Научная статья на тему 'ПОВЫШЕНИЕ КАЧЕСТВА ЭКОНОМИЧЕСКОГО РОСТА ВО ВЬЕТНАМЕ'

ПОВЫШЕНИЕ КАЧЕСТВА ЭКОНОМИЧЕСКОГО РОСТА ВО ВЬЕТНАМЕ Текст научной статьи по специальности «Экономика и бизнес»

CC BY
503
137
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
экономический рост / качество роста / ресурсы / модель роста / ловушка среднего дохода / конкурентоспособность

Аннотация научной статьи по экономике и бизнесу, автор научной работы — Нгуен Нгок Шон

Спустя 35 лет с начала экономических реформ в 1986 г. Вьетнам стал одной из стран с самыми высокими показателями экономического роста в регионе и в мире. Однако эти показатели всё еще во многом зависят от ресурсоёмких факторов, при которых качество роста не принимается во внимание. Вьетнам вступил в новый период развития с 2021 по 2030 г. как страна, стремящаяся достичь среднего уровня доходов, и столкнулся с проблемой и повышения уровня, и преодоления ловушки среднего дохода. В статье использованы данные Главного статистического управления (GSO), согласно которым экономический рост Вьетнама в период обновления был очень высоким, но качество роста оставалось низким. Автор исходит из того, что Вьетнам, стремясь избежать ловушки среднего дохода, должен повысить качество роста.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ПОВЫШЕНИЕ КАЧЕСТВА ЭКОНОМИЧЕСКОГО РОСТА ВО ВЬЕТНАМЕ»

СОЦИАЛЬНО-ЭКОНОМИЧЕСКОЕ РАЗВИТИЕ

001: 10.24411/2618-9453-2021-10003

Нгуен Нгок Шон

ПОВЫШЕНИЕ КАЧЕСТВА ЭКОНОМИЧЕСКОГО РОСТА

ВО ВЬЕТНАМЕ

Аннотация. Спустя 35 лет с начала экономических реформ в 1986 г. Вьетнам стал одной из стран с самыми высокими показателями экономического роста в регионе и в мире. Однако эти показатели всё еще во многом зависят от ресурсоёмких факторов, при которых качество роста не принимается во внимание. Вьетнам вступил в новый период развития с 2021 по 2030 г. как страна, стремящаяся достичь среднего уровня доходов, и столкнулся с проблемой и повышения уровня, и преодоления ловушки среднего дохода. В статье использованы данные Главного статистического управления (080), согласно которым экономический рост Вьетнама в период обновления был очень высоким, но качество роста оставалось низким. Автор исходит из того, что Вьетнам, стремясь избежать ловушки среднего дохода, должен повысить качество роста.

Ключевые слова: экономический рост, качество роста, ресурсы, модель роста, ловушка среднего дохода, конкурентоспособность.

Для цитирования: Нгуен Нгок Шон. Повышение качества экономического роста во Вьетнаме // Вьетнамские исследования. Сер. 2. 2021, № 1. С. 52-78.

Введение

Вопреки тому факту, что за период 1991-2020 гг. Вьетнам достиг показателя среднего годового роста экономики на 6,92 % [GSO 2020с], показатели свидетельствуют об отставании по сравнению с другими странами региона, поскольку модель роста в переходный период в основном оставалась ресурсоёмкой, а это ведёт к низкой эффективности и низкому качеству роста. Чтобы сохранить долгосрочный быстрый рост в условиях Четвёртой промышленной революции и экспоненциальное развитие цифровой экономики, Вьетнаму необходимо добиться улучшения его качества за счет профессиональной подготовки специалистов, применения высоких технологий и повышения производительности труда.

Рост вьетнамской экономики за 35 лет политики обновления основан на эффекте ее либерализации и повышения спроса других стран на вьетнамский экспорт. В настоящее время в ходе системного преобразования своей экономики и углубления международной интеграции Вьетнам должен создавать свои внутренние ценности, чтобы продолжить экономический рост и избежать скатывания в ловушку стран со средним уровнем дохода. Вьетнам достиг стадии развития, на которой достижение более высокого уровня дохода невозможно гарантировать без

52

изменения процесса принятия решений. Цель статьи - проанализировать экономический рост Вьетнама, дать оценку его качеству и политическим решениям по улучшению этого качества.

Обзор литературы

Теоретически модель экономического роста отражает его посредством экономических переменных и связи между ними. Каждая модель делает упор на разные исходные данные, являющиеся ключевыми для роста. Модель Харрода-Домара [Harrod 1939, Domar 1946] всегда считает капитал критической детерминантой экономического роста, а Роберт Солоу [Solow 1956] полагает, что капитал играет решающую для роста роль лишь недолгое время, а в долгосрочной перспективе более важную роль будут играть технологические достижения.

Кругман и Обстфельд [Krugman, Obstfeld 1991] единодушно утверждают, что развитые государства располагают для роста капиталом и технологическими преимуществами, тогда как развивающиеся страны - преимуществами в труде и ресурсах.

Согласно Самуэлсону и Нордхаусу [Samuelson, Nordhaus 2001], экономический рост можно разделить на два типа: 1) ресурсоёмкий рост (основанный на наращивании вклада капитала и труда) и 2) всесторонний рост (основанный на повышении производительности).

Лин [Lin 1994] и Штиглиц [Stiglitz 2005] пришли к выводу, что качество роста определяется следующими основными критериями: 1) высокая многофакторная производительность (TFP), гарантирующая поддержание долгосрочных темпов роста независимо от внешних колебаний; 2) экономическая эффективность и конкурентоспособность экономики; 3) устойчивое экологическое развитие; 4) наличие постоянно развивающихся демократических институтов, которые, в свою очередь, придают экономическому росту более высокие темпы; и 5) решение задачи улучшения благосостояния и искоренения нищеты.

Экономическая и социальная комиссия для Азии и Тихого океана ООН (ЭСКАТО) определяет пять ключевых факторов, влияющих на качество роста: 1) состояние окружающей среды, использование социальных и экономических преимуществ; 2) эффективность и производительность в использовании природных ресурсов, человеческого и производственного капитала; 3) структурные преобразования, поощряющие экономические и социальные ценности; 4) сбалансированность использования всех форм капитала; и 5) недостатки в экономическом, социальном и экологическом секторах [UN ESCAP 2013].

О.В. Масленников описывает новый подход к проблеме качества экономического роста как экономической категории, основанный на интеграции структурных, ресурсных, экологических, социальных и психологических категорий [Масленников 2016].

Согласно Г.О. Куранову, при истощении экстенсивных факторов качество экономического роста становится важнейшим критерием и условием для последовательного экономического развития и социального прогресса. Разнообразие и многомерность параметров качества роста говорит о необходимости рассматривать его в разных аспектах: как результат целевого развития и как предпосылку для нынешнего и будущего прогресса [Куранов 2019].

В.М. Мазырин доказывает, что за годы реформ Вьетнам достиг высоких темпов роста благодаря переходу от централизованного планирования и директивных методов управления к рыночной экономике, либерализации торговли и привлечения прямых иностранных инвестиций (ПИИ). Этот рост способствовал развитию внешнеэкономической деятельности и возможности упрочить сотрудничество с Российской Федерацией [Мазырин 2013b].

В другой статье В.М. Мазырин анализирует понятие модернизации, которая проводится во Вьетнаме с середины 1990-х годов, её главные задачи, методы и стадии, влияние опыта новых индустриальных держав Восточной Азии. Учёный приходит к выводу, что, несмотря на успехи «догоняющего» развития Вьетнам всё ещё отстает от развитых стран региона и стремится ускорить процесс модернизации, изменив её характер, темпы и направления [Мазырин 2013a].

Во Вьетнаме изучению качества роста было уделено особое внимание в работах Чан Тхо Дат и Нгуен Ван Нама [Tran Tho Bat, Nguyen Vän Nam 2003], Нгуен Тхи Ту Ань и Ле Суан Ба [Nguyen Thi Tue Anh, Le Xuän Ba 2005], Нгуен Ке Туана и Нго Тханг Лоя [Nguyen Ke Tuän, Ngö Thäng Lgi 2007], Нгуен Нгок Шона [Nguyen Ngoc San 2010]. Вьетнамские исследователи затронули вопросы качества экономического роста, включая теоретический анализ, оценочные критерии, а также дали ситуационный анализ качества роста во Вьетнаме.

В целом можно считать, что улучшение качества роста зависит от повышения социально-экономической и экологической устойчивости и эффективности достижений целей роста [Nguyen Ke Tuän, Ngö Thäng Lai 2007].

Согласно Национальному центру социально-экономической информации и прогнозов [NCIF 2020], хотя Вьетнам переживает активный экономический рост, он базируется на расширении импорта. В частности, поскольку из-за COVID-19 проводятся соответствующие ограничения, ресурсы для развития весьма ограничены. Поскольку экономический рост в СРВ стимулируется путем наращивания капитала и низкоквалифицированного труда, это не может продолжаться в течение долгого срока.

Качество экономического роста можно рассматривать под узким или широким углом зрения. В первом случае качество - это внутренний атрибут процесса экономического роста, осуществление которого подтверждается показателями, отражающими эффективность достижения качества роста и способность сохранять его длительное время. Во втором случае при оценке качества экономического роста также учитываются его побочные эффекты: воздействие на реструктуризацию экономики; влияние новых доходов на искоренение нищеты, равенство и социальную справедливость, влияние роста на устойчивость природных ресурсов.

В данной статье автор рассатривает качество роста под узким углом зрения и измеряет его посредством индикаторов эффективности роста, национальной конкурентоспособности, соотношения компонентов роста ВВП (капитал, труд и многофакторная производительность), а также хода реструктуризации экономики.

Ситуационный анализ качества экономического роста во Вьетнаме

Задача реструктуризации экономики впервые была поставлена на XI съезде партии (2011). Съезд призвал «обновить модель экономического роста и реструктурировать экономику, а именно перейти от ставки на количественный рост к рациональному развитию, сочетающему и количество, и качество, повышая качество и эффективность экономики, гарантируя быстрое и устойчивое развитие». Разъясняя решения съезда, 3-й пленум ЦК КПВ 11-го созыва обозначил три объекта реструктуризации: 1) национальных инвестиций с упором на государственные вложения; 2) финансовых рынков с упором на систему коммерческих банков и финансовых учреждений; 3) государственных предприятий с упором на создание государственных корпораций.

19 февраля 2013 г. премьер-министр издал постановление 339/QD-TTg, в целом одобряющее проект реструктуризации экономики, нацеленный на изменение модели

54

экономического роста в направлении повышения эффективности и конкурентоспособности в период 2013-2020 гг.

На основе оценки результатов, достигнутых на ранних стадиях экономических реформ (2011-2015), 4-й пленум ЦК 12-го созыва постановил продолжать обновление модели экономического роста. 1 ноября 2016 г. ЦК партии обнародовал Резолюцию № 05-NQ/TW, содержавшую ряд важных указаний и мер относительно продолжения обновления модели роста, улучшения его качества, повышения производительности труда и экономической конкурентоспособности. 8 ноября 2016 г. Национальное Собрание приняло Постановление № 24/2016/QH14 о плане реструктуризации экономики в период 2016-2020 гг.

Темпы экономического роста

Среднегодовой темп роста в период 1991-2020 гг. составил во Вьетнаме 6,92 % (рис. 1). Это относительно высокий показатель по сравнению со средними темпами роста в мире, несколько уступающий показателям Китая в тот же период. 30 лет показывая непрерывный экономический рост, Вьетнам превзошёл 23-летний рекорд Южной Кореи и занял второе место после Китая по продолжительности экономического роста. Однако темпы роста Вьетнама за весь период всё же были ниже, чем в Корее, Сингапуре и на Тайване (Китай) в период 19601990 гг. [Ohno 2009].

3500 3000 2500 2000 1500 1000 500 0

1990 1992 1994 19961998 2000 2002 2004 2006 2008 2010 2012 2014 2016 2018 2020

^■GDP per capita, USD -GDP (%)

Рис. 1. Темпы роста ВВП и ВВП на душу населения Вьетнама (долл. США)

Источник: GSO 2020a, 2020с

На вьетнамскую экономику серьезно повлияла пандемия COVID-19, но в 2020 г. она продемонстрировала удивительную жизнеспособность по сравнению с экономиками многих других стран. Экономика Вьетнама испытала большие потрясения как в плане поставок, так и спроса. Рост ВВП снизился почти до 2,91 % по сравнению с докризисным прогнозом 6,5-7 % [NCIF 2020]. Задача роста, намеченная на период 2016-2020 гг., не была решена. Однако

55

вьетнамская экономика продолжает оставаться жизнеспособной благодаря балансу мер по поддержке экономики и контроля над эпидемией. Экономический рост продолжает оставаться позитивным, и большинство макроэкономических и финансовых показателей находится под контролем.

Благодаря темпам роста за последние несколько десятилетий ВВП на душу населения во Вьетнаме в 2020 г. достиг (по текущему курсу) порядка 2779 долл. США на душу населения [GSO 2020b]. С таким показателем Вьетнам оказался в нижней группе стран со средним уровнем дохода (LMIC). Однако этот уровень ниже других НИС: доход на душу населения в СРВ составляет лишь половину дохода Индонезии и Китая, треть дохода Таиланда, седьмую часть дохода Малайзии и двенадцатую - Сингапура. В 2008 г. во Вьетнаме начались дебаты по поводу ловушки среднего дохода. Тогда до неё было ещё далеко, поскольку страна только что достигла уровня дохода ниже среднего. Но сегодня эта ловушка совсем близка. Во Вьетнаме уже заметны многие проявления среднего уровня дохода [Ohno 2009] (рис. 2).

70000.0 60000.0 50000.0 40000.0

О

э

30000.0 20000.0 10000.0 0.0

Ot44-lDMO<44lDOOOPJ^lD030<4«TlDCCOt44-lDMOrJ^lDOO

i0LOU>LOii)r*r*r~r-r-GOCOniCOCOm01O>(nOTOOOOOi-|i4t-|T4i4

С'. Cl С'. G' С'. О: О'. С) С'. G' С'. С': С' С) С! iTl С' С' С' О О О О О О О О О О

Korea, Rep. Malaysia Vietnam

Рис. 2. Рост ВВП в долл. США на душу населения в странах Азии Источник: [World Development Indicator 2019]

Качество роста

Эффекты экономического роста

• Производительность труда

Повышение производительности труда является ключевым элементом гарантии качества роста. Производительность труда во Вьетнаме в текущих ценах 2019 г. оценивается в 110,3 млн донгов (4766 долл.) на одного работника в год [GSO 2020а]. В период 2011-2019 гг. этот показатель показал значительный рост - 5,02% в год [MPD 2019].

56

China Hong Kong SAR, ChinaIndonesia Cambodia

LaoPDR Lowincome Lower middle income Middle income

Philippines Singapore Thailand Upper middle income

Однако производительность труда во Вьетнаме остается очень низкой по сравнению с другими странами данного региона. При расчете по паритету покупательной способности (PPP) в ценах 2011 г. производительность труда во Вьетнаме в 2019 г. достигла 12017 долл., что составляет 8,6 % от показателя Сингапура, 23,6 % - Малайзии, 40,7 % - Таиланда, 57,3 % -Индонезии [MPD 2019]. Следует заметить, что разрыв в производительности труда между СРВ и другими странами продолжает увеличиваться (рис. 3).

180 000

160 000

140 000

о. 120 000 Q.

О. 100 000

о

1Л D

80 000 60 000 40 000 20 000 0

^ & ^ ^ £ ^ 0<v ^ 0«$> <$>

•Vietnam • Malaysia

•Thailand • Indonesia

■Singapore ■ India

Korea,Rep. China

Рис. 3. Производительность труда во Вьетнаме и некоторых других странах (USD, PPP). Источник: https://www.conference- oard.org/data/economydatabase/index.cfm?id=27762

• Эффективность капиталовложений

Высокую динамику экономики Вьетнама в последнее время связывают с резким ростом инвестиций, находящим отражение в непрерывном росте вклада капиталовложений в ВВП, с 18,1 % в 1990 г. до 42,43 % в 2010 г., и это соотношение было наивысшим (45,7 %) в 2007 г. [Nguyen Ngoc San 2010]. В 2011-2020 гг. данный показатель снизился, но остался на уровне 32,5 %. Это тоже высокий показатель по сравнению с некоторыми странами региона, он уступает только Китаю.

О низкой эффективности капиталовложений во Вьетнаме более ясно свидетельствует высокий коэффициента капиталоемкости ВВП (ICOR): в 2001-2010 гг. он равнялся в среднем 5,75, что гораздо выше, чем в 1991-2000 гг., а в 2011-2019 гг. вырос уже до 6,2. Следует отметить, что ICOR во Вьетнаме гораздо выше, чем в отдельных новых индустриальных странах в стартовый период с 1961 по 1980 г.: на Тайване (2,7), в Корее (3,0) или в некоторых странах региона: Таиланде (4,1 с 1981 по 1995 г.) и Китае (4,0 в 1990-2006 гг.) [Nguyen Ngoc San 2010] (рис. 4). Низкая эффективность капиталовложений - это узкое место в экономическом росте Вьетнама.

Рис. 4. Эффективность капиталовложений (ICOR) и темпы роста ВВП в СРВ

Источник: 080 2020а, 2020с

Национальная конкурентоспособность

Согласно рейтингу Всемирного экономического форума (WEF), по глобальной конкурентоспособности Вьетнам поднялся за 2018 г. на 67-е место среди 141 стран [WEF 2019], т.е. значительно улучшил свои позиции. Индекс глобальной конкурентоспособности СРВ (GCI), по данным 2019 г., рос быстрее всех в мировом масштабе. Будучи одной из стран Азиатско-Тихоокеанского региона, показывающего высочайшую конкурентоспособность в мире, он претендует на ведущее место в гонке за улучшение этого показателя. Рейтинги и индекс конкурентоспособности Вьетнама непрерывно улучшались с 2012 по 2019 г.

В Юго-Восточной Азии по конкурентоспособности Вьетнам опережает Филиппины, занимая 6-е место, но отстает от пяти других стран региона в мировом рейтинге: Сингапура (3-е место), Малайзии (23-е), Таиланда (32-е), Индонезии (36-е), Брунея (46-е) [WEF 2019]. Хотя конкурентоспособность Вьетнама улучшилась, разрыв по большинству показателей (индексов) Вьетнама по сравнению с другими странами весьма велик (рис. 5).

Составляющие роста ВВП Вьетнама (по затратам)

Структуру затрат на прирост ВВП отражает соотношение вклада капитала, труда и многофакторной производительности (TFP). Главный вклад в рост ВВП Вьетнама в период 2001-2010 гг. - 75,8 % - вносили преимущественно ресурсоёмкие факторы - капитал и труд, тогда как вклад TFP в экономический рост достигал всего 24,2 %.

1 ■ ■ 1 Rank Score

: ■-: 0.1

;6 7

ДО

27

Singapore Malaysia Thailand Indonesia Philippines Vietnam Cambodia Lao

Рис. 5. Рейтинги конкурентоспособности Вьетнама по сравнению с рейтингами некоторых других

стран АСЕАН. Источник: [WEF 2019]

В 2011-2020 гг. этот показатель имел тенденцию к повышению. В 2016 г. вклад TFP в экономический рост составил около 21,53 %, в 2018 г. увеличился до 43,22 % и по оценкам конца 2020 г. вырос до 44,35 %. Несмотря на увеличение вклада TFP, расчитанного по структуре затрат, темпы экономического роста Вьетнама за последние годы продолжают зависеть от ресурсоёмких факторов роста (которые составляют более 50 %), из них важнейшей движущей силой остается капитал (табл. 1).

Таблица 1. Вклад факторов роста в ВВП

Год Вклад капитала Вклад труда Вклад факторной производительности (ТЕР) Темпы роста ТЕР

2011 52,92 25,55 21,53 1,34

2012 56,61 24,31 19,08 1,00

2013 52,83 16,90 30,27 1,64

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

2014 49,41 10,88 39,71 2,38

2015 45,59 1,11 53,30 3,56

2016 50,86 8,46 40,68 2,53

2017 47,91 6,62 45.47 3,10

2018 46,18 8.62 45,20 3,20

2019 46,35 7,54 46,11 3,24

Предполагаемая оценка на 2020 г. 47,56 8,82 43,61 2,97

Предполагаемая оценка на 20112020 гг. 49,33 11.37 39,30 2,45

Предполагаемая оценка на 20162020 гг. 49,33 8,01 44,29 2,91

Источник: данные GSO; за 2019 и 2020 г. - оценка

Вклад TFP вырос, но всё ещё низок по сравнению с другими странами региона и остается неустойчивым. Во многих странах ЮВА вклад фактора TFP в экономический рост составляет более 50% (в Корее около 55,5 %, Китае - около 52 %, Таиланде - около 53 %) [MPD 2019].

Экономическая реструктуризация

В структуре экономики СРВ происходят сдвиги в нужном направлении, которые могут, по оценкам, достичь поставленных целей, но все же она остается устаревшей. Доля сельскохозяйственного производства в ВВП Вьетнама резко снизилась с 38,74 % в 1990 г. до 14,85 % в 2020 г., тогда как доля промышленности и строительства увеличилась с 22,67 до 33,72 %, а доля сферы услуг выросла с 38,59 до 41,63 % в 2020 г. (налоги принесли 9,8 %) 2020Ь]. По сравнению с Южной Кореей и Тайванем, которым понадобилось всего 20 лет, чтобы уменьшить долю сельскохозяйственного производства с 30 % до порядка 10 %, в СРВ этот показатель за 35 лет обновления снизился с 38,1 % до 13,63 % (рис. 6).

100% 90% 80% 70% 60% 50% 40% 30% 20% 10% 0%

0 0 2

0 0 2

4 0 0 2

6 0 0 2

7 0 0 2

8 0 0 2

9 0 0 2

0 2

0 2

0 2

0 2

0 2

0 2

0 2

о

гм

0 2

0 2 0 2

□ Agriculture ''Industry Services 111 Tax

Рис. 6. Экономическая структура Вьетнама с 1990 до 2020 г. Источник: данные GSO Причины проблем в экономическом росте Вьетнама

Вышеуказанные недостатки качества экономического роста во Вьетнаме объясняются рядом причин:

во-первых, мировая экономика последних десятилетий содержала много неопределенностей. Множество важных политических событий оказали сильное влияние на глобальное экономическое развитие;

во-вторых, Вьетнам относится к тем странам, которые сильно пострадали от возрастающего влияния климатических изменений и распространения новых заболеваний;

в-третьих, общая причина вышеуказанных недостатков заключается в несовершенстве рыночных институтов и мер, которое ведёт к невозможности получить максимальный результат от всей политической системы в плане управления и использования ресурсов экономики;

в-четвертых, качество человеческих ресурсов, как правило, остаётся низким и не удовлетворяет требованиям рынка;

в-пятых, наука и технология оказывают огромное влияние на результаты развития каждой отрасли промышленности и каждого экономического сектора; капиталовложения в науку и технологию во Вьетнаме продолжают оставаться очень низкими;

в-шестых, открытость вьетнамской экономики велика и быстро растёт. Таким образом, она в высшей степени зависит от мировой экономики и политики и легко подвержена их изменениям;

в-седьмых, хотя процесс реструктуризации идёт вперед, его результаты ещё не соответствуют ожиданиям. Реструктуризация продвигается медленно, и прорыв ещё не достигнут.

Меры по повышению качества экономического роста во Вьетнаме

Реформа модели экономического роста

С середины 1990-х годов и по сей день рост подкреплялся множеством новых возможностей торговли, а также притоком капитала из-за рубежа, в основном в форме прямых иностранных инвестиций (FDI). Будущий рост должен быть подкреплён повышением профессиональной подготовки, а не дешёвым трудом, экспортом сырья и аутсорсингом.

Во-первых, Вьетнаму необходимо изменить модель роста в направлении увеличения эффективности использования ресурсов, «зеленого» развития, охраны окружающей среды и перехода на 2-ю и 3-ю стадии процесса развития (рис. 7). Вьетнам может достичь высоких показателей, улучшая качество роста и повышая конкурентоспособность своей экономики.

Во-вторых, Вьетнам должен перейти к промышленной модели, которая использует динамические сравнительные преимущества, основанные на доступных ему возможностях и преимуществах.

Поэтому к 2030 г. страна должна освоить сравнительные преимущества высокого уровня и уделить особое внимание развитию высококвалифицированных человеческих ресурсов, сочетая трудоёмкую и капиталоёмкую технологии и развивая основные вспомогательные отрасли. Такими сравнительными преимуществами должны стать: 1) обширная квалифицированная рабочая сила и оптимальная возрастная структуре населения; 2) динамичное бизнес-сообщество; 3) глубокое участие в глобальных производственно-сбытовых цепочках; 4) внедрение нового поколения зон свободной торговли; 5) политическая стабильность и привлекательность для международных инвесторов.

Ресурсопотребляющая экономика

(I)

Экономика, основанная на производительном труде

(II)

О

Инновационная экономика

(III)

Снижение себестоимости производства

- Макро- и политическая стабильность Вьетнама

- Эффективная инфраструктура

- Минимизация нормативных расходов на бизнес

Производительность, качество

- Повышение конкурентоспособности на внутреннем рынке

- Открытость рынка во Вьетнаме

- Современная инфраструктура

- Меры стимулирования производительности

- Развитие промышленных комплексов во Вьетнаме

Уникальное значение

- Современные методы

- Современная система учебных заведений, научных и технологических институтов

- Меры поощрения и развития творчества

- Развитие и улучшение качества промышленного кластера

Рис. 7. Стадии процесса экономического развития. Источник: Автор основывается на модели М. Портера

• Реструктуризация экономики

Вьетнам значительно изменился за 30 лет обновления благодаря высоким показателям роста и приблизился к достижению целей развития, поставленных в Декларации тысячелетия. Этот успех отчасти объясняется раскрепощением производительных сил, привлечением прямых иностранных инвестиций, расширением экспорта, региональной и глобальной интеграции. Чтобы создать предпосылки устойчивого роста в длительной перспективе, нужно реструктурировать экономику и создать новые стимулы роста, как в начале периода обновления.

• Улучшить качество институтов

Продолжение институциональной реформы и улучшение деловой среды - это ключевые, важнейшие факторы создания новой движущей силы экономического роста. Надо укрепить институты, основанные на рыночных механизмах, пересмотреть законы и стратегии, чтобы высвободить ресурсы с целью эффективной мобилизации их в рамках рыночной экономики социалистической ориентации; строго соблюдать принципы гласности и прозрачности в процессе управления, эксплуатации и использования ресурсов страны; развивать креативные способности и национальное управление, а также автономию и инновационный потенциал на уровне фирм; реформировать и улучшать качество стратегий социально-экономического

62

рзвития и планирования на основе совершенствования аналитических возможностей, оценки и прогнозирования во всех сферах; обеспечить прозрачность, равенство и демократизацию социально-экономической жизни; лучше контролировать власти, развивая отчётность и общественную этику. Активизировать и строго применять меры по предотвращению действий, ведущих к авторитаризму и монополизму, развивать механизм ответственности, группового поощрения; покончить с коррупцией, укрепляя доверие инвесторов, деловых кругов и общества в целом.

• Совершенствовать качество человеческих ресурсов

Развитие человеческого капитала - самый важный фактор, гарантирующий долгосрочный экономический рост и искоренение нищеты. Поэтому надо применить следующие меры по повышению качества образования и профессиональной подготовки:

- ключевое решение заключается в обновлении и совершенствовании государственного управленческого потенциала в области образования и профессиональной подготовки. Всесторонняя реформа образования ставит целью согласовать систему образования с требованиями экономического развития страны;

- увеличить капиталовложения в образование из разных источников при росте инвестиций из государственного бюджета; в то же время продолжиать развитие социализации образования и построить самообучающееся общество;

- поддерживать и ускорять цифровую трансформацию в деловом секторе посредством политических инициатив. Использовать преимущества Четвёртой промышленной революции для дальнейшего развития науки и технологий, инноваций и производительности труда.

• Повышать эффективность использования капитала

В целях экономического роста Вьетнам не только должен наращивать инвестиции, но и эффективно использовать капитал. Поэтому, с одной стороны, необходимо содействовать развитию способности к инвестированию среди населения и частного сектора, привлекать больше прямых иностранных инвестиций. С другой стороны, необходимо совершенствовать эффективность использования государственных инвестиций, не допускать неэффективных или спекулятивных инвестиций.

Заключение

За 35 лет с начала проведения экономических реформ Вьетнам достиг впечатляющих упехов в достижении как количественных, так и качественных показателей экономического роста. Однако качество и устойчивость таких достижений всё же заставляют задуматься. Опыт ведущих стран свидетельствует, что высокие темпы роста автоматически не ведут к созданию сильно процветающей экономики. Высокие темпы роста - это лишь предпосылка, но ее недостаточно. Чтобы устранить «узкие места» и не попасть в ловушку среднего уровня дохода, нужно обращать больше внимания на качественную сторону роста посредством проведения институциональных реформ, инвестирования в человеческий капитал, а также реструктуризации экономики. В 1991-2020 гг. Вьетнам достиг обнадёживающих результатов в экономическом развитии, но всё еще не реализовал полностью своего потенциала и в настоящее время сталкивается с множеством кратко- и долгосрочных качественных недостатков. Поэтому устранение «узких мест» как в количественном, так и в качественном росте является главным условием для Вьетнама, чтобы устранить отрыв в развитии от других стран в регионе и в мире.

Список литературы

Куранов Г.О. Об измерении качества экономического роста // Вопросы статистики. 2019. № 26 (7). С. 5-19.

Мазырин В.М. Экономический рост Вьетнама и возможности расширения его сотрудничества с Россией // Вьетнамские исследования. Вып. 3. M.: ИДВ РАН, 2013. С. 45-64.

Масленников О.В. Качество экономического роста: сущность, факторы, показатели // Вестник Воронежского государственного университета. 2016. № 3. С. 6-9.

Domar Evsey. Capital Expansion, Rate of Growth, and Employment // Econometrica. 1946. No. 14 (2). P.137-147.

General Statistics Office of Vietnam (GSO). Statistical Yearbook of Vietnam 2019. Hanoi: Statistical Publishing House, 2020a.

General Statistics Office of Vietnam (GSO). Press release on socio-economic situation in the 4th quarter and the year 2020. URL: https://www.gso.gov.vn/du-lieu-va-so-lieu-thong-ke/2020/12/bao-cao-tinh-hinh-kinh-te-xa-hoi-quy-iv-va-nam-2020-2/ (дата обращения: 27.12.2020b)

General Statistics Office of Vietnam (GSO). Report on Evaluate the implementation of the economic targets of the 2011-2020 10-year strategy. Ministry of Planning and Development, 2020c.

HarrodRoy F. An Essay in Dynamic Theory // The Economic Journal. 1939. No. 49 (193). P. 14-33.

KrugmanP., Obstfeld M. International Economics - Theory and Policy. Harper Collins Publisher, 1991.

Lin S. Government spending and economic growth // Applied Economics. 1994. No. 26 (1). P. 83-94.

Mazyrin V. Economic modernization in Vietnam: from industrialization to innovation stage // VNU Journal of Science: Economics and Business. 2013. Vol. 29, No. 2. P. 25-40.

Ministry of Planning and Development (MPD). Labor productivity and key solutions to improving labor productivity in Vietnam. Report of workshop on "Improving National labor productivity". Hanoi, August 2019.

National Center for Socio-Economic Information and Forecast (NCIF). Vietnam' economy in 2020 and Vietnam's economic prospects in 2021 and adjustments in the medium term 2021-2025. Hanoi, 2020.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Nguyen Кё Tuan, Ngo Thang Lai. Kinh te Viet Nam nam 2006 - Chat luong tang truong va hoi nhap kinh te quoc te [Нгуен Ке Туан, Нго Тханг Лой. Вьетнамская экономика в 2006 году - качественный рост и международная экономическая интеграция]. Ha Noi: Nxb Dai hoc KTQD, 2007.

Nguyen Ngoc San. Doi moi mo hinh tang truong cua Viet Nam sau khung hoang [Нгуен Нгок Шон. Обновление модели роста Вьетнама после кризиса] // Tap chi Kinh te va Phat trien. 2010. So 155 (II). Tr. 11-15.

Nguyen Thi Tue Anh, Le Xuan Ba. Chat luong tang truong kinh te - Mot so danh gia ban dau cho Viet Nam [Нгуен Тхи Ту Ань, Ле Суан Ба. Качество экономического роста - некоторые предварительные оценки для Вьетнама]. Ha Noi: Nxb thong ke, 2005.

Nguyen Vйn Nam, Tran Tho Dat. Toc do va chat luong tang truong kinh te Viet Nam [Чан Тхо Дат, Нгуен Ван Нам. Темпы и качество экономического роста Вьетнама]. Ha Noi: Nxb kinh te Quoc dan, 2006.

Ohno Kenichi. Avoiding the Middle-Income Trap: Renovating Industrial Policy Formulation in Vietnam // ASEAN Economic Bulletin. 2009. Vol. 26, No.1. Institute of Southeast Asian Studies. P. 25-43.

Pincus Jonathan. Strengthening the Role of Government in Accelerating Economic Growth, 20212025. Presentation on Workshop "Vietnam's economy in the medium term 2021-2025: Recovery and growth accelerates" held by UNDP and NCIF on January 20th 2021.

Porter M. The Competitive Advantage of Nations // Harvard Business Review. URL: https://hbr.org/1990/03/the-competitive-advantage-of-nations> (дата обращения: 10.07.2020).

Samuelson P., Nordhaus W. Economics. McGraw-Hill Publisher, 2001.

Solow R. A Contribution to the Theory of Economic Growth // The Quarterly Journal of Economics.1956. No. 70(1). P. 65.

Stiglitz J., Rosengard J. Economics of The Public Sector. 4th ed. New York: Norton Company, 2015.

Temple J. The New Growth Evidence // Journal of Economic Literature. 1999. No. 37(1).UN ESCAP. Shifting From Quantity To Quality: Growth With Equality, Efficiency, Sustainability And Dynamism. Greening of Economic Growth Series. Bangkok, 2013.

World Bank. URL: https://databank.worldbank.org/source/world-development-indicators (дата обращения: 12.07.2020).

World Economic Forum (WEF). The Global competitiveness Report 2019. URL: http://www3.weforum.org/docs/WEF_TheGlobalCompetitivenessReport2019.pdf (дата обращения: 10.07.2020).

Автор:

Нгуен Нгок Шон, к.э.н., доцент, декан факультета планирования и развития, Вьетнамский государтвенный экономический университет. ORCID: 0000-0002-9904-8017. Email: [email protected]

Продвижение статьи: Дата поступления: 11.08.2020 Дата поступления в переработанном виде: 27.01.2021

Принята к печати: 10.03.2021

Nguyen Ngoc Son ENHANCING THE QUALITY OF ECONOMIC GROWTH

IN VIETNAM

Abstract. After more than 35 years since the Economic Reform in 1986, Vietnam has been one of the countries experiencing high economic growth rate in the region and in the world. However, Vietnam's economic growth is still largely dependent on resource-intensive factors, by which the growth quality has not been taken into consideration seriously. Vietnam has entered a new era of development from 2021 to 2030 as a lower-middle income country and faced challenges of strategies implementation for catching-up as well as overcoming the middle-income trap. The paper applied the best method using data from General Statistics Office (GSO) revealed that Vietnam's economic growth during the renovation period was quite high but the quality of growth was still low. The author assumes that in desire to avoid the middle-income trap Vietnam needs to improve the quality of growth.

Keywords: growth, growth quality, resources, growth model, competitiveness.

For citation: Nguyen Ngoc Son. Enhancing the Quality of Economic Growth in Vietnam. Russian Journal of Vietnamese Studies, Series 2, No. 1: 52-78.

Introduction

Despite the fact that Vietnam has achieved an annual average growth rate of 6.92% for the period of 1991-2020 [GSO 2020], the economy has been witnessing the sign of staying behind in comparison with regional countries because the growth model of Vietnam in the transition process is mainly resource-intensive which leads to low efficiency and quality of growth. In order to maintain long-term rapid growth in the context of Industrial Revolution 4.0 and the exponential development of the digital economy, the current problem for Vietnam is to improve the quality of growth through skills, technology and breakthrough in productivity.

The growth that Vietnam has gained over the past 35 years is based on the impact of liberalization and purchasing power from other countries for Vietnam's exports. Currently, with a systematic transition and the deepening global integration, Vietnam needs to build its internal value to continue economic growth and to avoid falling into a dilemma of a middle-income country. Vietnam has reached a stage of development where growth towards higher income levels cannot be guaranteed unless the policy-making process is significantly reformed. This article aims to analyze Vietnam's economic growth, evaluate Vietnam's growth quality and policy implications to improve Vietnam's economic growth quality.

Literature review

Theoretically, the economic growth model is a basic expression of economic growth through economic variables and the relationship between them. Each growth model emphasized different inputs that are crucial to the growth. Harrod-Domar [Harrod 1939, Domar 1946] model always considers capital as a critical determinant of economic growth while Robert Solow [Robert Solow 1956] suggested that capital only plays a decisive role for growth in the short term, and technological advancement will play the most important role in the long term.

Krugman and Obstfeld [Krugman and Obstfeld 1991] unanimously stated that developed countries have capital and technological advantages, while developing countries exhibit advantages in labor and resources.

According to Samuelson and Nordhaus [Samuelson and Nordhaus 2001], economic growth can be divided into two types: (i) resource-intensive growth (based on the expansion of capital and labor) and (ii) in-depth growth (based on productivity).

Lin [Lin 1994], Stiglitz [Stiglitz 2005], concluded that the quality of growth is concentrated on the following main criteria: (1) TFP is high, ensuring the continuity of long-term growth rate and avoiding external fluctuations; (2) growth must ensure economic efficiency and competitiveness of the economy; (3) growth is associated with sustainable environmental development; (4) growth supports a constantly evolving democratic institution, which in turn promotes economic growth at a higher rate; and (5) growth must reach the goal of improvement of welfare and poverty alleviations.

The Economic and Social Commission for Asia and the Pacific of the United Nation (UN-ESCAPhighlights five key factors that affect growth quality: (1) inclusiveness in relation to environment, social and economic benefits; (2) efficiency and productivity in using natural resources, human capital and production capital; (3) structural transformation that promotes economic and social values; (4) balanced investment in all forms of capital; and (5) constraints in the economic, social and environmental sectors [UN-ESCAP 2013].

O.V. Maslennikov describes new approach to the issue of economic growth quality as an economic category, which is based on integration of structural, resource, ecological, social and psychological [Maslennikov 2016].

According to G.O. Kuranov with the exhaustion of extensive factors, the economic growth quality becomes the most important criterion and a condition for the consistent furthering economic development and social progress in Russia. The diversity and multidimensional nature of growth quality implies the need to consider it from different perspectives: both as a result of a target development directions and as a prerequisite for current and future progress [Kuranov 2019].

V.M. Mazyrin shows that Vietnam has achieved high growth rates in the past 25 years due to the shift of central planning to a market economy, trade liberalization, and FDI attraction. The growth boosted external economic activities and the possibility of strengthening cooperation with the Russian Federation [Mazyrin 2013b].

V.M. Mazyrin explores the concept of modernization which is carried out in Vietnam from the middle of the 1990's, its main tasks, methods and stages, influence of the experience of new industrial states of East Asia. V. Mazyrin concluded that despite successes of "catching-up development" Vietnam continues to lag behind the advanced countries of the region and aspires to accelerate modernization process by changing character, rates and realms of development [Mazyrin 2013a].

In Vietnam, research on growth quality has been given special attention such as Nguyen Van Nam, Tran Tho Bat [Nguyen Van Nam, Tran Tho Bat 2003], Nguyen Thi Tue Anh and Le Xuan Ba [Nguyen Thi Tue Anh, Le Xuan Ba 2005], Nguyen Ke Tuan and Ngo Thang Lai [Nguyen Ke Tuan, Ngo Thang Lai 2006], Nguyen Ngoc San [Nguyen Ngoc San 2010]. In general, domestic researches have initially shed some light on growth and the economic growth quality, including the theoretical analysis, evaluation criteria as well as the situational analysis of growth quality in Vietnam.

Improving growth quality means to improve socio-economic and environmental sustainability and efficiency of the implementation of growth targets [Nguyen Ke Tuan, Ngo Thang Lai 2007].

According to National Center for Socio-Economic Information and Forecast (NCIF) [NCIF 2020] although Vietnam experienced a positive economic growth rate, it is based on increasing the input factors. Particularly, while many policies to deal with COVID-19 are available, the resources to implement those are very limited. Economic growth stimulation based on increased capital and low-skilled labors cannot last too long.

The economic growth quality can be considered either in a narrow view or a broad one. In the narrow view, the economic growth quality is an internal attribute of the economic growth process, channeled through the indicators reflecting the efficiency of achieving the quantity of growth and the ability to maintain itself in the long run. In the broader perspective, the of economic growth quality also considers spillover effects of growth, such as the impact of economic growth on restructuring economic sectors; the impact of income on the poverty reduction, equality, social justice and the impact of growth on the sustainability of environmental resources.

In this paper, the approach of growth quality is expressed in a narrow view and measured through indicators of growth efficiency, national competitiveness, structure of growth inputs (contributions of capital, labor and TFP), as well as restructure of economic sector.

Situational analysis of economic growth quality in Vietnam

The determination to restructure the economy began to be evident from the 11th National Congress of the Party. The resolution of the Congress proposed the goal "to renew the economic growth model and restructure the economy with the direction changedfrom focusing the development in quantity to a reasonable development that combines both quantity and quality, improving quality and efficiency of the economy, ensuring rapid and sustainable development". In order to concretize the Resolution of the Congress, the 3rd Conference of the 11th Central Committee issued 3 contents to emphasize on in the coming time: (1) restructuring national investment with a focus on public investment, (2) restructuring financial markets with a focus on the commercial banking system and financial institutions, (3) restructuring state-owned enterprises with a focus on the economic and state-owned corporations.

On February 19, 2013, the Prime Minister issued Decision No. 339/QD-TTg approving the overall project of economic restructuring associated with the economic growth model transformation towards improving quality, efficiency and competitiveness in the period of 2013-2020.

On the basis of evaluating the results achieved in the early stages of economic restructuring (2011-2015), the Resolution of the 4th Central Conference of Session 12 on continuing to innovate the economic growth model. On November 1, 2016, the 12th Party Central Committee issued Resolution No.05-NQ/TW with a number of major guidelines and policies to continue to innovate the growth model, improve growth quality, labour productivity and economic competitiveness. On November 8, 2016, the National Assembly issued Resolution No. 24/2016/QH14 on the Plan of restructuring the economy in the period of 2016-2020.

Economic growth rate

The average annual growth rate in the period of 1991-2020 in Vietnam was 6.92%, which is relatively high in comparison to the world's average growth rate, just lower than the average annual growth rate of China in the respective period (Figure 1). The period of continuous economic growth of Vietnam has reached 30 years, surpassed the 23-year record of South Korea and ranked second behind the record economic growth of China. However, the growth rate of Vietnam in this entire period

was still lower than the respective development stages of Korea, Singapore and Taiwan (China) in the period of 1960-1990 [Ohno, 2009].

3500 3000 2500 2000 1500 1000 500 0

......ILLLL

10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0

1990 1992 1994 1996 1998 2000 2002 2004 2006 2008 2010 2012 2014 2016 2018 2020

GDP per capita, USD

GDP

Figure 1. GDP growth rate and GDP per capita (USD).

Source: Synthesized from GSO 2019, 2020

The Vietnam economy is critically affected by COVID-19 but has showed its remarkable resilience compared to many other economies in 2020. Vietnam economy suffered large shocks from both supply and demand sides. GDP growth declined to just 2.91% compared to the pre-crisis forecast of 6.5%-7% [NCIF 2020]. The growth target for the 2016-2020 period has not been achieved. However, Vietnam's economy is still considered a resilient economy thanks to a balance between maintaining economic activities and controlling disease. Economic growth is still positive, while most macroeconomic and financial indicators are well controlled.

The GDP growth rate over the past few decades has made GDP per capita in Vietnam at current prices reach about USD 2779 in 2020 [GSO 2020b]. With that income, Vietnam was grouped into Lower-middle income countries (LMIC). However, compared to other Newly industrialized states Vietnam's per capita income is only half of Indonesia, China, one-thirds of Thailand, one-seventh of Malaysia and one-twentieth of Singapore. For Vietnam, the debate on middle income trap began in 2008. At this point, the middle-income trap is a long-term affair for Vietnam, because the country has just reached a low average income and there is a long way to go before it falls into the trap. But today, the middle-income trap is no longer a distant future. Many manifestations of the middle-income trap have become evident in Vietnam [Ohno 2009] (Figure 2).

Figure 2: The Increase of GDP per capita in Asian countries. Source: [World Development Indicators 2019]

Growth quality

The effect of economic growth

• Labor productivity

Increasing labor productivity is the core element to ensure growth quality; labor productivity at current prices in 2019 is estimated at VND 110.3 million per labor (equivalent to USD 4760 /labor per annum) [GSO 2020a]. Vietnam's labor productivity has remarkably increased 5.02% per annum in the period of 2011 -2019 [MPI 2019].

However, Vietnam's labor productivity is still very low compared to that of other countries in the region. According to PPP (2011) price, Vietnam's labor productivity in 2019 reached USD 12017 equivalent to 8.6% of Singapore's productivity; 23,6% of Malaysia's; 40.7% of Thailand's; 57.3% of countries continues to grow (Figure 3).

180 000

160 000

140 000

Q. 120 000

Q.

Q. 100 000

^ Q 80 000

D 60 000

40 000

20 000

0

—Vietnam — Malaysia

V V V Thailand -Indonesia -

>

"P <v° <V°

^—Singapore India

' ^S? -NT

<v° ^

Korea,Rep. China

Figure 3: Labor Productivity of Vietnam and Selected Countries (USD, PPP). Source: https://www.conference- oard.org/data/economydatabase/index.cfm?id=27762

Capital efficiency

Vietnam's high economic growth during the past period has been associated with a sharp increase in investment, reflected through the continuous increase in the ratio of investment to GDP, from 18.1% in 1990 to 42.43% in 2010, and the ratio of investment to GDP reached the highest at 45.7% in 2007 [Nguyen Ngoc San 2010] (Figure 4). In the period of 2011-2020, the ratio of investment to GDP decreased, but still remained at 32.5%. This is also a high rate compared to that of some countries in the region, only lower than China's.

The low investment efficiency in Vietnam is more clearly shown by the high level of ICOR, averaged at 5.75 for the period of 2001-2010, much higher than that in 1991-2000 and 6.2 in 20112019. It is worth noting that the ICOR in Vietnam is much higher than that of some NICs in the takeoff period from 1961 to 1980, such as Taiwan (2.7), Korea (3.0) or some countries in regions such as Thailand (4.1 from 1981 to 1995) and China (4.0 from 1990-2006) [Nguyen 2010]. The low capital efficiency is a bottleneck in Vietnam's economic growth.

National competitiveness

According to the World Economic Forum (WEF), ranking of Vietnam's global competitiveness significantly improved compared to 2018, ranked 67 over 141 economies [WEF 2019]. The GCI 2019 reported that Vietnam is the country with the highest growth score at the global scale, located in the Asia-Pacific region with the highest competitiveness in the world, becoming the champion in the race to improve competitiveness ranking. Vietnam's competitiveness rankings and index have continuously improved from 2012 to 2019.

Figure 4: ICOR and GDP growth rate in Vietnam Source: Synthesized from GSO 2019, 2020

In Southeast Asia, Vietnam's competitiveness surpasses the Philippines to be ranked 6, lagging behind 5 countries: Singapore (3rd), Malaysia (23rd), Thailand (32nd), Indonesia (36th), Brunei (46th), and in the higher half of the rankings [WEF, 2019]. Although Vietnam's competitiveness ranking has improved, the gaps on most of the pillars (indexes) of Vietnam compared to other countries are quite large (Figure 5).

Figure 5: Vietnam's Competitiveness Rankings compared to other selected ASEAN Countries.

Source: [Global Competitiveness Report 2019] The growth input structure in Vietnam

The growth input structure is expressed through the contribution of capital, labor and TFP. The contribution to Vietnam's GDP growth in the period of 2001-2010 is mainly the resource-intensive factors including capital and labor, accounting for 75.8%, while the contribution of TFP factor in economic growth only accounts for 24.2%.

The contribution of TFP to economic growth tends to increase in the period of 2011-2020. In 2016, the contribution of TFP was about 21.53%, increased to 43.22% in 2018 and is estimated to be 44.35% by the end of 2020. Despite the increase in the contribution of the TFP, based on the input structure, the economic growth momentum of Vietnam in recent years has still been based on the resource-intensive growth factors (accounting for over 50%), of which capital is still the most important driving force (Table 1).

Table 1. Contribution of production factors to GDP growth

Year Contribution Contribution Contribution TFP

of Capital of Labor of TFP growth

2011 52.92 25.55 21.53 1.34

2012 56.61 24.31 19.08 1.00

2013 52.83 16.90 30.27 1.64

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

2014 49.41 10.88 39.71 2.38

2015 45.59 1.11 53.30 3.56

2016 50.86 8.46 40.68 2.53

2017 47.91 6.62 45.47 3.10

2018 46.18 8.62 45.20 3.20

2019 46.35 7.54 46.11 3.24

Estimated for 2020 47.56 8.82 43.61 2.97

Estimated for 20112020 49.33 11.37 39.30 2.45

Estimated for 20162020 49.33 8.01 44.29 2.91

Source: Calculated from GSO data; Number for 2019 and 2020 are estimates

The contribution of TFP has increased but is still low compared to other countries in the region and remains insustainable. In the region, many countries have the contribution of TFP factor to economic growth over 50% (Korea at 55.5%, China at 52%, Thailand at 53%) [MPI 2019].

Economic restructuring

The GDP structure has been experiencing the shift in the right direction and estimated to reach the desired targets, but the structure of the economic sector is still outdated. By 2019, the proportion of Vietnam's agriculture in GDP has decreased sharply from 38.74% in 1990 to 14.85% in 2020, while the proportion of the industry and construction increased from 22.67% to 33.72%, and services increased from 38.59% to 41.63 in 2020 (taxes accounted for 9.8%) [GSO 2020b]. Compared to South Korea and Taiwan, from the beginning of the economic restructuring process, it took them only 20 years to reduce the proportion of agriculture from over 30% to under 10%. Meanwhile, after 35 years of renovation, the proportion of Vietnam's agriculture only decreased from 38.1% to 13.63% (Figure 6).

100% 90% 80% 70% 60% 50% 40% 30% 20% 10% 0%

in m o o o o o o o o

56 00

89 00

o o o o o o o

567890 111112 000000

(N(N(N(N(N(N(N(N(N(N(N(N(N(N(N(N(N(N(N(N

□ Agriculture ^Industry í; Services 111 Tax

Figure 6: Vietnam's Economic Structure from 1990 until 2020.

Source: Calculated from GSO data

The cause of Vietnam's economic growth challenges

The above shortcomings and limitations of Vietnam's economic growth quality are due to a number of causes:

Firstly, the world economy of last decades contained many uncertainties. A number of important political events had a strong impact on the global economic development.

Secondly, Vietnam is one of the countries that are heavily affected by the increasing impacts of climate change and the emergence of diseases.

Thirdly, the common cause of the above limitations is due to the incomplete institutions and policies which lead to the disability to get the best out of the strength of the whole political system in terms of management, exploitation and use of resources of the economy.

Fourthly, the quality of human resources is generally low, not meeting the market requirements.

Fifthly, science and technology contribute largely to the results of the development process of each industry and economic sector, but the capital investment in science and technology in Vietnam is still very low.

Sixthly, the openness of the Vietnam economy is large and rapidly increasing. Thus, it is highly dependent on and be easily affected by fluctuations in the world economy and politics.

Seventhly, although the restructuring process has made important steps forward, it still has not meet the expectation. Restructuring speed is still slow and has not shown a breakthrough.

Implications for enhancing the quality of economic growth in Vietnam

Reform of Vietnam's economic growth model

From the mid-1990s until now, growth has been strengthened by many new trade opportunities as well as large inflows of capital from foreign countries, mainly from the influx of FDI. Future growth must be backed by skills and technology, rather on cheap labor, raw product exports and outsourcing.

Firstly, Vietnam needs to transform its growth model towards increasing resource efficiency, green development, environment-friendly and transition to stages 2 and 3 of the development process (see Figure 7). High economic growth of Vietnam must lead towards improving the quality of growth and competitiveness of the economy.

Secondly, Vietnam needs to take the shift to an industrialized model that promotes dynamic comparative advantages, based on the capabilities and advantages that Vietnam can have the access.

Therefore, up to 2030, Vietnam needs to turn to high-level competitive advantages and pay special attention to develop high-quality human resources, combine labor-intensive with capital-intensive technologies and develop basic support industries. Comparative advantages of Vietnam up to 2030 is: i) abundant, skilled labor and golden population structure; ii) dynamic business community; iii) deep participation in global value chains; iv) the implementation of new-generation FTAs; v) political stability and attraction to international investors.

Figure 7. Stages of development process Source: Author bases on M. Porter's model

Low input cost

Productivity, quality

Unique value

Macro and political stability of Vietnam Effective infrastructure Minimize regulatory costs for business activities

- Enhance competition in the domestic market

- Open market in Vietnam

- Modern infrastructure

- Leverages and laws to encourage productivity

- Development of industrial complexes

Modern skills Modern system of institutions, scientific and technological academy

Leverage and laws to encourage and promote creativity Developing and improving the quality of industrial cluster

• Economic restructuring

Vietnam has significantly been changed for 30 years of renovation with a high growth record and made progress in achieving the millennium goals. This success is partly due to the liberation of production forces, FDI attraction, exportation, and regional and global integration. To create a premise for sustainable growth in the long term, Vietnam needs to restructure the economy to create new incentives for growth like in the early years of the renovation period.

• Improving the quality of institution

Continue institutional reform and improve the business environment are the core and most important factors that create new driving force for economic growth. Strengthening institutions of market mechanism, revising laws and policies to free the bounded resources in order to effectively mobilize them in line with the socialist-oriented market economy of Vietnam; Strictly applying the principles of publicity and transparency in the processes of management, exploitation and use of the country's resources; Enhancing the capacity of creation and national governance as well as the autonomy and innovation capacity at the firm level; Reforming and improving the quality of socioeconomic development strategies and planning on the basis of improvements in the abilities of analysis, evaluation and forecasting in all fields; Focusing on transparency, equality and democratization of socio-economic life; Better control the authority and power, promoting accountability and public ethics. Develop and strictly impose strong sanctions that help prevent actions towards authoritarianism and monopoly, the ask-for-the-given mechanism, group benefits; Better crack down on corruption, strengthening the trust of investors, businesses and the whole society.

• Improving the quality of human resources

Human capital development is the most important factor to ensure long-term economic growth and poverty reduction. Therefore, there should be solutions to improve the quality of education and training as follows:

The key solution is to renovate and improve state management capacity in education and training. Comprehensive education reform aims to bring the education system in line with the country's economic development requirements.

Increasing investment in education through various sources, of which investment from the state budget should increase; at the same time, mobilize more by promoting educational socialization and build a learning society.

Support and accelerate digital transformation in the business sector through policy breakthroughs. Take advantages of Industry Revolution 4.0 to promote science and technology development, innovation and labor productivity.

• Improving the capital efficiency

In order for the economy to grow, Vietnam not only needs to increase investment but also use capital effectively. Therefore, on the one hand, it is necessary to promote the investment ability of the people and the private sector, attract more foreign direct investment. On the other hand, it is necessary to improve the efficiency of the use of state investment, prevent ineffective investment, fraudulent investment.

Conclusion

The period after Economic Reform has attained impressive achievements in both quantity and quality of economic growth in Vietnam during the past 35 years. However, there are concerns about the quality and sustainability of such growth achievements. Experience from the leading countries

shows that the high growth rate does not necessarily create a strong and prosperous economy. High growth is only a prerequisite, it is far from being "sustainable". In order to break the growth's bottlenecks as well as the middle-income trap, countries need to pay more attention to the quality aspect of growth through strengthening institutional reforms, investing in human capital, as well as restructuring the economy. Although Vietnam has attained very encouraging economic development achievements in the period of 1991-2020, it is still growing below its potential and is currently facing many quality-related shortcomings in the medium and long term. Therefore, removing bottlenecks on both quantity and quality growth is essential for Vietnam to close the development gap with other countries in the region and the world.

References

Domar Evsey (1946). Capital Expansion, Rate of Growth, and Employment. Econometrica, 14 (2): 137147.

General Statistics Office of Vietnam (GSO) (2020a). Statistical Yearbook of Vietnam 2019. Hanoi: Statistical Publishing House.

General Statistics Office of Vietnam (GSO) (2020b). Press release on socio-economic situation in the 4th quarter and the year 2020. Retrieved on December 27, 2020 from URL: https://www.gso.gov.vn/du-lieu-va-so-lieu-thong-ke/2020/12/bao-cao-tinh-hinh-kinh-te-xa-hoi-quy-iv-va-nam-2020-2/

General Statistics Office of Vietnam (GSO) (2020c). Report on Evaluate the implementation of the economic targets of the 2011-2020 10-year strategy. Ministry of Planning and Development.

Harrod Roy F. (1939). An Essay in Dynamic Theory. The Economic Journal, 49 (193): 14-33.

Krugman P., Obstfeld M. (1991) International Economics - Theory and Policy. Harper Collins Publisher.

Kuranov G.O. (2019) Ob izmerenii kachestva ekonomicheskogo rosta [Measuring the quality of economic growth]. Voprosy statistiki, 26 (7):5-19.

Lin S. (1994) Government spending and economic growth. Applied Economics, 26 (1): 83-94.

Maslennikov O.V. (2016) Kachestvo ekonomicheskogo rosta: sushchnost', faktory, pokazateli [The quality of economic growth: essence, factors, indicators]. Vestnik Voronezhskogo gosudarstvennogo universiteta, 3: 6-9.

Mazyrin V.M. (2013a). Economic modernization in Vietnam: from industrialization to innovation stage. VNU Journal of Science: Economics and Business, 29-2: 25-40.

Mazyrin V.M. (2013b) Ekonomicheskij rost V'etnama i vozmozhnosti rasshireniya ego sotrudnichestva s Rossiej [The economic growth of Vietnam and the possibilities of expanding its cooperation with Russia]. V'etnamskie issledovaniya, Vyp. 3. M.: IDV RAN. S. 45-64.

Ministry of Planning and Investment (MPI) (2019). Labor productivity and key solutions to improving labor productivity in Vietnam. Report of workshop on "Improving National labor productivity". Hanoi.

National Center for Socio - Economic Information and Forecast (NCIF) (2020). Vietnam' economy in 2020 and Vietnam's economic prospects in 2021 and adjustments in the medium term 2021-2025. Hanoi.

Nguyen Ke Tuan, Ngo Thang Lgi (2007). Kinh te Viet Nam nam 2006 - Chat luang tang truang va hoi nhap kinh te quoc te [Vietnamese Economy in 2006 - Quality Growth and International Economic Integration]. Ha Noi: Nxb Dai hoc KTQD.

Nguyen Ngoc Son (2010). Doi moi mo hinh tang truong cua Viet Nam sau khung hoang [Updating Vietnam's Growth Model after the Crisis]. Tap chi Kinh te va Phat trien, 155 (II): 11-15.

Nguyen Thi Tue Anh, Le Xuan Ba (2005). Chat luang tang truang kinh te - Mot so danh gia ban dau cho Viet Nam [Growth Quality - Some Preliminary Estimates on Vietnam]. Ha Noi: Nxb thong ke.

Nguyen Van Nam, Tran Tho Dat (2006). Toc do va chat luang tang truang kinh te Viet Nam [The rate and quality of Vietnam's economic growth]. Ha Noi: Nxb kinh te Quoc dan.

77

Ohno Kenichi (2009). Avoiding the Middle-Income Trap: Renovating Industrial Policy Formulation in Vietnam. ASEAN Economic Bulletin, Vol. 26, No.1: 25-43. Institute of Southeast Asian Studies.

Pincus Jonathan (2021). Strengthening the Role of Government in Accelerating Economic Growth, 2021-2025. Presentation on Workshop "Vietnam's economy in the medium term 2021-2025: Recovery and growth accelerates" held by UNDP and NCIF on January 20th 2021.

Porter M. The Competitive Advantage of Nations. Harvard Business Review. Retrieved on July 10, 2020 from URL: https://hbr.org/1990/03/the-competitive-advantage-of-nations>

Samuelson P., Nordhaus W. (2001) Economics. McGraw-Hill Publisher.

Solow R. (1956) A Contribution to the Theory of Economic Growth. The Quarterly Journal of Economics, 70(1): 65.

Stiglitz J., Rosengard J. (2015) Economics of The Public Sector. 4th ed. New York: Norton Company.

Temple J. (1999) The New Growth Evidence. Journal of Economic Literature, 37(1).

UN ESCAP (2013). Shifting from Quantity to Quality: Growth with Equality, Efficiency, Sustainability and Dynamism. Greening of Economic Growth Series. Bangkok.

World Bank. Retrieved on July 12, 2020 from URL: https://databank.worldbank.org/source/world-development-indicators.

World Economic Forum (WEF). The Global Competitiveness Report 2019. Retrieved on July 10, 2020 from URL: http://www3.weforum.org/docs/WEF_TheGlobalCompetitivenessReport2019.pdf

Author:

Nguyen Ngoc Son, Ph.D. (Economics), Associate Professor, Dean of the Faculty of Planning and Development, National Economics University (Vietnam). ORCID: 0000-0002-9904-8017. Email: [email protected]

Article history: Received: August 11, 2020 Received in revised form: January 27, 2021 Accepted: March 3, 2021

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.