Научная статья на тему 'Психологияда ижтимоий масъулиятнинг ўрганилиши'

Психологияда ижтимоий масъулиятнинг ўрганилиши Текст научной статьи по специальности «Психологические науки»

CC BY
1001
114
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
масъулият / ижтимоий масъулият / меъёр / санкциялар / талабалик хусусиятлари / иродавий сифатлар / танлов эрки / шахс омили / ответственность / социальная ответственность / норма / санкция / особенности студентов / волевые качества / свобода выбора / фактор личности

Аннотация научной статьи по психологическим наукам, автор научной работы — Сагиндикова Н. Ж.

Мақолада психологияда масъулият тушунчасининг шахс омили, шахсий ва касбий сифатлар ҳамда шахс ривожланишидаги муҳим хусусият сифатида олимлар томонидан назарий ўрганилиши ва таҳлили ҳамда ижтимоий масъулият ва унинг талабалар ўқув фаолиятидаги аҳамияти кўриб чиқилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ИЗУЧЕНИЕ СОЦИАЛЬНОЙ ОТВЕТСТВЕННОСТИ В ПСИХОЛОГИИ

В статье рассматриваются теоретические исследования и анализ трудов учёных-психологов о понятии ответственности как важной особенности в факторе личности, личных и профессиональных качествах развития личности, а также о социальной ответственности и её значении в учебной деятельности студентов.

Текст научной работы на тему «Психологияда ижтимоий масъулиятнинг ўрганилиши»

V_/

Сагиндикова Н.Ж.,

К,оракалпок давлат университети «Педагогика ва психология» кафедраси укитувчиси

ПСИХОЛОГИЯДА ИЖТИМОИЙ МАСЪУЛИЯТНИНГ УРГАНИЛИШИ

САГИНДИКОВА Н.Ж. ПСИХОЛОГИЯДА ИЖТИМОИЙ МАСЪУЛИЯТНИНГ УРГАНИЛИШИ

Маколада психологияда масъулият тушунчасининг шахс омили, шахсий ва касбий сифатлар х,амда шахс ривожланишидаги мух,им хусусият сифатида олимлар томонидан назарий урганилиши ва тах,лили х,амда ижтимоий масъулият ва унинг талабалар укув фаолиятидаги ах,амияти куриб чикилган.

Таянч суз ва тушунчалар: масъулият, ижтимоий масъулият, меъёр, санкциялар, талабалик хусусиятлари, иродавий сифатлар, танлов эрки, шахс омили.

САГИНДИКОВА Н.Ж. ИЗУЧЕНИЕ СОЦИАЛЬНОЙ ОТВЕТСТВЕННОСТИ В ПСИХОЛОГИИ

В статье рассматриваются теоретические исследования и анализ трудов учёных-психологов о понятии ответственности как важной особенности в факторе личности, личных и профессиональных качествах развития личности, а также о социальной ответственности и её значении в учебной деятельности студентов.

Ключевые слова и понятия: ответственность, социальная ответственность, норма, санкция, особенности студентов, волевые качества, свобода выбора, фактор личности.

SAGINDIKOVA N.J. STUDY SOCIAL RESPONSIBILITY IN PSYCHOLOGY

The article consider factor personality of responsibility in the sphere of psychology personal and professional quality devolopement of personality as significant peculiarity theoretical study of scientists social responsibility and it's significance in educational activity of students.

Keywords: responsibility, social responsibility, norm, sanction, peculiarities of students, quality of will-power, will of choice, factor of personality.

Ёшлик даври шижоат-жушкинлик даври деб юритилади, чунки ёшлик даври инсоннинг энг куч-кувватга тула, кизикишлар, илм олиш, касб-цунар урганишга интилувчи даври. Инсон бу даврда ижтимоий фаолликда, цар хил соцаларда фаол иштирокчи цисобланади. Бу давр асосан инсоннинг касб-цунар эгаллаган даврлари билан ботик,.

Инсон бу даврда куп инсонлар билан мулокотда булиб, фикрлаш доираси кенгая-ди, табиийки, дунёкараши узгаради, жамият-да уз урнига эга була бошлайди. Инсон жа-миятда уз урнини топиш учун эса ижтимоий меъёр ва талабларга жавоб бериши керак, бу талабларга жавоб бериш учун ундан катта масъулият талаб этилади.

Масъулият - шахснинг индивидуал психологик сифатларидан бири булиб, инсон х,аётида олдига куйган максадларини амалга ошириш учун етакчи уринни эгаллаб, у ин-сондаги мух,им эх,тиёжни — жамиятда яшаш ва максадга эришиш, узини шахс деб х,исоб-лаш билан боFлик эх,тиёжини кондиради. Бу муаммо буйича психолог олимлар уз тадки-кот ишларини олиб борганлар. Мазкур муам-монинг ижтимоий-психологик мох,иятини жах,он педагог ва психолог олимларидан Л.В.Крылов1 талабаларнинг ижтимоий масъу-лиятини тарбиялашнинг педагогик шароитла-рини, О.А.Казанцева2 талаба шахси масъулия-тининг индивидуал психологик хусусиятлари-ни урганган булса, И.Панарин3 етакчи ёшлар х,аракатида ижтимоий масъулиятни урганган. О.А.Басова4 корхона эгаларининг шахсий-касбий ривожланиш жараёнида масъулият-

1 Крылов Л.В. Педагогические условия воспитания социальной ответственности у студентов университета. Автореферат диссертации на соискание учёной степени кандидата педагогических наук. - Кострома, 2010. -С.10.

2 Казанцева О.А. Индивидуально-типические особенности ответственности личности студентов. Автореферат диссертации на соискание учёной степени кандидата педагогических наук. - Бийск, 2008. -С. 6.

3 Панарин И.А. Психология социальной ответственности лидеров молодежных движений. Автореферат диссертации на соискание учёной степени доктора психологических наук. - М., 2010. -С. 7-8.

4 Басова О.А. Психологические особенности ответ-

ственности предпринимателя в процессе личностно-

профессионального развития. Автореферат диссертации

на соискание учёной степени кандидата психологических наук. - Ростов-на-Дону-2008,-С. 5.

нинг психологик хусусиятлари масаласини уз тадк,ик,от мавзуси к,илиб танлаб олган.

B.Г.Сахарова5 масъулиятни шахс омили си-фатида, Н.В.Гришаева эса бошк,арув кадрла-рининг масъулиятини шакллантиришда ижтимоий психологик омилларни урганиб чиккан.

Ёш даврлари буйича масъулият муаммоси-ни урганишда (девиант хулк,ли) усмирлик даврида масъулият хусусиятларини О.Теняе-ва6 урганган. О.Н.Шалдыбина эса к,уйи буFин-лар бошк,арувчиларининг масъулияти, ижтимоий психологик хусусиятлари буйича тадк,и-к,от ишларини олиб борган. Н.Г.Сатонина масъулиятни шахснинг касбий хусусияти си-фатида тадк,ик, этган. А.Н.Смертин футбол фа-натларининг ижтимоий масъулиятини шакллантиришда ижтимоий-психологик омиллар мавзусида изланишлар олиб борган. Л.А.Барановская эса талабалар таълим сох,асидаги бушликда ижтимоий масъулият-нинг шаклланишини педагогика сох,асида тадк,ик, этган.

C.И.Ожегов7 маъсулиятни уз к,илмишлари, хатти-х,аракатларига жавоб бериш зарурияти сифатида таърифлайди. Уз фаолиятига жавоб бериш уз ишлари х,ак,ида х,исоб бериш, жа-вобгарликка тортилиш эса уз к,илмишлари учун жазо олишдир.

С.Ф.Анисимовнинг фикрича, ахлок, масъулиятини тах,лил килишнинг ижтимоий жих,ати, масъулият объект талаблари туплами сифа-

5 Сахарова В.Г. Ответственность как личностный фактор и возможности ее диагностики. Автореферат диссертации на соискание учёной степени кандидата педагогических наук. - Хабаровск, 2003. -С. 5.

6 Теняева О.В. Особенности ответственности подростков с девиантным поведением. Автореферат диссертации на соискание учёной степени кандидата психологических наук. - М., 2011. -С. 6.

7 Дружинин В.Н. Психологические типы семьи в европейской культуре. - М., 1995.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 2

тида, жамоада жамоавий меъёр, ахлок та-мойиллари куринишида керак булган алохида сифат тарзида курилади. Масъулият психологик мазмун сифатида, узига хос хиссиётлар: масъулият хисси ва хиссиёт шакли, мажбури-ят, ^урур ва бошкалар сифатида куриниши мумкин1, деб таърифлайди. Бизнинг фикри-мизча, масъулият шахснинг характер сифати-ни очиб берувчи, уни тулFазувчи жихат хисобланади. Масъулият шу билан бирга ин-сон иродаси билан боFлик булиб, инсоннинг иродаси, инсон характерининг ички структу-расига кириб борган холда ташки мухит то-монидан ривожлантирилади.

Бунга мисол сифатида 1- ва 2-боскич тала-балари орасида олинган «Масъулиятлилик» суровномаси натижаларида 1-боскич талаба-ларида масъулиятнинг мотивацион жабхасида (масъулиятни узининг намоён булиши хусу-сиятига кура бир катор объектив талаблари-ни шартлайди, яъни манфаатдорлик, меъёр, мотив, максадга эришишдаги баркарорлик ва бошкаларни такозо этади) уртача даражалик кузатилди.

2-боскич талабаларида гурух аъзолари-нинг узаро мослашуви юкори даражада, гурухдаги кизлар уртасидаги шахслараро му-носабат меъёрда, узаро хурмат ва узаро ту-шуниш етарлича шаклланган. Бу эса кизларга укув фаолиятидаги топширикларни бажа-ришда бир-бирларини куллаб-кувватлаш, жамоа муаммоларини узининг муаммоси сифатида кабул килиш хослигини курсатмокда. Йигитларда эса масъулиятнинг ушбу позиция-си уртача даражада шаклланган, аммо маъ-лум даражада шахсий шаклланиш зарур экан-лигидан далолат беради.

Юкори боскичга келиб уларда узларига ишонч, мураккаб топширикларни бажаришда масъулиятни уз зиммасига олиш, мустакил карорлар кабул килиш холатлари кузати-лади.

Демак, талабанинг кейинги боскичга утиши уларда ижтимоий мухитнинг таъсири

1 Анисимов С.Ф. Мораль и поведение. - М.: «Мысль», 1979. - С. 115.

оркали психологик хусусиятларининг шакл-ланишига олиб келар экан.

Масъулиятнинг намоён булиши муаммоси маълум бир ижтимоий вазиятлардаги хулк-атворнинг ички ва ташки бошкарув меха-низмларининг узаро муносабати сифатида майдонга келади. Инсон томонидан узининг ижтимоий ва шахсий идентиклигини (ухшаш-лик) куриш жараёнлари, узгарувчи ижтимоий мухитларда хулк-атворнинг индивидуал стра-тегияларини таъминловчи персонал кадрият-лар, когнитив механизмлар тизимининг шакл-ланиши, яъни умумий тарзда шахснинг ижти-моийлашув жараёнидаги фаоллиги бугунги кунда ижтимоий-психологик билимларнинг мухим кисмини ташкил этади.

С.В.Быковнинг фикрича, масъулиятли бу-лишни истаган инсон эркин булиши керак ва аксинча, кимки эркин булмаса, у масъулият-сиз булади ёки жавобгарликни ташкарига юклатишга харакат килади2. Шунинг учун хам инсон бирон-бир ишни бажаришга кири-шишда узига булган ишончи, туплаган би-лимлари ва айникса тажрибаси мухим хисобланади.

Х.Г.Гадамернинг фикрича, масъулиятли булиш - вокеанинг маFзини тушунишга инти-лиш ва шу тушунчага мувофик харакатланиш демакдир3.

Талабалик даврида эса купрок ижтимоий масъулиятнинг намоён булиши кузатилади. Сабаби, талаба фаол иштирокчи сифатида укув жараёнида ва ижтимоий ходисаларда катнашади. Бундай холатларда айнан унинг узини тутиши, ишга, берилган топширикка булган жавобгарлиги, шахслараро муносабати ундаги масъулият сифатларини курсатиб беради.

2 Быков С.В. Социально-психологическая регуляция ответственности личности. Диссертация на соискание учёной степени доктора психологических наук. - Казань, 2006. -С. 29.

3 Быков С.В. Социально-психологическая регуляция ответственности личности. Диссертация на соискание учёной степени доктора психологических наук. - Казань, 2006. -С. 24.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 2

Шу уринда немис олими Ф.В.Ницше1 ман-тиFига таянган х,олда масъулият виждонга нисбатан бирламчидир, масъулиятдан келиб чик,к,ан х,олда виждонни англаш мумкин, де-ган хулосага келиш мумкин. Масъулиятни виждон билан боFлайдиган булсак, у инсон-нинг ички дунёсига жавоб бериб, купрок, шахсий масъулиятга боFлик1, жамиятдаги конунлар ва кабул килинган меъёрларга буйсуниши унинг ижтимоий масъулияти билан боFлик1. Ижтимоий масъулият ва умуман масъулиятнинг х,аётий мох,ияти шундаки, у инсон уз келажагини самарали руёбга чика-риши мумкин булган бутунлик, асосий шакл-дир.

Масъулият субъекти феномени тадк,ик,от-чилар томонидан турлича талк,ин килинади. Бирок куплаб тадкикотчилар, шу жумладан, Н.С.Сафаев2 масъулиятнинг тарихий, ижтимоий, сиёсий, х,ук,ук,ий, инсоний турлари мав-жудлигига кушилишини алох,ида кайд килиб утиш жоиз. Масъулиятнинг индивидуал ва жамоавий турларга булиниши борасида х,ам мунозаралар мавжуд эмас. Масъулият фено-менининг вак,т улчовига нисбатан проспек-тив (бажарилиши лозим булган нарса учун масъулият) ва ретроспектив (бажарилган фаолият учун масъуллик) аспектлари ажрати-лади. Албатта, реал х,аётда х,ар иккала аспект-нинг мавжуд булиши мух,им. Бирок фикримиз давомида асосан юкорида айтиб утилган-лардан иккинчи аспект, яъни субъектнинг узи содир килган ишлар, хулки, хатти-х,аракат-лари, мавжуд булган шароитларга амалий муносабатини бошдан кечириши назарда ту-тилади.

Муайян у ёки бу ишни бажариш юзасидан карор кабул кила туриб, инсон узининг тор доирадаги ва кенг микёсдаги кизикишлари, яъни «амалга оширишим керак» ва «хох,-лайман» орасида танловни амалга оширади.

1 Быков С.В. Социально-психологическая регуляция ответственности личности. Диссертация на соискание учёной степени доктора психологических наук. - Казань, 2006. -С. 28.

2 Сафаев Н.С. Психологические особенности нацио-

нального самосознания студенческой молодежи. Диссертация на соискание учёной степени доктора психологических наук. - Т., 2005. - С.142.

Гап танлаш эрки мавжуд булган вазиятларда хулкни асосий бошкариш механизми - норматив регуляция хусусида бормокда. Норматив регуляция (бошкариш)нинг икки кури-ниши мавжуд:

1. Одатий-анъанавий регуляция. Мазкур хулк регуляциясининг асосий мезонлари бу-гунги кунда жамиятда мавжуд булган меъёр-лар. Ушбу меъёрларнинг бажарилишини «инстанциялар» назорат килади ва улар ол-дида жавобгар булиш лозим.

2. Маънавий-ахлокий регуляция. Мезонлари сифатида шахс учун кадрли ва мажбурий булган мух,итдаги умумий этик тамойиллар майдонга келади. Инстанция вазифасида масъулият субъектининг узи хизмат килади.

Инсоннинг хулк-атвори у узини ташки мух,итда кандай тутиши, масъулиятли хатти-х,аракати ва ишга булган муносабатига караб бах,оланади. Психолог олим А.Ф.Плохотный3 бу муаммони урганиб чикиб, билимлар йиFиндиси инсон иродаси ва х,иссиёти билан боFл и к эмас, ^аёт позицияси ва шахс максад-лари билан дахлдор, деб фикр билдиради. Инсоннинг олдига куйган максадлари эса инсоннинг бу дунёдаги яшаш мазмуни х,исобла-нади. Бу максадга эришиш учун у х,ар кандай кийинчиликларни енгиб, катъиятлик билан х,амма жавобгарликларни буйнига олиб, х,аракат килади.

Масъулият бу аслида иродавий жараён-ларда фаол катнашувчи сифат булиб, усиз инсон иродаси кучсиз х,исобланади. Бизнинг фикримизча, масъулият муаммоси шахсий сифатлардан бири. Инсоннинг х,аёти давомида максадга эришиши ёки бирон бир фаоли-ятни амалга оширишида ундан албатта ирода кучи ва масъулият талаб этилади. Шу жумладан, эртанги мутахассис буладиган талаба-ёшларимизда бу сифатнинг тулик шакллани-ши, ривожланиши бу албатта жамиятимизда-ги х,ар бир сох,анинг ривожланишида мух,им урин тутади. Юкоридаги натижага назар со-

3 Крылов Л.В. Педагогические условия воспитания социальной ответственности у студентов университета. Автореферат диссертации на соискание учёной степени кандидата педагогических наук. - Кострома. 2010. -С.10.

ладиган булсак, ижтимоий мухит 1-боскичдан бошлаб талабанинг шахсий сифатлари шакл-ланишига таъсир килади, яъни таълим-тарбия оркали хар бир инсоннинг нафакат касбий билимларини, балки психологик шахсий си-фатларини хам хисобга олган холда, укув юклама ва топширик беришда уйлашимиз керак.

Инсон хаёти давомида олдига куйган ният-ларига эришишда ана шу мустакиллик, бир карорга келишлик катта роль уйнайди. Чунки инсонда шундай вазиятлар буладики, унда интилиш ва харакат булса-да, кузлаган мак-садига эриша олмайди, табиийки, бундай холатларда инсонда масъулиятсизлик вужуд-га келади.

Талабаларнинг хаётида содир булаётган вокеа-ходисалар, уз х,атти-х,аракатларига узи жавоб бериши улардаги масъулиятнинг канчалик шаклланганлигидан далолат бера-ди. Инсоннинг масъулиятли булиши учун уни болалик давридан бошлаб тарбиялаш зарур. Бизнинг фикримизча, масъулиятни тарбиялаш омиллари оила мухити, ижтимоий жамоа ва укув жараёни хисобланади. Бу каби омил-лар инсон масъулиятини ривожлантириш учун психологик томондан фаол таъсир кур-сата олади ва бу омиллар оркали уларнинг шахс сифатида шаклланишига замин ярати-лади.

Бундай чора-табдирларнинг бир мисоли сифатида таълим муассасаларида хозирда укув дастурларига киритилаётган мустакил таълимнинг талаблари кучайтирилаётганини келтириш мумкин.

Инсон хар кандай карорга келмасин, у онгли тарзда фикрлар ичидан узига керак катъий бир фикрни танлаб карор килади. Бу албатта инсоннинг кайси масала булмасин инсоннинг масъулият билан ёндашганига ми-сол була олади. Демак, хар бир инсонда масъулият шаклланган булиб, унинг объект-ларигина хар хил булиши мумкин1. Жамоа ва гурух аъзолари орасидаги муносабатлар хамда тахсил олаётган ва мехнат фаолияти-

1 Хайриев И. Ирода психологияси. - Т.: «Фан», 2010. -12-б.

даги жамоавий ишларга катнашишдаги фаол-лиги хам инсоннинг ижтимоий масъулиятини намоён этади.

Талабаларнинг ёшлик давридан келиб чикадиган булсак, улар бу даврда кескин ва мустакил карор кабул кила олади. Лекин шу нарсани таъкидлаш керакки, инсон катъий карорга келиши учун унинг рухияти сокин, хотиржам булиши керак. Чунки бу танланган фикр ва кабул килинган карор унинг хаётида кескин бурилиш ясаши хам мумкин. Инсон хотиржам булиши эса ундаги хаёт тарзининг соFлом булиши ва оиласидаги тинчлик ота-онасининг фарзандига муносабатининг ижо-бий булиши билан боFлик. Демак, оилавий мухит хам инсон психологиясига таъсир этув-чи омил булиб хизмат килади.

Одамнинг мазкур карорга келишидаги эр-кинлик хисси унинг уз ниятлари билан хара-катлари руёбга чикишига нисбатан масъулият ёки жавобгарлик туЙFусининг кечиши билан изчиллик, узвийлик касб этади2.

Шахснинг кабул килган карорига кириши-шида, бажариши жараёнида хам унинг иро-даси ва масъулияти синалади.

Шу муносабат билан куйидагиларнинг тав-сия килган булардик:

• талабалар буш вактларини мазмунли утказиш жараёнида уларда иродавий сифат-лар ва масъулиятни шакллантиришга йунал-тирилган дастурлар ишлаб чикилиши ва улар интерфаол усуллар оркали татбик этилиши керак;

• уларнинг хар бир кабул килаётган фик-ри келажакларини белгилаб беришини укти-риш даркор. Бу эса улардаги шахс сифатла-рининг шаклланишига ёрдам беради;

• таълим-тарбия жараёнида кайси йуна-лиш буйича таълим бермайлик, талабалардан берилаётган хар бир топширикка катъий масъулият билан киришиш, уз устида ишлаб, чукур билим эгаллаш, уз бурч ва мажбурият-ларини тулик ва албатта хар бир айтилган ва-зифани уз вактида бажаришни талаб кили-шимиз керак.

2 Уша жойда.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 2

с 46 V ТАЪЛИМ ПСИХОЛОГИЯСИ / ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПСИХОЛОГИЯ л У

Адабиётлар руйхати:

1. Анисимов С.Ф. Мораль и поведение. - М.: «Мысль», 1979.

2. Басова О.А. Психологические особенности ответственности предпринимателя в процессе личностно-профессионального развития. Автореферат диссертации на соискание учёной степени кандидата психологических наук. - Ростов-на-Дону, 2008.

3. Быков С.В. Социально-психологическая регуляция ответственности личности. Диссертация на соискание учёной степени доктора психологических наук. - Казань, 2006.

4. Гаврилушкин С.А. Психологическая специфика проявления ответственности личности у студентов с различной патриотической направленностью. Автореферат диссертации на соискание учёной степени кандидата психологических наук. - М., 2012.

5. Гришаева Н.В. Социально-психологические факторы развития ответственности кадров управления. Диссертация на соискание учёной степени кандидата психологических наук. - М., 2010.

6. Дружинин В.Н. Психологические типы семьи в европейской культуре. - М., 1995.

7. Казанцева О.А. Индивидуально-типические особенности ответственности личности студентов. Автореферат диссертации на соискание учёной степени кандидата психологических наук. - Бийск, 2008.

8. Крылов Л.В. Педагогические условия воспитания социальной ответственности у студентов университета. Автореферат диссертации на соискание учёной степени кандидата педагогических наук. - Кострома, 2010.

9. Панарин И.А. Психология социальной ответственности лидеров молодежных движений. Автореферат диссертации на соискание учёной степени доктора психологических наук. - М., 2010.

10. Сахарова В.Г. Ответственность как личностный фактор и возможности ее диагностики. Автореферат диссертации на соискание учёной степени кандидата педагогических наук. - Хабаровск, 2003.

11. Сафаев Н.С. Психологические особенности национального самосознания студенческой молодежи. Диссертация на соискание учёной степени доктора психологических наук. - Т., 2005.

12. Теняева О.В. Особенности ответственности подростков с девиантным поведением. Автореферат диссертации на соискание учёной степени кандидата психологических наук. - М., 2011.

13. Хайриев И. Ирода психологияси. - Т.: «Фан», 2010.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.