ПАХТА ПНЕВМОТРАНСПОРТ ЦУРУЛМАСИНИ БОИЩАРУВЧИ МЕХАТРОНИК ТИЗИМИНИ СИНОВДАН УТКАЗИШ
Холбаев Дониёр Журабоевич
Наманган мухандислик-технология институти "Энергетика" кафедраси ката укитувчи хоШауеу donivor@mail.ru +99893-407-37-26 https://doi.org/10.5281/zenodo.7579693
Аннотация: Маколада пахтани пневмотранспортда ташишда хдво тез лиги ва аэродинамик кучнинг кувур кундаланг кесими буйича узгаришини тадкик килиш натижалари уз аксини топган. Унда пахта пневмотранспорти жараёнини самарали бошкариш буйича хулоса ва таклифлар берилган.
Калит сузлар: пахта хомашёси, пневмотранспорт ускунаси, хдво тезлиги, Кувур, кувур кундаланг кесими, диаметр, аэродинамик куч, инвертор, статик ва динамик.
Дунё бозорида табиий махсулотлар, шу жумладан табиий толадан тайёрланган матолар ва кийим-кечакка булган талаб йилдан-йил ошиб бормокда. Бу энг аввало, интенсив равишда ошиб бораётган ах,оли сони билан боглщ.
Бундан, мамлакат иктисодиётида пахта етиштириш ва уни кайта ишлаш мух,им урин эгаллашини, унда олиб борилаётган ислох,отлар мамлакат келажагига дахлдор эканини хис килиш мумкин.
Даво ёрдамида ташиш жараёни муайян жисм ёки материални й}шалтирилган х,аво босими ёрдамида бир жойдан бошка жойга максадли узатиш жараёнидир, бунда ташувчи унсур ролини хдво окими бажаради.
Х,авонинг ташувчанлик хусусияти инсонга кадимдан маълум булган. Унинг тинч ва хдракатдаги х,олатлари мавжуд булиб, унинг тинч ^олати х,ам одатда
муваккат булади. Тапщи мухдтнинг хдр кандай узгариши - температуранинг, босимнинг ошиши ёки пасайиши уни хдракатга келтиради. Бу хдракатнинг даражасига караб уни турлича номлаганлар. Энг паст тезликда хдракатланаётган х,авони ел, сабо, насим, бироз тезлашганда елвизак, шабада, 5фтача тезликдагисини шамол, яна хдм тезлашганда б^фон, довул, айланиб, буралиб эсганини куюн, деб атайдилар. Бугунги кунда Узбекистан Республикасида хусусий тадбиркорлик ва кичик бизнесга жуда катта имкониятлар яратилмокда, жумладан кдшлок хужали махсулотларини к;айта ишлаш жараёнида пахта хом ашиёларини кайта ишлаш жараёнида бир канча илмий изланишлар натижасида амалга ошириб келинмокда.
Наманган вилояти, Наманган шадри, "VEN-KON AIR ENGINEERING" МЧЖ корхонасида илмий тадкикрт ишимизни олиб бордик. Пахтани хдво ёрдамида ташиш жараёни тапщи атмосферадан алох,идаланган ёгащ система ичида боради. Бу жараённи тасаввур килиш учун энг содда аэродинамик курилма схемасини кабул кдламиз ва дастлаб унда х,аво х,аракати конуниятларини куриб чицамиз. Вентилятор ёки насос пневмоускунанинг уртасида жойлашади. Система сокин турганда, яъни вентилятор ишламаганда у ташки атмосфера хдвоси босими остида булади. Бунда, динамик босим нолга тенг ва кувурнинг ичидаги босим ташки атмосфера босимига тенг булади:
Вентилятор ишга туширилгач, у ускунанинг биринчи ярмидан х,авони С5фиболади ва иккинчи томонига х,айдаб беради. Натижада, ускунанинг бир томонида вакуумли мухдт (сийрак х,аво), иккинчи томонида эса зичланган х,аво мух,ити (ортик;ча босим) булади.
21-расмда олинмокда
натижалар
2-расмда автоматлашган курулма бопщарув жойи
Вентилятор кила оладиган умумий хдво босими Рум кувурдаги статик Рст ва динамик Рд босимлар йигиндисига тенг:
Рум Рст "'"Рд ? (1)
Аммо, кувурдан чаи томондаги, яъни вентиляторгача булган босим манфий - Р (вакуум), вентилятордан кейинги, яъни унг томондаги босим эса мусбат + Р ишорага эга. Бунда, статик босим Рст с)фувчи томонда кувур деворидан унинг марказига, хдйдовчи (пуфловчи) томонда эса кувур марказидан унинг деворларига томон тик йуналади. Шунингдек, энг катта босим вентиляторнинг кириш ва чикиш тешиБшарида, яъни вентиляторнинг хдр 2 томонида булади караб пасайиб боради. Биз илмий тадкитот утказиш пайтида кувурларни турли хил узунликларда статик ва динамик босим натижаларни олдик.
- киришда манфий, чикдшда мусбат ва х,ар икки томонга - кувур учларига
Биз илмий тадкикот ишини бажариш пайтида 1,1 кВт ли двигателга 2,2 кВт ли инвертор курулмасини частотасини узгартиргич билан бопщариш мехатроник тизимини таклиф кдлишда SCADA тизимидан фойдаланиш зарур.
Уч хил к}шдаланг кесим юзаси 140, 200 ва 300 диаметрга era булган ва кувурларни к;ушиш орцали масофасини узайтириш оркали ток кучи, кучланиш, кувват, частота, статик босим (П), динамик босим (П), тезлик м/с лардаги Кийматлар олинди.
1- график. Динамик, статик ва тулик босимнинг хдво кувури узунлиги буйича таксимланиши. 1, 2 ва 3 -тулик, 4, 5 ва 6 -статик ва 7 -динамик босим. 1 ва 4 - 300 мм, 2 ва 5 -200 мм, 3 ва 6 - 140 мм ли кувур.
Натижаларга эътибор берилса, статик босим хдм, тулик босим х,ам хдво кувури узунлиги буйлаб пасайиб бориш хусусиятига эга эканини куриш мумкин. Шу билан бирга, кичик диаметрли хдво кувурида босимнинг камайиши нисбатан кескинрок. Масалан, 140 мм ли х,аво кувурида статик ва тулик босим 45 -50 м масофада нолга тенглашяпти. Шунингдек, 200 мм ли кувурда статик босим (2- чизик;) 300 мм ли кувурдаги тулик босим (4- чизик;) кийматлари узаро ярн. Бу х,олат 200 мм ли кувурда босим камайиши 300 мм ли кувурига якин ва уларни узаро алмаштириш катта босим йуколишига олиб келмаслигини к^фсатади.
Графиклардаги умумий тенденция кичик диаметрли хдво кувурида аэродинамик каршиликнинг нисбатан юкори эканлигидир. Хащщатан хдм куплаб тадкдкртларда хдво кувури диаметрининг кичрайиши унинг аэродинамик каршилигининг ошишига олиб келиши аникланган.
Графикларга эътибор берадиган булсак, хдвонинг бир хил тезликларида диаметри катта булган кувурларда нисбатан катта аэродинамик куч х,осил булади. Шунингдек, тезлик ошиб борган сари х,осил буладиган куч катталиги орасидаги фарк кескинлашиб бораверади. Саноатда 140, 200, 300 мм диаметрга эга булган кувурларга утилганининг сабаби хам шу булса керак. Чунки, пневмотранспорт ускуналари мамлакатимиз саноатида илк бор куллана бошлаганда пневмотранспорт кувурининг диаметри 300 мм булган. Кейинчалик, саноатда мехдат унумдорлиги ва мое равишда машиналар иш унуми ортиб борган сари пневмотранспорт ускунаси иш унумини х,ам ошириш зарурати юзага келган ва саноат материал ва энергия сарфи юкори булишига карамай, кувур диаметрини ошириш йули билан муаммони х,ал килган.
Аммо, х,озирги энергия танкделиги шароитида бу ечим узини окламаяпти ва саноат аста секин кичик диаметрдаги кувурлардан фойдаланишга угиб бормокда ва бизнинг аввалги тадкдкотларимиз [1] бу тадбирни назарий жих,атдан асослаб берди.
Пахта пневмотранспортида орм параметрларини бошкарувчи мехатроник тизимнинг жорий килиниш ва ишлаб чикилган янги курилмаси электр энергия самарадорлигини ошириш буйича олиб борган илмий тадкикот ишининг натижалари асосида янги, пахтани дастлабки кайта ишлаш корхоналаридаги вентилятор электр двигателларига инверторли мехатроник тизим ва дастурий таъминот )фнатиш оркали янги, пахта пневмотранспорта кувуридаги х,аво окдмининг статик босими ва тезлигини рационал бошкарувчи тизим яратилган.
Ишлаб чикаришга "VEN-KON AIR ENGINEERING" МЧЖ га карашли корхонасида гарамлардаги пахтани ишлаб чикариш цехларига ташиб берувчи стационар пневмотранспорт ускунасига кувурдаги оким параметрларини рационал бошкарувчи инверторли мехатроник тизим урнатилган. ВЦ-12М
вентиляторига инвертор курилмасининг зфнатилиши пахтани пневмотранспортда ташишда двигателни ишга тушиш пайти (пусковой момент)даги актив ва реактив кувват энергияси камайтириш, авария х,олатларида моторни саклаш ва куйишининг олдини олиш имконини беради. Шунингдек, ташиш масофасига мое равишда кувурдаги хдво босими ва тезлигини ростлаш оркали ташилаёттан пахта компонентларининг сифат к)фсаткичлари амалдаги ускунадагига нисбатан яхшилангани аникланди.
Услубият (усул) "VEN-KON AIR ENGINEERING" МЧЖ, корхонасидаги вентилятор электр двигателларига махсус дастурий таъминотга эга булган инверторли мехатроник тизимни зфнатиш.
Тажрибалар натижасига кура янги курилмада катта куватли двигателлари двигателларни ишга тушиш пайти (пусковой момент)даги актив ва реактив кувват энергияси камайтириш оркали электр энергиясини тежаш имконияти мавжудлиги аникланди.
Фойдаланилган ахборот манбалари:
1. Мурадов Р., Саримсаков О., Хусанов С. Внутризаводская пневмотранспортировка хлопка-сырца: состояние, проблемы и перспективы. Журнал «Механика муаммолари», 2014, №2
2. «Узпахтасаноат» АБ, "Пахтани дастлабки кайта ишлаш" (Первичная обработка хлопка),Т.,«Мехнат», 2002г.
3. Саримсаков О. Пахтани пневмотранспортга узатиш ва хдво ёрдамида ташиш жараёнини такомиллаштириш. Монография. «Навруз» нашриёти, Наманган, 2019 й.
4. Саримсаков О. Д.Тургунов, А.Исакжанов. Пахта хомашёсини пневмо-транспортга узатиш жараёнини амалий 5фганиш// НамМТИ илмий-техника журнали, №3-4, 2018, 37-41 бет
5. Черный Г.. Газовая динамика. Москва. Наука, 1988.