Научная статья на тему 'Особенности новеллистики в творчестве Курмана Дугужева (Дыгъужь Къурмэн и новеллэхэм я хьэлэмэтагъхэр) '

Особенности новеллистики в творчестве Курмана Дугужева (Дыгъужь Къурмэн и новеллэхэм я хьэлэмэтагъхэр) Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
0
0
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
литературный процесс / новелла / сюжет / композиция / анализ / повесть / контекст / literary process / short story / plot / composition / analysis / story / context

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Хангери Ильясович Баков

В статье впервые рассматриваются особенности поэтики новелл известного черкесского поэта и писателя К.Б. Дугужева на материале оригинальных текстов новелл автора, включенных в его собрание сочинений в шести томах. Рассматриваются вопросы теории жанра новеллы, носящие дискуссионный характер, дан краткий обзор происхождения и истории этого популярного жанра. Особенности сюжетов, композиций новелл К. Дугужева показаны в контексте адыгского литературного процесса и многогранного творчества самого автора. Эстетический анализ произведений ведется в рамках сравнительно-исторического метода. Особое внимание уделено вопросам мастерства писателя, определяется место произведений означенного жанра в адыгской новеллистике. Научное разрешение получила проблема, которая до сих пор не стала предметом внимания критиков и литературоведов.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Features of short stories in the work of Kurman Duguzhev

The article for the first time examines the features of the poetics of short stories of the famous Circassian poet and writer Kurman Bakhsitovich Duguzhev, which are based on the original texts of the author’s short stories included in his complete works in six volumes. In the introductory part, questions of the theory of the genre of the short story, which remain debatable, are touched upon, and a brief overview of the origin and history of this popular genre is given. Features of plots, compositions of short stories by K. Duguzhev are shown in the context of the Adyghe literary process and the multifaceted creativity of the author himself. At the same time, the aesthetic analysis of works is carried out within the framework of the comparative historical method. In the main part, the article focuses on the writer’s skill and determines the place of the works of this genre in the Adyghe short stories. A problem that has not yet been in the focus of critics and literary critics has now received a scientific resolution.

Текст научной работы на тему «Особенности новеллистики в творчестве Курмана Дугужева (Дыгъужь Къурмэн и новеллэхэм я хьэлэмэтагъхэр) »

Научная статья

УДК 821.352.3.09

ББК 83.3. (2=602)-444

Б 19

DOI: 10.53598/2410-3489-2023-3-322-21-25

Особенности новеллистики в творчестве Курмана Дугужева (Дыгъужь Къурмэн и новеллэхэм я

хьэлэмэтагъхэр)

(Рецензирована)

Хангери Ильясович Баков

Институт гуманитарных исследований Кабардино-Балкарского научного центра Российской академии наук, Нальчик, Россия, h.bakov@mail.ru, https://orcid.org/0000-0002-4194-1718

Аннотация.

В статье впервые рассматриваются особенности поэтики новелл известного черкесского поэта и писателя К. Б. Дугужева на материале оригинальных текстов новелл автора, включенных в его собрание сочинений в шести томах. Рассматриваются вопросы теории жанра новеллы, носящие дискуссионный характер, дан краткий обзор происхождения и истории этого популярного жанра. Особенности сюжетов, композиций новелл К. Дугужева показаны в контексте адыгского литературного процесса и многогранного творчества самого автора. Эстетический анализ произведений ведется в рамках сравнительно-исторического метода. Особое внимание уделено вопросам мастерства писателя, определяется место произведений означенного жанра в адыгской новеллистике. Научное разрешение получила проблема, которая до сих пор не стала предметом внимания критиков и литературоведов.

Ключевые слова: литературный процесс, новелла, сюжет, композиция, анализ, повесть, контекст.

Для цитирования: Баков Х.И. «Особенности новеллистики в творчестве КурманаДугужева(ДыгъужьКъурмэниновеллэхэмяхьэлэмэтагъхэр)» //Вестник Адыгейского государственного университета. Сер.: Филология и искусствоведение, 2023. Вып. 3 (322). С.21-25. DOI: 10.53598/2410-3489-2023-3-322-21-25.

Original Research Paper

Features of short stories in the work of Kurman

Duguzhev

Khanqeri I. Bakov

Institute for Humanitarian Studies of the Kabardino-Balkarian Scientific Center of the Russian Academy of Sciences, Nalchik, Russia, h.bakov@mail.ru, https://orcid.org/0000-0002-4194-1718

Abstract.

The article for the first time examines the features of the poetics of short stories of the famous Circassian poet and writer Kurman Bakhsitovich Duguzhev, which are

based on the original texts of the author's short stories included in his complete works in six volumes. In the introductory part, questions of the theory of the genre of the short story, which remain debatable, are touched upon, and a brief overview of the origin and history of this popular genre is given. Features of plots, compositions of short stories by K. Duguzhev are shown in the context of the Adyghe literary process and the multifaceted creativity of the author himself. At the same time, the aesthetic analysis of works is carried out within the framework of the comparative historical method. In the main part, the article focuses on the writer's skill and determines the place of the works of this genre in the Adyghe short stories. A problem that has not yet been in the focus of critics and literary critics has now received a scientific resolution.

Keywords: literary process, short story, plot, composition, analysis, story, context.

For citation: Bakov Kh. I. "Features of short stories in the work of Kurman Duguzhev" // Bulletin of Adyghe State University, Ser.: Philology and Art Criticisms, 2023. No.3 (322). P.21-25. DOI: 10.53598/2410-3489-2023-3-322-21-25.

Хэзыгъэгъуазэ.

Дыгъужь Къурмэн и новеллэхэм нобэр къыздэсым литературэджхэ-ри критикхэри тепсэлъыхьахэкъ-ым. Абыхэм я нэхъыбэм зи гугъу ящ1ар усэхэмрэ (дэри дытетхыхьащ и лирикэм) и повестхэмрэ романхэм-рэщ. Тхак1уэм и 1эдакъэщ1эк1хэр томих хъууэ 2020 гъэм къыдэк1ащ [1], абы япэм къытрамыдзауэ Къурмэн и 1эдакъэщ1эк1 куэд ихуащ - новеллэу пщык1убгъу итщ, абыхэм ящыщ зыбжанэ урысыбзэк1э зэдзэк1ащ. Ахэр щыхьэт а жанрым и зыужьыныгъэм тхак1уэм хэлъ-хьэныгъэ хъарзынэ зэрыхуищ1ам тохъуэр. Къурмэн и новеллэхэр анализ тщ1ыным ипэ къихуэу псалъэ зыбжанэ жы1эпхъэщ а жанрым теорием деж еплъык1э зэхуэмыдэ узэрыщихьэл1эм теухуауэ.

Материалхэмрэ методхэмрэ.

Новеллэ ф1эщыгъэц1эр

къызытек1ар итальянхэм я псалъэ «новость» (хъыбар) къызэрык1ырщ. Хъыбархэр анекдотхэм ещхьу гъэщ1эгъуэнхэщ, я сюжетхэр щ1эщыгъуэщ, ахэм я текстхэр к1ыхь ящ1 хабзэкъым. Къызэрык1уэ рассказхэмрэ новеллэхэмрэ езы тхак1уэ-сюжетыр и композициер нэгъуэщ1у яухуэр. Абы щек1уэк1 1уэхухэр нэхъ «гуащЬэщ», «шыбжий хэлъщ», къэхъукъащ1эхэр узыпэ-мыплъауэ зэрахъуэк1ыр тхак1уэхэм. Новеллэр пасэ дыдэу Европэм и

литературэхэм къыхыхьащ, ауэ зэманыф1к1э къамыгъэсэбэпыжу ек1уэк1ащ.

Новеллэ жанрыр

къагъэщ1эрэщ1эжащ Мопассан, Т. Манн, А. Чехов сымэ. Къуэк1ып1э ли-тературэхэми нэсащ а жанрыр. Тыр-ку литературэм ар къыщагъэсэбэ-пащ Мыдхьэт Ахьмэдрэ Сейфеддин. Ахэр, европэ тхак1уэхэм дэплъея къудейуэ къыщ1эк1ынкъым: хуэб-гъэфащэ хъунущ адыгэ 1уэры1уатэм зыщызыужь «хъыбархэм» яжь къащ1ихуауэ. Адыгэ тхак1уэ нэхъ-ыжьхэми, абы къак1элъык1уахэми новеллэ жанрыр 1эзэу къагъэсэбэ-пащ: К1эрашэ Тембот, Къэрмокъуэ Мухьэмэд, Мэзыхьэ Борис, 1ут1ыж Борис, Дыгъужь Къурмэн сымэ.

Къэхутэныгъэр.

Адыгэхэм я хъыбархэм, гушы1э рассказхэм, анекдотхэм пародокс 1эмалыр ядыболъагъур. Дыгъужь Къурмэн и усэхэми ущрохьэл1эр абы.Усэмновеллэкъыщыхищ1ык1и щы1эт тхак1уэм. Уеблэмэ, Дыгъужь Къурмэн и «1эсхьэд и къафэ» поэмэр иужьк1э «Пшынэ» новеллэ ищ1ыжащ. Т1уми хэт персонаж-хэр ихъуэжакъым, сюжетри ихъ-умащ, ауэ новеллэр нэхъ к1эщ1 ищ1ащ. Т1уми удихьэхыу укъод-жэ. Поэмэм и гугъу тщ1ащ статья щхьэхуэм [2: 129-133].

«Пшынэ» новеллэм 1уэхур щек1уэк1ыр бжьыхьэ мазэу бэзэр

зэхэтырт. Тхак1уэм 1эзэу къегъэлъ-агъуэ: сюжетыр къэзы1уатэр пшыналъэ дахэр къыздик1ымк1э к1уэц1рок1ри пшынэм еуэ фызым деж къоувы1э: «Уафэ къабзэм ит пшэ хужь гуэрэну и нэгум жьыгъ-эр щ1эзэрыхьа пэтми, фызыжьым и нэгу дахэр хущ1эхъумэртэкъым. И набдзэхэр ф1ыц1эт... Куу хъуа нэщ1ащэхэм нэ ф1ыц1э п1ащэ къабзит1 къищт» [3: 479]. Мардия (аращ пшынауэ 1эзэм и ц1эр) пшынэ еуэу и щхьэгъусэ 1эсхьэди нэгъуэщ1 1эджи зы зэман зауэм иригъэжьат. 1эсхьэд зауэм хэк1уэдащ, ауэ къэ-зыгъэзэжахэми япежьат и пшы-нэм еуэу. Иджы и пшынэр бэзэрым ихьащ ищэну. Ц1ыхухэр къызэ-хуэсауэ езым зэхилъхьа «1эсхьэд и къафэм» йода1уэ, пшынэм и уа-сэм 1эджэ къыщ1оупщ1э. Зы л1ыжь къы1уохьэр хъыджэбз ц1ык1у и гъу-сэу. Сабийр дихьэхауэ еплът пшынэм, Мардия зэпигъэури еупщ1ащ хъыджэбз ц1ык1ум: - «Си хъыджэбз ц1ык1у, с1ыхи сегъэплъыт пшынэм-рэ уэрэ фызэгуры1уэнум». Хъыджэбз ц1ык1ум 1эзэ дыдэу къригъэк1ащ пшыналъэ псынщ1э. абы и еуэк1эр Мардия игу ирихьати пшынэр хуи-шиящ: «Мы пшынэм уасэ и1экъым, мыбы нэхъ лъап1э си1экъым... и уасэу зыщ зызыщ1элъэ1ур - сызы-щумыгъэгъупщэ, мы уэрэдымк1э уигу сыкъэгъэк1ыж» [3: 481-482]. Мардия «1эсхьэд и къафэр» зэ къригъэк1ыжщ, пшынэм 1эпл1э хуищ1ыжри ежьэжащ хъыджэбз ц1ык1у гуф1эри, къызэхуэсахэри къигъанэри.

Дыгъужь Къу. и новеллэ-хэм и лъабжьэ ищ1т сюжет гъэщ1эгъуэнхэр. Абык1э къыхэгъ-эщыпхъэщ «Адэ щ1эин» новел-лэр. Мыбы щызэпхащ зауэ зэман-ри, абы иужь лъэхъэнэри. Хьэзиз мэкъумэшыщ1эщ, Хэку зауэшху-эм хэтащ, иджы илъэс хыщ1ым нэсами и мэлхэр егъэхъур, джабэ къуейщ1ейр мэкъуп1эу къыхихауэ гугъу ехьу мэкъу щыпеупщ1ыр. Зы зэман шым къепсыхыу и бгъэ жы-пым зыгуэр къихури к1уэдащи, илъ-эс бжыгъэ хъуауэ игъуэтыжкъым

удз к1ырым хэхуар. А к1уэдар и бынхэми, щхьэгъусэми и нысэми яжри1экъым. Адэжьхэм къащ1эна дыгъаф1эр хуэхъуэжкъым Хьэзиз. Зи мэкъуп1э нэхъыф1хэм ятек1уэу толэжьыхьыр, къуажэ унафэщ1хэми пщ1э къыхуащ1ыр, саугъэтхэр кърат унагъуэм. Мыарэ-зыр и щхьэгъусэ закъуэрщ, мызэ-мыт1эу къре1уэк1ыр дыщэ 1элъын къызэрыхуимыщэхур. Сыт щыгъуи зы жэуап иретыр: «Уэ пхуэзгъэфа-щэн солъыхъуэр».

Къызэрыщ1эк1ымк1э Хьэзиз и жыпым къихуу к1уэдар дыщэ 1элъынт, ар Хьэзиз фронтым къри-хат, ауэ унэгуащэм иритыну ху-нэсатэкъым. Илъэс куэд дэк1ауэ 1элъыныр мэкъуп1эм къыщигъуэ-тыжауэ унэм къок1уэ, 1элъыным и хъыбар гъэщ1эгъуэныр унагъуэм яжре1эж. Берлин и зы уэрам щы-зауэу Хьэзиз гъуэгум къыщегъ-уэтыр бохъшэ, абы нэмыцэ ахъ-ши, дыщэ 1элъын дахи дэлът. Ар ирегъэлъагъур ротэм и капитаным. Абы унафэ ещ1ыр: «Уэ зауэм и гъу-эгур къэпк1уащ, маркэхэри узэры-хуей щ1ы, ауэ 1элъыныр иджыри къэс къожьа хъыджэбзым хуэхь». А псалъэмакъыр зэхэзыхам зы урыс щ1алэ яхэтт и адэр ювелиру, езы-ри абы дыщэк1ыу игъэсауэ. Абы 1элъыным хутритхащ: «Бабынэ, Тек1уэныгъэмрэ Лъагъуныгъэм-рэ я фэеплъу. Хьэзиз. Берлин» [3: 457]. Бабынэ щыгуф1ык1ащ тыгъэ лъап1эм, ауэ ар иретыр и нысэм мы псалъэхэр и гъусэу: «Мэкъуп1эм щ1ыгъуу мы 1элъынри зефхьэ адэ щ1эину» [3: 457].

Зауэм теухуа темэм хэлъхьэ-ныгъэ щхьэхуэ хуищ1ащ Дыгъ-ужь Къу. Абы и «Къеджащ» но-веллэм зауэм ц1ыху куэдым я психикэр зэрызэ1игъэхьэр къы-щигъэлъэгъуащ. Мыбы къыщигъ-эсэбэпа сюжетри зыми ещхькъым. Аслъэн л1ыжьыр и щ1алэгъуэм зауэм л1ыгъэ хэлъу щызэуащ, илъэс 1эджи дэк1ами и щхьэм удын игъуэтащ лъэужь къигъэнащ - ар егъэлеяуэ ирогузавэ бийр хэкум къытеуэн ф1ощ1ри, махуэ къэс

фочыр и1ыгъыу, шинель щыгъыу, и жьак1эр упсауэ унэм док1, джабэ-хэр къеплъыхьыр, бгъуэнщ1агъхэр щ1ещык1. Сыт щыгъуи хьэзырщ, жэщми и къамэр, сэшхуэр п1эм пэгъунэгъуу щи1ыгъщ. Же1э зэ-пыт: «Къыщоджэнур пщ1энукъым, хьэзыру ущытын хуейщ». Махуэ къэс апхуэдэу мэпсэур, и щхьэгъ-усэми къыгуро1уэр л1ыжьым и акъылыр зэрызэщхьэщык1ар, щэ-хуу нэпе щ1егъэк1, ауэ шхынк1и, щыгъынк1и хуосакъ, зык1и пэры-уэркъым. Зы махуэ гуэрым Аслъэн уэшх къытешхауэ къок1уэл1эж, фочыр елъэщ1, щыгъын гъущэ гъу-нэгъуу къигъэт1ылъыну щхьэгъ-усэм йолъэ1ури мэгъуэлъыж. Ар пэш лей щыжейт. Пщэдджыжьым фызыжьыр щ1охьэр игъэшхэну: «Сыту ухэжея нышэдибэ?» упщ1эм жэуап и1экъым, фочыр зы1ыгъ и 1эхэр дият. Фызыжьым и нэпсхэр къещэщэхыу лъэгуажьэмыщхьэу гъуэлъып1эм бгъэдэтщ. Абы гухэщ1у къыжьэдо1ук1: «Къеджа мыгъуэщ, тхьэмыщк1э» [3: 518]. Апхуэдэ узы-пэмыплъэ 1уэхук1э еух новеллэр.

Къызэрыгуэк1 сюжетми гуп-сысэ куу щ1илъхьэфырт Дыгъужь Къурмэн. Ар зэрыусак1уэр, лири-кэм зэрыхуэ1эзэр и прозэр зэрыт-ха бзэми зыкъомк1э сэбэп хуэхъ-урт. «Жыгхэр» зыф1ища новеллэм деж 1уэхур къэзы1уэтэжыр къа-лэм йок1ри къуажэм мэк1уэжыр щиху зыбжанэ хисэну. И щхьэгъ-усэр абык1э арэзы хъукъым, л1ыр т1эк1уи сымаджэщ, щиху хэпсэмэ зыри къызэрыпымык1эр, къызэры-мыгъагъэр къре1уэк1ыр. Л1ым ар идэкъым: «Жыг псори зэхуэдэкъ-ым. Щихура къэмыгъагъэр? Ахэр жыг лъагэ дахэшхуэ хъунущи, гъэ-махуи гъэгъэнущ. Мы щихура зыри къызыпымык1энур? Ар пэжкъым! И тхьэмпэм зэре^сэу, мэкъамэ дахэр къреш» [3: 463].

Лирикэм адыгэ прозэм зиужьы-ным хэлъхьэныгъэ зэрищ1ам щы-хьэт тохъуэр Пэнэш Увжыкъуэрэ Соколовэ Галинэрэ я псалъэхэр: «Движение к художественной правдивости в литературе нового периода

оказалось во многом связанным с активным использованием лирического элемента, что не просто обогатило литературу, а привело к эволюции жанровых форм и стилей и таким образом изменило облик прозы» [4: 151]. Абы ятхар зэрыпэжым щы-хьэт техъуэфынущ Дыгъужь Къу. и новеллэхэр.

Тхак1уэм и новеллэ нэхъыф1хэм ящыщщ «Мывэ зэгуэуда» зыф1ищар. Сюжет хьэлэмэтыр зэп-хар къуажэбгъум деж щылъ мы-вэшхуэ зэгуэудам и тхыдэрщ. Аб-деж жэм дэзыхуахэр зэдэуэршэрт, сабийхэр щыджэгут, дэ щакъу-тэрт, и щхьэм къыщыфэхэт. Мывэр щ1ызэгуэудам щхьэусыгъуэ зэхуэ-мыдэ хужа1эт ц1ыхухэм. Тхак1уэм къи1уэтэж 1уэхур щек1уэк1ыр пщы-пщыл1 щыщы1а зэманырт. А мы-вэжьым деж хъыджэбз ц1ык1у Да-хэнэрэ пщым и 1эхъуэ Азэмэтрэ я лъагъуныгъэр щыщ1идзащ. Зэдэд-жэгуурэ зыр зым дихьэхауэ ин хъуа-хэщ, ауэ абы я гъуэгур зэпиупщ1ащ пщым и къуэу Дахэнэ зигу ирих-ььам. Абы пщ1э щ1итри Азэмэт иригъэук1ащ. Ф1ыуэ илъагъум и жэназым щыщ1эдзауэ Дахэнэ и акъ-ылым ик1ащ, хэт ирамыгъэ1эзами яхуэгъэхъужакъым. Жи1эм щыщу «Азэмэт» псалъэм ф1эк1а ц1ыхухэм къагуры1уэртэкъым. Щ1ымахуэ уаеу, «лъэдакъэпэм къытеуэ щхьэц ф^щЪшхуэр зэхэтхъуэжа-рэ и плIэIум идиихьыжауэ Дахэнэ зэфЪдыкъыжауэ мывэм IэплIэ иришэкШуэ къагъуэтыжащ» [3: 474]. Ц1ыху псори игъэгузэващ Дахэнэ и к1уэдык1ам, тхак1уэм мы-вэр щ1ызэгуэудам щхьэусыгъуэщ1э къыхуигъуэтащ: «Апхуэдэ гуауэ зи нэгу щ^кЫ мывэжьыр зэгуэмыуду дауэ къызэтенэнт!» [3: 474].

Дыгъужь Къу. и 1эдакъэщ1эк1 нэгъуэщ1 новеллэхэри жэуап гъэщ1эгъуэнк1э еух. «Жэм нэпс» новеллэр к1эщ1щ: хуэмыщ1а унагъ-уэр зыгъашхэ жэмыр сымаджэ мэхъу. Былым дохутырым къажре1э ар зэрымыхъужынур. Хьэрэм ямыщ1у ф1агъэжыну япх. Жэмым и нэпсыр къыщ1ож. Жэмым и нэпс

къыщыщ1эж хабзэр и нэр щыузырщ, ауэ тхак1уэм итхыр нэгъуэщ1щ: «Ди жэмым и нэхэратэкъым узыр. Дауи, сабий быныр гъэшыншэу дыкъызэ-ригъанэрауэ къыщ1эк1ынт ди жэмым нэпс щ1ыщ1игъэк1ыр» [3: 464].

Къэхутэныгъэм кърик!уахэр.

Дыгъужь Къу. и новеллэу ды-зыхэплъахэри дызыхунэмысу

къэнахэри а жанрым шэрджэс лите-ратурэм зэрыщызиужьам и нэщэнэщ. Ахэр дяпэк1э къагъэсэбэп хъунущ еджак1уэхэм, студентхэм, методист-хэм, щ1эныгъэл1хэм. Дэри новеллэ нэхъыф1хэр къыхэтхри иджыблагъэ дунейм къытехьэну дызыпэплъэ «Антология литературы народов Северного Кавказа» тхылъым хэдгъэхьащ.

Примечания:

1. Дугужев К.Б. Сочинения: в 6 т. = Дыгъужь Къу.Б. Тхыгъэхэр. Т. 1-6 / сост., ред. Б. Дугужев. Черкесск, 2020.

2. Баков Х.И. Особенности образной системы в поэзии Курмана Дугужева // Вестник Адыгейского государственного университета. Сер.: Филология и искусствоведение. Майкоп, 2019. Вып. 1. С. 129-133.

3. Дугужев К.Б. Сочинения: в 6 т. Т. 2. = Дыгъужь Къу.Б. Тхыгъэхэр. Т. 1-6. Ет1уанэ тхылъ / сост., ред. Б. Дугужев. Черкесск, 2020. 568 с.

4. Панеш У.М., Соколова Г.В. Усиление лирического начала и эволюция жанровых формирований в литературе 60-80 гг. XX века (на материале адыгских литератур) // Вестник Адыгейского государственного университета. Сер.: Филология и искусствоведение. 2022. Вып. 2. С. 150-157.

References:

1. Duguzhev K.B. Works: in 6 volumes / comp., ed. by Duguzhev B. Cherkessk, 2020.

2. Bakov Kh.I. Features of the figurative system in the poetry of Kurman Duguzhev // Bulletin of the Adyghe State University. Ser.: Philology and the Arts. Maykop, 2019 No. 1. P. 129-133.

3. Duguzhev K.B. Works: in 6 volumes. Vol. 2 / comp., ed. by Duguzhev B. Cherkessk, 2020. 568 pp.

4. Panesh U.M., Sokolova G.V. Strengthening the lyrical principle and evolution of genres of the 1960-1980s. of the XX century (based on the Adyghe literatures) // Bulletin of the Adyghe State University. Ser.: Philology and the Arts. 2022. No. 2. P. 150-157.

Статья поступила в редакцию 27.07.2023; одобрена после рецензирования 16.08.2023; принята к публикации 19. 09.2023.

The paper was submitted 27.07.2023; approved after reviewing 16.08.2023; accepted for publication 19.09.2023.

© Х. И. Баков, 2023

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.