Научная статья на тему 'ОСНОВЫ ФОРМИРОВАНИЯ И ПОГОТОВКИ МОЛОДЁЖИ К СЕМЕЙНОЙ ЖИЗНИ'

ОСНОВЫ ФОРМИРОВАНИЯ И ПОГОТОВКИ МОЛОДЁЖИ К СЕМЕЙНОЙ ЖИЗНИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
49
7
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
СЕМЬЯ / ПОДГОТОВКА / СЕМЕЙНАЯ ЖИЗНЬ / ПОДРАСТАЮЩЕЕ ПОКОЛЕНИЕ / МОЛОДЁЖЬ / РОДИТЕЛИ / ОБЩЕСТВО / БРАК / СУПРУГИ / МОЛОДОЖЁНЫ / ВОСПИТАНИЕ / ПОКОЛЕНИЕ / РОЛЬ / ФОРМИРОВАНИЕ / РАЗВИТИЕ

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Иброимов Грез, Дилафруз Раджабзода

Статья посвящена одному из важнейшим темам человеческого общежития - проблеме подготовки молодёжи к семейной жизни. В основном затрагивается вопрос какую важную роль играет семья, в частности родители, в этом ответственном деле, от успешности исполнения которой зависят будущее совместной счастливой семейной жизни молодожен, прочности брачного союза и в целом благосостояния общества.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

FUNDAMENTALS OF THE FORMATION AND PREPARATION OF YOUNG PEOPLE FOR FAMILY LIFE

The article is devoted to one of the most important topics of human society - the problem of preparation of youth for family life. Mainly addresses the question of family importance, particularly the parents, in this important matter on the success of which depends the future of the joint execution of the newlyweds’ happy family life, the strength of the marital union and in general well-being of society.

Текст научной работы на тему «ОСНОВЫ ФОРМИРОВАНИЯ И ПОГОТОВКИ МОЛОДЁЖИ К СЕМЕЙНОЙ ЖИЗНИ»

Development named after A. Jami AOT, index -734024 Dushanbe, Aini Street 45, E-mail: prmatt @ mail.ru. Phone (+992) 904406690

ЗАМИНАХ,ОИ ТАШАККУЛ ВА ОМОДАГИИ ЧАВОНОН БА ^АЁТИ ОИЛАВЙ

Иброхцмов Г., Рацабзода Д.

Донышгощ давлатии Кулоб ба номи А. Рудаки

Оила гурухи хурди ичтимой мебошад ва накши он дар тарбия ва омодасозии наврасону чавонон ба зиндагии оилавй, яъне издивочй калон буда ба зиммаи он ичроиши вазифахои мухиму азими чамъиятй вогузор аст. Аз ин ру, дар тайёр намудани чавонон ба хаёти оилавй омодасозии онхо ба издивоч дар оилаи волидайн яке аз масъалахои мухим махсуб меёбад.

Аксари олимони чомеашинос ва психологхо, ки ба омузишу тахкики проблемахои оила ва демография машгуланд онхо чунин мешуморанд, ки махз оила хамчун вохиди сохтории чомеа ба ташаккулёбии шахсият хануз аз сини хурдсолй замина мегузорад ва ба он таъсир мерасонад. Зеро оила бо робитаву муносибатхои хаётй ва хешу таборй ва зану шавхари алокаманд буда, волидон ва фарзандонро дар доираи худ муттахид месозад.

Вокеан, оила хануз аз замони пайдоишаш ба худ накши институти асосии тарбияро гирифт ва новобаста аз тагир ёфтани талаботи давру замон вашароити чомеа мавкеи оила дар кори тарбияи насли наврас ахамияти худро хамчун тарбияви аз даст надодааст. Бешак, накш ва макоми оила, бахусус падару модар, дар кори ба зиндагии оилавй омода намудани наврасону чавонон хеле мухим буда, дар ин росто масъалаи таёрии чавонон ба хаёти оилави хеле доманадор мебошад. Ба ин хотир мо бинобар махдуд будани имкон дар ин нигошта факат ба баъзе пахлухои ин масъалаи хаётан мухими чомеа дахл менамоем.

Тавре зикр гардид, асосхои шахсият махз дар оила гузошта мешаванд ва батадрич ташаккулу инкишоф меёбанд. Тарбияи чисмонй, мехнатй, зехнй, зебоипарастй (эстетики), маънавию ахлокй, динию мазхабй, инсондустй, худшиносй, эхтиромгузорй ба мукаддасоти миллй, урфу одат, анъанахои миллй ва арзишхои мухими умумибашарй, илмдустй ва амсоли инхо самтхои тарбияи оилавй мебошанд ва мазмуну мундаричаи онро ташкил менамоянд. Пас, таъсири оила ба кудак нисбат ба дигар таъсиррасонихои тарбиявй пурзуртар буда, дар вучуди ин аъзои ояндаи чомеа хислатхое замина мегиранд ва ташаккул ёфтаву инкишоф меёбанд, ки берун аз оила, дар кудакистону мактаб ва дигар чойхо чамъияти ташаккулёбиашон имконнопазир аст.

Аз ин бармеояд, ки модоме тарбияи аввалини аъзоёни чомеа сараввал дар мухити оила, тахти таъсири волидон ва дигар аъзоёни оила сурат мегирад, ичтимоъшавии шахсият низ махз дар хамин мухит ва зери таъсироти он амалй мегардад. Яъне, тарбияи шахси ватандусту мехнатдуст ва оиладори оянда, ки бо даррасидани навбату фурсати хеш бо дарки тамоми масъулияти инсонию шахрвандй ва узви чомеа будан бояд дар тарбияи хаматарафаи насли оянда кушишот ба харч дихад, аз мухимтарин вазифахои ичтимоии оила махсуб меёбад. Ба гуфти файласуфи рус Н.В.Шелгунов «Оила ин гурухи хурди он чомеае мебошад, ки вайро ба вучуд овардааст, бинобарин байни чомеа ва оила хамфикрии зичтарин арзи вучуд дорад. Хар оила хамон дарача бад ва ё хамон дарача хуб аст, ки чомеаи вайро эчод намуда хамон кадар бад ё хуб аст. Оилаи ба вучуд овардаи худи чомеа, дар навбати худ барои вай аъзоён тарбият менамояд ва дар ин вазъияти беилоч ба тарбия машгул аст» [2, с.68].

Албатта падару модар ба хеч вачх гайримустаким бахри аз овони кудакй ва хатто баъзан аз даврони наврасй барои ба хаёти оилавии оянда омода намудани фарзандон кушиш наменамоянд ва ин масъаларо шояд ба гушаи хаёл хам наоваранд. аммо мусаллам аст, ки онхо бо муносибату рафтор ва муоширату дигар кирдорхои ба хаёти оилавй дахлдори хеш дар зехни кудак дар робита ба ин масъалаи мухим гайриихтиёр накшу таъсири аник мегузоранд.

Маълум аст, ки хислати аз хама бештар инкишоф ёфта дар айёми кудакй дар инсон ин таклидкорист. Кудак чи дар оила, чи дар куча ва чи дар кудакистон аз атрофиён, асосан аз калонсолон ибрат мегирад ва ба гуфтору рафтору кирдори онхо пайрави менамояд. Албатта, кудакон дар баробари таклид намудан ба гуфтору рафтору кирдори хубу шоиста ва неку дурусту манфиатноки калонсолон, хамзамон ба одатхо, тарзи муоширату рафтори баду зишт ва зарарноку номакбули онон низ таклид менамоянд. Ва ин гуна таклидкорихо ва ибратгирихо тадричан бо мурури ба воя расидан дар шахс ба одати доимй табдил ёфта, баъдан дар замони ба балогат расидану оила барпо намудан гайриихтиёрй кас ба зохиршавй огоз мекунанд.

Азбажи ^даку нaврac бештари вакти xешрo дар му^мти oraa, дар х,алкаи пaдaрy мoдaр ва дигар a^oM oилa мегyзaрoнaд, y бештар аз тарзи мyoширaтy мyнocибaти ohxo ибрат мегирад. Ба ин xoтир падару мoдaр ва дигар aъзoи oa^o лoзим ва зарур ает, ки дар мyoширaтy мyнocибaт ба хдмдигарй ва низ 6o кyдaк мухдббату caмимият, эътимoдy бoвaрй, иззату эxтирoм, дилcyзию Faмxoрй, ^амдардй, кyмaки беFaрaзoнa, ^амдигарфа^мй, xyшгyфтoрй, caбрy та^аммул, эътирoфи шaxcият ва aмcoлм mhxo барин xa^a^oM х,амидаи инcoнирo зoxир нaмoянд ва бaрoи фaрзaндoн намунаи ибрат гарданд.

Падару мoдaр ба шфати аввалин тaрбиятгaрoн дар тарбияи фaрзaндoн накш ва тaъcири му^имтар дoрaнд ниcбaт ба дигар aъзoи oana ва ^ам чoмеa. Адиби рyc Н.И.Нoвикoв, муаллифи кмтoби «Дар бoрaи тарбия ва Hacaxara фaрзaндoн», xy6 oвaрдaacт: «Х,еч чиз ба калб^и чaвoни кyдaкoн аз кудрати умумии ибрат зyртaр тaъcир намекунад. Дар байни тaмoми дигар ибрaтx,o бoшaд, аз ибрати падару мoдaр дида чизи дигаре амиктару caxтгaр накш намебандад».

Дар мyнocибaтxoи бaйнишaxcй, км бaрoи дар oяндa бaрпo намудани oилaи coлим ва пoйдoрии oh накши мух,иму бoриз мебoзaд, ма^з падар ва мoдaр дар xaëra ^ар як кyдaк (пиcaрбaчa ва дyxтaрчa) нaмyнaxoи аввалини рaфтoри мaрдoнa ва зaнoнa мебoшaнд.

Дар oana вoбacтa ба xycycиятx,oи фардй дар тaшaккyлëбии фaрзaндoн ^амчун шaxcият ба яке падар, ба дигаре бoшaд бештар мoдaр тaъcир мерacoнaд. Бo вучуди ин мех,ру му^аббат ва та^иррашнии падару мoдaррo ба фaрзaндoни чинш мaрдoнa ва зaнoнa му^бил гyзoштaн лoзим неcт, «зерo, км ohxo бaрoбaрвaзнии зарурии мyaccир (эмoтcиoнaлй) ва бaмyлoxизa, меxрyбoнoнaю нaвoзишкoрoнa ва cax^^oHa, oзoд ва мaxдyдрo ба вучуд oвaрдa, якдигaрирo пурра мешзанд» [3, c.22].

Му^имтар аз хдма oh ает, ки дар oana ба тaвaccyти ибрати шaxcии вoлидaйн дар мyнocибaтxo ва мyoширaти байнихдмии му^ити мyвoфикy мycoиди пcмxoлoгй-мaънaвй бaрoи тарбияи фaрзaндoн ва ба xaëra oилaвии oяндa тaйëр кардани ohxo фaрoxaм бoшaд. Зерo тибки акидахри педaгoги рyc A.Н.Оcгрoгoрcкмй, ки дар caдaи l9 хает ба caр бyрдaacт, дар тарбияи фaрзaндoн падару мoдaр таври aлoхидa тaъcир намерашнанд, балки дар ин маврид oмили acocй ва халкунанда дар ташаккули шaxcияти кyдaкy нaврac ва тарбияи y ва oмoдacoзии y ба xaëra oилaвй xyди мyнocибaтxoи oилaвй ва зaнoршyйй мебoшaнд. Ба акидаи A.Н.Оcгрoгoрcкий «... Бaрoи oh км oana тaвoнaд coлим эътирoф гардад, кам аот, ки дар вай падар ва мoдaр xoзир бoшaнд; лoзим acт, ки мyнocибaтxoи байнихамдигарии ohoh ба идеям ин яке аз иттиxoдxoи mhcohmm мaxрaмoнaтaрин мyвoфикaт нaмoянд ва дар xyд ягон чизи xиccиëти фaрзaндoнрo тaxкирcoзaндa нaдoштa бoшaнд. Бaрoи ohxo xaм падар ва xaм мoдaр бaрoбaрy ягаела бoшaнд ва ohxo мyxaббaт ва иззату эxтирoми тарафайни вoлидaйнрo бубинанд ва эxcoc нaмoянд» [3, c.14].

Aъзoи oилa ва пеш аз xaмa падару мoдaр бoяд ба маоъалаи дар рyxияи меxнaтдycтй ва нжбат ба дигaрoн Faмxoрy мададгор будан тарбия намудани фaрзaндoн ва 6o ин вacилa ба xaëra oилaвии мycтaкилoнa oмoдa намудани наврашну чaвoнoн диккати бештар дмxaнд. Зерo биcëрxo вoкеъ гардида, ки як к^мата oилaxoи чaвoни нав барго гашта бинoбaр нaдoштaни малакаю мaxoрaт ва тачрибаи пешбурди мycтaкилoнaи xo4araM oилa ва рyзгoр аз як тараф ба гардани вoлидaйн бoр мешаванду аз cyйи дигар xyд дар ташкмлу таъмини зиндагми oилaвиaшoн ба мушкилию беcyбoтй ру ба ру мегарданд. Дар чунин xoлaт бадии кoр дар oh аот, км xaмин нoyxдaбaрoию бемacъyлиятй дар ташкили рyзгoрy xo4arnM oилaвй атеар вакт 6omcm caр задании мушкишаю чaнчoлxoи xoнaвoдaгй, дилxaрoшию oзyрдaкyнии якдигарии xaмcaрoни чaвoн ва баъзан дар ниxoяти кoр caбaби вaйрoншaвии oara мегардад. Ба чунин xoл бештар oaraxoM чaвoнеy навташкиле гмрифтoр мегарданд, км баъд аз издивoч майлу xoxиши аз вoлидaйн чyдo зиндагй кaрдaнрo дoрaнд. Дар coлxoи ox^ бoшaд микдoри чунин oилaxo xеле aфзyдaacт ва мo яке аз caбaбxoи aфзoиши шyмoри вaйрoншaвии oaraxoM чaвoнрo мaxз дар xaмин мебинем.гузашта аз ин, биcëр нaвxoнaдoрoн ба мoxияти oилaю oйлaдoрирo дарк намекунанд.

Дар мacъaлaи аз 4Mxara xoчaгмдoрй-мaишй тaйëр намудани чaвoнoн ба зиндагии oилaвй oилaи вoлидaйн накшу ма^ми пешбaррo мoлик ac^ «Чунин oмoдaгми чaвoнoн ба издивoч, - ба xyлoca меoяд ВА^ькен^, - тaшaккyлëбии малакаю мaxoрaти пешбурди xo4arnM oana, тaйëр намудани xyрoк, caрфи oкилoнaю бocaмaри мaблaFxoи пyлирo дар бар мегирад. Кaмбaxoдиxию кaмaxaмиятдмxй ба накши иктиcoдии пешбурди xo4arnM xoнaгй, мyтaaccифoнa, ба як киcмaти нaвxoнaдoршyдaгoн xoc аат. Сабаби ин xoлaт oзoд намудани фaрзaндoн дар биcëр oaraxo аз тaшвивxoи рyзгoри xoHa мебoшaд. Дар натича ohxo xaттo xyрoкрo тaйëр карда нaметaвoнaнд, aкcaр вакт дар xaTTM мушкилати oддмтaрини xo4araM рyзгoр o4roy нoтaвoн мемoнaнд [4, c.179].

Оига Ba бaхycyc волидон бояд дap тapбияи оилaвии фapзaндон cap кapдa as овони хypдcолй бa мacъaлaи тaкcими мexaнт дap хочaгии pyзгоpy хонaводa axaмияти чиддй дихднд. Бaхycyc дap XOлaтe, ки бa пиcapон фapмyдaни коpxои дyхтapонa вa бa дyхтapон cyпоpиш додaни ичpои ю^ои пиcapонa зapyp мeaфтaд, бояд бa онхо фaxмонид, ки дap ин rap xe4 чойи aйбy шapм нecт, зepо aB yxдaи ичpои ин коpxо бapомaдa тaвониcтaн дap зиндaгии ояндa бa коp мeояд.

Яге aз вaзифaxои мухими дигape, ки оилa бояд бa тaвpи 6ояду шояд бa ичpо pacонaд ин дap зaмиpи нaвpacонy ^вонон тapбия нaмyдaни хиcлaгxои тaxaммyлпaзиpй, шaхcони дигappо фaxмидaн вa бaхшидa тaвониcтaн мeбошaд. Зиндaгй ин мaчмyи гаму бeшиxоcт вa он pоxи пypпeчy тоб вa ноxaмвоpe доpaдy мушкилтй вa фaкaт он нaфapонe о^о ниcбaтaн оcонтap мeпaймоянд вa бa кyллaи мaкcyд мepacaнд, ки хиогатхои номбapшyдapо моликaнд. Пeш aз xaмa naAapy модap вa бaъдaн дигap aъзои оилa бо ибpaти шaхcй бояд нишон дихднд, ки дap xолaгxои мушкили зиндaгию pyзгоp нaxapоcидa, бapъaкc бо caбpy тaxaммyл вa кyмaки xaмдиrapй, бо дacтгиpию ëpмaндии xa^rnap^ бо якдигappо фaxмидaн вa бо гyзaшткyнивy бaхшоишxо чи тaвp мeтaвон мухити оилapо aß чихдти пcихологй вa мaънaвй cолим гapдонид вa зиндaгиpо хyшбaхтонa вa оpомy оcоиштaвy боcaмap гyзapонид. Зиндaгй худ шбит нaмyдaacт, ки кдбули кapоpх,ои capоceмaю бeaндeшa вa xaмдиrappо нaфaх,мидaни нaвхонaдоpшyдaгон дap вaкгх,ои бa миён омaдaни низоъхои оилaвй, новобacтa aз он ки бо aйби кaдомe aз xaмcapон бa вукуъ пaйвacтaacт, окyбaти нохушу ногyвоppо бa боp мeовapaд, мухити pyx^ мaънaвии ои^о ноcолим мecозaд, нобовapии xaмcapонpо ниcбaт бa якдигap бa вучуд мeоpaд вa тaдpичaн бa як тавъ «бeмоpй»-e мeпeчaд, ки тaбобaтaш, иcлоxaш мушкил вa бaъзaн номумкин мeбошaд.

Мyтaaccифонa, дap зaмони xозиpa зиёд бa нaзap мepacaд, ки чaвонон вa бонувони нaв оилa бapпо кapдa, бо cap зaдaни aндaк нофaхмии бaйнихaмдигapй вa ё гамбудиву ноpacой мушкилй дap зиндaгию pyзгоp якдигappо aйбдоp мeдонaнд вa богап нодapои вa cyхaни якдигapо инкоp кapдaн боиcи бa вучуд омaдaни низоъ вa хapхaшaи оилaвй мepacонaндy бe xe4 гyнa aндeшa capоceмa мacъaлaи тaлокy чyдошaвиpо пeш мeгyзоpaнд. Бapои ин aшхоc aкди никох вa издивоч, чyнонe дap филмхо вa мeлодpaмaxои чун кaфки болои об мeбинeм, KaApy кимaт вa мyкaддacиe нaдоpaнд. Пaйдоcт, ки arap дap мухити оилaи волидaйн бa ин гyнa aшхоc мyкaддac бyдaни издивочу никох вa оилa aз хypдй тaлкин мeгapдид вa он бо ^para шaхcии naAapy модap, бобову бибй вa дигap aъзои оилaдоpи хонaводa aмaлaн нишон додa мeшyд, онхо ин apзишxоpо дapк вa KaAp кapдa мeтaвониcтaнд.

Мycaллaм acт, ки дониcтaни кaдpи дт^он aз кaдpy кимaт вa мaкоми хeшpо дap оилa вa дap ЧOмea дониcтaнy шинохтaн мaншa мeгиpaд. Дap мухити оилa бa фapзaндон омyзонидaн вa тaлкини ин гута хиcлaтxо aз чониби волидон вa дигap aъзои кaлонcоли оилa дap коpи мухими бa зиндaгии оигавй омодa нaмyдaни нaвpacонy чaвонон муфид вa caмapовap хоxaд буд. Зepо шaхce, ки хyдшиноc нecт вa иззaти хeшpо, кaдpи мexaнти хeшpо вa мaкомy мaнзaлaти хeшpо нaмeдонaд, бa xeч вaчx бa K^prn иззaтy эxтиpоми дигapон, бa мexнaти дигapон, бa шaхcияти дигapон apчгyзоpй кapдa нaмeтaвонaд.

Тaбиaтaн волидaйн бa фapзaндон дap мухити оилa acоcaн вa пeш aз xaмa хиа^^ои мexнaтдycтй, дap коpxои хочaгидоpй yxдaбapо бyдaн, мacъyлиятнокй, Faмхоpy мaдaдгоp бyдaн ниcбaт бa дигapон, мaxоpaти гyзaшткyнй вa бaхшидaни caxвy aйби дигapон, xypмaтy иззaти кaлонcолонpо бa чо овapдaн вa aмcоли инxоpо мeомyзонaнд. Aлбaттa, чунин хиогатхо бapои мycтaxкaмию пойдоpии оилaи нaв тaшкил ëфтa мyxимaнд. Вaлe волидaйн aкcapaн дap пойдоpию ycтyвоpии оилa вa тaшкили зиндaгии оилaвии хyшбaхтонa мaком вa мухимияти хоca доштaни мexpy мyxaббaт бa xaмcap вa бa фapзaндонpо бa эътибоp нaмeгиpaнд вa arap бa нaзap гиpaнд xaм бa мaкоми дyввyмдapaчa мeгyзоpaнд.

Бa aK^arn Кapл Мapкc, дycт доштaн ин яъда зиндaгй кapдaн бa тapзи зиндaгии кacecт, ки дycтaш мeдоpй [2].

Дap xaKrnw он xaмcapонe, ки кдбл aз издивоч xaмдигappо дycт доштa, мyддaтe, бa кaвлe, бо xaм ошикй кapдaaнд, яъда чaнд моxe ё cолe бо xaм вохypию мулокот кapдaaнд, бa хиcлaтy хулку aтвоp вa гуфтсру paфтоpи якдигap хуб ошноянд вa дap зиндaгии оилaвй бa xaмдигap зyдтapy бexтap мутобик мeгapдaнд, дap xолaти зapypй aз aйбy хaтовy гунохи кapдaи якдигap оcонтapy caбyкгap мeгyзapaнд. Бap иловa фapзaндонpо низ бо мexpy мyxxaби caмимитapи пaдapy модapй пapвapиш кapдa, бa воя мepacонaнд вa дap нaвбaти худ, дap зaмиpи онхо низ тухми мyxaббaтy мexpyбониpо ниcбaт бa aтpофиëн бa вучуд оpaнд.

Ба андешаи мо, дар замони хозира, ки бинобар як катор сабабхои объективию субъективй дар чомеа миёни одамон, бахусус чавонон, як навъ сардшавии мехру мухаббат ва сангдилй нисбат ба якдигар эхсос мешавад, хангоми ба зиндагии оилавй, ба хаёти хамсарй омода намудани насли наврасу чавон масъалаи аз руйи ишку мухаббат ва дустдорию писандидагй ташкил кардани оиларо дар мадди аввал бояд гузошт. Албатта, агар ин ишку мухаббату дустдорй на сохтаю гаразнок ва бо максади хосил намудани манфиати шахсие бошад, балки самимию хакконй.

Храмин тарик, дар шахс аввалин падидахои тачрибаи зиндагй хануз аз кудакй дар оила пайдо мегарданд ва ташаккул меёбанду тадричан то ба сини балогат расидан устувор мегарданд. Яъне, шахсият камол меёбад ва ба зиндагии оилавй омода мегардад.

Хамин тавр халки точик маколи хубу арзишмандмаъное дорад, ки «Хишти аввал гарнихад меъмор кач, то ба охир меравад девор кач». Ин хикмати ниёгони мо хушдор аз он медихад, ки дар кори тарбияи фарзандон ва насли наврас хануз аз лахзахои аввалини ба тарбияи кудак даст задан бояд, ки дар оила падару модар ва дигар аъзои он масъулияти баланд эхсос намоянд ва хамеша бар он кушанд, то ин ки дар ягон самту чанбахои тарбия ва омода намудани насли наврасу чавон ба хаёти оилавй - ичтимой, маънавй-эстетикй, хукукй, рухй, физиологй-гигиенй, хочагй-иктисодй, фархангй, маърифатй ба чузъитарин, ба хурдтарин сахву хато рох надиханд.

Дар замони муосир, ки наврасону чавонон ба манбаъхои маълумотй-ахборотй дар мавриди хаёти оилавй дастрасии бештар доранд, барои босамартар ва максаднок гардонидани тайёрии наврасону чавонон ба зиндагии оилавй ба ёрии оила ва волидайн системаи тадбиру чорабинихои нагз андешида шудаи созмонхои давлатию хизбй, чамъиятию гайрихукуматй, мактабу маориф ва ахли чомеаро чалб намудан ба максад мувофик мебошад. Ба андешаи мо, агар дар муассисаву ташкилоту коргоххои калон дар мавзуъхои «Накши волидайн дар тайёр намудани чавонон ба зиндагии оилавй» ва «Масъулияти падару модар дар кори тайёрии чавонон ба хаёти оилавй» бо иштироки чомеашиносон, равоншиносон, педагогхо, табибон, демографхо сари харчанд вакт «мизхои мудаввар» ва лесияхо ташкилу гузаронида шаванд, аз ин бурд мекунанд хам волидайн, хам чавонон , хам оила ва хам чомеа.

Факат дар холи амали дастачамъй метавон барои чомеа шахрвандони хаматарафа камолёфтаро ба воя расонид, ки бо ташкил намудани оилахои солиму устувор ва зиндагии босаботу хушбахтона ва ба вучуд овардани наслхои боз хам солим дар пойдорию мустахкамй ва солимии чомеа хиссагузор мегарданд.

АДАБИЁТ

1. Александровский Ю.А. Состояние психической дезадаптации и их компенсации. // Ю.А. Александровский М.,

1976.

2. Маркс Карл, Энгельс Фридрих. Асархо. Ч,. 21.

3. Острогорский А.Н. Семейные отношения и их воспитательное значение. // А.Н. Острогорский, В.А. Сысенко Молодёжь вступает в бракт. // М.: Мысль, 1986.- 347с.

4. Сысенко. В.А. Устойчивость брака. Проблемы, факторы, условия. // В.А. Сысенко. - М, 1981.

5. Сысенко. В.А. Супружеские конфликты. // М., В.А. Сысенко. - М, 1983.

6. Сысенко. В.А. Молодёжь вступает в брак. // В.А. Сысенко. - «Мысль». М., 1986.

ОСНОВЫ ФОРМИРОВАНИЯ И ПОГОТОВКИ МОЛОДЁЖИ К СЕМЕЙНОЙ ЖИЗНИ

Статья посвящена одному из важнейшим темам человеческого общежития - проблеме подготовки молодёжи к семейной жизни. В основном затрагивается вопрос какую важную роль играет семья, в частности родители, в этом ответственном деле, от успешности исполнения которой зависят будущее совместной счастливой семейной жизни молодожен, прочности брачного союза и в целом благосостояния общества.

Ключевые слова: Семья, подготовка, семейная жизнь, подрастающее поколение, молодёжь, родители, общество, брак, супруги, молодожёны, воспитание, подготовка, поколение, роль, формирование, развитие.

FUNDAMENTALS OF THE FORMATION AND PREPARATION OF YOUNG PEOPLE FOR FAMILY LIFE

The article is devoted to one of the most important topics of human society - the problem of preparation of youth for family life. Mainly addresses the question of family importance, particularly the parents, in this important matter on the success of which depends the future of the joint execution of the newlyweds' happy family life, the strength of the marital union and in general well-being ofsociety.

Keywords: family, preparation, family life, young people, Youth, parents, society, marriage, newlyweds, education, generation, the role, formation, development.

Сведения об авторах:

Иброимов Грез-кандидат педагогических наук, доцент общеуниверситетской кафедры педагогики Кулябского государственного университета имени Абуабдуллох Рудаки. Адрес: Республика Таджикистан, индекс- 735360, г.Куляб, улица С.Сафарова, 16, Email: sharaj26@mail.ru Тел: (+992) 985151415;

Дилафруз Раджабзода- ассистент кафедры начального обучения Кулябского государственного университета имени Абуабдуллох Рудаки. Адрес: Республика Таджикистан, индекс- 735360, г.Куляб, улица С.Сафарова, 16, E-mail: sharaf26@mail.ru/ Тел: (+992) 987522500; About the authors:

Ibroimov Grez - candidate ofpedagogical sciences, associate professor of the generaluniversity department of pedagogy in the Kulyab State University named after Abuabdulloh Rudaki. Address: Republic of Tajikistan, index - 735360, Kulyab, S. Safarov street, 16, E-mail: sharaf26@mail.ru Phone: (+992) 985151415;

Dilafruz Rajabzoda - assistant of the Department of Primary Education of the Kulob State University named after Abuabdulloh Rudaki. Address: Republic of Tajikistan, index - 735360, Kulyab, S. Safarov street, 16, E-mail: sharaf26@mail.ru. Phone: (+992) 987522500

УДК 37.01:371.3(575.3) ИНКЛЮЗИВНАЯ ЭТИКА КАК НРАВСТВЕННАЯ СОСТАВЛЯЮЩАЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНО-ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ СТУДЕНТОВ

Баротова Г.Ю.

Таджикский государственный педагогический университет имени Садриддина Айни

Основные подходы к формированию феномена - «Профессионально-педагогическая культура в условиях инклюзивной среды» у студентов педагогических вузов обуславливаются дефинициями -«готовность к работе в условиях инклюзивного образования», «инклюзивная готовность».

Многими исследователями: С.В. Алехиной, А.П. Валицкой, В.А. Рабош, Т.В. Емельяновой, О.С. Кузьминой, Ю.М. Александровым, И.Н. Хафизуллиной, Ю.В. Шумиловской, В.В. Хитрюк и др. среди препятствий к осуществлению инклюзивного образования указывается неподготовленность педагогических кадров. Ими отмечается, что «...работаучителя в инклюзивном классе выходит за рамки традиционной деятельности, присущей педагогам общеобразовательных школ, тесно переплетается с различными видами психолого-педагогической деятельности: социально-педагогической, реабилитационной, консультативно-диагностической, психотерапевтической, коррекционной и др. » [19, с. 146].

Как правило, «особые» ученики, с которыми преподаватели сталкиваются при осуществлении обучающей деятельности вызывают у них чувство страха, неуверенности при организации обучающего процесса, обусловленного с возложением на них дополнительных функций. Данное положение вызывается отсутствием у педагогических кадров не только профессионального педагогического опыта, но и отсутствием коммуникативных навыков с обучающимися, представленных наличием различных патологий в развитии. Кроме того здесь сказываются и глубоко укоренившиеся профессиональные взгляды, установившиеся в практике их профессиональной деятельности.

Открытость и осознание преподавателями прогрессивных идей, обширных возможностей инклюзивного образования в конечном итоге приводит к пониманию ими положения, что инклюзивные преобразования образовательной среды способствуют прогрессивному развитию всех: и детей, имеющих проблемы со здоровьем, и их родственников, а также и самих преподавательских кадров. В связи с чем, различные меры, направленные на развитие инклюзивных ценностей, их интериоризацию должны охватывать как уже практикующих педагогических кадров, так и студентов педвузов - как будущих учителей в период их профессионального обучения: «... необходимо уделять пристальное внимание вузовской подготовке будущих учителей, обеспечивающих условия для обучения .«особых» детей, включая в базовый уровень знаний и специальные компоненты профессиональной квалификации» [20,18].

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.