Научная статья на тему 'Особенности двигательной коррекции средствами водной среды'

Особенности двигательной коррекции средствами водной среды Текст научной статьи по специальности «Науки о здоровье»

CC BY
72
58
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ЦЕРЕБРАЛЬНЫЙ ПАРАЛИЧ / ВОДНАЯ СРЕДА / ДВИГАТЕЛЬНАЯ КОРРЕКЦИЯ / ИНДИВИДУАЛЬНЫЕ УПРАЖНЕНИЯ / МЕТОДИЧЕСКИЕ ПРИЕМЫ / CEREBRAL PALSY / AQUATIC ENVIRONMENT / MOTION CORRECTION / INDIVIDUAL EXERCISES / TEACHING METHODS

Аннотация научной статьи по наукам о здоровье, автор научной работы — Петрунина С. В., Хабарова С. М., Позднышева Е. А., Боков Г. В.

В статье представлены индивидуальные методические приемы для людей с патологией функций опорно-двигательного аппарата в водной среде.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Похожие темы научных работ по наукам о здоровье , автор научной работы — Петрунина С. В., Хабарова С. М., Позднышева Е. А., Боков Г. В.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

FEATURES OF MOTOR COMPENSATION BY MEANS OF AQUATIC ENVIRONMENT

The article presents individual instructional techniques for people with disorders of the musculoskeletal apparatus in the aquatic environment.

Текст научной работы на тему «Особенности двигательной коррекции средствами водной среды»

2. General developmental, and special simulation exercises on land;

3. Exercises aimed at overcoming rabies and development of water;

4. Breathing exercises on land and in water;

5. Exercises to explore ways of swimming sports equipment;

6. Fun games in the water.

According to the author, the allocation of these sections allowed to effectively influence the physical development, functional status, quality of movement and psychomotor seriously mentally retarded adolescents aged 15-17 years. The results showed that crawl on the chest is the most difficult to master data contingent, as greater demands for coordination, harmonization of movement and breathing, as well as to the possibilities involved in the respiratory system.

References:

1. Petrunina S.V., Khabarova S.M., Kiryuhina I.A. Investigation of biomechanical factors of walking of disabled and healthy people //2nd International Scientific Conference “European Applied Sciences: modern approaches in scientific researches”: Volume 2. Papers of 1st International Scientific Conference (Volume 1). February 18-19, 2013, Stuttgart, Germany. P. 120-121.

2. Petrunina S.V., Khabarova S.M., Kiryuhina The basic technology of psycho-social adaptation of disabled people through individual swimming exercises // Europaische Fachhochschule, European Applied Sciences, #2 - 2013., ORT Publishing. Stuttgart, Germany, Р.99-100

3. Petrunina S.V., Khabarova S.M., Kiryuhina I.A. The basic technology of psychosocial adaptation of disabled people through individual swimming exercises: monograph / 1st edition. - Vienna: “East West” Association for Advances Studies and Higher Education GmbH, 2014.

Петрунина С.В. \ Хабарова С.М. 2, Позднышева Е.А.3, БоковГ.В.4

1 2 Кандидат педагогических наук, доцент, 3,4доцент, Пензенский государственный университет, Россия ОСОБЕННОСТИ ДВИГАТЕЛЬНОЙ КОРРЕКЦИИ СРЕДСТВАМИ ВОДНОЙ СРЕДЫ

Аннотация

В статье представлены индивидуальные методические приемы для людей с патологией функций опорно-двигательного аппарата в водной среде.

Ключевые слова: церебральный паралич, водная среда, двигательная коррекция, индивидуальные упражнения, методические приемы

Petrunina S.V1., Khabarova S.M2., Pozdnisheva E.A.3, , Bokov G.V

1,2 PhD assistant professor, 3 assistant of professor Penza State University, Russia,

FEATURES OF MOTOR COMPENSATION BY MEANS OF AQUATIC ENVIRONMENT

Abstract

The article presents individual instructional techniques for people with disorders of the musculoskeletal apparatus in the aquatic environment.

Keywords: cerebral palsy, the aquatic environment, motion correction, individual exercises, teaching methods

In the studies Petrunina S.V. comprehensive program of motor rehabilitation of people with disabilities and cerebral palsy means "artificial control environment 'has been suggested that improved the efficiency of rehabilitation activities undertaken with disabilities. Studies have shown that the power and cyclic training in the aquatic environment has helped to reduce the asymmetry of motor actions in walking and running. Motor recovery of persons with disabilities in the aquatic environment was performed using a "regulated insurance."

In the studies Petrunina SV, regulated insurance was used in teaching swimming actions of people with reduced mobility. RS provides reliable coverage for dealing with the deep part of the pool. In the context of the development of the regulated insurance possible swimming movements as relying standing still and in motion. regulated insurance. It is a cable or wire system stretched over the water at a height of one to three meters between two supports. Supports can serve a variety of racks, able to withstand the tension of the cable or wire to 3000

N.Cable tension by a special device. On cable, put on long metal hooks. The lower end of the hook should not reach the surface of the water 30 - 50. At the bottom of the hook is put halyard rope with loops attached to it Time swimmer. The belt can be made of any durable material length 80 to 120 cm upper part of the hook is free to slide along the wire, with adjustable depth of immersion in water, the swimmer. Figure 2.6 shows a diagram of a regulated insurance, which we have used us in the classroom with disabilities in the aquatic environment.

The syllabus included general developmental exercises and stepping movements in the water, exhaling into the water, eyes opening in the water, different water immersion. As disabled mastered elementary exercises in the aquatic environment, it offers a swimming exercise, combining sliding on his chest and back, with a preliminary repulsion from the bottom of the pool and the subsequent stepping movements.

In the next step , we used a system of "regulated insurance ." Education Sustainable horizontal body position in the water carried by traditional way. Involved in rescue wore belts connected to tether simulator , and a focus on maintaining balance in the water , and learned to take such a position of the body to the center of gravity and center of pressure of the water on the body match. For this purpose the methodical approach of pressure on the water of the upper body (T- pressure). At the same time dealing with getting used to lower his head into the water while performing such tasks 10-15 .

Once engaged person learned to accept proper horizontal body position in the water, they were invited to the development of swimming movements on elements: first, standing on the bottom of the pool, they performed hand movements in accordance with the breath, then perfected leg movements under the regulatory system in place insurance (crawl on the chest, back).

The next step involved the development of alternating movements of the right and left hand, and then perform exercises under controlled insurance - in the same order as in the training building on the pool bottom. After working each movement separately began training coordinated movement of legs with breath, breathing hands and feet and hands together with the breath.

With the improvement of coherence of the movements studied swimming motions in full coordination. These problems were solved in the first session under controlled insurance.

By the end of the fifth class engaged in the water felt more confident. In terms of training using "regulated insurance" coverage time job without sailing simulator has increased steadily. If from the first to the fifth session training was conducted using only regulated insurance then the sixth, the time devoted to classes in water without the simulator increased. From the sixth to the tenth session, it increased to 20 minutes, the tenth to eighteenth - up to 60 minutes.

It should be noted that in the last three sessions "regulated insurance" was used for making the horizontal body position in the water and with the aim of self-performed movements while swimming. Results of the study indicate the possibility of future use of the training device "regulated insurance" for teaching swimming movements disabilities (cerebral palsy).

During the period of the model experiment, consisting of 16 - 18 sessions, the subjects mastered the simplest swimming movements and were able to overcome unaided to 10 - 15 meters distance in the aquatic environment. Education under controlled insurance showed sufficient efficiency of training facilities in the system classes with disabilities (cerebral palsy).

During the period of the experiment, subjects observed decrease in the value of pulse, as measured by indicators of resting heart rate by 6.4%, a decline in the average - from 85.0 beats / min to 79.5 beats / min. While VC increased by 20%, an increase of 0.4 liters (z <0,7),

53

mental performance index increased by 7.1%, ie improvement from 17.0 mV to 18.2 mV (z <0,83). Indicator of power-sensitivity of the nervous processes increased by 8.5%, an increase of 0.08 dB (z <0,53) (Petrunina S.V., 2003).

All this indicates that the use conditions of the aquatic environment and the training device "regulated insurance" modes increase locomotor activity disabled shows sufficient performance we selected instructional techniques that improve the activity parameters cardiorespiratory system, indicators of physical and mental performance, power-sensitive nerve processes, mobility and flexibility of joints.

References

1. Petrunina S.V., Khabarova S.M., Kiryuhina I.A. Investigation of biomechanical factors of walking of disabled and healthy people //2nd International Scientific Conference “European Applied Sciences: modern approaches in scientific researches”: Volume 2. Papers of 1st International Scientific Conference (Volume 1). February 18-19, 2013, Stuttgart, Germany. P. 120-121.

2. Petrunina S.V., Khabarova S.M., Kiryuhina The basic technology of psycho-social adaptation of disabled people through individual swimming exercises // Europaische Fachhochschule, European Applied Sciences, #2 - 2013., ORT Publishing. Stuttgart, Germany, Р.99-100

3. Petrunina S.V., Khabarova S.M., Kiryuhina I.A. The basic technology of psychosocial adaptation of disabled people through individual swimming exercises: monograph / 1st edition. - Vienna: “East West” Association for Advances Studies and Higher Education GmbH, 2014.

Сизова Н.Н.1, Исмагилова Ю.Д.2

*Ст. преподаватель, Владивостокский филиал Российской таможенной академии; 2Младший научный сотрудник, Владивостокский филиал Российской таможенной академии

ЭКСПЕРИМЕНТАЛЬНАЯ ПРОВЕРКА ЭФФЕКТИВНОСТИ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ КОМПЛЕКСОВ УПРАЖНЕНИЙ ПРЕИМУЩЕСТВЕННО АЭРОБНОЙ НАПРАВЛЕННОСТИ НА АКАДЕМИЧЕСКИХ ЗАНЯТИЯХ ПО САМООБОРОНЕ

Аннотация

В работе приводятся результаты внедрения комплексов упражнений аэробной направленности и их позитивного влияния на динамику физической нагрузки на академических занятиях по самообороне с девушками вузов. Благоприятные сдвиги, полученные по окончании исследования, свидетельствуют о необходимости применения комплексов аэробных упражнений при обучении девушек приёмам самообороны.

Ключевые слова: упражнения аэробной направленности, самооборона, студенты, физическая нагрузка.

Sizova N.N.1; Ismagilova J. D.2

1Senior teacher, Vladivostok Branch of Russian Customs Academy, ^Junior researcher , Vladivostok Branch of Russian Customs

Academy

EXPERIMENTAL VERIFICATION OF THE EFFECTIVE USING AEROBIC EXERCISE COMPLEX ON SELF-DEFENCE

CLASSES

Abstract

The paper describes the results of introduction of complexes of exercises of aerobic orientation and its positive influence on physical training dynamics in academic self-defense classes for female students. Favorable changes achieved at the end of a research indicate the necessity of aerobic exercises complexes use at girls ’ self-defense techniques training.

Keywords: exercises of aerobic orientation, self-defense, female students, physical activity.

Органы таможенной службы являются неотъемлемым звеном системы органов федеральной исполнительной власти Российской Федерации. Спецификой органов таможенной службы, устанавливающей их роль в системе органов исполнительной власти, является то, что существующим законодательством они причислены к разряду правоохранительных органов.

На Дальнем Востоке органом обеспечивающим реализацию задач и функций ФТС России является Дальневосточное таможенное управление (ДВТУ) наиболее крупномасштабное по занимаемой территории управление Федеральной таможенной службы России. Владивостокский филиал Российской таможенной академии является кузницей кадров для таможенных органов всего Дальневосточного региона, каждый пятый специалист таможенных органов - выпускник академии. Усилия таможенников направлены на решение важных государственных задач: содействие внешнеэкономической деятельности, пополнение федерального бюджета, защиты экономической безопасности страны, борьба с таможенными правонарушениями и преступлениями.

Согласно требованиям предъявляемым будущим специалистам таможенникам, в программе по физической подготовке для студентов таможенной академии предусмотрено обязательное прохождение курса «Самооборона».

Однако, несмотря на то, что «Самооборона» уже давно и прочно вошла в программу физической подготовки студентов таможенной академии, и на данный момент количество выпускниц-девушек составляет 62%, программа подготовки, методика преподавания основам самообороны на занятиях по физической подготовке пока еще не учитывают особенностей занятий с девушками.

В этой связи весьма актуальной становится проблема упорядочения организационно-методических форм используемых при проведении занятий, содержания учебного материала, определение наиболее адекватных средств и методов их совершенствования.

Целью нашего исследования являлась оценка эффективности использования комплексов упражнений преимущественно аэробной направленности на физическую работоспособность девушек вузов на занятиях по самообороне с девушками.

На предварительном этапе исследования мы проанализировали основные характеристики практического занятия. Необходимо отметить, что при анализе конкретного учебно-тренировочного занятия по самообороне, действующей рабочей программы, мы выявили несоответствие основных характеристик практического занятия существующим нормативным показателям. Все зарегистрированные, в ходе анализа, величины не соответствуют существующим образцовым показателям. Полученные результаты показывают наличие недостаточной физической нагрузки на академических занятиях по самообороне, так как присутствует высокая потеря рабочего времени.

Известно, что оптимальная величина нагрузки, и как следствие, успешность учебно-тренировочного процесса во многом определяется плотностью занятия, правильно подобранной дозировкой физических упражнений. По итогам нашего анализа мы выяснили, что на занятиях по самообороне повышен процент присутствия неоправданной потери времени. Так общая плотность занятия составляет 77%, что ниже нормы на 15%. Моторная плотность занятий составляет 44%, что так же не соответствует существующим показателям и отстаёт от модельной величины на 27%.

Именно моторная плотность занятия, как правило, выражает пульсовую стоимость всего занятия. Динамика изменения пульса на протяжение занятия показывает воздействие физической нагрузки на организм занимающихся студентов.

Зафиксированные показатели ЧСС также свидетельствуют о неэффективности используемых нагрузок, поскольку данные пульсометрии далеки от рекомендованных учёными диапазонов [3,4].

Исследователями [1,2] установлено, что у молодых людей, студенческого возраста, минимальная величина артериального пульса, предполагающая тренировочный эффект, должна находиться на уровне 134 уд/мин. и наилучший диапазон тренировочных нагрузок должен располагаться в пределах ЧСС от 130 до 170 уд/мин.

54

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.