тaълимдиp. Xopиждa яpaтилгaн техно-пapклap тapмoFи тaжpибacи шуни кypcaтaдики, xoзиpдa axбopoт- тexнoлoгиялapи coxacигa У;увфaoлияти учун xaм, кacбий фaoлият учун xaм эxтиëж жудa ю;opи, шунинг учун xудудлapдa тaълим coxacини pивoжлaнтиpишгa xизмaт ;илувчи ИT-пapклapни яpaтиш тaълим cифaтини oшиpишнинг истикболли йyнaлиши Xиcoблaнaди.Oлий тaълим муaccacaлapи тaълим coxacигa кeлcaк, бу тaълим олувчи ëшлap учун ;Ушимчa тaълимнинг иннoвaциoн инфpaтузилмacи 6Ули6, у лoйиxaлaш вa жaмoaвий ишлaнмaлapигa acocлaнaди xaмдa axбopoт фaoлияти coxacидaги мутaxaccиcлapни кacбий тaйëpлaшгa ;apaтилгaн.

Maмлaкaтимиздa зaмoнaвий тaълим cифaтини oшиpиш муaммocининг дoлзapблaшуви туфaйли тaълим cифaтини тaъминлaш, бaxoлaш вa бошк^иш coxacидaги тexнoлoгиялapни ишлaб чи;иш вa aмaлиëтгa жopий этиш юзacидaн ;a^p ишлap aмaлгa oшиpилмoкдa. Taълим coxacидa олиб бopилaëтгaн xaлкapo тaдкикoтлap, мaмлaкaтимиз oлимлapининг ушбу тaдкикoтлapдaги иштиpoки нaтижaлapи шуни кypcaтaдики, тaълим cифaтини бaxoлaш тexнoлoгиялapибиpop биp coxaдaги кoмпeтeнтликкa эт бyлгaнликни cубъeктив бaxoлaшгa кapaтилиши ^pa^ Poccиялик олим A.P. Tpяпицинaнинг тaъкидлaшичa, тaълим cифaтини бaxoлaш тexнoлoгиялapининг axaмиятли томони шундaки, улap кacбий фaoлият туpлapининг yзapo богли;лигига вa кacбий муaммoлapни xaл ;илиш уcуллapининг yзлaштиpилишигa кapaтилгaнлигидиp [8]. Aнa шу нуктaи нaзapдaн yзapo богли; бyлгaн тaълим тexнoлoгиялapи тaълим фaoлияти cифaтини oшиpишни технологик тaъминлaшнинг acocий уcуллapидaн биpи 6Улиши мумкин. Taълим фaoлиятини Узapo богли; бyлгaн укитиш тexнoлoгиялapи acocидa шaкллaнтиpиш тaълим фaoлияти жapaëнлapини вa мaзмунини мутaxaccиcнинг кacбий фaoлиятигa мaкcимaл дapaжaдa якинлaштиpиш имконини бepaди. Taълим фaoлиятининг туpли шaкллapидa мутaxaccиcлик мaзмуни бocкичмa-бocкич ëpитиб бopилaди, бу э^ Уз нaвбaтидa пeдaгoгнинг caмapaли умумий вa кacбий pивoжлaнишигa имкон бepaди. Taълим фaoлияти cифaтини oшиpишнинг yзapo богли; тexнoлoгиялapидaн тaшкapи кoммуникaтив вaзифaлapгa acocлaнгaн кoммуникaтив тaълим техно-лoгиялapи xaм мaвжуд. Maълумки, нут; инган фaoлиятининг eтaкчи кУpcaткич-лapидaн биpи булиб, у инcoн xaëтининг бapчa coxaлapини кaмpaб oлгaн [9]. Y^apo муло;от ;илиш нут;ий фaoлият шaкллapидaн биpи cифaтидa тaълим фaoлияти-нинг зapуpий шapтлapидaн биpи xиcoблaнaди. Шу мунocaбaт билaн, пeдaгoгнинг тaълим oлувчилap вa бoшкa пeдaгoглap билaн коммунистов xaмкopлигини yзидa мужaccaм этгaн коммунистов тexнoлoгиялap, тaълим жapaëнлapини cифaт жиxaтдaн янги бocкичгa олиб чи;ишнинг яга биp уcули cифaтидa нaмoëн бyлaди.

У;ув мaтepиaллapини aнглaб етишнинг коммунистов вaзифaлapи пeдaгoгик вaзифaлap ичидa энг кенг тapкaлгaн тaълим вaзифaлapи туpи булиб, улap мaъpузa мaтнлapини тaйëpлaш, peфepaтлap ëзиш, xиcoбoтлap тузиш, мaкoлaлap вa тeзиcлap тaйëpлaш кaби жapaëнлapни уз ичигa oлaди. Taълим oлувчилap ëки тинглoвчилapгa eткaзиб бepиш пeдaгoгик вaзифaлap ичидa энг муpaккaб коммунистов вaзифaлapдaн булиб, у муaйян биp мaвзу бyйичa уз

Жaмият ba иннoвaциялap - Oбщecтвo и иннoвaции - Society and innovations Special Issue - 6 (2021) / ISSN 2181-1415

фикpлapини фaoл бaëн этa oлиш, aнжyмaнлap вa кoнфepeнциялapдa нут; cyзлaш вa бoш;aлapни нaзapдa тyтaди. Taълим фaoлиятининг xycycиятигa кypa yзapo мyлo;oтнинг кoммyникaтив вaзифaлapи энг мypaккaб пeдaгoгик вaзифaлap Xиcoблaнaди, чунки yлap тaълим фaoлияти xap иккaлa cyбъeктлapининг иштиpoки жapaëнидa фaoллaшyвини кeлтиpиб чи;apyвчи диaлoггa acocлaнгaн бyлaди. Y^apo мyлo;oт дaвoмидa диaлoг биp нy;тaдa тyxтaб ;oлмaй мyлo;oт дaвoмийлиги жapaëнидa фaoллaшиб бopaди. Taълим фaoлияти cифaтини oшиpиш мa;caдидa кoммyникaтив вaзифaлapни xaл этиш, oлдиндaн тaйëpлaнгaн мaтepиaллap, caвoллap, мyнoзapa мaвзyлapини ;aмpaб oлгaн ceминap мaшFyлoтлapидa aмaлгa oшиpилaди.

Дeмaк, шуни xyлoca ;илиб aйтишимиз мумкинки пeдaгoгнинг тexнoлoгик кoмпeтeнтлигини pивoжлaнтиpиш, тaълим фaoлиятини тexнoлoгик тaъминлaш вa шу билaн биpгa тaълим мyaccacacидa иннoвaциoн фaoлиятни caмapaли вa тyFpи тaшкил этиш билaн чaмбapчac бoFли;. Зaмoнaвий тaълим тexнoлoгиялapидaн фoйдaлaниш нaфa;aт тaълим жapaëнлapи cифaтини, бaлки пeдaгoгнинг иннoвaциoн фaoлияти нaтижaлapини xaм яxшилaшгa ëpдaм бepaди.

ФOЙДAЛAHИЛГAH AДAБИЁTЛAP PУЙXATИ:

1. Caйидaxмeдoв H.C, Aбдypaxимoв C.A. Пeдaгoгик мaxopaт вa пeдaгoгик тexнoлoгия: мoнoгpaфия. - T., A. Бepyний томли TДTУ ;oшидaги OИПИ, 2009. - Б. 327.

2. Hишoнaлиeв УЛ, Toлипoв УД, Шapипoв Ш.С. Kacбий тaълим пeдaгoгикacи. У;ув ;yллaнмa. - ^ш^нт: TДПУ, 2007. - Б. 260.

3. Лaзapeв В.С. Иннoвaциoннaя дeятeльнocть yчитeля / В.С. Лaзapeв // Экcпepимeнт и иннoвaции в шкoлe. - 2008. - № 2. - С. 2-8.

4. ^ишжин A.K Еcтecтвeннoe-иcкyccтвeннoe в иннoвaциoнныx пpoцeccax / A.И. Пpигoжин / Oбщecтвeнныe нayки и coвpeмeннocть. - 2013. - № 3. - С. 116-130.

5. Бopдoвcкaя H.B. Aкaдeмичecки-opиeнтиpoвaннaя мoдeль coвpeмeннoгo выcшeгo пeдaгoгичecкoгo oбpaзoвaния / H.B. Бopдoвcкaя / Чeлoвeк и oбpaзoвaниe. 2015. №1 (42). - С. 4-10.

6. Гpeбeнкинa Л.К, Дeмидoвa С.Б. Beдyщиe гyмaниcтичecкиe идeи иннoвaциoннoгo выcшeгo oбpaзoвaния / Л.K. Гpeбeнкинa, С.Б. Дeмидoвa / В cбopникe: Hayкa и oбpaзoвaниe XXI вeкa мaтepиaлы Х-й мeждyнapoднoй таучто-пpaктичecкoй кoнфepeнции. - 2006. - С. 100-103.

7. Бopдoвcкaя H.B. Coвpeмeнныe oбpaзoвaтeльныe тexнoлoгии / H.B. Бopдoвcкaя, O.O. Жeбpoвcкaя, И.M. Бpoдcкaя / Учeбнoe пocoбиe для cтyдeнтoв, мaгиcтpaнтoв, acпиpaнтoв, дoктopaнтoв, шкoльныx пeдaгoгoв и вyзoвcкиx пpeпoдaвaтeлeй / (3-e издaниe, cтepeoтипнoe) Издaтeльcтвo: Koмпaния KнoPyc (Mocквa). - 2013. - С. 432.

8. Шукиш Г.И. Aктивизaция пoзнaвaтeльнoй дeятeльнocти yчaщиxcя в yчeбнoм пpoцecce. M.: 1982 г.

9. Гopшкoвa В.В. ^н^пт coциaльнo-пeдaгoгичecкoгo взaимoдeйcтвия в пpoeкцияx cyбъeктнocти чeлoвeкa / В.В. Гopшкoвa / в cбopникe: Чeлoвeк кaк cyбъeкт coциaльнo-пeдaгoгичecкoгo взaимoдeйcтвия мaтepиaлы Meждyнapoднoй нayчнo-мeтoдичecкoй кoнфepeнции пocвящëннoй пaмяти пpoфeccopa ЛЖ Лyзинoй. Пcкoвcкий гocyдapcтвeнный yнивepcитeт. - 2016. - С. 63-72.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.