Научная статья на тему 'Переписка раскольнических деятелей начала XVIII века'

Переписка раскольнических деятелей начала XVIII века Текст научной статьи по специальности «Философия, этика, религиоведение»

CC BY
89
9
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «Переписка раскольнических деятелей начала XVIII века»

Санкт-Петербургская православная духовная академия

Архив журнала «Христианское чтение»

П.С. Смирнов

Переписка раскольнических деятелей начала XVIII века

Опубликовано:

Христианское чтение. 1909. № 3. С. 403-420.

@ Сканированій и создание электронного варианта: Санкт-Петербургская православная духовная академия (www.spbda.ru), 2009. Материал распространяется на основе некоммерческой лицензии Creative Commons 3.0 с указанием авторства без возможности изменений.

СПбПДА

Санкт-Петербург

2009

Переписка раскольническихъ дѣятелей начала XVIII

вѣка *).

VI.

Письмо Евстрату Ѳеодосіеву *).

Вселюбезнѣйшему господину Евстрату 2) Ѳедосѣевичу, съ любезною ти и единоревнительною ■*) дружиною, всебрат-ственно о Христѣ Ісусѣ радоватися 4).

Понеже паче бури сладчайшая уидіина, и паче тьмы солнечное видѣніе 5), и паче слѣпоты видѣніе, всякому лгобез-нѣйша есть и с.чадчайіпа 6),—сице бурливаго раздору сладчайшій миръ, и темныя ненависти прекраснѣйшая 7) любовь, весьма прѳлюбезнѣйша есть, и полезнѣйша, всякому здра-вѣйшему уму желателыіѣйша суть s), чесого вседушнѣ а) искати апостольскими и пророческими вѣщаньми повелѣ-ваемы есмь мы 10),—вопіющу апостолу: миръ гоните и святыню, и пророку заповѣдающу: взыщите миръ и пожените и “). Откуду и мы, грубіи, яты 12) сея любви любленіемчі

*) Окончаніе. См. февраль.

’) Рукой. И. II. В. О. I. 369, лл. 82—82 обор. Варіанты по рукописямъ: а) И. П. Б. О. I. 358, лл. 93—94; б) Олонецкой семинаріи № 1691, гл. 14; в) В. Г. Дружинина Л» 149, лл. 78 об.—79 обор.; г} Владимірской семинаріи № 75, гл. 52.

2) 358. 149: Евстратію

3) 75: единоревностною

4) 75: и всебратственно о Христѣ радоватися.

5) 75: сіяніе

6) 75. 358. 149: любезнѣйше есть и сладчайше

') 75: прекрасная

8) 75: есть

9) 75: чего вседушнѣ. 358. 1691: чесого вседушевнѣ

10) 75. 358. 1691: повелѣваеми есмы

и) 75. 149. 358. 1691: взыщи миръ и пожени и.

1J) 75. 1691: ятіи

и сея церковныя сладости желаніемъ понуждаеміи, — брата отпустпхомъ къ вашей любви съ писаніемъ нашимъ, въ которомъ добрѣ разсмотритися и боголюбивымъ разсудити І3), о мирѣ церковномъ порадѣти просимъ твою любовь 14). И съ посланнымъ симъ братіи нашей 15), труды для мира церковнаго воспріемлющимъ, яви любовь любве ради Божіи, и что вашей любви разсудится ,6) иротиву нашего писаннаго ”), миръ или отвѣтствонаніе, благоволите по братѣ семъ къ нашей грубости отписать. Богъ же мира и любви да дастъ миръ и любовь въ сердца ваша и наша, и сохранитъ пы отъ вселютѣйшаго діавола нападенія. Аминь.

УII.

Посланіе на Ряпину мызу *).

Странствующимъ богораднѣ въ новозавоеванныхъ селпт-вахъ, о древнемъ благочестіи подвизающимся, учащимъ и учимымъ * 2), возлюбленнымъ мужемъ и братіи о Христѣ Ісусѣ, радоватися.

Ничтоже тако исконному врагу навѣтовати потщательно, яко еже церковное соединеніе разоряти и христіанское совокупленіе расколати. О семъ бо паче 3) вселукавый подвизается и зольною яростію на христоименитое достояніе ды-шетъ, раздоры 4) разсѣкая тѣло церковное; и иже другъ другу спомоществонати и сцрлѣзновати долженственные, сія другъ на друга всековарный 5) лщеніи своими сражаетъ, и ратовати и угрызати наваждаетъ прелукавый, вѣдый пре-окаянный, яко въ раздорахъ и въ разгласіяхъ многа волко-ядина овцамъ произыти возможетъ, и въ прогнѣваніе Божіе можетъ многія многажды сими вринути. Иже въ словосѣхъ или въ дѣлѣхъ истинный 6) погрѣшающій, и въ такова тимѣ-

13) 75. 1691: и боголюбивымъ разумомъ разсудити

и) 75. 149: просимъ твоей любви

13) 75: братомъ нашимъ

16) 75. 149. 1691: враяумится

п) 353. 1691: писанія

*) Ру коп. И. II. Б. О. I. 369, лл. 82—91. Варіанты по рукописямъ: а) Олонецкой семинаріи 1691. гл. 7; б) Румянцевскаго музея 2555, лл. 247 об.—254; в) Румянцевскаго музея 1252, лл. 100 об,—109; г) В. Г. Дружинина 149, лл. 145—148 обор. д) И. II. Б. Q. 1. 1089, лл. 15 об.—18.

2) 149. 1089: и учащимся

3) 1691. 1252. 2555: паче всего

4) 1691: въ раздоры

5J 149. 1089: вселукавый

в) 1089: истинныя

40Ö

нія ’) вложити возмогаетъ омраченный, яко не иознаватп *) своего имч> воистину 9) сопротивленія. Якоже на святаго Квфросина возставшіе дровле псковичи за пресвятую аллн-луію—возмнйвши онп иногда о истинѣ ревновати, на истину ратоваша п хулиша грубосмыслѳшііи. Чесо ради и божественный Златоустъ, во еже на посланіе къ Кфесянамъ въ нравоученіи 11 сице глаголетъ: ..ничтоже тако раздражаетъ Бога, яко еже церкви раздѣлятся". II такова убо и толь тяжка расколовъ церковныхъ бѣда оле, жалостнаго плача! Не мину сіе губительство бѣднѣ терпящихъ о благочестіи христіанъ; не мину о церковном'ь благовѣріи страждущихъ, а церковныхъ ,0) преданій раздирающихся. Еже и ваше братство, въ прешедшее время, жалостное разодраніе со иже въ поморскихъ странахъ пустынножители, проповѣдаете и). И мнози отъ пже вашея лобызающихъ тяжкими хулами (за оная, я же въ насъ безпремѣнно |4) и безирибавочно древлецерков-чая преданія соблюдаема) навходяще 1Я), и грубѣ и несмы-сленнѣ ересію, содержанная святыми, порицающе. За что не безъ плача минуемъ о таковыхъ душахъ,—о, грубосто 14), нъ противленіе святымъ впадающимъ —п слезимъ гибели таковыя и хулы таковыхъ жалостнѣ снѣдаемся, и Господа Бога молимъ просвѣтпти имъ умныя зеницьт, ко еже согла-іпатися съ содержаніем'ь святыхъ и не ратовали на древле-церковная преданія. О чемъ и ваше братолюбіе молимъ сбо-лѣзновати о хрнетоименнтыхъ людѣхъ. Что бо умствуютъ, иже грубостію послѣднею содержимъ и? въ (‘ресь тяжкую глаголютъ, поморскіе пустынножители впадоша, не пишуще п) на жнвотворящемч> Христовѣ крестѣ четырьмя буквами, сице ’*) знаменующими Пилатомъ написанную титлу „Ісѵсъ Назарянинъ Даръ Іудейскій“. Оле, тяжкія таковыя хулы: услышимъ и вонмемъ, мужіе и братіе, вонмемъ и боимся, да не впадемъ въ таковьііі злохулительства ровъ. Во всю вселенную, елико бяше священныхъ жертвенниковъ водружено предана отъ святыхъ во всѣхъ церквахъ на антиминсѣ животворящій крестъ воображати и подписывати

: ) 1084: таконо тимѣнние Ч 1089: не нознаватнея Ч 1089. 1691. 149: имъ на истину "’) 1691. 1252. 1089: и о церковныхъ

11) 149. 1089: .ідъсі, иропуекч, до словъ.- „И енцопаго во христіавѣхл."

’-) 1252. 2555: непремѣнно

") 2555: надходніце. 1691: надходящее

и) 1691. 1252. 2555: отъ грубости

‘Ч 1691. 2555: впадающихъ.

*“) 1252: тяжку ") 1252: не пишущимъ 1691: сице: 1. Н. Ц. 1.

На полѣ: „Вольтой Потребникъ печатной".

..Царь славы, ісуеь Христооь -°), ника". Сія же четыре буквы не предано воображати. Гіодобнѣ и на водружальномъ крестѣ, тоже и на снятомъ Агнцѣ въ тайнодѣйствѣ Тѣла и Крови Христовѣ .Еще же н во Уставѣхъ на ГІанагир-номъ ••) хлѣбѣ, тако предано воображати. Онце убо преда-ніемъ святѣйшею церковью предано н священными старо-пнсьменнымн -:іі книгами засвидѣтельствовано; сице самъ Христосъ, раішоаиосто.тыюму царю Константину на небеси кресгь, кромѣ сііхъ четырехъ буквъ, попала. Иже и онъ, по образу, покапанному на небесѣхь. чріі кресты сотвори, кромѣ сихъ четырехъ буквъ, якоже старопечатныя книги, Прологи, ваевидѣтельствуютъ. Сице святый Никонт. Черныя горы въ своей книвѣ. отъ вселенскія патріархіи прія новелѣніо

кромѣ сих'ь букв'ь ішсати честныя кресты. Сице въ россій-стѣіі патріархіи и архіепископіяхъ и въ монастырѣ,хъ, по по-велѣнію благоче-стнвых'ь святителей п ирочихч. пастырей, до Никона бывпшх'ь, и многихь святыхь, на Распятія -5) кромѣ сихъ буквь подписанія имѣются быти, о чемч, премножество свидѣтельствъ, и иже 2<і) іть другомъ отъ пасъ писаніи засвидѣтельствовано. Тѣмч> же гаждающіе ересію нешшіуіціе четыре сія •') буквы па жнвотворяіцем'і, крестѣ хульетвуютъ на вышепоказанное святыхъ церковное преданіе, и вопіющіе— не имѣтн ни части, ни жребія за сія, грубостію своею, отъ части святыхч,. тако вообразившихъ и предавшихъ воображати святые кресты, отлучатся дерааютъ; агце ли еже приводятъ сежч, -s) въ свидѣтельство отъ Евангелія, прочихгь святыхъ писаній ішеанное^о наиисанной Пплатомч, титлѣ, и о семч>. о друаи, разсудите: тамо гдѣ -|6 четыре оныя буквы ішсати не предано п воображати не написано, и за нешісаніе ихъ раадиратпея не велѣно. А и къ божественному Писанію прилагающіе или отъемлющіе, или развращающіе что -вѣсть ваше братство!---таковыхъ 30) каѳолическія церковь осужденію предаетъ. Ко священному же Евангелію кривоскавательнѣ прилагающіе преданіе о четырехъ буквахъ, яже тамо не написано, и на древнецерковное преданіе ратующіе,—како таковіи сами подпадаютъ под'ь церковное свя-

-п| 1252: It-. X.

1252. 2555: Христовы

) 1252. 1691: панагіарномъ

2555. 1252. 1691: старопечатными

J41 2555; на нолѣ: Тактиковъ, л. 197

1691: на Распятіяхъ

1252. 2555: яже

1252: четыре иукиы

*) 1252: сеиѣ

-91 1691.

1691. 1252. 2555: таковая

тыхъ запрещеній осужденіе! И я|) синоваго пі. христіанѣхъ бывающаго душевредія онлакушще и скорбяще, мы, грубіп, со слезами молимъ ваше Я2), елицѣхь учительныхъ, е.пщѣхъ миротворныхъ, въ состояніи мужеіі: умилитесь н разсудите смиренномудренпо о се асъ жалостномъ христіанъ разорпаніи и душевредін яя).

А еже отъ вашея страны за нокупаніе брашенъ въ путѣхъ сі> торжищъ осуждаютъ ны тяжцѣ, скверноядѣ-ніемъ сія н достойными отлученія укоряюще, хульствуютъ, и брашна покупаемая и христіанскимъ на трапезахъ Бога благодареніемъ освящаемая, скверна и нечиста, — увы! •— дерзостно именующіе, противно апостолу Павлу, къ Ко-риноомъ н Тимооею въ посланіяхъ о томъ пишущему, и сказателю тѣхъ божественному Златоусту и прочимъ многимъ святымъ; яко же н великій Лоанасііі, въ странныхъ сущему и требующему снѣди, въ корчемницахъ купити новелѣ, — яже вся свидѣтельства краткости ради оставляемъ; но отъ самѣхъ васъ содержанія кратко воспом-нимъ. Ибо у самѣхъ васъ, возлюбленніи, въ вашемъ согласіи, кто можетъ отъ торжищъ безъ покупанія брашенъ минута? ибо соль, медъ, масло, калачи покупаете. И аще скверноядства—съ торжища покупаемая брашна, и отлуча-тися за то должны Я4), по вашихъ суду: то сами вы вси таковымъ сужденіемъ яз), скверноядственныхъ отлученіемъ зв), осуждаетеся. О мужі,е 31), братіе, разсудите неправаго и противнаго святыхъ разсужденіямъ суда и самѣхъ себе тяжко осудительнаго. Или и поклоны за брашна у васъ полагаются? но кто отъ святыхъ за торжищна брашна поклоны полагати повелѣ? и аще у самѣхъ васъ не по писанію сія творятся, како и за что прочіе пустЕЛНножптели отъ вашея страны всуе и тунѣ, паче же за древнее святыхъ содержаніе, осуждаются. Сихъ ради скорбяще мы такового душевредія, симъ кратко-иисаніемъ молимъ ваше братство: воздвигнитесь мужіе, братіе! воздвигнитесь боголюбнымъ ss) нравомъ, расколъ яя), всѣянный отъ супостата діавола, въ хрпстоименптыхъ людѣхъ умирати, потіцитеся,—тако съ поморскими пустынножители, яко и съ прочими благочестно согласными любовное свой-

“) отсюда продолженіе 149 и 1089.

1089: ваше боголюбіе

;м) 149. 1089: далѣе слѣдуетъ пропускъ до словъ; „симъ краткоинса-ніемъ молимъ...“

1691: должно

1691: вашимъ сужденіемъ. 1252: но вашихъ сужденіемъ. 2555: вашихъ сужденіемъ

:,|і) 1691: въ скверноядетвѣ п отлученіи

;") 1252: Мужіе

;®) 1691: боголюбивымъ

;іа) 1089, 1691, 2555: расколъ сей

стви и о единогласіи ,0) христолюбное радѣніе во вымѣти и о церковномъ благочестіи единоревностное усердіе стяжатп. Ибо и они, пустынножители, ваше братолюбіе всесердечно лобызаютъ и вседушевно соболѣзнуютъ м) и Господа Бога о васъ безпрестанно молятъ и о согласіи церковномъ съ вами возжелательно ѵі) желаютъ. Аіце бо божественный Златоустъ: ничтоже тако ,:!) раздражаетъ Бога, яко еже церкви раздѣ-лятися, аще и безчисленная будетъ ") содѣявше благая, отъ иже тѣло Его пресѣцающихъ, не меньшую иріимемъ казнь, ссѣцающе исполненіе церковное. Како, возлюбленніи, не убоимся гнѣва Божія, за расколъ церко’впый бывающаго и хотящаго бытн? Или паки 4jj, самъ Христосъ глаголетъ: о семъ разумѣютъ вси, яко мои ученицы есте, аще любовь имате между собою. И паки: блажени миротворцы, яко тіи сынове Божіи нарекутся. То не востечемъ ли, возлюбленніи, къ любовнѣй благодати, не вожделѣемъ 46) ли миротворства ради быти сынове Божіи. Ей, да дастъ 41) намъ Господь Богъ, въ плачевные сія äS) и многоскорбные намъ дни сію радость христіанскаго согласія видѣти 49), и о благочестивыхъ преданіяхъ единогласно со святыми и между собою единодышуіцихъ г’°); якоже древле по распрѣ и разгласіп между святыми Кирилломъ и Ѳеодоритомъ и прочими восточными, паки любовное и единогласное соединеніе и о догматахъ единоумное разсмотрѣніе. О, да подастъ и намъ Господь Богъ сія воспріяти г>|). Аще ли же ваша любовь паки и паки имѣти будете несоглашеніе, за ради четырехъ оныхъ буквъ, яже мы, не вгдѣвше у святыхъ писанныхъ 52). подобнѣ имъ не пишемъ на животворящемъ крестѣ: то благоволите намъ о ономъ надписаніи ясность показати и противъ письма и вопросовъ нашихъ отвѣтствовали г,:!).

1. Гдѣ въ божественномъ Писаніи предано и велѣно че-

4П) 2555. 1252. 1691: о единосогласіи 41) 1089. 1252: и вседушнѣ сболѣзнуютъ 4і) 2555. 1252. 1691: всежеланно

43) 1691: 2555: тако, глаголетъ

44) 1252. 2555: будемъ

45) 1691: Или како

4ІІ) 1252. 2555: не возжелѣемъ ли

47) 10S9: Божіи. Да дастъ

,s) 1089: сія времена

411 1089: радость видѣти

',0) 1089: единодышуіцихъ быти

",11 10S9. 149: далію иропускъ до словъ: „Тѣмъ же съ плачемъ молимъ вашу любовь“.

,,2І 1691: писанны

1252. 2555: отвѣтстно няписати. 1691: „и противъ... отвѣтствовати“—

•40‘>

тыре сіа буквы сице ”’і), вмѣсто Пилатомъ тремя языки и цѣлыми рѣчьми написанныя титлы на крестѣ писати?

2. Кое святое Писаніе повелѣваетъ два надписанія на крестѣ писати, - едино: „Царь славы, Ісусъ Христосъ, ника“, второе на дсцѣ: „I. Н. Ц. I.“?

3. Еже у васъ прочитаете о титлѣ изъ Евангелія и Со-борника н прочихъ святыхъ книгъ,—кто отъ святыхъ, до васъ сіе о тѣхъ четырехъ буквахъ во свидѣтельство приводилъ 55) и писати я понелѣ?

4. Кто отъ святыхъ толковниковъ сія буквы тако толкова, якобы писатп на досцѣ креста за „Ісусъ“—I, за „Назарянинъ“—Н, за „Царь“-—Д, за „Іудейскій“—І?

5. Каяждо буква—съ титлою I или безъ титлы 1 предано иоображати, и что обоимъ протолкованіе?

6. Въ Толковомъ Евангеліи, о написанномъ Пилатомъ греми языки титлѣ, пишетъ: еже трѳми грамотами написанное являетъ бо Господа Царя бытн, и по дѣянію и по существу богословія мудрости, и прочая. И вы чѳтырмн буквами единаго языка можете ли сію тайну изобразили и како изобразите, и по коему божественному писанію? Сіе нам'ь объявите г,с).

7. Еже Златоустъ, въ среду великую, о зависти жидов-стѣй глаголетъ: а егда Пилатъ на досцѣ истину показа, гпѣваѳтеся и ставлясте писати, что глаголаху: не пиши „царь жидовскъ“. И паки ниже: юродивыя бесѣды Филисти-мовы не ставлясте 51) писати, а сдавленія не писати Божія, ими же на небо правимы есмы. И понеже Пилатъ треми языки и цѣлыми рѣчьми, а не четырьмя буквами титлу на крестѣ напиеа, а жидове, царство Христова непріемлющіе и своимъ даромъ жидовскимъ Христу нарицатися нелюбящіе, тако глаголаху: не пиши , „царь жидовскъ“, и сіе ихъ 5S) непріятіе царства Христова Златоустъ обличаше оными глаголы. Вы же како и по коему Писанію на преданіе четырехъ буквъ писати г,!>)—сія Златоустова рѳченія проводите? Понеже евятіи нисавше надписаніе кресту „Царь славы, Іисусъ Христосъ 60), ника, а четыре оныя буквы не писавше— еда истины и сдавленія Божія не писаху? еда на небо не правимы суть?

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

8. Отъ которыхъ святыхъ тако предано, еже бы всѣмч. имѣли на крестѣ сія четыре буквы „I. Н. Ц„ I.“ на знаме-

:>4) 1252. 2555: Сунны: I. II. Ц. I.

:'ъ) 1252: приводи

:,lij 1691: объясните

:,,1 2555. 1252. 1691: н<‘ стивляете

ль) 1252: имъ

■'>*) 2555. 1252. 1691: писати я м) 1252: Іс. Хс.

иованіе Пилатомъ написанныя титлы, а кои христіане нѳ будутъ ішѣги написаны оны на крестѣ, пишуще ..Царь славы, Тсусъ Христос'ь. ника“ -и съ тѣми не имѣтп ни части, ни жребія, и раздиратися на сіе сь православно живущими благочестивыми хрпстіаны?

И сія вся, мужіе братіе, смпренномудренно сь любовію разсмотрѣвши, нотщитеся о сихъ со святыми единогласно дыхати, преданіямч» ихт, ііовннуюіцеся. Аще ли же что вамъ мнится лучше разсужденіе имѣтп, подвпгніггеея на вышено-казанные ul) отвѣтствованіе нанисати, отъ божественных'ь Писаній и отъ святыхъ преданій, а не отъ своемшітедь-ных'ь басней и отъ разсужденій нецерковныхъ; такожде и нѳ клеветами, и не примышленіями и лжами, молимъ васъ, любезныхъ Христіаномъ христіанъ ,і2), облагати, и не яростію и дерзостію осуждали прочіе благочестивые, якоже отъ вашихъ, сами мы слышавше, зѣло грубо и несмыслонно дерзаютъ: погибшими весьма православныхъ за древлецерковная со держанія, сч. клятвами кленущеся. безумнѣ осуждаютъ, сами погибающ(‘ хулою своею; п главою Христу титлу, четырьмя буквами пишему отъ нихъ, грубогрубіи именуютъ, и кле-вещуще лжѵтъ на пустынножителей, яко бы титлу съ креста стираютъ и главу Христову (о буквахъ сііхъ глаголюще) съ креста снимаютъ. Откуду явная, грубая ложь, ибо пустынножители на древнихъ Распятіяхъ и крестахъ тыя четыре буквы писаны не имѣша, и на воображаемыхъ отъ нихъ, поднпсывающе иодобнѣ старопечатнымъ книгамъ и древнѳппсаннымъ Распятіямъ, подписываютъ. Отъ новолюб-цевъ же нынѣшнихъ ,і:і) пустыннножитѳли иконоппсанія въ пустынножительство не вьйіѣниваютгь. Отуду, братіе, явная ложь отъ вашѳя наносится страны,—съ чего пустынножителямъ стиратн тыя буквы, гдѣ не написаны прежде? развѣ и сія хулы на святых’ь же касатнся '* *'*) отъ вашѳя страны иекакпмъ образомъ будетъ, ибо святіи, якоже въ старопечатныхъ книгахъ, тако на древнихъ Распятіяхъ, не вообра-жаху на крестѣ. А но вашихъ усердію, подобало бы имъ бытн, аки отъ Евангелія предано; святіи же, по тѣхъ сужденію, аки бы отнята сія. Тѣмъ же съ плачемъ молимъ вашу любовь: помилуйте, помилуйте, возлюбленніи, тако

свои души, яко прочіе грубоумные, въ дѳрзостѣхъ своихъ увязающіе въ тяжкія хулы. Умилитѳея, братіе, и о мирѣ христіанъ попекнтеся, -разсмотрите и разсудите, потщитеся, возлюбленніи, о согласіи церковномъ, и миротворцы хри-етоименнтымъ людем'ь будемъ, да сыново Божіи быти по-

“) ЮНІ. 1252: на нышеноказанпые вопросы

2555. 1252: молимъ вашу любовь, хрис.тіаиомъ христіанъ 13 > 2555. 1252: внѣшнихъ

*4) 2555. 1252: касается

лучимъ по священному снятому гласу: блажени миротворцы, яко тін сыново Божіи нарекутся. Да дастъ же, дастъ царь славы, Сынъ Божіи, нашему братолюбію н намъ, грубымъ, единогласно со святыми н съ другъ другомъ любовно л глаголати, п мудростноьати. Ему же. веещедрому Владыкѣ, Jcycy Христу, буди о ео) всѣхъ честь, и слава, и поклоненіе, съ безначальнымъ Его Отцомъ, и со Снятымъ Духомъ, нынѣ и но нея вѣки, аминь

“) 149: Спасову

е‘) 1252: отъ

в:) Въ рук. Румянцевскаго музея А» 2565 и 12Ö2 есть приписка: „Съ сицевыыъ писаніемъ посланъ бысть Иванъ Ѳедоровъ въ Новозавоеваннаго града Юрьева Ливонскаго уѣздъ въ настоящемъ 7224 иѴ 1262: 7222) году въ .инваръ мѣсяцъ ко братіи, отторгшимся отъ согласія лѣтъ уже 10-ть. II пріемше опи н ирочетшс, и но многомъ глаголанія отвѣ-іцашп: аще хотятъ, рече, съ нами миръ и согласіе имѣти. тогда f.\* 1252: то) нріимутъ се.й крестъ съ гитлош (еирѣчь съ четырьми буквами: I. Н. Ц. I.) н поставятъ у себя въ часовни, а буде нс нріимутъ. н у пасъ съ ними мира и согласія не будитъ. Вопроси же ихъ посланный Иванъ Ѳедоровъ: скажите ми вкратцѣ Господа ради: аще кто на крестѣ над-иисаніе напишетъ по древнему преданію, яко же у святыхъ видится писано еже есть; Царь Славы. Іс. ХР. ника, иди распятіе Господа па-шего Ісуса Христа, я ноклонятися будетъ, оныя же. ио васъ, 1 [Платовы титлы четырехъ буквъ I. 11. Ц. I. не пишетъ, н васъ хульстповати не будетъ, такожде и сообщатнся съ вами но будетъ же: можетъ ли енастися? И отвѣщаша: можетъ снастися. Противу же вышспіісанныхъ <>сьми воиросовъ отвѣта пе учениша, но токмо сіе малое нашісавше. ст. симъ кресто.мъ, и тако его отпуетшна“.

Ѳто „малое написаніе- приводится здѣсь же: „Въ Кіевѣ, въ Антоніевѣ пещерѣ, у Марка Гробокопателя, сей крестъ, кой онъ на себѣ носилъ, н съ

коею даютъ воду нить .іюлемъ, симъ изображенъ образомъ:

Ла въ той же. пещеръ у Ильи Муромца крестя, сложенъ двѣма оерстома.

листѣ 442. а печатанъ въ Кіевѣ въ лѣто 1627.

Есть крестъ въ Старой Русѣ, поставленъ въ моровое повѣтріе, назадъ тому 60 лѣтъ, а на немъ двѣ титлы.

Первообразный же крестъ Христовъ, иже есть во Іерусалимѣ, съ него же и вси кресты изображаемъ, имѣетъ надпиеаніе ІІилатово и веч приходящіе ему поклоняются.

И. Ц. I.

ІІ.Н.Ц.І.І

Симъ образомъ

крестъ въ книгъ Лексиконѣ, печатной на

VIII.

Собраніе о титлѣ на крестѣ ').

Собраніе къ показаніе желающимъ вѣдѣти о надписаніи животворяющаго Креста, ко объявленіе же хулити дерзающимъ несоизволяющіе писати четыре буквы I. Н. Ц. J. за Пилатово написаніе, писанное въ распятіе Христово треми языки: евреііскн, гречески, римски: Ісусь Назарянинъ, царь іюдейскій, еже они, умстлующе, вмѣсто цѣлыхъ ре неній четырьми буквами точію и вмѣсто трехъ языковъ единѣми словенскими иснолнити. Вопрошаеми же: кто тогда 2) отъ святыхъ но Распятіи Христовѣ на крестѣ оно Пилатово написаніе четырьми буквами вообрази? или въ коемъ церковномъ преданіи предадеся и засвидѣтельствовася тако писати? Сего не локазугоще, и пже по преданію церковному надпи-еаніе вообразующіе Животворящему Кресту: „Царь славы IC. ХС. ника“, прежде иоминовонпыя же четыре буквы не пишущіе, за ради опасенія, понеже у святыхъ не обрѣтеся тако писано: тые онп гаждающѳ и аки преступники 3). Сего ради наппсася здѣ отъ свидѣтельствъ церковныхъ, яко древлѳ святая Божія соборная и апостольская церковь имѣяше на крестѣ Христовѣ надиисаніе кромѣ четырехъ буквъ, ихъ же за Пилатово написаніе воображаютъ.

Уставъ, еже есть „Око церковное“, избранъ святыми отцы отъ многихч. Типикъ: Іерусалимскаго, и Святыя горы, и от'ь Студитова, и отъ мнсучіхъ святыхъ отецъ, и отъ Вселенскихъ святыхъ соборовъ, п преданъ святой Божіей церкви, въ немъ же въ чинѣ о панагіи во главѣ 53 и напечатанъ крестъ, како его на хлѣбѣ Пречистыя воображати; надписаніе кь нему: „Царь славы ІС. ХС. ника“.

Вонмите здѣ: отгь вселенскихъ святыхч, соборовъ и отъ прочихъ святыхъ отецъ предано во всю вселенную Божіей церкви на хлѣбѣ панагіи крестъ имѣти безъ Пилатова написанія. Еда сіи ирезрѣша евангельское поколѣніе? или не узнаша его? смѣемо ли тако кому помыслити?!

Еще же въ книзѣ Потребницѣ печатномъ: иже имать въ себѣ духовнаго пина власть, рекше вся чины н послѣдованія, бываомая отъ іерей, яже глаголю: святыя тайны, прѳдуста-вленныя отъ Спасителя нашего Христа и святыхъ Его духоносныхъ ученикъ, и апостолъ, и святыхч» богоносныхъ

‘) Рукой. Румянцевскаго музея изъ собранія У идольскаго 56 125а, .т.і. 111 — 125. Варіанты по рукой. Румянцевскаго музея № 2555, лл. 236— 247 обор. Въ первой рукописи въ началѣ на почвѣ номѣчено: „Къ соизволяющимъ писати на крестѣ Христовѣ Пилатомъ назваменанную титлу1-J) 2555: когда

J) 2555: преступники Евангелія оі лаголуюіце

отецъ, и учитель,—осшіщеніо снятымъ Божіим'ь церквамъ и прочая. И въ немъ, въ чпнѣ освященія церкви, напечатанъ *) крестъ, како его знаменовати на антимисѣхъ; надписаніе къ нему 5) „Царь славы IC. ХС. ника“.

Тамо же, на другомъ водружальномъ крестѣ, тоже яад-иисаніе: „Царь славы IC. ХС. ника“.

Разсудите и здѣ, боголюбцы: отъ самого Христа, и святыхъ Его апостолъ, и богоносныхъ отецъ, во всю вселенную. всѣмъ Божіимъ церквамъ, на двою кресту, на анти-мисѣ, и водружальномъ, надписаніе безъ ППлатовыхъ пис-менъ предуставлепо быти. Егда и здѣ прозрѣно, или не вызвано святое Евангеліе? смѣемо ли тако *) умствовати?!

Въ Тетро-евангеліихъ московскія печати во Іоанновѣ благовѣстіи, въ зачалѣ 46-мъ, въ началѣ перваго страстнаго евангелія, на полѣ напечатанъ крестъ, надписаніе его: „Царь славы Ісусъ Хс. ника“—безъ Пилатовыхъ писменъ.

На дорникахъ въ древнее благочестіе, имъ же просфиры пѳчаташа, на крестѣ надписаніе: „Царь славы ІС. ХС. ника“,. Въ тѣхъ просфирахъ и агнецъ закалашеся въ тайнодѣйствіи Тѣла и крови Христовы, а тожде безъ Пилатова написанія.

Древле въ благочестіе, и до нынѣ, христіане вси отъ святаго крещенія на рамѣхъ у себе носятъ крестъ Христовъ, съ богословнымъ надписаніемъ, по обычаю церковному, тоже не вмѣющь Пилатова написанія.

Равноапостольный царь Константинъ устрой три кресты отъ чистыя мѣди по образу, показанному на небесѣхъ отъ Самого Христа, иже въ Пролозѣ сентября въ 14 день писано, и нарече святыя имена сице: „ІС. ХС. побѣждаетъ“.

Внемлемъ и здѣ показанію не человѣческому, но Самого Христа, иже претерпѣ вольное распятіе, той показа и царю на небесѣхъ крестъ, и на немъ писати Пилатово написаніе не объяви, еже и равноапостольный царь не дерзну чрезъ небесное оно Божіе показаніе написати его.

Еще же аностол-ь Христовъ п евангелистъ Іоаннъ Богословъ, иже даде жезлъ съ распятіемъ преподобному Авра-амію. Ростовскому чудотворцу, имъ же повелѣ сокрушити Пелеса идола, творяща многи напасти мимоходящимъ ню-дѳмъ. Еже и бысть. На немъ же, Распятіи, нѣсть Пилатова написанія, имать же воображено „ІС. ХС. ника“. Сіе же Распятіе въ монастырѣ преподобнаго Авраамія имѣется, о Даніи же жезла и о сокрушеніи идола въ житіи Аврааміевѣ написано.

Внимаемъ, о муясіо, братіе, иже бѣ по Христовѣ распятіи, и повѣствовавый во Евангеліи, яко наииса Пилатъ титлу и положи на крестѣ, той на данномъ Преподобному Распя-

4) 2555: освященія напечатанъ г>) 2555: съ надішсаніемъ •) 2555: тако кому

тіи не нродаде тоя титлы. Ліце иы ради законоположенія, еже ігисати, во Евангеліи паписагта было, како самъ паппса-вый Евангеліе презрѣлъ бы? Что сихъ свидѣтельствъ яснѣйте, что же ли достовѣрнѣііше быти можетч,?

Вя, ГГреславлѣ-Залѣсскомя, вя, соборной церкви, въ ризницѣ, крестя, съ Распятіемъ сотворенъ но его подписи: къ лѣто 6.660 году благовѣрнымя» великимъ княземъ Гѳоргіемя. Владиміровичемя, Долгорукимя,, а на немя. на самой досцѣ надписаніе: ІС. ХС.

На Москвѣ вя> соборной Успенской церкви на заирестоль-номя. Крестѣ,, изъ Корсуня принесенномъ, гіа среднемъ крузѣ Распятіе мусіею писано: надшіганіе на досцѣ,: І(\ ХС'.

Ту же на Евангеліи во алтарѣ, старопнсаіпіомя,, кя, часов-ничной листя», Распятіе, на немъ надшгеаніо на досцѣ,: „Распятіе Господне“, выше: „1C. ХС.".

Ту же лежитя, крестя, сі, Распятіемя,, б.яагослонящій. съ мощмн снятыхъ, сотворепя, сребромъ и іюз.іаіцен я, въ лѣта 7.155, и данъ по ризѣ Господни. Надпнсаніе на досцѣ: „ІС. XC“, выше: „Распятіе Господне“.

Ту же златосіяющін благословяіцій крестя,, ся, Расиятіемя,, и съ мощми сшггыхя,, сотворепя, при царѣ Ѳеодорѣ, Ивановичѣ п пагріарсѣ Іовѣ, пове.яѣміемя, царицы, лѣта 7106 году: написаніе на досцѣ „1C. ХС.".

Тамо же, вя, крестохраннлышцѣ, драгоцѣнный крестя, ся, Расиятіемя,, благословяіцій, вынизанъ жемчугомъ въ немя, и часть животворящаго дрова, и мощи Петра- митрополита, и инѣхя, евятыхя,; сотворепя, при томя, же царѣ Ѳеодорѣ, "‘) и патріарсѣ Іовѣ, лѣтъ 7102: надшѣеаніѳ на немя, .,ІС. ХС.“.

Въ той же церкви на ковчежцѣ, вя, немя, же риза Господня, крестя, ся, Распятіемя,, на немъ надпнсаніе ..Царь славы [С. ХС. ника".

Вторый ковчежецъ, нніцпіій, въ немъ же, глаголютя,, риза Господня, изя, Грузпня, припесена; на немъ крестя, п надпнсаніе „Царь славы ІС. ХС. ннка“.

На Москвѣ, же, въ соборной церкви Благовѣщенской, над я, Деисусомя,, дванадесято праздниковъ. Межъ ними распятіе Господне; надпнсаніе на немя,: „Царь Славы 1C. ХС. пика“.

Вя, притворѣ, тоя церкви, у западныхъ вратъ, вверху стѣннымъ письмомъ писанъ образъ Распятія. На немя, надииса-ніе: „Распятіе Господа нашего Ісуса Христа“.

Въ приказѣ Большія казны стоитя, крестя, мѣднолитыіі при царѣ Михаилѣ Ѳеодоровичѣ: надпнсаніе на немя,: „Царь славы ІС. ХС. ника-.

Въ Ладогѣ,, вя, Васильевскомъ монастырѣ, изя, монастыря Валаамскихя, чудотворцевъ вывезенный благоеловящій крестъ съ Распятіемя,, рѣзни и: надпясаніе имѣющь вырѣзано на досцѣ: „Царь Славы“ и на прочихъ древахя, „ІС. Христосъ ника“.

’) 2555: Ѳеодорѣ ИнаношічТ,

Въ Соловецкомъ монастырѣ, въ часовнѣ, ндѣже преподобнаго Германа мощи, крестъ каменный, на немъ Распятіе писанное, надписаніе изваянное: ,,Царь Славы IC. ХС. ника“ А предъ Распятіемъ написанъ преподобный Савватій молеб-нымъ образомя,. гГако и глаголютъ, яко она преподобная отцы Савватій іі Заснма предъ онымл, Распятіемъ молястася.

Тамо же, въ казнѣ церковной, креегь благоелонящій ся. Распятіемл,, весь платын, обложенъ жемчугомь, съ моіцмгг святыхъ, даніе царя Ивана Васильевича Филиппу, нгуменѵ Соловецкому; надписаніе на нем ъ: ..Царь славы IC. ХС. ника”.

Тамо же, въ соборной церкви, южѳ устрой Филиппъ митрополитъ, бывыті игуменъ тогда, въ двенадесяти празднд-цѣхл, крестя. ся. Распятіемъ. Въ той же це]жвп и другій крестъ ся. Распятіемл,, а на тѣхъ крестахя., яко же н на прочихъ древнііхь, нѣсть на досцѣ чгтмрехл, слонл. (I. Л. Ц. ].) за Пилатово написаніе.

Тамо же, надя. трапезою вверху, служба Димитрія великомученика, образъ его мѣстной, въ десницѣ персты сложены на знаменіе крестное по древнему: держитя. вя. нихъ крестя, трнсоставный, надписаніе ммѣющь: .. Царь славы ІС. ХС. ника”.

Еще же и близъ пристанища, на мѣстѣ., ндѣ же при нре-подобномя. Заспмѣ купецъ просфору оброни, крестя, с я. Рас-пятіемя.дивно вырѣзаннымъ, надписаніе пмѣющь: ..Царь с.яаны ІС. ХС. ника-.

Надъ кладеземя. преподобнаго Заснмы, въ часовни, поставленъ крестъ съ Распятіемъ рѣзнымч, вя. лѣта 7163 году, надписаніе пмѣющь: „Царь славы ІС. ХС. ника”.

Ту же стоитъ крестя, въ часовнѣ, поставленіе Иринарха, игумена Соловецкаго; надписаніе на ііемя.: „Царь славы ГС. ХС. ника“.

Надя. Филипповымъ кладеземъ поставленъ крестъ ся. Распятіемъ рѣзнымь, въ часовнѣ, лѣта 7163 году: надписаніе на немъ: „Царь славы ІС. ХС. ника“.

Суть же и инн мнози животворящіе кресты, яко на Соловецкомъ и Заецкомъ *), тако и на прочихъ тамо отоцѣхъ, имѣющіе внизу лѣта и имена поставляющихъ рѣзаніемъ, на-знаменаны и ихъ я) же отя. дрѳвлеблагочестпвыхя. отцѳвъ или мірскаго чина христіане ставлены познаваютсл. На тѣхъ всѣхъ воображено на вышней досцѣ,: ..Царь славы”, на средне-попѳрѳчномя, древѣ: ..ІС’. ХС.“, на подножіи же: ..ника“, а тѣхъ четырехъ буквя. за Ііплатово написаніе нѣсть.

А которін кресты, по знаменанному лѣтоименованію ихъ, послѣди древнихя. отцеиъ отъ нынѣшняго, духовнаго или мірскаго, новолюбцевл. чина ставлены, на л’ѣхл» и тыя четыре буквы на досцѣ вырѣзано.

*) 2855: За.іецким і,

*) 2555: и иже

И по сому явствуетъ отъ коихъ временъ иогь коихъ тіи. четыре буквы писатисн тамо начата.

Вкупѣ рещп: но различнымъ Россійскія державы градомъ и монастыремъ, яко въ Соловецкой обители, тако и въ прочихъ, и мѣдныя распятія Иринарха. Ростовскаго чудотворца, и прочіе древлероссііістіи и благословящіс кресты, ихъ же коли ко множество вндѣни и свидѣтельствованіе которіи до Никонова премѣненія писаны и лити, и кои точію отъ нынѣшнихъ10) иконописцевъ не преиисывани. на нихъ же всѣхч., яко же и на вышепоказанныхъ. аще и различными надписаніи, прославляется честное и пречестное Тсуса Христа имя, но обаче всюду обрѣтося согласіе, еже безъ Пилатова написанія.

Еще же и преподобный Никонч» черныя горы въ книзѣ, глаголемой Тактиконѣ въ словѣ 98-мъ предлагаетъ: „ГГаки блюдохъ всюду честные кресты, надчертаемы овъ енце, овъ же инако, а не въ едино надписаніе, о сих'ь убо азъ недо-умѣю. Искахъ с'і> трудомъ подабающее надписаніи, лучшее увѣдати и сего ради, написавъ, послахъ вгь соборную церковь патріархіи антіохійскія. Они же, испытавше о семъ опасно, списанія ми сице: яко лучше есть не шіеовати и( святыя чостныя кресты „10. ХС. сынъ Божій“.

Вонмемъ. како и сей толнкъ и таковъ мужа», иже все божественное Новое и Ветхое Писаніе вѣдый, ему же дерзновеніе учительства слова Пречистая Богородица даде, яко же въ Книзѣ „о вѣрѣ‘; на лпету 197-мъ пишетъ,—еда и сей преподобный не зналъ бяше'Огь Евангеліи иовѣетвованнаго, еже Пилатъ положи титлу на крестѣ, а ищетъ съ трудомъ: како лучше творпти надписаніе? И виждь его не дѳрзскоѳ и не горделивое, не самъ о себѣ дерзну что, но вопроси у отецъ въ патріархіи. Что же въ патріархіи: еда не вѣдаша Пилатомъ написанныя титлы, а не предаша ю ппсати. но по-велѣша наппсоватп .,ІС. ХС. сынъ Божій“.

Къ сему же п на Корсунскихъ вратахъ въ Великомъ Новѣ-Градѣ па Распятіи греческія буквы написаны, яжѳ искуснѣ вѣдущіе глаголютъ: всѣхъ сихъ знаменуетъ не Пи-латово написаніе, а наипаче даетъ знати, яко не четыре буквы, и тѣ, ими же Пилатово написаніе зиаменается.

Паки же въ Великомъ Новѣ-Градѣ на Волховскомъ мосту чудный крестъ сотворенъ съ Распятіемъ при благочестивомъ царѣ Иваннѣ Васильевичѣ и при святѣйшемъ и присно-иамятнѣмъ Макаріи митрополитѣ, его же во многихъ житіяхъ Россійскихъ чудотворцевъ описатели велика мужа въ добродѣтели и въ вѣдѣніи божественнаго Писанія и бодраго пастыря церкви Божіей именуетъ ,2). Онъ же собра 12 Ми~

1и] 2555: премѣненія отъ нынѣшнихъ “) 2555: нанисоватн '-) 2555: нмепуютѣ

ней мѣсячныхъ Четьихъ, въ нихъ же книги Новаго и Ветхаго Завѣта и Толкованія ихъ списа. То и при толико слав-нѣйшомъ пастырѣ на ономъ чудотворномъ Распятіи не написано Пилатово написаніе, но на самой досцѣ: „Царь Славы“ и на прочихъ составѣхъ .,ІС. ХС. ника“ воображено.

Ту же другое Распятіе сотворено при царѣ Ѳеодорѣ Іоанновичѣ, на немъ- подписаніе тожде: ..Царь славы IC. ХС. ника“.

Паки же въ Минеѣ августовоіі вышерѳченнаго митрополита Макарія, вт» книгѣ Козмы Индикоплова. крестъ воображенъ, на немъ нѣсть Пилатова написанія.

Въ той же Минеѣ на антимисѣ воображенъ крестъ, над-писаніе имѣющъ: „Царь славы ІС. ХС. ника“.

Но понеже не невѣденіемъ покрываема мати наша церковь древняго благочестія, юже, по пророку Аввакуму, слава Спасова покры, многимъ сущимъ, неудобь разумѣваемымъ, речемъ въ книгахъ и надиисаніихъ на святыхъ вещѣхъ или гдѣ како подппсовати. Тѣмъ же при благочестивыхъ князѣхъ и царѣхъ но Алоавитѣ тѣмъ толкованіе п указаніе сказано. Въ немъ же о крестѣ животворящемъ писано о подножіи: чѳсо ради и како пишется. Въ немъ же крестъ въ лицахъ воображенъ, надписаніе его: „Царь славы Iс. Хс. ника“. Подъ нимъ „ника“ толковано сице: „ника“ сказуется,, побѣда на діавола и побѣдитель врагомъ, а самъ не побѣдимъ ни отъ кого же“, и иныя рѣчи, яже окрестъ ого толкованія, а титлы, Пилатомъ написанныя, на томъ крестѣ не написано.

Ельма убо вси сіи въ вышеречонныхъ отъ святыхъ книгъ и отъ надписаній показаніяхъ святіи апостолп и святіи соборы, и прочій богословцы, и благочестпвіи цари и архіереи, не писаша на честныхъ крестахъ Пилатова написанія?

А глаголющіе, яко святое Евангеліе повелѣ писати, придаютъ тѣмъ на вышереченныхъ безчисленныхъ святыхъ огла-голаніе, аки презрѣвшихъ Евангеліе Спаса Христа, и сами умудряюіцѳся, аки свыше ихъ отъ Евангелія уразумѣша пи-сатн. А наипаче отъ нѣкихъ таковы дерзостныя износятся рѣчи: „могоша и древній не узнати, а святое Евангеліе повелѣваетъ; чесо ради не писати“. Оле, дерзостнаго здѣ гласа, зазоръ на отецъ наносящаго! Понеже и латыни, и нѣмцы, и Никонова согласія держащіеся на Распятіяхъ пишутъ Пилатомъ написанную титлу. И толико тщаливы нынѣшній иконописцы, яко и на старыхъ Распятіяхъ преписываютъ ,5). Еда и они лучше святых'ь иознаша Евангеліе Спаса Христа?!

Не понеже убо во святѣмъ Евангеліи отъ евангелистовъ, еже во время распятія Христова распинающіе Его титлу или вину нанисаша повѣствовано, тако же п у святыхъ о томъ различныя сказанія, новелѣнія впредь будущее писати не написано. И что ли о ономъ сказаніи Снятіи сказующе, но

3) 255">: пришісыпаюті.

обаче на животворящемъ крестѣ наднисаніе не Ііилатовымн рѣчыѵш, нп яко же пхг, Духъ Святый просвѣти, тако богословію Спасу Христу на крестѣ, пзобразпша, яко же выше об.чакъ свидѣтельствъ достовѣрныхъ показахомъ.

Тѣмч. же и мы святая Евангельская и прочихъ святыхъ словеса любызаемь, нрилагатн же къ ниш, свое толкованіе, коего тамо повелѣнія не написано, не смѣемъ. 11 яко же во пнѣхчз, сіще п въ надпнсаніи крестномч.. соблюдаемъ, искушенная отч, толнкнхч. святыхъ мужей вч. древнемъ благочестіи и времен и благопріятныхъ, согласно сч. нимн на крестѣ надвиганіе іпішемч.. Истязанія наводіггн на ихч, преданія не смѣемч.. свою немощь иознаваюіце, ниже древннхч. благочестивыхъ царей и патріарховъ нотязатн дерзаемл., ниже смѣемъ ѵмаляти отч. ихч. написанной богословіи на крестѣ,, аки бы несовершенны, но точію соблюдатп у ихъ содержимая утвер-жаемся, слышащѳ н Милетіево во 2-мъ Посланіи утверженіе: Стойте, держаще отеческая преданія не превратна- ни въ чемъ же богоносныхч, отцевъ потязаюше, но ниже Божіихъ людей иравославныхч. нотязатн нзволяюще І1).

А иже принуждающіе четыре буквы, яко бы Ііплатово написаніе, во второе со святыхъ Отецъ богословнымъ надпп-

саніемч,. писаччі..да рекѵтъ: откуду сей законъ, и кто рече,

п кто отч. святыхъ тако тыя буквы пнсати понелѣ? Второе: да покажутъ, кто по Распятіи Христовѣ отч, святыхъ апостолъ, и снятыхъ отецъ, и благочестивыхъ царей н архіе-реовь, н ич, старопечатныхъ московскнхч. книгахъ, и на Распятіяхъ, толнко снидѣтельсткованныхъ, яко же выше по-казашася, тако тыя буквы на крестѣ написа и церкви пре-даде? Тротіе: да явятч., аще по нхч>, священнаго Евангелія и прочихъ снятыхъ Писаній, есть сицевое повеленіе, еже писали тыя буквы, чесо дѣля святін, ихъ же явнхомъ, не пи-саша? Еда не узнаша, яко подобаетч. ішсати, или узнавше презрѣнія, нлн за кій разумъ не благоволиша? Четвертое: да дадутч, об'ьясненіе несогласному ихъ себѣ енмѣхъ разумѣнію, еже, истолкующе, возводятъ, яко закон'ь и повелѣніе Евангельское и похвала Христу есть, еже по ихч. ішсати. А егда услышать отъ кого, яко святін не пнсаша, тогда они же, обраіцающе слово, глаголютъ: „ндѣ же и не пишется,— п сіе благо же, н праведно, п пріемлемо есть”. Убо будетъ ли право сицевое ученіе: проиовѣдавшс Евангельскимъ повеленіемъ и похвалою Христу, еже пнсати У Аще ли же кто н не послушаетъ, по ихъ, Евангелія, и не пишетъ, и сіе пмъ же

и) 2555: послѣ словъ: „но второмъ Посланіи утверждевіе“ слѣдуетъ: „Вы же, иребывающе, нроповѣдаюіце Христово имя, нже и стадо Хрн-<'тово потомъ обуревающихъ. Здѣ словеса Мелетія. Выше зри Кириллово слово о опрѣеноцѣх ь,—сице: нрикладающихъ же что, или отъемлющихъ, или инако претворяющихъ, аще и самъ будетъ крайнѣйшій учитель кто, надо же слушали, не удалятся таковаіо, и прочая

:іа доброе ирінмати и проповѣдати? Пятое: да иозвѣстять же, кто отъ святыхъ сіе догматстновати двоеумственно: еже кто пишетъ на крестѣ тыя буквы похвально, кто и не пишетъ пріемлемо, тако предаде и въ коемъ божественномъ Писаніи сице написано? Шестое: да явятъ глаголющіе, яко гдѣ на крестѣ, вообразится распятаго Христа плоть, тамо подобаетъ тѣми буквами титло воображатн, а пдѣ же безъ воображенія плоти крестъ, тамо не подобаетъ той титлы бита. Кто отъ святыхъ сіе тако умстнонати написа и въ коемъ бо-жественномч. Писаніи сице засвидѣтельствовася?

И еі’да у снятіяхъ узаконено—яснѣ сія покажутъ, тогда и другимъ продаватн незазорно и послушали кому несумнѣнно. Аще ли же сія вся у святыхъ нредаема не являются и творимая обрѣтаются, како не устрашимся ннсатп тіі, яже у святыхъ не бѣ? или како не возбоимся продавати сія, яже прежде церковію непредадеся? Кт. сему же и сіе: яко святіи не писаша тін буквы на крестѣ, латыни же и нѣмцы и прочій противовѣрцы. пишуще сія, не уеумішлися въ сихъ раз-глашатпся со святыми, соглашатижося сч. иротивовѣрньши. А ианпаче, яко всюд)г Писанію коніющу: да не пріпмемъ но-винч., яко же вч. Книзѣ „о вѣрѣ-* на листу 224-мъ завѣща-ваетъ: сего ради всѣми силами всякч. тщатися повиненъ ость, яко да въ пріятіи новинъ ііодч. анаоему не поднадетч., при которой искушеніе казни злыя срѣтаетъ небрсгущихч. о сѳмч>. Бже, не обрѣтше о четырехъ буквахъ въ московскнхч. старо-печатныхъ кннгахі. и во инѣхъ церковішхч. изображеніяхъ ясныхч. свидѣтельствч., нзбираютч. утверженіе отъ книгъ, яже бѣлорусцы вч. Польшѣ печаташа, яко же во обою бесѣду: въ заставицах і. Распятія безъ вышнія деки и со обвѣшеніемъ напечатныя, надч. ними же н вышереченныя буквіл,—и тѣмъ утвержатп себе мнятъ, и поклонятся сицеву безч. четвертой части высшей деки изображенію креста извѣщеваютч. 1Г>).

Вч. житіи же Святаго Кирпича Философа, учителя славонскаго. написано, егда вопроси его Аннііі иатріархч.: Рцы ми. юноше, како кресту, разорену сущу, не кланяемся ему, ни лобызаемч. его; а вы, аще лицо до перси токмо будетъ, иконную ему чеечч. творяще, не стыдитесяѴ Философъ же отвѣща: четыре бо части крестъ нматьи аще едина его часть убудетч., то уже своего лица не являетъ. А они безъ четвертой части, верхней деки, крестъ совершенъ и иокланяемч, быти утвердиша и въ свидѣтельство приводитъ не стыдятся. Понеже есть въ тѣхъ нечатѣхъ и ино несогласіе съ московскими древними печатьмп: пречистаго Владыки имя „Ісуеово“ въ инѣхъ мѣстѣхъ „Іисусомъ“, такожде и „во вѣки вѣковъ“, согласно съ никоніанскимъ. И въ Бесѣдахч. на Дѣяніе на страницѣ 1S1, вмѣсто святаго крещенія, обливаніе вч.лицѣхч. напечатано, тако солгано: аки бы апостолч. Филиппч, евнуха об.чииашс. Зане тін печатники не подч. русскими благочести-

ІЬ) 2.').тГ>: иаображаютъ

выміі дари u патріархи, но подъ польскими крали, аще и греческаго согласіи держащсся, пребываху. Но Филарогі), святѣйшій патріархъ, про ихъ даетъ вѣдати, многая въ нихъ видѣ несогласія церковная въ самѣхъ тѣхъ христіа нѣхъ, яже суть бѣлорусцы въ нихъ нарицаются. II тако, на сихъ свидѣтельствахъ утвержатнся ненадежно.

А ежо ревнующіе писатися на крестѣ четыремъ буквамъ, на не согласующіе имъ о семъ за опасеніе, понеже у святыхъ тако не видѣся, смѣлостію нзглашаютъ клятвы и не благословенія, гажденія же и отлученія. Сія скорби и нѳна-видѣнія, аще и многи печали и тяжести наносятъ, но обаче въ единомъ согласіи со святыми и во единомъ полцѣ съ пими, имѣюще въ подкрѣпленіе самого Даря славы, глаголющаго: нѣсть ученикъ надч» учителемъ своимъ, ниже рабъ надъ господиномъ своимъ. Аще Господина дому веельзевула нарекоша, кольми паче домашніе его? И аще міръ васъ ненавидитъ, вѣдите: яко Мене преже васъ возненавиде. И сими да утѣшаемся во исцѣленіе же глаголющимъ, въ познаніе устрашающимся, клятвъ и отлученій отъ собранія преподобнаго Іосифа Володскаго предлагаемъ. Отъ житія святаго Симеона, 'иже на дивнѣй горѣ: Великаго Симеона, иже на дивнѣй горѣ чудотворца, презвитер'ь нѣкій завистію побѣжденъ, бывъ, проклятъ. И абіе видѣвъ множество бѣсовъ, пришедшихъ къ нему и связавше его бпаки рукама, яко не мощи ему оттолѣ и святаго Евангелія прочитати. Виждь: аще кто недостойнѣ прокленетъ или свяжетъ, себе проклянетъ и свяжетъ, яко и презвитеръ. Святаго Діонисія Ареопагита: Яко аще святитель, паче воля Божія,

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

отлучитъ, не послѣдуетъ ему божественный судъ. Василія Великаго: Аще кто творитъ кого безъ благословенія быти безвременно, самъ да будетъ безъ благословенія. Святаго Анастасія Синайскаго: Егда восходите 16) въ домъ, глаголите: „миръ дому сему“ и аще бу-детгь ту Спасъ ,1) мира,—миръ ваигь почіѳтъ на немъ; аще ли же не будетъ достоинъ,—миръ вашъ къ вамъ возвратится. Аще убо миръ паки ко онѣмъ возвращается, зане же не обрѣсти достойна себѣ,- множае паче неблагословеніе и клятва возвратится на главу неправедно ту посылающаго, яко неповиннѣ сущу оному пріятію, къ нему же послана быеть. Всякъ убо всуе не благословляя и проклинали, себе не благословляетъ и проклинаетъ. Глаголетъ бо Соломонъ: яко же летающіе птенцы,—суетная клятва не вселится ни въ едииого же. ІІопущагоще убо Богу, яко же рѣхомъ: настаютъ безумные на мудрые и нечестивые на благочестивые, неправедные 1S) на праведные, уяичиживающѳ и обидяще.

**) 255Г>: входите*

”) 2.Ѵ>5: сыпь

“) 2неіфеподобыме

САНКТ-ПЕТЕРБУРГСКАЯ ПРАВОСЛАВНАЯ ДУХОВНАЯ АКАДЕМИЯ

Санкт-Петербургская православная духовная ака-демия Русской Православной Церкви - высшее учебное заведение, целью которого является подготовка священнослужителей, преподавателей духовных учеб-ных заведений и специалистов в области богословских и церковных наук. Подразделениями академии являются: собственно академия, семинария, регентское отделение, иконописное отделение и факультет ино-странных студентов.

Проект по созданию электронного архива журнала «Христианское чтение»

Проект осуществляется в рамках процесса компьютеризации Санкт-Петербургской православной духовной академии. В подготовке электронных вариантов номеров журнала принимают участие студенты академии и семинарии. Руководитель проекта - ректор академии епископ Гатчинский Амвросий. Куратор проекта - проректор по научно-богословской работе священник Димитрий Юревич. Матери-алы журнала подготавливаются в формате pdf, распространяются на компакт-диске и размещаются на сайте академии.

На сайте академии

www.spbda.ru

> события в жизни академии

> сведения о структуре и подразделениях академии

> информация об учебном процессе и научной работе

> библиотека электронных книг для свободной загрузки

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.