Научная статья на тему 'ПЕДАГОГИК КАСБИЙ РЕФЛЕКСИЯНИ ПСИХОЛОГИК ТАШХИСЛАШ'

ПЕДАГОГИК КАСБИЙ РЕФЛЕКСИЯНИ ПСИХОЛОГИК ТАШХИСЛАШ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
22
9
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Science and innovation
Область наук
Ключевые слова
рефлексия / ташхис / педагогик диагностика / инновацион тафаккур / касбий рефлексия / психологик ташхислаш / коррекциялаш / рефлексив позиция / профессиограмма / аналитик қобилиятлар.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Халиков Аъзам Абдусаломович

Мазкур мақолада касбий рефлексияни ўқитувчи педагогик фаолиятининг таркибий қисми ва унинг педагогик маҳоратини ривожлантириш асослари сифатида қаралиши, касбий педагогик фаолиятни ўқитувчининг рефлексив позицияси нуқтаи назаридан ёндашиб психологик ташхислаш ва таҳлил қилиш асосида янада такомиллаштиришнинг аҳамияти кўрсатиб берилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ПЕДАГОГИК КАСБИЙ РЕФЛЕКСИЯНИ ПСИХОЛОГИК ТАШХИСЛАШ»

"RAQAMLI TA'LIMNING ZAMONAVIY TENDENTSIYALARI VA ULARNI TA'LIM-TARBIYA

JARAYONIGA TADBIQ QILISH YO'LLARI" MAVZUSIDAGIRESPUBLIKAILMIY-AMALIY KONFERENSIYASI

25-oktabr 2023-yil

ПЕДАГОГИК КАСБИЙ РЕФЛЕКСИЯНИ ПСИХОЛОГИК ТАШХИСЛАШ

Халиков Аъзам Абдусаломович

Низомий номидаги ТДПУ профессори, педагогика фанлари доктори https://doi.org/10.5281/zenodo.10038262

Аннотация. Мазкур мацолада касбий рефлексияни уцитувчи педагогик фаолиятининг таркибий цисми ва унинг педагогик ма^оратини ривожлантириш асослари сифатида царалиши, касбий педагогик фаолиятни уцитувчининг рефлексив позицияси нуцтаи назаридан ёндашиб психологик ташхислаш ва та^лил цилиш асосида янада такомиллаштиришнинг ауамияти курсатиб берилган.

Калит so'zlar: рефлексия, ташхис, педагогик диагностика, инновацион тафаккур, касбий рефлексия, психологик ташхислаш, коррекциялаш, рефлексив позиция, профессиограмма, аналитик цобилиятлар.

Abstract. This article highlights the importance of professional reflexion as a component of the pedagogical activity of the teacher and the basis for the development of his pedagogical skills, the importance of further improvement of professional pedagogical activity in the light of the teacher's reflexive viewpoint and analysis.

Keywords: reflection, diagnosis, pedagogical diagnostics, professional refinement, рsychological diagnosis, innovational mind, correction, reflexive position, professiogramma, analytical skills.

Аннотация. В настоящей статье показано рассмотрение профессиональной рефлексии как составляющей педагогической деятельности учителя и основы развития его педагогического мастерства, значение дальнейшего совершенствования профессиональной педагогической деятельности на основе психологической диагностики и анализа с точки зрения рефлексивных позиций учителя.

Ключевые слова: рефлексия, диагностика, педагогическая диагностика, профессиональная рефлексия, психологическая диагностика, интериоризация, коррекция, рефлексивная позиция, аналитические сопособности.

Жах,онда айни вактда халкаро илгор тажрибалар асосида олий таълим муассасаларида булажак укитувчилар педагогик мах,оратини ривожлантиришнинг амалий технологик тизими ва педагогик жараёнларини такомиллаштириш; педагогик мах,оратни ривожлантириш механизмларини шакллантириш; касбий рефлексия, уз-узини фаоллаштириш, ностандарт педагогик ечимлар, педагогик майорат буйича тадкикотлар хдмда куп даражали таълим тизимларида педагогик мах,оратни ривожлантириш долзарб муаммо сифатида эътироф этилмокда.

Мамлакатимиз Президенти Ш. М. Мирзиёевнинг етакчи илм-фан намоёндалари билан булган мулокотида куп масалалар мух,окама килиниб, "Юкори салох,иятга эга кадрлар тайёрлаш масаласини такомиллаштириш, илмий кадрлар ва юкори малакали мутахассислар, дунё даражасидаги янги олимлар авлодини тайёрлаш" х,ам долзарб масалалардан бири сифатида эътироф этилди. Ушбу долзарб муаммолар х,озирги кунда булажак укитувчиларнинг педагогик мах,оратини глобаллашув жараёни талаблари асосида такомиллаштириш заруриятини англатади. Х,ар бир даврнинг таълим сохдсида узига хос муаммолари мавжуд. Зеро, педагогик таълимда х,ам шундай долзарб йуналишлар борки, улар

"RAQAMLI TA'LIMNING ZAMONAVIY TENDENTSIYALARI VA ULARNI TA'LIM-TARBIYA

JARAYONIGA TADBIQ QILISH YO'LLARI" MAVZUSIDAGIRESPUBLIKAILMIY-AMALIY KONFERENSIYASI

25-oktabr 2023-yil

йиллар давомида замон ва жамият талабларига мос узгариб, сайкалланиб бораверади. Худди шундай жараёнлардан бири педагогик касбий рефлексиядир.

Педагогик фаолиятда рефлексив жараёнларни урганиб таъкидлаш мумкинки, рефлексия нафакат педагогик фаолиятни режалаштириш билан боглик ходиса, балки рефлексия асосида касбий фаолиятни психологик жихдтдан оптималлаштириш максадида хам куллаш мумкин. Рефлексия - асрлар давомида укитувчининг касбий фаолиятида тупланиб келинган тажрибаларини ташхислаб, унинг хулк-атвори, мулокот маданияти, тафаккурида йигилган эски андозаларни, камчиликларни бартараф этиш имкониятини беради. Рефлексиянинг касбий кийинчиликларни енгишдаги ролини урганган В. А. Метаеванинг ишлари хозирги куннинг энг долзарб тадкикотларидан бири саналади. Олима рефлексиянинг ривожланганлик даражаси «укитувчининг касбий фаолиятидаги кийинчиликларни психологик ташхислаш асосида самарали хал килиш» педагогик майорат натижасида муваффакиятларга эришишига замин яратади, деган хулосага келган.

Илмий адабиётларда олимлар касбий рефлексияни укитувчи педагогик фаолиятининг таркибий кисми ва унинг педагогик махоратини ривожлантириш асослари сифатида карашади ва кайд килувчи эксперимент натижалари касбий рефлексияни ривожлантириш усулларини излаш зарурияти мавжудлигини курсатади. Шу сабабли олимлар илмий тадкикотларда ташхис (диагностика) ва ташхислаш (диагнозлаш) тугрисида хам мунозаралар килишади.

Педагогик касбий рефлексияни психологик ташхислаш, яъни диагностика килиш билишнинг алохида усули сифатида караш кабул килинган (грекчадан таржима килганда, diagnosis - таниб олиш демакдир). Биз психологик ташхислаш сузининг урнига психологик диагностика сузини ишлатишни лозим топдик. Психологик диагностика мазмун ва мохиятига караб куплаб функцияларни бажаради.

ПСИХОЛОГИК РЕФЛЕКСИЯНИНГ ДИАГНОСТИК ФУНКЦИЯЛАРИ

1. Психологик диагностикада рефлексиянинг тахлилий функцияси.

2. Педагогикада рефлексив диагностик функциялар.

3. Психологик диагностикада рефлексив бахолаш функцияси.

4. Психологик диагностикада рефлексив коррекцион функция.

5. Психологик диагностикада рефлексиянинг ориентацион функцияси.

1-чизма.

Психологик диагностикада рефлексиянинг тахлилий вазифаси укув-тарбия жараёнидаги ютук ва камчиликларнинг келиб чикиш сабаблари ва окибатларини, уларнинг узаро богланишларини аниклаш ва чора тадбирлар ишлаб чикишга каратилган.

"RAQAMLI TA'LIMNING ZAMONAVIY TENDENTSIYALARI VA ULARNI TA'LIM-TARBIYA

JARAYONIGA TADBIQ QILISH YO'LLARI" MAVZUSIDAGIRESPUBLIKAILMIY-AMALIY KONFERENSIYASI

25-oktabr 2023-yil

Педагогик рефлексив диагностик функциялар укувчининг таълим олганлиги, тарбияланганлиги ва ривожланганлигини аниклаш учун кулланилади, шунингдек, укитувчининг хам касбий компонентлик даражасини урганишда мухим ахамият касб этади.

Психологик диагностикада рефлексив бахолаш функцияси маъмурият томонидан олиб борилиб, алохида укитувчи ёки алохида укувчи фаолиятида эришган ютуклар ва камчиликлар юзасидан сифат курсаткичларни микдор жихатдан бахолайди.

Психологик диагностиканинг рефлексив коррекцион вазифаси укув - тарбиявий жараённи укитувчининг педагогик фаолияти юзасидан коррекциялашни (режалаштирилган вазифаларни тугри йуналтириш) таъминлайди ва укитувчининг касбий психологик жихатдан уз - узини ривожлантириш хамда педагогик махоратини ривожлантиришга кенг имкониятлар яратади.

Психологик диагностиканинг рефлексив ориентацион (йуналишни аниклаш) функциясининг максади педагогик жамоа ва алохида укитувчилар фаолиятида мавжуд булган муаммоларни узлуксиз хал этишни мувофиклаштириб боришдир. Психологик диагностиканинг ориентацион вазифаси натижалари хакидаги доимий хабарлар ташхисланиб информацион (ахборот) тизими таъминланади.

Шу уринда диагностика (ташхис) ва диагностикалаш (ташхислаш) тушунчаларининг фаркини аниклаш лозим. Диагностикани соддалаштирилган куринишда «ташхисни аниклаш» деб карасак, унда диагностикалаш (ташхислаш) бу жараённинг ташхисни куйиш методлари йигиндисидир. Шу боис педагогик фаолиятнинг узига хос жихатларини эътиборга олиб, уни урганишда диагностикалаш (ташхислаш) терминини куллаш уринлирок куринади. Умуман диагностикалаш терминини ташхислаш деб аталса хам максадга мувофик булади.

Психологик ташхислаш деганда педагогик тизимни (шунингдек унинг алохида таркибий кисмларини) тадкик килиш методларининг жамланмасини тушунамиз, улардан фойдаланиш самарадорлиги маълум ташкилий - педагогик шарт - шароитлар билан боглик холда шаклланади.

Психологик ташхислашнинг яхлитлиги унинг нафакат укитувчи педагогик фаолиятини урганишнинг диагностик жихатларини, балки аникланган сабаб ва окибатларнинг бир-бири билан узаро богланиши асосида хар бир укитувчининг педагогик кийинчиликларни бартараф этишнинг оптимал йуллари ва воситаларини топиш имкониятини беради. Конструктив - прогностик нуктаи назардан таъминлайди, укитувчи педагогик махоратининг ривожланиш истикболларини белгилаб, унинг фаолият юритиш динамикасини кузатиш оркали танланган мехнат шакллари самарадорлигини бахолаш имкониятини яратди.

Укитувчи педагогик фаолиятини ташхислашнинг турли аспектларини урганишга багишланган илмий тадкикот ишларининг сони куп.

Педагогик фаолиятни тадкик этиш мантики, педагогик ташхислашнинг турли методикаларини бирлаштириш зарурияти Н. В. Кузьминанинг ишларида хам кенг ёритилган. Тадкикотнинг суров, кузатиш, бахолаш (рейтинг), уз - узини бахолаш, жуфт киёслаш, социометрия ва эксперимент каби методларини урганар экан, у айнан «уз-узини бахолаш, уз-узини англаш усулларидан бири сифатида шахснинг барча имкониятларини намоён килишга, унинг хулкига, характерига, фаолият суръатига таъсир этишини» таъкидлайди. Укитувчининг педагогик билим ва малакалари тизимини тавсифлаб, Н. В.

"RAQAMLI TA'LIMNING ZAMONAVIY TENDENTSIYALARI VA ULARNI TA'LIM-TARBIYA

JARAYONIGA TADBIQ QILISH YO'LLARI" MAVZUSIDAGIRESPUBLIKAILMIY-AMALIY KONFERENSIYASI

25-oktabr 2023-yil

Кузьмина уцитувчининг билиш ва урганиш малакалари ичидан унинг педагогик фаолияти учун зарур булган афзалликларни ва нуцсонларни онгли равишда билиб тузатиш ёки такомиллаштириш мацсадида ташхис цила олиш цобилиятини ажратиб курсатади.

REFERENCES

1. 2017-2021 йилларда Узбекистан Республикасини ривожлантиришнинг бешта устувор йуналиши буйича Х,аракатлар стратегиясини "Халц билан мулоцот ва инсон манфаатлари йили"да амалга оширишга оид Давлат дастурини урганиш буйича илмий услубий рисола. - 200 бет.

2. Метаева В. А. Рефлексия и её роль в преодолении профессиональных затруднений педагога: Дис. канд. пед. наук - Екатеринбург, 1996.- С. 47 .

3. ^аранг: Краткий психологический словарь /Ред - сост. Л. А. Карпенко; Под общ.ред. А.В. Петровского, М. Г. Ярошевского. _ Ростов - на - Дону.1998, -106, 137, 257. Ж.Пиаже. Избранные психологические труды. Психология интеллекта. Генезис числа у ребенка. Логика и психология. -Москва, 1969; А. А. Леонтьев. Деятельность. Сознание. Личность. - Москва, 1975.

4. Краткий психологический словарь. /Ред. - сост. Л. А. Карпенко; Под общ. ред. А. В. Петровского, М.Г.Ярошевского. -Ростов- на -Дон. 1998.-286 б.

5. ^аранг: Ожегов С. И. Словарь русского языка /Под ред. Н.Ю.Швединой. -Москва.

1980.- С.67.

6. Яхлитлик - объект, жараённинг ички бирлиги. Каранг: Философский словарь. /Под ред. И. Т. Фролова. - Москва, Политиздат, 1986. - 233 б.

7. Кузьмина Н. В. Педагогическое мастерство учителя как фактор развития способностей учащихся. //Вопросы психологии. -1984. -№1. -С.16.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.