The author of the article concludes that one cannot neglect the importance of culture in learning a language and focus only on the target language.
Keywords: Cross-cultural competence, cross-cultural communication, language, sociocultural knowledge, empirical approach, culture.
Сведения об авторе:
Бобоходжаева Мавлуда Рустамовна - преподаватель кафедры теории и практики английского языка, соискатель кафедры общей педагогики Худжандского госуниверситета имени академика Б.Гафурова (Республика Таджикистан, г. Худжанд). Электронный почта: [email protected]
About author:
Bobokhojaeva Mavluda Rustamovna - lecturer of the Department of theory andpractice of English, post-graduate student of the Department of general pedagogics under Khujand State University named after academician B.G.Gafurov (Republic of Tajikistan, Khujand). E-mail: [email protected]
МАФХУМ ТАЪРИФ ВА СОХТОРИ ИНФОРМАТИКА ДАР АДАБИЁТИ ИЛМИЮ ТЕХНИКИ
Зафар С. С.
Донишгоуи давлатии омузгории Тоцикистон ба номи САйнй
Истилохи "информатика" дар адабиёти илмию техникй дар огози солхои 80-уми асри гузашта ба вучуд омада, зуд оммавияти васеъро касб кард. Дар ибтидо он дар Франсия дар миёнаи солхри 60-ум (фр. informatique) ба вучуд омада, дар кишвархои Аврупо барои муайян кардани сохаи донишхои илмие мавриди истифода карор дошт, ки бо автоматикунонии коркарди иггилоaг бо кумаки ЭВМ марбутанд. Дар кишвархои англисизабон бо ин максад истилохи «computer science» (илми хисоббарорй) истифода мешавад [3, с.43].
Истилохи "технологияхои иттиллaIй" дар охири солхои 70-уми асри гузашта пайдо шуда, онро дар робита ба истифодаи техникаи муосири электронй барои коркарди иттилоот истифода мебаранд. Айни замон технологияхои иттилоотй тамоми техникаи хисaббарорй ва техникаи алока, инчунин электроникаи маишй, пахши телевизионй ва радиоиро дар бар мегиранд. Технологияхои иттилоотй дар илм, саноат, тичорат, идоракунй, тахсилот, тиб, маишат ва Fайра ба таври васеъ мавриди истифода карор дорад.
Илми информатика ба се мафхумхои асосй - "алгоритм" "амсила", "барнома" такя мекунад. Амсила аз шабехи шартии ягон объект бо хосиятхои ба он хос, бо максади тахкики онхо иборат аст. Алгaритм бошад, - ин усули ёфтани рохи халли ягон вазъияти бавучудомадаи масъалавй мебошад, ки пайдарпайии амалхои заруриро муайян мекунад. Барнома - ин хамон алгоритм аст, ки дар забони барномарезй пешниход гардидааст.
Хадафи асосии информатика, хамчун илм, чустучуи илми нав дар сохахои гуногуни фаъолияти инсонй бо кумаки мошинхои хисоббарорй мебошад.
Дар назди информатика вазифахои хеле гуногун истодаанд, ки мухимтаринашон инхоянд:
- чорй кардани техника ва технологияхои компютерй ба сохахои гуногуни хаёти чамъиятй;
- эчоди технологияхои навтарини коркарди иттилоот дар заминаи натичахои бадастомада;
- тахияи техникаи итгилоотй;
- тахкики хар гуна равандхои итгилоотй ва Fайра.
Самтхои асосии рушди информатика назариявй, техникй ва информатикаи амалй мебошанд.
Вазифаи информатикаи назариявй рушди назарияхои умумии чустучу, коркард ва табдили иттилоот, истифода дар сохахои гуногуни фаъолияти инсон, омузиши робитаи "инсон - ЭВМ", рушди технологияхои итгилоотй мебошанд.
Информатикаи техникй аз сохаи хочагии халк иборат аст, ки низомхои автоматикунонидашудаи коркарди итгилоот, эчоди насли нави техникаи хисоббарорй, низомхо, роботхо, акли сунъии технологй ва гайраро дар бар мегирад.
Информатикаи амалй пойгохи донишхоро фарохам оварда, мегодхои окилоаи автоматикунонии исIехсaлот, асосх,ои назариявии лоихасaзй, муайян кардани робитаи илм бо истех,солот ва гайраро тахия мекунад. Информатика айни замон барангезандаи пешрафти илмию техникй буда,ба фаъолнокшавии омили инсонй мусоидат намуда, хамаи сохахои фаъолияти инсонро бо итгилоот ганй мегардонад.
Дар бобати таърифи истилохи "информатика" айни замон як кагор нуктахои назари бо хамдигар шабохатдошпа мавчуданд. Дар маколаи худ мо якчанд таърифхоро баррасй хохем кард, ки дар вактхои охир пахн гардидаанд.
Академик В.М. Глушков дар мактуби худ ба президенти Академияи илмхои ИЧЩС ба таърифи информатикае исгинод меорад, ки аз чониби Конгресси баналмилалй дар соли 1978 дода шуда буд. "Мафхуми информатика сохахои марбут ба тахия, эчод, истифода ва хизматрасонии моддию техникии
низоми коркарди иттилоот бо шумули мошинхо, тачхизот, таъминоти математикй, чанбахои ташкилй, инчунин мачмуи таъсиррасонии саноаттй, тичоратй,маъмурй, ичтимой ва сиёсиро дар бар мегирад".
Ба ин таъриф таърифи дигаре шабохат дорад, ки дар лугатномаи тафсирии англисй оид ба техникаи хисоббарорй "Dictionary of Computing" соли 1983 банашррасида оварда шудааст: "Информатика - ин илм ва технологияи таъмини мубодилаи иггилаотй бо кумаки низомхое мебошад, ки дар истифодаи ЭВМ асос ёфтаанд".
Академик А.А. Дороднитсин информатикаро хамчун илм дар бораи табдили игтилaaге таъриф мекунад, ки дар техникаи хисоббарорй асос ёфтааст.
Академик А.А. Самарский ба методологияи нави илмие таваччух зохир кардааст, ки ба туфайли информатика ба вучуд омадааст. Он дар рушд ва истифодаи васеи методх,ои амсиласозии математикй ва озмоиши хисоббарорй асос ёфта, ба сифати захираи наздиктарини стратегии суръатбахшии пешрафти илмию техникй хизмат мекунад. Мохияти амсиласозии математикй ва афзалияти асосии он аз иваз кардани объекти аввалия бо амсилаи мувофики математикй ва омузиши минбаъдаи он (гузаронидани озмоиш бо он) дар ЭВМ бо кумаки алгоритмхои хисоббарорй - мантикй иборат аст. Амсиласозии математикй аз рушди табий ва чамъбасти методх,сюи тахкикоти илмие иборат аст, ки бо технологияи муосири иттилоотй пайвастанд. Даври озмоиши хисоббарории объект-амсила-алгоритм-барнома-ЭВМ-идоракунии объект мархилахои асосии раванди маърифатро дар тачассуми муосири компютерй инъикос менамояд. Дар ин чо ба таври чудонашаванда чанбахои кавии методхои назариявй ва озмоиши аслй пайваст мешаванд. Кор бо амсила, ва на бо объект, ба гирифтани иттилaоти муфассал ва аёне мубаддал мегардад, ки робитахои дохилй, хусусиятхои сифатй ва параметрхои микдории онро кушода медихад. Ба маротиби зиёд харочоти моддй ва мехнатие кохиш меёбанд, ки ба муносибатхои анъанавии озмоишие хосанд, ки, чун коида, танхо заррахои иттилaоти даркориро медиханд. Озмоиши хисоббарорй тобеи ягон хел махдудиятхо намебошад - амсилаи матемтикиро дар хар гуна шароити тасаввуршаванда ва тасаввурнашаванда ба таври эмин мавриди озмоиш карор додан мумкин аст.
Академик Н.Н. чунин мешуморад, ки "информатика - ин як навъ фанни синтетикй мебошад, ки тахияи тахкикоти нави технологии илмй ва лоихакаширо дар бар мегирад, ки дар истифодаи техникаи электронии хисоббарорй ва якчанд фанхои бузурги илмие асос ёфтаанд, ки бо масъалаи муомила бо мошин, ва, нихоят, бо эчоди мошин алокаманданд" [11, с.35].
Нуктаи назари узви вобастаи Акадмияи илмхои ИЧЩС В.И. Сифоров ба таърифи информатика аз он иборат аст, ки дар асоси таъриф бояд амалхо аз болои иттилоот гузошта шаванд. Информатика зери таъсири талаботи чомеа ва мутобики мантики дохилии рушд инкишоф меёбад. Дар асоси ин рушд конуниятхои равандхо дар ЭВМ, конуниятхои рушди ЭВМ карор доранд. Информатика на бо шаклхои мушаххаси материя, балки бо категорияхо: иттилaот, амсила ва гайра сарукор дорад. Информатика - ин фанни мачмуй, илм (тахкикоти бунёдй) ва сохаи истехсолот (корхои тачрибавй ва такмили технологияхо), ва гайр аз ин, инчунин сохаи инфрасохторй (бахрабардорй аз низомхои иттилaотй ) мебошад.
Ю.И. Шемакин дар китоби "Мукаддимаи информатика" кайд мекунад, ки "вазифаи асосии информатика омухтани конуниятхое мебошад, ки мувофики онхо эчод, табдил, нигохдорй, интикол ва истифодаи иттилооти хама гуна намудхо, аз чумла бо истифодаи воситахои муосири техникй сурат мегиранд".
Дар пешгуфтор ба мачмуаи "Информатика ва саводнокии компютерй" таъкид шудааст, ки информатика - ин "илми табииест, ки хосиятхои умумии иттилоот, равандхо, методхо ва воситахои коркарди автоматикунонидашудаи онро мавриди омузиш карор медихад". Дар ин зимн зери коркарди иттилоот равандхои кабул, нигохдорй, табдил, интикол ва хорич кардан (ворид кардан)-и он бо истифодаи воситахои техникаи хисоббарорй фахмида мешаванд.
Дар хуччатхои ЮНЕСКО-и солхои 1986-1988 ба истилохи "информатика" тафсири густурда дода шудааст. ^айд карда мешавад, ки ин истилох худи иттилоот, чамъоварй, тахдил ва коркарди он, инчунин воситахои дахлдори дастгохй, бо шумули микропроссесорхо дар танхой ё дар якчоягй бо низомхои дигари электрониро дар бар мегирад. Информатика хамчун самти калони илмй баррасй мешавад, ки шоистаи рушди фаъол ба манфиати тамоми инсоният мебошад. Он ( хангоми азхудкунии мувофики методхо ва воситахои он) кодир аст ба инсон кумак кунад, ки захирахои игIилaотиро ба манфиати пешрафти илмию техникй ва рушди ичтимой пурратар истифода шаванд [14, с.16].
Дар соли 1988 "Лугатномаи математикии энсиклопедй" ба нашр расид, ки дар он академик А.П. Ершов ба информатика, хамчун ба сохаи саноат ва намуди фаъолияти инсон таърифи зеринро додааст: "Информатика - 1) илмест, ки дар мархилаи ташаккулёбй карор дошта, конунхо ва методхои чамъоварй, интикол ва коркарди иттилоотро бо кумаки ЭВМ дар бар мегирад 2) мафхумест, ки хамаи намудхои фаъолияти инсонро, ки бо истифодаи ЭВМ марбутанд, дар бар мегирад".
Дар вактхои охир аз чониби баъзе муаллифон вобаста ба муайян кардани вазифахои муосири информатика такяи асосй ба коркарди донишхо карда мешавад.
Накши назарияи акли сунъй дар информатика аз чониби академик Г.С. Поспелов асоснок карда шуда, дар монографияи "Акди сунъй - технологияи нави иттилоотй" инъикос ёфтааст" [12].
В.Д. Илин таърифи зерини информатикаро пешниход мекунад: "Мавзуи информатикаро хамчун илм раванди ташкил, чамъоварй ва истифодаи донишхо мешуморем" [7, с.22].
Дар мачмуаи "Дар бораи сохтори тахкикотхои илмй оид ба барномаи мачмъии "Информатика" К.К. Колин таърифи зеринро медихад: "Информатика фанни умумиилмй мебошад, ки хосиятхо, конуниятхо, равандхо, методхо ва воситахои ташаккул, нигохдорй ва интишори донишхоро дар бораи табиат ва чомеа меомузад".
В.О. Белошапка дар асоси киёси таърифхои гуногун дар бораи информатика пешниход мекунад, ки он бояд хамчун илм дар бораи муомилаи ба расмият даровардашуда баррасй шавад. Муносибати мушобех ба таври муфассал дар "Муомила ва ба расмият даровардан тавассути низоми компютерй" инкишоф дода шудааст.
Вобаста ба рушди босуръати компютерикунонй баъзе муаллифон чунин мешуморанд, ки зери информатика бояд фаъолияти касбй оид ба истифода ва тахияи ЭВМ фахмида шавад [13, с.65]. Ба акидаи ин муаллифон, дар ин холат имконияти ба танзим даровардани бахс бо мутахассисоне пайдо мешавад, ки дер боз бо информатикаи "кухна" машгул шуда, онро хамчун илм дар бораи ташкили интишори иттилооти илмию техникй тафсир шарх медиханд. Маълум мешавад, ки ба информатикаи "кухна" истилохи англисй - амрикой «formation science» мувофикат мекунад. Акнун маълум мешавад, ки истилохи "информатика" дар худ (гайр аз хамаи маънохои дигар) номгуйи ду фанхои ба таври назаррас гуногун "computer science" ва "information science''-ро муттахид месозад. Истилохи "information science''-ро чоиз аст, ки аз руи шабех бо "information science" хамчун "кори иттилоотй" тарчума кард. Ин имкон медихад, ки, аз як тараф, (information science» ва (computer science» аз хам чудо карда шуда, аз тарафи дигар, илми информатика аз кори бо он алокаманд чудо карда шавад.
Хамин тарик, айни замон информатикаро (ба монанди тиб) хамчун фанни мачмуй баррасй крадан мумкин аст: аввалан, ин илми табиатшиносй (тахкикотхои бунёдй ва амалй); сониян, сохаи саноат (корхои тачрибавй-конструкторй ва истехсолот); сеюм, сохаи инфрасохторй (фаъолияти касбй ва бахрабардорй аз низомхои иттиллотикунонй) махсуб меёбад. Хамчун илми табиатшиносй информатика хосиятхои умумии иттилоот (маълумот ва донишхо), методхо ва низомхои ташкил, чамъоварй, коркард, нигохдорй, интикол ва таксимоти онро бо кумаки воситахои техникаи хисоббарорй ва алока меомузад. Хамчун сохаи саноат информатика бо лоихакашй, истехсол, фуруш ва рушди низомхои иттилоотикунон ва чузъхои онхо машгул мешавад. Хамчун сохаи инфрасохторй информатика бо хизматрасонй ва бахрабардорй аз низомхои иттилоотикунонй, таълим ва гайра машгул мешавад.
Хамчун илми бунёдй информатика бо фалсафа - аз тарики таълимот дар бораи иттилоот ва назарияи маърифат; бо математика - аз тарики назарияи алгоритмхо; бо забоншиносй - аз тарики таълимот дар бораи забонхои расмй ва дар бораи низомхои аломатй марбут аст. Он инчунин бо назарияи иттилоот ва идоракунй алокаманд аст.
Принсипхои мухимтарини методологии информатика омузиши объектхо ва падидахои олами атроф аз нуктаи назари равандхои чамъоварй, коркард ва пешниходи иттилоот оид ба онхо, инчунин шабохати муайни ин равандхо хангоми татбики онхо дар низомхои сунъй ва табий (аз чумла дар низомхои биологй ва ичтимой) махсуб меёбанд.
Вазифаи мухимтарини информатика омузиш ва таъмини интерфейси "дустона" байни инсон ва воситахои дастгохй-барномавии коркарди иттилоот мебошад. Дар ин робита барои информатика ба таври фавкулодда омузиши мохияти фаъолияти зехнии инсон мубрам мегардад.
Намудхои асосии фаъолияти зехнии инсон, ки дар информатика омухта мешаванд, инхоянд:
- амсиласозии математикй (собитсозии натичахои раванди маърифатй дар намуди амсилаи математикй);
- алгоритмкунонй (татбики робитахои сабабию натичавй ва конуниятхои дигар дар намуди раванди самт додашудаи коркарди иттилоот оид ба коидахои расмй);
- барномарезй (татбикги алгоритм дар ЭВМ);
- ичрои озмоиши хисоббарорй (ба даст овардани дониши нав дар бораи падида ё объекти мавриди омузиш бо кумаки хисоббарорй дар ЭВМ);
- халли вазифахои мушаххасе, ки ба доираи объектхо ва падиндахое мансубанд, ки аз чониби амсилаи аввалия тавсиф меёбанд.
Тавсеаи сохаи методхои илмй ва замимахои амалии информатика боиси зарурати сохторсозии он гардид. Дар бобати сохтори информатика нуктахои назари гуногун мавчуданд.
Аз нуктаи назари мо, сохтори информатика дар намуди зерин тасаввур карда меашвад.
Аввалан, гурухи вазифахо ва методхои информатикаи хусусияти сирф назариявидошта муайян гардид, ки онхоро дар чахорчуби информатикаи назариявй муттахид сохтан ба максад мувофик аст.
Сониян, сохаи васеи масъалахо ва методхои илми марбут ба тахияи воситахои дастгохй ва барномавии информатика ташаккул ёфт. Ин соха аз асоси техникии инорматика иборат аст ва аз ин ру онро информатикаи техникй номидан мумкин аст. Хастаи онро техникаи хисоббарорй ва алока ташкил медихад.
Сеюм, сохаи босуръат рушдёбанда истифодаи воситахои информатика махсуб меёбад. Низомхои гуногуни амалии информатика (итгилоотй, экспертй ва гайра) ба таври аёнй имкониятхо ва ахамияти онро барои рушди пешрафти илмию техникй нишон медиханд. Сохаи низомхои амалии информатика бомаром тавсеа ёфта, бо гояхои нави илмй ва карорхои техникй пурра мегардад. Холо он аллакай кисми махсуси информатикаро ташкил дода, метавонад информатикаи амалй номида шавад [8, с. 78].
Хамин тарик, яке аз вазифахои афзалиятноки маорифи муосир омодасозии инсон ба фаъолияти пурмахсул дар шароити чомеаи иттилоотй, ки меъёрхо ва коидахои онро фахмида, кабул мекунад, мубаддал гардида истодааст, ки инъикоси худро дар тагйирёбии хадафхо ва мазмуни тахсилот меёбад. Информатика дар алохидагй аз илмхои дигар вучуд надошта, бояд техника ва технологияхои нави иттилоотиро фарохам орад, ки барои халли масъалахо дар сохахои гуногуни илм, техника, хаёти харруза мавриди истифода карор мегиранд.
АДАБИЁТ
1. Беликов Е.П. Об организации в Академии наук СССР работ по информатике, вычислительной технике и автоматизации. Вест- ник АН СССР: - 1983 - № 6.
2. Белошапка В.О. О языках моделях и информатике. Информатика и образование 1987 - N° 6.
3. Велихов Е.П. Информатика - актуальное направление развития советской науки. В «сб. «Кибернетика. Становление информатики.» - М: Наука - 1986. -43 с.
4. Дименштейн РП., Пирогов С.Г., Яковлев А.Г. Общение и манипулирование посредством компьютерной системы. РО -89: Международный симпозиум. - Минск: т.1, - Часть 1. - 1989.
5. Дименштейн Р.П., Яковлев А.Г. Информатика или компьютерное дело. Информатика и образование 1989, № 3. Авторское добавление: Сборник «Компьютер», выпуск 1, М.: Финансы и статистика - 1990.
6. Дородницын А.А. Информатика: предмет и задачи. В сб. «Кибернетика. Становление информатики» - М.: Наука, 1986.
7. Ильин В.Д Система порождения программ. - М.: Наука - 1989 - С-22.
8. Информатика и компьютерная грамотность. ИПИ АН СССР. Отв. ред. академик Б.Н. Наумов. - М.: Наука 1988. -78 с.
9. Колин К.К. О структуре научных исследований по комплексной программе «Информатика». Сб. научных трудов «Социальная информатика». - М.:КВШ при ЦК ВЛКСМ - 1990.
10. Математический энциклопедический словарь. Гл. ред. Прохоров Ю.В.- М.: Сов. Энциклопедия - 1988.
11. Моисеев Н.Н. Информатика: новые пути познания законов природы и общества. Вестник АН СССР 1985 - № 5. - 35 с.
12. Поспелов Г.С. Искусственный интеллект - новая информационная технология. - М.:Наука - 1988.
13. Самарский А.А. Проблема использования вычислительной техники и развитие информатики. Вестник АН СССР 1985 -№ 3.- С.65-66.
14. Свириденко С.С. Современные информационные технологии. - М. Радио и связь, 1989. - 16 с.
15. Сифоров В.И. Информатика и ее взаимодействие с философией и другими науками. Философская наука 1984 - № 2.
16. Шемакин Ю.И. Введение в информатику. - М.: Финансы и статистика - 1985.
17. Dictionary of Computing. Data Communications. hardware and Software. Basics. Digital Electronics. John Wiley - 1983.
18. Dictionary of Information Technology. MacMillan Press, London - 1982.
ПОНЯТИЕ, ОПРЕДЕЛЕНИЕ И СТРУКТУРА ИНФОРМАТИКИ В НАУЧНО-ТЕХНИЧЕСКОЙ ЛИТЕРАТУРЕ
В своей статье автор исследует понятие, определение и структуру информатики в научно-технической литературе. Отмечается, что методы и инструменты информатики становятся материальными и доходят до своих конечных пользователей в виде информационных технологий. Подчеркнуто, что информатика включает в себя автоматизированные системы обработки информации, создание нового поколения компьютеров, систем, роботов, искусственный интеллект и другие. Делается вывод о том, что информатика не существует изолированно от других наук, она предоставлять новые методы и информационные технологии, которые можно использовать для решения задач в различных областях науки, техники, повседневной жизни.
Ключевые слова: информатика, понятие, определение, структура, алгоритм, модель, программа, информационные технологии, математика, вычисления, образование.
CONCEPT, DEFINITION AND STRUCTURE OF INFORMATICS IN SCIENTIFIC AND TECHNICAL LITERATURE
In his article, the author explores the concept, definition and structure of informatics in scientific and technical literature. It is noted that the methods and tools of informatics become tangible and reach to their end users in the form of information technologies. It is emphasized that informatics includes automated information processing systems, the creation of a new generation of computers, systems, robots, artificial intelligence and others. It is concluded that informatics does not exist in isolation from other sciences, it provides new methods and information technologies that can be used to solve problems in various fields of science, technology, and everyday life.
Keywords: informatics, concept, definition, structure, algorithm, model, program, information technology, mathematics, computing, education.
Сведения об авторе:
Зафар Сайдмукарамзода Сайдахмад - соискатель общей университетской кафедры Таджикского государственного педагогического университета им. Садриддина Айни, E-mail: [email protected] Телефон: (+992) 908000069
About the author:
Zafar Saidmukaramzoda Saidmuhamadi applicant general department of Tajik State Pedagogical University named after S. Ayni, E-mail: [email protected] Tel: (+992) 908000069
ИЗУЧЕНИЕ ПОСЛОВИЦ И ПОГОВОРОК В ШКОЛЕ Мирзоева Ш.И.
Таджикский государственный педагогический университет имени С. Айни
Пословицы и поговорки наряду с другими видами народного творчества составлений самостоятельную область филологии - паремиологию занимающуюся разработкой проблем афористических жанров - пословиц, поговорок, афоризмов. Г.Л.Пермяков пытался разработать теоретические вопросы паремиологии и паремиографии, изучая пословиц поговорки в трех аспектах -лингвистическом, логика - семиотическом и предметно-образном. Он исходил из того положения, что «....пословицы и поговорки при своей видимой простоте представляют собой весьма непростые образования. С одной стороны, это явления языка, сходные с обычными фразеологизмами; с другой -какие - то логические единицы (суждения или умозаключения), и с третьей - художественные миниатюры» [5, с.76 ].
Тройственная природа пословиц и поговорок требует и тряского к ним подхода - как к явлениям языка, явлениям мысли и явлениям фольклора, тем более что указанные три плана пословных изречений в значительной степени автономны .
Пословицы и поговорки являются предметом исследования многих ученых, например исторические пути развития и основные тапы русской паремиологии до 30-х годов нашего столетия изложены в работе МШахновича .
Надо отметить, что словарь таджиков (Гафуров, 1956)- который является народ Востока - не только для разработки вопросов индоиранской паремиологии, но имеют значение и для освещения общетеоретических проблем паремиологии в целом.
В последние годы таджикские паремиологи завершили большой (пятитомный) «Свод пословиц таджикского народа». Материалы этого труда собраны в последние годы на территории Средней Азии и отражают современное состояние устно - поэтического творчества таджикского народа.
В этом фонде содержится около 200 000 страниц и насчитывается более 150 000 единиц фольклорных записей - образцов всех жанров. При этом каждая пятая его запись представляет собой пословицу или поговорку, что свидетельствует о той большой роли, которую пословицы и поговорки играют в духовной жизни таджиков. Работой таджикских фольклористов и паремиологов в последние годы заинтересовались ученые из других республик, а также фольклористы Москвы, Ленинграда, Украины и зарубежные коллегииз Венгрии, Чехословакии, ГДР, Польши,ФБГ, и других стран.
В книге «Таджикские пословицы и поговорки в аналогии с русскими» (Калонтаров, 1965) автором проделана огромная работа по сбору и систематизации афористических изречений двух Языково -таджикского и русского.
Состояние современный паремиологии освещено в специальной монографической работе, посвященной поэтике таджикских народных пословиц и поговорок (Тилавов, 1967). Сравнение русских и таджикских пословиц и поговорок имеет большое практическое и дидактическое значение. Практическое значение его заключается в том, что пословицы и поговорки представляют большую трудность в изучении неродного языка и процессе художественного перевода с одного языка на другой, а выявление эквивалентных отношений между пословицами и поговорками родного и неродного языков помогает преодолеть эту трудность.
В самом деле, двуязычный словарь пословиц и поговорок должен давать не только «перевод» пословицы и поговорки, но и объяснять их значение и употребление. Помимо раскрытия значения требуются еще правильная формально - структурная запись, толкование, комментарий, страноведческие данные.
Создание двуязычного словаря пословиц и поговорок не только дает возможность глубже понять изучаемый язык, но и помогает избежать стилистической одноцветности при переводах и т.п.
Создание и совершенствование учебных словарей привлекает всевозрастающее внимание отечественных и зарубежных специалистов. Они являются важнейшим средством овладения русским языком нерусскими учащимися.