Научная статья на тему 'ПСИХОЛОГИЯДА САНОГЕН ВА ПАТОГЕН ТАФАККУР ХУСУСИЯТЛАРИ, ФУНКЦИЯЛАРИНИ ЎРГАНИЛИШИ'

ПСИХОЛОГИЯДА САНОГЕН ВА ПАТОГЕН ТАФАККУР ХУСУСИЯТЛАРИ, ФУНКЦИЯЛАРИНИ ЎРГАНИЛИШИ Текст научной статьи по специальности «Психологические науки»

CC BY
75
9
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
шахс / тафаккур / саноген тафаккур / патоген тафаккур / хулқ-атвор / ота-она / оила / маънавий / моддий / эстетика / фазилат / хусусият. / личность / мышление / саногенное мышление / патогенное мышление / поведение / родители / семья / духовное / материальное / эстетика / добродетель / характеристика

Аннотация научной статьи по психологическим наукам, автор научной работы — Абдураҳмонова Зуҳра Абдураҳмон Қизи

Ушбу мақолада саноген ва патоген тафаккур хусусиятларининг намоён бўлиши, унинг долзарблиги, мамлакатимиз ва хориж педагог, психолог олимларининг илмий қарашлари, тажрибаси, саноген тафаккур шаклланишига таъсир этувчи омиллар ва мезонларнинг фаолиятда намоён бўлиши ҳамда ижтимоий-психологик жиҳатлари ёритилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ИЗУЧЕНИЕ ХАРАКТЕРИСТИК И ФУНКЦИЙ САНОГЕННОГО И ПАТОГЕННОГО МЫШЛЕНИЯ В ПСИХОЛОГИИ

В данной статье описаны особенности саногенного и патогенного мышления, его актуальность, научные взгляды и опыт педагогов и психологов в нашей стране и за рубежом, проявление факторов и критериев, влияющих на формирование саногенного мышления в деятельности, социально-психологические аспекты.

Текст научной работы на тему «ПСИХОЛОГИЯДА САНОГЕН ВА ПАТОГЕН ТАФАККУР ХУСУСИЯТЛАРИ, ФУНКЦИЯЛАРИНИ ЎРГАНИЛИШИ»

Абдура^монова Зух,ра Абдурах,мон ^изи,

Низомий номидаги Тошкент давлат педагогика университети "Умумий психология" кафедраси доценти, психология фанлари буйича фалсафа доктори (PhD)

ПСИХОЛОГИЯДА САНОГЕН ВА ПАТОГЕН ТАФАККУР ХУСУСИЯТЛАРИ, ФУНКЦИЯЛАРИНИ УРГАНИЛИШИ

УУК: 159.9

DOI: 10.34920/SO/VOL_2023_ISSUE_6_2

АБДУРАЦМОНОВА З.А. ПСИХОЛОГИЯДА САНОГЕН ВА ПАТОГЕН ТАФАККУР ХУСУСИЯТЛАРИ, ФУНКЦИЯЛАРИНИ УРГАНИЛИШИ

Ушбу маколада саноген ва патоген тафаккур хусусиятларининг намоён булиши, унинг дол-зарблиги, мамлакатимиз ва хориж педагог, психолог олимларининг илмий карашлари, таж-рибаси, саноген тафаккур шаклланишига таъсир этувчи омиллар ва мезонларнинг фаолиятда намоён булиши х,амда ижтимоий-психологик жих,атлари ёритилган.

Таянч суз ва тушунчалар: шахс, тафаккур, саноген тафаккур, патоген тафаккур,хулк-атвор, ота-она, оила, маънавий, моддий, эстетика, фазилат, хусусият.

АБДУРАХМОНОВА З.А. ИЗУЧЕНИЕ ХАРАКТЕРИСТИК И ФУНКЦИЙ САНОГЕННОГО И ПАТОГЕННОГО МЫШЛЕНИЯ В ПСИХОЛОГИИ

В данной статье описаны особенности саногенного и патогенного мышления, его актуальность, научные взгляды и опыт педагогов и психологов в нашей стране и за рубежом, проявление факторов и критериев, влияющих на формирование саногенного мышления в деятельности, социально-психологические аспекты.

Ключевые слова и понятия: личность, мышление, саногенное мышление, патогенное мышление, поведение, родители, семья, духовное, материальное, эстетика, добродетель, характеристика.

ABDURAKHMONOVA Z.A. THE STUDY OF CHARACTERISTICS AND FUNCTIONS OF SANOGENIC AND PATHOGENIC THINKING IN PSYCHOLOGY

This article describes the characteristics of sanogenic and pathogenic thinking, its relevance, the scientific views and experience of pedagogues and psychologists in our country and abroad, the manifestation of factors and criteria affecting the formation of sanogenic thinking in the activity, and the socio-psychological aspects.

Key words and concepts: personality, thinking, sanogenic thinking, pathogenic thinking, behavior, parents, family, spiritual, material, aesthetics, virtue, characteristic.

Кириш.

Республикамизда позитив, креатив, мантикий, тарихий, маънавий тафаккурларни ривожлантириш механизмларини кучайти-риш, мулокотга интилиш, билишга интилиш, узини-узи намоён этиш, иродалилик сифат-лари, эх,тиёжлар, мотивларни ривожлантириш масалаларини такомиллаштиришнинг меъё-рий асослари яратилган. Узбекистон Респу-бликаси Президенти Шавкат Мирзиёев таъ-кидлаганидек: "Зеро, бугун инсоният Fоявий урушлар, маънавий зиддиятлар, зуравон Fояларнинг дунёни кайта таксимлашга каратилган уйинлари авж олган шид-датли замонда яшаяпти. Хозир бузFунчилик, ахлоксизлик ва маънавий инкирозлар х,ар качонгидан х,ам хатарли тус олмокда. Ёшла-римиз бундай шароитларда х,амиша хушёр ва огох, булиши, фитна ва Fаразли максадлар, манфаатдор кучлар турганини бир лах,за х,ам унутмасдан, ёшлигиданок соFлом тафаккурни шакллантириш лозим"1.

Мавзунинг долзарблиги социогенетик концепция намоёндалари инсоннинг бутун тараккиёти, шу жумладан, шахсий хусуси-ятларнинг таркиб топиши, асосан, тажри-бага боFликдир. Бу назарияда шахсда руй берадиган узгаришларни жамиятнинг тузи-лиши, ижтимоийлашиш усуллари, атрофи-даги одамлар билан узаро муносабат восита-лари асосида тушунтирилади. Бу таълимотга кура инсон биологик тур сифатида тугилиб, х,аётдаги ижтимоий шарт-шароитларнинг бевосита таъсири остида шахсга айланади.

Мавзу буйича илмий изланишларнинг кискача тах,лили.

Муаммонинг урганилганлик дара-жаси. Узбекистон психолог-олимларидан М.Г.Давлетшин, Э^^озиев, Б.Р.Кодиров, В.М.Каримова, З.Т.Нишанова, F.Б.Шоумаров, Н.С.Сафаев, А.А.Жабборов, Б.М.Умаров, Ш.Б.Баратов, Р.С.Самаров, П.С.Эргашев, Н^.Комилова, Н.Н.Халиловалар томонидан шахснинг тафаккури, маънавияти уни ривожлантириш боскичларини тадкик этишган.

МДХ давлатларидан Ю.М.Орлов, Ю.В.Морозюк, С.Ф.Марчукова, Ю.Н.Краинова,

1 Мирзиёев Ш.М. Буюк келажагимизни мард ва оли-жаноб халкимиз билан бирга курамиз. - Тошкент: "Узбекистан", 2017. -.Б.488.

С.К.Скурыгина, А.Л.Рудаков, Т.Н.Васильева, М.С.Козловская, А.В.Коливатов, Г.Г.Башанаева, М.М.Данина, Ф.Р.Тхагова, А.Ю.Гильман, Г.Абрамова, А.Н.Фаминова, Г.А.Цукерман, В.П.Зинченколар тадкикотларида инсон тафаккури ва уни ривожлантиришнинг фалсафий-методологик жих,атлари тадкик этилган. Л.С.Виготский, Л.С.Рубинштейн, А.Леонтьев, Ю.Л.Ханинларнинг тадкикот ишларида тафаккур ривожининг психологик жих,атлари урганилган. В.Сластенин, И.Исаев, Е.Шиянов, И.М.Спивакларнинг илмий изла-нишларида маънавий-ахлокий тафаккурга доир масалалар тадкик этилган.

Хориж олимларидан З.Фрейд, К.Юнг, К.Хорни илмий изланишларида инсоннинг тараккий этишида тафаккурнинг хусусиятлари, унинг саломатликка ижобий таъсир этиши, билиш жараёнларида тафаккурнинг онг ости фаолиятидаги урни тадкик килинган. Скотт Плаус, А.Маслоу, А.Бек, В.Франкл, Г.Лефрансуа, А.Адлер, К.Левинларнинг тадкикотларида инсон тафаккурининг турли жих,атлари тадкик этилган. Ч.Д.Спилбергер тадкикотларида шахснинг ижтимоий кадриятларини диагностика килиш, гурухда хулк-атвор мотива-циясини урганиш асосида инсон тафаккури тараккиётининг боскичлари тадкик килинган.

Мацоланинг илмий янгилиги шахснинг саноген тафаккурини ривожлантириш омил-ларидан - соFлом мух,ит, ростгуйлик, инсон кадр-киймати, сабр-каноат, компонентлари-рефлексив, регулятив, максадга йуналганлик, шахснинг англанган фаолияти, миссий ирода, х,иссиётларини назорат килиш ижтимоий тасаввурлар концепцияси асосида аниклаштирилган;

шахсда саноген тафаккурнинг ривож-ланганлиги шахс хулк-атворига боFликлиги "Ижтимоий тафаккурни урганиш" психологик суровномаси асосида аникланган;

саноген тафаккурга оид назарий билим эгаллаш, шахс ижтимоий хулк-атворини кор-рекциялаш ва ривожлантириш психокор-рекцион тренинг воситасида ривожланиши аникланган;

шахс саноген тафаккурни ривожлантириш, шахс хусусиятлари ва хулк-атворига таъсир этувчи курсаткичлар таълим жараёни, шахслараро муносабатлар, касбий камолот

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 6 (127)

каби ижтимоий омиллар билан боFлик1лиги аникланган.

Тадцицотнинг мацсади шахс хулк-атворига таъсир этувчи саноген тафаккур-нинг ижтимоий-психологик хусусиятларини ривожлантириш усуллари, функциялари, тех-нологияларини тах,лил килиб, урганилган илмий маълумотлар асосида саноген тафак-курни ривожлантириш механизмларини тако-миллаштиришдан иборат.

Тадцицотнинг объекти саноген тафак-курни ривожлантириш жараёни булиб, уму-мий урта таълим мактаби педагоглари, мактаб укувчилари ва олий таълим муассасаси тала-баларида урганилган.

Тадцицотнинг эмпирик манбаини "Саноген тафаккур" когнитив-х,иссий тести (С.Н.Морозюк); «Реактив ва шахсий хавотир-ланиш даражасини бах,оловчи» тест (Спил-бергер ва Ханин); шахс муваффакиятга эри-шиш мотивациясини урганиш методикаси (Т.Элерс), '^-сортировка, яъни шахс хулк-атворини аниклаш" ижтимоий суровнома натижалари ташкил этди.

Асосий к,исм.

Шахс масаласи урганилганда, инсоннинг хулк-атворига урFу берилади. Хулк-атвор тафаккур оркали бошкарилиши сабабли, тафаккур одатда икки гурух,га булинади - патоген ва саноген. Касалликни келти-риб чикарадиган патоген тафаккур ёки фик-рлаш "маданият талаблари билан дастур-лаштирилган таниш ва автоматизмлар томо-нидан бошкариладиган кундалик фикрлаш" деб номланади. СоFликни саклашга ёрдам берувчи, рух,ий х,олатларини бошкара олиш имкониятига эгалик саноген тафаккур дейи-лади. "Саноген тафаккур - ички стрессни бар-тараф эта олади, зурикишни камайтириш, х,иссиётларни жиловлай олиш, эх,тиёжлар ва истакларга интилиш имконини берадиган ва шунга мос равишда касалликнинг олдини олишга имкон берадиган фикрлаш" деб изох.ланган1.

Рус психолог олимаси Л.И.Адамян (2012) Одам эмоционал сох,аси саноген тафаккур ёрдамида фаровонликка эришиши мум-кин булган илмий фараз х,исобланади. "Сано-

1 Орлов Ю.М. Саногенное мышление / Ю.М. Орлов. -М.: Слайдинг, Кн. 1.-2006. - С. 96.

ген тафаккур-аклий мувозанатга эришиш учун восита ва механизм булиб хизмат килади. Бу эса аклий х,олатларни тан олиш ва тартибга солиш имконини беради. Саноген сузи соFлом маъносини англатар экан, соFлом тафаккур ижтимоий макбул булган хулк-атворни бошкариб, хотиржам х,аётни таъминлаш, функциясини бажаради. Патоген тафаккур турли рух,ий касалликларни, азоб-укубатларни оFир изтиробларни келтириб чикарса, саноген тафаккур эса бундай салбий жараён-ларга карши курашишга ёрдам беради. Шу билан бирга саноген тафаккур-х,иссий муво-занат, х,аётий фаровонлик, биологик саломат-ликка х,ам х,исса кушувчи x1ис-туЙFулар, х,амда жараёнларнинг натижаларини англаб ижобий хулоса чикаришдир2.

А.В.Колеватовнинг таъкидлашича "Вазиятга мос келмайдиган карама-каршиликлар; журъ-атсизлик куркув, валима, жиззакилик, нафрат, Fазаб, уялиш х,исси, хафагарчилик кабилар шахснинг х,аётий фаолиятига салбий таъсир курсатади, масалан: х,аёт факат бахтсизлик-дан иборат, х,амма инсонлар ёмон, омад йук нарса, булмайди х,ам, х,аёт бу -зулмат, мен энг омадсиз одамман каби салбий фикрлар билан яшайди. Хатто салбий х,одисалар, бахтсизли-кларни кутиб, уз тасаввурларига чакиради. Шунинг учун ноаник фикрлар билан таш-вишга тушиб, натижада рух,ий ва биологик саломатлигини йукотади. Бу хатти-х,аракат патоген тафаккур деб аталади. Инсоннинг соFлом ва носоFлом турмуш тарзи шахсий хатти-х,аракатларнинг яъни патоген ё саноген тафаккури таъсирига боFликдир"3.

Ю.А.Орлов - саноген тафаккур узига хос хусусиятларини шахсга аввало шахснинг рух,ий азоб-укубатлардан кутилиши, "мажбу-рий фикрлаш"дан фаркли равишда ижтимоий х,имоя механизмларини бажарувчи онгли равишда фикр юритиш кабиларни шахснинг х,аётий имкониятлари сифатида изох,лаган. Унинг карашларига кура, ижтимоий х,имоя

2 Адамян Л.И. Связь саногенной рефлексии с показателями психологической устойчивости личности // Теория и практика общественного развития. - 2012. - № 3. - С. 73-76.

3 Колеватов А.В. Формирование саногенной направленности личности курсантов юридических вузов ФСИН России в процессе профессиональной подготовки. Автореферат к.п.н. - М.: 2014.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 6 (127)

механизмларидан ташкари, саноген тафак-кур доимий стресс х,олатига тушишдан асраб, патоген тафаккур ривожланишини олдини олади. Муаллифнинг фикрига кура патоген тафаккур шахснинг рух,ий азобланиб яшашига, доимий стресс х,олатларига тушишига сабаб булади, деб таъкидланиб, патоген тафаккурни намоён этувчи хусусиятларни баъзиларини изох,лаган:

• узини-узи бошкара олмаслик, зарарли уй-хаёллар билан яшаш, реал вокеликдан ажралиб колиш, ижобий тасаввурнинг йуклиги;

• уй-хаёлларнинг х,ар бири салбий х,аракатларга йуналиши, х,иссиётларга бери-лувчанлик характер белгиларида намоён булади.

• узини-узи реал х,олатини англамайди. Хар бир вазиятдан салбий таассурот олиш, атрофдагиларга салбий муносабатда булиш;

• патоген фикрлаш бу салбий вазият-ларни купрок эслаб колади ва шу хотира билан яшайди, натижада доимо хафагарчи-лик, норозилик х,иси, х,асад, уч олишга инти-лиш, куркув ва бошка комплекслардан холос була олмайди1.

• патоген фикрлашнинг узига хос хусуси-яти бу хатоларни такрорлаш, муаммоли вази-ятларни купайтириш ва уни тан олмасликдир.

Саноген тафаккур, аксинча, психикани яхшилашга, ички зурикишларни бартараф этишга, узок вактлик хотиралардан воз кечиш имконини беради. Атрофдагилардан шикоят килмайди. Хаётда юз берган 0Fир вазият-ларни сакламайди, салбий миссий х,олатларни бартараф кила олади.

В.Франкл узок вакт изланишлари ва куза-тишларидан келиб чикиб саноген тафаккурни намоён этувчи баъзи хусусиятларни изох,лаган: "Уз-узини кузата олиш, хафа-гарчилик х,олатидан чика олиш, тушкунлик х,олатларида расм чизиш, мусика тинглаши, мактуб ёзиши, раксга тушиш каби х,аракатлар билан шуFулланишини кузатиш мумкин. Шуниси эътиборга лойикки, юморга мойил-лиги билан х,ам намоён булади"2.

1 Орлов, Ю.М. Восхождение к индивидуальности / Ю.М. Орлов. - М.: Просвещение, 1991. — Б.287,141-142.

2 Франкл В. Человек в поисках смысла. - М.: Прогресс, 1990. - 336 с.

И.Е.Волпертнинг сузларига кура, саноген тафаккур-стрессли вазиятлар, 0Fир хрлатларда жараённи позитив томонга кабул кила олиши билан ижобий жих,ат х,аисобланади, кейин-чалик бушашиш ёки вокеа ёки тасвирни янги ижобий х,иссий контекстга кучириши, яъни тушкунлик х,олатларини ёркин х,олатлар сифа-тида ба^олаб эслаши мумкин, х,иссиётни кел-тириб чикарувчи тасвир ёки вокеадан ^ам керакли сабок олишга интилиши, узини сами-мий намойиш этиши, унинг х,аётида салбий окибатларни келтирувчи объектдан воз кечишга интилиши билан ажралиб туради;3

- саноген тафаккур "тузилиши" - рух,ий ^олатларни онгли бошкариши, комму-никатив кобилиятнинг ривожланганлиги, баркарорлик;

- саноген тафаккур эгаларида кенг дунёкараш, теран фикрлаш, ички маданияти-нинг ривожланганлиги билан намоён булади.

Шахсинг хатти-х,аракати унинг фаровон-лигига, кайфиятига, соFлиFига ва х,аётининг бошка жих,атларига ё ижобий ёки салбий таъ-сир курсатиши мумкин. Вазиятга мос кела-диган хатти-^аракатлар соFлик ва фаровон-ликка ижобий таъсир курсатади ва саноген хатти-х,аракатлар х,исобланади. Вазиятга мос булмаган карама-карши хатти-х,аракатлар шахснинг ^аётига салбий таъсир килади; бу хатти-х,аракатлар патоген хатти-х,аракатлар деб аталади. Шахснинг соFлом рух,ият ва соFлом турмуши тарзи патоген ва саноген хатти-х,аракатларининг окибатларига боFлик (Орлов, 2006)4.

Иккала фикрлаш услубининг яна бир узига хос хусусияти уларнинг стрессга жараёнига таъсир тури билан намоён булади. Шахс патоген тафаккур-стресс ва уни келтириб чикарган вазиятни давом эттириши х,амда узгалардан шикоят килиши билан изох,ланади. Саногеник тафаккур-стресс ва уни келтириб чикарган вазият таъсирини тухтатиш ва узининг рух,ий ^олатини тиклашга уриниши ва мавжуд

3 Бодалев А.А. Психология общения. - М.:Изд-во Институт практической психологии, Воронеж: НПО МОДЕК, 1996. - Б. 254.

4 Орлов Ю.М. Саногенное мышление / Ю.М. Орлов. -М.: Слайдинг, Кн. 1.-2006. - С. 96.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 6 (127)

х,олатни яхшилашга булган х,аракати билан ажралади. (Орлов, 1991 )1.

Патоген тафаккурнинг намоён булиш хусу-сиятлари:

• психологик х,имояси (тажовуз, куркув, агрессия, салбий тасаввурлар, куполлик ва бошкалар);

• х,иссиётлари (шармандалик, Fазаб, айб-дорлик, уялиш ва б.);

• табиатан мойиллик парадигмалари (зуравонлик, касос, тахдид)2.

Патоген ва саноген тафаккурнинг бир-биридан фарк курсатувчи умумий хусусиятла-рини Т.Н.Василова х,ам тах,лил килган.

Патоген тафаккур шахснинг куйидаги хусу-сиятларида намоён булади:

1) хаёлпарастлик, х,аётий реалликдан кочиш, салбий тасаввурлар билан яшаш;

2) рефлексивликни етишмаслиги, узига реал бах,о беролмаслик;

3) узи англамаган хатти-х,аракатларни амалга ошириш, яъни узини ва вазиятни тах,лил килиш имкони йуклиги;

4) доимий рух,ий тушкунликдан чиколмаслик, негативларни х,иссиётларни саклаш, (хафагарчилик, х,асад, касд, уят, куркув ва бошкалар);

5) салбий х,иссиётларни келтириб чикарувчи аклий онгсизлик операциялари, агрессивлик;

6) хотираларда яшашга мойиллик; утмиш хотиралардан воз кеча олмаслик;

7) келажакка нисбатан салбий тахминлар, яъни бахтсизликларни кутиб яшаш;

8) узидан воз кечиш, узини яроксиз, кераксиз, кобилиятсиз одам деб билиш;

9) атрофдаги одамлар билан узаро очик, самимий якинлик (мех,р-мух,аббат) ва муноса-батларда була олмаслик ва уларни рад этиш;

10) шахсий ва ижодий имкониятларидан фойдалана олмаслик, уз-узига ишонч паст-лиги3.

1 Орлов Ю.М. Саногенное мышление / Ю.М. Орлов. -М.: Слайдинг, Кн. 1.-2006. - С. 96.

2 Васильева Т.Н. Формирование саногенного мышления младшего школьника: учеб. пособие. - Калининград: Изд-во КГУ, 1997. - Б. 43-54.

3 Васильева Т.Н. Формирование саногенного мышле-

ния младшего школьника: учеб. пособие. - Калининград:

Изд-во КГУ, 1997. - Б. 43-54.

Саноген тафаккур куйидаги асосий хусуси-ятлар билан намоён булади:

• уз хулк-атвор аклий бошкара олиш (маълум максадларга йуналганлиги);

• ички хотиржамликни мавжудлиги, ижобий фикрлаш, уз тажрибасини кузатиш, туFри хулоса чикара олиш имконияти;

• тинчлик ва осойишталикка интилиш, зиддиятларни босиклик билан бартараф эта олиш кобилияти;

• ижобий тасаввурларга бойлик, янгили-клардан чучимаслик, фойдали иш коэффици-ентининг юкори даражаси;

• рух,ий х,олатларини англаши, назорат килиши;

• шахснинг умумий дунёкараши ва ички маданиятининг юкори даражаси;

• уткинчи ва салбий хотиралардан уз вактида воз кеча олиш имконияти, ёки х,иссий стресс х,олатига карши реакци-яси. Бу кобилият х,иссиётларни бошкариш куникмаларини узлаштириш оркали олинади4.

И.С.Холмогорова ва Н.Гаранянлар саноген тафаккур ёрдамида шахснинг хаёл жараён-лари асосида узини бошкаришни урганади ва уларнинг таъкидлашича, инсонларда саноген тафаккурни таркиб топтириш учун куйидаги аник йуналишлар асосида психологик-педагогик тадбирларнинг ташкил этилиши яхши натижалар бериши мумкин эканини таъ-кидлайди:

- ёшлар уюшмалари, ташкилотлари фао-лиятига татбик этиш мумкин булган, амалий характердаги, кадрият ах,амиятига эга педагогик компонентлар мазмуни, шакл, усулларини яратишни уз ичига оладиган йуналиш;

- маънавий-маърифий, педагогик тад-бирларни амалга оширишни назарда тутади-ган тизимни х,аётга татбик этиш борасидаги ижтимоий-педагогик йуналиш;

- раFбатлантирувчи манбаларни аниклаштиришни камраб оладиган ижтимоий-психологик йуналиш5.

Н.Д.Творогова саноген тафаккурни ривож-лантиришда саноген хулк-атвор мезон-

4 Васильева Т.Н. Формирование саногенного мышления младшего школьника: учеб. пособие. - Калининград: Изд-во КГУ, 1997. - Б. 43-54.

5 Холмогорова А.Б., Гаранян Н.Г. Культура, эмоции и психическое здоровье // Вопросы психологии. - 1999. -№ 2. - С.61-74.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 6 (127)

лари - унинг фаолияти, х,иссиётларини назо-рат килиши, мотивация, шахсий ривожла-ниши, амалий хулк-атвори, уз-узини назорат килиш, мулокотмандлиги ва ижтимоий психо-логияси, шахслараро муносабатлар ва ижтимоий коидаларни англаш ва адекват хулоса чикаришга боFлик булган хулк-атворни бошкариш мезонларини ишлаб чикувчи эх,тиёж - деб изох.лаган1.

И.Н.Трофимова (2005) саноген тафак-курни намоён этувчи хусусиятларни куйидаги мезонларга таяниб изох,лаган:

• шахснинг ижтимоий коидаларга амал килишда масъуллик х,иси;

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

• беFараз муносабатлар, самарали мулокот урнатиш малакаси;

• узини-узи х,урмат килиш туЙFуси;

• нуткий хулк-атвор;

• шахсий гигиена коидаларига амал килиш;

• ахлокий тамойиллар ва кадриятлари;

• маънавий онг ва маънавий характер2.

Саноген тафаккурга умумлаштириб таъ-

риф берганда "Саноген тафаккур билиш жара-ёнларининг оптималлаштирилиши (идрок, тасаввур, хотира, нутк, эмоция) ва аклнинг ижобий фазилатлари акл, мослашувчан-лик, мустакиллик, танкидий фикр, аклга амал килиш кобилияти х,амда стрессга карши кура-шиш учун ички шароитларни яратувчи тафак-курдир" - деб таъриф бериш мумкин.

Таклиф этилган "Саноген тафаккур модели"га кура муваффакиятга интилиши, мулокотга кириша олиши, маънавий онг ва маънавий характерининг намоён булиши, ижтимоий х,аётда мустакилликка интилиши ва эришиши, ахлокий кадриятларга амал килиши, шахсий хулк-атворнинг шаклланган-лиги, ижтимоий нормаларга амал килиши, узини-узи туFри тушуниши ва намоён эта олиши х,амда шахсий гигиена коидалари нор-маларига амал килиш куникмалари шахснинг саноген тафаккурининг намоён этувчи хусусиятларни ривожланганлигини акс эттиради.

1 Творогова Н.Д. Саногенное поведение // Философия укрепления здоровья нации / под общ. ред. А.И. Вялкова, Ю.М. Хрусталёва и В.Д. Жирнова. М. С. 2008. -С.124-139.

2 Трофимова И.Н. Поведение // Общая психология.

Словарь / Под ред. А.В. Петровского. - М.: ПЕР СЭ. 2005. С. 18-20.

Бир канча тадкикот натижалари тах,лилига кура х,амда юкорида келтирилган маълумот-ларга асосланиб саноген тафаккурни шак-ллантиришнинг куйидаги функцияларини таклиф этамиз.

Саноген тафаккурни ривожлантириш функ-циялари:

а) коммуникативлик - мулокотмандлик, ахборот алмашиш, киришимлилик, муомала маданиятига эга булиш, мулокотга киришувчи томонларнинг бир-бирларини идрок этиши ва тушуниши;

б) перцептивлик функцияси - узлаштириш, идрок этиш, х,ис килиш, узгаларнинг ички дунёсига кириш, психик х,олатларнинг нозик жих,атларини тушунишга хизмат килувчи куза-тувчанлик фазилати;

в) акмеологик функцияси - юкори чуккига интилиш, етукликка эришишга каратилган хатти-х,аракатларни амалга ошириш, максадли фаолият;

г) аксеологик функцияси - миллий урф-одат, анъаналар, кадриятларга садокат, мил-лий этнографик турмуш тарзини ифода этувчи фазилатларни шакллантириш;

д) социологик функцияси - шахс ижтимоий-психологик мавжудот сифатида х,амиша ижтимоий мух,ит таъсирида булади ва уларни англайди. Ижтимоий онг, ижтимоий хулк ва ижтимоий фаолиятни шакллантиришга каратилган маънавий-ахлокий тарбия (ватан-парварлик тарбияси; х,арбий ватанпарварлик тарбияси; байналминал тарбия, фукаролик тарбияси), ижтимоий киёфасини, ижтимоий образини, тасаввурларини урганади. Ижтимоий нормалар, санкциялар, рол-лар ижтимоий механизмлар сифатида шахс хулк-атворини маълум маънода бошкариб, мувофиклаштириб туришга ёрдам беради3;

е) валеологик функцияси - саломатлик соFлом булиш маъноларини билдириб, шахснинг индивидуал рух,ий, жисмоний, физио-логик саломатлиги, ишчанлик кобилияти ва умрнинг максимал давомийлиги мух,итида ижтимоий фаолликни онгли саклаб колишга эришиш;

3 Каримова В.М. Ижтимоий психология. - Т.: Шарк: 2012.

ё) рефлексивлик функцияси - узин и ва узгаларни хатти-х,аракатлари ва х,олатларини туFри тушуниш, тах,лил килиш х,амда бах,олаш;

ж) креативлик функцияси - ноанъанавий, бетакрор кадриятлар яратувчи, ностандарт ечимлар кабул килиш, узгача ва такрорланма-ган Fоялар асосида ноёб фикрлаш кобилияти.

Психологик-педагогик таъсирнинг

куйидаги йуналишлар асосида олиб бори-лиши максадга мувофик, деб х,исоблаймиз:

- шахсда онгли ва ижтимоий фаолияти стратегиясини, келажак, истикболдаги х,аётий позициясини шакллантиришга ёрдам беради-ган кадриятлар тизимини таркиб топтириш;

- ижтимоий такомил ва масъулият х,иси меъёрини белгилайдиган маънавий таълимни максадга мувофик амалга ошириш, тафак-кур (мантик, фикрлаш, мулокот) маданиятини шакллантириш;

- х,ар бир шахсда жамиятнинг турли сох,аларидаги баркарорлик ва тараккиётни таъминловчи х,аёт тарзини шакллантиришга йуналтирилган кадриятлар установкалари (йул-йуриклари) ни аниклаштириш, умумлаш-тириш.

Саноген тафаккурнинг асосий тамойил-лари:

• x1ис-туЙFулар х,акикатини эътироф этиш - х,иссий х,олатнинг фикрлаш нати-жаси эканини тан олиш. Саноген тафаккурнинг мох,ияти - утган тажрибани конструктив кайта куриб чикиш, кундалик х,аётга хизмат киладиган самарасиз х,аракатларни;

• ахлокий хулк-атворга таъсир курсатиш;

• регулятив тамойили узини-узи куза-тишни билдиради. Бу узини-узи кузатиш, акс эттириш, интроспекция, биринчи навбатда, шахс уз имкониятларини урганишга имкон берса, иккинчидан, уз фаолиятини кузатади;

• узини-узи англаш тамойили - муайян x1ис-туЙFуларнинг пайдо булишига х,исса кушадиган ахлокий одатлар ва куникмаларни ривожлантириш, шунингдек, уз хулк-атворини англаш. Бу уз-узини англаш жараёни индиви-дуалликка чикиш жараёнини таъминлайдиган тамойил х,исобланади;

• кундалик х,аётни онгли бошкариш тамойили - саноген тафаккур уз-узидан пайдо булмаслигини англатади, уни шакллантириш лозим. Асосан фикрларни ва x1ис-туЙFуларни

назорат килиш имконини берадиган аклий кобилиятларни ривожлантириш.

С.Н.Морозюкнинг карашларига кура: Саноген тафаккурнинг ах,амияти «... ноаник вази-ятларни х,ам англай олиш, вазиятни изох,лай олиш ва оптимал ечимларни танлай олиш имкониятига эга булган турли даражадаги аклий хулк-атвордир хусусияти х,исобланади». Рух,ий тушкунлик ^олатларида рефлексив-ликнинг максади - бу турли x1ис-туЙFуларни, ру^ий изтиробларни камайтириш ва стрессга чидамлилик тушунилади.

Шахсда саноген тафаккурни ривожланти-ришнинг психологик хусусиятлари узининг куп кирралиги билан ажралиб туради. Саноген тафаккурни ривожлантириш учун бола-даги рух,ий ^олатларда соFлом хулк- атвор ривожлантириш зарур. "Жамиятда инсоннинг бахтли ва узок яшаши учун ^ар бир инсоннинг соFлом шаклланишига эътибор каратиш лозим1.

Урганилган тадкикот натижалари та^лилига асосланиб саноген тафаккурни ривожлани-шида шахснинг ижтимоий мотивлари х,ам уз таъсирини курсатар экан. Мотив - маълум бир эх,тиёжларни кондириш билан боFлик булган у ёки бу фаолият турига нисбатан шахснинг ички субъектив омилларга боFлик кучдир.

Л.Божовичнинг фикрига кура мотив -нафакат ташки объектив омиллар, балки тасаввурлар, Fоялар, x1ис-туЙFулар, барча ички субъектив омиллар куринишида х,ам талкин килинган2.

К.В.Мадсен: «Мотивация - бу хулкка йуналтирилган куллаб-кувватловчи омиллар-нинг йиFиндисидир» деб таъкидлайди3.

Мотивга берилган юкоридаги илмий карашларга асосланиб мотивация шахснинг ижтимоий фаолиятда саноген тафаккури-нинг ривожланишида мух,им а^амиятга эга. Шу жумладан укув фаолиятида ижтимоий установкалари ва эх,тиёжлари, укув мотив-

1 Морозюк С.Н. Саногенная рефлексия, акцентуации характера и эффективность учебной деятельности /С.Н.Морозюк. - М., «Штыкова М.А.», 2000. - С. 265.

2 Бандура А., Уолтер Р. Подростковая агрессия (изучение влияние воспитания и семейных отношений), - М.: Апрель-Пресс: ЭКМО-Пресс, 2000. - Б. 508.

3 Бандура А., Уолтер Р. Подростковая агрессия (изучение влияние воспитания и семейных отношений), - М.: Апрель-Пресс: ЭКМО-Пресс, 2000. - Б. 508.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 6 (127)

лари, шахсий кизикишлари, хаётий интилиш-лари х,амда ижтимоий хулк-атвор ривож-ланишининг ижтимоий асоси хисобланади. Мотивацияни ижтимоий психологик харак-терга эга булган, шахс тафаккури, хулк-атвори, йуналиши ва фаоллигига таъсир этувчи психологик стимул мажмуи сифатида изохладик.

Хориж психологик адабиётлар тахлилидан олинган илмий карашларга кура, шахс сано-ген тафаккурига ижтимоий мотивлар таъсир курсатади. Ижтимоий жамиятда шахсла-раро муносабатларда мулокот урнатишга булган эхтиёж, муайян гурух аъзосига айла-ниш, атрофдагилар билан узаро мулокот урнатишда таъсир доирасига киришиш, ёрдам курсатиш ва кабул килиш каби эхтиёжларни камраб олади.

Юкорида курсатилган ижтимоий мотивлар саноген хулк-атворни ифода этувчи мезонлар сифатида аникланган. Таъкидлаш лозимки, курсатиб утилган хусусиятлар таълим, дарс жараёнида эмас, купрок инсоннинг х,аёт тажрибаси ва ижтимоий фаолиятида оила мухитида шакллантирилади.

Америкалик олим Боуэн (1913-1990) -ХХ-асрнинг бошларида оилани химоя килиш харакатининг асосчиларидан булган, ушбу харакатдан кузланган максад - оилани алохида тадкикотлар объектига айланти-риш, шу оркали унинг инсон саломатлиги-даги беназир ролидан фойдаланиш, хаттоки, рухан бемор булганларни даволашда оила-нинг имкониятларидан фойдаланиш F0ясини тарFиб этишдан иборат булган. Б. Мюррейнинг фикрига кура, инсон уз умрини утказадиган ижтимоий гурухлардан энг мухими - бу оила-дир. Шу боис хам х,ар бир шахсни урганиш унинг оиласини урганишдан бошланмоFи лозим-деб таъкидлайди. Аммо, инсон канчалик биологик тузилмали, хиссиётларга бой эмоционал тизимга эга булмасин, у секин-аста уз оиласи кобиFидан ажралиб, шахсий хусусиятларда бошкалардан узгача, ажралиб, дифференциаллашиб бораверади1 -деб изох, берган.

1 Каримова В.М. Оилавий х,аёт психологияси: Укув кулланмаси. - Т.. 2006. - Б. 142.

Эмпирик урганиш натижалари.

Укувчиларда саноген тафаккурни ривож-лантиришнинг ижтимоий-психологик хусуси-ятлари буйича тадкик этилган илмий-амалий тадкикотда кулланилган суровномаларнинг кай даражада мос тарзда ишлаётганли-гини аниклаш учун Алфа Кронбах мезони кулланилган. Бу статистик мезонга кура, хавотирланиш даражасини улчашга хиз-мат килувчи суровнома урта даражада узининг ишончли ва тажрибадан утганлигини курсатган. Иккинчи муваффакиятга эришиш мотивини улчашга каратилган суровнома юкори синф укувчиларининг мотива-цион сохасини текширишда юкори дара-жани намоён килган. Бунинг асосий психологик жихати шундаки, укувчилар маз-кур суровномани бажаришда мазмунини тушунганлиги, изчиллик билан бажарган-лиги ёки кулай вакт ва яхши шароитнинг мав-жуд булиши билан белгиланиши мумкин. Саноген тафаккур суровномаси буйича хам укувчиларнинг натижалари энг юкори дара-жани курсатган. Ижтимоий фикрни аниклашга мулжалланган суровноманинг яроклилик даражаси хам юкори нисбатни ташкил этган. Охирги суровнома Q-сортировка суровномаси буйича укувчиларнинг нати-жалари уртачадан пастрокни намоён килганлигини куришимиз мумкин.

Юкори синф укувчиларда саноген тафаккурни ривожлантиришнинг ижтимоий-психологик хусусиятлари юзасидан олинган илмий тадкикот натижаларига кура, юкори синф укувчиларининг кулланилган суровномалар буйича узаро корреля-цион алокалари урта даражада психологик боFликликларни ташкил этганлиги, шунингдек, укувчилар саноген тафаккурини ривожлантиришга хизмат килувчи тест ва суровномаларнинг узаро ишончлилик дара-жалари хам баркарор равишда ишончли эканлигини белгилаб берган.

Саноген тафаккур салбий хис-туЙFуларни ва рухий стрессларни енгишга ёрдам беради. Бундай ижобий фикрлаш оркали шахс диккатни жамлай олиш куникмасига эга булади, турли ижтимоий вазиятлардан адек-ват хулоса чикара олиш имконини беради.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 6 (127)

1-жадвал. Шахс хусусиятлари суровномалари орасидаги валидлик курсаткичлари

Суровномалар валидлиги Алфа Кронбах (0,25-1)

Спилбергер Ханининг "Хавотирланиш" тести 0,44%

Элерснинг "Муваффак,ият мотиви" суровномаси 0,83%

Морозюкнинг "Саноген тафаккур" методикаси 0,96%

"Ижтимоий фикр" суровномаси 0,80%

Стефансон суровномаси 0,26%

Хулоса:

• саноген тафаккур хусусиятлари, функ-циялари ва мезонларини ва ривожланиши-нинг психологик механизмларини илмий-назарий урганиш тах,лилига асосланиб куйидагича хулоса к,илиш мумкин:

• шахснинг психологик саломатлиги, х,имояси мураккаб, куп даражали ижтимоий, ижтимоий-психологик ва индивидуал-шахсий механизмларнинг мавжудлигида намоён булиб, шахс психологик х,имоясининг шак-лланиши, фаолиятининг баъзи йуналишлари ва асосий даражалари тадк,ик,и уз навбатида унинг тизим сифатида характерини тасаввур килишга имкон беради.

• патоген тафаккур остида фикрлов-чилар купрок, утмиш хотираларни эслашга мойил булишади, улар камдан - кам хрлларда бугунги кун билан яшайди, утмишдаги хато-ларлар, бахтсизликлар, кунгил вокеаларни эслаб доимо афсус надоматда юришади.

Узларининг хатти-х,аракатлари, хатолари учун узгаларни х,ам айбдор х,исоблайди.

Саноген тафаккурни ривожлантиришда куйидаги амалий тавсияларга амал килиш лозим.

Тафаккур мах,сулдорлигини ошириш, эмо-ционал билимдонликни кучайтириш ва шах-слараро муносабатларни туFри йулга куйишга хизмат килувчи психологик омилларни аниклаш;

Олий таълим муассасалари, педагог-психолог мутахассисларини тайёрлаб берувчи университетларда укитиладиган психология фанлар доирасида тафаккур курсида "саноген тафаккур" га оид мавзуларнинг жорий килиниш;

Саноген тафаккурни ривожланишига таълим жараёнидаги машFулотлар таъсирининг кайси жих,ати ижобий узгаришларни намоён килаётганлиги ва бу жараёнда амалиётчи психолог х,амда ота-оналарнинг х,амжих,атликда ишлашини йулга куйиш лозим.

Адабиётлар руйхати:

1. Мирзиёев Ш.М. Буюк келажагимизни мард ва олижаноб халк,имиз билан бирга курамиз. - Тошкент: "Узбекистан" НМИУ, 2017, -Б. 488.

2. Адамян Л.И. Связь саногенной рефлексии с показателями психологической устойчивости личности // Теория и практика общественного развития. - 2012. - № 3. - С. 73-76.

3. Бодалев А.А. Психология общения. - М.:Изд-во Институт практической психологии, Воронеж: НПО МОДЕК, 1996. - Б. 254.

4. Бандура А., Уолтер Р. Подростковая агрессия (изучение влияние воспитания и семейных отношений), - М.: Апрель-Пресс: ЭКМО-Пресс, 2000. - Б. 508.

5. Васильева Т.Н. Формирование саногенного мышления младшего школьника: учеб. пособие. - Калининград: Изд-во КГУ, 1997. - Б. 43-54.

6. Каримова В.М. Ижтимоий психология. - Т.: Шарк,: 2012.

7. Каримова В.М. Саломатлик психологияси. - Т.: «Янги аср авлоди». 2005. - Б.72.

8. Каримова В.М. Оилавий х,аёт психологияси: Ук,ув кулланмаси. - Т.. 2006. - Б. 142.

9. Колеватов А.В. "Формирование саногенной направленности личности курсантов юридических вузов ФСИН России в процессе профессиональной подготовки" Автореферат к.п.н. - М.: 2014.

10. Морозюк С.Н. Саногенная рефлексия, акцентуации характера и эффективность учебной деятельности /С.Н.Морозюк. - М., «Штыкова М.А.», 2000. - С.265.

11. Орлов Ю.М. Саногенное мышление / Ю.М. Орлов. - М.: Слайдинг, Кн. 1.-2006. -С. 96.

12. Орлов, Ю.М. Восхождение к индивидуальности / Ю.М. Орлов. - М.: Просвещение, 1991. — Б.287,141-142.

13. Орлов Ю. М. Саногенное и патогенное мышление. — М. : Импринт-Гольфсгрим, 1997. - С. 154-160.

14. Спивак И.М. Психолого-педагогическая концепция обучения взрослых саноген-ному поведению // Вестник МГОУ. Серия: Психологические науки. - 2011. - № 1. -С.113-117.

15. Творогова Н.Д. Саногенное поведение // Философия укрепления здоровья нации / под общ. ред. А.И. Вялкова, Ю.М. Хрусталёва и В.Д. Жирнова. М. С. 2008. -С.124-139.

16. Трофимова И.Н. Поведение // Общая психология. Словарь / Под ред. А.В. Петровского // М. : ПЕР СЭ. 2005.С.18-20.

17. Холмагорова А.Б., Гаранян Н.Г. Культура, эмоции и психическое здоровье // Вопросы психологии. - 1999. - № 2. - С.61-74.

18. Франкл В. Человек в поисках смысла. - М.: Прогресс, 1990. - 336 с.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.