Научная статья на тему 'On the organization of students' research work in higher education institutions (on the example of Sim RANEPA and nsuace (Sibstrin))'

On the organization of students' research work in higher education institutions (on the example of Sim RANEPA and nsuace (Sibstrin)) Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
206
23
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
СТУДЕНЧЕСКАЯ НАУКА / SCIENCE AMONG STUDENTS / ACADEMIC STAFF / МОТИВАЦИЯ СТУДЕНТОВ К НАУЧНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ / STUDENTS' MOTIVATION FOR RESEARCH / НАУЧНО-ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ КАДРЫ ВУЗА

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Solnyshkova O.V., Boyko E.N.

The organization of science among students at a university for ensuring the staff continuity at departments and encouraging students to continue their career at their alma mater is analyzed. The experience of organizing students' research in two Novosibirsk universities is considered. The authors investigate the ways to identify the university's potential by means of motivating students to pedagogical and scientific-research activity. The work presents a survey for identifying the lecturers' most effective mechanisms of motivation for organizing students' research.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

К ВОПРОСУ ОБ ОРГАНИЗАЦИИ СТУДЕНЧЕСКОЙ НАУЧНОИССЛЕДОВАТЕЛЬСКОЙ РАБОТЫ В ВУЗАХ (НА ПРИМЕРЕ СИУ РАНХИГС И НГАСУ (СИБСТРИН))

Статья посвящена организации студенческой науки в вузе для обеспечения кадровой преемственности на кафедрах и стимулирования обучающихся к продолжению карьеры в стенах учебного заведения. В работе описан опыт организации научно-исследовательской деятельности студентов в двух вузах г. Новосибирска. Авторы рассмотрели пути выявления возможностей вуза в части мотивации студентов к научно-педагогической деятельности. Также было проведено анкетирование преподавателей вуза для выявления наиболее эффективных механизмов их мотивации для организации и ведения научно-исследовательской работы со студентами.

Текст научной работы на тему «On the organization of students' research work in higher education institutions (on the example of Sim RANEPA and nsuace (Sibstrin))»

ционирования всех этих компонентов в необходимой системной целостности.

Педагогическое общение как коммуникация означает процесс речевого взаимодействия преподавателя и студентов, в ходе которого они обмениваются между собой различного рода предметной информацией с целью удовлетворения своих разнообразных информационных образовательных потребностей. Средством педагогической коммуникации является язык, который выражается в вербальной и невербальной речи. Диалогиза-ция педагогического общения как коммуникации в образовательном процессе педагогического вуза обусловливает необходимую эффективность трансляции учебно-воспитательной информации студентам и успешность её принятия ими в свою смысловую личностную сферу. Соответственно в рамках методологических требований диалогического подхода обозначенная информация по определению: 1) не представляет собой средство манипуляции личностью студентов; 2) является доступной для будущих учителей; 3) является полноценным средством удовлетворения образовательных потребностей студентов и, следовательно, их профессиональной подготовки и профессионального развития.

Преподаватель в контексте своего профессионального статуса и соответствующих обязанностей должен оказывать экспертную помощь студентам. Эффективность такой помощи зависит от выполнения определенных условий, в рамках которых учебно-воспитательная информация должна быть: значимой для студентов; изложена доступным для них языком, есть отражать в себе личностную позицию преподавателя, его мировоззрение и т. д.

Педагогическое общение как перцепция проявляется во взаимном познании и понимании преподавателем и студентами друг друга на личностном уровне. Диалогизация педагогического общения как перцепции детерминирует личностно-психологи-ческую конструктивность взаимодействия преподавателя и студентов, которая обусловливается следующими профессионально-коммуникативными качествами педагога:

- умением понять истинные мотивы (потребности и интересы) и смысловое содержание поступков и поведения студентов (в первую очередь отрицательного характера);

- умением сдерживать в себе негативные эмоциональные состояния в ситуациях деструктивного поведения студентов;

Библиографический список

- стремлением идти навстречу адекватным притязаниям студентов;

- способностью оказать убеждающее коммуникативное воздействие на студентов с целью доказательства неадекватности их поведения и притязаний;

- способностью к справедливости при необходимости применения санкций по отношению к студентам.

В свою очередь интерактивная сторона педагогического общения в образовательном процессе педагогического вуза (общение как педагогическое взаимодействие) обусловлена смысловым значением понятия педагогического действия, которое следует трактовать в качестве целенаправленного акта, направленного на решение осознанных преподавателем педагогических задач. Сущность педагогического действия обусловлена предметным содержанием учебной деятельности, в структуру которой оно входит. Средства педагогического действия представлены разноплановыми педагогическими ролями, ценностями, нормами и т. п., пользуясь которыми преподаватель и студенты, при овладении конкретным действием, интегрируют его в свою личностную смысловую сферу. Педагогическое действие характеризуется специфическими особенностями конкретной педагогической ситуации и всегда обусловлено необходимостью реализации определенных образовательных потребностей студентов и преподавателя, в случае удовлетворения или неудовлетворения которых у субъектов образовательного процесса появляются позитивные или отрицательные эмоции и чувства по отношению друг другу [5]. Чтобы достичь такого согласования и координации, педагогическое взаимодействие должно иметь субъект-субъектный (диалоговый) характер, определяющий общую возможность и способность преподавателя и студентов педагогического вуза проявлять в образовательном процессе свою индивидуальность, удовлетворять свои образовательные потребности и полноценно развиваться на личностном уровне [6].

Таким образом, общая эффективность педагогического общения в образовательном процессе педагогического вуза обусловлена его нормативной ориентацией на диалогический подход, что позволяет создать необходимые условия для его (педагогического общения) конструктивного функционирования в рамках коммуникативного, перцептивного и интерактивного компонентов.

1. Педагогический энциклопедический словарь. Главный редактор Б.М. Бим-Бад; Редкол.: М.М. Безруких, В.А. Болотов, Л.С. Глебова и др. Москва, 2002.

2. Краткий психологический словарь. Составители Л.А. Карпенко; Под общей редакцией А.В. Петровского, М.Г. Ярошевского. Москва, 1985.

3. Клушина Н.П., Яшуткин В.А. Влияние стилей педагогического руководства на эффективность совместной учебной деятельности студентов. Вестник Академии права и управления. 2017; 46: 178 - 183.

4. Скрипкина Т.П. Психология доверия. Москва, 2000.

5. Сластенин В.А. и др. Педагогика: учебное пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений. Москва, 2002.

6. Шиянов Е.Н. Педагогика: общая теория образования: учебное пособие для студентов педагогических учебных заведений. Ставрополь, 2007.

References

1. Pedagogicheskij 'enciklopedicheskijslovar'. Glavnyj redaktor B.M. Bim-Bad; Redkol.: M.M. Bezrukih, V.A. Bolotov, L.S. Glebova i dr. Moskva, 2002.

2. Kratkijpsihologicheskijslovar'. Sostaviteli L.A. Karpenko; Pod obschej redakciej A.V. Petrovskogo, M.G. Yaroshevskogo. Moskva, 1985.

3. Klushina N.P., Yashutkin V.A. Vliyanie stilej pedagogicheskogo rukovodstva na 'effektivnost' sovmestnoj uchebnoj deyatel'nosti studentov. Vestnik Akademiiprava i upravleniya. 2017; 46: 178 - 183.

4. Skripkina T.P. Psihologiya doveriya. Moskva, 2000.

5. Slastenin V.A. i dr. Pedagogika: uchebnoe posobie dlya stud. vyssh. ped. ucheb. zavedenij. Moskva, 2002.

6. Shiyanov E.N. Pedagogika: obschaya teoriya obrazovaniya: uchebnoe posobie dlya studentov pedagogicheskih uchebnyh zavedenij. Stavropol', 2007.

Статья поступила в редакцию 26.05.18

УДК 378

Solnyshkova O.V., Cand. of Sciences (Pedagogy), senior lecturer, Department of Surveying Engineering, Novosibirsk State University of Architecture and Civil Engineering (Novosibirsk, Russia), E-mail: [email protected]

Boyko E.N., Cand. of Sciences (Pedagogy), senior lecturer, Siberian Institute of Management, branch of RANEPA (Novosibirsk, Russia), E-mail: [email protected]

ON THE ORGANIZATION OF STUDENTS' RESEARCH WORK IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS (ON THE EXAMPLE OF SIM RANEPA AND NSUACE (SIBSTRIN)). The organization of science among students at a university for ensuring the staff continuity at departments and encouraging students to continue their career at their alma mater is analyzed. The experience of organizing students' research in two Novosibirsk universities is considered. The authors investigate the ways to identify the university's potential by means of motivating students to pedagogical and scientific-research activity. The work presents a survey for identifying the lecturers' most effective mechanisms of motivation for organizing students' research.

Key words: science among students, academic staff, students' motivation for research.

О.В. Солнышкова, канд. пед. наук, доц. каф. «Инженерная геодезия», Новосибирский государственный архитектурно-строительный университет (НГАСУ (Сибстрин)), г. Новосибирск, E-mail: [email protected] Е.Н. Бойко, канд. пед. наук, доц. каф. иностранных языков, Сибирский институт управления - филиал РАНХиГС, г. Новосибирск, E-mail: [email protected]

К ВОПРОСУ ОБ ОРГАНИЗАЦИИ СТУДЕНЧЕСКОЙ НАУЧНО-ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКОЙ РАБОТЫ В ВУЗАХ (НА ПРИМЕРЕ СИУ РАНХИГС И НГАСУ (СИБСТРИН))

Статья посвящена организации студенческой науки в вузе для обеспечения кадровой преемственности на кафедрах и стимулирования обучающихся к продолжению карьеры в стенах учебного заведения. В работе описан опыт организации научно-исследовательской деятельности студентов в двух вузах г. Новосибирска. Авторы рассмотрели пути выявления возможностей вуза в части мотивации студентов к научно-педагогической деятельности. Также было проведено анкетирование преподавателей вуза для выявления наиболее эффективных механизмов их мотивации для организации и ведения научно-исследовательской работы со студентами.

Ключевые слова: студенческая наука, научно-педагогические кадры вуза, мотивация студентов к научной деятельности.

At the moment, we have the personnel crisis in the making in higher education which is connected with the lack of continuity in teaching. The university faculty is advancing in years and young scientists and lecturers work without any desire. Difficult working conditions associated with the higher education reform, the introduction of a new qualification guide, can lead to young people's unwillingness to become teachers and scientists. Also, the big problem is lectures' underpayment because of the lack of an academic degree. In addition, the reduction of state-financed places in the graduate school leads to a decrease of senior students' interest in scientific activities and education. Also the lack of students' concrete professional prospects leads to their unwillingness to continue careers in educational institutions.

The purpose of the research

According to the authors, belonging to a scholar school, the ability to carry out researches with experienced scientists and the opportunity to be involved in developing new and innovative technologies could be an incentive for students to continue their careers at their alma mater. However, modern scientific schools at universities are often limited by the lack of funding for researches on a rapid change in the technologies used in production.

In order to ensure the continuity of personnel in educational institutions it is necessary to carry out activities aimed at identifying and motivating the most promising and talented students to continue their scientific activities and teaching profession.

Since the future employee's basic professional skills and competences are laid at the stage of getting a higher education, it seems logical to develop some additional measures for improving students' skills in scientific work and researches. The identification of the most capable and interested students should be accompanied by vocational guidance activities at the higher education institution that can provide meaningful data about the researches and the functioning of students' scientific societies at the university.

The aim of ensuring the personnel support of scientific schools at the university is improving the quality of training specialists with a higher education who are able to apply scientific progress in practice and teaching career creatively. Such measures will ensure the continuity of generations in science and education, form a high-quality university staff in order to keep and develop scientific schools on the principles of combining teaching profession and researches. The significant attention to students' motivation for researches should be paid to ensure the process of training the academic staff for the university. A motivated student is ready to get in-depth knowledge according to the curriculum documents, is always interested in scientific innovations and manufacturing and wants to impart skills and knowledge to other students.

To identify the potential of the university in terms of motivating students for researches, it is necessary:

- to study the experience of higher education institutions in motivating students to their researches;

- to highlight the state regulation of students' researches;

- to assess the degree of the university staff and students' satisfaction with the current system of involving students in scientific schools and the organization of their researches;

- to study existing requirements documents and in-university reports on students' researches for obtaining statistics on scientific events;

- to conduct students' unstructured interviews on problems of motivation and briefing in the framework of conducting supervisory control with undergraduates and graduate students;

- to develop questionnaires for the university staff and conduct a survey on students' motivation for researches;

- to compile questionnaires and interview the heads of scientific schools to identify obstacles in attracting students to their researches;

- to analyze the data;

- to set up the ways to solve identified issues.

Firstly, it is necessary to consider administrative-level events in order to support students' researches. At present, there are certain programs in Russia aimed at stimulating young people's innovative activity. Such competitive programs as "UMNIK", government and president grants, regional grant programs and competitions, awards and many other public events.

Students' motivation by means of material incentives is an effective tool for attracting them to conduct researches. Nevertheless, it should be noted that the participation in regional and all-Russian programs to support young scholars is possible only if the potential participant has experience of the research and has a good background on its topic. And students are not ready to present their researches at such competitions and public events. Also, the majority of lecturers are not ready to stimulate students and run their scientific projects for featuring in all-Russian and regional competitions.

In order to prepare students for participation in big Russian and international projects, it is necessary to develop an adequate motivation system for students, which could attract the most talented ones to scientific researches, increase the level of students' projects and their competitiveness in contrast to other technical universities in the region. The system of students' motivation for researches should be as clear, open, transparent and generally accessible and simple as possible. At the same time this system should be as much as possible automatic, freed from bureaucracy and personal liaisons. It is also important to ensure the motivation of the academic staff to guide students' researches.

Consider the experience of two Novosibirsk universities in stimulating and organizing students' researches.

Siberian Institute of Management, branch of RANEPA

The main goal of scientific activities of the institute is the development of fundamental and applied researches, the conduct of competitive researches in certain activity area, as well as the analytical and expert support for the activities of public authority and municipal government bodies located on the territory of the Siberian Federal District. The most important tasks are:

1. creating conditions for the continuity of researches in the process of training specialists;

2. support and growth of scientific schools based on the departments of SIM RANEPA;

3. ensuring the most complete use and development of the scientific and research potential of SIM RANEPA.

The research is built on the basic principles of the research policy of the Academy:

1. a clear organization of priorities in research areas based on the long-term development strategy of the Russian Federation, the mission, the strategic goals and objectives of the Academy;

2. a combination of research, expert-consulting and educational activities;

3. the involvement in the international research context and accession into a broad network of partners, international and open nature of researches;

4. the use of the academic potential of the regional network of the Academy in research, design, analytical and consulting activities;

5. the involvement of researchers with a world-wide name as the basis of the Academy's personnel strategy for the development of the research component;

6. the material incentives of interdisciplinary researches carried out by specialists from the Academy's different structures with the involvement of external experts[1].

The realization of the problems to solve at the level of SIM RANEPA is carried out both directly at faculties and departments. At the Siberian Institute of Management, branch of the Russian Academy of National Economy and Public Administration, an important role is given to students' researches that can be noticeable in their participation in scientific projects, international conferencesandcom-petitions.

Such events as the International Scientific Youth Forum inFor-eign Languages, the International Student Scientific Conference, the Interregional Scientific and Practical Conference and othersa rehe Id at the institute annually [2]. Students take an active part in these activities, because they are interested in exchanging and gaining experience, are motivated to win, respond well to the competitive moment.

Moreover, when getting a diploma, the emphapeis Pid nntUa student's portfolio, which should reflect all possible achievements in speeches at conferences, projects, grants and so on. As far as me portfolio is filled in a good and full manner, the future specialist can be so successful in professional identity. Any students'pdrtormente dr participation in scientific events is rewarded with the points put in the point-rating system by the lecturer, thereby increasing the student's current rating in discipline. The organization of the research at SIM RANEPA is carried out in accordance with the research areas, which can be fixed as scientific schools in the future. Nevertheless, attracting students to this activity is not enough.

Novosibirsk State University of Architecture and Civil Engineering (SIBSTRIN)

The existing system of material incentives for students with achievements in studies, creativity, science, sports, and cultural, creative and social activities in each faculty has its own peculiarities. One of the encouragements for students engaged in scientific researches is the annual contest "The best student at NSUACE (SIBSTRIN)" and "Postgraduate student at NSUACE (SIBSTRIN)" when the winners are awarded at a meeting devoted to the Russian Science Days. There is a section "Research" on the university website and on the department webpages, but mostly it covers undergraduates and graduate students' researches [3].

The conference held in April remains the most popular and in-university event, where students show their achievements in researches. Some departments hold annual conferences on the results of the 3rd and 4th year students' practices. One can find information about scientific events of various levels held in other educational institutions and organizations in the sections of the departments' researches, and students are actively involved in it. The university website has information about holding public workshops in external organizations in the international community to attract students, undergraduates and postgraduates of NSUACE (SIBSTRIN) to international conferences and academic mobility programs.

These events contribute to attracting students to researches, but they are inadequate. The survey of the university staff to identify the most effective mechanisms for motivating employees to organize and conduct researches with students has been conducted, and the results are reflected in the diagram in Fig. 1. The questionnaire has the following questions:

1. How would you describe the current mechanisms for employees' incentives to conduct students' researches?

• Completely understandable. I have all the information about incentive mechanisms.

• Rather understandable. I have an approximate piece of information on incentive mechanisms.

• Rather incomprehensible. I have little information about incentive mechanisms.

• Absolutely incomprehensible. I do not have information about incentive mechanisms or it's unclear for me how it works

• Not quite clear, more incomprehensible. I have little information about the incentive system.

• The incentive mechanisms do not work. It is necessary to involve business-projects in researches.

Fig. 1

2. What would you suggest in addition to the existing mecha-nismefprmntivat I ng employees to conduct students' researches?

• The addition of students' warm-ups for conferences in the timstablenHhennivprerty staffatiriasateselt-boriss^ymepts.

• I think a personal factor plays a big role. If the lecturer is in-terssted,heorsyewillwork with students without any external motivation.

n lomyopinior^mofivatiRn must totnefremtlde tenturer1 p te trif^^^un^(tm(^te^tetsf^e^r^(^n to de aemething, if there is no special desire. And the effectiveness will be ambiguous.

• It's a le^ureSs duty towork wet unnergradaates andgtaht-ate students, and he or she gets a salary.

r Mateede ¡acent¡vesd-rmaeal p!ncesat nonrhhencesi

• To reduce hours without cutting salaries.

• To use the experience of successful universities.

• To add hours for lecturers with a high rate of scientific work.

• To reduce hours, payment for refresher courses, participation in conferences outside Novosibirsk and to form joint competitive grants.

• To introduce students' obligatory sciences in the list of the lecturer's duties.

• The possibility of attending the Moscow urban forum, or events that are organized within the KB STRELKA platform

• In the first place, it is necessary to increase students' motivation to engage in scientific researches, because the university staff is willing to engage in science with students, but students lack motivation

• Material incentives.

The results of the research

According to the respondents the main reasons that hinder students' researchers at the university are:

- insufficient funding within the budget allocation at the university (a lack or an insufficient level of technical equipment and facilities, payment for work) (62.5%);

- a lack of an effective system for motivating students to conduct researches, a lack of prospects for implementing scientific plans (56.3%);

- an unreasonable system of employees' motivation, a system of ratings and bonuses for conducting students' researches (41.7%);

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

- a lack of the dialogue between the university staff and representatives of industry organizations and potential technology customers (39.6%);

- a lack of management and strategy in the development of student scientific communities (37.5%); an absence of mechanisms of the interdepartmental interaction for organizing scientific schools (35.4%).

An analysis of the respondents' answers shows that the ways of motivating lecturers to organize and conduct students' researches are oriented on organizing this activity at the level of the university's management. Almost all lecturers see opportunities in employees' sufficient motivation to organize students' researches, if these activities are fixed in performance-based contract of employment.

Conclusion

It is important for the authors to determine the ways of involving students in researches at their alma mater in order to maintain the quality of the university staff. Having determined the main directions of further researches, it should be noted that the experience of the represented higher education institutions should be integrated and

a comprehensive solution of the problem to bring first-year students into science should be marked.

A contemporary specialist should possess not only the necessary amount of background knowledge and subject matter expertise, but also certain skills of creative solutions of practical problems, con-

Библиографический список

stantly improve their qualifications, and adapt to changing conditions quickly. All these qualities must be formed at the university by means of students' participation in researches that at the present stage assume a greater importance and turn into one of the main components of professional training.

1. Сибирский институт управления - филиал РАНХиГС: Научная деятельность. Available at: http://siu.ranepa.ru/?id=541

2. Новосибирский государственный архитектурно-строительный университет - Сибстрин: Наука. Available at: http://www. sibstrin.ru/

3. Chiu C.-Y. Teacher roles and autonomous language learners: Case study of a cyber English writing course. Available at: https://etda.libraries. psu.edu/paper/6809

References

1. Sibirskijinstitut upravleniya - filialRANHiGS: Nauchnaya deyatel'nost'. Available at: http://siu.ranepa.ru/?id=541

2. Novosibirskij gosudarstvennyj arhitekturno-stroitel'nyj universitet- Sibstrin: Nauka. Available at: http://www.sibstrin.ru/

3. Chiu C.-Y. Teacher roles and autonomous language learners: Case study of a cyber English writing course. Available at: https://etda.libraries. psu.edu/paper/6809

Статья поступила в редакцию 26.05.18

УДК 37

Borovkova I.V., Cand. of Sciences (Philology), senior lecturer, Moscow State Regional University (Moscow, Russia),

E-mail: [email protected]

FORMING OF INTERCULTURAL COMPETENCE AND PERSISTENT MOTIVATION TO COMMUNICATE IN A FOREIGN LANGUAGE. The article deals with an approach to the study of a foreign language in a non-linguistic high school as an intercultural professionally oriented one. The necessity of formation of intercultural competence and ability to intercultural communication is grounded. The author describes requirements for the organization of the educational process, which could interest students to learn a foreign language and contributed to the development of a persistent motivation for the intercultural communication. The paper cites some types of educational activities as an example, as a result of which it is possible to successfully form the students' motivation for communicating with native speakers, representatives of another culture.

Key words: intercultural communication, professional competence, cultural and historical context, social context, background knowledge, practice-oriented tasks, instrumental motivation, integrative motivation, socio-cultural component.

И.В. Боровкова, канд. филол. наук, доц. каф. иностранных языков, ГОУ ВО Московской области

«Московский государственный областной университет», г. Москва, E-mail: [email protected]

ФОРМИРОВАНИЕ МЕЖКУЛЬТУРНОЙ КОМПЕТЕНЦИИ И СТОЙКОЙ МОТИВАЦИИ К ОБЩЕНИЮ НА ИНОСТРАННОМ ЯЗЫКЕ

В статье рассматривается подход к изучению иностранного языка в неязыковом вузе как межкультурный профессионально ориентированный. Обоснована необходимость формирования межкультурной компетенции и способности к межкультурной коммуникации. Описаны требования к организации учебного процесса, который смог бы заинтересовать студентов изучать иностранный язык и способствовал развитию стойкой мотивации к межкультурной коммуникации. Приводятся в качестве примера некоторые виды учебной деятельности, в результате которой возможно успешно формировать мотивацию студентов к общению с носителями языка, представителями другой культуры.

Ключевые слова: межкультурная коммуникация, профессиональная компетенция, культурно-исторический контекст, социальный контекст, фоновые знания, практико-ориентированные задания, инструментальная мотивация, интегративная мотивация, социокультурный компонент.

Подход к обучению иностранному языку в вузе можно определить как межкультурный профессионально ориентированный, в основе его лежит моделирование контекста иноязычного общения в профессиональной, самообразовательной и социокультурной сферах деятельности будущего специалиста. Обучение иностранному языку сводится к формированию межкультурной коммуникативной компетенции, которая является составляющей профессиональной компетенции выпускника вуза и предполагает способность решать профессиональные задачи с использованием иностранного языка [1].

Для формирования профессиональной, социальной и учебной компетентностей студентов дисциплина «Иностранный язык» обладает значительным потенциалом. Поэтому главной задачей преподавателя становится создание условий для максимально возможной реализации этого потенциала.

Межкультурная коммуникация - это прямое или опосредованное речевое общение представителей разных этнокультурных сообществ, а если рассматривать в широком смысле слова - это взаимодействие представителей разных этно-социо-культурных сообществ, в частности, государств. Межкультурная коммуникация помогает избегать конфликтов между отдельными индивидами и странами, которые имеют разные культурные доминанты [2].

Культурная компетенция - это знание особенностей культуры, она влияет на восприятие и понимание текста, что в свою очередь, зависит от культурно-исторического и социального контекста, коммуникативной ситуации, интеллектуальных отношений, фоновых знаний коммуникантов [3].

Коммуникация, как известно, не просто передача сообщений, обмен мыслями, информацией, чувствами, но и важнейший социальный процесс, выполняющий связующую функцию в обществе. Коммуникация - это обусловленные речевые акты, построенные двумя или несколькими коммуникантами, каждый из них выступает как ведущий, а с другой стороны, он же руководствуется действиями своих собеседников.

При этом нужно не только знать язык, но и понимать культуру носителя языка и взаимодействовать с ней, достигать взаимопонимания и обеспечения эффективности общения. Чтобы понимать национальные ценности, духовное наследие культуры народа страны изучаемого языка и избежать возможных конфликтов, необходимо направить процесс обучения иноязычному общению на интеграцию культур. Это, в свою очередь, ведёт к обогащению культурного опыта и взаимопониманию сторон.

Специалист, владеющий межкультурной коммуникацией на высоком уровне, умеет налаживать контакты между представителями разных культур, предотвращать конфликты, вы-

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.