Научная статья на тему 'Оптимальный подбор пластификатора для асфальтобетонного покрытия'

Оптимальный подбор пластификатора для асфальтобетонного покрытия Текст научной статьи по специальности «Строительство и архитектура»

CC BY
76
14
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
АСФАЛЬТОБЕТОН / КРИХКіСТЬ / МіЦНіСТЬ / ДЕФОРМАЦіЙНА ТЕМПЕРАТУРА / ХРУПКОСТЬ / ПРОЧНОСТЬ / ДЕФОРМАЦИОННАЯ ТЕМПЕРАТУРА / ASPHALT CONCRETE / FRAGILITY / STRENGTH / DEFORMATION TEMPERATURE

Аннотация научной статьи по строительству и архитектуре, автор научной работы — Ганник Н.И., Мартыш А.П., Гайдар А.М., Березюк А.Н., Папирнык Р.Б.

Постановка проблемы. Необходимо исследовать оптимальный подбор пластификатора для асфальтобетонного покрытия. Хрупкость асфальтобетона, которая возникает в результате старения, воздействия солнечных лучей, перепада температур, невсегда позволяет его использовать повторно без пластификаторов, которые могут влиять на интенсивность межмолекулярного взаимодействия и, соответственно, на свойства асфальтобетона, делают систему эластичной. Выбор пластификаторов в процессе лабораторных исследований проводился в зависимости от природных качеств битумов и пластификаторов. Методика. Сравнение зависимостей температур хрупкости и прочности от скорости деформирования. Результаты. Установлена зависимость температуры хрупкости и прочности от скорости деформирования. В процессе экспериментов записывали на миллиметровой бумаге диаграмму нагрузок прогиб с помощью индуктивного датчика, подключенного к испытательной машине СД-10 через усилитель, который позволяет увеличивать фактический прогиб в 1 000 раз. Научная новизна. Исследование асфальтобетона на изгиб в широком интервале температур и скорости деформирования позволило определить температуру хрупкости асфальтобетона после термостарения. Практическая значимость. Предложен способ восстановления монолитности асфальтобетона в покрытии путем введения оптимального количества пластификатора (смазки). Установленная зависимость температуры хрупкости напряженного асфальтобетона от скорости деформации в интервале 15…544 мм/мин. при температуре от +50 до -20 0С позволяет рассчитать их Ткр при любой скорости сгибания по данным, полученным экспериментально при двух значениях скорости сгибания. Разница в величине Тк р отдельных асфальтобетонов в указанном интервале скоростей сгибания достигает 30 0С.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Похожие темы научных работ по строительству и архитектуре , автор научной работы — Ганник Н.И., Мартыш А.П., Гайдар А.М., Березюк А.Н., Папирнык Р.Б.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

OPTIMAL SELECTION OF A PLASTICIZER FOR ASPHALT-CONCRETE COATING

To investigate the optimal selection of plasticizer for asphalt concrete coatings. The fragility of asphalt concrete, which occurs as a result of aging, exposure to sunlight, temperature variations, does not always allow it to be reused without plasticizers, which can affect the intensity of intermolecular interaction and, accordingly, the properties of asphalt concrete, create a system of elasticity. The option of plasticizers in the course of laboratory studies was carried out in accordance with the natural qualities of bitumen and plasticizers. Methods. Comparison of thebrittleness and strength dependences on the deformation rate. Results. The dependence of the temperature of brittleness and strength on the deformation rate is established. In the course of experiments, on a millimeter paper, a load diagram was written a deflection using an inductive sensor connected to the test drive CD-10 through an amplifier, which allows to increase the actual deflection by 1000 times. Scientific novelty. The study of asphalt concrete for bending over a wide range of temperatures and deformation rates allowed to determine the temperature of brittleness of asphalt concrete after thermal aging. Practical relevance. Thus, the proposed method for reducing the monolithicity of asphalt concrete in the coating by introducing the optimal amount of plasticizer (lubricant). The dependence of the temperature of brittleness of stressed asphalt concrete on the rate of deformation in the range of 15…544 mm/min is established. At temperatures from +50 to -20 °C it is possible to calculate their Tbr at any rate of bending according to the data obtained experimentally at two values of the bending rate. The difference in the value of Tbr of individual asphalt concrete in the specified range of bending rates reaches 30 °C.

Текст научной работы на тему «Оптимальный подбор пластификатора для асфальтобетонного покрытия»

УДК 692.542.4

DOI: 10.30838/J.BPSACEA.2312.260319.65.407

ОПТИМАЛЬНИЙ П1ДБ1Р ПЛАСТИФ1КАТОРА ДЛЯ АСФАЛЬТОБЕТОННОГО ПОКРИТТЯ

ГАННИК М. L1, канд. техн. наук, доц., МАРТИШ О. П.2, канд. техн. наук, доц., ГАЙДАР А. М.3*, ст. викл., БЕРЕЗЮК А. М.4, канд. техн. наук, проф., ПАП1РНИК Р. Б.5, канд. техн. наук, доц.

1 Кафедра технологи будiвельного виробництва, Державний вищий навчальний заклад «Придтпровська державна академш будгвництва та архггектури», вул. Чернишевського, 24-а, 49600, Днiпро, Укра!на, тел. +38 (0652) 47-02-98, e-mail: gannik50@mail.ru, ORCID ID: 000 0062 3278 9232

2 Кафедра технологи будiвельного виробництва, Державний вищий навчальний заклад «Придтпровська державна академш будшництва та архггектури», вул. Чернишевського, 24-а, 49600, Дншро, Укра!на, тел. +38 (0652) 47-02-98, e- mail: martysh55@mail.ru, ORCID ID: 0000 0002 6126 1920

3 Кафедра технологи будшельного виробництва, Державний вищий навчальний заклад «Придтпровська державна академiя будгвництва та архггектури», вул. Чернишевського, 24-а, 49600, Дншро, Укра!на, тел. +38 (0652) 47-02-98, e-mail: nastuel gaidar@ukr.net, ORCID ID: 0000-0001-8993-1458

4 Кафедра технологи будiвельного виробництва, Державний вищий навчальний заклад «Придтпровська державна академш будгвництва та архггектури», вул. Чернишевського, 24-а, 49600, Дншро, Укра!на, тел. +38 (0652) 47-02-98, e-mail: berezuk@mail.pgasa.dp.ua, ORCID ID: 0000-0003-2113-6858

5 Кафедра технологи будiвельного виробництва, Державний вищий навчальний заклад «Придтпровська державна академш будгвництва та архггектури», вул. Чернишевського, 24-а, 49600, Дншро, Украша, +38 (0652) 47-02-98, e-mail: prb@mail.pgasa.dp.ua, ORCID ID: 0000-0001-7153-9378

Анотащя. Мета. Дослщити оптимальный щ^р пластифiкатора для асфальтобетонного покриття. Крихшсть асфальтобетону, яка виникае в результат старiння, дИ сонячних променiв, перепаду температур не завжди дозволяе його використовувати повторно без пластифiкаторiв, яш можуть впливати на iнтенсивнiсть мiжмолекулярно! взаемодп i, вiдповiдно на властивосл асфальтобетону, створюють систему еластичною. Вибiр пластифiкаторiв в процесi лабораторних дослщжень проводився в залежностi ввд природшх якостей бiтумiв i пластифiкаторiв. Методика. Порiвняння залежностей температур крихкостi i мiцностi вiд швидкостi деформування. Результати. Встановлено залежнiсть температури крихкостi i мiцностi вiд швидкостi деформування. В процесс експериментiв записували на мшметровому паперi дiаграму навантажень - прогин за допомогою iндуктивного датчика, тдключеного до випробувально! машини ЦД-10 через посилювач, який дозволяе збiльшувати фактичний прогин в 1 000 разiв. Наукова новизна. Дослвдження асфальтобетону на вигин в широкому iнтервалi температур и швидкосп деформування дозволили визначити температуру крихкосп асфальтобетону пiсля термостаршня. Практична значим^ть. Таким чином, запропонований спосiб ввдновлення монолiтностi асфальтобетону в покритп шляхом введення оптимально! шлькосп пластифiкатора (мастила). Встановлена залежнiсть температури крихкосп напруженого асфальтобетону вiд швидкосп деформацi! в iнтервалi 15...544 мм/хв. за температурою ввд +50 до -20 0С дозволяе розрахувати !х Ткр при будь-як1й швидкостi згинання за даними, отриманими експериментально при двох значеннях швидкостi згинання. Рiзниця у величинi Ткр окремих асфальтобетошв у вказаному iнтервалi швидкостей згинання досягае 30 0С.

Ключовi слова: асфальтобетон; крихюсть; мщтсть; деформацшна температура

ОПТИМАЛЬНЫЙ ПОДБОР ПЛАСТИФИКАТОРА ДЛЯ АСФАЛЬТОБЕТОННОГО ПОКРЫТИЯ

ГАННИК Н. И.1, канд. техн. наук, доц., МАРТЫШ А. П.2, канд. техн. наук, доц., ГАЙДАР А. М.3*, ст. препод., БЕРЕЗЮК А. Н4, канд. техн. наук, проф., ПАПИРНЫК Р.Б.5, канд. техн. наук, доц.

1 Кафедра технологии сгроигельного производства, Государственное высшее учебное заведение «Приднипровская государственная академия строительства и архитектуры», ул. Чернышевского, 24-а, 49600, Днипро, Украина, тел. +38 (0652) 47-02-98, e-mail: gannik50@mail.ru, ORCID ID: 000 0062 3278 9232

2 Кафедра технологии строительного производства, Государственное высшее учебное заведение «Приднипровская государственная академия строительства и архитектуры», ул. Чернышевского, 24-а, 49600, Днипро, Украина, тел. +38 (0652) 47-02-98, e-mail: martvsh55@mail.ru, ORCID ID: 0000 0002 6126 1920

3 Кафедра технологии строительного производства, Государственное высшее учебное заведение «Приднипровская государственная академия строительства и архитектуры», ул. Чернышевского, 24-а, 49600, Днипро, Украина, тел. +38 (0652) 47-02-98, e-mail: nastuel gaidar@ukr.net, ORCID ID: 0000-0001-8993-1458

4 Кафедра технологии строительного производства, Государственное высшее учебное заведение «Приднипровская государственная академия строительства и архитектуры», ул. Чернышевского, 24-а, 49600, Днипро, Украина, тел. +38 (0652) 47-02-98, e-mail: berezuk@mail.pgasa.dp.ua, ORCID ID: 0000-0003-2113-6858

5 Кафедра технологии строительного производства, Государственное высшее учебное заведение «Приднипровская государственная академия строительства и архитектуры», ул. Чернышевского, 24-а, 49600, Днипро, Украина, тел. +38 (0652) 47-02-98, e-mail: prb@mail.pgasa.dp.ua, ORCID ID: 0000-0001-7153-9378

Аннотация. Постановка проблемы.Необходимо исследовать оптимальный подбор пластификатора для асфальтобетонного покрытия. Хрупкость асфальтобетона, которая возникает в результате старения, воздействия солнечных лучей, перепада температур, невсегда позволяет его использовать повторно без пластификаторов, которые могут влиять на интенсивность межмолекулярного взаимодействия и, соответственно, на свойства асфальтобетона, делают систему эластичной. Выбор пластификаторов в процессе лабораторных исследований проводился в зависимости от природных качеств битумов и пластификаторов. Методика. Сравнение зависимостей температур хрупкости и прочности от скорости деформирования. Результаты. Установлена зависимость температуры хрупкости и прочности от скорости деформирования. В процессе экспериментов записывали на миллиметровой бумаге диаграмму нагрузок - прогиб с помощью индуктивного датчика, подключенного к испытательной машине СД-10 через усилитель, который позволяет увеличивать фактический прогиб в 1 000 раз. Научная новизна. Исследование асфальтобетона на изгиб в широком интервале температур и скорости деформирования позволило определить температуру хрупкости асфальтобетона после термостарения. Практическая значимость. Предложен способ восстановления монолитности асфальтобетона в покрытии путем введения оптимального количества пластификатора (смазки). Установленная зависимость температуры хрупкости напряженного асфальтобетона от скорости деформации в интервале 15...544 мм/мин. при температуре от +50 до -20 0С позволяет рассчитать их Ткр при любой скорости сгибания по данным, полученным экспериментально при двух значениях скорости сгибания. Разница в величине Ткр отдельных асфальтобетонов в указанном интервале скоростей сгибания достигает 30 0С.

Ключевые слова: асфальтобетон; хрупкость; прочность; деформационная температура

OPTIMAL SELECTION OF A PLASTICIZER FOR ASPHALT-CONCRETE COATING

HANNYK M.I.1, Cand., Sc. (Tech.), Ass. Prof, MARTYSH OP*2, Cand., Sc. (Tech.), Ass. Prof., HAIDAR A.M.3 , Senior Research Assistant, BEREZUK A.M.4, Cand., Sc. (Tech.), Prof, PAPIRNYK R.B.5, Cand, Sc. (Tech.), Ass. Prof.

1 Department of technology of building production, State Higher Educational Institution "Prydniprovska State Academy of Civil Engineering and Architecture", 24-A, Chernyshevskoho St.,49600, Dnipro, Ukraine, tel. +38 (0652) 47-02-98, e-mail: gannik50@mail.ru, ORCID ID: 000 0062 3278 9232

2 Department of technology of building production, State Higher Educational Institution "Prydniprovska State Academy of Civil Engineering and Architecture", 24-A, Chernyshevskoho St., 49600, Dnipro, Ukraine, tel. +38 (0652) 47-02-98, e-mail: martysh55@mail.ru, ORCID ID: 0000 0002 6126 1920

3 Department of technology of building production, State Higher Educational Institution "Prydniprovska State Academy of Civil Engineering and Architecture", 24-A, Chernyshevskoho St., 49600, Dnipro, Ukraine, tel. +38 (0652) 47-02-98, e-mail: nastuel gaidar@ukr.net, ORCID ID: 0000-0001-8993-1458

4 Department of technology of building production, State Higher Educational Institution "Prydniprovska State Academy of Civil Engineering and Architecture", 24-A, Chernyshevskoho St., 49600, Dnipro, Ukraine, tel. +38 (0652) 47-02-98, e-mail: berezuk@mail.pgasa.dp.ua, ORCID ID: 0000-0003-2113-6858

5 Department of technology of building production, State Higher Educational Institution "Prydniprovska State Academy of Civil Engineering and Architecture", 24-A, Chernyshevskoho St., 49600, Dnipro, Ukraine, tel. +38 (0652) 47-02-98, e-mail: prb@mail.pgasa.dp.ua. ORCID ID: 0000-0001-7153-9378

Abstract. Purpose. To investigate the optimal selection of plasticizer for asphalt concrete coatings. The fragility of asphalt concrete, which occurs as a result of aging, exposure to sunlight, temperature variations, does not always allow it to be reused without plasticizers, which can affect the intensity of intermolecular interaction and, accordingly, the properties of asphalt concrete, create a system of elasticity. The option of plasticizers in the course of laboratory studies was carried out in accordance with the natural qualities of bitumen and plasticizers. Methods. Comparison of the

brittleness and strength dependences on the deformation rate. Results. The dependence of the temperature of brittleness and strength on the deformation rate is established. In the course of experiments, on a millimeter paper, a load diagram was written - a deflection using an inductive sensor connected to the test drive CD-10 through an amplifier, which allows to increase the actual deflection by 1000 times. Scientific novelty. The study of asphalt concrete for bending over a wide range of temperatures and deformation rates allowed to determine the temperature of brittleness of asphalt concrete after thermal aging. Practical relevance. Thus, the proposed method for reducing the monolithicity of asphalt concrete in the coating by introducing the optimal amount of plasticizer (lubricant). The dependence of the temperature of brittleness of stressed asphalt concrete on the rate of deformation in the range of 15...544 mm/min is established. At temperatures from +50 to -20 °C it is possible to calculate their Tbr at any rate of bending according to the data obtained experimentally at two values of the bending rate. The difference in the value of Tbr of individual asphalt concrete in the specified range of bending rates reaches 30 °C.

Keywords: asphalt concrete; fragility; strength; deformation temperature

Постановка проблеми. Зпдно з технологичною послщовшстю вщновлення монол^носп верхнього шару покриття автомобшьно!' дороги зводиться, як правило, до розiгрiву асфальтобетону (газовими або емтричними пальниками шфрачервоного випромшювання), його розпушування, розливання пластифшатора за необхщности, тдкшець, ущшьнення [1] .

Мета - дослщити оптимальний пiдбiр пластифшатора для асфальтобетонного покриття.

Крихюсть асфальтобетону, яка виникае в результат старшня, дп сонячних промешв, перепаду температур, не завжди дозволяе його використовувати повторно без пластифiкаторiв, яю можуть впливати на штенсившсть мiжмолекулярноi взаемодп ^ вщповщно, на властивосп асфальтобетону, роблять систему еластичною.

Вибiр пластифiкаторiв у процес лабораторних дослщжень проводився залежно вщ природи якостей бiтумiв i пластифiкаторiв.

Ураховувалося, що при пластифшацп матерiалiв у фiзико-хiмiчному вщношенш повинш бути подiбнi для забезпечення однорiдностi i стшкосп структури в'яжучого.

При цьому висувалися вимоги доступносп (в планi вартосп i наявностi) пластифiкаторiв. Виходячи iз

вищесказаного, якпластифiкатор було вибрано вщпрацьоване мастило (вiдходи автомобiльних пiдприемств).Прийнятi для дослщження асфальтобетоннi сумiшi (див. табл.) рiзнилися за кiлькiстю пластифiкатора.

Матер1ал. Сум1ш № 1 (вихщний матер1ал) др1бнозерниста з гранулометр1ею типу В складена i3 граштного щебеню розм1рами 5...10 мм, гранiтних висiвок i бiтуму БНД-85 в кiлькостi 6 % вагових часток.

Сумiш № 2 - теж саме, що i № 1, але пщдавалася термообробщ протягом 8,5 год за 200 0С.

Сумiшi № 3, 4 ,5 являють собою сумiш № 2 , яка пластифкована з 0,33; 0,67 i 1 % вщпрацьованого мастила понад 100 % за ваговими характеристиками вщ кшькосп сумiшi. Як видно з таблищ, всi властивостi асфальтобетонiв вiдповiдають вимогам держстандартсв. Вiдповiдно, стандартнi дослiдження не можуть виявити особливостей бетошв при !х пластифшаци. У зв'язку iз цим попередня серiя дослiдiв полягала у визначенш мiцностi i деформативносп асфальтобетону складу № 1 при згинанш навантаженням, прикладеним у середиш прольоту (14 см) в широкому iнтервалi швидкостей

деформування i температур. Дослщи проводили на випробувальнiй машиш ЦД-10.

|У|!ЦН|СТЬ при ВИГИЫ R ЗГ КГС/&М2

5

. .. 2

1

50 100 200 300 400 600

Швидкгсть деформування V мм/хв

Рис. 1. Залежнгсть температуры крихкост1 та мгцност! асфальтобетону eid швидкостг деформування: 1, 2, 3, 4, 5 - номери складу асфальтобетону; 15, 55, 235, 544 - швидюсть

деформування, мм/хв / Fig. 1. Dependence of the temperature offragility and durability of asphalt concrete on the rate of deformation: 1, 2, 3, 4, 5 numbers of asphalt concrete composition; 15, 55, 235, 544 deformation rate, mm / min

Методика та результати. Граф1к, який показуе залежшсть мщносп при згинанш балочок розм1ром 4*4*16 см вщ температури за дано! швидкосп деформування, мае явно виражений

максимум, якому вщповщае температура крихкосп асфальтобетону (рис. 1).

Зменшення мщносп за зниження температурипов'язане з проявом крихкосп, коли асфальтобетон переходить

упружнокрихкийстан [2; 3]. Експерименти показали, що Ткр залежить вщ швидкосп деформування, наприкладдз 15 до 544 мм/хв, змщуеться вщ 0 до +15 0С.

Таблиця

Фгзико-мехатчт властивост1 асфальтобетонних сумшей

Показники Номер складу асфальтобетонно! сумiшi

1 2 3 4 5

Залишкова пористють 4,50 4,90 4,10 3,30 2,90

Об'емна вага, г/см3 2,33 2,32 2,33 2,33 2,33

Водонасиченiсть,% об'ему 3,80 4,50 3,00 2,80 1,50

Набухання, % об'ему 0,47 0,30 0,23 0,30 0,30

Мiцнiсть при стисненш,кгс/см2,

при t0 =20 0C

r20 82,8 105,5 87,9 64,00 60,70

R6 70,8 98,2 83,4 65,00 55,70

rbd 50,0 76,8 61,0 47,80 48,70

50 0С 15,9 31,3 21,7 18,30 13,90

0 0С 155,8 172,4 187,4 118,20 105,30

Коефiцiент водостiйкостi:

Rb 0,87 0,93 0,94 1,00 0,92

R20 0,60 0,73 0,70 0,75 0,50

Мiцнiсть затрившного стисненняза 50 0С i бокового тиску, 1 кгс/см2 22,4 34,9 26,0 23,4

4 кгс/см2 33,3 44,2 - 49,8 39,0

На граф1ку показано температурну межу переходу асфальтобетону 1з пружно вязкопластичного стану в пружнокрихкий.

Пружновязкопластичний стан 1з збшьшенням швидкосп деформування мщносп бетону росте по знайомш залежносп, запропонованш М. А. 1вановим.

У пружнокрихкому сташ 1з збшьшенням швидкосп деформування мщнють зменьшуеться, що пов'язано 1з крихким руйнуванням асфальтобетону, яке настае у випадку, якщо тривалють дп сили t менша або дор1внюе т.

За температури, вщповщно! Тхр. б1тумомшерального матер1алу [4-9]:

t = т.

(1)

Час релаксацп, згщно з Александровим, Туревичем, Лазуркшим, визначаеться залежшстю [10]:

* =T0eKp

U0 - as RT

. (2) де т - перюд коливання кшетично! одинищ бшя тимчасового положення р1вноваги; U0 -енерпя активацп релаксацшного процесу; U0-ao - теж, у напруженому матер1ал1; а - структурний коефщ1ент; R - газова постшна; g - постшна

напруга

(*0,U 0, a )№ f (T ;s)

[11];

_ C

' _ V, (3)

де С - постшна.

Пюля пщставлення вираз1в (2) i (3) у формулу (1) отримаемо, що за температури, вщповщно! Ткр:

T- _( lg V* - lg V)

кр

R

1

> —

(Uo - as) lg l T

(4)

де V* = l/то; Ткр, К - потрiбна величина температури крихкосп асфальтобетону; Т - найнизча фактична температура асфальтобетону в даних природних умовах за вщповщно! швидкосп змiни температури [12].

Формула (4) виражае умови трщиностшкосп асфальтобетону.

Залежшсть 1/Ткр = f(lgV) повинна бути прямолiнiйною як для ненапруженого (за о = 0), так i напруженого (за о = const) асфальтобетону у випадку правомiрностi використання рiвняння (2), застосованого до асфальтобетону.

Для перевiрки ненапружених зразюв асфальтобетону залежнiсть 1/Ткр = f(lgV) прямолiнiйна (рис. 1), що тдтверджуе правильнiсть вiдношень (2), (4) i дозволяе оцiнити Ткр асфальтобетону забудь-яко! швидкостi згинання за даними, отриманими при двох значеннях швидкосп.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Вщомо, що в результат старiння в'язюсть асфальтобетону зростае i, явно, температура крихкосп змiшуеться за дано! швидкосп формування в бiк позитивних температур.

Для перевiрки ще! обставини вихщний асфальтобетон протягом двох годин доводили до температури 200 0С i пiдтримували цю температуру протягом 2,5 год, вщповщно дослiди проводили в умовах прискореного термостаршня [13].

Випробування асфальтобетону на згинання в широкому iнтервалi температур i швидкостi деформування, дозволили визначити температуру крихкосп асфальтобетону шсля термостаршня ( рис. 1).

Змша температури асфальтобетону в експлуатацшних умовах рiдко перевищуе 15 0С за 3 год. (104 0С), що вiдповiдае

швидкосп деформування бпумо-мiнерального матерiалу 0,03...0,04 мм/хв [2]. Оцiнка температури крихкосп за швидкосп деформування 0,04 мм/хв дае значення для вихщного i постаршого асфальтобетону -21 i -18 0С.

На рисунку 2 можна побачити зм^ мiцностi R34H у широкому iнтервалi температур залежно вщ кiлькостi пластифiкатора. Як видно з рисунка, додавання пластифшатора змiщуе температуру крихкосп в область негативних температур.

У разi додавання 0,67 i 1 % вагово! частки мастила вщ кiлькостi сумiшi температура крихкосп змiщуеться з +10 до -5 i -16 0С вiдповiдно.

Цшаво зазначити, що пiд час пружнов язкого руйнування прямi мiцнiсть при згинанш - температура паралельш за рiзного вмiсту пластифiкатора, що зумовлено впливом пластифшатора на мiжмолекулярну взаемодiю. Подiбнi результати отриманi ранiше Б. Б. 1льевим при визначеннi довгочасово! мщносп асфальтобетону у разiвикористання бiтумiв pi3Hoi в'язкосп [13].

-20 -10 0 +10 +20 +30 Температура С

Рис. 2. Вплив KrnbKOcmi пластиф^атора на величину температури KpnxKOcmi, M^HOcmi при вигит та граничний вигин асфальтобетону V = 55 мм/хв / Fig. 2. Influence of the amount ofplasticizer on the value of the temperature offragility, bending strength and limiting bend of asphalt concrete V = 55 mm / min

У процеа експерименпв записували на мшметровому паперi дiаграму навантажень - прогин за допомогою шдуктивного датчика, пщключеного до випробувально! машини ЦД-10 через посилювач, який дозволяе збшьшувати фактичний прогин у 1 000 разiв.

Межа прогину балочок у випадку додавання пластифшатора в кшькосп 0,67 i 1 % вагово! частки сумГшГ збшьшуеться за негативних температур i зменшусться за позитивних (рис. 2).

З урахуванням вищевказаного пщ час вибору типу i кшькосп пластифiкатора для вiдновлення трщиностшкосп асфальтобетону в покритп критерieм оптимальносп його кшькосп стають температура крихкосп, вщповщний прогин i мщшсть при згинанш, стшюсть до змiщення.

Оптимальна кшькють пластифiкатора за всьома трьома крш^рГями - 0,67 % вщ кшькосп сумГшГ по вазi.

Висновки. Запропоновано споаб вiдновлення монол^носп асфальтобетону в покритп шляхом уведення оптимально! кшькосп пластифшатора (мастила). Встановлена залежнють температури крихкосп напруженого асфальтобетону вщ швидкосп деформацп в iнтервалi 15...544 мм/хв, температури вщ +50 до -20 0С дозволяе розрахувати !х Ткр за будь-яко! швидкосп згинання за даними, отриманими експериментально при двох значеннях швидкосп згинання. Р1зниця у величин Ткр окремих асфальтобетошв у вказаному iнтервалi швидкостей згинання сягае 30 0С.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. В. Н. Денисов Машини для ремонта асфальтобетонных покрытий / В. Н. Денисов, В. А. Самойлов, В. Н. Соломатин, Г. К. Сюньи // Автомобильные дороги. - 1974. - № 7. - C. 13-20.

2. Реологические свойства битумоминеральных материалов : монография / [А. В. Руденский, И. М. Руденская].

- Москва : Высшая школа, 1971. - 137 с.

3. А. О. Саль. Прочность асфальтобетона на растяжении при изгибе / А. О. Салль // Автомобильные дороги. -

1967. - № 7. - С. 25-28.

4. Л. Б. Гезенцвей. Асфальтовый бетон : монография / Л. Б. Гезенцвей. - Москва : Стройиздат, 1964. - 176 с.

5. Н. В. Горелышев. О пластичности дорожного асфальтового бетона / Н. В. Горелышев, Ф. Н Пантелеев // Труды МАДИ. - Москва : Наука, 1953. - Вып. 15. - С. 35-43.

6. Г. К. Сюньи. Дорожный асфальтовый бетон : монография / Г. К. Сюньи. - Киев : Буд1вельник, 1962. - 134 с.

7. М. И. Волков. Асфальтобетонные покрытия : монография / М. И. Волков. - Донецк : Донбасс, 1970. - 230 с.

8. Прочность и долговечность асфальтобетона : монография / [Б. И. Ладыгин, И. К. Яцевич]. - Москва : Наука и

техника, 1972. - 153 с.

9. И. А. Рыбьев. Релаксация напряжений в асфальтовом бетоне оптимальной структуры / И. А. Рыбьев, Л. В. Голованова // Строительство и архитектура. - 1974. - № 10. - С. 54-60.

10. Релаксационные явления в полимерах : монография / Г. М. Бертенев, Ю. М. Зеленева. - Москва : Химия, 1972. - 78 с.

11. Зуев Ю. С. Зависимость температуры хрупкости резин от скоростей деформации / Ю. С. Зуев // Каучук и резина. - 1974. - № 10. - С. 57-69.

12. В. Н. Шестаков Прогнозирование охлаждения «черных» дорожных покрытий в связи с оценкой их трещиноустойчивости / В. Н. Шестаков // Строительство и архитектура. - 1974. - № 10. - С. 43-49.

13. А. С. Колбановская. Дорожные битумы : монография / А. С. Колбановская. - Москва : Транспорт, 1973. -67 с.

REFERENCES

1. Denisov V.N., Samoilov VA., Solomatin V.N. and Suni G.K. Mashunu dlya remonta asfaltobetonnux pokrutii [Machines for repairing asphalt concrete pavements]. Avtomobilnue dorogi [Car roads ]. 1974, no. 7, pp. 13-20. (in Russian).

2. Rudenskij A.V. and Rudenskaya I.M. Reologicheskie svojstva bitumomineral'nyh materialov [Rheological properties

of bitumen mineral materials ]. Moscow : Vysshaya shkola 1971, 137 p. (in Russian).

3. Sall' A.O. Prochnost' asfal'tobetona na rastyazhenii pri izgibe [The strength of asphalt concrete in tension during bending ]. Avtomobil'nye dorogi [Car roads ]. 1967, no. 7, pp. 25-28. (in Russian).

4. Gezencvej L.B. Asfal'tovyj beton [Asphalt concrete ]. Moscow : Strojizdat, 1964, 176 p. (in Russian).

5. Gorelyshev N.V and Panteleev F.N Oplastichnosti dorozhnogo asfal'tovogo betona [On the plasticity of asphalt road

concrete ]. TrudyMADI [Proceedings MADI]. Vol. 15, Moscow : Nauka, 1953, pp. 35-43. (in Russian).

6. Syun'i G.K. Dorozhnyj asfal'tovyj beton [Road asphalt concrete ]. Kyiv : Budivel'nik, 1962, 134 p. (in Russian).

7. Volkov M.I. Asfal'tobetonnyepokrytiya [Asphalt pavement]. Donetsk: Donbass, 1970, 230 p. (in Russian).

8. Ladygin B.I. and Yacevich I.K. Prochnost' i dolgovechnost' asfal'tobetona [Strength and durability of asphalt concrete]. Moscow : Nauka i tekhnika, 1972, 153 p. (in Russian).

9. Ryb'ev I.A. and Golovanova L.V Relaksaciya napryazhenij v asfal'tovom betone optimal'noj struktury [Stress relaxation in asphalt concrete of optimal structure]. Construction and architecture Publ., 1974, no. 10, pp. 54-60. (in Russian).

10. Bertenev G.M. and Zeleneva Yu.M Relaksacionnye yavleniya v polimerah [Relaxation phenomena in polymers]. Moscow : Himiya, 1972, 78 p. (in Russian).

11. Zuev U.S. Zavisimost' temperatury hrupkosti rezin ot skorostej deformacii [The dependence of the temperature of the fragility of rubber from strain rates]. Kauchuk i rezina [Rubber and rubber]. 1974, no. 10, pp. 57-69. (in Russian).

12. Shestakov VN. Prognozirovanie ohlazhdeniya «chernyh» dorozhnyh pokrytij v svyazi s ocenkoj ih treshchinoustojchivosti [Prediction of cooling "black" pavements in connection with the assessment of their crack resistance ]. Construction and architecture Publ., 1974, no. 10, pp. 43-49. (in Russian).

13. Kolbanovskaya A.S. Dorozhnye bitumy [Road bitumen]. Moscow : Transport, 1973, 67 p. (in Russian).

HagiMmna go pegaKuii: 07.02.2019 p.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.