ПОЛИМЕТАЛЛ КОНЛАРДА КОН МАССАСИНИ ЖАДАЛ РАВИШДА МАЙДАЛАШ МАЦСАДГА МУВОФЩЛИГИНИ УРГАНИШ
Мухаммад Уткир Еркулович Эльдор Амир Тахиржон
Меликузиевич Имомбердиев ртли Ботиров Махмуджанович Бойназаров Худайназаров
Ислом Каримов номидаги Тошкент давлат техника университети
АННОТАЦИЯ
Очик усулда кон казиш ишларининг объекти сифатида кон жинсларини тавсифловчи физик-техник хусусиятларни уларнинг зичлик, говакдорлик, намлик, турли таъсирларга чидамлилик, тирновчанлик, ёпишкоклик, муртлик, тургунлик, купчиш каби катор курсаткичлар ташкил килади. Ушбу маколада полиметалл конларидаги кон массасини жадал майдалашнинг максадга мувофиклиги асосланган.
Калит сузлар:кон массаси, майдаланиш, полиметал конлари, булакдорлик, СБШ-250, бургилаш.
Майдаланган кон жинсларининг майдаланиш сифати булакдорлик ва булаклар уртасидаги богликлик билан тавсифланади.
Майдаланган кон жинсларининг булакдорлиги юкори даражадаги аникликда булаклар уртача улчами (dсp) билан бахоланиши мумкин.
Майдаланган кон жинслари булакдорлик буйича беш категорияга булинади.
1. Жуда майдаланган кон жинслари - ёср<10 см (энг йирик булакларнинг улчами 40^60 см);
2. Майда майдаланган кон жинслари - ёср= 15^25 см (энг йирик булакларнинг улчами 60^100 см);
3. Уртача майдаланган жинслар - ёср=25^35 см (энг йирик булакларнинг улчами 100^140 см);
4. Йирик майдаланган кон жинслари - ёср=40^60 см (энг йирик булакларнинг улчами 150^200 см);
5. Жуда йирик майдаланган кон жинслари - ёср=70^90 см (энг йирик булакларнинг улчами 250^300 см).
Портлатилган жинслар уюмидаги улчамлари казиш технологияси буйича белгиланган улчамлардан катта булган кон жинслари булаклари ногабаритлар деб аталади ва уларни кайта (иккиламчи) майдаланади [1-9].
Кон жинсларининг бузилишга булган каршилигини бахолаш учун акад. Ржевский В.В. кон жинслари бузилиш кийинлиги курсатгичини тавсия этган ва бу курсатгич куйидаги ифода оркали аникланади:
пб,=510"8 (аси,+асур+аЧуз)кТр+510-57 (2.1.1)
Бунда: Ктр кон жинсларининг дарздорлик даражасини хисобга олувчи коэффициент;
Y - кон жинсларининг табиий холатдаги зичлиги, г/см ;
G^ ,Осур ,G4y3- мос холда кон жинсларининг сикилишга, сурилишга ва чузилишга курсатадиган нисбий каршилиги, Па.
Кон жинслари бузилиш кийинлиги курсатгичи буйича беш синфга булиниб, хар бир уз навбатида беш категориядан ташкил топади.
I - синф. яримкоясимон, пишик ва булаклари узаро боглик булган 1^5 категорияларни ташкил этувчи юмшок кон жинслари (Пбк=1^5);
II - синф. 6^10 категорияларни ташкил килувчи осон бузиладиган коясимон кон жинслари (Пбк=5,1^10);
III - синф. уртача кийинликда бузиладиган коясимон кон жинслари булиб, 11^15 категорияларни ташкил килади (Пбк=10,1^15);
IV - синф. 16^20 категорияларга мансуб булган кийин бузиладиган коясимон кон жинслари (Пбк=15,1^20);
V - синф. 21^25 категорияларни ташкил килувчи жуда кийин бузиладиган коясимон кон жинслари (Пбк=20,1^25).
Бузилиш кийинлиги курсатгичи Пбк>25 булган кон жинслари кончилик амалиётида жуда кам учрайди.
Кон жинсларини казишга тайёрлаш кейинги жараёнларни (кон массасини казиб олиб транспорт воситаларига юклаш, кабул пунктларига ташиш, агдарма хосил килиш, кайта ишлаш ва бошкалар) бажариш учун кулай шароит ва технологик имкониятлар яратиш максадида амалга оширилади [10-18].
Кон жинсларини казишга тайёрлаш турли усулларда бажарилиши мумкин.
Узбекистон полиметалл конларини очик усулда казиб олишда бургулаб-портлатиш усули каттик коясимон кон жинсларини казишга тайёрлашда кенг кулланилади. Бу усулда казишга тайёрланган кон жинси булакларининг чизик буйича максимал улчами казиб-юклаш ва ташиш воситаларининг параметрларига мос келиши зарур. Портлатилган кон жинси булакларининг максимал улчами куйидаги кийматларда булиши талаб этилади:
- бир чумичли экскаваторлар учун: lmax<(0,7^0,8)- VE ;
- автомобил ва темир йул транспорти учун: lmax<0,5 ■ 3jvd ;
- конвейер транспорти учун 1тах<0,5Вк-0,1;
- майдалаш учкунаси учун 1тах<0,75Вм.
бунда: Е - экскаватор чумичининг сигими, м3;
У^автоагдаргич ёки думпкар (вагон) кузови сигими, м ;
Вк - конвейер лентасининг кенглиги, м;
Вм - майдалагич кабул килиш панжараси пастки кисмининг кенглиги, м. Uzbekistan www.scientificprogress.uz Page 1078
Юкорида келтирилган (талаб этиладиган) улчамламлардан катта булган кон жинслари булаклари ногабарит дейилади ва уларни кайта (иккиламчи) майдалаш лозим булади.
Портлатиш усулида кон жинсларини массивдан ажратиб олганда майдаланган жинсларнинг ёйилмаси уюмсимон шаклга эга булиши ва ундаги ногабаритлар сони минимал хамда кон жинси булакларининг майдаланиш даражаси бир текис булиши шарт [19-30]. Портлатилган кон жинсининг хажми катта булиб, казиб-юклаш машинасининг узлуксиз, хавфсиз ва юкори техник-иктисодий курсатгичлар билан ишлашини таъминлаши талаб этилади.
Юкоридаги талаблар ва кондаги жинсларнинг хоссаларидан келиб чиккан холда Кальмакир карерида барча кон жинслари бургулаш ва портлатиш ишлари ёрдамида казиб олишга тайёрланади. Бугунги кунда карерда жами 18 дона СБШ-250 русумидаги бургулаш станоги мавжуд булиб, улар ёрдамида кон жинслари массивида диаметри 250 мм булган скважиналар бургуланади. Бургулаш ишларининг йиллик иш хажми карийиб 500000 пог.м. булиб, бир ойда уртача 42000 пог.м. бургулаш ишлари бажарилади. Бунда бургуланадиган скважиналар чукурлиги погона баландлигига боглик булиб, куйидагиларни ташкил этади: баландлиги 22,5 м булган погоналарда 28 м ва баландлиги 15 м булган погонада 18 м.
Бунда 70% га якин скважиналар сувли горизонтларда бургуланади. Курук скважиналарни бургулашда сув-хаво аралашмаси скважинага бериб турилиши хисобига бургулаш ишлари натижасида хосил буладиган чанглар карер атмосферасини ифлослантирмаслиги таъминланади.
Бургулаш ускуналарига техник сувни ташиш учун карерда КРАЗ русумли хар бирининг сигими 10 м3 булган 2 та сув ташиш машинаси кулланилади. Улар техник сувни рудник сув чикариш жойидан олиб келиб бургулаш ускуналарига бушатади. Ушбу ишлар кундуз куни амалга оширилади. Яна шуни хам алохида таъкидлаш керакки карерда бургулаш ишлари факатгина кундузи, дам олиш кунларисиз 1 та 12 соатлик сменада амалга оширилади, яъни смена эрталаб 0700 дан кечки 1900 гача давом этади.хар бир бургулш ускунасида машинист ва машинист ёрдамчиси ишлайди. Йил давомида буладиган байрам кунларида (9 та байрам) бургулаш ишлари амалга оширилмайди.
Бургулаш снаряди хар бирининг узунлиги 8 м ва диаметри 243 мм дан булган 4 та бургулаш штангасидан иборат. Бугунги кунда "Волгабурмаш" фирмаси томонидан ишлаб чикарилган долоталардан фойдаланилмокда. Битта долотанинг нархи 870 АКШ доллари булиб, битта долота ёрдамида уртача 750 м бургулаш ишлари олиб борилади.
Портлатиш ишлари "Олмалик ТМК" ОАЖ нинг портлатиш ишларини олиб борувчи участкаси томонидан амалга оширилади. Портлатиш воситалари карер
майдонидан 25 км масофада жойлашган портловчи моддалар тайёрлаш заводида тайёрланади. Портлатиш ишлари хар хафтанинг пайшанба кунлари соат 1400 дан 1600 гача амалга оширилади. Скважиналарни зарядлаш ишлари хафтанинг душанба-пайшанба кунлари олиб борилади. Зарядланган сериялар портлатиш кунигача махсус куриклаш булими томонидан курикланади.
Карердаги кон жинслари портлаш даражаси буйича 3 та тоифага булинган:
1-тоифа: енгил портловчи
2-тоифа: уртача портловчи
3-тоифа: кийин портловчи
Кон жинслари тоифаларининг фоиз микдори куйидагича:
1-тоифа: 10%
2-тоифа: 45%
3-тоифа: 45%
Бугунги кунда бургуланаётган скважиналарнинг сувлилик даражаси куйидагича: курук скважиналар - 30 %, сувли скважиналар - 70%. Карер майдони чукурлигининг ортиши билан параллел равишда скважиналарнинг сувлилик даражаси ортиб боради ва пастки горизонтларда ушбу курсатгич 90-95% гача етади.
Портловчи модданинг солиштирма сарфи 1 м кон жинси учун 0.3 кг дан 0,63-0,7 кг гача курсатгични ташкил этади. Портловчи модданинг уртача сарфи
"5
курук скважина зарядларида 0,72 кг/м ва сувли скважина зарядлари учун 0,76 кг/м ни ташкил килади.
Кон жинслари портлаш даражаси буйича тоифаларига боглик холда скважина турлари хар хил кийматларни ташкил этади: 1-тоифа кон жинслари учун 9,5x9,5 м; 2-тоифа кон жинслари учун 8,5х8м ва 3-тоифа кон жинслари учун 7x6,5м ни ташкил килади. 1 пог.м. скважинанинг портловчи модда буйича сигими 44 кг, скважинадаги заряд узунлиги 11-12м, забойка узунлиги 5-7 м булиб, 1 пог.м. скважина заряди портлашидан хосил буладиган кон жинслари хажми 53-56
3
м ни ташкил килади.
Трашнеяларни утишда скважиналар тури 2-тоифа кон жинслари учун 6,5х6 м ни ташкил килиб, портловчи модда солиштирма сарфи 0,65 кг/м ва 1 пог.м. скважина портлашидан хосил буладиган кон жинслари хажми 33-40 м3 ни ташкил этади.
Карерда эмульгит - 30.50.60 русумли портловчи моддалар кулланилади.
Эмульсияни ишлаб чикариш учун куйидаги компонентлардан фойдаланилади:
Селитра эритмаси -89,5%;
Дизель ёкилгиси-5,2%;
Олеин кислотаси-3,7%;
Сувли аммиак-1,6%; Ойнали микросфералар-2%.
Ойнали микросфералардан бошка юкорида санаб утилган барча компонентлар Узбекистонда ишлаб чикарилади. Эмульсияни тайёрлаш жараёни тулик автоматлаштирилган булиб, бу жараён заводдаги махсус модул ускунасида амалга оширилади. Эмульсия пастага ухшаш суюк консистенция булиб, у зарба ва ёниб кетишга хавфсиз.
Эмульсияли портловчи модда бу АНФО ва эмульсиянинг аралашмасидир. АНФО - бу 94% гранулланган аммиакли селитра ва 4% дизел ёкилгисининг аралашмасидир. Ушбу компонентларни аралаштириш заводдаги стационар жойлашган ускуна ёрдамида ёки зарядлаш машинасида амалга оширилади.
Эмульсияли портловчи модда хавфсизлиги, арзонлиги, сувга чидамлилиги ва саклаш муддати узоклиги билан бошка портловчи моддалардан ажралиб туради.
Жахон тажрибасидан келиб чиккан холда 1994 йилнинг август ойида "Олмалик ТМК" ОАЖ рахбарияти эмульсияли портловчи моддани ишлаб чикарувчи заводни куриш тугрисида карор кабул килади ва 1997 йили куриб битказилади ва шу йили август ойидан комбинат янги турдаги эмульсияли портловчи модда билан портлатиш ишлари олиб боришни бошлайди. Заводнинг портловчи модда ишлаб чикариш буйича йиллик куввати 40000 тоннани ташкил килади. Заводни куриш ва ускуналарни сотиб олишга жами 5 092 000 А^Ш доллари сарфланган.
REFERENCES
[1] Сагатов Н.Х,., Арипова Л.Т. "Очик кон ишлари технологияси ва комплекс механизациялаш"//укув кулланма, Тошкент, 2011-йил.
[2] G'OFUROVICH, H. O., ABDURASHIDOVICH, U. A., O'G'LI, I. J. R., & RAVSHANOVICH, S. F. (2020). Prospects for the industrial use of coal in the world and its process of reproducing. Prospects, 6(5).
[3] G'ofurovich, K. O., & Abdurashidovich, U. A. (2021). Justification of rational parameters of transshipment points from automobile conveyor to railway transport. World Economics and Finance Bulletin, 1(1), 20-25.
[4] G'ofurovich, K. O., Abdurashidovich, U. A., Ugli, M. U. F., & Ugli, A. A. X. (2020). Justification Of The Need For Selective Development Of The Phosphorite Reservoir By Horizontal Milling Combines. The American Journal of Engineering and Technology, 2(11), 159-165.
[5] Хайитов, О. Г., Очилов, Ш. А., Кадиров, В. Р., & Бабаев, З. Н. (2020). Механизация горно-транспортных работ, персонал и потребляемые материальные ресурсы. In Advanced Science (pp. 46-49).
[6] Хайитов, О. Г., Джураев, С. Д., Бекмуродов, А. О. У., & Равшанов, З. Я. У.
(2020). Особенности разработки пластового месторождения фосфоритов. Глобус, (5 (51)), 19-21.
[7] Ахмедов, Х., Хайитов, О. Г., Бекпулатов, Ж. М., Каландаров, К. С., & Йулдашов, А. Ф. (2018). Изучение вещественного состава и разработка технологии переработки золотосодержащей пробы руды одного из месторождений республики Узбекистан. ЕР ОСТИ БОЙЛИКЛАРИДАН ОЩЛОНА ВА БЕХАТАР ФОЙДАЛАНИШНИНГ ЗАМОНАВИЙ МУАММОЛАРИ ВА РИВОЖЛАНИШ ИСТИЦБОЛЛАРИ. Халцаро илмий-техник анжуман-Тошкент, ТошДТУ, 2018.-385 бет., 255.
[8] Khayitov, O. G. O., Ziyodov, N. R., Fatkhiddinov, A. O. T. O., & Umirzoqov, A. A.
(2021). THE INTENSITY OF THE EFFECT OF THE EXPLOSION OF BOREHOLE CHARGES OF EXPLOSIVES IN MULTI-STRENGTH ROCKS OF DEEP QUARRIES. Scientific progress, 2(1), 625-630.
[9] Khayitov, O. G. (2019). On formation of abnormally high and abnormally low reservoir pressures. In VI International Scientific And Practical Conference.«Global science and innovations (pp. 82-86).
[10] Петросов, Ю. Э., Хайитов, О. Г., & Петросова, Л. И. (2018). Интенсивное дробление руд на карьерах. Рецензент: ЕА Лисица главный врач филиала Федерального бюджетного учреждения здраво-охранения «Центр гигиены и эпидемиологии в Хабаровском крае, в городе Комсомольске-на-Амуре, Комсомольском районе» Редакционная коллегия, 115.
[11] Петросов, Ю. Э., Хайитов, О. Г., & Петросова, Л. И. (2018). Интенсивное дробление руд на карьерах. Рецензент: ЕА Лисица главный врач филиала Федерального бюджетного учреждения здраво-охранения «Центр гигиены и эпидемиологии в Хабаровском крае, в городе Комсомольске-на-Амуре, Комсомольском районе» Редакционная коллегия, 115.
[12] Хайитов, О. Г. (2018). О необходимости обоснования паспортизации руд при изменяющихся горно-геологических условиях золоторудных месторождений. Кончиликхабарномаси. Кончиликхабарномаси. Навои,(3), 49-51.
[13] Eduardovich, P. Y., Gofurovich, K. O., & Kuvvatovich, K. U. (2021). Substantiation of parameters low-waste technology of extraction of blocks. ACADEMICIA: AN INTERNATIONAL MULTIDISCIPLINARY RESEARCH JOURNAL, 77(1), 835-842.
[14] Хайитов, О. Г., Джураев, С. Д., Холматов, О. М. У., & Эдилов, Н. М. (2020). Обоснование влияния на эффективности буровзрывных работ. Глобус, (5 (51)), 2125.
[15] Хайитов, О. Г., & Абдуназаров, С. (2018). Обоснование возможности оптимальных параметров и технологических схем применения циклично -
поточной технологии на карьерах открытой добычи. Рецензент: ЕА Лисица главный врач филиала Федерального бюджетного учреждения здраво-охранения «Центр гигиены и эпидемиологии в Хабаровском крае, в городе Комсомольске-на-Амуре, Комсомольском районе» Редакционная коллегия, 118.
[16] Хайитов, О. Г., & Тожимирзаев, Б. Б. (2018). Влияние сейсмического воздействия на деформации приконтурного массива карьера кальмакир. Рецензент: ЕА Лисица главный врач филиала Федерального бюджетного учреждения здраво-охранения «Центр гигиены и эпидемиологии в Хабаровском крае, в городе Комсомольске-на-Амуре, Комсомольском районе» Редакционная коллегия, 262.
[17] Петросов, Ю., Хайитов, О., Умирзоков, А., Исаманов, У., & Имамбердиев, У. (2021). ПРОБЛЕМЫ ДОБЫЧИ И ПЕРЕРАБОТКИ ПОЛЕЗНЫХ ИСКОПАЕМЫХ В УСЛОВИЯХ ГЛУБОКИХ КАРЬЕРОВ. Зб1рник наукових праць SCIENTIA.
[18] ^айитов, О. F., Умирзоков, А. А., Кушназоров, И. С. У., & Алимкулов, X,. Ф. У. (2021). КАРЬЕРЛАРНИНГ ИШ ОЛИБ БОРИЛМАЙДИГАН БОРТЛАРИДА АFДАРМА ХОСИЛ КДЯИШ. Scientific progress, 2(2), 838-845.
[19] Хайитов, О., & Игамбердиев, У. (2021). ПУТИ ПОВЫШЕНИЯ ЭФФЕКТИВНОСТИ ВЗРЫВНОЙ ПОДГОТОВКИ ГОРНОЙ МАССЫ К ВЫЕМКЕ В ГЛУБОКИХ КАРЬЕРАХ. Зб1рник наукових праць АОГОХ.
[20] Хайитов, О. Г., Акрамов, Б. Ш., & Нуритдинов, Ж. Ф. (2020). Инновационный методы повышения нефтеотдачи пластов. Евразийский союз ученых, (1-3 (70)), 15-20.
[21] Агзамов, А. А., & Хайитов, О. Г. (2010). Обоснование метода увеличения коэффициента извлечения нефти на основе обработки геологопромысловых данных. Известия высших учебных заведений. Горный журнал, (8), 47-51.
[22] Акрамов, Б. Ш., Хайитов, О. Г., Нуритдинов, Ж. Ф., & Мирзакулова, М. Н. (2019). Инновации в разработке месторождений с трудноизвлекаемыми запасами. Сборник научных статей по итогам работы Международного научного форума, 139.
[23] Агзамов, А. А., & Хайитов, О. Г. (2016). Оценка степени влияния деформации коллектора на коэффициент продуктивности скважин месторождения Северный Уртабулак. Горный информационно-аналитический бюллетень (научно-технический журнал), (9), 185-193.
[24] Хайитов, О., Умирзоков, А., Усмонов, К., & Эдилов, Н. (2020). Анализ геолого-геофизический изученности юго-восточной части бухаро-хивинского региона. Збгрник наукових праць AörOZ, 69-73.
[25] Акрамов, Б. Ш., Хайитов, О. Г., & Табылганов, М. К. (2010). Методы уточнения начальных и остаточных извлекаемых запасов нефти по данным
разработки на поздней стадии. Известия высших учебных заведений. Горный журнал, (2), 20-24.
[26] Хайитов, О., Джураев, С., Умирзоков, А., Бекманов, Н., & Искандаров, Ж. (2021). НЕКОТОРЫЕ АСПЕКТЫ РЕЗУЛЬТАТОВ ВСКРЫТИЯ, ИСПЫТАНИЯ И ОСВОЕНИЯ ПОИСКОВО-РАЗВЕДОЧНЫХ СКВАЖИН. Зб1рник наукових праць SCIENTIA.
[27] Хайитов, О. Г., & Агзамова, С. А. (2014). Прогноз конечного коэффициента нефтеизвлечения нефтяных залежей с малыми запасами на основе статистических моделей. Известия высших учебных заведений. Горный журнал, (7), 39-42.
[28] Ахмедов, Х., Хайитов, О. Г., Бекпулатов, Ж. М., Каландаров, К. С., & Йулдашов, А. Ф. (2018). Изучение вещественного состава и разработка технологии переработки золотосодержащей пробы руды одного из месторождений республики Узбекистан. ЕР ОСТИ БОЙЛИКЛАРИДАН ОЩЛОНА ВА БЕХАТАР ФОЙДАЛАНИШНИНГ ЗАМОНАВИЙ МУАММОЛАРИ ВА РИВОЖЛАНИШ ИСТИЦБОЛЛАРИ. Халцаро илмий-техник анжуман-Тошкент, ТошДТУ, 2018.-385 бет., 255.
[29] Акрамов, Б., Хайитов, О., Нуритдинов, Ж., Давлатбоев, Ж., & Умирзоков, А. (2021). Интенсификация добычи нефти из месторождений с трудноизвлекаемыми запасами. Збгрник наукових праць SCIENTIA.
[30] Нayitov, O. G., Yusupkhodzhaeva, E. N., Abdurakhmanova, S. P., & Holmatova, N. G. (2020). On the state of hydrocarbon resource base in the beshkent trough. Journal of Advanced Research in Dynamical and Control Systems, 72(7 Special Issue), 23272332.