Научная статья на тему 'Raising environmental awareness of students throug research activities at the Unviersity museum'

Raising environmental awareness of students throug research activities at the Unviersity museum Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
105
42
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
КОЭВОЛЮЦИЯ / ФОРМИРОВАНИЕ ЭКОЛОГИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ СТУДЕНТА / НАУЧНО-ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ / ЭКОЛОГИЧЕСКИЙ МУЗЕЙ / МУЗЕЙНАЯ ЭКСПОЗИЦИЯ / СОЦИОКУЛЬТУРНАЯ РАЗВИВАЮЩАЯ СРЕДА / ИННОВАЦИОННОЕ ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКОЕ ПРОСТРАНСТВО / УЧЕБНО-ВОСПИТАТЕЛЬНОЕ ПОЛЕ МУЗЕЯ / COEVOLUTION / INCREASING ENVIRONMENTAL AWARENESS OF STUDENTS / RESEARCH / ENVIRONMENTAL MUSEUM / MUSEUM EXPOSITION / SOCIOCULTURAL EDUCATIONAL ENVIRONMENT / SPACE FOR RESEARCH AND INNOVATION / EDUCATIONAL BACKGROUND OF A MUSEUM / SCIENTIFIC RESEARCH

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Храброва Елена Васильевна

The article looks at raising environmental awareness of students in the course of research performed at the university museum. The author assumes that environmental museum of a university can become the space for innovation and exploration that could raise environmental awareness of students. In order to ensure proper pedagogical conditions there was elaborated a concept of raising environmental awareness of students with the help of a university museum. The article follows the main stages of creation of the exposition by the students, which was devoted to the 5 th year of environmental disaster, which was the result of a series of shipwrecks on the ‘black Sunday’ of 11 November, 2007 in the Kerch Strait. The author assumes that the exposition is essential to shed light on real events, present them more vividly, follow the history of certain exhibits and emphasize the unbearable living conditions for the birds dying in the oil slick. The exposition unveils core problems of oil contamination of the world ocean. The exhibits prove the actual fact and foster deeper understanding of the situation. They help to picture the tragic events of the black Sunday more vividly and evoke feelings and emotions, which make the students their witnesses and participants. The author follows the process of raising environmental awareness of students and looks at the results before and after their involvement in research at the environmental museum with the help of the method by E.V. Asafova and concludes that engaging students in research through creating ecological exposition can considerably raise their environmental awareness.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ФОРМИРОВАНИЕ ЭКОЛОГИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ СТУДЕНТОВ В ПРОЦЕССЕ НАУЧНО-ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ В МУЗЕЕ ВУЗА

Статья посвящена формированию экологической культуры студентов в процессе научно-исследовательской деятельности в музее вуза. Автор предполагает, что именно инновационно-исследовательское пространство экологического музея в высшем учебном заведении является мощным механизмом развития экологической культуры студентов. Для обеспечения педагогических условий данного процесса была разработана концепция формирования экологической культуры студентов в вузовском музее. В статье прослеживаются ключевые этапы создания студентами экспозиции посвященной 5-летию экологической катастрофы возникшей после серии кораблекрушений в «черное воскресение» 11 ноября 2007 года в Керченском проливе. Автор полагает, что создание данной экологической экспозиции не заменимо в освещении реальной стороны тех событий, зрительной их конкретизации, истории отдельных объектов, в характеристике сложившихся невыносимых условий жизни для пернатых, погибающих в розливе нефти. В содержании экспозиции раскрываются стержневые проблемы, связанные с загрязнением мирового океана нефтью. Музейные предметы, представленные в ней, являются доказательством происшедшего факта, содействующего пониманию сложившейся ситуации. Через музейные предметы человек соприкасается с событиями, происходящими в то черное воскресение, это вызывает особые чувства, переживания делая студента наблюдателем, свидетелем и участником самого события. Автор отслеживает, результаты процесса формирования экологической культуры студентов, до и после вовлечения их в научно-исследовательскую деятельность на базе вузовского экологического музея по методике Асафовой Е.В. и приходит к выводу, что включение студентов в научно-исследовательскую деятельность при создании экологической экспозиции оказывает значительное влияние на повышение уровня экологической культуры студентов.

Текст научной работы на тему «Raising environmental awareness of students throug research activities at the Unviersity museum»

DOI: 10.12731/2218-7405-2013-8-24

RAISING ENVIRONMENTAL AWARENESS OF STUDENTS THROUG RESEARCH ACTIVITIES AT THE UNVIERSITY MUSEUM

Khrabrova E.V.

The article looks at raising environmental awareness of students in the course of research performed at the university museum. The author assumes that environmental museum of a university can become the space for innovation and exploration that could raise environmental awareness of students. In order to ensure proper pedagogical conditions there was elaborated a concept of raising environmental awareness of students with the help of a university museum.

The article follows the main stages of creation of the exposition by the students, which was devoted to the 5th year of environmental disaster, which was the result of a series of shipwrecks on the 'black Sunday' of 11 November, 2007 in the Kerch Strait.

The author assumes that the exposition is essential to shed light on real events, present them more vividly, follow the history of certain exhibits and emphasize the unbearable living conditions for the birds dying in the oil slick. The exposition unveils core problems of oil contamination of the world ocean. The exhibits prove the actual fact and foster deeper understanding of the situation. They help to picture the tragic events of the black Sunday more vividly and evoke feelings and emotions, which make the students their witnesses and participants.

The author follows the process of raising environmental awareness of students and looks at the results before and after their involvement in research at the environmental museum with the help of the method by E.V. Asafova and concludes that engaging students in research through creating ecological exposition can considerably raise their environmental awareness.

Key words: coevolution, increasing environmental awareness of students, research, environmental museum, museum exposition, sociocultural educational environment, space for research and innovation, educational background of a museum, scientific research.

ФОРМИРОВАНИЕ ЭКОЛОГИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ СТУДЕНТОВ В ПРОЦЕССЕ НАУЧНО-ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ

В МУЗЕЕ ВУЗА

Храброва Е.В.

Статья посвящена формированию экологической культуры студентов в процессе научно-исследовательской деятельности в музее вуза. Автор предполагает, что именно инновационно-исследовательское пространство экологического музея в высшем учебном заведении является мощным механизмом развития экологической культуры студентов. Для обеспечения педагогических условий данного процесса была разработана концепция формирования экологической культуры студентов в вузовском музее.

В статье прослеживаются ключевые этапы создания студентами экспозиции посвященной 5-летию экологической катастрофы возникшей после серии кораблекрушений в «черное воскресение» 11 ноября 2007 года в Керченском проливе.

Автор полагает, что создание данной экологической экспозиции не заменимо в освещении реальной стороны тех событий, зрительной их конкретизации, истории отдельных объектов, в характеристике сложившихся невыносимых условий жизни для пернатых, погибающих в розливе нефти. В содержании экспозиции раскрываются стержневые проблемы, связанные с загрязнением мирового океана нефтью. Музейные предметы, представленные в ней, являются доказательством происшедшего факта, содействующего пониманию сложив-

шейся ситуации. Через музейные предметы человек соприкасается с событиями, происходящими в то черное воскресение, это вызывает особые чувства, переживания делая студента наблюдателем, свидетелем и участником самого события.

Автор отслеживает, результаты процесса формирования экологической культуры студентов, до и после вовлечения их в научно-исследовательскую деятельность на базе вузовского экологического музея по методике Асафовой Е.В. и приходит к выводу, что включение студентов в научно-исследовательскую деятельность при создании экологической экспозиции оказывает значительное влияние на повышение уровня экологической культуры студентов.

Ключевые слова: Коэволюция, формирование экологической культуры студента, научно-исследовательская деятельность, экологический музей, музейная экспозиция, социокультурная развивающая среда, инновационное исследовательское пространство, учебно-воспитательное поле музея, научно-исследовательская деятельность.

Present-day environmental problems can be solved only by environmentally literate population, the humanity aware of its responsibility for nature, and succeeding generations, possessing strong environmental awareness. This can be achieved only through educating people about the issue from their school-days, at vocational training institutions and at universities. Coevolution of the society and the nature presupposes awareness of its value and applying humanist approach, which forms the basics of social ties between the people and the nature. Thus, 'humanism as the form of a social tie between people acquires its final shape only after it becomes the form of a tie between people and nature' [3 p. 90].

Evidently, museums play an important role in improving environmental awareness of people, because they serve as a certain socio-cultural background, which fosters education. Research is the main means to create favourable conditions

for ecological education of students at present-day university, and according to Federal State Educational Standard research is a corner stone of education and presupposes various forms of student findings, including those taking place at a university museum. The latter is focused on ecology, which allows discovering interconnections between various processes and subject fields.

It is easy to observe the connection between scientific research at the university in general and scientific research at the museum in particular, interlinked goals of environmental awareness and socio-educational background of a museum.

In this regard we suppose that raising environmental awareness of students through research will be more efficient in the innovative and exploratory surrounding a museum can offer. Therefore, we have developed a concept of environmental exposition of a university museum which serves as a research facility and allows deeper engagement of students in investigation activities.

Museum exposition is the basic means of museum communication, whose educational function is performed through demonstration of museum exhibits, located, arranged and explained according to the scientific concept of the museum [10, p.197].

Exposition work is a certain 'crossroads' of all museum activities. It does not only serve as a basis of educational and awareness-raising function of a museum, but places its demands on the themes of scientific research in the field-specific discipline and acts as one of its products and a form of scientific publication [10, p.198].

With this view Environmental Museum of Ecological Restoration EMROS was established at Anapa branch of Kuban State Agriculture University.

Экологический Музей Реставрации Окружающей Среды

Идеология «ЭМРОС» направлена на повышение экологической культуры

Экологический музей реставрации окружающей среды «ЭМРОС» - Environmental Museum of Ecological Restoration EMROS on the premises of Anapa branch of Kuban State Agriculture University

Идеология «ЭМРОС» направлена на повышение экологической культуры - EMROS ideology is targeted at raising environmental awareness

Pic. 1. The emblem of Environmental Museum of Ecological Restoration EMROS on the premises of Anapa branch of Kuban State Agriculture University

Of significant importance is ecological exposition of the museum devoted to the 5th year of environmental disaster that took place on 11 November, 2007 in the Kerch Strait.

In the course of work at the exposition the students conducted research, which helped to logically develop and specify its contents and theoretical grounding.

More than 30 thousand birds, among them bald-coot, scarf, great-crested grebe, mallard duck and other species died as the result of the ecological disaster in the Kerch Strait caused by the crash of an oil tanker. The exposition was meant to have a strong psychological impact on the consciousness of the visitors to the museum by demonstrating the destructive power of the tragic events, which resulted in the death of birds in the oil slick.

Pic. 2. The photograph of a bird dying in the oil slick on the shore of the Kerch

Strait. 11th November, 2007.

Environmental exposition devoted to the ecological disaster in Kerch is essential to shed light on actual events, present them more vividly, follow the history of particular exhibits and emphasize the unbearable living conditions of the birds. The exposition unveils core problems of oil contamination of the world ocean. The museum exhibits prove the actual fact and foster deeper understanding of the situation. They help to picture the tragic events of the black Sunday more vividly and evoke feelings and emotions, which make the students witnesses and participants of the disaster. Nowadays, ecological problems have become the problems of mere survival, and according to the main character of the ecological documentary 'Russian Nature Reserve', which was awarded Grand Prix at 'Golden Knight'-2009 film festival, survival is only possible with a living affectionate heart.

The museum presents four exposition complexes: 'Oil, the black gold', 'Techniques of gathering oil slicks from the water surface', 'Outcomes of ecological disaster caused by a series oil tankers crash on the black Sunday of 11th November,

2007 in the Kerch Strait', 'Contribution of environmental club researchers to ecological exposition devoted to the death of birds in Kerch'.

Exposition complexes are interrelated and uncover the idea of the whole exposition. They include supplementary materials, graphic materials, maps, manuscripts, physical objects and photographic documents.

Research performed by the students helped to enlarge the exposition of the museum, conduct experiments, perform observations and draw conclusions on the following topics: 'Proof of inevitability of oil mining and consumption at present-day stage of human development', 'Monitoring of oil mining and oil consumption', 'Oil disposal techniques', 'Experimental proof of the use of surfactants for removing oil from waterbirds' feathers', 'Monitoring of oil contamination of the world ocean', 'Monitoring of environmental awareness of young people', 'Outcomes of ecological disaster in the Kerch Strait for wildlife preserve Bolshoy Utrish'.

The students have created the following exhibits and supplementary materials for research, which formed the part of the exposition:

1. Slides and multimedia presentations with graphs and tables to illustrate present-day dynamics of oil mining and oil consumption.

2. Graphic maps to illustrate the state of world ecology. Epicenters of oil contamination, which create disbalance in life-sustaining systems of the Earth are marked in red on the globe.

3. A collection of photographs that vividly illustrates ecological disaster in Kerch. The photographs convey dramatism and emotional tension of those days. The materials can be referred to the group of graphic documents.

4. Newspaper articles from 'Kraevye Novosti', 'Taman', 'Komsomolskaya Pravda', 'Kubanskie Novosti' with chronicles of the ecological disaster that was happening during 13-21 November, 2007.

5. A collection of feathers and oil, which the students found in August, 2008 in wildlife preserve Bolshoy Utrish, titled 'Outcomes of ecological

disaster in the Kerch Strait for wildlife preserve Bolshoy Utrish'. The collection is a material evidence of the catastrophe.

6. Instruction sheet with precise description of a chemical experiment to remove oil from birds' feathers - 'Stalgmometric method of detecting the correlation between the change in the surface tension and the quality of removal of oil from the birds' feathers'.

7. A collection of synthetic detergents used as surfactants for removing oil from birds' feathers during the chemical experiment conducted by the students in the year of Kerch disaster.

The study resulted in detection of the level of environmental awareness of students in the course of their research activities. Students of environmental club of Anapa branch of Kuban State Agriculture University majoring in Gardening and Accounting, Analysis and Audit took part in creating the exposition.

To diagnose environmental awareness of students we have benefited from the experience of Kazan State University by applying the method of E.V. Asafova [4]. Environmental awareness is a multi-faceted phenomenon, therefore the test includes three interrelated sections: environmental education (I), environmental responsibility (II), environmental activity (III), which are indicative of aspects a person can be most interested in:

I - acquisition of environmental knowledge and skills; acquiring environmental notions;

II - their transformation into beliefs and attitudes, improving environmental awareness; developing ethical attitude to the natural world, learning to love nature;

III - participation in environmental activities.

The test includes 20 questions with a 6-point scale to measure personality characteristics indicative of the level of environmental awareness of a student, where 0,1,2,3,4,5,6 refer to the degree in which characteristics are present.

The total number of scores corresponds to the general level of environmental awareness. Besides detecting the general level of environmental awareness as an integral value the test allows to measure each of the three aspects: environmental education, environmental responsibility and environmental activity as low, average or high.

Pic. 3 and Pic. 4 show the obtained results of study of environmental education, environmental responsibility and environmental activity of students.

< environmental education

B environmental responsibility

A environmental activity

)( environmental education+

)l( environmental responsibility+

9 environmental activity+

Levels of environmental awareness: OH-very low, H-low, HC-lower than average, C -average, BC-higher than average, B-high. (+) - after the experiment.

Pic. 3. Environmental awareness of students majoring in Gardening

< environmental education

B environmental responsibility

A environmental activity

)( environmental education+

)K environmental responsibility+

9 environmental activity+

Levels of environmental awareness: OH-very low, E-low, НС-lower than average, -average, BC-higher than average, B-high. (+) - after the experiment.

Pic. 4. Environmental awareness of students majoring in Accounting,

Analysis and Audit

The experiment showed that engaging students in research activities during creating environmental exposition at the university museum results in considerable increase of environmental awareness in students majoring both in biological disciplines (Gardening) and non-biological (Accounting, Analysis and Audit).

Environmental exposition does not only inform about the events connected with the ecological disaster and increase environmental awareness, but serves as an educational premises for student scientific research, methodological activities of university professors and introduction of social and instructional programmes.

References

1. Aleksandrova V.P., Gurevicheva N.T., Tepljakova N.P., Zykova L.A., Petrusheva N.V. Formirovanie jekologicheskoj kul'tury sredstvami muzejnoj

pedagogiki [Raising environmental awareness by means of museum pedagogy]. Biologija v shkole. 2008. № 5. pp. 40-43.

2. Alisov E.A. Nauka i shkola. 2006. № 5. pp. 2-4.

3. Andreev V.I. Jevristicheskoe programmirovanie uchebno-issledova-tel'skoj dejatel'nosti [Heuristic programming of educational and exploratory activities]. M.: Vysshaja shkola, 1981. 240 p.

4. Asafova E.V. Vospitanie i diagnostika razvitija jekologicheskoj kul'tury studentov [Raising environmental awareness of students and its diagnostics]. http://www.ksu.ru/infres/nikolaev/2002/gl233.htm

5. Bakulina Z., Mel'nikova E. Narodnoe obrazovanie. 2007. № 3. pp. 226229.

6. Bim-Bad B.M., Petrovskij A.V. Pedagogika. 1998. №1. pp. 3-8.

7. Blaga V.R. Social'naja jekologija [Social ecology]. M.: Vysshaja shkola, 2005. 308 p.

8. Bostandzhoglo M.M. Social'no-pedagogicheskoe soprovozhdenie kraevedcheskoj jekskursii podrostkov [Social and educational components of a regional natural history excursion for adolescents]. Kost-roma, 2004. 18 p.

9. Borisenko O.F. Obrazovanie v sovremennoj shkole. 2009. № 5. pp. 48-50.

10. Velikovskaja G.V. [Museum and society. Problems of interaction: collected works of creative laboratory 'Museum pedagogy' of Museology Department]. M., 2001. Issue 3. pp. 49-54.

11. Valeev G.H. Jekologicheskoe obrazovanie. Problemy i reshenija. Materialy regional'noj nauchno-prakticheskoj konferencii 24-25 sentjabrja 1998 goda [Environmental education. Problems and solutions. Materials of regional research and training conference 24-25 September, 1998, Birsk, 1998], Birsk, 1998. pp. 98-101.

12. Vdovina N.R. Chelovek i obshhestvo: Problemy intellektual'nogo i kul'turnogo razvitija studenchestva [Individual and society: problems of intellectual and social development of students]. L., 1973. pp. 17-21.

13. Gnedovskij M.B. Kommunikacionnyj podhod v muzeevedenii: teore-ticheskie i prikladnye aspekty [Communicative approach in museology: theoretical and applied aspects]. M., 1994. 18 p.

14. Glazachev S.N., Serikov V.V., Petrov SE. Nauchno-issledovatel'skaja rabota v sisteme vospitanija u studentov pedvuza gotovnosti k ohrane truda i prirodoohranitel'noe prosveshhenie shkol'nikov [Scientific research in developing readiness to labour protection in pedagogical students and nature-oriented education of school children]. M., 1982. 36 p.

15. Dezhnikova N.S. Jekologicheskoe obrazovanie v Gollandii i Rossii. M., 1994, pp.10-12.

16. Mihajlova L. Narodnoe obrazovanie. 2003. №3. pp. 214-215.

17. Muzeevedenie [Museology]. K.G. Levykin, V. Herbst (ed.). M., 1988, pp. 195-236.

18. Nazarova N.S. Ohrana okruzhajushhej sredy i jekologicheskoe vospitanie studentov [Protection of the environment and environmental education of students]. M., 1989. 104 p.

19. Panin M.S. Pedagogicheskoe obrazovanie i nauka. M., 2005, №2. pp.4-11.

20. Razvitie nepreryvnogo jekologicheskogo obrazovanija: Materialy 1-j Mosk. nauch.-prakt. konf. po nepreryvnomu jekol. obrazovaniju [Development of lifelong education: Materials of the 1st Moscow research and training conference on lifelong environmental education] / V.V. Lebedinsky (ed.). M.: MNJePU, 1995. 148 p.

21. Solov'eva N.V. Jekologicheskaja kul'tura kak pokazatel' obraza zhizni sovremennogo obshhestva [Environmental culture as a lifestyle characteristic of present-day society]. Kazan, 1994. 25p.

22. Subbotina O.V. Formirovanie kul'turnogo opyta studentov v mu-zejnoj obrazovatel'noj srede [Exposing students to cultural experience in museum educational environment]. Kostroma., 2006. 179 s.

23. Udovychenko O.D. Aktual'nye problemy sovremennoj nauki: Trudy 5-j Mezhdunar. konf. molodyh uchenyh i studentov. Estestvennye nauki. 4.13: Jekologija

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

[Acute problems of modern science: Proceedings of the 5th International conference of young scientists and students] / S.N. Egorov, O.E. Mironenko, A.S. Trunin (eds.). -Samara: Izd-vo SamGTU, 2004. pp. 33-34.

24. Filippov V.M., Chistohvalov V.N. Vestnik Rossijskogo universiteta druzhby narodov. Serija «Filosofija». M, 2003, №2. pp. 11-13.

25. Hil'ko N.F. Kul'turologicheskie issledovanija v Sibiri. Omsk, 1999. issue 1. pp. 15-21.

26. Shadrina G.D. Jekonomika i organizacija prom. pr-va. 1982. №8. pp.114118.

27. Arendt F. Researc and development on environmental technologies at Forschungzentrum Karlsruhe / The Environment for us and the future generation: ecology, business and human rights under new conditions. Samara. 1997. P.148-151.

28. Environmental Education in the Light of Tbilisi Conference. Paris: UNESCO, 1980. P.30-34.

29. Larry Klein Exhibits: Planning and Design. New York, 1986. 252 p.

30. Winstanley B. Children and Museums. Oxford, 1967. 125 p

Список литературы

1. Александрова В.П. Формирование экологической культуры средствами музейной педагогики / В.П. Александрова, Н.Т. Гуревичева, Н.П. Теплякова, JI.A. Зыкова, Н.В. Петрушева // Биология в школе. 2008. - № 5.- С. 40-43.

2. Алисов Е.А. Сенсорно-экологический подход к проектированию содержания образования / Е.А. Алисов // Наука и школа. — 2006. № 5. - С. 2-4

3. Андреев В.И. Эвристическое программирование учебно-исследовательской деятельности. - М.: Высшая школа, 1981. - 240с.

4. Асафова Е.В.Воспитание и диагностика развития экологической культуры студентов. http://www.ksu.ru/infres/nikolaev/2002/gl233.htm

5. Бакулина 3. Профильный лагерь «Этнограф» / 3. Бакулина, Е. Мельникова // Народное образование. 2007. - № 3. - С. 226-229.

6. Бим-Бад Б.М., Петровский А.В. Образование в контексте социализации // Педагогика. - 1998. - №1. - С. 3-8.

7. Блага В.Р. Социальная экология. М.: Высшая школа,2005.-308с.

8. Бостанджогло М.М. Социально-педагогическое сопровождение краеведческой экскурсии подростков: Автореф. дисс. ... канд. пед. наук. - Кострома, 2004. - 18 с.

9. Борисенко О.Ф. Интеграция как способ обновления содержания дополнительных образовательных программ (из опыта работы) / О.Ф. Борисенко // Образование в современной школе. 2009. - № 5. - С. 48-50.

10. Великовская Г.В. Взаимодействие государственных музеев и школы в изучении родного края // Музей и общество. Проблемы взаимодействия: Сборник трудов творческой лаборатории "Музейная педагогика" кафедры музейного дела. - М., 2001. -Вып. 3.-С. 49-54.

11. Валеев Г.Х. Экологическая культура личности // Экологическое образование. Проблемы и решения. Материалы региональной научно-практической конференции 24-25 сентября 1998 года, Бирск, 1998. - С. 98-101.

12. Вдовина Н.Р. Динамика нравственного развития личности студента // Человек и общество: Проблемы интеллектуального и культурного развития студенчества. - Л., 1973.-С. 17-21.

13. Гнедовский М.Б. Коммуникационный подход в музееведении: теоретические и прикладные аспекты: Дисс. в виде науч. докл. ... канд. пед. наук. -М., 1994. - 18 с.

14. Глазачев С.Н., Сериков В.В., Петров СЕ. Научно-исследовательская работа в системе воспитания у студентов педвуза готовности к охране труда и природоохранительное просвещение школьников: Метод, рекомендации. - М., 1982. - 36 с.

15. Дежникова Н.С. К концепции развития экологической культуры личности // Экологическое образование в Голландии и России. - М., 1994, С.10-12.

16. Михайлова Л. Краеведение во внеурочное время: школьное творческое объединение «Турист историк, геоэколог» / Л. Михайлова // Народное образование. - 2003. - №3. - С. 214-215.

17. Музееведение. Под ред. Проф К.Г.Левыкина и проф. В Хербста.-М., 1988, -С 195-236.

18. Назарова Н.С. Охрана окружающей среды и экологическое воспитание студентов. Учебно-методическое пособие. - М., 1989. - 104с.

19. Панин М.С. Научно-методические и методологические основы формирования экологического образования и культуры // Педагогическое образование и наука. - М., 2005, №2. - С.4-11.

20. Развитие непрерывного экологического образования: Материалы 1-й Моск. науч.-практ. конф. по непрерывному экол. образованию / Под ред. В.В. Лебединского. - М.: МНЭПУ, 1995.- 148 с.

21. Соловьева Н.В. Экологическая культура как показатель образа жизни современного общества: Автореф. дис. канд. соц. Наук. - Казань, 1994. -25с.

22. Субботина О.В. Формирование культурного опыта студентов в музейной образовательной среде: Диссертация на соискание ученой степени кандидата педагогических наук. Кострома., 2006. 179 с.

23. Удовыченко О.Д. Экологическая культура, как часть современной культуры // Актуальные проблемы современной науки: Труды 5-й Ме-ждунар. конф. молодых ученых и студентов. Естественные науки. 4.13: Экология / Науч. ред. С.Н. Егоров, О.Е. Мироненко, А.С. Трунин. -Самара: Изд-во СамГТУ, 2004. - С.33-34.

24. Филиппов В.М., Чистохвалов В.Н. Российское высшее образование: на пути перемен // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия «Философия». - М, 2003, №2. - С. 11-13.

25. Хилько Н.Ф. Социокультурная среда как фактор развития творческой деятельности молодежи // Культурологические исследования в Сибири. - Омск, 1999. - Вып. 1. - С. 15-21.

26. Шадрина Г.Д. Экологическое образование за рубежом // Экономика и организация пром. пр-ва. -1982. - №8. - С.114-118.

27. Arendt F. Researc and development on environmental technologies at Forschungzentrum Karlsruhe / The Environment for us and the future generation: ecology, business and human rights under new conditions. - Samara. 1997.-P.148-151.

28. Environmental Education in the Light of Tbilisi Conference. - Paris: UNESCO, 1980.-P.30-34.

29. Larry Klein Exhibits: Planning and Design. - New York, 1986. - 252 p.

30. Winstanley B. Children and Museums. - Oxford, 1967. - 125 p

DATA ABOUT THE AUTHOR

Khrabrova Elena Vasilevna, graduate student, Senior Lecturer

Kuban State Agrarian University, Anapa branch ul.Chernomorskaja, 11, Anapa, Krasnodar, 353440, Russia 3214530@mail.ru

ДАННЫЕ ОБ АВТОРЕ

Храброва Елена Васильевна, аспирант очного отделения кафедры «Военная педагогика, психология и культурологи» государственного морского университета имени адмирала Ф.Ф.Ушакова, старший преподаватель

Кубанский государственный аграрный университет, Анапский филиал ул.Черноморская 11, г. Анапа, Краснодарский край, 353440, Россия 3214530@mail.ru

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.