Научная статья на тему 'Проблемы исследования технологии развития когнитивной компетентности у будущих преподавателей на основе акмелологического подхода'

Проблемы исследования технологии развития когнитивной компетентности у будущих преподавателей на основе акмелологического подхода Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
35
16
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Общество и инновации
ВАК
Область наук
Ключевые слова
акмеология / когнитивная компетентность / кредит-модуль / творческо-личностное развитие / смысловая коммуникация / методы стимулирования мотивации / психикопрофессиональное развитие / личность. / acmeology / cognitive competence / credit-module / creative-personal development / semantic communication / motivational methods / mental and professional development / individual.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Дилноза Маҳмудова

В статье рассматривается исследование технологии развития когнитивной компетентности будущих учителей на основе акмеологического подхода.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Problems of research of technology of development of cognitive competence in future teachers on the basis of acmelological approach

This article discusses the research of technology for the development of cognitive competence in future teachers based on the acmeological approach.

Текст научной работы на тему «Проблемы исследования технологии развития когнитивной компетентности у будущих преподавателей на основе акмелологического подхода»

Жамият ва инновациялар -Общество и инновации -Society and innovations

Journal home page: https://inscience.uz/index.php/socinov/index

Problems of research of technology of development of cognitive competence in future teachers on the basis of acmelological approach

Dilnoza MAHMUDOVA1

Namangan State University

ARTICLE INFO

ABSTRACT

Article history:

Received May 2021 Received in revised form 20 May 2021 Accepted 15 June 2021 Available online 15 July 2021

Keywords:

acmeology,

cognitive competence,

credit-module,

creative-personal

development,

semantic communication,

motivational methods,

mental and professional

development,

individual.

This article discusses the research of technology for the development of cognitive competence in future teachers based on the acmeological approach.

2181-1415/© 2021 in Science LLC.

This is an open access article under the Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ru)

Акмеологик ёндошув асосида булажак укитувчиларда когнитив компетентликни ривожлантириш технологиясини тадкик этиш масалалари

_ АННОТАЦИЯ_

Калит сузлар:

акмеология,

когнитив компотентлик,

кредит-модул,

креатив-шахсий

ривожланиш,

семантик алока,

мотивацияни рагбатловчи

методлар,

психик ва касбий

ривожланиш,

шахс.

Ушбу маколада акмеологик ёндошув асосида булажак укитувчиларда когнитив компетентликни ривожлантириш технологиясини тадкик этиш масалалари ёритилган.

1 State intern-researcher, Namangan State University, Namangan, Uzbekistan.

IScience

iArouyA Ci'm Срлсе

Проблемы исследования технологии развития когнитивной компетентности у будущих преподавателей на основе акмелологического подхода

_ АННОТАЦИЯ_

Ключевые слова:

акмеология,

когнитивная

компетентность,

кредит-модуль,

творческо-личностное

развитие,

смысловая коммуникация, методы стимулирования мотивации, психико-

профессиональное

развитие,

личность.

В статье рассматривается исследование технологии развития когнитивной компетентности будущих учителей на основе акмеологического подхода.

Янги Узбекистоннинг тара;;иёти исти;болини белгилаш, ривожланган жахон хамжамияти мамлакатлари сафидан муносиб урин эгаллашга интилиш йулидаги кенг куламли ислохотларни амалга ошириш билан кечмо;да. Жахоннинг ривожланган мамлакатлари тажрибаларини урганиш, махаллий шарт-шароит, и;тисодий ва интеллектуал ресурсларни инобатга олган холда жамият хаётининг барча сохаларида туб ислохотларнинг амалга оширилаётганлиги янгидан-янги юту;ларга эришишни таъминламо;да. Замонавий талаблар инобатга олинган холда, булажак у;итувчиларда когнитив компетентликни ривожлантиришни мунтазам такомиллаштириб бориш ишларини ташкил этиш бугунги куннинг долзарб вазифаларидан бири хисобланади.

Жахон ми;ёсида компетенциявий ёндашув асосида булажак у;итувчи-ларнинг акмеологик ;обилиятини таркиб топтириш, кредит-модул тизими шароитида булажак у;итувчиларнинг когнитив компетентлигини ривожлан-тиришнинг дидактик тизимини такомиллаштиришга алохида эътибор ;аратил-мо;да. Айни;са, булажак педагогларни тайёрлаш жараёнига инновацион технологияларини кенг жорий этиш, акмеологик ёндашув асосида талабаларнинг касбий компетентлигини ривожлантириш, талабаларнинг индивидуал таълим траекториясини самарали ташкил этиш ор;али билиш фаоллигини ошириш мухим урин эгалламо;да. Шунингдек, булажак у;итувчиларнинг таълимий фаолиятни амалга оширишга тайёрлиги ва ;обилиятини акс эттирувчи интегратив узига хослик сифатида компетенциявий ёндашув билан кредит-модул тизимининг узаро уйгунлигини таъминлаш алохида долзарблик касб этмо;да.

Дунёда кредит-модул тизимини жорий этишда инновацион технология-ларидан фойдаланишнинг ма;бул механизмларини ишлаб чи;иш, талабаларнинг индивидуал таълим траекториясини лойихалаш, таянч компетенциялар натижаси сифатида булажак у;итувчиларнинг когнитив компетентлигини ривожлан-тиришга доир ;атор илмий изланишлар олиб борилмо;да. Шу билан бирга, булажак у;итувчиларда когнитив компетентликни ривожлантириш жараёнини акмеологик таълим мухити билан интегративлигини таъминлаш, талабаларда уз-узини

кacбий-пeдaгoгик тaкoмиллaштиpиш иcтaгини ;apop тoптиpиш, мycтaк;ил кacбий-пeдaгoгик билимлapни yзлaштиpиш кyникмa вa мaлaкaлapини, кpeaтивлик, янги пeдaгoгик к;aдpиятлapни yзлaштиpишгa к^билиятлиликни pивoжлaнтиpишнинг дидaктик шapт-шapoитлapини тaкoмиллaштиpиш мухим ycтyвopлик кacб этмo;дa.

Рecпyбликaмиздa тapбия вa у;итиш ycyллapи, axбopoт-кoммyникaция тexнoлoгиялapи xaмдa xopижий тиллapни пyxтa yзлaштиpгaн, тaълим жapaëнидa зaмoнaвий пeдaгoгик тexнoлoгиялapни ;yллaш кyникмaлapигa эта пpoфeccиoнaл пeдaгoг кaдpлap тaйëpлaш, oлий пeдaгoгик тaълимгa pa;aмли тexнoлoгиялapни жopий этиш, зaмoнaвий axбopoт-кoммyникaция вa тaълим тexнoлoгиялapининг мycтaxкaм интeгpaцияcини тaъминлaш пиpoвapдидa пeдaгoг кaдpлapнинг кacбий мaxopaтини узлу^из pивoжлaнтиpиб бopиш учун ;yшимчa шapoитлap яpaтишгa кaттa эътибop ;apaтилмo;дa. Узбeкиcтoн Рecпyбликacини янaдa pивoжлaнтиpиш бyйичa Xapa^^ap cтpaтeгияcидa '^ълим вa у;итиш cифaтини бaxoлaшнинг xaл;apo cтaндapтлapини жopий этиш acocидa oлий тaълим мyaccacaлapи фaoлиятининг cифaти xaмдa caмapaдopлигини oшиpиш" [1] габи мухим вaзифaлap бeлгилaнди. Бу э^, тaлaбaлapнинг кoгнитив кoмпeтeнциялapи тyзилмacи вa кoмпoнeнтлapини aни;лaштиpиш, aкмeoлoгик ëндaшyв acocидa бyлaжaк y;итyвчилapдa кoгнитив кoмпeтeнтликни pивoжлaнтиpиш тexнoлoгияcини тaкoмиллaштиpишни тa;oзo этaди.

Рecпyбликaмиздa кoмпeтeнциявий ëндaшyвни aмaлгa oшиpишнинг нaзapий acocлapи, пeдaгoглapнинг кacбий кoмпeтeнтлигини pивoжлaнтиpиш, тaлaбa-лapнинг у;ув-билиш фaoлиятини тaкoмиллaштиpишнинг дидaктик пapaмeтлapи, тaълимни axбopoтлaштиpиш шapoитидa тaлaбaлapнинг кoгнитив кoмпeтeнт-лигини pивoжлaнтиpишнинг aйpим жиxaтлapи У. Инoятoв, Н. Mycлимoв, О. Mycypмoнoвa, Б. Xoджaeв, M. Вaxoбoв, M. Mиpcoлиeвa, Б. Maъмypoв, Л. Бeктypcынoвa, M. Пapдaeвa, Ж. Oтeпбepгeнoв кaби oлимлap тoмoнидaн тaд;и; этилгaн.

Mycтa;ил Дaвлaтлap Хaмдycтлиги ^ДХ,) мaмлaкaтлapи oлимлapидaн M. Axмeтoв, А. Бaзaeвa, Л. Бoчapoвa, Е. Вязoвoвa, T. Дoбpыдинa, И. Дyльчaeвa, Э. 3eep, T. Kopoтeнкo, Л. Ocипoвa, А. Пилигин, В. Пycтoвoйтoв, С. Рocлякoвa, Л. Сeминa кaби oлимлap тoмoнидaн зaмoнaвий ижтимoий-и;тиcoдий вaзиятлapдa тaлaбaлapнинг кacбий-билиш фaoллигини шaкллaнтиpиш, мoдyл-peйтинг тизими acocидa тaлaбaлapнинг у;ув-билиш кoмпeтeнтлигини тapкиб тoптиpиш, инфopмaциoн-тaълимий лoйиxaлap вocитacидa тaлaбaлapнинг кoгнитив кoмпeтeнтлигини pивoжлaнтиpиш мacaлaлapи бyйичa илмий излaнишлap oлиб бopилгaн.

Xopижлик oлимлapдaн T. Бьюзeн, M. Бepниc, M. Пиeтpa, Е. Tepxap^ Р. Дюнн, T. Maec, H. Гepмaн кaби кaби oлимлap тoмoнидaн тaлaбaлapдa cyпepфикpлaшни шaкллaнтиpиш, у;итишнинг мoдyлли вa axбopoт тexнoлoгиялapи интeгpaцияcини тaъминлaш мacaлaлapи ypгaнилгaн.

Биpo; aкмeoлoгик ëндaшyв acocидa бyлaжaк y;итyвчилapнинг кoгнитив кoмпeтeнтлигини pивoжлaнтиpиш мaзмyни, тyзилмacи, кoмпoнeнтлapи, мeзoн-лapи, кypcaткичлapи, кoгнитив кoмпeтeнтликни pивoжлaнтиpиш мexaнизми cифaтидa aкмe шaxc мoдeли, бyлaжaк y;итyвчилapдa кoгнитив кoмпeтeнтликни pивoжлaнтиpишнинг тexнoлoгик жиxaтлapи мaxcyc тaд;и; этилмaгaн. Бу эca, aкмeoлoгик ëндaшyв acocидa бyлaжaк y;итyвчилapнинг кoгнитив кoмпeтeнт-лигини pивoжлaнтиpишнинг тexнoлoгияcини тaкoмиллaштиpиш юзacидaн илмий-тaд;и;oт oлиб бopишни тa;oзo этди.

Тад;и;от давомида биз асосий ма;сад сифатида акмеологик ёндашув асосида булажак укитувчиларда когнитив компетентликни ривожлантириш технология-сини такомиллаштиришдан иборат этиб танлаб олдик хамда ;уйидаги вазифа-ларни амалга оширишни режалаштирдик:

• кредит-модул тизимида когнитив компетентликнинг урни ва ахамиятини ёритиб бериш;

• булажак укитувчиларда когнитив компетентликни ривожлантиришнинг акмеологик хусусиятларини ани;лаштириш;

• когнитив компетентликни ривожлантириш механизми сифатида акме шахс моделини такомиллаштириш;

• булажак укитувчиларда когнитив компетентликни ривожлантиришнинг акмеологик технологиясини такомиллаштириш.

Мазкур тад;и;отдан кутилаётган илмий янгиликларни ;уйидагилардан иборат деб белгиладик:

■ булажак укитувчиларнинг когнитив компетентлигини ривожлантириш тузилмаси (компонентлари, мезонлари, курсаткичлари) ахборотларни излаш, ;айта ишлаш ва куллаш буйича шахсий тажрибани туплашга имкон берувчи мотивацион-иродавий, укув-билиш, хул;-атвор ва рефлексив-бахоловчи фаолият натижасини акс эттирувчи шахснинг интегратив динамик хусусиятига баркарор устуворлик бериш асосида ани;лаштирилади;

■ булажак укитувчиларда когнитив компетентликни ривожлантиришнинг акмеологик хусусиятлари шахсий акмеологик, фанлараро, продуктив, рефлексив-инновацион, креатив-шахсий ривожланиш, тад;и;отчилик мезонларини уз-узини ривожлантириш, уз-узини коррекциялаш, уз-узини актуаллаштириш билан семантик ало;асини таъминлаш ор;али такомиллаштирилади;

■ когнитив компетентликни ривожлантириш механизми сифатида акме шахс моделининг жараёнли-мазмунли блоки объектив, субъектив, объектив-субъектив омилларини хисобга олиш асосида дидактик узаро таъсир сифатида субъект-субъект меносабатларини бос;ичма-бос;ич кенгайтириб бориш ор;али такомиллаштирилади;

■ булажак укитувчиларда когнитив компетентликни ривожлантиришнинг технологик бос;ичлари (уз-узини англаш, муста;ил билим олиш, уз-узини ривожлантириш, уз-узини ривожлантириш) укув-билиш фаолияти тавсифига мос келувчи муаммоли, хамкорликда у;итиш, индивидуаллаштириш, изланишли-тад;и;отчилик, укув ахборотлари устида ишлаш жараёнида ю;ори мотивацияни рагбатловчи методларни (эмоционал-ахло;ий вазиятларни яратиш; рагбатлаш; билишга доир уйинлар; укув мунозараси; исти;болни прогнозлаш, укув лойихаси) тизимли куллаш асосида такомиллаштирилган.

Тадкикот мавзусини олиб боришда дастлабки "Булажак укитувчиларда когнитив компетентликни ривожлантиришнинг назарий асослари" деб номланган кисмида кредит-модул тизимида когнитив компетентликнинг урни ва ахамияти, булажак укитувчиларда когнитив компетентликни ривожлантиришнинг акмеологик хусусиятлари, педагогика олий таълим муассасаси талабаларида когнитив компетентликни ривожлантиришнинг мавжуд холати ёритиб берилиши, "Акмеологик ёндашув асосида булажак укитувчиларда когнитив компетентликни ривожлантиришнинг амалий-технологик тизими" деб номланган кисмида эса

когнитив компетентликни ривожлантириш механизми сифатида акме шахс модели, булажак у;итувчиларда когнитив компетентликни ривожлантиришнинг акмеологик технологияси, когнитив компетентликни ривожлантиришнинг акмеологик технологиясини жорий этишнинг ташкилий-педагогик шарт-шароитлари ёритиб берилиши, сунгги "Булажак у;итувчиларда когнитив компетентликни ривожлантириш самарадорлиги" деб номланган ;исмда эса булажак у;итувчиларда когнитив компетентликни ривожлантиришга доир тажриба-синов ишлари мазмуни ва натижалари ёритиб берилиши белгиланган.

Акмеологиянинг предметида шахс индивидуал фаолиятининг барча сохаларида эришган максимал етукликка эга булиши лозим деган концепция юзага келган. Максимал етуклик шахс ривожининг ю;ори чу;;иси ва индивидуал фаолият билан богли; экан, демак ана шу чу;;и юнончада "акме" дейилади ва бу соха акмеология деб юритилади.

Акмеология изчиллик, яъни мукаммаллик чу;;исига интилиш, бу - инсон хаётининг ажралмас хусусияти булиб, бу ибора ор;али шахсий, касбий ривожланиш ва узини-узи такомиллаштиришга мойиллик англанади. Б.Г. Ананьевнинг фикрича, акмеологиянинг илмий асоси, инсоннинг ривожланишида индивид, шахс, индивидуаллик ва субъектнинг хаёт фаолияти ха;идаги фанлар интеграциясидан ташкил топган [2]. Акмеология предмети-одамнинг ижодий салохияти булиб, у инсон томонидан узига иноят этилган барча имкониятлар ва и;тидорни ;андай ;илиб, ;андай шарт-шароитларда, ;айси ;онуниятлар таъсирида руёбга чи;аришини комплекс тарзда урганади. Акмеологияда инсоннинг касбий фаолияти ва уз хаётини узи белгилаши, узини-узи ривожлантириши ва ижодкорлик ;обилиятини шакллантириши, унинг хаётий фаолияти субъект сифатида ;араб чи;илади. Акмеология фанининг асосий вазифаси онгли фаолият субъекти булмиш шахсни турли фаолият жараёнларида, хусусан, танлаган касби, ихтисослиги доирасида уз ижодий салохиятини тула очиш ва амалда намойиш этишига богли; булган билимлар, амалий куникмалар, малакалар, технологиялар билан таъминлашдир.

В. Каримова "хар бир тара;;иёт даврининг узига хос ахамиятли томони бор, охирги йилларда акмеология фани пайдо булдики, у айнан етукликка эришишнинг шарт-шароитлари ва омилларини урганади, давр ну;таи назардан айни мухокама ;илинаётган ёш даврларининг хусусиятларини урганади" [3], деб таъкидлайди. Демак, хар бир ёш даврларида шахсда турли динамик хусусиятдаги акмеологик ривожланишни башорат ;илиш мумкин.

М.М. Кашапов инсон ёш даврларида психик ва касбий ривожланиш бос;ичларини ;уйидагича бос;ичларга ажратган:

I. Касбгача булган ривожланиш

1.1. Уйиндан олдинги ривожланиш (Зёшгача);

1.2. Уйин бос;ичи (мактабгача болалик 3-7 ёшгача);

1.3. У;ув фаолиятини узлаштириш бос;ичи (7-8 дан 11-12 гача булган ёш)

II. Касб танлаш давридаги ривожланиш

2.1. Оптация бос;ичи (хаётга онгли тайёргарлик, мехнат, касб йулини режалаштириш, касб танлаш даври 13-13 дан 14-18 ёшгача)

III. Касбий тайёргарлик ва келгуси касбий махоратга эришиш давридаги ривожланиш

3.1. Касбий таълим боскичи (15-19 дан ёки 16-23 ёш);

3.2. Касбий мослашув боскичи (17-21 дан 24-27 ёшгача);

3.3. Касбий махоратнинг ривожланиш боскичи (21-27 дан 45-50 ёшгача);

3.4. Касбий махоратни намойиш этиш даври (46-50 ёшдан 60-65 ёшгача);

3.5. Сустлашиш боскичи (61-65 ёш) [4].

Замонавий таълим муассасаси учун акмеологик ёндашув бугунги кунда келажакли ва истикболли булиб, унинг мохияти шундан иборатки, юкори марраларга эришишга таъсир этиш мумкин булиши учун субъектга комплекс текширув утказилиши ва яхлитлигини кайта тиклаши, етукликка эришишга утишда, унинг индивид, шахс ва субъект сифатида-фаолият характеристикаси барча узаро алокадорликлар ва вужудга келтирувчи сабаблар билан биргаликда урганилади. Бу таълимдаги инновацион ёндашувлардан бири булиб, укувчи уз, шахсий акмесини аниклаб олиши учун унда уша танлаган ихтисослигига нисбатан кучли ундовчи мотивлар, хаётда эса муваффакиятларга эришиш мотиви ёки ютукларга эришиш эхтиёжи кучли ривожланади. Укувчини касбий фаолиятга тайёрлашда, ундаги шахсий сифатлар ва фазилатлари, унинг индивидуал киёфасида намоён булади.

ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР РУЙХАТИ:

1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 7 февралдаги "Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича Х,аракатлар стратегияси тугрисида"ги ПФ-4947-сонли Фармони. // Узбекистон Республикаси конун хужжатлари туплами, 2017 й., 6-сон, 70-модда.

2. Ананьев Б. Человек как предмет познания. - Питер, 2001. - С. 145.

3. Каримова В.М. Ижтимоий психология асослари. - Т.: "Укитувчи", 1994. - Б. 98.

4. Кашапов М.М. Психология творческого мышления профессионала: монография / М.М. Кашапов. - Москва: ПЕР СЭ, 2017. - С. 688.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.