Научная статья на тему 'РАҚАМЛАШГАН ТАЪЛИМ: ИЛҒОР ЁНДОШУВ ҲОЗИРГИ КУН АХБОРОТ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ'

РАҚАМЛАШГАН ТАЪЛИМ: ИЛҒОР ЁНДОШУВ ҲОЗИРГИ КУН АХБОРОТ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Науки о Земле и смежные экологические науки»

93
21
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
рақамлашган таълим / олий таълим тизими / сифат индекси / махорат дарслари / digital education / higher education system / quality index / master classes.

Аннотация научной статьи по наукам о Земле и смежным экологическим наукам, автор научной работы — Нозима Сирожитдинова

Ушбу мақолада хозирги кундаги рақамлашган таълимнинг жамиятдаги ўрни ва истиқболлари тўғрисида гап борган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

This article discusses the role and prospects of digital education in society today

Текст научной работы на тему «РАҚАМЛАШГАН ТАЪЛИМ: ИЛҒОР ЁНДОШУВ ҲОЗИРГИ КУН АХБОРОТ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ»

ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 6 |

2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 DOI: 10.24412/2181-1385-2021-6-1237-1242

РАЦАМЛАШГАН ТАЪЛИМ: ИЛГОР ЁНДОШУВ ХОЗИРГИ КУН АХБОРОТ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ

Нозима Сирожитдинова

Тошкент вилояти Чирчик давлат педагогика институти Nozima.03 @mail .ru

АННОТАЦИЯ

Ушбу маколада хозирги кундаги ракамлашган таълимнинг жамиятдаги урни ва истикболлари тугрисида гап борган.

Калит сузлар: ракамлашган таълим, олий таълим тизими, сифат индекси, махорат дарслари.

ABSTRACT

This article discusses the role and prospects of digital education in society

today.

Keywords: digital education, higher education system, quality index, master classes.

КИРИШ

Замонавий технологиялар жуда катта тезликда ривожланмокда. Купгина фаолият йуналишлари ракамли тизимларга утади: касалхоналар, овкатланиш корхоналари, укув муассасалари. Мутахассислар мактаб укув дастурини електрон форматга утказиш тугрисида тобора купрок гаплашмокдалар. Ушбу гоя амалга оширилганда нафакат таълим тизими, балки унинг мазмуни ва максади хам узгаради.

Мактаб таълимининг замонавий формуласи ескисидан тубдан фарк килади. Таълимни ракамлаштириш - електрон тизимга утиш жараёнининг номи.

АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ

Таълимни ракамлаштириш: хусусиятлари ва тамойиллари.

Хрзирча келажакдаги узгаришлар хакида батафсил гапириш кийин, аммо хозир нима узгаришини айтишимиз мумкин.

ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 6 |

2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 DOI: 10.24412/2181-1385-2021-6-1237-1242

Укув материаллари, режалар, дарслар, журналлар ва кундаликлар хаммаси онлайн версияларга утади . Талаба дарсларни уйдан чикмасдан, Интернет оркали олиб бориши мумкин булади. Талаба машгулотлар учун батафсил маълумот топадиган електрон манбалар яратилади.

Мактаблар замонавий технологиялар билан жихозланади: компютерлар, планшет панеллари. Ахборот таркибига кириш учун хар бир муассаса Интернетга уланади.

Укитувчилар янги таълим тизимини урганишлари керак. Ушбу касб бутунлай узгаради. Ракамлаштириш - бу материални уз-узини урганиш демакдир. Укитувчи ёрдамчи, куратор вазифасини бажаради, у билан факат керак булганда богланиш керак булади.

Ракамли таълим тизимининг ижобий томонлари

•S Уз-узини тарбиялаш . Келажакдаги тизим мустакил ишлашни назарда тутганлиги сабабли, бола болалигиданок узи билимга интилиши кераклигини тушунади. Келажакда бундай тарбия инсоннинг характерини янада мустахкам килади. Укитувчилар томонидан ортикча гамхурликсиз талаба яхши натижаларга еришади.

S Когоз ишларининг етишмаслиги . Мактаб укувчилари бир вактнинг узида бир нечта дарслик ва дафтарларни олиб юришлари керак, улар катта жой егаллайди ва сумкада огирлиги катта. Юк шунчалик кучли булиши мумкинки, боланинг танаси огрийди. Ракамли таълим инсонни тогдаги когозлар ва китоблардан халос килади. Барча дарсликлар ва кулланмалар компютерга мос келади ва планшет иш китобларини алмаштиради.

S Жамгарма. Ракамли тизим когозли версияларни бекор килганлиги сабабли, ота-оналар дафтар, дарслик, калам ва бошка иш юритиш материалларига пул сарфлашлари шарт емас. Бундан ташкари, укув куроллари жуда киммат. Факат ески жихозлар ишдан чиккан такдирда електрон версияларини янгиларига алмаштириш керак булади.

S Укитувчиларнинг ишларини соддалаштириш . Укитувчилик касби енг кийин касблардан бири хисобланади. Ёш онгларни тарбиялашга катта куч ва асаб сарф килинади. Ракамли тизимда укитувчининг вазифаси ёрдам беришдан иборат. Укитувчи укувчиларни ривожлантириш йуналишини белгилайди. Мактаб укувчилари унга факат тортишувли вазиятларда мурожаат килишади.

S Келажакка кадам куйинг . Ракамли таълимга утиш Интернет технологияларини яратишда мухим боскич хисобланади. Х,озир илм-фан юкори тезликда ривожланмокда, хар куни янги тузилмалар пайдо булади.

ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 6 |

2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 DOI: 10.24412/2181-1385-2021-6-1237-1242

Таълимни ракамлаштириш мактаб укувчиларига келажакда ахборот оламида яхши харакатланишига ёрдам беради.

НАТИЖАЛАР ВА МУХОКАМА

Онлайн таълимнинг камчиликлари

• Салбий натижа хавфи. Ушбу узгаришлар драматик булади. Бундай янгилик ижобий буладими-йуклигини аник айтиш имкони йук Ушбу тизим биринчи марта кулланилади, шунинг учун шунга ухшаш нарсалар билан таккослаш ишламайди.

• Ижод етишмаслиги. Олимлар ранг дизайни одамга маълумотни яхширок еслаб колишига ёрдам беришини исботладилар. Хдтто катталар хам кичик тузатишлар билан уз ёзувларини яратишга даъват етилади. Бу шунингдек ижодкорликни ривожлантиради. Бирок, ахборот технологиялари узини исботлаш имкониятини истисно килади. Електрон версиялари "куру;" характерга ега. Бола зерикарли хикояга тезда урганиб колади. Болалар ижодкорлиги сезиларли даражада зарар куради.

• Рухий хушёрликни камайтириш . Ушбу ходисани хозирданок кузатиш мумкин. Инсон бирор нарса хакида уйлашига хожат йук, у мустакил равишда маълумот олишни тухтатди. Керакли маълумотларни билиш учун Интернетга кириш кифоя. Бу фикрлаш кобилиятининг заифлашишига олиб келади.

• Ёмон ижтимоийлашув. Укувчи биринчи марта мактабга келганида, у ерда дусти билан учрашиш ехтимоли жуда оз. Бола дархол узини бошка жамиятда топади, у ерда у хеч кимни танимайди. Институтда у нафакат билим олади, балки дустлар орттиради, жамият билан узаро муносабатларни урганади. Ахборот тизими инсониятнинг ижтимоийлашуви даражасини сезиларли даражада пасайтиради. Бу шахснинг янада ривожланишига таъсир килади.

• Жисмоний ривожланиш билан боглик муаммолар . Визён ва нозик восита кобилиятлари биринчи навбатда узгаради. Екранлардан узок вакт фойдаланиш кузнинг чарчашига олиб келади. Вакт утиши билан куйидагилар булади: куруклик; кизариш; тирнаш хусусияти; куришнинг ёмонлашиши. Кейинги авлодларда куриш кобилияти яхши одам деярли йук. Бирок, келажакда технологиялар бола ривожланиши учун хавфсизрок булиши мумкин. Клавиатура ва планшет билан ишлаш бармоклар физиологиясини узгартиради. Суяклар, бугинлар ва мушакларнинг тузилиши узгариши мумкин.

ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 6 |

2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 DOI: 10.24412/2181-1385-2021-6-1237-1242

• Мутлак назорат. Бу талабалар, укитувчилар ва ота-оналарга тегишли. Х,ар бир инсон учун шахсий файл тузилади, оила хакида батафсил маълумотлар тупланади. Бу жамиятни тулик бошкаришга олиб келади. Куйи даражада, бола катталардан хеч нарсани яшира олмайди. Илгари, кундаликни яшириш, бахолашни тугрилаш ва шарх хакида сукут саклаш мумкин еди. Келажакда бу мумкин емас, бу болалар учун ёмон. Бу мустакилликка сезиларли таъсир килади. Бола муаммоларга дуч келганда, у нотугри йуллар билан булса хам, уларни узи хал килишга харакат килади.

• Тарбиячиларнинг вазифаси. Ракамлаштиришдан сунг укитувчи тушунчаси бутунлай узгартирилади. Профессионаллар урнини роботлар ва виртуал тизимлар егаллайди. Одамлар ишсиз колади.

Ахборотни узгартириш зарурми

ХУЛОСА

Бундай тизимнинг барча ижобий ва салбий томонларини бахолаш учун унинг натижалари унлаб йиллар утиб мумкин булади. Вакти келганда, таълимнинг бутун таркиби узгаради. Яхши ёки ёмон - бу бироздан кейин хал килинади.

REFERENCES

1. Ахмедов, Б. А. (2021). Задачи обеспечения надежности кластерных систем в непрерывной образовательной среде. Eurasian Education Science and Innovation Journal, 1(22), 15-19.

2. Akhmedov, B. A., Shuhkrat, K, (2020). Cluster methods of learning english using information technology. Scientific Progress, 1(2), 40-43.

3. Akhmedov, B. A. (2021). Development of network shell for organization of processes of safe communication of data in pedagogical institutions. Scientific progress, 1(3), 113-117.

4. Akhmedov, B. A., Majidov, J. M. (2021). Practical ways to learn and use the educational cluster. Экономика и социум, 2(81).

5. Akhmedov, B. A. (2021). Cluster methods for the development of thinking of students of informatics. Academy, 3(66), 13-14.

6. Akhmedov, B. A. (2021). Innovative cluster model for improving the quality of education. Academic Research in Educational Sciences, 2(3), 528-534.

ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 6 |

2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 DOI: 10.24412/2181-1385-2021-6-1237-1242

7. Ахмедов, Б. А. (2021). Динамическая идентификация надежности корпоративных вычислительных кластерных систем. Academic Research in Educational Sciences, 2(3), 495-499.

8. Majidov, J. M., Akhmedov, B. A. (2021). Use of multimedia technologies as a means of increasing students motivation to learn a foreign language. Ekonomika i sotsium, 3(82).

9. Akhmedov, B. A. (2021). Information technologies in Cluster systems: a competence approach. Universum: технические наук, 4 (85).

10. Kudratilloev, N. A., Akhmedov, B. A. (2021). Application of communication-cluster technologies in pedagogical institutions: interactive methods of processing graphic data. Scientific Progress, 1(5), 191-198.

11. Kudratilloev, N. A., Akhmedov, B. A. (2021). Methods of use of web-applications on the basis of innovative methods. Ekonomika i sotsium, 3(82).

12. Yusupov, M., Akhmedov, B. A., & Karpova, O. V. (2020). Numerical simulation of nonlinear vibrations of discrete mass with harmonic force perturbation. Acta of Turin Polytechnic University in Tashkent, 10 (4), 71-75.

13. Ахмедов, Б.А., Якубов, М. С., Карпова, О. В., Рахмонова, Г.С., & Хасанова, С. Х. (2020). Геймификация образовательного процесса кластерный подход. INTERCONF, 2 (38), 371-378.

14. Kuzmanova, G. B., Beketov, N. AO. (2020). Use of Historical Materials in Teaching Mathematics in Continuous Education. The American Journal of Social Science and Education Innovations, 2(09), 531-537.

15. Seytov, A. J., Esonturdiyev, M. N., Qarshiboyev, O. S. O., & Quzmanova, G. B. (2020). Logarifmlarning ayrim hayotiy masalalardagi tarbiqi. Academic research in educational sciences, (3).

16. Kuzmanova, G. B., Kuzmanova, N. N. (2021). Umumiy o'rta ta'lim maktab matematika darslarida o'rganiladigan konsentratsiyaga va aralashmaga doir matnli masalalarni yechishni ba'zi tadbiqlari. Ekonomika i sotsium, 5(84).

17. Kuzmanova, G. B. (2021). Umumiy o'rta ta'lim maktablari matematika darslarida matnli masalalarni o'rgatishda innovatsion klaster usulining ahamiyati. Ekonomika i sotsium, 4(83).

18. Kuzmanova, G. B. (2021). Umumiy o'rta ta'lim maktablarida matnli masalalarning ta'limiy ahamiyati. Academic research in educational sciences, 2(3), 1154-1159.

19. Tadjibaev, I. U. (2021). On the problem of the specific frequency of globular clusters. EUREKA: Physics and Engineering, 2, 137-142.

ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 6 |

2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 DOI: 10.24412/2181-1385-2021-6-1237-1242

20. Нуритдинов, С. Н., Таджибаев, И. У., Расторгуев, А. С. (2021). К проблеме классификации шаровых скоплений. расчет степени концентрации звезд для 26 скоплений. Письма в Астрономический журнал, 47(3), 197-204.

21. Таджибаев, И. К. (2020). К теории происхождения систем шаровых скоплений вокруг галактик. Евразийский союз ученых, 7-2, 59-64.

22. Нуритдинов, С., Кутлимуратов, С., Таджибаев, И. (2020). Специальный сводный каталог карликовых галактик во вселенной до расстояний 121 мпк. Uzbek Journal of Physics, 22(4), 329.

23. Tadjibaev I.U., Begaliev, J. U., Usmonov Sh. N. (2020). The role of physics in career guidance. Pedagogy & Psychology. Theory and practice International scientific journal, 30(4), 31.

24. Таджибаев, И. У., Нуритдинов, С. Н. (2019). Новая классификация шаровых скоплений звезд. «Узбекский физический журнал», 21(3), 196-199.

25. Tadjibaev, I. U., Nuritdinov, S. N. (2019). A new classification of the globular star clusters. Uzbekiston Fizika Zhurnali, 21(3), 196-199.

26. Ganiev, J. M., Tadjibaev, I.U. (2018). Small-Scale Modes on the Background of Non-Stationary Disc-Like Models of Self-Gravitating Systems. Modern Star Astronomy. 1, 104-106.

27. Таджибаев, И. У., Нуритдинов, С. Н., Муминов, А.А. (2017). Нелинейная космология системы шаровых скоплений вокруг галактик. Украшський фiзичний журнал, 62(12), 1050-1057.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.