Научная статья на тему 'РАҚАМЛИ ИҚТИСОДИЁТ ШАРОИТИДА ОЛИЙ ТАЪЛИМ ТИЗИМИНИНГ БОШҚАРУВ МЕХАНИЗМИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ ЗАРУРАТИ ВА ИСТИҚБОЛЛАРИ'

РАҚАМЛИ ИҚТИСОДИЁТ ШАРОИТИДА ОЛИЙ ТАЪЛИМ ТИЗИМИНИНГ БОШҚАРУВ МЕХАНИЗМИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ ЗАРУРАТИ ВА ИСТИҚБОЛЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Экономика и бизнес»

CC BY
78
19
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
IT-технологиялар / бошқарув қарорлари / бошқарув механизми / бошқарув диагностикаси / таълим хизматлари / инновацион фаолият / ОТМ нуфузи. / ИТ-технологии / управленческие решения / механизм управления / диагностика управления / образовательные услуги / инновационная деятельность / репутация вуза.

Аннотация научной статьи по экономике и бизнесу, автор научной работы — Ягаева Элвина Бахтияровна

Мазкур мақолада олий таълим тизимини ривожлантиришда рақамли технологияларнинг ўрни, замонавий шароитларга мос бўлган олий таълим муассасасини бошқарув механизми такомиллаштириш зарурати, шунингдек, бошқарув жараёнларида рақамли технологияларни қўллаш аҳамияти ёритилган. Олий таълим тизимида бошқарув қарорларини ишлаб чиқиш ва қабул қилишда диагностик вазифаларнинг моҳияти ўрганилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

НЕОБХОДИМОСТЬ И ПЕРСПЕКТИВЫ СОВЕРШЕНСТВОВАНИЯ МЕХАНИЗМА УПРАВЛЕНИЯ СИСТЕМОЙ ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ В УСЛОВИЯХ ЦИФРОВОЙ ЭКОНОМИКИ

В статье раскрывается роль цифровых технологий в развитии системы высшего образования, необходимость совершенствования механизма управления высшим учебным заведением в соответствии с современными условиями, а также важность использования цифровых технологий в управленческих процессах. Также изучено значение диагностических задач в разработке и принятии управленческих решений в системе высшего образования.

Текст научной работы на тему «РАҚАМЛИ ИҚТИСОДИЁТ ШАРОИТИДА ОЛИЙ ТАЪЛИМ ТИЗИМИНИНГ БОШҚАРУВ МЕХАНИЗМИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ ЗАРУРАТИ ВА ИСТИҚБОЛЛАРИ»

Ягаева Элвина Бахтияровна,

ФарFона политехника институти, стажёр-тадк,ик,отчи

РАКАМЛИ И^ТИСОДИЕТ ШАРОИТИДА ОЛИЙ ТАЪЛИМ ТИЗИМИНИНГ БОШКАРУВ МЕХАНИЗМИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ ЗАРУРАТИ ВА ИСТИКБОЛЛАРИ

УДК: 338.24:378.6.01

ЯГАЕВА Э.Б. РАЦАМЛИ ИЦТИСОДИЁТ ШАРОИТИДА ОЛИЙ ТАЪЛИМ ТИЗИМИНИНГ БОШЦАРУВ МЕХАНИЗМИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ ЗАРУРАТИ ВА ИСТИЦБОЛЛАРИ

Мазкур маколада олий таълим тизимини ривожлантиришда ракамли технологияларнинг урни, замонавий шароитларга мос булган олий таълим муассасасини бошкарув механизми такомиллаштириш зарурати, шунингдек, бошкарув жараёнларида ракамли технологияларни куллаш ах,амияти ёритилган. Олий таълим тизимида бошкарув карорларини ишлаб чикиш ва кабул килишда диагностик вазифаларнинг мох,ияти урганилган.

Таянч суз ва тушунчалар. IT-технологиялар, бошкарув карорлари, бошкарув механизми, бошкарув диагностикаси, таълим хизматлари, инновацион фаолият, ОТМ нуфузи.

ЯГАЕВА Э.Б. НЕОБХОДИМОСТЬ И ПЕРСПЕКТИВЫ СОВЕРШЕНСТВОВАНИЯ МЕХАНИЗМА УПРАВЛЕНИЯ СИСТЕМОЙ ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ В УСЛОВИЯХ ЦИФРОВОЙ ЭКОНОМИКИ

В статье раскрывается роль цифровых технологий в развитии системы высшего образования, необходимость совершенствования механизма управления высшим учебным заведением в соответствии с современными условиями, а также важность использования цифровых технологий в управленческих процессах. Также изучено значение диагностических задач в разработке и принятии управленческих решений в системе высшего образования.

Ключевые слова и понятия. ИТ-технологии, управленческие решения, механизм управления, диагностика управления, образовательные услуги, инновационная деятельность, репутация вуза.

YAGYAEVA E.B. THE NEED AND PROSPECTS FOR IMPROVING THE MANAGEMENT MECHANISM OF THE HIGHER EDUCATION SYSTEM IN THE CONDITIONS OF THE DIGITAL ECONOMY

In the article is discussed the role of digital technologies in the higher education system development, the need to improve the management mechanism of the higher education institution, as well the importance of digital technologies implementation in management processes. There was studied the importance of diagnostic tasks in the management's decision-making in the higher education system.

Key words and concepts. IT technologies, management decisions, management mechanism, management diagnostics, educational services, innovative activities, the reputation of the HEI (higher educational institution).

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2022, 2 (111)

Кириш.

Узбекистон Республикасининг таълим тизимини янада ривожлантиришда бир канча вазифалар куйилган булиб, улардан айникса таълим сифатини ошириш ва респу-бликамизнинг барча х,удудларида яшаётган фукароларга уларнинг ёши, миллати, касби-дан катъий назар таълим ресурслари ва хиз-матларидан фойдаланиш имкониятини яра-тиш мух,им ах,амият касб этади. Жамиятнинг барча катламлари эх,тиёжини кондиришга мулжалланган кенг спектрдаги таълим хиз-матларини такдим этувчи ахборот мух,итини яратиш, шунингдек таълим жараёнларига ракамли технологияларини жорий этиш меха-низмларини шакллантириш ва уларни х,аётга татбик, этиш таълим тизимини ривожланти-риш ва бошкаришда мух,им ах,амиятга эгадир.

Мавзунинг долзарблиги.

Узбекистонда ракамли технологияларини ривожлантиришнинг устувор йуналишларини аниклашда жах,он тенденцияларини х,амда ушбу сох,анинг ривожланганлик даража-сини х,исобга олиш зарур. Ушбу муаммолар Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 8 сентябрдаги "Узбекистон Респу-бликасида маъмурий ислох,отлар концепция-сини тасдиклаш туFрисида"ги ПФ-5185-сонли Фармони, 2017 йил 30 июндаги "Республикада ахборот технологиялари сох,асини ривожлан-тириш учун шарт-шароитларни тубдан яхши-лаш чора-тадбирлари туFрисида"ги ПФ-5099-сонли Фармони, 2018 йил 18 апрелдаги "Идо-равий ахборот тизимларини жадал интегра-циялаштириш ва инновацион лойих,аларни амалга оширишга доир ташкилий чора-тадбирлари туFрисида"ги ПК.-3673-сонли карори, 2018 йил 3 июлдаги "Узбекистон Республикасида ракамли иктисодиётни ривожлантириш чора-тадбирлари

туFрисида"ги ПК-3832-сонли карори ва бошка меъёрий-^укукий хужжатларни амалга ошириш учун алох,ида ах,амият касб этади.

Илмий муаммонинг цуйилиши. Ракамли таълим мух,итини ривожлантириш муаммо-лари ва унинг бошкарув карорларини кабул килиш самарадорлигини оширишга таъ-сири, шунингдек, уларни ташкилий-бошкарув механизмларини такомиллаштириш бугунги кун талабларидан бири х,исобланади.

Шу билан бирга, таълим тизимини ракобатбардошлигини ошириш борасида олий укув юртларини ахборот-коммуникация технологиялари оркали бошкариш маса-лалари юзасидан бир катор илмий тави-сялар ишлаб чикиш максадга мувоффик х,исобланади.

Мавзу буйича бошка олимлар илмий асар-лари кискача тах,лили.

Телекоммуникация сох,асининг ривож-ланишининг айрим жих,атлари ва уларнинг ижтимоий-иктисодий жараёнларга таъсири Л.Рейман, Н.Резников, М.Амарян, С.Чудинов каби олимларнинг илмий ишларида уз аксини топган. Н.Резникова, Е.Деминалариннг илмий ишларда олий таълим тизимида куйидаги устувор йуналишлар буйича тадкикотлар олиб борилмокда: университетлар ривожла-нишини бошкаришнинг турли моделларни шакллантириш, олий таълим тизимида инновацион фаолиятни бошкаришнинг институ-ционал механизмларини такомиллаштириш, AC/DC ваколатига асосланган инсон капита-лини ривожлантириш стратегияси, тармок моделлари инфратузилмасини яратиш таълим сох,асида IT-технологияларини жорий этиш, ракамли иктисодиёт тушунчаларини амалга ошириш ва унинг таълим муассаса-лари ракобатбардошлигини оширишга таъси-рини бах.олаш1.

Н.В.Войтоловский, А.П.Калинина, И.И. Мазуровалар олиб борилган тадкикотлар шуни курсатадики, корхона салох,иятининг иктисодий диагностикаси мажмуали тадкикот воситаси сифатида бошкарув карорларини тайёрлаш ва уларнинг бажариш устидан назо-ратни ташкил этиш учун ахборот беради2. А.С. Стринковскаянинг илмий тадкикотлари эса, иктисодий диагностика таккослашга асосланган булиб тах,лилдаги каби бирламчи ахборот-лардан фойдаланиш ва иктисодий фаолиятни такомиллаштиришга каратилган3.

Узбекистонлик олимлар

А.Арипов, Т.Иминов, Л.Шибаршова,

1 Резникова Н.П., Демина Е.В., Булгак В.Б., Голышко А.В., Макаров В.В., Тихвинский В.О., & Алексеев Е.Б. Менеджмент в телекоммуникациях. - М.: 2005.

2 Войтоловский Н.В., Калинина А.П., & Мазурова И.И. Экономический анализ. - М.: Юрайт, 2014. 251 с.

3 Стринковская А.С. Анализ и диагностика финансово-хозяйственной деятельности предприятия. М.: 2016.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2022, 2 (111)

M.MaxKaMOBa, A.KogupoB, M.MaxMygoB, X.MyxuTflMHoB.apHMHr u.mum um.a-puga ax6opoт-кoммyнuкaцua TexHo.oru-a.apu coxacuHu puBox.aHTupum Maca.a-.apu Ba Tat.uM Tu3uMu,ga uннoвaцuoн xapa-eH.apHu 6omK,apum MyaMMo.apuHu Kypu6 4MK,K,aH.ap. TatKug.am xou3Ku, Tat.uM tu3u-MMHMHr paK,o6aT6ap,gom.uruHu omupum Maca-.a.apura 6aFum.aHraH u.mum aAa6ueT.ap,ga paK,aM.u Tat.uM MyxuTMHu puBox.aHTupum MyaMMo.apu Ba yHMHr 6omKapyB K,apop.apuHu K,a6y. K,u.um caMapa,gop.uruHu omupumra Tatcupu, myHMHrgeK, y.apHMHr TamKu.uM-6omKapyB MexaHM3M.apuHu maK..aHTupu.u-mura eTap.ma BtTu6op 6epu.Ma,gu.

X.X. PexanoB Y36eKucToH,ga MexHaT Ba o.uM Tat.uM xu3MaT.ap 6o3op.apuHu Moge..am-Tupum xopux Taxpu6acu1. A.A. Ca.MMoBHMHr u.mum acap.apuga o.uM yKyB ropT.apu uhcoh KanuTa.uHu 6omK,apum,ga 6axo.am Maca.a-.apu2.

O.C.KaxxopoBHMHr u.mum TaAK,uK,oT.apuAa Tat.uM Myaccaca.apu 6omK,apyBMHMHr caMa-pa,gop.uruHu 6axo.amgaru eHgamyB.ap Ba ycy..ap3. T.3. Tema6oeBHMHr Kyn.a6 u.mum TaAKuoT.apufla o.uM Tat.uM TU3UMUfla uhho-вaцuoн ^ao.uaTHu ax6opoT TexHo.orua.apu acocuga TaKoMu..amTupum My..apu Ba 6omKa o.uM Tat.uMHu 6omKapum Maca.a.apura KapaTu.raH4.

Ma3Kyp u.mum um.apHMHr aKcapuaT kucmu o.uM Tat.uM MapKeTMHru Ba MeHexMeH-tuhu ypraHumra 6aFum.aHraH. LUyHMHrgeK, Y36eKucToHfla o.uM Tat.uM TM3MMMHMHr y3ura xoc xycycuaT.apu, xaxoH Tat.uM TM3MMura uнтeгpaцua.amyвu Ba MexHaT 6o3opu 6u.aH y3BuM 6oF.MK.uru TagKMK этм.гaн.

1 PexanoB X.X. O.uM Tat.uMHu Mo.ufl.amTupumHMHr xopuxuM Taxpu6a.apu. // Экoнoммкa u ^MHaHcw (y36e-KucTaH), 2012. 9-M HoMep, 31-35 c.

2 Ca.MMoB A.A. Bonpocbi noBbimeHua KanecTBa KagpoB b Bbicmux o6pa3oBaTe.bHwx yupexgeHuax Pecny6.MKu y36eKucTaH. - Theoretical & Applied Science, 2018. (9),

370-375 c.

3 K,ax,x,opoB O.C. Tat.uM Myaccaca.apu 6omK,apyBMHMHr caMapagop.uruHu 6axo.amgaru eHgamyB.ap Ba ycy..ap // "MKTucogueT Ba MHHoBauuoH TexHo.orua.ap" u.mum B.eKTpoH xypHa.u. № 1, AHBapb-^eBpa.b, 2017.

4 Tema6oeB T.3. O.uM Tat.uM TM3MMuga MHHoBauuoH ^ao.MATHu ax6opoT TexHo.orua.apu acocuga TaKoMu..amTupum My..apu. // "MlKjucogueT Ba MHHoBauuoH Tex-Ho.orua.ap" u.mum B.eKTpoH xypHa.u, 2018. (3).

Ma^cag PaKaM.u uKjucogueT mapouTuga o.uM Tat.uM tu3umuhu 6omKapyB MexaHM3M-.apuHu TaKoMu..amTupum 6yMu4a u.mum-aMa.uM TaK.u^ Ba TaBcua.ap um.a6 ^MKumgaH u6opaT.

Ma^o^aHMHr m^MMM MO^MATM. MaKo.aHMHr u.mum axaMuaTM myHgaKu, o.uM Tat.uM Myac-caca.apuHM ax6opoT Ba uннoвaцuoн TexHo-.orua.ap acocuga 6omKapumHMHr Ha3apuM Ba yc.y6uM acoc.apuHu TaKoMu..amTupumfla XaMga u.mum TagKMKoT um.apuHu aMa.ra omu-pumga Ky..am umkohuhu 6epagu.

Tag^M^OTHMHr o6teKTM cu^aTuga Y36eKucToH Pecny6.uKacu o.uM Tat.uM Myac-caca.apuHu 6omKapum tu3umu Ba y.apga paKaM.u TexHo.orua.apuflaH ^oMga.aHum xapaeHu TaH.aHraH.

Tafl^M^OTfla ^y^^aHM^raH ycy^^ap. MaKo.aga uKTucoguM Ba tu3um.u Tax.u. ycy.-.apu, KuecuM Tax.u., Ba 6omKa u.Fop ycy..ap um.aTu.raH.

Ta^^M^ Ba HaTM^a^ap.

5yryHru KyHra Ke.u6, o.uM Tat.uM Myac-cacacuHu 6omKapyB MexaHM3Mu npo^eccop-yKMTyB^u.ap TapKu6u Ba Ma.aKacuHu omu-pum My..apuHu aHMK.amgaH, paKo6aT6apgom Kagp.apHu eTumTupumgaH, Tat.uM xu3MaT-.apu 6o3opuga y3 ypHMHu Bra..amgaH u6o-paT. 5ap^a BHr uctuk6o..u eHgamyB.ap Ba y3ura xoc cTpaTeruK 6omKapyB BocuTa.apu тpaнc$opмaцмflнм TatMMH.aMflu, 6up.aM^u uhcoh BHepruacu, npo^eccuoHa. paцuoнa.-.uk Ba TamKu.oT xoflMM.apuHMHr y3 BaKTuga paKo6aTgom ycTyH.MK.apHu apaTum y^yH yMy-mum u^ku K,o6u.uaTM Ha3apga TyTu.raH.

Y36eKucToHfla o.uM Tat.uM Myaccaca.a-puHu uKTucoguM tu3um cu^aTuga 6omKapum ym6y TM3MMHMHr MypaKKa6.urugaH Ke.u6 ^MKagu. AMHMKca, o.uM Tat.uM Myaccaca.apu 6omK,apyB Kapop.apuHu Ka6y. Ku.umHMHr uKTucoguM 6y.MaraH ycy..apugaH ^oMga.a-Humu aHru uнcтuтyцuoнa. mapouT.apra Moc-.amum My..apuHu Tonumra TycKMH.MK Ku.agu. Xo3upru BaKTga o.uM Tat.uM MyaccacacuHu 6omKapumHMHr Typ.u 6yFMH.apufla caMapa-gop.MKHu 6axo.amHMHr cogga, Ky.aM Ba Bru-.yB^aH yc.y6.apu eTap.u BMac. 5yHgaM mapo-MTga uKTucoguM guarHocTMKa MexaHM3Mu o.uM Tat.uM Myaccaca.apuHM aHru 6o3op mapouT.apra Moc.amTupum MyaMMo.apuHu xa. BTagu.

3AM0HABMM TAl^MM / COBPEMEHHOE 0BPA30BAHME 2022, 2 (111)

Чунки, иктисодий диагностика тамойилларига асосланган бошкарув нот^ри карорларни олдини олиш режимида фаолият курсатади. Иктисодий диагностика турли даража-даги муаммоларни аниклайди, мажмуали тах,лилни амалга оширади ва окилона карорга келишни таъминлайди х,амда узининг имко-ниятлари кенглиги ва истикболлиги билан ажралиб туради. Олий таълим муассасаси бошкарув жараёни самарадорлигини мажмуали бах,олаш бозор субъектларида кизикиш уЙFотади ва долзарб ах,амият касб этади1.

Иктисодий диагностика х,ар бир олий укув юртдаги ташкилий ва иктисодий бошкарув жараёнлари олиб борилишининг мух,им эле-ментидир ва ахборот-тах,лилий таъминот-нинг таркибига киради. Маълумки, бошкарув уз мазмуни буйича олий таълим муассасаси-нинг тизим сифатида баркарорлигини таъ-минлашга ва олдиндан назарда тутила-ётган х,олатга утишга каратилган булади. Бошкарув тизимнинг асосий максадли хусу-сиятини саклаб колган х,олда узгариб бора-ётган мух,итда х,ам муайян максадларга эри-шишга каратилади. Бошкарувнинг мазмуни ахборотни кайта ишлаш, тизим элементла-рининг макбул хилма-хиллигини давом этти-риш, чекловларга риоя этиш, элементлар-нинг узаро боFликлигини тартибга солиш ва узгартиришдан иборат. Карор кабул килиш оркали ишлаб чикилган ахборот х,аракатга айлантирилади. Шу нуктаи назар-дан бошкарувнинг муваффакиятли амалга ошириш ахборотни йиFиш (танлаб олиш) ва керакли тарзда кайта ишлашга боFлик булади. Ахборотни йиFиш ва кайта ишлаш жараёнлари билан бошкарув карорларини кабул килиш оралиFида диагностика мух,им урин эгаллайди ва кабул килинган карорларнинг сифати диагностиканинг канчалик даражада асосли бажарилишига туFридан-туFри боFлик булади. Умумий ёнда-шувда диагностикани урганилаётган объектга хос функцияларда содир булаётган ёки содир булиши мумкин булган номувофикликларни аниклаб олишнинг усуллари ва тамойиллари

1 Сотволдиев Н. "Iqtisodiyot va innovatsion texnologiyalar" ilmiy elektron jurnali. 2020, № 4, iyul-avgust.

х,акидаги таълимот сифатида талкин этиш мумкин.

ОТМда бошкарув карорларини кабул килиш жараёнининг умумий занжиридан диагностикани алох,ида равишда олиб караш максадга мувофик эмас. Аслида бошкарув жараёнини ахборот билан таъминлаш, ахборотни кайта ишлаш ва бошкарув карорларини ишлаб чикишнинг барча боскичида диагностик мазмунга эса булган куплаб вазифаларни бажаришга туFри келади. Чунки, бошкарув карорлари кабул килиш жараёнини купчилик х,олларда куйидаги боскичларга ажратилади:

• муаммони аниклаш ва таърифлаш;

• муаммо борасидаги зарур ахборотни йиFиш ва кайта ишлаш;

• карор ишлаб чикиш ва кабул килиш;

• карорни амалга ошириш;

• карорни амалга ошириш устидан назо-рат.

• Иктисодий диагностикада эса йиFилган ва кайта ишланган ахборотни тах,лил килиш тарзида амалга оширилади. Шунга кура тах,лилнинг куйидаги 3 йуналишларига ах,амиятли, деб караш мумкин:

• таълим хизматлари курсатиш буйича фаолиятнинг ах,волига бах,о бериш, минтакавий жих,атлари буйича улардаги узгаришларни аниклаш;

• ОТМнинг таълим бериш салох,иятида узгаришларга олиб келган асосий омил-ларни урганиб чикиш ва уларнинг таъсирини бах,олаш;

• ОТМ фаолияти самарадорлигини ошириш захираларини аниклаш2.

ОТМда бошкарув карорларини кабул килиш жараёнининг умумий занжиридан диагностикани алох,ида равишда олиб караш максадга мувофик эмас. Аслида бошкарув жараёнини ахборот билан таъминлаш, ахборотни кайта ишлаш ва бошкарув карорларини ишлаб чикишнинг барча боскичида диагностик мазмунга эса булган куплаб вазифаларни бажаришга туFри келади. Чунки, бошкарув карорлари кабул килиш жараёнини купчилик х,олларда куйидаги боскичларга ажратилади3:

2 Сотволдиев Н. "Iqtisodiyot va innovatsion texnologiyalar" Птну е!ек:гоп jurnali. 2020, № 4, iyul-avgust.

3 Стринковская А.С. Анализ и диагностика финансово-хозяйственной деятельности предприятия. - М.: 2016.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2022, 2 (111)

- муаммони аниклаш ва таърифлаш;

- муаммо борасидаги зарур ахборотни йиFиш ва кайта ишлаш;

- карор ишлаб чикиш ва кабул килиш;

- карорни амалга ошириш;

- карорни амалга ошириш устидан назо-рат.

Иктисодий диагностикада эса йиFилган ва кайта ишланган ахборотни тах,лил килиш тарзида амалга оширилади. Шунга кура тах,лилнинг куйидаги уч йуналишларига ах,амиятли, деб караш мумкин деб х,исоблаймиз:

• таълим хизматлари курсатиш буйича фаолиятнинг ах,волига бах,о бериш, минтакавий жих,атлари буйича улардаги узгаришларни аниклаш;

• ОТМнинг таълим бериш салох,иятида узгаришларга олиб келган асосий омил-ларни урганиб чикиш ва уларнинг таъсирини бах,олаш;

• ОТМ фаолияти самарадорлигини ошириш захираларини аниклаш.

Олий таълим муассасасининг асосий вако-латларини ривожлантириш асосида сама-рали бошкарув моделини яратиш, уз навба-тида, унинг таълим ва илмий фаолияти сифа-тини сезиларли даражада ошириш имконини беради.

Олий таълим муассасасининг асосий вако-латларини бошкариш механизми куйидаги тамойилларга асосланиши керак1:

- инновацион таълимга эътибор каратиш тамойили. Инновацион таълим тизи-мининг натижаси - бу уларнинг касбий фаоли-ятида ва охир-окибат, мамлакат иктисодиёти ва ижтимоий сох,асида ижобий узгаришларни таъминлашга кодир булган мутахассисларни тайёрлаш;

- таълим, илмий-тадкикот ва ишлаб чикаришни интеграциялашуви асосида амалга оширилаётган жах,он даражасидаги мутахас-сисларнинг малакасини ошириш тамойили;

- олий таълим анъаналарини саклаш ва инновациялар учун инфратузилмани яра-тиш, академик кадриятлар интеграциясини таъминлаш ва тадбиркорлик;

1 Тешабоев Т З. Олий таълим тизимида инновацион фаолиятни ахборот технологиялари асосида такомил-лаштириш йуллари. // "Иктисодиёт ва инновацион тех-нологиялар" илмий-электрон журнали, 2018. (3).

- таълим муассасасининг ташки мух,ит билан узаро муносабатлари инфратузилма-сини ривожлантиришга, бошка олий таълим муассасалари, академик фанлар билан страте-гик х,амкорликни шакллантиришга каратилган стратегик шериклик тамойили, саноат, бизнес ва давлат органлари;

- таълим муассасасини молиялаштириш-нинг турли манбаларини бирлаштириш прин-ципи, бу уларни фарклаш ва фаол маблаF йиFишни англатади.

Олий таълим тизимини ривожлантиришни бошкарув механизмининг х,ар бир боскичида тегишли бошкарув усуллари кулланилади (иктисодий, маъмурий, ижтимоий-психологик), бу энг мух,ими олий укув юртла-рининг асосий компетенцияси сифатида таълим муассасаси укитувчиларнинг касбий ком-петенциясини ривожлантиришга, ОТМни нуфузини оширишга, таълим хизматлари бозорига ракобатбардош кадр етиштиришга ёрдам беради.

Биз томонидан таклиф этилган ОТМла-рининг асосий ваколатларини ривожлантиришни бошкариш механизми куйидаги хусу-сиятларни х,исобга олади:

• истеъмолчилар учун укув мах,сулотининг фойдалилигини яратадиган энг талаб килинадиган хусусиятлар тупламини шакллантириш максадида таълим муассасасининг асосий компетенциясини ишлаб чикишни укитувчилар таркибининг жамоавий ва индивидуал ваколатларини тах,лил килиш ва такомиллаштириш оркали амалга ошириш таклиф этилади;

• олий таълим муассасаси профессор-укитувчиларининг касбий малакасини ошириш ва уларни ривожлантириш йуналишлари уларнинг касбий фаолиятини тах,лил килиш асосида амалга оширилади;

• олий таълим муассасасининг стратегик позициясини аниклаш асосида асосий вако-латларни ривожлантириш йуналишларини танлаш таклиф этилади.

Хулоса ва таклифлар. Узбекистон Респу-бликаси олий таълим тизимининг бошкарув жараёнларини кенг камровли модернизация-лаш зарурати мавжуд, бунинг сабаби ракамли иктисодиётга утилиши университет ва инсти-тутларнинг фаолиятига бир канча талабларни

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2022, 2 (111)

1-pacM. Oлий тaълим тизимининг cтрaтeгик бошк^рув мeхaнизми1.

кyчaйтиpaди, бyлap кaтopигa кyйидaгилap киpaди:

- paк1aмли иктиеoдиëтгa Утилиши бити-pyвчилap кoмпeтeнциялapигa тaлaблapни Узгapтиpaди (кoммyникaция, кpeaтив фик-pлaш, rypyxfla ишлaш вa б.);

- иш бepyвчилap вa xaлкapo тaлaблapни x1иеoбгa oлгaн х^лдэ укув етaндapтлapи вa дaетypлapини тapкибий кaйтa тузиш (тэъ-лим бoзopи тaлaблapигa мoелaштиpиш, янги кaеблapни пaйдo булишини инoбaтгa oлиш, paкaмли кyникмaлapгa эгэ булиш вa б.);

l Муэллиф ишлзнмзеи.

— укув жapaëнини axбopoтлaштиpишни мэктэ6дэн тopтиб oлий укув мyaccacaлapи-гэчэ кoмплeке дaетypини ишлэ6 чикиш вэ бу жapaëнни ягoнa тизим сифэтидэ бoшкapиш.

Xoзиpги шapoитлapдa oлий тэълимнинг сифэтини oшиpиш фэкэт мэз^ cox^a иннo-вaциoн жapaëнлapни фaoллaштиpиш, тэълим, илмий вэ ишлэ6 чикapиш фaoлиятининг интe-гpaцияеини тэъминлэш acocидaгинa эмэлгэ oшиpиш мумкин. Бизнeе-тyзилмaлap еox1aеини иктиеoдиëт тapмoклapининг Узигэ xoc xycycи-ятлapи, минтэкэвий жиx1aтлapини х.эмдэ кичик вэ xyеyеий тaдбиpкopлик кopxoнaлapнинг бoшкapyв тapкиби дapaжaеини x1иеoбгa oлгaн

ЗAMOНABИЙ TAЪЛИM I COBPEMEHHOE OБPAЗOBAНИE 2G22, 2 (Ill)

xp.ga ,цмвepcм$мкaцмa.am Tat.uiM tu3umu-HUHr enuK.uru 6u.aH 6of.uk MyaMMocumu e^a^u, yHU TamKu Tatcup.apra omu6 6epagu, Tat.uiM Ma3MyHU Ba yKUTum TexHO.onua.apuHU AOUMO aHru.a6 6opumra 0.1/16 Ke.aflu. Xy.oca-.apgaH Ke.u6 m/KKaH x,o.ga Ky^ugaru TaBcua-.apHU Ke.Tupum MyMKurn:

- Tat.uiM TM3uMufla paKaM.u TexHO.oru-a.apgaH ^OMfla.aHum KyHMKMa.apM, ax6opoT OKuM.apu Ba TexHO.orua.apHMHr Te3Kop a.Ma-mumu mapouTura Moc.amum KyHUKMa.apura эгa 6y.umu 3aM0HaBum Mex,HaT 6o3opMHMHr acocurn Ta.a6ugup. AfrnaH Ma3Kyp Ma.aKa Ba KyHUKMa.ap (6M.MM.apHM aMa.ueTga Ky..aM o.uim, KpeaTuB ^HKp.am Ba x,.k.) Tat.uiM xapae-Hura ym6y BocuiTa.apHM Ty.aKOH.u uнтeгpaцu-acu x,o.aTuga maK..aHagu;

- o.um Tat.uiM TU3UMUAa caMapa.u 6omKapyB MexaHU3MUHU apaTum, gaB.aT 6omKapyBu opraH.apu 6u.aH Tat.uiM ceKTopu-Humr y3apo Mat.yMOTHu э.eктpoн a.MamurnyB Myx,UTU TU3UM.U My.ra KyMum;

- o.um Tat.uiM TM3uMufla IT-TexHo.orua.apgaH ^OMfla.aHum gapaxacu pecny6.UKaMU3 OTM.apuga MaBxyg 6y.raH KOMnbWTep.ap, кoммyнuкaцua ycKyHa.apu cohu eKu MHTepHeTgaH ^OMfla.aHum umkohu-aT.apu 6u.aH эмac, 6a.KU ym6y BocMTa.apHM Tat.uiM Ba TagK^KOT ceKTopura KupuTum, Kyn ^yH^ua.u BupTya. pecypc.ap apaTu.umu, o.um Tat.MMHM 6omKapum tubumuhu aHaga TaK0Mu..amTupum y^yH paKaM.u TexHO.orua-.apgaH caMapa.u ^OMfla.aHum UMKOHuaT.apu-Humr cu^aT KypcaTKurn.apu 6u.aH 6e.nui.aHaAU.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

0ofifla.naHM.nraH aAa6ueT.nap pyMxaTM:

1. Pe3HUK0Ba H.n., ^eMuma E.B., 5y.raK B.5., ro.bimKO A.B., MaKapoB B.B., Tuxbuhckum B.O., A.eKceeB E.5. MeHegxMeHT b тe.eкoммyнмкaцмax. - M.: 2005.

2. Bomto.obckum H.B., Ka.MHMHa A.n., Ma3ypoBa M.M. Экoнoмu4ecкuм aHa.ui3. - M.: OpaMT, 2014. 251 c.

3. CTpuHKOBcKaa A.C. AHa.ui3 u AuamocruKa $UHaHc0B0-x03aMcTBeHH0M fleaTe.bHocTU npeflnpuaTua. - M: 2016.

4. PexanoB X. X. O.um Tat.MMHM MO.ua.amTupumHMHr xopuxurn Taxpu6a.apu. // Экoнoмuкa u ^urnaHcbi (y36eKucTaH), (2012). (9), 31-35 6..

5. Ca.uMOB A. A. Bonpocbi noBbimeHua Ka^ecTBa KagpoB b Bbicmux 06pa30BaTe.b-Hbix y^pexgeHuax Pecny6.UKU y36eKucraH. // Theoretical & Applied Science, 2018. (9), 370-375 c..

6. K,ax,x,opoB O.C. Tat.uiM Myaccaca.apu 6omKapyBUHUHr caMapaflop.uruHu 6ax,o.amflaru eHgamyB.ap Ba ycy..ap // "MKTucoAueT Ba uннoвaцuoн TexH0.0rua.ap" u.mum э.eктpoн xypHa.u. 2017. № 1, aHBapb-^eBpa.b,

7. Tema6oeB T.3. O.uM Tat.uM Tu3uMufla uннoвaцuoн ^ao.uaTHu ax6opoT TexHO.oru-a.apu acocuga TaK0Mu..amTupum My..apu. // "NKTucoflueT Ba uннoвaцuoн TexHO.orua-.ap" u.mum э.eктpoн xypHa.u, 2018. (3).

8. CoTBO.gueB H. "Iqtisodiyot va innovatsion texnologiyalar" ilmiy elektron jurnali. 2020. № 4, iyul-avgust.

3AM0HABMM TAl^MM / COBPEMEHHOE 0BPA30BAHME 2022, 2 (111)

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.